«Ιστορία της Τέχνης»…. Η τέχνη σε όλο τον κόσμο !!!

Fb Istoria Texnis Ekapideutiko Theatriko Paixnidi 70 71

product texni kai politeia2 1 1

 

«…η Τέχνη – με κεφαλαίο Τ – δεν υπάρχει. Γιατί η Τέχνη με κεφαλαίο Τ κατάντησε σκιάχτρο και φετιχισμός. Κινδυνεύεις να εξουθενώσεις έναν καλλιτέχνη λέγοντας του πως εκείνο που μόλις έφτιαξε δεν είναι “Τέχνη” παρόλο που είναι καλό. Και αν δηλώσουμε σε οποιονδήποτε πως εκείνο που του αρέσει σε κάποιο έργο δεν είναι, όπως νομίζει, Τέχνη αλλά κάτι διαφορετικό, θα μείνει άναυδος.»

«Το κοινό δεν καταλαβαίνει πάντοτε τη μοντέρνα τέχνη, αλλά αυτό συμβαίνει, γιατί τελικά κανένας δεν του έμαθε ποτέ τίποτα σχετικά με τη ζωγραφική. Του μαθαίνουν να γράφει και να διαβάζει, να ζωγραφίζει και να τραγουδάει, μα ποτέ κανείς δεν σκέφτηκε να του μάθει να κοιτάζει έναν πίνακα» (Πικάσο, Εικαστικά Ε’ Δημοτικού, σελ. 65).

Οι εικόνες συνοδεύουν την ιστορία της ανθρωπότητας. Σήμερα όμως μας κατακλύζουν με γρηγορότερο ρυθμό και ένταση, σχεδόν πάντοτε στην υπηρεσία μιας σκοπιμότητας, τόσο που ο Roland Barthes αναφωνεί: «Πάρτε πίσω τις εικόνες σας, δώστε μου την επιθυμία μας».
 Και το σχολείο μας τι κάνει για τις εικόνες; Τις αγνοεί ή τις καταναλώνει. Δεν τις αναλύει, δεν τις κρίνει, δεν εκπαιδεύει.
Ας προσπαθήσουμε να το αλλάξουμε αυτό……

Η «τέχνη της εικόνας» εμφανίστηκε σε κάποιο σημείο της ανθρώπινης ιστορίας, πιθανότατα περίπου 35.000 χρόνια πριν, τότε που αρχίσαμε να δημιουργούμε εικόνες και να κατανοούμε τι εννοούν. Ζούμε σε έναν πολύ περίπλοκο κόσμο, ο οποίος απαιτεί πολλές διαφορετικές δεξιότητες και ικανότητες για να βρούμε τον δρόμο μας μέσα σ’ αυτόν. Μια από αυτές τις δεξιότητες είναι να δούμε τις γραμμές και τα σχήματα που βρίσκονται γύρω μας και να τους δώσουμε νόημα. Αυτή η δυνατότητα ανάγνωσης εικόνων αποτελεί ουσιαστικό κομμάτι της ζωής μας, αλλιώς ο κόσμος μας θα ήταν ακατανόητος. Η τέχνη της εικόνας είναι συνυφασμένη με την «τέχνη της πειστικότητας».

Η ετυμολογία της λέξης «τέχνη» μας παραπέμπει στο αρχαίο ρήμα «τίκτω», που σημαίνει «γεννώ», «δημιουργώ».  Στην ταξινομία των εκπαιδευτικών στόχων για τους μαθητές αυτοί χωρίζονται στον νοητικό τομέα (cognitive), το συναισθηματικό (affective) και τον ψυχοκινητικό (psychomotor).
Το ζητούμενο είναι η γνώση, η κατανόηση, η εφαρμογή, η ανάλυση, η σύνθεση, η αξιολόγηση και η κριτική σκέψη των παιδιών με τη δημιουργία να βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο σκέψης. Η τέχνη είναι δημιουργία και ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την τέχνη μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη των ανώτερων νοητικών, συναισθηματικών και ψυχοκινητικών αναγκών των μαθητών. Ο τρόπος της δημιουργίας των εικόνων, των τεχνουργημάτων αντανακλούν συναισθήματα, ιδέες ή θρησκευτικά συναισθήματα που μας κάνουν να σκεφτόμαστε τον εαυτό μας και τον κόσμο.

 

ΟΓάλλος ιστορικός Ζακ Λε Γκοφ, στο βιβλίο του «Ιστορία και Μνήμη» γράφει για την ερευνητική διάσταση αυτού του θέματος: «Η λέξη histoire (σε όλες τις γλώσσες που προέκυψαν από τα λατινικά, καθώς και στα αγγλικά) προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη «ιστορία» της ιωνικής διαλέκτου.
Ο τύπος αυτός κατάγεται από την ινδοευρωπαϊκή ρίζα «wid weid», «voir» (=βλέπω). Εξ ου και το σανκριστικό «βέτας», «μάρτυρας», και το ελληνικό «ίστωρ», «μάρτυρας», με την έννοια «εκείνου που βλέπει».
Αυτή η αντίληψη για την όραση ως ουσιαστική πηγή γνώσης οδηγεί στην άποψη ότι «ίστωρ», εκείνος που βλέπει, είναι επίσης αυτός που γνωρίζει. «Ιστορείν» στα αρχαία ελληνικά σημαίνει «προσπαθώ να γνωρίσω», «να πληροφορηθώ». Ιστορία σημαίνει λοιπόν έρευνα. Αυτή είναι η σημασία της λέξης στον Ηρόδοτο στην αφετηρία των «Ιστοριών» του, οι οποίες είναι «αναζητήσεις», «έρευνες». Η Ιστορία, για να παρουσιάσει τις διάφορες στιγμές της ανθρωπότητας, βασίζεται σε αποδείξεις και μαρτυρίες. Για την ιστορία της Τέχνης μαρτυρίες είναι τα έργα τέχνης
» (Ζιρώ, Μερτζάνη, και Πετρίδου, χ.χ., σελ. 10).

Για την εισαγωγή της τέχνης στην εκπαίδευση τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου έχουν προχωρήσει στην έκδοση οδηγών τέχνης για τους εκπαιδευτικούς.

Michelangelo Creation of Adam cropped

Η Δημιουργία του Αδάμ (1508-1512), του Μιχαήλ Άγγελου, στην Καπέλα Σιστίνα (Βατικανό).

Ως ιστορία της τέχνης είναι γνωστός ο κλάδος των ανθρωπιστικών επιστημών που ασχολείται με την επιστημονική μελέτη και έρευνα των τεχνών, ιδιαίτερα των εικαστικών, στην ιστορική εξέλιξή τους. Από γεωγραφικής και χρονολογικής άποψης, το αντικείμενο της ιστορίας της τέχνης εκτείνεται θεωρητικά σε ολόκληρο τον κόσμο από την απώτερη προϊστορία ως σήμερα, στην ακαδημαϊκή πράξη όμως ο κλάδος έχει δώσει περισσότερο βάρος στην τέχνη της Δύσης από τον Μεσαίωνα και μετά αφήνοντας τη μελέτη άλλων περιοχών και περιόδων στην αρμοδιότητα συγκεκριμένων ειδικεύσεων της αρχαιολογίας, της πολιτισμικής ανθρωπολογίας και της εθνολογίας. Ειδολογικά, η ιστορία της τέχνης ενδιαφέρεται περισσότερο για συγκεκριμένα προϊόντα της ανθρώπινης δημιουργικότητας, που αξιολογούνται ως έργα τέχνης, παρά για καθημερινά ή χρηστικά είδη του υλικού πολιτισμού χωρίς αισθητική αξία. Από μεθοδολογικής άποψης, τέλος, η ιστορία τέχνης προσεγγίζει την τεχνική, την τεχνοτροπία και το περιεχόμενο των έργων τέχνης μελετώντας και σχετικές γραπτές μαρτυρίες για να σκιαγραφήσει την καλλιτεχνική προσωπικότητα των δημιουργών τους και να φωτίσει τις συνθήκες κάτω από τις οποίες παράχθηκαν, χρησιμοποιήθηκαν και δέχτηκαν ή άσκησαν επιρροή στον ιστορικό περίγυρό τους και σε άλλα έργα τέχνης.

