Το Συμβούλιο της τάξης μας!

Μάι 201831

Τη σχολική χρονιά που διανύσαμε εφαρμόσαμε για πρώτη φορά το θεσμό του “Συμβουλίου της τάξης”, σύμφωνα με τις Αρχές που εισήγαγε στην εκπαίδευση ο Σελεστέν Φρενέ – Celestin Freinet (1896 – 1966), Γάλλος παιδαγωγός και εκπαιδευτικός μεταρρυθμιστής, το έργο του οποίου ζει στο όνομα της «Παιδαγωγικής του Φρενέ» που εφαρμόζεται σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο.

Η Παιδαγωγική Freinet συγκροτείται από θεμελιακές Αρχές:

  • Συνεργασία και πολιτειότητα – κοινοτική/συνεταιριστική οργάνωση της σχολικής ζωής
  • Ελεύθερη έκφραση και επικοινωνία
  • «Φυσική» μέθοδος μάθησης, έρευνα – πειραματικός ψηλαφισμός
  • Σύνδεση του σχολείου με την κοινότητα – κοινωνία.

Εφαρμόζοντας την Αρχή της συνεργασίας και πολιτειότητας – κοινοτικής/συνεταιριστικής οργάνωσης της σχολικής ζωής, λειτουργήσαμε το θεσμό του Μαθητικού Συμβουλίου (ή Συμβουλίου της τάξης), που έχει καθοριστικό ρόλο στην κατάρτιση του πλαισίου της σχολικής ζωής και στις σχέσεις ανάμεσα στα μέλη της.

Δεν αποβλέπει απλά στην επιβολή της τάξης για την επίτευξη των μαθησιακών στόχων, αλλά υπηρετώντας τις αρχές του διαλόγου, της αλληλοκατανόησης, του αλληλοσεβασμού και της δικαιοσύνης, στοχεύει στην καλλιέργεια της πολιτειότητας, της ειρήνης και της δημοκρατίας στην πράξη.

Τα παιδιά λειτουργούν ως κοινότητα, αναλαμβάνουν ρόλους και ευθύνες σε συλλογικά έργα και δράσεις και μαθαίνουν να διοικούν δημοκρατικά με ισότητα και όχι με ιεραρχία.

Η εμπειρία μας από την πρώτη φορά εφαρμογής του θεσμού του «Συμβουλίου», στην τάξη μας, ήταν πολύ ενδιαφέρουσα. Προσπαθήσαμε να εφαρμόσουμε τις θεμελιώδεις αρχές της λειτουργίας του δημοκρατικού σχολείου ήδη από την αρχή της σχολικής χρονιάς. Η οδός που ακολουθήσαμε είναι εκείνη που ορίζεται από το ΑΠΣ για το Νηπιαγωγείο, διαμορφώνοντας τον κανονισμό λειτουργίας της τάξης μας και ορίσαμε ότι κάθε Παρασκευή, θα συνεδριάζει το «Συμβούλιο της τάξης» για να κάνει απολογισμό της εβδομάδας και να θέτει νέους όρους/στόχους για την επόμενη. Για να είναι πιο ευχάριστη η διαδικασία αυτή στα παιδιά, ο πρόεδρος και ο γραμματέας φορούσαν μανδύες, ενώ υπήρχαν ειδικό μολύβι και βιβλίο καταγραφής των αποφάσεων!

Ορίσαμε ότι οι συνεδριάσεις θα διέπονταν από κανόνες: Ζητάμε από τον πρόεδρο την άδεια να μιλήσουμε σηκώνοντας το χέρι, δε διακόπτουμε όποιον μιλάει, περιμένουμε τη σειρά μας με υπομονή, λέμε πάντα την αλήθεια όσο δύσκολο κι αν είναι αυτό πολλές φορές, λέμε τη γνώμη μας με θάρρος, οι αποφάσεις είναι σεβαστές από όλους κ.λπ.

