Καθήκοντα , αρμοδιότητες & Επιμορφωτικό υλικό για Σχολικούς Νοσηλευτές

06f79babc5cc8e36086af937f54968c5 XL

nurse

Τα τελευταία χρόνια η ανάγκη για εξέλιξη των συνθηκών διαβίωσης αλλά και για βελτίωση της ποιότητα ζωής των πολιτών φαίνεται να απασχολεί τα σύγχρονα κράτη. Η συγκεκριμένη ανάγκη οδηγεί στην διερεύνηση νέων, πιο αποδοτικών εργαλείων, που θα φέρουν την πολυπόθητη αλλαγή. Η πολιτεία χρειάζεται ενημερωμένους πολίτες οι οποίοι θα είναι σε θέση να αποφασίζουν και να δρουν με στόχο το κοινό καλό.

Η Covid-19 εποχή έδειξε, ότι δεν αρκεί μόνο να δοθεί έμφαση στην ενίσχυση της δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας βαθμίδας υγείας, αλλά στην πρωτοβάθμια φροντίδα και ειδικότερα στην πρόληψη και ενημέρωση των πολιτών.

Αυτό τον ρόλο φαίνεται, ότι μπορεί να αναλάβει με επιτυχία ο Σχολικός Νοσηλευτής.

Όλα τα σχολεία θα πρέπει να έχουν σχολικό νοσηλευτή . Δικαίωμα στην εκπαίδευση θα πρέπει να έχουν όλα τα παιδιά .

Τι είναι η Σχολική  Νοσηλευτική;

Η σχολική νοσηλευτική αποτελεί έναν εξειδικευμένο κλάδο της νοσηλευτικής επιστήμης που εντάσσετε στην κοινοτική νοσηλευτική. Σύμφωνα με τον Διεθνή Σύνδεσμο Σχολικών Νοσηλευτών, οι Σχολικοί Νοσηλευτές προάγουν την υγεία και τη φυσιολογική ανάπτυξη των μαθητών, παρέχοντας παρεμβάσεις διαχείρισης και αντιμετώπισης πραγματικών ή δυνητικών προβλημάτων υγείας, διαχειρίζονται περιπτώσεις και συνεργάζονται ενεργά, με στόχο να ενισχύσουν την ικανότητα του μαθητή και της οικογένειας για προσαρμογή, αυτοδιαχείριση, ενδυνάμωση και μάθηση (NASN,2016)

Το 2010 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας τόνισε ότι οι αρχές κάθε Ευρωπαϊκής χώρας θα πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη έμφαση στο ρόλο και τις υπηρεσίες που παρέχουν οι Σχολικοί Νοσηλευτές, καθώς πρόσφατες μελέτες καταδεικνύουν μέγιστη αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων υγείας και των υπηρεσιών υγείας που υλοποιούνται σε σχολικά περιβάλλοντα, στα οποία εργάζονται νοσηλευτές (WHO,2010).

iStock 1130696745

Ποιες δεξιότητες πρέπει να έχει ένας Σχολικός Νοσηλευτής;

Οι δεξιότητες των Σχολικών Νοσηλευτών είναι:

  • Η αξιολόγηση αναγκών υγείας στο σχολικό περιβάλλον.
  • Η λήψη αποφάσεων στο σχολικό περιβάλλον.
  • Η προαγωγή της υγείας.
  • Η επικοινωνία .
  • Ο συντονισμός φροντίδας υγείας και η συνηγορία υπέρ του μαθητή.
  • Η προσέγγιση βάσει επιστημονικών ενδείξεων εφαρμογής της βέλτιστης κλινικής πρακτικής.
  • Η ενίσχυση και προώθηση της ατομικής, σχολικής και οικογενειακής υγείας συμπεριλαμβανομένης και της ηλεκτρονικής υγείας.

παιδια με διαβήτη

Τι κάνει ο Σχολικός Νοσηλευτής σε ένα γενικό σχολείο;

Σύμφωνα με το καθηκοντολόγιο των Σχολικών Νοσηλευτών το οποίο δημοσιεύθηκε το 2018. Οι Σχολικοί Νοσηλευτές υποστηρίζουν μαθητές με αναπηρία ή/ και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που φοιτούν σε σχολεία γενικής εκπαίδευσης και για τους οποίους έχει εκδοθεί απόφαση έγκρισης υποστήριξης κατόπιν σχετικής γνωμάτευσης από δημόσιο νοσοκομείο.

Έχουν ως κύριο έργο την προαγωγή της υγείας και ασφάλειας στη σχολική μονάδα, παρεμβαίνοντας στα προβλήματα υγείας που προκύπτουν στη σχολική μονάδα.
Παρέχουν τις πρώτες βοήθειες σε παιδιά και εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου και αντιμετωπίζει αιφνίδιες αδιαθεσίες, ασθένειες ή ατυχήματα που προκύπτουν,.
Εκπαιδεύουν τα παιδιά στη σωστή χρήση της ατομικής υγιεινής (πρόγραμμα εκμάθησης χρήσης της τουαλέτας και πρόγραμμα (αυτοϋπηρέτησης)
  Εκπαιδεύουν τα παιδιά στους κανόνες της σωστής διατροφής.
Συμμεέχουν  στον έλεγχο και την παρακολούθηση των συνθηκών υγιεινής του σχολικού περιβάλλοντος (αίθουσες, κοινόχρηστοι χώροι, κυλικείο), προτείνοντας τη λήψη των απαραίτητων μέτρων για την προστασία των μαθητών.
Ελέγχουν  τα βιβλιάρια υγείας των παιδιών για υπολειπόμενα εμβόλια και ενημερώνουν  τους γονείς.
Εφαρμόζεουν προγράμματα μέτρησης του βάρους, του ύψους και της αρτηριακής πίεσης των παιδιών, αναλαμβάνει το νοσηλευτικό έργο μαθητών.
Οργανώνουν και διατηρούν  φαρμακείο πρώτων βοηθειών στο σχολείο,  εφαρμόζουν  (φαρμακευτική αγωγή κ.λπ.) σε συνεργασία με το σχολικό γιατρό (σχολίατρο) ή το προσωπικό γιατρό του κάθε μαθητή πάντα με την ενημέρωση και συναίνεση του γονιού. Οργανώνουν  σεμινάρια για την παροχή πρώτων βοηθειών. Σε περίπτωση ατυχήματος, εκτιμούν την κατάσταση και εισηγούνται ως προς την αναγκαιότητα της μεταφοράς του μαθητή σε νοσηλευτικό ίδρυμα (Νοσοκομεία, Ιατρεία κ.α.)
Βοηθούν τους μαθητές να ξεπεράσουν τους φόβους τους όταν χρειάζεται νοσηλευτούν για μεγάλο χρονικό διάστημα σε νοσοκομεία ή να επισκεφτούν οποιονδήποτε εξειδικευμένο επαγγελματία του τομέα υγείας που θα τους βοηθήσει για την προστασία της υγείας τους. Ακολουθούν τον κώδικα δεοντολογίας της ειδικότητας τους και τηρούν τις σχετικές με το επαγγελματικό απόρρητο διατάξεις σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

 

Ωστόσο ο ρόλος του δεν περιορίζεται μόνο στον υποστηριζόμενο μαθητή αλλά διευρύνεται, εφόσον υπάρχουν ανάγκες,  στους υπόλοιπους μαθητές των σχολικών μονάδων.
Διαθέτει παιδαγωγική επάρκεια και είναι ο πλέον αρμόδιος άνθρωπος μέσα σε μαι σχολική μονάδα για να υλοποιεί προγραμμάτα αγωγής υγείας αλλά και να επιμορφώνει εκπαιδευτικούς και μαθητές στις πρώτες βοήθειες.

Πιο συγκεκριμένα υποστηρίζει όλη την σχολική κοινότητα συμπεριλαμβανομένων μαθητών και προσωπικού:

  • Σε συνεργασία με το διευθυντή του σχολείου, ενημερώνει και δίνει κατάλληλες οδηγίες στο προσωπικό του σχολείου προκειμένου να είναι σε θέση να ανταποκριθεί στη λήψη μέτρων πρώτων βοηθειών για την αντιμετώπιση έκτακτου περιστατικού, ακόμα και στην περίπτωση απουσίας του από τη σχολική μονάδα.
  • Προτείνει τη λήψη των απαραίτητων μέτρων σε σχέση με τη λειτουργία της σχολικής μονάδας ή απαραίτητων τεχνικών παρεμβάσεων ή επιβεβλημένων συνθηκών υγιεινής που αφορούν την προστασία των μαθητών.
  • Σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων και όπου κρίνεται αναγκαίο, ενημερώνει τους μαθητές των τάξεων, με κατάλληλο τρόπο και εποπτικό υλικό ανάλογα την ηλικία των μαθητών, προκειμένου να είναι προετοιμασμένοι για την αντιμετώπιση έκτακτου περιστατικού που πιθανόν να συμβεί εντός του σχολικού χώρου, με στόχο την αποφυγή καταστάσεων πανικού, διατήρηση της ψυχραιμίας και την ενημέρωση των υπεύθυνων εκπαιδευτικών.
  • Καθ’ όλη τη διάρκεια της εκτέλεσης των καθηκόντων του τηρεί απαρέγκλιτα το απόρρητο όπως ορίζεται από τις ισχύουσες διατάξεις.
  • Συμμετέχει ισότιμα στο Σύλλογο Διδασκόντων της σχολικής μονάδας που υπηρετεί και λαμβάνει μέρος στις δραστηριότητες του, διατυπώνοντας απόψεις για θέματα που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του ή είναι γενικότερου ενδιαφέροντος και λαμβάνει μέρος στις αποφάσεις.
  • Παρέχει πρώτες βοήθειες για όλους τους μαθητές της σχολικής μονάδας.
  • Φροντίζει για την διαμόρφωση του φαρμακείου του σχολείου.
  • Ενημερώνει και συμβουλεύει τους εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς για θέματα υγείας, για την προστασία του σχολείου από ιογενείς καταστάσεις, εποχιακές λοιμώξεις και επιδημίες όπως και για την αποφυγή μεταδιδόμενων νοσημάτων.
  • Συνεργάζεται με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου για την οργάνωση και υλοποίηση προγραμμάτων αγωγής υγείας.
  • Διοργανώνει σεμινάρια παροχής πρώτων βοηθειών στο προσωπικό του σχολείου, με πιστοποιημένους εκπαιδευτές, στο πλαίσιο της ενδοσχολικής επιμόρφωσης.
  • Σε συνεννόηση με το διευθυντή του σχολείου αναλαμβάνει την επικοινωνία με τις υγειονομικές υπηρεσίες σε θέματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων του.
  • Συνεργάζεται με τον διευθυντή του σχολείου για την παρακολούθηση και τον έλεγχο της υγιεινής του σχολικού περιβάλλοντος (αίθουσες, κοινόχρηστοι χώροι, κυλικείο, κα) και συνιστά τη λήψη των απαραίτητων μέτρων για την προστασία των μαθητών.

images

Ο Σχολικός Νοσηλευτής είναι εκείνος που μπορεί να συμβάλει στην διαμόρφωση ενός καλύτερου αύριο. Μέσω της ενημέρωσης των μαθητών με σύγχρονους τρόπους εκμάθησης, θα μπορέσει να δημιουργήσει αυριανούς ενημερωμένους πολίτες πάνω σε θέματα υγείας, ικανούς να γνωρίζουν και να δρουν με γνώμονα την υγεία εκείνων, των συνανθρώπων τους και του περιβάλλοντός στο οποίο ζουν. Ο Σχολικός Νοσηλευτής δεν αποτελεί πολυτέλεια αλλά δικαίωμα κάθε παιδιού για πρόσβαση στην υγεία και την κοινωνία μας.


εικονα 300x243 1

Τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των Σχολικών Νοσηλευτών ορίζονται με υπουργική απόφαση που δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ.

Ορισμένα από τα καθήκοντα αι αρμοδιότητες Σχολικών Νοσηλευτών όπως περιγράφονται στο ΦΕΚ  παρακάτω:

Ο Σχολικός Νοσηλευτής υποστηρίζει μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που φοιτούν σε σχολεία γενικής εκπαίδευσης και για τους οποίους έχει εκδοθεί απόφαση έγκρισης υποστήριξης κατόπιν σχετικής γνωμάτευσης δημοσίου νοσοκομείου. Με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης ύστερα από πρόταση του Περιφερειακού Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Π.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) η άσκηση των καθηκόντων του δύναται να επεκτείνεται και σε μαθητές των ίδιων ή συστεγαζόμενων σχολικών μονάδων, για τους οποίους έχει εκδοθεί απόφαση έγκρισης υποστήριξης, εφόσον καλύπτονται οι ανάγκες των μαθητών των σχολείων στα οποία υπηρετούν.

odigos sxolikos

Ειδικότερα ο Σχολικός Νοσηλευτής:
1. Υποστηρίζει τους μαθητές, για τους οποίους έχει εκδοθεί απόφαση έγκρισης υποστήριξης, καθ’ όλη τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, τόσο κατά τη
διάρκεια των μαθημάτων όσο και κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων, καθώς επίσης και σε όλες τις δραστηριότητες της σχολικής ζωής, όπως περιπάτους, διδακτικές επισκέψεις, εκδρομές και σε κάθε είδους εκδήλωση που οργανώνει το σχολείο. Σε καμία περίπτωση ο Σχολικός Νοσηλευτής δεν υποκαθιστά τον εκπαιδευτικό της τάξης, ο οποίος έχει την ευθύνη εκπαίδευσης του μαθητή.

2. Μετά την ανάληψη των καθηκόντων του συνεργάζεται με τους γονείς των υποστηριζόμενων μαθητών και τους θεράποντες ιατρούς προκειμένου να ενημερωθεί και να λάβει τις απαραίτητες πληροφορίες για να καταρτίσει το ιστορικό τους, να λάβει οδηγίες για τη φαρμακευτική αγωγή τους όπως και κάθε άλλη απαραίτητη πληροφορία που αφορά την υποστήριξή τους.
3. Χορηγεί την προτεινόμενη φαρμακευτική αγωγή μετά τις έγγραφες οδηγίες των θεράποντων ιατρών και την έγγραφη συναίνεση των γονέων ή κηδεμόνων ή των εχόντων τη γονική μέριμνα των μαθητών.

4. Δεσμεύεται στην εκτέλεση καθηκόντων που ορίζονται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο της «Άδειας άσκησης επαγγέλματος» του κλάδου τους.
5. Ακολουθεί συγκεκριμένο πρόγραμμα, το οποίο καταρτίζει σε συνεργασία με το διευθυντή του σχολείου, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των μαθητών, τις οδηγίες των θεράποντων ιατρών και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα των μαθητών.

Καθήκοντα και αρμοδιότητες Σχολικών Νοσηλευτών Στον υπερσύνδεσμο

https://drive.google.com/file/d/137tqFS3TNWpSMS4XgNbgLfq4v7LsluYk/view?usp=sharing

Η υπ’αριθμ. 88348/Δ3 (Αρ. Φύλλου 2038 ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ 5 Ιουνίου 2018) υπουργική απόφαση με θέμα:

Καθήκοντα και αρμοδιότητες των κλάδων ΠΕ25 Σχολικών Νοσηλευτών και του κλάδου ΔΕ01 Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης.


Επιμορφωτικό υλικό για Σχολικούς Νοσηλευτές (ΠΕ25)

images

Από τη σύμβουλο εκπαίδευσης Σχολικών Νοσηλευτών προωθήθηκε υλικό επιμορφωτικής συνάντησης, ώστε να το λάβουν όλοι οι Σχολικοί Νοσηλευτές.

Ο ρόλος του σχολικού νοσηλευτή (ΠΕ25) έχει εξελιχθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, καθώς η σημασία του στην εκπαιδευτική κοινότητα αναγνωρίζεται όλο και περισσότερο. Ο (ΠΕ25) είναι πλέον ένας πολυδιάστατος επαγγελματίας υγείας, ο οποίος παρέχει μια ευρεία γκάμα υπηρεσιών στους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς.

Ο (ΠΕ25) συνεργάζεται στενά με τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και άλλους επαγγελματίες υγείας για να παρέχει ολοκληρωμένες υπηρεσίες στους μαθητές. Η παρουσία του στο σχολείο συμβάλλει στην προαγωγή της υγείας και της ευημερίας των μαθητών, καθώς και στην επιτυχία τους στην εκπαίδευση.

Συμπερασματικά, ο ρόλος του σχολικού νοσηλευτή (ΠΕ25) είναι ζωτικής σημασίας για την εκπαιδευτική κοινότητα. Ο (ΠΕ25) είναι ένας πολυδιάστατος επαγγελματίας υγείας, ο οποίος παρέχει μια ευρεία γκάμα υπηρεσιών στους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς. Η παρουσία του στο σχολείο συμβάλλει στην προαγωγή της υγείας και της ευημερίας των μαθητών, καθώς και στην επιτυχία τους στην εκπαίδευση.\

Επιμορφωτικό υλικό για Σχολικούς Νοσηλευτές (ΠΕ25) από την σύμβουλο ΠΕ25 Θεοδώρα Τόλη

Θεσσαλονίκη, 06/12/2023
Αριθμ. Πρωτ.: 35400
>Διεύθυνση Π.Ε. Αν. Θεσσαλονίκης

Δείτε εδώ ή στο παρακάτω αρχείο το επιμορφωτικό υλικό



Λήψη αρχείου

πηγή : https://www.edweek.gr/epimorfotiko-yliko-gia-sholikoys-nosileftes-pe25/

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.

Σχετικά με ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ ΜΑΙΡΗ

Γεια σας,Ονομάζομαι Τσαουσίδου Μαίρη.  Υπηρετώ εδώ και 29 έτη  ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής (ΠΕ11) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης.  Ευελπιστώ να δημιουργήσω αλλαγές στον εαυτό μου και στη συνέχεια και στο περιβάλλον μου για το κοινό καλό, μέσα από το θετικό μετασχηματισμό στις σύγχρονες κοινωνίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε όλοι μας πλανητικά.

Είμαι παντρεμένη και έχω δυο παιδιά και ένα σκύλο και 2  γάτους!!!!! Μου αρέσει το θέατρο, τα ταξίδια, η κωπηλασία και το διάβασμα.
Αγαπώ πολύ τα παιδιά και εύχομαι να έχουμε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσεων! Καλή αρχή σε όλους!

Αγαπημένο ρητό: «Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.»
Ludwig Wittgenstein


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Εργαστήρια δεξιοτήτων. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.