 

Κάνω τέχνη σημαίνει βάζω κάτι μπροστά από το βλέμμα ή την ακοή. Προφανώς, δεν μιλάμε για θεραπεία μέσω της τέχνης ή τον θεραπευτικό ρόλο της τέχνης που σίγουρα υπάρχει, όπως υπάρχουν κι άλλες καταστάσεις που θεραπεύουν τη ζωή, όπως κάθε τι στη ζωή θεραπεύει τη ζωή. Μιλάμε για την τέχνη ως θεραπεία από το μη-νόημα, από το μεγάλο χάος, το κενό. Για την τέχνη ως την κατάσταση εκείνη χωρίς την οποία δεν θα υπήρχε η δυνατότητα της ίδιας της ζωής, την τέχνη που θρηνεί το ανήκειο της σχέσης του ανθρώπου με το απόλυτο, την τέχνη που θρηνεί τη σχέση του σώματος με το χρόνο, την τέχνη που συνεχίζει πέρα του χρόνου» (σσ. 19-20).

«Μια κοινωνία που ενοχοποιεί και εξοστρακίζει την μη υπακοή στο έτοιμο νόημα της «παράδοσης» και της «αυθεντίας», στην προετοιμασμένη επιθυμία, στην κατανάλωση. Που ενοχοποιεί και εξοστρακίζει την ετερότητα. Και πως τα έχει καταφέρει: Όλος ο πλανήτης πια αξιολογείται ως ομοειδής, ρευστή μάζα που οφείλει να ρέπει προς την κατανάλωση ή στα αισθήματα αποκλεισμού και ενοχής, εάν δεν αποδεχθεί το μήνυμα της τηλεοπτικής εικόνας. Όλοι, εκτός αυτής της κοινωνίας των τρελών, των καλλιτεχνών και «κάτι Ινδιάνων» στον Αμαζόνιο (Καγγελάρης Φώτης, 2017, Το Πράγμα, η Λέξη και ο Κόσμος, Εκδ. Αρμός. σσ. 117-118).

Στις 284 σελίδες που ακολουθούν, κείμενα, φωτογραφίες έργα τέχνης από την ιστορία της τέχνης, την ιστορία της ανθρωπότητας, πώς η τέχνη έφτιαξε τον κόσμο μας!!!!

Πατήστε στην παρακάτω εικόνα :

ΜΜΗΑΥΤΣΑΣ8Δ

ή δείτε τα παρακάτω αρχεία:

 Ιστορία της Τέχνης για Παιδιά και Νέους μέσα από 95 Έργα Τέχνης- Μέρος 1ο



Λήψη αρχείου

 Ιστορία της Τέχνης για Παιδιά και Νέους μέσα από 95 Έργα Τέχνης- Μέρος  2ο



Λήψη αρχείου


Στα παρακάτω αρχεία – δοκίμια του Τάσου Ανθουλιά ,
θα δούμε μια  προσπάθεια να παρουσιαστούν οι διάφορες μορφές τέχνης στις διάφορες εποχές και στους διάφορους πολιτισμούς από την προϊστορία μέχρι σήμερα.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Α’ τόμου:

  • Η προϊστορική τέχνη
  • Η αρχαία τέχνη
  • Η Αραβική τέχνη
  • Η τέχνη στην Αμερική
  • Η τέχνη στην Ασία
  • Η τέχνη στην Αφρική
  • Η τέχνη στην Ωκεανία
  • Η τέχνη στην Ευρώπη
  • Η σύγχρονη τέχνη (1770 – 1970)

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Β’ τόμου:

  • Η ιστορία της κεραμικής
  • Τα αρχαία μουσικά όργανα
  • Η ιστορία της μουσικής
  • Η ιστορία του χορού
  • Η ιστορία του Ευρωπαϊκού θεάτρου

 

Η ιστορία της τέχνης  (Α΄Μέρος)



Λήψη αρχείου

Η ιστορία της τέχνης  (Β΄Μέρος)



Λήψη αρχείου


Διαβάστε περισσότερα στην Bικιπαίδεια πατώντας στην παρακάτω εικόνα 

Sandro Botticelli La nascita di Venere Google Art Project edited

Η Γέννηση της Αφροδίτης (1485), του Σάντρο Μποτιτσέλι, Ουφίτσι (Φλωρεντία).


Είχε χρώμα η τέχνη της αρχαιότητας;

Εκατόν είκοσι αρχαία ελληνικά και ρωμαϊκά αγάλματα δίνουν απάντηση στο ερώτημα σε μια πολύχρωμη έκθεση που καταργεί τα «στεγανά» περί λευκών αγαλμάτων.

eixe xrwma i texni tis arxaiotitas.w hr

Ηταν ολόλευκη η τέχνη της αρχαιότητας; Για εκατοντάδες χρόνια, αυτή η θεωρία ήταν κυρίαρχη στην ιστορία του δυτικού πολιτισμού. Κι όμως. Τα αρχαία ελληνικά και ρωμαϊκά αγάλματα ήταν μέχρις ενός βαθμού πολύχρωμα διαμορφώνοντας μια εντελώς διαφορετική εικόνα απ’ αυτή που έχουμε σήμερα. Αυτή τη νέα, γεμάτη χρώμα, εικόνα της αρχαίας ελληνικής και ρωμαϊκής τέχνης φέρνει στην επιφάνεια η έκθεση «Transformations: Classical sculpture in colour» που διαρκεί έως τις 7 Δεκεμβρίου στην Γλυπτοθήκη της Κοπεγχάγης (www.glyptoteket.com).

Εκατόν είκοσι αγάλματα – μεταξύ των οποίων και πάρα πολλά δάνεια από σημαντικά Ευρωπαϊκά και μη Μουσεία – επιστρατεύονται για λογαριασμό της έκθεσης που αποδεικνύει περίτρανα ότι η αρχαιότητα ήταν, αν μη τι άλλο, πολύχρωμη. Τα αγάλματα παρουσιάζονται εις διπλούν: Όπως είναι σήμερα –τα γνήσια- και στη μορφή που τους έδωσαν οι δημιουργοί τους, δηλαδή, τα αντίγραφα.
Τα αγάλματα παρουσιάζονται εις διπλούν: Όπως είναι σήμερα –τα γνήσια- και στη μορφή που τους έδωσαν οι δημιουργοί τους, δηλαδή, τα αντίγραφα.

