ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ- Εκπαιδευτικό υλικό

085.2996

Periklhs 01

Αρχαία ελληνική ιστορία

Η Ελληνική ιστορία εκτείνεται ως τα βάθη της προϊστορίας, καταλαμβάνοντας ένα χρονικό διάστημα χιλιάδων ετών. Αποτελείται από τεράστιο πλήθος γεγονότων, συγκρούσεων, θυσιών και ηρώων. Χαρακτηρίζεται από την ανάπτυξη μεγάλων πολιτισμών και την ανάδειξη πολυάριθμων σπουδαίων προσωπικοτήτων των γραμμάτων και των τεχνών. Αυτό σημαίνει ότι το παρόν άρθρο  δεν είναι παρά μια λιτή και συνοπτική παρουσίαση της ροής της Ελληνικής ιστορίας….


ΑΡΧΑΊΑ ΙΣΤΟΡΊΑ 2


 

Οι ιστορικοί «τεμαχίζουν» την ιστορία της Αρχαιότητας σε επιμέρους περιόδους, πράγμα που τους διευκολύνει στην προσεκτικότερη μελέτη τους. Πριν όμως αναλύσουμε τις περιόδους της αρχαίας ελληνικής ιστορίας, ας δούμε μερικά πράγματα για τα όρια των περιόδων αυτών.

Η αλήθεια είναι πως τα ορόσημα μίας ιστορικής περιόδου προκρίνονται αυθαίρετα από τους ιστορικούς. Ως τέτοια, λογίζονται συνήθως γεγονότα όπως μάχες, ο θάνατος ενός μονάρχη, η άλωση μια πόλης, η κατάρρευση μιας αυτοκρατορίας και άλλα πολλά. Λόγω, όμως, του τοπικού και συνήθως παλιού τους χαρακτήρα, τα γεγονότα αυτά δεν αφορούν  την ιστορία όλης της οικουμένης. Μ’ αυτό εννοώ πως κάτι που συνέβη στον χώρο της Μεσογείου (π.χ. οι Καρχηδονιακοί Πόλεμοι) δεν επηρέασε σε τίποτα την ζωή των κατοίκων της Άπω Ανατολής. Η βαρύτητα των σημείων-σταθμών της ιστορίας ανάγεται στην αξία που τους δίνουν οι ιστορικοί, πράγμα που ισχύει και για τα ημερολόγια (π.χ. η γέννηση του Χριστού και η αρχή του δυτικού ημερολογίου). Παράλληλα, πρέπει να αναφερθεί πως στο εσωτερικό κάθε περιόδου επικρατεί συνήθως ένα τριμερές σχήμα με την διάκρισή της σε πρώιμη, μέση και ύστερη ή όψιμη.

Με αυτά υπ’ όψιν ας περάσουμε τώρα στην παρουσίαση των επιμέρους περιόδων της ελληνικής ιστορίας από τις απαρχές της μέχρι και την υποταγή στην Ρώμη.

Η μάχη των Πλαταιών (479 π.Χ.). Πηγή εικόνας: Reddit.com

Μυκηναϊκή περίοδος (1600-1100 π.Χ.)

Πρόκειται για την πρώτη περίοδο της ελληνικής ιστορίας κι αυτό γιατί τότε χρονολογούνται οι πρώτες μαρτυρίες που διαθέτουμε για τους Έλληνες από τις πηγές, ενώ γίνεται πια γραπτή  και η μετέπειτα μυθολογική παράδοση. Στο σημείο αυτό, εύλογα θα αναρωτηθεί κανείς γιατί δεν συμπεριλαμβάνονται οι Κυκλαδική και Μινωική εποχή (3000-1600 π.Χ.). Αυτό οφείλεται, είτε στην έλλειψη γραπτών τεκμηρίων, είτε στην αδυναμία των ιστορικών  να τα ερμηνεύσουν.(Μινωική ιερογλυφική και Γραμμική Α΄). Τελικά, οι Μυκηναίοι κατάφεραν να επιβληθούν επί των Μινωιτών στην Κρήτη και να εξελιχθούν σε μια μεγάλη ναυτική δύναμη μέχρι την εμφάνιση των Λαών της Θάλασσας και την αναστάτωση που αυτοί προκάλεσαν στον χώρο της Ανατολικής Μεσογείου. Την ίδια περίοδο τοποθετείται και η θριλική  κάθοδος των Δωριέων.

Γεωμετρική περίοδος ή Σκοτεινοί χρόνοι (1100-750 π.Χ.)

