Σύμφωνα με το έγγραφο του ΥΠΔΒΜΘ για τον καθορισμό της διδακτέας ύλης, στο μάθημα επιλογής Εφαρμογές Υπολογιστών που διδάσκεται στην Β’ ή Γ΄ του Ενιαίου Λυκείου η ύλη περιλαμβάνει τα κεφάλαια 10, 12 και 13 και το σύνολο των διδακτικών ωρών είναι 50, (έχει αφαιρεθεί το κεφάλαιο 11).
Με βάση τα παραπάνω και με την βοήθεια αντίστοιχου προγραμματισμού ύλης του συνάδερφου Σαριμπαλίδη Ιωάννη (τον οποίο ευχαριστώ), σχεδίασα τον προγραμματισμό διδασκαλίας της ύλης μου για το σχολικό έτος 2010-2011.
Οι σημαντικότερες αλλαγές σε σχέση με την 1η έκδοση του εγγράφου προγραμματισμού είναι:
- Καλύτερη κατανομή των γνωστικών αντικειμένων με περισσόερες συνθετικές εργασίες (11) και μικρές δραστηριότητες εκμάθησης των λογισμιών σε κάθε μάθημα
- Η παρουσίαση και δημιουργία λογαριασμών στο gmail.com θα πραγματοποιηθεί σε ώρα εκτός μαθήματος.
- Η δραστηριότητα για τη συλλογή περιεχομένου, τη σχεδίαση και υλοποίηση της ιστοσελίδα του σχολείου θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο ενός προγράμματος σχολικών δραστηριοτήτων σε ώρες εκτός μαθήματος.
- Προστέθηκε κομμάτι για τα πολυμέσα και συγκεκριμμένα το λογισμικό επεξεργασίας εικόνας GIMP & το πρόγραμμα επεξεργασίας video Windows Movie Maker και υλοποίηση αντίστοιχων συνθετικών εργασιών.
- Συνεργατική σύνταξη εγγράφου με τη βοήθεια των Google Docs, μαζί με το Ενιαίο Λύκειο Πεντάπολης Σερρών.
Παρακάτω μπορείτε να δείτε την ανανεωμένη έκδοση του προγραμματισμού ύλης για το μάθημα Εφαρμογές Υπολογστών.
Βέβαια, η κατανομή των ωρών είναι ενδεικτική και συνήθως μεταβάλλεται κατά την διάρκεια της χρονιάς ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των μαθητών.
Κάθε σχόλιο για βελτιώσεις είναι ευπρόσδεκτο.
#1 από Νίκος Π. Μιχαηλίδης στις 6 Οκτωβρίου 2010
Παράθεση
Δυστυχώς, δεν βολεύει καμία! 🙁
Και εγώ έχω 2 τμήματα τα οποία κατανέμονται τη Δευτέρα (4η, 5η & 6η) και Παρασκευή (7η). Θα πρέπει να συννενοηθούμε να το κάνουμε κάποια άλλη ώρα. Βέβαια υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μας αλλάξουν ξανά το πρόγραμμα οπότε θα ενημερώσω.
#2 από Σαρημπαλίδης Ιωάννης στις 6 Οκτωβρίου 2010
Παράθεση
Νομίζω ότι οι ώρες είναι υπεραρκετές. Θα πρέπει βέβαια να συμφωνούν και οι ώρες. Εγώ έχω δύο τμήματα. Με το πρώτο κάνω Δευτέρα (1η ώρα) και Παρασκευή (6η ώρα). Με το δεύτερο κάνω Τετάρτη (1η ώρα) και Πέμπτη (7η ώρα).
Αν συμπίπτουν οι ώρες μας όλα καλά. Αλλιώς να βρούμε 1 ώρα (με αλλαγή προγράμματος) και να ασχοληθούμε μία ώρα με την δραστηριότητα αυτή.
Πάντως έχουμε αρκετό χρόνο να δούμε πως θα το κάνουμε. Πιστεύω ότι είναι μία ευχάριστη δραστηριότητα που μπορεί να γίνει κοντά στις διακοπές του Πάσχα.
#3 από Νίκος Π. Μιχαηλίδης στις 6 Οκτωβρίου 2010
Παράθεση
@Σαρημπαλίδης Ιωάννης
Γιάννη, στο νέο προγραμματισμό του μαθήματος Εφαρμογές Υπολογιστών, έχω συμπεριλάβει 3 ώρες για συνεργατική σύνταξη εγγράφου με Google Docs μαζί με το Ενιαίο Λύκειο Πεντάπολης. Πιστεύω ότι είναι αρκετές. Εσύ τι λές?