Το «νήμα» της χρήσης χρώματος ξεκινά από την αρχαία Αίγυπτο

Σύμφωνα με τα λεγόμενα των εμπνευστών της και του επιμελητή της έκθεσης, Jan Stubbe Østergaard, η έκθεση εξετάζει την εξέλιξη του χρώματος από τη γλυπτική της αρχαίας ελληνικής στη ρωμαϊκή περίοδο. Το «νήμα» της χρήσης τεχνικών που χρωμάτιζαν τα αγάλματα, ξεκινά από την αρχαία Αίγυπτο όπου υπήρχε πολύ καλή γνώση της χρήσης χρωμάτων. Τέλος, η έκθεση καταδεικνύει το πώς η γνώση της χρήσης αυτών των τεχνικών πέρασε από την αρχαία εποχή στη νεώτερη δυτική τέχνη και γλυπτική. Παρ’ όλα αυτά, ο Μιχαήλ ΄Αγγελος και οι υπόλοιποι επιφανείς γλύπτες και αρχιτέκτονες της Αναγέννησης, αλλά και των κατοπινών χρόνων είχαν πλήρη άγνοια για το γεγονός όταν δημιουργούσαν τα «γαλατένιας» απόχρωσης έργα τους, εμπνευσμένοι, όπως νόμιζαν, από την κλασική αρχαιότητα. Τα χρώματα χάθηκαν ως πιο ευαίσθητα από το μάρμαρο στο πέρασμα του χρόνου.

Τα χρώματα χάθηκαν ως πιο ευαίσθητα από το μάρμαρο στο πέρασμα του χρόνου

Η ανακάλυψη ότι τα αγάλματα –και τα ανάγλυφα- της αρχαιότητας ήταν ζωγραφισμένα, όμως τα χρώματα αποδείχθηκαν πιο ευαίσθητα στο πέρασμα του χρόνου από το μάρμαρο και τον γρανίτη, είναι σχετικά πρόσφατη. Η πρόοδος της επιστήμης έπαιξε καίριο ρόλο στην virtual αποκατάσταση της πραγματικής όψης των μνημείων των οποίων τη λευκότητα είχαμε συνηθίζει μέχρι σήμερα να θαυμάζουμε.

Η πολυετής έρευνα που προηγήθηκε

Η έκθεση «Transformations: Classical sculpture in colour», που λειτουργεί από αρχές Σεπτέμβρη στη Γλυπτοθήκη της Κοπεγχάγης, είναι το αποτέλεσμα πολυετούς έρευνας μιας μεγάλης ομάδας επιστημόνων από μουσεία και φορείς σε όλο τον κόσμο. Το 2004 το Μουσείο παρουσίασε μια έκθεση σχετική με τη χρήση του χρώματος στην αρχαιότητα η οποία φιλοξενήθηκε στη Γλυπτοθήκη του Μονάχου και στη συνέχεια βρέθηκε σε Μουσεία του Βατικανού. Από τότε μέχρι σήμερα η έρευνα έχει κάνει άλματα για τη σημασία του χρώματος στον αρχαίο κόσμο.

Η Γλυπτοθήκη της Κοπεγχάγης έχει πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτή την έρευνα. Στόχος της έκθεσης είναι να μας δώσει μια όσο γίνεται πιο ρεαλιστική εικόνα των έργων τέχνης της αρχαιότητας όπως πραγματικά ήταν. Το οπτικό αποτέλεσμα είναι απρόσμενο, εντυπωσιακά μοντέρνο και θα αλλάξει οριστικά τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τα μνημεία μας, ειδικά οι Έλληνες.

Δείτε μια «περίληψη» της έκθεσης:

Ακολουθείστε τον επιμελητή της, Jan Stubbe Østergaard, σε μια περιήγηση στους χώρους της.

Πηγή : έκθεση «Transformations: Classical sculpture in color» στην Γλυπτοθήκη της Κοπεγχάγης (www.glyptoteket.com)


 Η εξέλιξη της Τέχνης :

Η Ιστορία της Ζωγραφικής.

mona liza da vinci jpg

Πώς εφευρέθηκε η Ζωγραφική

Η Ιστορία της Ζωγραφικής. Η ζωγραφική εμφανίστηκε στην προϊστορία, όταν οι νομάδες έκαναν χρήση ζωγραφικής σε βραχώδεις τοίχους. Έκαναν σχέδια με κάρβουνο αφήνοντας σημάδια στις σπηλιές όπου περνούσαν.

Πρόσφατη ανακάλυψη που έγινε στην Ισπανία διαπίστωσε ότι οι παλαιότεροι πίνακες που ανακαλύφθηκαν μέχρι σήμερα, φτιαγμένοι από ανθρώπους, έγιναν πριν από περισσότερα από 42.000 χρόνια.

Ποιος έκανε τον πρώτο πίνακα;

Ο πρώτος πίνακας έγινε από πρωτόγονους ανθρώπους, που πιστεύεται ότι έγινε από τον Homo Neanderthalis στην προϊστορική εποχή. Οι αρχαιολογικές ανασκαφές που έγιναν στην Ευρώπη, την Αφρική και την Ασία αποκαλύπτουν ότι οι πρωτόγονοι άνθρωποι ήταν οι πρώτοι ζωγράφοι και γλύπτες και έδειξαν μέσα από αυτές τις τέχνες την καθημερινότητά τους.

Οι αρχαιολόγοι και οι ανθρωπολόγοι μελετούν και χρονολογούν αυτές τις ανακαλύψεις. Τα κομμάτια που εξήχθησαν από τις ανασκαφές είναι ιστορικά ντοκουμέντα, αληθινές μαρτυρίες της αρχής της ζωής του ανθρώπου σε μακρινούς χρόνους και των εξαφανισμένων πολιτισμών.

Μια πρόσφατη ανακάλυψη στο Σπήλαιο Nerja, στη Μάλαγα της Ισπανίας, ανακάλυψε πίνακες ηλικίας άνω των 42.000 ετών και μπορούν να αλλάξουν τις ιδέες μας για την εξέλιξη της ανθρωπότητας.

Οι πίνακες βρέθηκαν στις σπηλιές της Nerja, 60 χλμ ανατολικά της Μάλαγα, στη νότια περιοχή της Ανδαλουσίας.
Μέχρι τώρα, οι αρχαιολόγοι πίστευαν ότι η αρχαιότερη τέχνη δημιουργήθηκε κατά την περίοδο της Aurignacian από σύγχρονους ανθρώπους.

Αλλά αυτοί είναι πολύ παλαιότεροι, πολύ πιο πρωτόγονοι από εκείνους στο σπήλαιο Chauvet-Pont-d’Arc, (που ήταν οι παλαιότεροι πίνακες που είχαν ανακαλυφθεί μέχρι τώρα και είναι 32.000 ετών)

Πιστεύουμε ότι η ιστορία της τέχνης ήταν αποκλειστική για τους εξελιγμένους ανθρώπους, ότι η ευαισθησία μας ήταν «ένα οικείο μέρος του εαυτού μας, των σάπιενς, γιατί πιστεύουμε ότι είμαστε οι στοχαστές». Αυτό το εύρημα, εάν επιβεβαιωθεί από περαιτέρω δοκιμές, αποδεικνύει ότι αυτή η ιδέα που επικεντρώνεται στους σάπιενς είναι λάθος.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα επιστημονικά δεδομένα, αυτές οι εικόνες θα μπορούσαν να είχαν ληφθεί μόνο από τον Homo Neanderthalis αντί του Homo Sapiens, κάτι εντελώς αδιανόητο μέχρι αυτή την ανακάλυψη.

«Τα κάρβουνα ήταν δίπλα στις φώκιες, κάτι που δεν είναι παράλληλο στην παλαιολιθική τέχνη», και γνωρίζουμε ότι οι Νεάντερταλ έτρωγαν φώκιες. «Και δεν υπάρχουν στοιχεία για homo sapiens σε αυτό το τμήμα της Ιβηρικής Χερσονήσου, λένε οι επιστήμονες.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτό το σπήλαιο ήταν ένα από τα τελευταία σημεία στην Ευρώπη όπου οι Νεάντερταλ – που έζησαν πριν από 120.000 έως 35.000 χρόνια – αναζήτησαν καταφύγιο.

