
Όλοι μας ανεξαιρέτως κάποια στιγμή έχουμε έρθει αντιμέτωποι με την απώλεια. Άλλωστε το να χάσουμε κάτι που αγαπάμε αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ανθρώπινης ύπαρξης. Σε κάθε βήμα σε αυτό το ταξίδι που ονομάζεται ζωή, βιώνουμε την απώλεια: τον θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου, την απώλεια μιας σχέσης, τον αποχωρισμό από τον αγαπημένο μας τόπο, την στέρηση των ονείρων μας κ.α.
Η απώλεια είναι αναπόσπαστο μέρος της ζωής, και έχει πολλές μορφές. Για παράδειγμα, μια ασθένεια συμβολίζει την απώλεια (της υγείας όπως το άτομο κατείχε έως εκείνη τη στιγμή). Άλλες μορφές απώλειας μπορούν να συμπεριλαμβάνουν ένα ατύχημα, που μπορεί να προκαλέσει ένα μόνιμο τραύμα, έναν ακρωτηριασμό, ή ακόμα και ένα εγκεφαλικό επεισόδιο, που αφήνει μόνιμες βλάβες. Φυσικά η επιτομή της απώλειας είναι ο θάνατος.
Είτε πρόκειται για φυσικά αιτία, είτε για κάποια ασθένεια, ο θάνατος αποτελεί αδιαμφισβήτητα αναπόσπαστο κομμάτι της ανθρώπινης ύπαρξης.
Η ζωή κάποια στιγμή, με τρόπο αποφασιστικό, θα απαιτήσει από εμάς να έρθουμε αντιμέτωποι με την απώλεια μιας πολύτιμης και σημαντικής για εμάς ανθρώπινης σχέσης είτε λόγω απόστασης είτε λόγω θανάτου, και αυτή η απώλεια με τη σειρά της πυροδοτεί έναν ιδιαίτερο και μοναδικό πόνο για κάθε έναν άνθρωπο ξεχωριστά. Δεν υπάρχουν λιγότερο ή περισσότερο σημαντικές απώλειες. Παρόλα αυτά, λόγω των συνθηκών μέσα στις οποίες συμβαίνει, μπορεί να δημιουργήσει δυσκολίες στην διαχείριση των συναισθημάτων που εγείρει. Για κάθε έναν άνθρωπο η ίδια απώλεια μπορεί να γίνεται αντιληπτή με τελείως διαφορετικό τρόπο και αυτό είναι και το μαγικό στοιχείο που μας κάνει ιδιαίτερους και ξεχωριστούς.
Το πένθος αποτελεί ένα γεγονός που δεν μας δίνει τα περιθώρια επιλογής. Δεν μπορούμε να επιλέξουμε να μην σοκαριστούμε, να μην βιώσουμε θυμό ή οργή, να μην στενοχωρηθούμε, να μην κλάψουμε. Η αντίδρασή μας στην απώλεια μπορεί να διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο τόσο στη σωματική όσο και στην ψυχική μας υγεία. Μπορεί όμως να μας προκαλέσει σημαντικού βαθμού εξουθένωση, η οποία σίγουρα έχει τη δύναμη να καταβάλλει τον ανθρώπινο οργανισμό σε πολλαπλά επίπεδα. Τόσο η νοητική κατάσταση όσο και η βιολογικός ομοιοστατικός μηχανισμός φαίνεται να επηρεάζονται σημαντικά.
Συνήθεις Αντιδράσεις
Οι αντιδράσεις παρουσιάζονται συνήθως «σε κύματα» και η διάρκεια τους ποικίλει. Η πρόοδος δεν είναι πάντοτε σταθερή και το μοτίβο που ακολουθείται συνήθως είναι «δύο βήματα εμπρός, ένα πίσω». Η προσπάθεια για αναδιοργάνωση μπορεί να διακοπεί ανά διαστήματα γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στην ανάμνηση από το παρελθόν και στην επανεπένδυση για το μέλλον προκειμένου να συνεχίσει το άτομο το υπόλοιπο της ζωής του.
Η απώλεια είναι ιδιαίτερα τραυματική σε περιπτώσεις:
1. Άκαιρου πένθους
2. Υπερφόρτωσης πένθους
3. Ξαφνικού θανάτου
Η διεργασία του θρήνου είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς βιώνοντάς την και επιτρέποντάς της να συμβεί, επιτυγχάνεται η βαθύτερη επεξεργασία της απώλειας. Επιπλέον, βρίθει εναλλακτικών κατευθύνσεων όπου διευκολύνεται η αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της εκάστοτε απώλειας. Μέσα από την εις βάθος επεξεργασία δίνεται η δυνατότητα εκμάθησης του κόσμου από την αρχή, ενός νέου, διαφορετικού κόσμου που έχει μεταβληθεί εξαιτίας της απώλειας.
