10 Οκτωβρίου Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας/Όταν δεν μιλά το στόμα, μιλά το σώμα

yhjtyu

Η Παγκόσμια ΗμέραΨυχικής Υγείας γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 10 Οκτωβρίου, προκειμένου να ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη για τα ψυχικά νοσήματα. Την πρωτοβουλία πήραν από κοινού το 1994 η Παγκόσμια Ομοσπονδία Ψυχικής Υγείας και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας Σκοπός της είναι να προωθήσει ανοικτές συζητήσεις σχετικά με τις ψυχικές ασθένειες, και να προσεγγίσει επενδύσεις στον τομέα της πρόληψης και της θεραπείας.

Η προστασία και προαγωγή της καλής ψυχικής υγείας αποτελούν σημαντικές προτεραιότητες της παγκόσμιας κοινότητας, η οποία μελετά στρατηγικές για την ψυχική υγεία.Τα δικαιώματα των ανθρώπων που ζουν με ψυχικές διαταραχές μπορούν να προστατευθούν και να προωθηθούν μέσω νομοθεσίας για την ψυχική υγεία, μέσω της πολιτικής, της ανάπτυξης οικονομικά προσιτών και ποιοτικών υπηρεσιών ψυχικής υγείας.

Τι είναι η ψυχική υγεία;

Όλοι μας ονειρευόμαστε και πασχίζουμε, στο μέτρο του δυνατού, για έναν κόσμο καλύτερο, εκεί που τα παιδιά μας θα μεγαλώσουν με ασφάλεια και υγεία, ώστε να καταφέρουν να ξεδιπλώσουν όλο το δυναμικό τους, τα ταλέντα και τις δεξιότητές τους, διεκδικώντας το μερίδιό τους στην ευτυχία, την ευημερία και φυσικά, στην ψυχική υγεία.

Από τα πλέον βασικά δικαιώματα των παιδιών είναι αυτά της Υγείας και της Ψυχικής Υγείας. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) αναφέρει πως «Υγεία θεωρείται μια κατάσταση πλήρους σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας κι όχι μόνο η απουσία ασθένειας ή αναπηρίας». Στη συνέχεια, ο ΠΟΥ προσθέτει πως η Ψυχική Υγεία δεν είναι μόνο η απουσία της ψυχικής διαταραχής. Αποτελεί «μια κατάσταση ευεξίας κατά την οποία το άτομο αντιλαμβάνεται τις δυνατότητες του, αντιμετωπίζει το φυσιολογικό στρες της ζωής, εργάζεται παραγωγικά και εποικοδομητικά καθώς και συνεισφέρει στην κοινότητα του». Πραγματικά, κάπως έτσι δεν θα επιθυμούσαμε να είναι οι συνθήκες ζωής που θα συναντήσουν τα παιδιά μας μεγαλώνοντας;

Μελετώντας τα βασικά χαρακτηριστικά της Ψυχικής Υγείας βλέπουμε πως αυτά αντανακλούν την ικανότητα μας:

  • να χαιρόμαστε τη ζωή και να χρησιμοποιούμε τις δυνάμεις μας για να πετυχαίνουμε στόχους,
  • να δημιουργούμε και να διατηρούμε υγιείς σχέσεις με τους άλλους ανθρώπους,
  • να συνεισφέρουμε στην κοινότητα και
  • να αντιμετωπίζουμε τις αναπόφευκτες προκλήσεις της ζωής, βγαίνοντας πιθανότατα πιο δυνατοί από αυτές.

Τα δεδομένα

Η ψυχική υγεία σήμερα

  • Σχεδόν ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι έχουν ψυχική διαταραχή και οποιοσδήποτε, οπουδήποτε, μπορεί να επηρεαστεί.
  • Η κατάθλιψη είναι μία από τις κυριότερες αιτίες ασθένειας και αναπηρίας μεταξύ εφήβων και ενηλίκων.
  • 1 στα 5 παιδιά και εφήβους έχει κάποια ψυχική διαταραχή.
  • Άτομα με σοβαρές ψυχικές διαταραχές, όπως η σχιζοφρένεια τείνουν να πεθαίνουν 10-20 χρόνια νωρίτερα από το γενικό πληθυσμό.
  • Η αυτοκτονία στοιχίζει τη ζωή σχεδόν 800.000 ανθρώπων κάθε χρόνο -1 άτομο κάθε 40 δευτερόλεπτα- και είναι η δεύτερη κύρια αιτία θανάτου για νέους ηλικίας 15-29 ετών.