Πού έγινε ο Πρώτος Πίνακας;
Πιστεύεται ότι ο πρώτος πίνακας, ο οποίος είναι επίσης γνωστός ως Rock Painting ή Rock Art, έγινε σε καταφύγια, σπήλαια, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν από νομάδες για να προστατευτούν.

Οι πρώτες ζωγραφιές έγιναν στους τοίχους και τις οροφές των σπηλαίων.
Αυτοί οι πρώτοι πίνακες που ανακαλύφθηκαν από τους αρχαιολόγους, είναι ζωντανοί πίνακες που χρησιμοποιούν περισσότερα από τρία χρώματα. Πρόκειται για πίνακες που προσπάθησαν να μιμηθούν τη φύση με μέγιστο ρεαλισμό, με βάση τις παρατηρήσεις που έγιναν κατά τη διάρκεια του κυνηγιού. Σε μια σπηλιά στην Αλταμίρα στην Ισπανία, υπάρχει μια βραχογραφία του Βίσωνα (πρόγονος της Αγελάδας) και είναι εντυπωσιακή για το μέγεθος, τον όγκο και τη χρήση της τεχνικής chiaroscuro.

Σε άλλα σημεία, οι πίνακες που έφτιαξαν οι άνθρωποι, αναδεικνύουν την επιτυχία των κυνηγών, σε άλλα δείχνουν ζώα που σημειώνονται με βέλη.
Όποια και αν είναι η δικαιολογία, η επιθυμία να κάνουμε τέχνη ή η επιθυμία να καταγράψουμε την καθημερινή ζωή εκείνης της εποχής, η Rock Art που διατηρήθηκε για χιλιετίες μας επέτρεψε σήμερα να μετατρέψουμε αυτά τα μέρη στα πρώτα μουσεία της ανθρωπότητας.

Ένα μεγάλο μέρος από αυτούς τους πίνακες που ανακαλύφθηκαν φέρνουν φιγούρες ζώων, φυτών, αντικειμένων με ποικίλους βαθμούς ρεαλισμού, υπάρχουν επίσης γραφικές και αφηρημένες αναπαραστάσεις, περίπλοκες σκηνές, πολλοί αρχαιολόγοι και επιστήμονες συζητούν το νόημα αυτών των πινάκων. Αλλά γενικά πιστεύουν ότι μπορεί να συνδέονται με τελετουργίες για να προσελκύσουν καλό κυνήγι, γονιμότητα, να αποκρούσουν τους κινδύνους ή απλώς να δώσουν συμβολική γλώσσα σε ιδέες, συναισθήματα ή καθημερινή ζωή.

Ποια είναι η προέλευση της ζωγραφικής;

Η προέλευση της ζωγραφικής όπως τη γνωρίζουμε σήμερα, πιστεύουν οι ιστορικοί, ότι γεννήθηκε στη Νεολιθική περίοδο, (Χ της χιλιετίας π.Χ.) όταν η βραχογραφία αρχίζει να παρακμάζει λόγω της ανάπτυξης της γεωργίας και της κοινωνίας, που εμφανίζεται στην Αρχαία Ελλάδα και τελειοποιήθηκε αργότερα από τους Ρωμαίους.

Γύρω στο 3000 π.Χ., μικρά χωριά άρχισαν να εμφανίζονται στην ηπειρωτική Ελλάδα και εκεί ξεκίνησε μια παράδοση ζωγραφικής πάνω σε κεραμικά αντικείμενα, όπως αγγεία και αγγεία.

Από τη δεύτερη χιλιετία π.Χ. στην πόλη της Κρήτης ανέπτυξε μια μοναρχική κοινωνία με εκλεπτυσμένη αστικοποίηση, ακόμη και με ανάκτορα, και εκεί εμφανίζονται τα πρώτα σημάδια τοιχογραφιών, αλλά ελάχιστα λείψανα έχουν διασωθεί στο χρόνο.


Αυτή η τοιχογραφία, μέρος του Παλατιού της Κνωσού, στην Κρήτη, Ελλάδα, ζωγραφίστηκε γύρω στο 1400 π.Χ.
Οι πόλεις αναδύονταν και τα κρητικά μοντέλα τοιχογραφίας έγιναν πρότυπο για όλη αυτή την περιοχή. Χτίστηκαν παλάτια και μεγάλα κτίρια και οι τοίχοι ζωγραφίστηκαν σε παραστατικό ύφος αναμεμειγμένο με γεωμετρικά σχέδια με ανθρώπους σε διάφορες δραστηριότητες, όπως σκηνές λατρείας, παιχνίδια, τελετές παλατιών, καθώς και ζώα και τοπία.

Γύρω στον 11ο αιώνα π.Χ. στην αρχαία Ελλάδα, η ζωγραφική αναπτύχθηκε και έφερε αρκετές καινοτομίες.
Η ανάπτυξη οπτικής προοπτικής και ογκομετρικής σκίασης για να δώσει τρισδιάστατο βάθος στην αναπαράσταση πολύπλοκων σκηνών. Οι πίνακες έγιναν πιο ρεαλιστικοί, εκτός από το ότι ανέπτυξαν ένα πιο φυσικό και ιδεαλιστικό μοντέλο ανθρώπινου σώματος που μέχρι σήμερα έχει γίνει μια μεγάλη παράδοση για τη βάση της ζωγραφικής που γνωρίζουμε σήμερα.

Τα υλικά ζωγραφικής που χρησιμοποιήθηκαν εκείνη την εποχή ήταν το σκλήρυνση με βάση το αυγό, το σμάλτο με βάση το κερί, μια άλλη ελληνική καινοτομία και η βρεγματική τοιχογραφία, με χρήση ορυκτών και φυτικών χρωστικών σε υδατικό μέσο.
Τα προτιμώμενα χρώματα ήταν το λευκό, το μαύρο, το κίτρινο της ώχρας και το κόκκινο. Το πράσινο και το βιολετί ήταν οι λιγότερο μόνιμοι και λιγότερο χρησιμοποιημένοι τόνοι, και το μπλε ήταν πολύ ακριβό, που παρήχθη με λείανση ενός ημιπολύτιμου λίθου, του λάπις λάζουλι.

Όλες αυτές οι τεχνικές και τα μοτίβα έγιναν η βάση και η βάση της ρωμαϊκής και στη συνέχεια της δυτικής ζωγραφικής, και εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται ευρέως στην πρακτική της σύγχρονης ζωγραφικής σήμερα.

Η τέχνη της ζωγραφικής έγινε viral όταν δημιουργήθηκαν πόλεις και κοινωνίες και δημιουργήθηκαν πολλά σχολεία που ανταγωνίζονταν το ένα το άλλο.
Πολλοί ζωγράφοι έγιναν διάσημοι, όπως ο Αγάθαρχος, ο Πολύγνωτος, ο Απελλής και ο Ζεύξις, τα έργα τους άξιζαν περιουσίες και μαζεύτηκαν μανιωδώς από Έλληνες και Ρωμαίους. Παρά τη σημασία του, είναι γνωστό μόνο βασικά για την κληρονομιά του στους Ρωμαίους, οι οποίοι αργότερα το μετέφεραν στους πρόσφατους χρόνους.