#4 από Σαρημπαλίδης Ιωάννης στις 5 Οκτωβρίου 2010
Παράθεση
Νίκο, νομίζω ότι κατάλαβα τις σκέψεις σου. Είναι στην κατεύθυνση που περίμενα και είναι κάτι που το ήθελα και το θέλω και εγώ.
Θα κάτσω όμως λίγο να σκεφτώ το θέμα και θα σου απαντήσω σε λίγες ημέρες.
#5 από Νίκος Π. Μιχαηλίδης στις 5 Οκτωβρίου 2010
Παράθεση
Χαίρομαι, που το αντιμετωπίζεις θετικά.
Η ιδέα υπάρχει από καιρό, αλλά πιστεύω ότι τώρα έχει ωριμάσει αρκετά (για να μην πω παραωριμάσει) και έχω κάτι ποιο ξεκάθαρο στο μυαλό μου, 🙂
Δυο είναι οι βασικές κατευθύνσεις:
Πρώτον είναι η δημιουργία μιας εκπαιδευτικής πύλης για τη διδασκαλία των μαθημάτων Πληροφορικής σε όλες τις βαθμίδες της Δ.Ε. (Γυμνάσιο, Λύκειο, ΕΠΑΛ) και γιατί όχι (αφού προς τα εκεί πάμε) και Δημοτικό. Η πύλη αυτή θα απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε εκπαιδευτικούς πληροφορικής (αλλά όχι μόνο) στην οποία θα μπορούν πολύ έυκολα να αναζητούν εκπαιδευτικό υλικό για τα μαθήματα τους. Θα υπάρχει μια Β.Δ. και μια φόρμα αναζήτησης με κριτήρια, στην οποία θα μπορεί να αναζητά σχέδια μαθήματος, υλικό, φύλλα εργασίας, επαναληπτικά τέστ και ότι άλλο μπορούμε να φανταστούμε. Βασικά, σκέψου το σαν τη δουλειά που ήδη κάνεις με το blog σου αλλά πιο οργανωμένα (δομημένα). Είναι αλήθεια ότι τα blogs προσφέρουν ευκολίες αλλά η βασική τους εφαρμογή είναι άλλη (το προσωπικό βήμα του καθένος που αναρτά κάτι σαν το προσωπικό του ημερολόγιο). Επίσης, μπορεί να δημιουργηθεί μια μεγάλη Β.Δ. (pool) με ερωτήσεις αυτοαξιολόγησης, επανάληψης και ερωτήσεις που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ερωτήματα εξετάσεις. Οι καθηγητές θα μπορούν να διαλέγουν μάθημα και ενότητα και αυτομάτως να δημιουργείται το τέστ που κάθε φορά θα είναι διαφορετικό (αφού θα υπάρχει η δυνατότητα random). Το βασικότερο όμως είναι ότι η πύλη θα λειτουργεί σαν μια κοινότητα εκπαιδευτικών (ο βασικός πυρήνας), όπου ο καθένας θα έχει λογαριασμό διαχειριστή και θα μπορεί να προσθέτει υλικό κτλ. Έτσι θα υπάρχει πολλυμορφία και συνεχής ανανέωση (θεωρητικά πάντα..).
Δεύτερον είναι η δημιουργία μιας πλατφόρμας ασύγχρονης ηλεκτρονικής μάθησης για την υποστήριξη της διδασκαλίας των μαθημάτων του πυρήνα των εκπαιδευτικών. Η πλατφόρμα αυτή μπορεί να υλοποιηθεί εύκολα με κάποιο αντίστοιχο λογισμικό ΕΛ/ΛΑΚ που υπάρχει αυτή τη στιγμή (π.χ. Moodle, Dokeos, Atutor, Claroline, Docebo, JoomlaLMS). Τεχνογνωσία υπάρχει. Η πλατφόρμα αυτή μπορεί επίσης να εμπλουτιστεί με στοιχεία σύγχρονης ηλεκτρονικής μάθησης π.χ. videoconference, application sharing κτλ. Η βασική ιδέα είναι ότι αφού δημιουργηθούν τα μαθήματα μια φορά, κάθε χρόνο ο καθηγητής θα έχει ήδη έτοιμο ένα πολύτιμο εργαλείο για την υποστήριξη της καθημερινής του διδασκαλίας στο σχολείο. Διαφάνειες, εκπαιδευτικό υλικό, ερωτήσεις αξιολόγησης, αυτόματη βαθμολογία, βιντεοπαρουσιάσεις και πολλά ακόμη πλεονεκτήματα κτλ, θα βρίσκονται σε χώρο προσβάσιμο αλλά ταυτόχρονα μόνο εξουσιοδοτημένοι χρήστες (οι μαθητές μας δηλαδή) θα μπορούν να μπαίνουν. Μεγάλο πλεονέκτημα είναι και η πραγματική υιοθέτηση των Νέων Τεχνολογιών και των νέων τάσεων στην εκπαίδευση, προετοιμάζοντας τους μαθητές μας για το αύριο (που θα βρούν και στα πανεπιστήμια τους). Για να προλάβω πιθανές απορίες που μπορεί να δημιουργηθούν, παρόμοια πλατφόρμα υπάρχει ήδη σαν υπηρεσία κάτω από την ομπρέλα των ΠΣΔ (http://e-learning.sch.gr/) αλλά υπάρχει πρόβλημα αυτονομίας και γενικά η υποστήριξη που παρέχεται δεν είναι και η κάλύτερη δυνατή.