Οι ψυχικές, νευρολογικές και οι σχετιζόμενες με τη συμπεριφορά διαταραχές υπάρχουν συχνά σε ολόκληρο τον κόσμο. Τα άτομα που πάσχουν από αυτές τις διαταραχές είναι συχνά κοινωνικά απομονωμένα, έχουν μειωμένη ποιότητα ζωής και αυξημένη θνησιμότητα. Οι διαταραχές αυτές προκαλούν μεγάλο οικονομικό και κοινωνικό κόστος.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, τα άτομα που πάσχουν από ψυχικές, νευρολογικές και συμπεριφορικές διαταραχές ανέρχονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια.
Οι ψυχικές διαταραχές επηρεάζουν σχεδόν το 12 % του παγκόσμιου πληθυσμού. Επιπλέον, το το 10% των μακροχρόνιων προβλημάτων υγείας ξεκινούν από ψυχικές είτε από συναισθηματικές αιτίες .Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, τα άτομα που έπασχαν από κατάθλιψη το 2002 ήταν 154 εκατομμύρια, τα άτομα με σχιζοφρένεια 25 εκατομμύρια, ενώ 95 εκατομμύρια έπασχαν από διαταραχές σχετιζόμενες με κατάχρηση αλκοόλ.

Σύμφωνα πάντα με την ίδια πηγή, υπολογίζεται ότι περίπου 877.000 άνθρωποι αυτοκτονούν κάθε χρόνο και 1 στους 4 ασθενείς που επισκέπτονται κάποια υπηρεσία υγείας πάσχει από τουλάχιστον 1 ψυχική, νευρολογική ή σχετιζόμενη με τη συμπεριφορά διαταραχή.

Οι πιο συνηθισμένες ψυχικές διαταραχές στην ΕΕ είναι οι φοβίες και η κατάθλιψη, η αντιμετώπιση των οποίων παρουσιάζει σημαντικές διαφορές τόσο μεταξύ των κρατών μελών όσο και στο εσωτερικό της κάθε χώρας, ενώ οι πρωτοβουλίες που αναλαμβάνονται είναι συχνά μεμονωμένες.

Τα στοιχεία που μας παρέχει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας είναι ανησυχητικά: υπολογίζει ότι ώς το 2025 η κατάθλιψη, σε παγκόσμιο επίπεδο, θα είναι η δεύτερη σημαντική αιτία ανικανότητας προς εργασία. Το 25% των Ευρωπαίων πολιτών θα βιώσει κάποιο πρόβλημα ψυχικής υγείας στη διάρκεια της ζωής του. Το 27% του πληθυσμού των ενηλίκων της Ευρώπης -δηλαδή 93 εκατομμύρια άτομα- πλήττεται από προβλήματα ψυχικής υγείας. Οσο για το κόστος, στην Ευρώπη υπολογίζεται ότι θα φθάσει τα 240 δισ. ευρώ ετησίως, ενώ το κόστος στην παραγωγικότητα ανέρχεται στα 136 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και των αναρρωτικών αδειών.

Αίτια, επιπτώσεις και αντιμετώπιση

Αίτια

Η ψυχική μας υγεία επηρεάζεται από κοινωνικούς, ψυχολογικούς και βιολογικούς παράγοντες. Είναι γεγονός λοιπόν ότι αλλαγές στον κοινωνικό-οικονομικό τομέα, όπως είναι ο θάνατος, το διαζύγιο (συναισθηματικοί χωρισμοί), τα ατυχήματα, οι μεγάλες επαγγελματικές δυσκολίες, η διάγνωση μιας σοβαρής νόσου, οι αλλαγές στις συνθήκες εργασίας και οι οικονομικές δυσκολίες μπορούν να επηρεάσουν την ζωή ενός ατόμου σε οποιαδήποτε φάση της ζωής του.

Οι αντιδράσεις άγχους εντοπίζονται συνήθως στο πλαίσιο των αγχωδών συνδρομών, ενώ κάποτε μπορεί να αποτελέσουν την αφορμή για την έναρξη μιας αρκετά ανησυχητικής  ψυχικής διαταραχής ή ψυχοσωματικής νόσου.