Οι Ρωμαίοι είναι αυτοί που οφείλουν το μεγαλύτερο μέρος της τρέχουσας γνώσης τους για το τι ήταν η ελληνική ζωγραφική, λόγω της εκτεταμένης απώλειας υλικών κομματιών λόγω φυσικών καταστροφών που κατέστρεψαν τις ελληνικές πόλεις και τα πάντα σε αυτές, ήταν οι μόνοι που έμαθαν με τους Έλληνες όπως αυτοί.

Αν και οι Έλληνες παρέμειναν η θεμελιώδης αναφορά σε όλη την ιστορία της ρωμαϊκής ζωγραφικής, οι Ρωμαίοι μπόρεσαν να εισαγάγουν τις δικές τους αναγνώσεις στην παράδοση, δημιουργώντας μια εξατομικευμένη γλώσσα και δημιουργώντας νέες συνθέσεις.

Οι Ρωμαίοι διεξήγαγαν ελληνική έρευνα για την τρισδιάστατη διάσταση και έχτισαν αστικές σκηνές μεγάλης αρχιτεκτονικής και χωρικής πολυπλοκότητας, με εντυπωσιακό πλαστικό αποτέλεσμα και ψευδαίσθηση, οι οποίες ζωγραφίστηκαν σε πολλούς μεγάλους χώρους, όπως αριστοκρατικά ανάκτορα και χωριά. Έδωσαν μεγάλη αξία στα τοπίο και τη νεκρή φύση.

Έδωσαν μεγάλη αξία στο τοπίο και στη νεκρή φύση.
Τα τελευταία του στάδια δείχνουν την επιρροή της ανατολίτικης και αιγυπτιακής τέχνης και ανέπτυξε ένα πληθωρικό και κομψό στυλ, που ονομάζεται «μπαρόκ».

Ενσωματωμένοι σε αρχιτεκτονικά περιβάλλοντα, οι πίνακες έδειχναν αγάπη για τη λεπτομέρεια και σκηνές μεγάλης εκφραστικής δύναμης. Εκτός από τις τοιχογραφίες, οι Ρωμαίοι ήταν πρωτοπόροι και χρησιμοποιούσαν άλλα είδη υλικών για να εκφράσουν τη ζωγραφική, όπως ύφασμα, ξύλο, ελεφαντόδοντο, μέταλλο, πέτρα και καμβά.

Στο τέλος της τροχιάς τους, ίσως λόγω της αυξανόμενης χριστιανικής επιρροής, εγκατέλειψαν την ελληνική αναφορά. Μάλλον, αυτό που ήταν τόσο παρόν ως γυμνοί άνθρωποι και φυσιοκρατική αναπαράσταση δίνει τη θέση του σε ένα πιο ιερατικό και σχηματικό ύφος, το οποίο αργότερα χρησιμεύει ως βάση για την παλαιοχριστιανική ζωγραφική.

Παλαιοχριστιανική Ζωγραφική

Η παλαιοχριστιανική ζωγραφική ήταν το ορόσημο μεταξύ της ζωγραφικής από την Αρχαιότητα και τον Μεσαιωνικό, και εξακολουθούσε να δίνει πολλές επιδοτήσεις στους ζωγράφους της Αναγέννησης, του Νεοκλασικισμού και του Ρομαντισμού.

Ποια είναι η σημασία της ζωγραφικής;

Η σημασία της ζωγραφικής οφείλεται στο γεγονός ότι είναι τόσο παλιά όσο και η ιστορία της ανθρωπότητας. Οι ιστορικοί, οι φιλόσοφοι, οι ανθρωπολόγοι προσπαθούν να βρουν απαντήσεις για τη δική μας ύπαρξη και η ζωγραφική είναι ένας από τους τρόπους που χρησιμοποιούν για να προσπαθήσουν να εξηγήσουν την ανάπτυξη εξαφανισμένων πολιτισμών και πολιτισμών.

«Κατανοούμε την ιστορία της ανθρωπότητας μέσα από την τέχνη»

Από τις σπηλαιογραφίες που έγιναν από πρωτόγονους λαούς, ο άνθρωπος προσπαθεί να εκφράσει τις πεποιθήσεις του, τις δραστηριότητές του, την καθημερινότητά του και τον τρόπο που βλέπει τον κόσμο γύρω του. Γι’ αυτό η ιστορία της τέχνης συνήθως οργανώνεται σε περιόδους που ακολουθούν την ίδια την εξέλιξη των πολιτισμών.

Μετά την ανάπτυξη του Χριστιανισμού στους Ρωμαίους, εγκατέλειψαν το κλασικό ελληνικό στυλ ζωγραφικής και ανέπτυξαν έναν πίνακα με τη δική του, πιο περίτεχνη γλώσσα, προσθέτοντας σενάρια, τοπία, νεκρή φύση και που αργότερα θα χρησιμεύσει ως βάση για αυτό που γνωρίζουμε σήμερα. ως Painting Modern.

Η ζωγραφική είναι τόσο σημαντική που έχει γίνει μια από τις κύριες μορφές αναπαράστασης και επικοινωνίας από τους πρωτόγονους λαούς, από την Αναγέννηση μέχρι σήμερα.

Από τον 19ο αιώνα και μετά, με τη Βιομηχανική Επανάσταση, η ζωγραφική με καβαλέτο έχασε την αγορά της λόγω της εμφάνισης της φωτογραφίας.
Και μέσα από τις Αίθουσες Τέχνης ξανακερδίζει χώρο, τόσο που ζει την ακμή της, οι ζωγράφοι αρχίζουν να αναγνωρίζονται σε διάφορα μέρη του κόσμου, χάρη στις εκθέσεις.

Από την εξέλιξη της Μοντέρνας Τέχνης και των νέων τεχνολογιών, οι ζωγράφοι προσάρμοσαν τεχνικές δημιουργώντας νέες μορφές αναπαράστασης και οπτικής έκφρασης.

Αρκετοί καλλιτέχνες πειραματίζονται με τη ζωγραφική με άλλες μορφές τέχνης, όπως η φωτογραφία για παράδειγμα, δημιουργώντας κολάζ και στάμπες, έτσι γεννιούνται νέα κινήματα Ζωγραφικής, όπως το Dada και η Pop Art, δημιουργώντας νέες μορφές αναπαράστασης και οπτικής έκφρασης.

Σήμερα η ζωγραφική είναι πιο σημαντική από ποτέ και εκτιμάται από διάφορους τύπους επαγγελματιών που τη χρησιμοποιούν ως βάση για τη δουλειά τους, όπως: Σχεδιαστές, Στυλίστες, Εικονογράφοι.
Η ζωγραφική ξεπέρασε εδαφικά και τεχνικά εμπόδια, επανεφευρέθηκε για χιλιάδες χρόνια, από τη Rock Painting έως την Pop Art, μπορούμε να πούμε ότι η σημασία της ζωγραφικής είναι ότι έχει γίνει ένας τρόπος έκφρασης της ανθρωπότητας και ότι έχει επηρεάσει από τον πολιτισμό μας. ακόμη και την πολιτική και την οικονομία.


«Τα πάντα είναι τέχνη»;;;;

ta panta einai texni main

Το ένα από τα δύο έργα που απεικονίζονται παραπάνω είναι ένα από τα πιο επιδραστικά έργα τέχνης όλων των εποχών. Αριστερά είναι η Pieta του Ουιλιάμ-Αντόλφ Μπουγκερώ, ένα από τα κορυφαία έργα τέχνης!!!!