Κατά τη διάρκεια διεργασίας του θρήνου επιχειρείται η κατανόηση των συναισθημάτων, η απόδοση νοήματος στην απώλεια, η επανεπένδυση στη ζωή, εντάσσοντας μέσα σε αυτήν την απώλεια, χωρίς ωστόσο αυτή να επιβαρύνει σημαντικά την διεκπεραίωση των καθημερινών δραστηριοτήτων, και η αναζήτηση τρόπων διατήρησης της ανάμνησης αυτού που έχει πεθάνει. Απαιτείται χρόνος μέχρι ο έντονος ψυχικά πόνος να μετατραπεί σε μια αίσθηση μελαγχολίας και σταδιακής συμφιλίωσης με την ιδέα της απώλειας. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό να μην βιαστείς καθώς δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη συνταγή ή κάποιος καθορισμένος χρόνος για το πένθος. Κάποιος άλλος μπορεί να χρειαστεί ελάχιστο χρόνο ενώ εσύ περισσότερο ή το αντίστροφο.
Ο κάθε άνθρωπος επεξεργάζεται τις εμπειρίες του με διαφορετικό τρόπο.
Αξίζει να επισημάνουμε πως είναι καλό να μην «παθολογικοποιούμε» τον θρήνο, ωστόσο εξίσου σημαντικό να επισημανθεί είναι ότι η κατανόηση σχετικά με την αναδιοργάνωση της ζωής (σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο) δεν συμβαίνει πάντοτε.
Η απόφαση για αναζήτηση υποστήριξης και βοήθειας αποτελεί προσωπική υπόθεση, ωστόσο σε περιπτώσεις που παρατηρήσεις ότι βιώνεις για παρατεταμένο χρονικό διάστημα κάποια από τα παρακάτω σημάδια, καλό θα ήταν να σκεφτείς το ενδεχόμενο να απευθυνθείς σε κάποιον ειδικό που εξειδικεύεται στην επεξεργασία απώλειας.
Ανησυχητικά Σημάδια

Μια κοινωνία που αποφεύγει το θάνατο
Ο τρόπος που προσεγγίζεται ο θάνατος διαφέρει ανάλογα με την κουλτούρα και την καταγωγή του ατόμου, και το περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται.
Σε κάποιες κοινωνίες, κυρίως κολεκτιβιστικές, η έννοια του θανάτου εκφράζεται και είναι συνυφασμένη με τη φιλοσοφία της καθημερινότητας του ανθρώπου. Φυλές όπως είναι για παράδειγμα οι Μαορί, πιστεύουν πως ακόμα και μετά το θάνατο, το πνεύμα των συγγενών παραμένει στην οικογένεια και μετέχει στις αποφάσεις.
Σε κάποιες αφρικανικές φυλές η έννοια του θανάτου ενσωματώνεται με την εκπαίδευση, και ήδη από πολύ μικρή ηλικία, το παιδί έχει εξοικειωθεί με την έννοια. Στην Ιαπωνία, διδάσκεται η φιλοσοφία της προσωρινότητας της ύπαρξης, ακόμα και μέσα από την τελετή του τσαγιού (καταστρέφεται η κούπα μετά από κάθε χρήση).
Δυστυχώς φαίνεται πως στο δυτικό κόσμο, υπάρχει μια τάση για αποφυγή της σκέψης όσον αφορά την απώλεια, η οποία οδηγεί σε τραύμα για το παιδί, εάν δεν αντιμετωπιστεί σωστά.
Πένθος και Παιδί

«Οποιοσδήποτε είναι αρκετά μεγάλος για να αγαπήσει, είναι αρκετά μεγάλος και για να πενθήσει» Alan Wolfet
Ο θάνατος ενός γονιού, αδελφού, παππού, γιαγιάς ή κάποιου άλλου αγαπημένου προσώπου, είναι ένα οδυνηρό γεγονός στη ζωή των παιδιών και των εφήβων. Όσοι βρισκόμαστε κοντά τους, συχνά ερχόμαστε σε δύσκολη θέση καθώς αναζητούμε τον καλύτερο τρόπο να τα βοηθήσουμε. Αναρωτιόμαστε τι καταλαβαίνει ένα παιδί για το θάνατο, πώς αισθάνεται όταν χάνει κάποιον που αγαπά, ποιες επιπτώσεις θα έχει η
σημαντική αυτή απώλεια στην εξέλιξή του και ακόμα τι να πούμε και πώς να το στηρίξουμε.\
Ο χαρταετός,
μια ταινία μικρού μήκους για την απώλεια
Με το παρακάτω έντυπο από την Μέριμνα ελπίζουμε να βοηθήσουμε όσους θέλουν να στηρίξουν ένα παιδί που θρηνεί ώστε να ακούσουν τις ανησυχίες του και να κατανοήσουν καλύτερα τις αντιδράσεις και τις ανάγκες του στη δύσκολη αυτή περίοδο που διανύει.
