Αν και λίγο καθυστερημένα παρουσιάζω τον προγραμματισμό ύλης για το μάθημα “Τεχνολογία Επικοινωνιών” της Β΄ Τάξης του Ενιαίου Λυκείου. Σύμφωνα με το έγγραφο του ΥΠΔΒΜΘ υπάρχουν αρκετές μειώσεις ύλης. Συγκεκριμένα, η διδακτέα ύλη περιλαμβάνει τα κεφάλαια 1, 2, 3, 6 (σελ. 121-126), 16, 17 (σελ. 378-499) και 18 (408-414) και το σύνολο των διδακτικών ωρών είναι περίπου 50.
Στο σημείο αυτό και πρότου να σας παρουσιάσω την πρόταση μου για τον προγραμματισμό της ύλης του μαθήματος, θέλω να παραθέσω ένα απόσπασμα από το άρθρο “Τεχνολογία Επικοινωνιών: Ένα μάθημα που πεθαίνει…” που αναρτήθηκε στο blog η Βδέλλα και πάνω σε αυτές τις σκέψεις στηρίχθηκε και η πρόταση του χρονοπρογραμματισμού μου.
[… Είναι ένα πολύ ενδιαφέρον μάθημα, το οποίο όμως πεθαίνει. Τι σημαίνει άραγε για ένα μάθημα ότι πεθαίνει; Να το δούμε σαν αντικείμενο για να καταλάβετε. Εξετάζει τη τεχνολογία Επικοινωνιών από όλες τις πλευρές. Από τη θεωρητική εισαγωγή και τις βασικές έννοιες μέχρι τα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας. Και εδώ αρχίζει το θέατρο του παραλόγου. Το βιβλίου που διδάσκεται είναι μια έκδοση του 1997 από το Ευγενίδειο Ίδρυμα που είναι μετάφραση ενός Αμερικάνικου βιβλίου του 1991, που σημαίνει ότι γράφτηκε κάπου στη διετία 1989-1990. Και κάνουμε μάθημα για τη τεχνολογία του τηλεφώνου, της τηλεόρασης, του βίντεο, …του γραμμόφωνου, του ραδιοφώνου. Αυτά που τους λέω είναι αρχαία ιστορία για τους μαθητές που ήταν αγέννητοι όταν γράφτηκε το βιβλίο. Και γελάνε όταν τους δείχνω το “τηλέφωνο με δίσκο”. Και καλά θα μου πείτε καλό είναι να μαθαίνουν από που ξεκίνησαν τα πράγματα….]
[… Ωραία!!! Και τώρα τι κάνουμε; Γινόμαστε απολίθωμα καθηγητή…αναπαράγοντας μοντέλα που ξεκίνησαν να διαμορφώνονται πριν 300-400 χρόνια (Μεσαίωνα το λέγανε). Μένουμε στο δήθεν και χάνουμε την ουσία; Μεγάλο πρόβλημα. Γιατί η ευθύνη στη διδασκαλία είναι μεγάλη. Όταν δε διδάσκεις μάθημα που εξετάζεται πανελλαδικά γίνεται τεράστια. Δεν μπορείς να κάνεις εκπτώσεις σε κανένα επίπεδο. Όμως το συγκεκριμένο μάθημα από τη μια μεριά θα γίνει, και από την άλλη αρχίζει και τελειώνει στη Β’ λυκείου. Δεν έχει προεκτάσεις ούτε αποτελεί προαπαιτούμενη γνώση για κάποιο άλλο. Άρα δίνει μια σχετική ευελιξία…].
Με βάση τα παραπάνω, τα βασικά σημεία του τρόπου προσέγγισης μου για τη διδασκαλία του μαθήματος είναι τα εξής:
-
Το μάθημα θα γίνει κανονικά από το βιβλίο (και τα απαρχαιωμένα θέματα που πραγματεύεται) έτσι ώστε να καλυφθεί ολόκληρη η διδακτέα ύλη.