Το όνομα «Σκοτεινοί χρόνοι» σχετίζεται με την εγκατάλειψη της Γραμμικής Β΄ και την  απουσία γραπτών πηγών μέχρι την εφεύρεση του ελληνικού αλφαβήτου περίπου τον 8ο αιώνα, ενώ Γεωμετρική λέγεται  η περίοδος λόγω της τέχνης που αναπτύχθηκε την εποχή εκείνη. Τότε διαμορφώνονται τα ομηρικά έπη, όπως τα ξέρουμε σήμερα, και συμβαίνουν σημαντικές πληθυσμιακές μετακινήσεις αρχικά προς την Μικρά Ασία (Α΄ Αποικισμός) και αργότερα σε άλλες περιοχές (Β΄ Αποικισμός). Την περίοδο αυτή ξεκινά και η χρήση του σίδηρου.

Αρχαϊκή Εποχή (750-480 π.Χ.)

Κατά την αρχαϊκή περίοδο μπαίνουν τα θεμέλια του ελληνικού πολιτισμού. Στην θέση των παλαιών φυλετικών κρατών κυριαρχούν οι πόλεις-κράτη, ενώ παρακμάζουν και τα παλαιότερα  μοναρχικά πολιτεύματα προς όφελος των αριστοκρατικών και αργότερα των ολιγαρχικών καθεστώτων.
Παράλληλα, κάνουν την εμφάνισή τους στις πόλεις και οι πρώτοι Τύραννοι. Προς το τέλος της περιόδου (500-479 π.Χ.) οι Έλληνες βρέθηκαν αντιμέτωποι με τους Πέρσες που είχαν ήδη επεκταθεί στην Μικρά Ασία και την Θράκη, τους οποίους νίκησαν πρώτα στον Μαραθώνα, το 490 π.Χ., και εν συνεχεία στην Σαλαμίνα και τις Πλαταιές, δέκα χρόνια αργότερα. Την ίδια χρονιά, οι Έλληνες της Δύσης νίκησαν τους Καρχηδονίους στην μάχη της Ιμέρας.

Ο Μέγας Αλέξανδρος εμπιστεύεται τον προσωπικό του ιατρό, Φίλιππο Ακαρνάνα, και πίνει το σκεύασμα που του χορηγεί, παρά τις θεωρίες για συνωμοσία του τελευταίου κατά του Μακεδόνα βασιλιά. Πηγή εικόνας: wikimedia.org

Κλασική περίοδος (480-323 π.Χ.)

Μετά την απόκρουση των Περσών ιδρύεται από τους Αθηναίους η Α΄ Δηλιακή Συμμαχία, εξέλιξη που προκάλεσε ανησυχία στην Σπάρτη. Στην πόλη της Αθήνας θεμελιώνεται  η δημοκρατία και κυριαρχεί πολιτικά η φυσιογνωμία του Περικλή, ενώ ακμάζουν και οι μεγάλοι «κλασικοί» συγγραφείς, χάρη στους οποίους πήρε το όνομά της η εποχή.
Ο ανταγωνισμός μεταξύ Αθήνας και Σπάρτης, σε συνδυασμό με την ηγεμονική πολιτική και αδιαλλαξία των πρώτων, θα οδηγήσει στον Πελοποννησιακό πόλεμο (431-404 π.Χ.) και την ήττα της Αθήνας.
Η «Ηγεμονία» του ελλαδικού χώρου θα περάσει πρώτα στην Σπάρτη και μετά  στην Θήβα, με τους Πέρσες να αναμειγνύονται ενεργά στα ελληνικά γεγονότα. Για πολλούς, η μάχη της Χαιρώνειας και η ένωση των Ελλήνων στο συνέδριο της Κορίνθου (338-337 π.Χ.) με πρωτοβουλία του Φίλιππου  θα σημάνουν το «θάνατο» της ελεύθερης Ελλάδος, καθώς το κέντρο βάρους μετά και την διάλυση  της Περσικής Αυτοκρατορίας από τον Αλέξανδρο θα μεταφερθεί στην Ανατολή.

Ελληνιστικοί χρόνοι (323-30 π.Χ.)