Δημιουργήσαμε πίνακα με τίτλο «Τι νέα;» με τρεις στήλες, στον οποίο αναγράφαμε όλη την εβδομάδα θέματα που προέκυπταν,  προς βελτίωση ή επιβράβευση και έπειτα τα αποτελέσματα των συνεδριάσεων. Στην πρώτη στήλη «Τι βελτιώνουμε» καταγράφαμε ανεπιθύμητες συμπεριφορές, κατ’ εξακολούθηση παραβιάσεις του κανονισμού της τάξης κ.λπ., στη δεύτερη στήλη «Τι επιβραβεύουμε» εξαιρετικές συμπεριφορές ή γεγονότα που έχρηζαν ενθάρρυνσης/υποστήριξης κ.λπ. και στην τρίτη στήλη «Τι προτείνουμε» τις αποφάσεις μας.

Εκτός από την ενασχόλησή μας με τον πίνακα «Τι νέα;» στη συνεδρίαση αυτή γινόταν και η απονομή  «Συγχαρητηρίων στο Αστέρι της τάξης», στο ή στα παιδιά που όλη την εβδομάδα είχαν συμπεριφερθεί σύμφωνα με τον «κανονισμό της τάξης μας». Ο γραμματέας μετρούσε τις εβδομαδιαίες σφραγίδες και σημείωνε, με όποιον τρόπο μπορούσε, στο βιβλίο του τα αποτελέσματα.

Έπειτα, με τη βοήθειά μας, γινόταν αποδελτίωση των αποτελεσμάτων και ο/η πρόεδρος απένειμε τα «Συγχαρητήρια».

Οι ψηφοφορίες για τις τελικές αποφάσεις γίνονταν είτε με ανάταση των χεριών

είτε με «γραμμή» είτε με τοποθέτηση «μαρκαδόρου/ψήφου» στο επιθυμητό σημείο/απόφαση, ώστε να γίνεται, στη συνέχεια, με δημοκρατικό τρόπο η καταμέτρηση των αποτελεσμάτων και η τελική ανακοίνωση.Στις συνεδριάσεις αυτές ο ρόλος των εκπαιδευτικών ήταν συντονιστικός: Έδιναν στα παιδιά την πρωτοβουλία αλλά κάποιες φορές παρέμβαιναν, ώστε να διευκρινιστεί ένα θέμα ή για να γίνει καλύτερη η διαχείριση του καλού κλίματος των συνεδριάσεων ως προς την εφαρμογή των κανόνων λειτουργίας τους ή για να επικεντρωθούν τα παιδιά στην ουσία μιας απόφασης που κάποιες φορές μπορεί να ήταν αντίθετη με τις αρχές και τις αξίες της τάξης, εξηγώντας πάντα τους λόγους της παρέμβασής τους…

Ο θεσμός του «Συμβουλίου της τάξης» λειτούργησε θετικά καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Οι συνεδριάσεις του ήταν σεβαστές από όλους και το κλίμα στην τάξη διατηρήθηκε ήρεμο. Όλοι γνώριζαν ότι τα θέματα που μας απασχολούν θα συζητηθούν ενώπιον όλων χωρίς φόβο και αυτό λειτούργησε κάποιες φορές ανασταλτικά στις «μη επιθυμητές συμπεριφορές» που εκδήλωναν κάποια παιδιά. Δεν ήθελαν το «θέμα» τους να συζητηθεί, γι’ αυτό και  βελτίωναν τον τρόπο δράσης τους στα επιθυμητά επίπεδα. Η ώρα της απονομής «Συγχαρητηρίων στο Αστέρι της τάξης» από τον/την πρόεδρο  ήταν… ιερή! Τα παιδιά την περίμεναν με ικανοποίηση, αφού γινόταν «ειδική τελετή» για την αναγνώριση των προσπαθειών τους!

Πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο για να δείτε πώς συνεδρίαζε το Συμβούλιο της τάξης μας!

 

από κάτω από: Αγωγή Υγείας, Σχολικές Δραστηριότητες| | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Το Συμβούλιο της τάξης μας!    

Τα σχόλια είναι κλειστά.