-
Παράλληλα, θα βγουν ερωτήσεις (Σωστού-Λάθους, συμπλήρωσης κενών, πολλαπλής επιλογής, σύντομης ανάπτυξης) οι οποίες θα δίνονται στο τέλος κάθε κεφαλαίου και θα αποτελέσουν ένα “pool” ερωτήσεων από τις οποίες θα εξεταστούν οι μαθητές στο τέλος.
-
Από την άλλη όμως, σκοπεύω να υιοθετήσω την πρόταση που υπάρχει στο παραπάνω άρθρο και να δημιουργήσω ένα Blog, στο οποίο οι μαθητές θα ανεβάζουν τις δικές τους καταχωρήσεις για θέματα τεχνολογικού περιεχομένου, τα περισσότερα από τα οποία θα είναι και τα αποτελέσματα των συνθετικών τους εργασιών που θα τους δίνονται σε κάθε θεματική ενότητα.
-
Έτσι, οι μαθητές θα μάθουν να γράφουν και να εκφράζονται με πλήρεις λέξεις. Θα αναπτύξουν την κριτική και αναλυτική τους σκέψη (σχολιάζοντας τις αναρτήσεις συμμαθητών τους) αλλά θα μάθουν και να δέχονται κριτική. Θα εξοικειωθούν με την επεξεργασία εικόνας & βίντεο αλλά και θα γνωρίσουν πολλές νέες τεχνολογίες (π.χ. web 2.0).
Συμπερασματικά, παρακάτω μπορείτε να δείτε την πρόταση μου για τον προγραμματισμό της ύλης του μαθήματος, που συνοψίζεται στα εξής:
-
Υπάρχουν 7 επαναληπτικά τεστ και 2 διαγωνίσματα έτσι ώστε οι μαθητές να εξοικειωθούν με τα θέματα που θα αντιμετωπίσουν στις τελικές εξετάσεις.
-
Υπάρχουν ώρες επανάληψης που αν δεν μπορέσει να καλυφθεί όλη η ύλη απλά δεν πραγματοποιούνται.
-
Υλοποιούνται αρκετές ομαδοσυνεργατικές εργασίες (σύνολο 7).
-
Η διδασκαλία της θεωρίας πραγματοποιείται με χρήση διαφανειών ενώ θα προβληθούν και αρκετά εκπαιδευτικά βίντεο και διαδραστικές ιστοσελίδες που θα συμπληρώνουν τη διδασκαλία με επιεπλέον υλικό και γνώση.
#1 από Νίκος Π. Μιχαηλίδης στις 13 Οκτωβρίου 2010
Παράθεση
Γιάννη σε ευχαριστώ. Σου έστειλα αναλυτικό email 🙂
#2 από Σαρημπαλίδης Ιωάννης στις 13 Οκτωβρίου 2010
Παράθεση
Νίκο συμφωνώ και είμαι μέσα. Στείλε ότι χρειάζεται στο email johnsaribalidis@gmail.com
#3 από Νίκος Π. Μιχαηλίδης στις 10 Οκτωβρίου 2010
Παράθεση
@Σαρημπαλίδης Ιωάννης
Πάντως επί της ευκαιρείας και στο πλαίσιο της συνεργασίας μας να σε ενημερώσω γα το εξής: Από Δευτέρα θέλω να εισαγάγω μια καινοτομία για την υποστήριξη των μαθημάτων μου. Υλοποίησα μια πλατφόρμα Moodle (μπορείς να την δείς στη αρχική σελίδα σαν Πύλη Ηλεκτρονικής Μάθησης) στην οποία οι μαθητές θα υποστηρίζονται ασύγχρονα με επιπλέον υλικό και επικοινωνία. Έτσι όταν π.χ. κατά τη διάρκεια μιας δραστηριότητας θέλουν να ρωτήσουν κάτι ή να συζητήσουν μεταξύ τους στο πλαίσιο της συνεργασίας τους θα μπορούν να το κάνουν από έκεί. Εκεί θα υπάρχουν όλες οι διαφάνειες, οι δραστηριότητες σε ηλεκτρονική μορφή (σκοπός μου είναι να ελαχιστοποιήσω την εκτύπωση των φύλλων), ερωτήσεις αυτοαξιολόγησης, τα video του YouTube, χρήσιμες ιστοσελίδες αλλά και ο τρόπος αποστολής των εργασιών θα γίνεται ηλεκτρονικά από εκεί μέσα από ένα απλό upload file. Πιλοτικό είναι αλλά θέλω να δώ ανταπόκριση και συμμετοχή. Βέβαια, θα τους την προωθώ και εγώ με τον τρόπο μου, θα ενημερωθούν όλοι οι μαθητές ότι η χρήση της πλατφόρμας θα δίνει bonus βαθμό, κτλ.