Ποια είναι τα 5 στάδια της θλίψης
To 1969, η Ελίζαμπεθ Κιούμπλερ-Ρος υπέδειξε το μοντέλο των πέντε σταδίων του πένθους και της θλίψης ώστε να περιγράψει τη διαδικασία που βιώνει το άτομο ώστε να αποδεχθεί την ανίατη ασθένεια ή το θάνατο. Το μοντέλο αυτό έχει καθιερωθεί έκτοτε στο χώρο της Ψυχολογίας.
Καθένα από τα πέντε στάδια εκδηλώνεται διαφορετικά στο κάθε άτομο ως προς τη χρονική διάρκεια και την ένταση. Δεν είναι απαραίτητο τα πέντε στάδια να εκδηλωθούν με συγκεκριμένη σειρά μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία.
1. Άρνηση
Η πρώτη αντίδραση είναι η άρνηση της πραγματικότητας. Πρόκειται για μια φυσιολογική αντίδραση ώστε να εκλογικεύσουμε τα έντονα συναισθήματα. Η άρνηση χαρακτηρίζεται ως «μηχανισμός άμυνας» απέναντι στο σοκ.
2. Θυμός
Καθώς η άρνηση και η απομόνωση αρχίζουν να υποχωρούν, ο πόνος έρχεται και πάλι στην επιφάνεια. Ο θυμός μπορεί να κατευθύνεται προς άψυχα αντικείμενα, αγνώστους, φίλους ή μέλη της οικογένειας. Συνήθως παρατηρείται ένας φαύλος κύκλος θυμού και ενοχής, με συνεχή εναλλαγή των συναισθημάτων.
3. Διαπραγμάτευση
Μια φυσιολογική αντίδραση στο αίσθημα της απελπισίας και της αδυναμίας είναι η ανάγκη για ανάκτηση του ελέγχου. Πρόκειται για μια προσπάθεια «διπλωματικής αντιμετώπισης» με στόχο να αναβληθεί το αναπόφευκτο. Η διαπραγμάτευση μάς προστατεύει από την επίπονη πραγματικότητα.
4. Κατάθλιψη
Τα συναισθήματα που κυριαρχούν είναι η λύπη και οι τύψεις. Το άτομο χάνει την ελπίδα του και την επιθυμία να προσπαθήσει για κάτι καλύτερο.
5. Αποδοχή
Πρόκειται για το δυσκολότερο από τα πέντε στάδια. Χαρακτηρίζεται από την απομόνωση και την ηρεμία.
Ο θάνατος αγαπημένου μας προσώπου είναι αναπόφευκτα μια οδυνηρή εμπειρία. Στις συνθήκες της πανδημίας γνώριμες παραδόσεις και τελετές για τη διευκόλυνση της επεξεργασίας του πένθους ίσως να μην είναι απόλυτα εφικτές. Το παρακάτω βίντεο αναφέρεται στο πως στηρίζουμε τα παιδιά όταν χάνουν αγαπημένο τους πρόσωπο την περίοδο της πανδημίας.
Θρηνούν τα παιδιά, κι αν ναι με ποιον τρόπο;
Όλα τα παιδιά, κάθε ηλικίας, θρηνούν. Ωστόσο, ο τρόπος με τον οποίο εκδηλώνουν τον θρήνο τους για την απώλεια του αγαπημένου προσώπου διαφέρει από αυτόν των ενηλίκων, και ίσως για αυτόν τον λόγο να μην γίνεται εύκολα αντιληπτός , είτε γιατί οι γονείς δυσκολεύονται να τον αντιληφθούν, είτε γιατί τα παιδιά καταπιέζουν τα συναισθήματά τους. Η ζωή των παιδιών μπορεί να επηρεαστεί σημαντικά και σε πολλαπλά επίπεδα από την απώλεια. Τα παιδιά έχουν έναν μοναδικό, δικό τους τρόπο διεργασίας του θρήνου και μοιράζονται τα ίδια προβλήματα και τις ίδιες ανάγκες, όπως οι ενήλικες.
Πρόκειται για μια μακροχρόνια διεργασία χωρίς προκαθορισμένο χρονικά τέλος. Αλλαγές που συμβαίνουν τόσο στο ίδιο το παιδί όσο και στο περιβάλλον μπορεί να φέρουν στο προσκήνιο τον θρήνο και έντονα συναισθήματα.
Τα παιδιά θρηνούν ανά διαστήματα, καθώς δεν μπορούν να αντέξουν για μεγάλο διάστημα τα έντονα συναισθήματα. Γι’ αυτό η διεργασία του θρήνου μπορεί να επιτυγχάνεται με δόσεις.
Ο θρήνος στα παιδιά μπορεί να εκφράζεται πιο συχνά με τη μορφή έργων και πιο σπάνια με τη μορφή λέξεων. Τα παιδιά συνήθως εξωτερικεύουν τον θρήνο τους μέσα από το παιχνίδι τους, τις ζωγραφιές τους και τις καθημερινές τους συμπεριφορές (ύπνος, φαγητό, σχολική επίδοση).