Το ένα από τα δύο έργα που απεικονίζονται παραπάνω είναι ένα από τα πιο επιδραστικά έργα τέχνης όλων των εποχών: είναι η Pieta του Ουιλιάμ-Αντόλφ Μπουγκερώ.

Θα έπρεπε να μας κάνει εντύπωση πως γίνεται να την αναφέρουμε στην ίδια εικόνα με ένα ουρητήριο με μία υπογραφή.

Το ζήτημα της σύγχρονης τέχνης, της αξίας της, του ορισμού της και των διαστάσεών της είναι ένα θέμα που  απασχολεί τους κριτικούς από καιρό, έχοντας στον πυρήνα του την εξής απορία: «Τελικά, τι είναι τέχνη;».

Η τέχνη πάντα επιδίωκε να αποδώσει την πραγματικότητα, συνδυάζοντας την με μία υπερφυσική διάσταση που ξεπερνάει το απλό ανθρώπινο βίωμα και προσεγγίζει το ιερό, την ψυχή του ανθρώπου, το περιεχόμενο της καρδιάς του, το νόημα της ύπαρξης.

Αυτό, κατά τη γνώμη αρκετών κριτικών τέχνης, έχει χαθεί από τα περισσότερα έργα της (μοντέρνας και) μεταμοντέρνας τέχνης.

 

Πώς φτάσαμε εδώ;


Η απάντηση είναι σχετικά απλή: Η σύγχρονη τέχνη δεν επιδιώκει να είναι όμορφη. Πολλές φορές μάλιστα κάνει το αντίθετο.

Το ρεύμα αυτό, της μοντέρνας και μεταμοντέρνας τέχνης, ξεκινάει από το περίφημο ουρητήριο του Μαρσέλ Ντυσάν του 1917.

Ο καλλιτέχνης θέλησε με την κίνηση αυτή να προσβάλλει την τέχνη της εποχής του η οποία εξυπηρετούσε την «τέχνη για την τέχνη» και να μεταφέρει τη βαρύτητα των έργων από τη μορφή στο νόημα.

Ξεπερνώντας, μάλλον, τις προσδοκίες του δημιουργού, ο οποίος ονομάστηκε “πατέρας της σύγχρονης τέχνης”, το έργο αυτό αποτέλεσε το έναυσμα για την εμφάνιση πολλών επίδοξων καλλιτεχνών οι οποίοι μπορούσαν να εξυπηρετήσουν τα νέα θεμέλια της τέχνης: ότι η ερμηνεία του έργου είναι το παν.

Ο 20ος αιώνας, έτσι, αποτελεί ένα νέο ξεκίνημα για την τέχνη, η οποία σχεδόν στρέφει την πλάτη της στην μακραίωνη κληρονομιά της.

Σε συνδυασμό, μάλιστα, με τις μηδενιστικές αντιλήψεις που έχουν ήδη αρχίσει να επικρατούν από τον Νίτσε, τον «θάνατο» του Θεού που ξεκίνησε από τον Διαφωτισμό,  την βιομηχανική επανάσταση και τον υλισμό, η τέχνη πλέον έχει εξοστρακίσει σχεδόν πλήρως το θεολογικό/πνευματικό περιεχόμενο που επικρατούσε τα τελευταία 2000 χρόνια.

Κάπως έτσι, υπεραπλουστευμένα βέβαια, καταλήγουμε στα «άσχημα» έργα του 20ου και του 21ου αιώνα.

Η σύγχρονη τέχνη



Mουσείο Σύγχρονης τέχνης στο Michigan, USA

Η τέχνη, πλέον, επιδιώκει κατ’ εξοχήν να διεγείρει διανοητικά τον θεατή, με την μορφή του έργου να διαμορφώνεται για να εξυπηρετεί τον σκοπό αυτό. Τα έργα συνήθως απεικονίζουν ωμά την πραγματικότητα υπό την ματιά του «καλλιτέχνη» ή διαμορφώνονται με σκοπό να σοκάρουν, και ενώ μπορεί να διαπνέονται από μία στοιχειώδη δημιουργικότητα, δεν αγγίζουν το υπερφυσικό, δεν απλώνουν τα χέρια προς το πνεύμα, δεν ανοίγουν τα μάτια προς την καρδιά.

Επιδιώκουν, κατ’ εξοχήν, την ηδονή της σκέψης που δημιουργούν μέσα στην αφηρημένη και απρόσμενη φύση τους. Ο θεατής, έχει την ψευδαίσθηση ότι μετέχει στην ερμηνεία του νοήματος του έργου, το οποίο θεωρεί ότι αποτελεί δημιουργία βαθιάς συλλογιστικής του καλλιτέχνη.

Maurizio Cattelan – Μπανάνα (2019)

Ακόμα κι αν το έργο έχει όντως προκύψει ως έκφραση σκέψεων του καλλιτέχνη, η φύση του είναι τόσο αφηρημένη και γενική, που επιτρέπει άπειρες ερμηνείες, με αποτέλεσμα να στερείται βαρύτητας, αφού ο θεατής μπορεί να το προσδιορίσει ως κυριολεκτικά οτιδήποτε θέλει ο ίδιος. (Αυτό διαφέρει από έργα που επιτρέπουν πολλαπλές ερμηνείες από τον δέκτη, κάτι το οποίο είναι όχι μόνο επιθυμητό, αλλά μάλλον απαραίτητο).

Η τέχνη, έτσι, δεν τον μετασχηματίζει, δεν τον αλλάζει, αλλά προσφέρει απλώς ένα ορθολογικό ή διαλεκτικό ερέθισμα. Αυτό ίσως πυροδοτήσει κάποια ανταλλαγή σκέψεων η οποία παρόλα αυτά δεν οδηγεί στην προσέγγιση της αλήθειας, αφού η ερμηνεία του καθενός δεν επιτρέπεται να αμφισβητηθεί εφόσον αποτελεί το τρόπο που ο  ίδιος αντιλαμβάνεται το έργο. Αντί να μας ενώσει, η σύγχρονη τέχνη μας καθιστά περισσότερο κλεισμένους στην ατομικότητά μας.

Ο θεατής μπορεί για ώρες να συζητάει και να περιεργάζεται ένα χρησιμοποιημένο χαρτομάντιλο πάνω σε μάρμαρο αν του πουν ότι πρόκειται για έργο μεγάλου καλλιτέχνη. Βέβαια, το χαρτομάντιλο αυτό μπορεί να είναι απλά ένα σκουπίδι που ξέχασα να πετάξω κατά την επίσκεψή μου στο μουσείο.

Jackson Pollock: Νούμερο 1Α (1948)

Άλλες φορές, τα έργα είναι τόσο αλλόκοτα, που σε συνδυασμό με την αντιαισθητική φύση τους, αφήνουν τον θεατή παγερώς αδιάφορο αδυνατώντας να τον διεγείρουν διανοητικά και συναισθηματικά.

Δεν είναι τυχαίο που πολλοί επισκέπτες των μουσείων σύγχρονης τέχνης την χαρακτηρίζουν ως απρόσιτη, ή δηλώνουν ότι η τέχνη είναι τόσο περίπλοκη που δεν την καταλαβαίνουν. Ειρωνικό αυτό, αφού το μοντέρνο και μεταμοντέρνο ρεύμα είχε ως θεμελιώδη στόχο την μεγαλύτερη επαφή με τον “απλό” άνθρωπο και την ελευθερία στην προσέγγιση-ερμηνεία από αυτόν.

Όλα είναι τέχνη….