Στο πλαίσιο αυτό, αν ενδιαφέρεσαι να σου δημιουργήσω χώρους για τη διδασκαλία των δικών σου μαθημάτων ή ακόμα καλύτερα αν θές να είσαι συν-διδάσκαλος και οι μαθητές σου να μπαίνουν σε ένα χώρο μαζί με τους δικούς μου και εκεί να βρίσκουν όλο το υλικό που αναρτούμε κατα καιρούς στα δυο μας blog, απλά πες το και έγινε… 🙂
#4 από Νίκος Π. Μιχαηλίδης στις 10 Οκτωβρίου 2010
Παράθεση
Καταρχάς, έχουμε συμφωνήσει ότι στο τέλος κάθε κεφαλαίου θα γράφουμε ένα σύντομο επαναληπτικό τέστ (γύρω στα 15 λεπτά). Τα τεστάκια αυτά και τα 2 επαναλαηπτικά φύλλα (ένα για κάθε τετράμηνο) θα αποτελέσουν το poll των ερωτήσεων για τις εξετάσεις στο τέλος.
Όσον αγορά τα φύλλα εργασίας, ο βασικός τρόπος θα είναι αυτός που αναφέρεις. Δηλαδή, σχηματισμός ομάδων, συζήτηση στην τάξη και επεξήγηση του σκοπού της δραστηριότητας αλλά και τις βασικές γραμμές που πρέπει να ακολουθήσουν για την υλοποίηση της. Συνήθως θα υπάρχει ικανοποιητικός χρόνος έρευνας και υλοποίησης (για το σπίτι) και πάντα προβλέπεται χρόνος για παρουσίαση των εργασιών στην τάξη. Στη συνέχεια οφείλουν όλοι να μου παραδώσουν τα ψηφιακά αρχεία των εργασιών αλλά και να ανεβάσουν τα αποτελέσματα των εργασιών τους σε ένα blog, το οποίο θα υποστηρίζει το μάθημα και θα αποτελεί παράλληλα και χώρο στον οποίο θα μπορούν να γράφουν για τεχνολογικά θέματα (το δουλεύω ακόμα αυτό βέβαια).
#5 από Σαρημπαλίδης Ιωάννης στις 10 Οκτωβρίου 2010
Παράθεση
Νίκο, πολύ καλή η πρόταση σου για ένα μάθημα που το λιγότερο που μπορώ να πω είναι ότι δεν μου αρέσει.
Θέλω να σου κάνω την εξής ερώτηση: Πως θα δουλέψεις με τα φύλλα εργασίας; Τα συζητάς στην τάξη και τα κάνουν στο σπίτι;
Εγώ κάνω το εξής: Μετά το τέλος κάθε κεφαλαίου γράφουν ένα επαναληπτικό τεστ και αφιερώνω στην συνέχεια 2 ώρες στο εργαστήριο για την υλοποίηση μίας σχετικής εργασίας. Στο 1ο κεφάλαιο π.χ. θα ξεκινήσουν αύριο την υλοποίηση μίας παρουσίασης για ένα επάγγελμα σχετικό με την τεχνολογία επικοινωνιών.