Η 13η Οκτωβρίου έχει καθιερωθεί από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών ως η Διεθνής Ημέρα για τη Μείωση των Επιπτώσεων από τις Φυσικές Καταστροφές.
-Τι είναι όμως οι φυσικές καταστροφές; Αποσαφηνίσαμε την έννοιά τους και γνωρίσαμε τις κυριότερες, τονίζοντας τη σημασία που έχει για τη μείωση των επιπτώσεών τους η ενημέρωση και η προετοιμασία αντιμετώπισής τους. Καθώς στην επικαιρότητα ήταν οι μεγάλες πλημμύρες που έγιναν στη Θεσσαλία στη διάρκεια της κακοκαιρίας «Daniel», αναφερθήκαμε στο πρόβλημα της κλιματικής κρίσης που αντιμετωπίζει ο πλανήτης, αλλά και στο ρόλο της ανθρώπινης παρέμβασης. Κατόπιν, οι μικροί μας καλλιτέχνες ζωγράφισαν τις εικόνες των φυσικών καταστροφών που τους έκαναν μεγαλύτερη εντύπωση.
Εστιάσαμε στο φαινόμενο του σεισμού, το οποίο είναι συχνό στη χώρα μας, και στο τι το προκαλεί. Ένα βίντεο που παρακολουθήσαμε, όπως και το ομοίωμα της Γης που δημιουργήσαμε από πλαστελίνη, βοήθησαν τα παιδιά να κατανοήσουν πώς είναι το εσωτερικό της, ποια είναι η δομή της και πώς γεννιέται ένας σεισμός. Τις κινήσεις των λιθοσφαιρικών πλακών που είτε απομακρύνονται, είτε συγκρούονται, είτε τρίβονται προκαλώντας σεισμούς τις αναπαραστήσαμε, ενώ προσομοίωση του σεισμού κάναμε χτίζοντας μια πολιτεία επάνω σε δύο ενωμένα τραπέζια, που συμβόλιζαν τις λιθοσφαιρικές πλάκες.
Πολύ μας άρεσε το εκπαιδευτικό κουκλοθέατρο «Ο Σίμος και ο Σεισμός», μέσα από το οποίο ζωντάνεψαν 3 ιστορίες της παγκόσμιας μυθολογίας για τον σεισμό -τις οποίες έπλασαν οι άνθρωποι όταν ακόμη δε γνώριζαν τι τον προκαλεί-, αλλά και η επιστημονική εξήγηση του φαινομένου!
Αξιοποιώντας εκπαιδευτικό υλικό του ΟΑΣΠ μάθαμε τις ενέργειες που χρειάζεται να κάνουμε πριν το σεισμό, κατά τη διάρκειά του, αλλά και όταν σταματήσει…
…ενώ επισκεπτόμενοι τη σελίδα του ΟΑΣΠ για μικρούς και μεγάλους, παίζοντας και διασκεδάζοντας κάναμε πράξη τα μέτρα προστασίας από το σεισμό.
Συζητώντας για όσα χρειάζεται να πάρουμε μαζί μας βγαίνοντας από το σχολικό κτήριο μετά από έναν σεισμό, αδειάσαμε και επικαιροποιήσαμε το περιεχόμενο του «Σακιδίου Έκτακτης Ανάγκης» το οποίο είναι κρεμασμένο στην είσοδό του.
Τέλος, έχοντας πια τη γνώση, πραγματοποιήσαμε ασκήσεις σεισμικής ετοιμότητας βγαίνοντας προσεκτικά από το κτήριο προς το ασφαλές σημείο συγκέντρωσης στην αυλή μας, και συμπληρώσαμε το σχετικό φύλλο εργασίας που δημιουργήσαμε.
Καθώς όταν συμβαίνει σεισμός χρειάζεται να είμαστε ψύχραιμοι αντί να μας κυριεύει πανικός, η ενασχόληση με το θέμα έκλεισε με ένα διασκεδαστικό παιχνίδι-φιδάκι. Αφού αναγνωρίσαμε εικόνες που συνδέονται με τη μια ή την άλλη κατάσταση, χωρισμένοι σε δύο ομάδες ρίχναμε το ζάρι προχωρώντας το αντίστοιχο πιόνι τις ανάλογες θέσεις στο σπίτι όπου «χτύπησε» ο Εγκέλαδος. Όταν το πιόνι βρισκόταν σε τετράγωνο που έδειχνε ψυχραιμία, αφού βρίσκαμε και δείχναμε μια σχετική εικόνα, το προχωρούσαμε μια ακόμη θέση μπροστά. Αντίθετα, όταν το πιόνι βρισκόταν σε τετράγωνο που έδειχνε πανικό, αφού δείχναμε μια σχετική εικόνα, το γύριζαμε μια θέση πίσω.