Τα παιδιά αντιμετωπίζουν περισσότερες δυσκολίες στην αναζήτηση υποστήριξης. Συνήθως αποφεύγουν να αναζητήσουν υποστήριξη από συνομήλικους τους, εξαιτίας της πεποίθησης και του φόβου ότι θα στιγματιστούν και θα απομονωθούν επειδή διαφέρουν. Ακόμη, δυσκολεύονται να αναζητήσουν στήριξη από το οικογενειακό τους περιβάλλον, επειδή θεωρούν πως είναι πολύ απασχολημένο με τα δικά του προβλήματα.
Ένα από τα πρώτα πράγματα για τα οποία θα χρειαστεί να μεριμνήσει ο γονέας που μένει πίσω είναι η ενημέρωση για τον θάνατο. Τα παιδιά πρέπει να ενημερώνονται με σαφήνεια και ειλικρίνεια για τον θάνατο ανάλογα με το αναπτυξιακό στάδιο στο οποίο βρίσκονται.
Σημαντική είναι, επίσης, και η διασφάλιση της σταθερότητας στη ζωή του παιδιού και η επιστροφή στη «ρουτίνα». Υπάρχουν αρκετές αλλαγές στη ζωή του παιδιού μετά από μια απώλεια. Βοηθήστε τα παιδιά να ξυπνάνε το πρωί κανονικά, να πηγαίνουν το βράδυ για ύπνο στην κανονική τους ώρα, να γευματίζουν τις ίδιες ώρες όπως και πριν. Ενημερώστε το σχολείο για την απώλεια που βιώνει το παιδί, έτσι ώστε και οι εκπαιδευτικοί που είναι κοντά του να είναι έτοιμοι να το στηρίξουν και να ανταποκριθούν στις ανάγκες του.
Χρειάζεται ακόμη να βοηθήσετε το παιδί να βρει τρόπους για να διατηρήσει ζωντανή την ανάμνηση του αγαπημένου του προσώπου, μέσα από κάποιο αντικείμενο που το θυμίζει ή τη δημιουργία ενός άλμπουμ με φωτογραφίες του.
Τέλος, υποστηρίξτε το παιδί σε συνεχή βάση. Επειδή ο θρήνος είναι μια μακρόχρονη διεργασία, είναι σημαντικό να υπάρχει η δυνατότητα για συνεχή υποστήριξη, τόσο από τα μέλη της οικογένειας, όσο και από άλλα άτομα, που είναι σημαντικά στη ζωή του παιδιού.
Είναι πολύ σημαντικό να λαμβάνουμε υπόψιν μας τα εξελικτικά στάδια του παιδιού, έτσι ώστε να μπορέσουμε να το βοηθήσουμε να αντιμετωπίσει την διαδικασία του πένθους και της απώλειας ως μέρος της ζωής.
Βρεφική ηλικία: Τα παιδιά στην ηλικία 0-2 ετών δεν έχουν αναπτύξει την έννοια του θανάτου. Παρόλα αυτά, βιώνουν την απώλεια και την αλλαγή στην καθημερινότητά τους και όπως πολύ καλά γνωρίζουμε, απορροφούν την ψυχοσυναισθηματική κατάσταση των ανθρώπων που τα περιβάλλουν.
Ας μην ξεχνάμε πόσο ευαίσθητα είναι σε αυτό το στάδιο, και πως ακόμα δεν έχουν αναπτύξει την πλήρη έκφραση των συναισθημάτων, πόσο μάλιστα τη διαχείρισή τους. Σε περίπτωση που η απώλεια αφορά έναν γονιό, μπορούμε να αντιληφθούμε πως κλονίζεται ο δεσμός του παιδιού (attachment), ο οποίος είναι θεμελιώδους σημασίας για την ψυχική και νευροβιολογική του ανάπτυξη.
Επίσης πολύ σημαντικό να αναφερθεί, είναι πως τα αγαπημένα πρόσωπα είναι συνδεδεμένα με τις αισθήσεις του παιδιού, όπως για παράδειγμα η μυρωδιά της μητέρας, η φωνή της, οι ήχοι των κλειδιών στην πόρτα όταν επιστρέφει ο μπαμπάς από τη δουλειά, ή η τραχιά του γενειάδα.
Μπορεί λοιπόν να βιώσουν ένα σταθερό και έντονο άγχος, το οποίο να εκδηλώνεται με την μορφή αναζήτησης στο χώρο, έντονη αϋπνία και ανησυχία, κλάμα και ευερεθιστότητα. Αυτό που συστήνεται είναι η πλαισίωσή τους με πολλή τρυφερότητα και φυσική επαφή. Πολύ σημαντική, είναι επίσης η επιστροφή στην ρουτίνα της καθημερινότητας, ώστε το παιδί να λάβει ξανά το μήνυμα της σταθερότητας.