Μετάφραση

Στο νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2017-2018 έχει τοποθετηθεί αναπληρώτρια μέλος ΕΒΠ, για την υλοποίηση της Πράξης “5009815 – Εξειδικευμένης Εκπαιδευτικής Υποστήριξης με ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και εκπαιδευτικές ανάγκες” στο πλαίσιο του ΕΠ ΕΣΠΑ “Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση 2014-2020”

Στο νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2017-2018 έχει τοποθετηθεί αναπληρώτρια μέλος ΕΒΠ, για την υλοποίηση της Πράξης “5009815 – Εξειδικευμένης Εκπαιδευτικής Υποστήριξης με ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και εκπαιδευτικές ανάγκες” στο πλαίσιο του ΕΠ ΕΣΠΑ “Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση 2014-2020”

Τη διετία 2016-2018 το Νηπιαγωγείο μας συμμετέχει, ως συνεργάτης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων, στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+/KA2 «Quality – 3C Child (cheerful,courageous, creative child)?» – “Ποιότητα – 3C (χαρούμενο, θαρραλέο, δημιουργικό) Παιδί;”

Τη διετία 2016-2018 το Νηπιαγωγείο μας συμμετέχει, ως συνεργάτης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων, στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα  Erasmus+/KA2 «Quality – 3C Child (cheerful,courageous, creative child)?» – “Ποιότητα – 3C (χαρούμενο, θαρραλέο, δημιουργικό) Παιδί;”

2018-2019 συμμετέχει στο πρόγραμμα «Αειφόρο Ελληνικό Σχολείο: Όλοι νοιαζόμαστε όλοι συμμετέχουμε» της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, το οποίο έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων

Το νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2017-2018 συμμετέχει στο πρόγραμμα «Αειφόρο Ελληνικό Σχολείο: Όλοι νοιαζόμαστε όλοι συμμετέχουμε» της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, το οποίο έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων

Το νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2017-2018 συμμετέχει στο πρόγραμμα «Αειφόρο Ελληνικό Σχολείο: Όλοι νοιαζόμαστε όλοι συμμετέχουμε» της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, το οποίο έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων

Το νηπιαγωγείο μας τη διετία 2016-2018 υλοποιεί πρόγραμμα στο πλαίσιο του Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την Κλιματική Αλλαγή του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου

Το νηπιαγωγείο μας τη διετία 2016-2018 υλοποιεί πρόγραμμα στο πλαίσιο του Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την Κλιματική Αλλαγή του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου

Το νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2016-2017 συμμετείχε στο πρόγραμμα «Αειφόρο Ελληνικό Σχολείο: Όλοι νοιαζόμαστε όλοι συμμετέχουμε» της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, το οποίο είχε εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων με απόφαση που εξέδωσε η Δ/νση Συμβουλευτικού Προσανατολισμού και Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων, Τμήμα Β΄ Αγωγής Υγείας και Περιβαλλοντικής Αγωγής

Το νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2016-2017 συμμετείχε στο πρόγραμμα «Αειφόρο Ελληνικό Σχολείο: Όλοι νοιαζόμαστε όλοι συμμετέχουμε» της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, το οποίο είχε εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων με απόφαση που εξέδωσε η Δ/νση Συμβουλευτικού Προσανατολισμού και Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων, Τμήμα Β΄ Αγωγής Υγείας και Περιβαλλοντικής Αγωγής

Στο νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2015-2016 είχε τοποθετηθεί αναπληρώτρια νηπιαγωγός ΕΑΕ ΠΕ60.50, για την υλοποίηση της Πράξης «Πρόγραμμα εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες- ΑΠ 1,2,3» ( MIS 520707, 485613, 485614) ως έργα υποψήφια για ένταξη στο ΕΣΠΑ 2014-2020

Στο νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2015-2016 είχε τοποθετηθεί αναπληρώτρια νηπιαγωγός ΕΑΕ ΠΕ60.50, για την υλοποίηση της Πράξης «Πρόγραμμα εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες- ΑΠ 1,2,3» ( MIS 520707, 485613, 485614) ως έργα υποψήφια για ένταξη στο ΕΣΠΑ 2014-2020

Το νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2015-2016 συμμετείχε στο πρόγραμμα “Αειφόρο Ελληνικό Σχολείο: Όλοι νοιαζόμαστε όλοι συμμετέχουμε” της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού

Το νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2015-2016 συμμετείχε στο πρόγραμμα “Αειφόρο Ελληνικό Σχολείο: Όλοι νοιαζόμαστε όλοι συμμετέχουμε” της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού

Το νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2015-2016 υλοποίησε το πρόγραμμα “Το σχολείο μας πρασινίζει” του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου.