Ο θάνατος του Μεγάλου Αλεξάνδρου (323 π.Χ.) και η δολοφονία του υιού του Αλεξάνδρου Δ΄ από τον Κάσσανδρο (309 π.Χ.), θα φέρει την διάλυση της τεράστιας αυτοκρατορίας του.
Από τους στρατηγούς και «διαδόχους» του (έτσι επικράτησε να αποκαλούνται) προέκυψαν τα βασίλεια των Αντιγωνιδών στην Μακεδονία, της Περγάμου στην βορειοδυτική Μικρά Ασία, των  Πτολεμαίων που περιελάβανε πολλές υπερπόντιες κτήσεις εκτός Αιγύπτου και  των Σελευκιδών που περιελάβανε το μεγαλύτερο μέρος των περσικών εδαφών.
Την ίδια στιγμή, στον ηπειρωτικό ελλαδικό χώρο διαμορφώθηκαν δύο μεγάλα κοινά, η Αιτωλική και Αχαϊκή Συμπολιτεία. Οι μεταξύ των κρατών αντιπαλότητες και η κοντόφθαλμη πολιτική τους , είχαν ως αποτέλεσμα την εμπλοκή της Ρώμης στα ελληνικά πράγματα, που οδήγησε αρχικά στην ήττα και κατόπιν στην επαρχιοποίηση της Μακεδονίας (168 και 148 π.Χ. αντίστοιχα). Την ίδια μοίρα ακολούθησαν και τα υπόλοιπα ελληνιστικά κράτη, με τελευταίο από αυτά  την Αίγυπτο που προσαρτήθηκε στο ρωμαϊκό κράτος από τον νικητή του Μ. Αντωνίου και της Κλεοπάτρας, Οκταβιανό, ο οποίος μετέπειτα θα ονομαστεί Αύγουστος (27 π.Χ.).

Είδαμε λοιπόν, με σύντομο και περιεκτικό τρόπο, τις περιόδους της αρχαίας ελληνικής ιστορίας και τα ιστορικά γεγονότα  σε κάθε μία από αυτές μέχρι την νίκη του Οκταβιανού επί του Αντωνίου και την ανάδειξή του στο αυτοκρατορικό αξίωμα.

Design D 8

Εκπαιδευτικό Υλικό

“Ένα πρωϊνό στην Αρχαία Αθήνα” by Andonis Kioukas.
Η καθημερινή ζωή μιας παρέας παιδιών στην Αρχαία Αθήνα. Ταινία για παιδιά για το Μουσείο της Ακρόπολης

Γέγονε – Μέσα στο ΜουσείοΜουσείο Ακρόπολης
– 
Κόρη 674

Η Ελπίδα, ένα μοναχικό κοριτσάκι που κινείται σε αναπηρικό καροτσάκι, έρχεται με την τάξη της στο Μουσείο Ακρόπολης. Εδώ, γοητεύεται από το άγαλμα μιας πανέμορφης Κόρης που όμως της λείπουν τα χέρια και τα πόδια. Όσο πιο πολύ την κοιτάει, τόσο πιο πολύ ταυτίζεται μαζί της. Η Κόρη (γύρω στο 500 π.Χ) ζωντανεύει και καταφέρνει μέσα από την αφήγηση της δικής της ιστορίας, να δώσει δύναμη, κουράγιο και αυτοπεποίθηση στη μικρή Ελπίδα.

Πατήστε στην παρακάτω εικόνα

θηιοθγιοοθτ

Υλικό για την Ιστορία από το ιστολόγιο της Αριστέας Ντάφου

Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να κατεβάσετε το υλικό από το drive συναδέλφου από το fb

νταφου ιστορία


Δείτε όλη την ιστορία της Δ δημοτικού ανα κεφάλαιο και ενότητα από το κανάλι George-iSpot

Πατήστε στην παρακάτω εικόνα

βίντεο I SPOT

Ιστορία – Δ’ τάξη (φορητό εκπαιδευτικό υλικό)

Από τον εκπαιδευτικό ιστοχώρο ©δημιουργικ-e διδασκαλία
(Στάθης Ξαφάκος)

Εποπτικό υλικό (είτε φορητό είτε πλαστικοποιημένο για τον τοίχο) με εικονογραφημένες καρτέλες για ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ. Η καθεμία καρτέλα περιλαμβάνει έναν προκαταβολικό οργανωτή (εικόνα) και λέξεις – κλειδιά της ενότητας.
Μπορείτε να τις κατεβάσετε και από τον παρακάτω σύνδεσμο:
https://drive.google.com/file/d/17px-uTujg37EW8jDKaSVnVwo7VnqGujf/view?fbclid=IwAR0TZ3wxJRSsFIa9hijaDdJ846ebF0H1Od4DaKRxfHcqlzEAiHLrQOjusak