2-6 ετών: Το παιδί πλέον έχει σταθερότητα του αντικειμένου, ενώ υπάρχει μια τάση να αντιλαμβάνεται το θάνατο ως μια κατάσταση ύπνου, ή να σκέπτεται ότι το αγαπημένο τους πρόσωπο έφυγε. Είναι πολύ σημαντικό να αντιληφθούμε ότι πιθανότατα το παιδί να βιώσει το αίσθημα της εγκατάλειψης, ή ακόμα και να διαμορφώσει την αντίληψη ότι με κάποιο τρόπο δεν ήταν άξιο να κρατήσει κοντά του το αγαπημένο του πρόσωπο.
Είναι ανούσιο όταν μας ρωτούν τι έχει συμβεί να προσπαθούμε να τους πούμε ψέματα, ενώ συστήνονται οι σύντομες, ειλικρινείς απαντήσεις. Φυσικά σε αυτή την ηλικία είναι έντονος ο ψυχικός πόνος, διότι τα παιδιά δεν έχουν ακόμα μεγάλο βοηθητικό περιβάλλον, καθώς βρίσκονται σε προσχολική ηλικία, και συνήθως είναι στο σπίτι.
Σε αυτή την ηλικία το παιδί μπορεί να παρουσιάσει συμπτώματα παλινδρόμησης (επιστροφή σε προηγούμενες συμπεριφορές) όπως το να πιπιλάνε τον αντίχειρα ή να έχουν νυχτερινή ενούρηση. Επίσης μπορεί το άγχος να εκδηλωθεί με εφιάλτες ή με αυξημένη επιθετικότητα προς τους γονείς. Το κλειδί εδώ είναι η κατανόηση, και η ενθάρρυνση να εκφράζει τα συναισθήματά του, ακόμα και αν είναι αρνητικά.
6-8 ετών: Η σχολική ηλικία του παιδιού σηματοδοτεί και μεγαλύτερη κατανόηση της έννοιας του θανάτου. Υπάρχει κατανόηση για την βιολογική αλλά και συμβολική σημασία του θανάτου, η οποία πολλές φορές εισάγεται και σε παραμύθια, ιστορίες, και ταινίες (π.χ ο βασιλιάς των λιονταριών). Σε αυτή την ηλικία τα παιδιά όχι μόνο βιώνουν μεγαλύτερο εύρος συναισθημάτων, αλλά ο τρόπος που τα αισθάνονται γίνεται ολοένα και πιο βαθύς.
Η εμπειρία της απώλειας μπορεί να γεννήσει ενοχή, κάτι πολύ κοινό στα παιδιά, τα οποία έχουν την εντύπωση πως κάτι έκαναν ή δεν έκαναν σωστά και συνετέλεσε στην απώλεια του αγαπημένου προσώπου. Σε αυτό το στάδιο το πένθος μπορεί να εκδηλωθεί με πτώση της σχολικής απόδοσης, αφηρημάδα, μελαγχολία, ακόμα και απόσυρση. Μπορεί επίσης να παρατηρηθεί δυσκολία συγκέντρωσης ή έντονες εκρήξεις θυμού.
Πολύ σημαντικό είναι να θυμόμαστε πως σε αυτό το στάδιο έχει μεγάλη σημασία η ειλικρίνεια, αλλά και η εκδήλωση των δικών μας συναισθημάτων που βιώνουμε την απώλεια. Όταν εξηγούμε στο παιδί πως κι εμείς έχουμε επηρεαστεί και πως η διαχείριση του θανάτου είναι διαδικασία και όχι απόφαση, γινόμαστε παράδειγμα για αυτά και τα ενθαρρύνουμε να εκφραστούν και τα ίδια. Μην φοβάστε να τους μιλήσετε και να τα κάνετε να εκφραστούν. Ενθαρρύνετε επίσης δραστηριότητες που θα διοχετεύσουν το συναίσθημα, είτε καλλιτεχνικές είτε αθλητικές.
Προεφηβική ηλικία και έφηβοι: Στην εφηβεία, τα παιδιά αρχίζουν να σχηματίζουν συγκεκριμένες έννοιες για τη ζωή και οι γνωστικές τους ικανότητες αρχίζουν να προχωρούν γρήγορα. Στην εφηβεία τα παιδιά σχηματίζουν προσωπικές απόψεις για τον κόσμο γύρω τους.
Σε αυτή την ηλικιακή και αναπτυξιακή φάση, η επίδραση της θλίψης επιδεινώνεται. Όντας περισσότερο συναισθηματικά εμπλεκόμενοι, οι έφηβοι ασχολούνται με τα συναισθήματα θλίψης και απώλειας, αλλά ζυγίζουν και τις κοινωνικές επιπτώσεις συναισθημάτων τους, οδηγώντας σε αίσθηση ευαλωτότητας και άγχους.
Αντιλαμβάνονται πως βιώνουν κάτι διαφορετικό από τους συνομήλικους, και μπορεί να δυσκολευτούν να εκφράσουν τη στεναχώρια τους από φόβο μην τους απομακρύνει η ομάδα ή μήπως χαρακτηριστούν ως ευαίσθητοι, αίσθημα που κάνει τους εφήβους να εσωτερικεύουν τον ψυχικό πόνο, οδηγώντας ακόμα και σε σωματοποίηση.
