Παιδικές ταινίες περιβαλλοντικού περιεχομένου στην εκπαίδευση – Ανάλυση και χρήση

periballon

16fd719faf1890398bf890565939d63d ONLY A CHILD 2 OAC 1

 Η όξυνση των περιβαλλοντικών προβλημάτων γεννά την ανάγκη περιβαλλοντικά ενημερωμένων και ευαισθητοποιημένων πολιτών.

Έχει ωριμάσει η αντίληψη ότι η επίλυση τέτοιων ζητημάτων δεν είναι μόνο θέμα των ειδικών, αλλά απαιτεί ευρύτερη κοινωνική συμμετοχή.
Άρα, απαιτείται από τον πολίτη αφενός ένα υπόβαθρο γνώσεων, αφετέρου αλλαγές σε στάσεις, συμπεριφορές και αντιλήψεις. Τα Μ.Μ.Ε και κυρίως ο κινηματογράφος, παρέχοντας μια άτυπη μορφή περιβαλλοντικής εκπαίδευσης μπορούν να επηρεάσουν τις περιβαλλοντικές γνώσεις, συμπεριφορές, και να αποτελέσουν σημαντικά εργαλεία στη συνειδητοποίηση του κοινού για  ζητήματα του περιβάλλοντος . Είναι ένα παιδαγωγικό μέσο για να αποκτήσουν οι μαθητές εναλλακτικές απόψεις του κόσμου και έχουν μεγάλη συναισθηματική δύναμη.Design D 5

 

ταινίες για περιβαλλοντικήΠαρακάτω θα βρείτε σε μορφή άρθρων παιδικές ταινίες με κινούμενα σχέδια animation, σε μια προσπάθεια να δημιουργηθούν περιβάλλοντα πολυμεσικής μάθησης κρατώντας  ζωντανό το ενδιαφέροντων μαθητών  , να τους ενθαρρύνουν  να αναπτύξουν τις ιδέες τους, να μιλήσουν και να συζητήσουν για ένα θέμα που προβάλλεται, αποκτώντας επικοινωνιακές δεξιότητες και να συζητήσουν  τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των στρατηγικών με σκοπό τη λύση ενός προβλήματος.
Οι ταινίες εφοδιάζουν το κοινό με πληροφορίες και γνώσεις, ενσωματώνουν τις στάσεις και τις αξίες, ενθαρρύνουν σκέψεις και συναισθήματα φιλικά προς το περιβάλλον, προωθούν μια ορθή περιβαλλοντική στάση και ενθαρρύνουν την ανάπτυξη ικανοτήτων για κριτική αξιολόγηση και ενεργή δράση, είτε ατομικά είτε συλλογικά. Μια προσεκτική παιδαγωγική ενσωμάτωσή τους στο εκπαιδευτικό πλαίσιο περιβαλλοντικών προγραμμάτων  μπορεί να αποτελέσουν ένα άριστο συμπλήρωμα στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Design D 3

 

Ταινίες προς διδακτική αξιοποίηση 

© Πλανήτης Γη: Μια υπέροχη μέρα (ταινία)/ Earth: One Amazing Day (2017)

 

© Ο Καλόσαυρος -The Good Dinosaur

©Ταινία “RIO 2” – (2014 )(Προστασία περιβάλλοντος από την ανεξέλεγκτη υλοτομία)

©ΠΙΓΚΟΥΙΝΟΙ ΜΑΔΑΓΑΣΚΑΡΗΣ- ταινίες για περιβαλλοντική( Η χρήση ζώων για πειραματικούς σκοπούς)

©ΒΡΕΧΕΙ ΚΕΦΤΕΔΕΣ 2( οι επιπτώσεις της τεχνολογικής προόδου της ανθρωπότητας)

©ΜΑΔΑΓΑΣΚΑΡΗ 3 : ΟΙ ΦΥΓΑΔΕΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ (Ταινία για την κακομεταχείριση των ζώων & την απομάκρυνσή τους από το φυσικό περιβάλλον)

 

©Το αγόρι και ο κόσμος.
(Ταινία και Φυλλάδιο Διδακτικής αξιοποίησης)

 

©Ταινίες με επικείμενες Περιβαλλοντικές καταστροφές

 

Design D 8

Ο ρόλος του κινηματογράφου στην Περιβαλοντική παιδεία & ευαισθητοποίηση
«Μην επιλέξετε τον αφανισμό»

Ο κινηματογράφος και οι κινούμενες εικόνες, επιλεγμένες και διαμορφωμένες σε κατάλληλα αμφίδρομα διδακτικά πλαίσια, μπορούν να αποτελέσουν την αφορμή για πολλαπλές διδακτικές δραστηριότητες με παράλληλη ανάλυση εικόνας και κειμένου, για την προώθηση πολλαπλών επικοινωνιακών αλλά και αισθητηριακών αλληλεπιδράσεων των μαθητών μέσα στην τάξη .