Λήψη αρχείου

Σχεδιαγράμματα για την ιστορία της Τετάρτης



Λήψη αρχείου


Χρονολόγιο της Ιστορίας Δ΄τάξης του Δημοτικού σχολείου
από τον εκπαιδευτικό ιστότοπο ¨Ιδέες για δασκάλους και όχι μόνο”

Πατήστε στην παρακάτω εικόνα

χρονολογιο ιστορίας δ τάξης


Ιστορία Δ΄ Δημοτικού “Στα αρχαία χρόνια”
Από τον εκπαιδευτικό ιστότοπο “Περί ανέμων, υδάτων και σχολείου “..


Πατήστε στην παρακάτω εικόνα

σχεδιαγράματα ιστορίας δ τάξης

images

9658991 orig


Μια εξαιρετική και πολύ όμορφη Ιστοριογραμμή μας έδωσε η συνάδελφος Μαργαρίτα Δακορώνια από το 32ο  Δημοτικό σχολείο Πειραιά.
Την ευχαριστούμε πολύ.



Λήψη αρχείου


Mία όμορφη ιδέα για Ιστοριογραμμή  Δ’  τάξης μας δίνει  ο εκπαιδευτικός ιστότοπος e-sxolikitaksi.

Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να την δείτε

2016 08 011 2 orig


Τα ιστορικά γεγονότα από τον 11ο αι. π.Χ. έως τη Γέννηση του Χριστού
(Ύλη Ιστορίας Δ΄ τάξης Δημοτικού)
Δημιουργός: Φώτη Γεωργία

Κάνε κλικ στην εικόνα  για να δεις τα ιστορικά γεγονότα.

ιστορ. γραμμή Δ

images

Δείτε ακόμη τις παρακάτω διαδραστικές εικόνες για τις 2 πρώτες ενότητες της Ιστορίας Δ δημοτικού.

Μια καταπληκτική δουλειά από την συνάδελφο Τζημούλου Κατερίνα.

ΙΣΤΟΡΙΑ Δ δημ, 1η ενότητα & σχεδιαγράμματα

ΙΣΤΟΡΙΑ Δ δημοτικού, 2η ενότητα

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ για τους ΠΕΡΣΙΚΟΥΣ  ΠΟΛΕΜΟΥΣ

Από την ιστοσελίδα του Αναστάσιου Μελιόπουλου

Κάνε κλικ στην εικόνα  για να δεις τα ιστορικά γεγονότα.

περσικοί πόλεμοι μελιόπουλος

“Ο Χρυσός αιώνας (5ος αι. π. Χ)


Οι Περσικοί πόλεμοι
ένα Sway από την εκπαιδευτικό Μπαλάσου Πόπη


Design D 8

3D ΒΙΝΤΕΟ: Ξενάγηση στον «χρυσό αιώνα» της Αθήνας (5ος αιώνας π.Χ)

Η πόλη της Αθήνας καταστράφηκε ολοκληρωτικά από τον Περσικό στρατό τα έτη 480-479 π.Χ.

Τα επόμενα χρόνια οι Αθηναίοι κατάφεραν να χτίσουν ξανά την πόλη τους και μέχρι τα μέσα του 5ου αιώνα π.Χ. ο πολιτικός και στρατηγός Περικλής διηύθυνε ένα εκτενές οικοδομικό πρόγραμμα που έκανε την Αθήνα κέντρο της κλασικής Ελλάδας.

Ήταν η εποχή που σπουδαίοι ναοί κτίστηκαν στην Ακρόπολη (Παρθενώνας, Ερέχθειο) και πολλά άλλα δημόσια κτήρια που εξυπηρετούσαν τη λειτουργία της Αθηναϊκής Δημοκρατίας.

Το βίντεο αυτό παρουσιάζει σχεδόν όλα τα σημαντικά μνημεία, σημεία και τοποθεσίες μέσα στην πόλη.

Οι τρισδιάστατες αναπαραστάσεις έγιναν με βάση την πιο σύγχρονη διεθνή έρευνα και βιβλιογραφία και έγινε μεγάλη προσπάθεια για αποτύπωση με ακρίβεια.

Φυσικά απλουστεύσεις και καλλιτεχνική ελευθερία υπάρχει, κυρίως λόγω τεχνικών περιορισμών για ένα τόσο μεγάλο project όπως αυτό.