Επίσης, η απώλεια σε αυτή την ηλικία οδηγεί σε θυμό, θλίψη και απογοήτευση εξαιτίας της συνειδητοποίησης ότι ο αποθανών δεν θα είναι εκεί για μελλοντικές στιγμές που αποτελούν ορόσημο της ζωής του εφήβου (νίκες, αποφοίτηση, διακρίσεις κλπ).
Να μην ξεχνάτε πως το κλειδί με το πένθος στην εφηβεία είναι η διατήρηση των σημαντικών σχέσεων και η κατανόηση, ακόμα κι όταν ο έφηβος αντιδρά με άσχημο τρόπο, αλλά και η συνειδητοποίηση πως καλούμαστε να του διδάξουμε την διοχέτευση του συναισθήματος μέσω των σταθερών ορίων.
Φράσεις που θα μπορούσαν να βοηθήσουν είναι: “καταλαβαίνω πως είσαι θυμωμένος, αλλά δεν χρειάζεται να σπας πράγματα”, “είναι οκ να είσαι θυμωμένος, αλλά όχι να γίνεσαι σκληρός”, “δεν χρειάζεται να είμαστε δυνατοί όλη την ώρα”.
Η ανοιχτή συνομιλία θα τους βοηθήσει στην κατανόηση της οικουμενικότητας του θανάτου και την αποφυγή ταύτισης και φόβου που βιώνουν, λόγω της κατανόησης του υπαρξιακού ρόλου του θανάτου και της ζωής, που χαρακτηρίζονται από την αβεβαιότητα.
Για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση μπορείτε να καλέσετε στην «Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών 116111» ώστε να συζητήσετε με έναν ψυχολόγο όλα αυτά που μπορεί να σας απασχολούν σε σχέση με το παιδί σας.
Μην ξεχνάτε ότι μαζί με το παιδί θρηνείτε κι εσείς. Δώστε χώρο & χρόνο στον εαυτό σας, φροντιστείτε & ζητήστε τη βοήθεια συγγενών, φίλων που είναι διαθέσιμοι µπορούν να βοηθήσουν εσάς αλλά & τα παιδιά σας ή από ειδικούς ψυχικής υγείας.
Ποιο χρονικό διάστημα απαιτείται για να επιστρέψει το παιδί στην κανονικότητά του;
Οι γονείς χρειάζεται να ενθαρρύνουν και να στηρίξουν το παιδί τους να συνεχίσει τη ζωή του διατηρώντας σταθερό, όσο είναι δυνατό, το περιβάλλον και τις συνθήκες ζωής. Το παιδί συχνά εκφράζει την επιθυμία να συνεχίσει κανονικά τις δραστηριότητές του. Η επιθυμία αυτή είναι φυσιολογική και πηγάζει από την ανάγκη να αισθανθεί ξανά ότι υπάρχει ασφάλεια και κάποια σταθερότητα στη ζωή του. Για αυτό οι γονείς χρειάζεται να επιτρέψουν στο παιδί τους να συμμετέχει σε κοινωνικές εκδηλώσεις, σε εκδρομές ή και σχολικές γιορτές, όσο πρόσφατος και αν είναι ο θάνατος. Με αυτή τους τη στάση το διευκολύνουν να ξαναβρεί ένα φυσιολογικό ρυθμό ζωής, χωρίς να αισθάνεται ότι προδίδει αυτόν που πέθανε.
Συμπέρασμα
Η ζωή είναι αναπόσπαστα συνδεμένη με μια σειρά απωλειών που συμβαίνουν σχεδόν καθημερινά, ακόμα και όταν δεν το καταλαβαίνουμε. Χάνουμε δικούς μας ανθρώπους, δουλειές, το μέρος όπου μεγαλώσαμε, τις πεποιθήσεις μας, την νεότητά μας, την υγεία μας, έως ότου κάποια μέρα χάσουμε την ίδια την ύπαρξή μας. Σε κάθε απώλεια που βιώνουμε, αφήνουμε πίσω μας παλαιότερες εκδοχές του εαυτού μας, αλλάζουμε και προχωράμε ακόμα και όταν φέρουμε πληγές που ξέρουμε ότι δεν θα επουλωθούν ποτέ εντελώς. Σκεπτόμενοι τις απώλειες του παρελθόντος, διαπιστώνουμε αρκετά συχνά ότι κάποιες σχέσεις, επιδιώξεις, όνειρα και στόχοι που χάθηκαν από την ζωή μας, αποτέλεσαν την καύσιμη ύλη αυτής της αλλαγής. Υπό αυτή την έννοια, η προσωπική μας εξέλιξη και ανάπτυξη προαπαιτεί, ως έναν βαθμό, τη βίωση της απώλειας. Μας αρέσει να σκεφτόμαστε την αλλαγή και την εξέλιξη ως μια αμιγώς ευχάριστη και αναίμακτη διαδικασία, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι. Η βαθιά και ουσιαστική αλλαγή μας προκαλεί ανάμεικτα συναισθήματα, πένθος για το κομμάτι του εαυτού που αφήνουμε πίσω και ικανοποίηση για αυτό που έχουμε δημιουργήσει. Ξεπερνώ την απώλεια δεν σημαίνει λοιπόν μόνο «προχωρώ μπροστά». Σημαίνει «συνεχίζω να ζω ξέροντας ότι κάθε φορά δημιουργώ τον εαυτό μου μέσα από το νόημα που δίνω σε ό,τι έχω χάσει».