Πολλοί υποστηρικτές της σύγχρονης τέχνης θα πουν ότι «Οποιαδήποτε έκφραση του ανθρώπου είναι τέχνη», ακόμα και το ίδιο το χρησιμοποιημένο χαρτομάντιλο που παράτησα στο μουσείο. Η απάντηση μου είναι απλή: Αν όλα είναι τέχνη, τότε ΤΙΠΟΤΑ δεν είναι τέχνη.

Δεν μπορώ να σταθώ δίπλα στον Van Gogh ως καλλιτέχνης, επειδή ζωγράφισα μία κόκκινη γραμμή σε ένα άσπρο φόντο και το ονόμασα «Ελέφαντας», ανεξαρτήτως πόσοι άνθρωποι θαυμάζουν και εξυμνούν το “έργο” μου.

Η τέχνη απαιτεί ταλέντο, δημιουργικότητα και φαντασία, ώρες εξάσκησης, πνευματικό υπόβαθρο και συναισθηματικό βάθος. Γι’ αυτό οι καλλιτέχνες είναι λίγοι και γι’ αυτό ξεχωρίζουν από τους απλούς ανθρώπους. Αν όλοι είμαστε καλλιτέχνες επειδή μας ήρθε μία «ιδέα» τότε αναιρούμε και την αξία των ανθρώπων που αφιέρωσαν τη ζωή τους στην τέχνη, την διαμόρφωσαν και διαμορφώθηκαν μέσα από αυτήν.

Donald Judd: Άτιτλο (1964)

Όσο δογματικές κι ανφαίνονται οι παραπάνω σκέψεις , δεν μπορούμε να αναιρέσουμε την αξία που έχει για πολλούς η μεταμοντέρνα τέχνη. Κατανοούμε ότι αποτελεί απόρροια του μεταμοντερνισμού δηλαδή της φιλοσοφίας της απόλυτης αξίας της ατομικότητας και του κατακερματισμού, κάτι το οποίο πολλοί ενστερνίζονται και αναζητούν στην τέχνη.

Εννοείται ότι υπάρχουν έργα της σύγχρονης εποχής που ξεχωρίζουν, με βαρύτητα και πνευματική υπόσταση και αντίστοιχα παλαιότερα έργα που δεν μας αγγίζουν. Δεν αναιρούμε  το παρόν, ούτε εξιδανικεύουμε το παρελθόν.

Απλώς, σε γενικές γραμμές η σύγχρονη τέχνη (αναφερόμενοι κατ’ εξοχήν στη γλυπτική και τη ζωγραφική) εξυμνώντας την ατομική έκφραση και ερμηνεία, προσφέρει μάλλον έναν μονόλογο στον θεατή, ο οποίος ορθολογικά επιδιώκει να δημιουργήσει το νόημα του έργου που παρουσιάζεται εμπρός τουΑυτοτροφοδοτούμενος από ναρκισσισμό, ο σύγχρονος άνθρωπος, πορεύεται σε μία έρημο «ελεύθερης έκφρασης» αγωνιώντας για μία ερμηνεία, ενώ στην πραγματικότητα αναζητά μία όαση, ένα έργο που θα αναζωογονήσει, που θα γίνει βίωμα, που θα γεμίσει την ψυχή του.

Ίσως είμαστε υπερβολικά ρομαντικοί, αλλά η εκτίμηση που έχουν οι περισσότεροι  για την τέχνη ξεπερνάει ένα ουρητήριο με μία υπογραφή ή μία μπανάνα κολλημένη με ταινία στον τοίχο. Η τέχνη είναι κάτι που ανάγει το πνεύμα, μαγνητίζει τη σκέψη και εγκλωβίζει με την ομορφιά της και μέσα από αυτό προσφέρει έναν ανοιχτό διάλογο με το θεϊκό, το ιερό και ταυτόχρονα, με όλους τους ανθρώπους.


Ιστορία της Τέχνης για αρχάριους!

Ένα ξεκαρδιστικό οδηγό για αρχάριους της τέχνης δημοσίευσε ένας χρήστης του Reddit κάνοντας την ιστορία της τέχνης να μοιάζει παιχνιδάκι.

Ο DontTacoBoutIt, βοηθά ακόμα και τους πιο αδαείς να αναγνωρίζουν τους διάσημους πίνακες της ιστορίας, υπερτονίζοντας τα χαρακτηριστικά κάθε καλλιτέχνη με τον δικό του χιουμοριστικό τρόπο.

Πάντως οι οδηγίες πέρα από χιούμορ παρέχουν πραγματική βοήθεια:

Αν όλα τα άτομα στους πίνακες έχουν τεράστια περιφέρεια, τότε είναι Ρούμπενς.

k1 6

Αν όλοι οι άντρες έχουν μάτια αγελάδας και γυναικεία σγουρά μαλλιά, είναι Καραβάτζιο.

k2 7

Αν όλα τα πρόσωπα έχουν κάποιο είδος δυσλειτουργίας στο σώμα τους, τότε είναι Πικάσο.

k3 2

Αν ο πίνακας μοιάζει με εικόνα από αυτές που βλέπετε μετά από ένα τρελό μεθύσι, είναι Νταλί.

k4 1

Αν όλοι οι πίνακες έχουν σκούρο φόντο και οι πρωταγωνιστές βασανισμένες εκφράσεις στα πρόσωπά τους, είναι Τιτσιάνο.

k5 1

Εάν οι πίνακες έχουν πολλούς μικροσκοπικούς ανθρώπους αλλά κατά τα άλλα η υπόλοιπη εικόνα είναι εντελώς φυσιολογική, είναι Μπρίγκελ.

k6 1

 

Αν όλα τα πρόσωπα – συμπεριλαμβανομένων των γυναικών – μοιάζουν με τον Πούτιν, τότε είναι Γιαν βαν Άικ.

Ιστορία της Τέχνης για αρχάριους!

Εάν οι πίνακες έχουν πολλούς μικροσκοπικούς ανθρώπους αλλά ταυτόχρονα έχουν επίσης και ένα σωρό τρελά σκηνικά, είναι Μπος.

Ιστορία της Τέχνης για αρχάριους!

Αν όλα τα πρόσωπα στους πίνακες μοιάζουν με ζητιάνους που φωτίζονται αμυδρά με μια λάμπα του δρόμου, είναι Ρέμπραντ.

Ιστορία της Τέχνης για αρχάριους!

Αν ένας πίνακας θα μπορούσε πολύ άνετα να έχει κάπου στην εικόνα και μερικά παχουλά αγγελάκια ή όντως έχει, είναι Μπουσέ.

Ιστορία της Τέχνης για αρχάριους!

 Αν όλοι είναι όμορφοι, γυμνοί, και ο ένας πάνω στον άλλον, είναι Μικελάντζελο.

Ιστορία της Τέχνης για αρχάριους!

Αν δείτε μπαλαρίνες, είναι Ντεγκά

Ιστορία της Τέχνης για αρχάριους!

Αν ένας πίνακας έχει έντονη αντίθεση στο φωτισμό, είναι γαλαζωπός και όλα τα πρόσωπα έχουν γενειάδα, είναι Ελ Γκρέκο.

Ιστορία της Τέχνης για αρχάριους!

Αν ένας πίνακας έχει το πρόσωπο μιας γυναίκας που μοιάζει με πετεινό, είναι Φρίντα

Ιστορία της Τέχνης για αρχάριους!

Πίνακας με πιτσιλωτά χρώματα και χωρίς πρόσωπα, είναι Μονέ.

Ιστορία της Τέχνης για αρχάριους!