Για περισσότερα επισκεφτείτε την ιστοσελίδα: https://ancientathens3d.com/


Ιστορία Δ΄ Δημοτικού – Λύσεις Βιβλίου & Απαντήσεις

από τον εκπαιδευτικό ιστότοπο taexeiola   με πολλά ψηφιακά βοηθήματα. Μία ευέλικτη πλατφόρμα εκπαίδευσης και βοηθά καθημερινά χιλιάδες μαθητές να ανακαλύψουν νέους τρόπους μάθησης που συμβαδίζουν με την εποχή μας και τη σύγχρονη ψηφιακή πραγματικότητα.Όλα τα βιβλία έκδοσης taexeiola και τα κείμενα που διατίθενται, μπορούν να χρησιμοποιηθούν ελεύθερα για προσωπική χρήση ή για εκπαιδευτικούς σκοπούς.

Πατήστε στην παρακάτω εικόνα  για να μεταφερθείτε στον ιστότοπο

istoria d dhmotikou fylla ergasion askhseis diagwnismata

images

Βίντεο για το μάθημα της ιστορίας Δ Δημοτικού

Για όσους ενδιαφέρονται για βιντεάκια  με το κάθε μάθημα της Ιστορίας
δείτε πατώντας εδώ την πλήρη Λίστα για την Δ΄τάξη από το κανάλι Τeagher

δείτε πατώντας  παρακάτω  την πλήρη Λίστα

θιιθοιπι9

Βίντεο για το μάθημα της ιστορίας από το κανάλι SchoolForAll

Για όσους ενδιαφέρονται για βιντεάκια  με το κάθε μάθημα της Ιστορίας
δείτε πατώντας εδώ την πλήρη Λίστα για την Δ΄τάξη.

βίντεο ιστορίας Δ

Βίντεο για το μάθημα της ιστορίας ΟΔΥΣΣΕΙΑ

οδυσσειά

Design D 8

 

 

 

 

Βίντεο Αρχαίας Ελληνικής Ιστορίας

Αλλο ένα κανάλι, το Alpha Ωmega , μας δίνει ενδιαφέροντα βίντεο για την  Ελληνική μυθολογία 

Δείτε την λίστα και επιλέξτε όποιο σας ενδιαφέρει 

Το κανάλι περιέχει 46 βίντεο .
Επισκεφθείτε τα πατώντας στην παρακάτω εικόνα

ΑΡΧΑΊΑ ΙΣΤΟΡΊΑ 4

images
Αρχαία Ελληνική Ιστορία                                                                             
βίντεο από το κανάλι ” Ιστορικός Περιηγητής “
images

Design D 8

Σελιδοδείκτες Ιστορίας Δ΄ Τάξης

από την ¨Χρωματιστή τάξη”

Πατήστε στην παρακάτω εικόνα

ΣΕΛΙΔΙΔΕΊΚΤΕς Δ ΤΆΞΗ ΙΣΤΟΡΊΑ

Design D 8

Το Παγκόσμο Ινστιτούτο Ελληνικού Πολιτισμού, “ΕΛΞΕΥΣΙΣ”   έχει μια  όμορφη ενότητα για την ιστορική περίοδο που αναλύσουμε .

Δείτα τα περιεχόμενα του πατώντας στην παρακάτω εικόνα:

ΑΡΧΑΊΑ ΙΣΤΟΡΊΑ 3 1

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.

Σχετικά με ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ ΜΑΙΡΗ

Γεια σας,Ονομάζομαι Τσαουσίδου Μαίρη.  Υπηρετώ εδώ και 29 έτη  ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής (ΠΕ11) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης.  Ευελπιστώ να δημιουργήσω αλλαγές στον εαυτό μου και στη συνέχεια και στο περιβάλλον μου για το κοινό καλό, μέσα από το θετικό μετασχηματισμό στις σύγχρονες κοινωνίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε όλοι μας πλανητικά.

Είμαι παντρεμένη και έχω δυο παιδιά και ένα σκύλο και 2  γάτους!!!!! Μου αρέσει το θέατρο, τα ταξίδια, η κωπηλασία και το διάβασμα.
Αγαπώ πολύ τα παιδιά και εύχομαι να έχουμε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσεων! Καλή αρχή σε όλους!

Αγαπημένο ρητό: «Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.»
Ludwig Wittgenstein


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Εκπαιδευτικό Υλικό, Μαθητές - εκπαιδευτικό υλικό, Παγκόσμια & τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.