Όταν η αρρώστια και ο θάνατος αγγίζουν τη σχολική ζωή
Το σχολείο συχνά αποτελεί το μοναδικό πλαίσιο όπου οι μαθητές μπορούν να εκφράσουν ελεύθερα όσα βιώνουν μετά την απώλεια αγαπημένου προσώπου, η οποία ανατρέπει όσα ήταν δεδομένα στη ζωή τους. Σε αυτό βρίσκουν καταφύγιο, ενώ πολλές στρέφονται στους δασκάλους αναζητώντας τη στήριξή τους.
Η αντιμετώπιση των απωλειών μπορεί να γίνει αντικείμενο εκμάθησης από
πολύ νεαρή ηλικία. Όχι βέβαια φέροντας το παιδί αντιμέτωπο µε σοβαρές
απώλειες, αλλά μαθαίνοντάς του να επεξεργάζεται ψυχολογικά τα μικρά
καθημερινά πένθη που βιώνει.
Σε άλλες χώρες ασχολούνται µε την «αγωγή γύρω από το θάνατο». Ο
εκπαιδευτικός προσφέρει στους μαθητές του πληροφορίες και εμπειρίες
ικανές να τους βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν µε επιτυχία τις διάφορες
καταστάσεις που θα βρουν μπροστά τους στη ζωή. Έτσι τους βοηθούν να
μάθουν να αντιμετωπίζουν και τις απώλειες κάθε τύπου. Και είναι πολύ
σημαντικό να αντιμετωπίζουν τις απώλειες, γιατί ακόμη και µία απώλεια είναι
σε θέση να επηρεάσει τη λειτουργία και ενός ολόκληρου σχολείου (χαμηλή
σχολική επίδοση, απόσπαση προσοχής, εκδήλωση προβληματικών
συμπεριφορών).
Απώλεια, πένθος και παιδί -Ο ρόλος του σχολείου
Δείτε το παρακάτω βίντεο βάζοντας Ελληνικούς υπότιτλους:
Στα κινούμενα σχέδια, που παρακολουθεί συνήθως ένα παιδί , ο γατούλης προσπαθεί να ανατινάξει το ποντικάκι, αλλά στο τέλος παγιδεύεται με τη βόμβα, που σκάει στο πρόσωπό του και …πεθαίνει. Και μετά από λίγο ο γατούλης ξαναζωντανεύει. Συμβαίνει αυτό και στην πραγματική ζωή; Μήπως είναι ευκαιρία να μιλήσουμε για τη μονιμότητα της κατάστασης του θανάτου;
Ένα αυτοκίνητο πάτησε μία δεκαοχτούρα έξω από το νηπιαγωγείο. Μήπως είναι η κατάλληλη στιγμή οι νηπιαγωγοί να μιλήσουν στα παιδιά τον θάνατο;
«Το παιδί χρειάζεται να μιλήσει και να εκφραστεί».
Πώς, όμως, πρέπει να μιλούν γονείς και εκπαιδευτικοί στα παιδιά για την απώλεια και το πένθος; Υπάρχει εγχειρίδιο;
«Συνήθως τα ίδια τα παιδιά μιλάνε για τον θάνατο, ήδη από την ηλικία των 3-5 ετών. Εμείς θα πρέπει να τους δώσουμε σαφείς πληροφορίες, συνήθως με αφορμή κάποιο νεκρό ζώο, ένα έντομο, μία πεταλούδα, όπου εξηγούμε ότι δεν κινείται και ότι δεν πρόκειται να επιστρέψει. Υπάρχουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες για την ευαισθητοποίηση των παιδιών σε ζητήματα απώλειας και πένθους, ασκήσεις ειδικές, ώστε να βοηθήσουμε τα παιδιά να καταλάβουν τι χρειάζονται όταν νιώθουν άσχημα, να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, να τα υποστηρίξουμε στο πώς αποχαιρετούμε ένα πρόσωπο ή ένα ζωάκι και όλα τα παιδιά να καταλάβουν πώς μπορούν να επικοινωνούν τη συμπόνοια και συμπάθεια», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η δρ. Τάνια Αναγνωστοπούλου, κλινική ψυχολόγος στο Ινστιτούτο Ψυχολογίας και Υγείας.