Διάφορες μελέτες έχουν δείξει ότι οι κινηματογραφικές ταινίες, όταν χρησιμοποιούνται για να υποστηρίξουν τον προφορικό ή γραπτό λόγο, μπορούν να αυξήσουν τη συγκράτηση των μηνυμάτων κατά 50% ή και περισσότερο.Παρέχουν επίσης ευκαιρίες στους μαθητές να αναπτύξουν δεξιότητες στο χώρο εργασίας, τεχνικές δεξιότητες και δεξιότητες ομαδικής εργασίας και συζήτησης. Βλέποντας μια ταινία, αυτή μπορεί να προσφέρει ένα εξαιρετικό σημείο εκκίνησης για συζήτηση και προβληματισμό για σημαντικά ζητήματα στη ζωή.

Η περιβαλλοντική πληροφόρηση πρέπει να οδηγεί στην περιβαλλοντική γνώση και συνακόλουθα στην περιβαλλοντική αφύπνιση.

Όλοι γνωρίζουμε πως αντικείμενα αξιολόγησης ενός Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης μπορούν να αποτελέσουν οι γνώσεις, οι δεξιότητες αναγνώρισης περιβαλλοντικών προβλημάτων και του πλέγματος των σχέσεων που τα δημιουργούν (κρίση αξιών, νοοτροπίες, φυσικοί, κοινωνικοί, οικονομικοί, πολιτισμικοί παράγοντες), οι δεξιότητες διερεύνησης περιβαλλοντικών προβλημάτων (συλλογή δεδομένων από διάφορες πηγές πληροφοριών, σύνθεση δεδομένων για τη διερεύνηση των προβλημάτων, αναγνώριση εναλλακτικών λύσεων), οι στάσεις, οι αξίες, η συμμετοχή και η δυνατότητα ανάληψης δράσης για την προστασία του περιβάλλοντος , ο βαθμός ανταπόκρισης του θέματος στα ενδιαφέροντα των μαθητών και η αξιοποίηση μέσα από τη διαθεματική εφαρμογή των μαθητικών ενδιαφερόντων των μαθητών, η ποιότητα του τελικού αποτελέσματος, η συλλογικότητα (βαθμός εμπλοκής των μαθητών σε όλες τις φάσεις εξέτασης του θέματος και βαθμός συνεργασίας), η διεπιστημονικότητα (βαθμός εμπλοκής των διαφόρων μαθημάτων, συνοχή του σχεδίου εργασίας και βαθμός ουσιαστικής αξιοποίησης των μαθημάτων για διερεύνηση του προβλήματος, (UNECE, 2005; Macgillivray & Zadek, 1995; Δημητρίου, 2007).
Ο Μαρκάδας (2009) πρότεινε την αξιολόγηση λογισμικών και γενικότερα των Μ.Μ.Ε με τη χρήση μιας λίστας αξιολόγησης, η οποία θα περιλαμβάνει αν οι πληροφορίες που αναφέρονται είναι σύγχρονες, αν υπάρχουν προκαταλήψεις (εθνικές και φυλετικές) αν υπάρχουν πολύπλοκες δραστηριότητες που εμπλέκουν διάφορα γνωστικά αντικείμενα, αν οι στόχοι είναι σαφείς, αν υπάρχει ενεργή συμμετοχή , αν προωθούνται δεξιότητες και η κριτική σκέψη.

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.

Σχετικά με ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ ΜΑΙΡΗ

Γεια σας,Ονομάζομαι Τσαουσίδου Μαίρη.  Υπηρετώ εδώ και 29 έτη  ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής (ΠΕ11) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης.  Ευελπιστώ να δημιουργήσω αλλαγές στον εαυτό μου και στη συνέχεια και στο περιβάλλον μου για το κοινό καλό, μέσα από το θετικό μετασχηματισμό στις σύγχρονες κοινωνίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε όλοι μας πλανητικά.

Είμαι παντρεμένη και έχω δυο παιδιά και ένα σκύλο και 2  γάτους!!!!! Μου αρέσει το θέατρο, τα ταξίδια, η κωπηλασία και το διάβασμα.
Αγαπώ πολύ τα παιδιά και εύχομαι να έχουμε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσεων! Καλή αρχή σε όλους!

Αγαπημένο ρητό: «Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.»
Ludwig Wittgenstein


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Εργαστήρια δεξιοτήτων. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.