Αυτά τα ολίγα…
Ελπίζω να μην μακρυγόρησα αλλά ήθελα να δώσω όσο το δυνατό πληρέστερη εικόνα της ιδέας μου. Θα περιμένω τα σχόλια σου.
#6 από Σαρημπαλίδης Ιωάννης στις 5 Οκτωβρίου 2010
Παράθεση
Νίκο, η ιδέα ακούγεται ενδιαφέρουσα και θα μου άρεσε να συμμετέχω. Δώσε αν θες ένα παράδειγμα του τι περίπου σκέφτεσαι για να το μελετήσω και μετά συζητάμε.
#7 από Νίκος Π. Μιχαηλίδης στις 4 Οκτωβρίου 2010
Παράθεση
Γιάννη, έχεις δίκιο και προς αυτήν την κατεύθυνση δουλεύω τώρα. Θα προσπαθήσω να αναπροσαρμόσω τον προγραμματισμό μου ώστε να εντάξω τουλάχιστον 1 εργασία σε SumoPaint (που μου άρεσε πολύ) και ίσως ακόμη μια σε Windows Movie Maker.
Η ιδέα σου για την συνεργατική σύνθεση ενός κειμένου με Google Docs είναι πολύ καλή και με βρίσκει σύμφωνο, απλά θα πρέπει να σχεδιάσουμε με προσοχή το σενάριο υλοποίησης & το φύλλο εργασίας ώστε να καθοδηγήσουμε τους μαθητές βήμα-βήμα. Είμαστε σε επαφή γι΄αυτό.
Δυστυχώς, αντιμετώπισα κάποια προβλήματα το ΣΚ και έπρεπε να στήσω ξανά το blog από την αρχή, κάτι που με πήγε πίσω στο ανέβασμα και άλλου υλικού που έχω κάνει. Δουλεύω με εντατικούς ρύθμούς προς αυτό. 🙂
Επι της ευκαιρίας πάντως, θα ήθελα όποτε βρείς χρόνο να συζητήσουμε για μια ιδέα που έχω προς την δημιουργία μιας όλοκληρωμένης πύλης για τη Διδασκαλία των μαθημάτων Πληροφορικής σε Λύκειο/Γυμνάσιο (και μετά ΕΠΑΛ). Οι υπάρχουσες λύσεις πιστεύω ότι δεν ικανοποιούν τους καθηγητές πληροφορικής που διδάσκουν μαθήματα και ίσως θα μπορούσαμε να καλύψουμε το κενό ….
🙂
Σε ευχαριστώ και περιμένω νέα σου.
#8 από Σαρημπαλίδης Ιωάννης στις 4 Οκτωβρίου 2010
Παράθεση
Νίκο, μου άρεσε πολύ η πρόταση σου. Θα ήθελα βέβαια να περιέχει κάποια συνθετική εργασία με χρήση πολυμέσων. Επίσης πιστεύω ότι κάποιες εργασίες σου θα πρέπει να είναι 3 και όχι 2 ώρες (π.χ. χρήση του Google Ιστότοποι).
Κάτι που δεν το συμπεριέλαβα και εγώ αλλά σκέφτομαι να το κάνω είναι η ενασχόληση με ένα θέμα που αφορά σχεδιασμό δικτύων. Υπάρχει η περίπτωση του http://cacoo.com/ στην οποία συνεργατικά μπορείς να σχεδιάσεις (αν και τελευταία έγιναν στο site κάποιες αλλαγές που δεν τις έχω δει).
Μία άλλη ιδέα θα ήταν πολύ ωραία αλλά δεν ξέρω αν είναι και υλοποιήσιμη. Θα μπορούσαμε δύο σχολεία π.χ. να συντάξουμε συνεργατικά ένα έγγραφο με το Google Docs.
Σε κάθε περίπτωση αναμένω με ενδιαφέρον τα αποτελέσματα της προσπάθειας σου.