Το νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2015-2016 υλοποίησε το πρόγραμμα “Το σχολείο μας πρασινίζει” του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου.

Το νηπιαγωγείο μας συμμετείχε στις δράσεις της Άνοιξης Καλλιτεχνικής Δημιουργίας 2016

Το νηπιαγωγείο μας συμμετείχε στις δράσεις της Άνοιξης Καλλιτεχνικής Δημιουργίας 2016

Στο νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2014-2015 είχε τοποθετηθεί αναπληρώτρια νηπιαγωγός ΕΑΕ ΠΕ60.50, για την υλοποίηση της Πράξης «Πρόγραμμα εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες- ΑΠ 1,2,3», του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση», ΕΣΠΑ 2007-2013

Στο νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2014-2015 είχε τοποθετηθεί αναπληρώτρια νηπιαγωγός ΕΑΕ ΠΕ60.50, για την υλοποίηση της Πράξης «Πρόγραμμα εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για ένταξη μαθητών με  αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες- ΑΠ 1,2,3», του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση», ΕΣΠΑ 2007-2013

Το νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2014-2015 συμμετείχε στο πρόγραμμα “Αειφόρο Ελληνικό Σχολείο: Όλοι νοιαζόμαστε όλοι συμμετέχουμε” της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού

 Το νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2014-2015 συμμετείχε στο πρόγραμμα “Αειφόρο Ελληνικό Σχολείο: Όλοι νοιαζόμαστε όλοι συμμετέχουμε” της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού

Το νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2014-2015 συμμετείχε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, στο πρόγραμμα “Αλλάξτε συμπεριφορές… ΑνακυκλωSOSτε!” – Περιφερειακό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του ΚΠΕ Βάμου

Το νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2014-2015 συμμετείχε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, στο πρόγραμμα “Αλλάξτε συμπεριφορές… ΑνακυκλωSOSτε!” – Περιφερειακό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του ΚΠΕ Βάμου

Το νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2014-2015 συμμετείχε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, στο πρόγραμμα “Ένας κήπος στο σχολείο μου” – Τοπικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του ΚΠΕ Βάμου

Το νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2014-2015 συμμετείχε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, στο πρόγραμμα “Ένας κήπος στο σχολείο μου” – Τοπικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του ΚΠΕ Βάμου

Το νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2014-2015 συμμετείχε στις δράσεις του Κοινωνικού Σχολείου

Το νηπιαγωγείο μας τη σχολική χρονιά 2014-2015 συμμετείχε στις δράσεις του Κοινωνικού Σχολείου

Το νηπιαγωγείο μας συμμετείχε στις δράσεις της Άνοιξης Καλλιτεχνικής Δημιουργίας 2015

Το νηπιαγωγείο μας συμμετείχε στις δράσεις της Άνοιξης Καλλιτεχνικής Δημιουργίας 2015

Το νηπιαγωγείο μας συμμετείχε στο 5ο Φεστιβάλ Μαθητικής Ψηφιακής Δημιουργίας, 2-3 Απριλίου 2015

Το νηπιαγωγείο μας συμμετείχε στο 5ο Φεστιβάλ Μαθητικής Ψηφιακής Δημιουργίας, 2-3 Απριλίου 2015

Σύνδεση με τα στοιχεία που διαθέτετε στο ΠΣΔ


Log in



 

Σύνδεση με τα στοιχεία που διαθέτετε στο ΠΣΔ


Log in



 

Σύνδεση με τα στοιχεία που διαθέτετε στο ΠΣΔ


Log in



 

Ιστορικό



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων