Φυσική Αγωγή

olympia2

img3

Η ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΓΥΡΙΣΜΑ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ

Η φυσική αγωγή είναι συστατικό της δομής του σχολείου και της παιδείας η οποία «αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων»
(Σύνταγμα Ελλάδος, Άρθρο 16, παρ. 2).

Δεν είναι ταυτόσημη έννοια με την φυσική δραστηριότητα διότι περιέχει μια ευρύτερη θεώρηση και εστιάζει σε ολόκληρο το παιδί, συμπεριλαμβανομένων των γνωστικών, συναισθηματικών και ψυχοκινητικών πτυχών του.

Η φυσική δραστηριότητα είναι αποτέλεσμα, περιεχόμενο και προϊόν των Αναλυτικών Προγραμμάτων Φυσικής Αγωγής, τα οποία συνάδουν με το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο των ελληνικών Προγραμμάτων Σπουδών, ΔΕΠΠΣ (curriculum integration ή thematic teaching), και δομούνται με βάση μια ενιαία θεώρηση ολόκληρης βαθμίδας εκπαίδευσης ή κύκλου σπουδών. Η ενιαία αυτή θεώρηση περιλαμβάνει τους εκπαιδευτικούς στόχους, τις διδακτικές μεθόδους, την εκπαιδευτική αξιολόγηση, κ.ά.

images 2

Σκοπός και στόχοι της Φυσικής αγωγής

Μέσα στους κύριους στόχους της Φυσικής Αγωγής είναι η ενίσχυση της υγείας του μαθητή/τριας, η εκμάθηση κινητικών δεξιοτήτων και πάνω από όλα η απόκτηση θετικών στάσεων για την μετά το σχολείο φυσική του/της ενασχόληση (“δια βίου άσκηση”) κάτι που θα αποτελέσει για αυτόν/ήν ισόβια επένδυση. Βασικό στόχο επίσης, αλλά έμμεσα εμφανή, αποτελεί η κοινωνική ένταξη και ενσωμάτωση του παιδιού μέσα από τον σεβασμό των κανόνων των δραστηριοτήτων της Φ.Α.

Ο σκοπός της Φυσικής Αγωγής στην υποχρεωτική εκπαίδευση είναι να συμβάλλει κατά προτεραιότητα στην σωματική ανάπτυξη των μαθητών και παράλληλα να βοηθήσει στην ψυχική και πνευματική τους καλλιέργεια καθώς και στην αρμονική ένταξή τους στην κοινωνία. Προτεραιότητα έχει η ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων των μαθητών και μέσω αυτών η καλλιέργεια των φυσικών τους ικανοτήτων και η ενίσχυση της υγείας τους”.

Η κυρίαρχη επιδίωξη της φυσικής αγωγής σήμερα είναι όχι απλά να καταστούν οι μαθητές εκπαιδευμένοι «καταναλωτές» της φυσικής δραστηριότητας και του υγιεινού τρόπου ζωής, αλλά και να ενστερνιστούν αξίες και να αναπτύξουν συμπεριφορές, που θα τους επιτρέψουν να ενταχθούν αρμονικά και να λειτουργήσουν παραγωγικά στη σύγχρονη κοινωνία.

Ο δάσκαλος της φυσικής αγωγής δεν ταυτίζεται πλέον με το παράγγελμα και την αυστηρή καθοδήγηση.

Bundesarchiv B 145 Bild F010151 0007 Salzgitter Lebenstedt Volksschule

Μάθημα φυσικής αγωγής σε σχολείο, μεταπολεμική εποχή

Φυσική αγωγή και αξίες ζωής στην εκπαίδευση

sholiki fysiki agogi ID 961997 1

Η  σημασία της κοινωνικοποίησης του ατόμου

Ζούμε σε μια εποχή της ταχύτητας, την πολυπλοκότητας και της πολλαπλότητας. Ο τρόπος ζωής των ανθρώπων γέμισε με αποπροσανατολισμό. Όσο ποτέ άλλοτε η προαγωγή των αξιών είναι ένας βασικός παράγοντας για την εκπαίδευση του καλού χαρακτήρα και τη μείωση της αυθόρμητης ή συνειδητής βίας. Η ευγενική άμιλλα, η αλληλογνωριμία, η κατανόηση, η αξιοπρέπεια, η αποδοχή, η καταξίωση, το αίσθημα της χαράς και της δημιουργίας είναι ιδανικά που δημιουργούν μια ισορροπία μεταξύ σκέψης και δράσης.
Η αθλητική φιλοσοφία μέσα από την αθλητική συμπεριφορά (FairPay) βοηθά στην ανάπτυξη των 5 μας εαυτών (νοητικός, συναισθηματικός, ηθικός, κοινωνικός, σωματικός). Η βία και ο θορυβώδης χαρακτήρας εκδηλώνεται μέσα στα γήπεδα και όχι μόνο δείχνοντας την κρίση αξιών στους καιρούς μας.
Η ένταξη των μαθητών σε ομάδες κινητικής δράσης, τους βοηθά στην καταπολέμηση της ανελεύθερης έκφρασής τους. Ο ηθικός κώδικας το FairPay καθορίζει τον τρόπο συμπεριφοράς προς τον εαυτό τους, τον αντίπαλο, την ομάδα τους ή το άτομο που υποστηρίζουν, προς τον διαιτητή και τους κανονισμούς. Η συμπεριφορά ενός ατόμου εξαρτάται από την αγωγή που πήρε. Η εκπαίδευση χαρακτήρα είναι απαραίτητη στα σχολεία μας, για να κτίσουμε ανθρώπους που να σέβονται και να υπερασπίζονται τον εαυτό τους και το δίκαιο, που να δουλεύουν με ειρηνικό τρόπο χτίζοντας το παρόν και το μέλλον τους.
Δόθηκαν πολλές επιλογές στον άνθρωπο και αποπροσανατολίζεται ποιο δρόμο θα ακολουθήσει. Χρειάζεται συνειδητοποίηση των προτεραιοτήτων του. Είναι απαραίτητο να αφήνει χρόνο για την αυτο-ανακάλυψη και αυτο-βελτίωσή του σαν άτομο. Ο περιορισμός του στο σπίτι λόγω του ιού ήταν μια δύσκολη υπόθεση γιατί έμαθε να τρέχει, να συναθροίζεται, να κυνηγά συνεχώς το χρήμα και να μη μένει με τον εαυτό του σκεπτόμενος και δρώντας δημιουργικά. Η ένταξη του μαθητή ή του ατόμου γενικά σε ομάδες άσκησης ή χορού, θα τον βοηθήσει να βγει για λίγο από τα συρματοπλέγματα των καιρών και να δράσει με προσδοκίες  που να του χαρίζουν θετικά συναισθήματα και αξίες ζωής.

Η φυσική αγωγή μπορεί και πρέπει να είναι και ευχάριστη και διδακτική ταυτόχρονα, μεταδίδοντας στους μαθητές μία θετική φιλοσοφία για τη ζωή γενικότερα.

istockphoto 978997294 612x612 1

Η γυμναστική είναι χαρά!!!!!

Απαραίτητο είναι οι καθηγητές της Φυσικής Αγωγής να προάγουν την δια βίου άθληση, για να βοηθούν τους μαθητές να προσανατολίζονται μέσα από τα πλήγματα και τις δύσκολες καταστάσεις. Να διδάσκουν τη φιλοσοφία του Ολυμπισμού για την αρμονική καλλιέργεια του ατόμου σωματικά και του καλού χαρακτήρα. Ο Ολυμπισμός είναι ένα μεγάλο κοινωνικό φαινόμενο της σύγχρονης εποχής. Περιλαμβάνει την παγκόσμια κοινωνία χωρίς διακρίσεις. Καλλιεργεί το αίσθημα αλληλοαναγνώρισης, της κατανόησης και της αποδοχή της διαφορετικότητας. Καλλιεργεί την αξία του σεβασμού, της συνεργασίας, της φιλίας, της ισότητας, της δικαιοσύνης, της ελευθερίας, της ειρήνης, της ηγεσίας και της αγάπης. Η κοινωνικοποίηση του ατόμου επιτυγχάνεται με τη βίωση των αρχών του Ολυμπισμού μέσα από την ενεργή συμμετοχή σε ομάδες κίνησης, αθλητισμού ή χορού.

681938 paidia gymnastiki 680 286628 05321Y
Η φύση του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής είναι τέτοια που προάγει τους άγραφους κανόνες του καλού χαρακτήρα.

Αναλυτικά προγράμματα μαθημάτων με συγκεκριμένες απλές και κατανοητές οδηγίες, σύμφωνα με τη διδακτέα ύλη του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής  στο Δημοτικό σχολείο, βοηθάνε τον εκπαιδευτικό να ¨στήσει¨ ένα απόλυτα επιτυχημένο μάθημα

Υπάρχουν πολλά στιλ διδασκαλίας και ο κάθε εκπαιδευτικός μέσα από σύγχρονες και αποτελεσματικές μεθόδους που συμβαδίζουν με το νέο σύγχρονο σχολείο. επολέγει όποιο είναι κατάλληλο και αποτελεσματικό, ανάλογα με το αντικείμενο της διδασκαλίας του.

Στόχος αυτής της ιστοσελίδας  είναι, μέσα από ποικίλο εκπαιδευτικό υλικό που προτείνει, να βοηθήσει τον διδάσκοντα στο μάθημα της Φ.Α. στις τάξεις του Δημοτικού Σχολείου και όχι μόνο….
Απευθύνεται στους καθηγητές και στις καθηγήτριες φυσικής αγωγής που ονειρεύονται μία καλύτερη φυσική αγωγή, που ενθουσιάζονται με το μάθημα, που προσπαθούν και δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους κάθε μέρα, ανεξάρτητα από τις καλές ή κακές συνθήκες υποδομής και οργάνωσης στα σχολεία τους.

Θέματα που συνήθως απασχολούν όλους τους εκπαιδευτικούς  Φ.Α. είναι το «πως θα αναπτύξουν στους μαθητές θετικές στάσεις για την άσκηση», «πως θα τους μεταδώσουν πληροφορίες για την σχέση της άσκησης με την υγεία», «πως θα δώσουν  παραδείγματα προγραμμάτων για την πρόληψη του καπνίσματος στο σχολείο, για τον έλεγχο της επιθετικής συμπεριφοράς, για τον έλεγχο του στρες, καθώς και για την υγιεινή διατροφή πάντα σε σχέση με την άσκηση.

Προσαρμοσμένη Φυσική Αγωγή

0404 rh specialed68

Η Προσαρμοσμένη Φυσική Αγωγή είναι κλάδος της φυσικής αγωγής που εντάσσεται στα πλαίσια της ειδικής εκπαίδευσης. Ο σκοπός της Προσαρμοσμένης Φυσικής Αγωγής είναι ίδιος με αυτόν της Φυσικής Αγωγής στην υποχρεωτική εκπαίδευση, δηλαδή να συμβάλλει στη σωματική ανάπτυξη των μαθητών, στην ψυχική και πνευματική τους καλλιέργεια, καθώς και στην αρμονική ένταξή τους στην κοινωνία. Ο απώτερος σκοπός είναι η πλήρης και η ισότιμη ένταξη των μαθητών τόσο στο σχολικό περιβάλλον, όσο και σε όλα τα επίπεδα της κοινωνικής ζωής.

Καθορίζοντας τους γενικούς στόχους της Προσαρμοσμένης Φυσικής Αγωγής θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι αλληλένδετοι, καθώς η επιτυχία του ενός αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχία του άλλου.

Αποβλέπει:
1. Να καταστήσει το παιδί ικανό να κινείται στο χώρο αξιοποιώντας όλους τους δυνατούς τρόπους ελευθερίας που επιτρέπει το σώμα του.
2. Να αναπτύξει το παιδί βουλητικές κινητικές αντιδράσεις – ενέργειες στα ερεθίσματα που δέχεται από το περιβάλλον.
3. Στο σχεδιασμό και την εφαρμογή του εκπαιδευτικού προγράμματος με βάση την ιατρική διάγνωση του μαθητή, αλλά και τις ατομικές του ανάγκες και δυνατότητες.
4. Στη συνεργασία εκπαιδευτικών διαφόρων ειδικοτήτων και τη χρήση προσαρμοσμένου και εξειδικευμένου εξοπλισμού, για την ασφαλή και αποτελεσματική οργάνωση του μαθήματος.

 

Οι ειδικοί στόχοι της Προσαρμοσμένης Φυσικής Αγωγής είναι:
1. Προγραμματισμός δραστηριοτήτων για την ανάπτυξη της γενικής φυσικής κατάστασης των μαθητών ως προς τις φυσικές ικανότητες (καρδιοαναπνευστική λειτουργία, μυϊκή δύναμη, αντοχή, ευκαμψία, επιδεξιότητα και ταχύτητα).
2. Βελτίωση των θεμελιωδών και στοιχειωδών κινητικών προτύπων (βάδισμα, τρέξιμο, άλματα, ρίψεις, μετακίνηση στον χώρο, ισορροπία, χειρισμός αντικειμένων).
3. Ανάπτυξη προσαρμοσμένων προγραμμάτων, ομαδικών και ατομικών κινητικών δραστηριοτήτων με κύριο στόχο την ψυχαγωγία των παιδιών.
4. Εξασφάλιση της υγείας των μαθητών μέσω της εξάσκησης υποστηρικτικών μυϊκών ομάδων (ραχιαίοι-κοιλιακοί) που συμβάλλουν στη σωστή όρθια στάση και λειτουργία των οργάνων και συστημάτων του ανθρώπινου σώματος.
5. Εκμάθηση μεθόδων νευρομυϊκής χαλάρωσης σε παιδιά με νευρολογικές διαταραχές και υπερκινητικότητα. Οι δραστηριότητες αυτές βοηθούν στην απόκτηση μηχανισμών ψυχολογικής προσαρμογής και κοινωνικών ενδιαφερόντων που επιτρέπουν μια φυσιολογική ζωή.
6. Διδασκαλία κινητικών δεξιοτήτων που βοηθούν το παιδί να συναγωνίζεται με τους συνομηλίκους του βοηθώντας έτσι την πλήρη και ταχεία ένταξή του στην κοινωνία.
7. Ανάπτυξη των αντιληπτικών ικανοτήτων: κιναισθητική αντίληψη, οπτική αντίληψη, ακουστική αντίληψη, αντίληψη μέσω της αφής, ικανότητες συντονισμού.
8. Ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων, απλών και σύνθετων, οι οποίες χρησιμεύουν στην αυτοεξυπηρέτηση και την ανεξάρτητη διαβίωσή τους.
9. Πρόληψη, βελτίωση και διόρθωση μορφολογικών και λειτουργικών παρεκκλίσεων (ορθοπεδικών κ.α.).
10. Ανάπτυξη αυτογνωσίας με την αποδοχή της κατάστασης των μαθητών και των περιορισμών που επιβάλει η αναπηρία τους και ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης τους με την ενδυνάμωση των ατομικών τους ικανοτήτων,
11. Δημιουργία κινήτρων για την ενεργό και πρόθυμη συμμετοχή στις κινητικές και προσαρμοσμένες αθλητικές δραστηριότητες, η οποίες συντελούν στην καλλιέργεια της αυτοπειθαρχίας, θέλησης, υπευθυνότητας, υπομονής, επιμονής, θάρρους και θετικής αντιμετώπισης της νίκης και της ήττας μέσα από το συναγωνισμό με συνομηλίκους.
12. Ανάπτυξη επικοινωνίας, συνεργατικότητας και ομαδικότητας μέσα από τη συνεργασία σε ομαδικά αθλήματα με τους συνομηλίκους.
13. Κατανόηση εννοιών και η απόκτηση γνώσεων σχετικών με τη Φυσική Αγωγή, τον αθλητισμό και το Ολυμπιακό πνεύμα, καθώς και των κανονισμών των διαφόρων αθλημάτων και αγωνισμάτων.
14. Γνώση στοιχείων που σχετίζονται με το χορό, τη μουσική και το τραγούδι σε τοπικό και εθνικό επίπεδο και η καλλιέργεια της ρυθμικής κινητικής έκφρασης και του ελληνικού παραδοσιακού χορού,
15. Συνειδητοποίηση της ανάγκης γι άσκηση ή άθληση και της ωφέλειας που προκύπτει από αυτή, καθώς και απόκτηση αθλητικών συνηθειών για ενασχόληση με τον αθλητισμό και εκτός σχολείου.

Θεραπευτικές δεξιότητες στο σχολείο…

Η δημιουργία ενός προγράμματος προσαρμοσμένης φυσικής αγωγής για κάθε μαθητή/τρια προϋποθέτει την αξιολόγησή του τόσο ως προς τις κινητικές δεξιότητες, όσο και με βάση το ιστορικό του/της. Έτσι, σχεδιάζεται ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα φυσικής αγωγής, θέτοντας ατομικούς αλλά και ομαδικούς στόχους. Ανάλογα με τις δυνατότητες, τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα, οι μαθητές/τριες εντάσσονται σε δραστηριότητες και παιχνίδια ψυχοκινητικής και ορθοσωματικής αγωγής, αθλοπαιδιές (καλαθοσφαίριση, ποδόσφαιρο, βόλεϊ. κ.α.), παραδοσιακούς και μοντέρνους χορούς, παιχνίδια μουσικοκινητικής αγωγής, ασκήσεις στίβου, Παραολυμπιακά αθλήματα (Boccia και Goalball), αθλήματα όπως πινγκ-πονγκ και μπάντμιντον, ασκήσεις φυσικής κατάστασης καθώς και δραστηριότητες και παιχνίδια ψυχαγωγίας. Οι παραπάνω δραστηριότητες, έχοντας ως στόχο τη συμμετοχή όλων των μαθητών, προσαρμόζονται ανάλογα με τις δυνατότητές τους (π.χ. προσαρμογή εξοπλισμού, γηπέδου, κανονισμών, κ.α.). Σημαντική είναι και η συμμετοχή των μαθητών στους αγώνες καλαθοσφαίρισης, ποδοσφαίρου, boccia και άλλων αθλημάτων.

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.

Σχετικά με ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ ΜΑΙΡΗ

Γεια σας,Ονομάζομαι Τσαουσίδου Μαίρη.  Υπηρετώ εδώ και 29 έτη  ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής (ΠΕ11) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης.  Ευελπιστώ να δημιουργήσω αλλαγές στον εαυτό μου και στη συνέχεια και στο περιβάλλον μου για το κοινό καλό, μέσα από το θετικό μετασχηματισμό στις σύγχρονες κοινωνίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε όλοι μας πλανητικά.

Είμαι παντρεμένη και έχω δυο παιδιά και ένα σκύλο και 2  γάτους!!!!! Μου αρέσει το θέατρο, τα ταξίδια, η κωπηλασία και το διάβασμα.
Αγαπώ πολύ τα παιδιά και εύχομαι να έχουμε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσεων! Καλή αρχή σε όλους!

Αγαπημένο ρητό: «Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.»
Ludwig Wittgenstein


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Αγωγή Υγείας, Θεματική 1 :ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.