«Το παιδί χρειάζεται να μιλήσει, να εκφραστεί. Ό,τι μένει χωρίς να συζητηθεί, στην ενήλικη ζωή δημιουργεί πάρα πολλά συμπτώματα. Όταν κουκουλώνουμε το πένθος και λέμε π.χ. το παιδί στο σχολείο πάει καλά, πρέπει να γνωρίζουμε ότι μέσα του το παιδί δεν νιώθει καλά», εξηγεί.
Πολύ συχνά, σύμφωνα με την δρα Αναγνωστοπούλου, όταν η απώλεια είναι ανθρώπινη και στο οικογενειακό περιβάλλον, τα παιδιά έχουν δυσκολία να μιλήσουν στους οικείους τους. «Εκεί, το σχολείο είναι καταφύγιο για το παιδί, εκεί νιώθει ανακούφιση και ασφάλεια, επειδή υπάρχει μία ρουτίνα γνώριμη. Ο εκπαιδευτικός οφείλει να το πλησιάσει, να του πει “γνωρίζω ότι συνέβη κάτι πολύ δύσκολο στην οικογένειά σου και είμαι εδώ για ό,τι χρειάζεσαι”. Το παιδί να νιώσει ότι υπάρχει άνθρωπος για να μιλήσει. Και από εκεί και πέρα να του δώσει το χώρο να το κάνει, όποτε είναι έτοιμο», αναφέρει, υπογραμμίζοντας τη σημασία της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, ώστε να μη φοβούνται να μιλάνε γι’ αυτά τα θέματα στα νήπια, να μη φοβούνται ότι μπορεί να πληγώσουν κάποιο παιδί και να μπορούν να διαχειριστούν τις πιο δύσκολες καταστάσεις.
«Είναι πάρα πολύ σημαντικό και οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να μιλάνε γι’ αυτό το θέμα στα παιδιά, ιδιαίτερα όταν επίκειται η απώλεια από κάποια αρρώστια. Με αυτόν τον τρόπο βοηθάνε το παιδί», επισημαίνει.
Τι πρέπει να αποφεύγουν γονείς και εκπαιδευτικοί
Στην προσπάθεια να μιλήσει κανείς σε ένα μικρό παιδί για το πένθος και την απώλεια, όσο πιο απλά γίνεται, υπάρχει κίνδυνος για λάθη και εκφράσεις που δεν θα το βοηθήσουν. «Δεν βοηθάμε τα παιδιά, όταν προσπαθούμε να υποβαθμίσουμε το γεγονός της απώλειας, όταν του λέμε ότι “εντάξει είσαι, έχεις τόσους πολλούς ανθρώπους δίπλα σου που σ’ αγαπούν”.
Δεν πρέπει, επίσης, να λέμε «τώρα είσαι μεγάλο παιδί και πρέπει να στηρίξεις τους άλλους στην οικογένεια». Το παιδί πρέπει να παραμείνει παιδί» εξηγεί η ψυχολόγος.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΑΠΩΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΕΝΘΟΥΣ
ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Στην Ελλάδα επίσης μέσα από ένα πρόγραμμα ΕΠΕΑΕΚ του ΥΠΕΠΘ και του
Εθνικού Ιδρύματος Νεότητας υλοποιήθηκε και εμπλουτίστηκε το εκπαιδευτικό
υλικό σε οχτώ δημοτικά σχολεία και δύο νηπιαγωγεία από 14 εκπαιδευτικούς.
Όλοι οι εκπαιδευτικοί με θετική διάθεση, δέσμευση και δημιουργικότητα εφάρμοσαν το πρόγραμμα. Οι προβληματισμοί, οι παρεμβάσεις τους και οι εμπειρίες τους στην υλοποίηση των δραστηριοτήτων βοήθησαν να εμπλουτιστεί το παρακάτω εγχειρίδιο με πολλές δραστηριότητες.
Βιβλιογραφία:
- Caring About Kids: Talking to Children about Death (DHEW Publication No. 79-939), originally produced by the NIH National Institute of Mental Health.
- Grollman, E. A., editor. Explaining Death to Children. Boston: Beacon Press; 1968.
- Kubler-Ross, E. On Children and Death. New York: MacMillan; 1983.
- Krulik, T., Holaday, B., Martinson, I.S. The Child and Family Facing Life-Threatening Illness.Philadelphia: J.B. Lippincott Co.; 1987
- Lonetto, R. Children’s Conceptions of Death. New York: Springer; 1980.
- Frantz, T.T. When Your Child Has a Life- Threatening Illness. Washington, D.C.: Association for the Care of Children’s Health; 1983.
- Starkman, N. Z’s Gift. Seattle: Comprehensive Health Education Foundation; 1988.
- Varley, S. The Badger’s Parting Gifts. Mulberry Books; 1992.
- Vigna, J. Saying Goodbye to Daddy. Morton Grove, Illinois: Albert Whitman and Co., 1991.
- Wiener, L.; Best, A.; Pizzo, P. Be A Friend: Children Who Live With HIV Speak. Morton Grove, Illinois: Albert Whitman and Co.; 1994.
https://www.psychologynow.gr/component/tags/tag/penthos.html
Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.