 Πίνακας με πιτσιλωτά χρώματα που απεικονίζει ένα χαρούμενο πάρτι, είναι Ρενουάρ

Ιστορία της Τέχνης για αρχάριους!

Πίνακας με πιτσιλωτά χρώματα και δυστυχισμένους ανθρώπους, τότε είναι Μανέ. 

Ιστορία της Τέχνης για αρχάριους!

Τοπία από τον «Άρχοντα των δαχτυλιδιών» , μια περίεργη μπλε ομίχλη, πρόσωπα με κυματιστά μαλλιά και με την αριστοκρατική μύτη της Madonna, είναι Ντα Βίντσι.

Ιστορία της Τέχνης για αρχάριους!

Πίνακας που μοιάζει με φύλλο του Excel με χρωματιστά τετράγωνα, είναι Μοντριάν. 

Ιστορία της Τέχνης για αρχάριους!

 


Πρόσθετο υλικό

Γέγονε – Μέσα στο Μουσείο (Μια σειρά stop motion animation της Ertflix)

γεγονε


Μια σειρά stop motion animation που ξεκλειδώνει τη φαντασία των παιδιών αλλά και την πόρτα κάθε μουσείου. Στόχος της είναι να δημιουργήσει μια πρώτη επαφή των παιδιών με τα μουσεία, μέσα από μια ψυχαγωγική αφήγηση ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί το έδαφος για οικογενειακή ψυχαγωγία και συζήτηση ανάμεσα σε παιδιά και γονείς, αλλά και μέσα σε μουσεία και σχολεία.

επεισόδιο 1Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο – ‘Το Χρυσόβουλο’

Μέσα από το χρυσόβουλο, ένα αυτοκρατορικό έγγραφο του 1301, που φυλάσσεται σήμερα στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, παρουσιάζεται ο αυτοκράτορας Ανδρόνικος Β΄ Παλαιολόγος. Είναι ένα έγγραφο με το οποίο ο Αυτοκράτορας έδωσε προνόμια στην πόλη της Μονεμβασιάς.

Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο - 'Το Χρυσόβουλο'

επεισόδιο 2Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο – Προφήτης Ηλίας

Ο Προφήτης Ηλίας ζωντανεύει και μας εξιστορεί τα πιο αξιοσημείωτα θαύματα που έπραξε προτού αναληφθεί στον ουρανό.

Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο - Προφήτης Ηλίας

επεισόδιο 3Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο – Τζόκεϋ του Αρτεμισίου

Σημερινό έκθεμα είναι το μεγαλοπρεπέστερο χυτό άγαλμα αλόγου με αναβάτη που σώζεται από την ελληνική αρχαιότητα, που ζωντανεύει και μας αποκαλύπτει τα πάντα για τις ιπποδρομίες.

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο - Τζόκεϋ του Αρτεμισίου

επεισόδιο 4Έθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο – Μηχανισμός των Αντικυθήρων

Ο Mηχανισμός των Αντικυθήρων αποτελεί σήμερα ένα από τα διασημότερα εκθέματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Είναι ο αρχαιότερος πολυσύνθετος μηχανικός υπολογιστής και στο επεισόδιο αυτό παρουσιάζουμε με έναν απλό τρόπο τις βασικές του λειτουργίες.

Έθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο - Μηχανισμός των Αντικυθήρων

επεισόδιο 5Μουσείο Ακρόπολης – Κόρη 674

Η Ελπίδα, ένα μοναχικό κοριτσάκι που κινείται σε αναπηρικό καροτσάκι, έρχεται με την τάξη της στο Μουσείο Ακρόπολης. Εδώ, γοητεύεται από το άγαλμα μιας πανέμορφης Κόρης που όμως της λείπουν τα χέρια και τα πόδια. Όσο πιο πολύ την κοιτάει, τόσο πιο πολύ ταυτίζεται μαζί της.

Μουσείο Ακρόπολης – Κόρη 674

επεισόδιο 6Μουσείο Ακρόπολης – Κενταυρομαχία

Τι είναι η μυθική Κενταυρομαχία (445-440 π.Χ. ) που εικονίζεται στις νότιες μετόπες του Παρθενώνα; Πού έγινε, ποιοι πήραν μέρος και τι την προκάλεσε;

Μουσείο Ακρόπολης - Κενταυρομαχία

επεισόδιο 7Αρχαιολογικό Μουσείο Κεραμεικού – Αλογάκι με ρόδες

Με αφορμή το έκθεμα ενός ομοιώματος αλόγου με ρόδες από την πρωτογεωμετρική εποχή (900 π. Χ.) που βρίσκεται στο αρχαιολογικό μουσείο Κεραμεικού, κάνουμε μια αναδρομή στο άλογο ως παιχνίδι από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα.

Αρχαιολογικό Μουσείο Κεραμεικού – Αλογάκι με ρόδες

επεισόδιο 8Αρχαιολογικό Μουσείο Κεραμεικού – Εύφηρος

Ο Εύφηρος, ένα επιτύμβιο γλυπτό στο μουσείο του Κεραμεικού ζωντανεύει και μας μιλάει για το δικό του όνειρο, να γίνει ένας άξιος πολίτης της Αθήνας.

 Αρχαιολογικό Μουσείο Κεραμεικού – Εύφηρος

επεισόδιο 9Αρχαιολογικό Μουσείο Βραυρώνας – «Χλόη»

Η γιορτή των Βραυρωνίων, αφιερωμένη στη λατρεία της θεάς Αρτέμιδος, ήταν μια από τις σημαντικότερες γιορτές της Αττικής στην αρχαία Ελλάδα. Ήταν μια πομπή με παιδιά, γονείς και διδασκάλους, που ξεκινούσε από το Βραυρώνιο της Ακρόπολης και κατέληγε στο ιερό της Βραυρώνας.

Αρχαιολογικό Μουσείο Βραυρώνας – «Χλόη»

επεισόδιο 10Αρχαιολογικό Μουσείο Βραυρώνας -Η θεά Άρτεμις

Το επεισόδιο αυτό παρακολουθεί παράλληλα δύο ιστορίες: Τη συνομιλία ενός κοριτσιού με τη γιαγιά της σχετικά με μία αρκούδα που εμφανίστηκε στο χωριό και το μύθο της θεάς Άρτεμις που αποτελεί ένα δίδαγμα στους ανθρώπους για να τους υπενθυμίζει πως οφείλουν να προστατεύουν τη φύση και τα ζώ

Αρχαιολογικό Μουσείο Βραυρώνας -Η θεά Άρτεμις

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.

Σχετικά με ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ ΜΑΙΡΗ

Γεια σας,Ονομάζομαι Τσαουσίδου Μαίρη.  Υπηρετώ εδώ και 29 έτη  ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής (ΠΕ11) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης.  Ευελπιστώ να δημιουργήσω αλλαγές στον εαυτό μου και στη συνέχεια και στο περιβάλλον μου για το κοινό καλό, μέσα από το θετικό μετασχηματισμό στις σύγχρονες κοινωνίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε όλοι μας πλανητικά.

Είμαι παντρεμένη και έχω δυο παιδιά και ένα σκύλο και 2  γάτους!!!!! Μου αρέσει το θέατρο, τα ταξίδια, η κωπηλασία και το διάβασμα.
Αγαπώ πολύ τα παιδιά και εύχομαι να έχουμε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσεων! Καλή αρχή σε όλους!

Αγαπημένο ρητό: «Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.»
Ludwig Wittgenstein


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Εργαστήρια δεξιοτήτων, Θεματική 2 :ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, Παγκόσμια & τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά. Ετικέτες: , . Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.