Ειδικότερα:

  • Πάνω από 450 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως πάσχουν από ψυχικές διαταραχές.
  • Οι ψυχικές διαταραχές στο 60% ξεκινούν στην εφηβεία, όπου ή δεν δίνεται η κατάλληλη σημασία και αγνοούνται ή παρουσιάζεται άρνηση του προβλήματος.
  • Η κατάθλιψη εμφανίζεται σε παγκόσμια κλίμακα περίπου σε 154 εκατομμύρια άτομα, ενώ μέχρι το 2020 θα είναι η 2η αιτία θανάτου σε όλο τον κόσμο.
  • Οι διαταραχές που σχετίζονται με κατάχρηση αλκοόλ φτάνουν τα 95 εκατομμύρια κρούσματα.
  • Η σχιζοφρένεια είναι μια από τις 10 συχνότερες αιτίες αναπηρίας στον κόσμο

Τα πρωτογενή αίτια των ψυχικών διαταραχών διαφέρουν ανάλογα με την πάθηση, όμως μια σειρά από κοινούς παράγοντες επιβαρύνει σημαντικά τους ασθενείς και καθυστερεί ή και αναστέλλει την ανάρρωσή τους:

  • Έλλειψη πληροφόρησης και εκπαίδευσης για τις διαταραχές και τις επιπτώσεις στην περίπτωση «μη διάγνωσης» και «μη κατάλληλης θεραπείας».
  • Προκαταλήψεις και στιγματισμός σαν αποτέλεσμα άγνοιας και φόβου γι’ αυτούς που πάσχουν.
  • Έλλειψη πολιτικής κατανόησης και βούλησης που θα βοηθήσει στην αποτελεσματική αντιμετώπιση των διαταραχών.
  • Έλλειψη κατάλληλων πόρων ώστε να υπάρξει αποτελεσματική βοήθεια για πάσχοντες και οικογένειες μέσα στην κοινότητα.
  • Οι ψυχικές νόσοι επηρεάζουν αλλά και επηρεάζονται αρνητικά από τις χρόνιες νόσους, όπως ο καρκίνος, οι καρδιακές και καρδιαγγειακές νόσοι, ο διαβήτης και το AIDS.

Επιπτώσεις

Η ψυχική υγεία επηρεάζει σημαντικά την καθημερινότητα στην οικογένεια, στο σχολείο, στους χώρους εργασίας και αναψυχής. Η καλή ψυχική υγεία συμβάλλει στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη καθώς και στην ευημερία του ανθρώπου. Η κακή ψυχική υγεία μπορεί να υποβαθμίσει σε μεγάλο βαθμό την ποιότητα της ζωής των ασθενών και των οικογενειών τους.

Η κατάσταση αυτή όχι μόνον αποτελεί πρόβλημα για τον τομέα της υγείας, αλλά συγκαταλέγεται ανάμεσα στους τρεις κυριότερους λόγους απουσίας από την εργασία, ενώ αποτελεί σημαντική αιτία για πρόωρη συνταξιοδότηση ή αναπηρική σύνταξη. Δημιουργεί επίσης σημαντικές δαπάνες που επιβαρύνουν την κοινωνία και το οικονομικό, εκπαιδευτικό, ασφαλιστικό, ποινικό και δικαστικό σύστημα.

Για την Ευρώπη το οικονομικό κόστος από τη μη έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση ψυχικών ασθενειών είναι της τάξης των 240 δις ευρώ ανά έτος. Επιπροσθέτως, υπολογίζεται ότι στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι πολυδιάστατες επιπτώσεις των ψυχικών διαταραχών στοιχίζουν περίπου το 3 με το 4% του ΑΕΠ. Επίσης, οι ψυχικές διαταραχές στο σύνολό τους αποτελούν την κύρια αιτία της πρόωρης συνταξιοδότησης και των συντάξεων αναπηρίας, ενώ το κοινωνικό κόστος (διάλυση οικογενειών, απώλεια εργασίας, ανεργία, αυτοκτονίες, πράξεις βίας κ.λπ.) δεν μπορεί να υπολογισθεί.

Παρ’ όλα αυτά, η ψυχική νόσος παραμένει ο φτωχός συγγενής των διαφόρων συστημάτων υγείας, έτσι ώστε να μην ικανοποιούνται ούτε στοιχειωδώς οι ανάγκες των πασχόντων και των οικογενειών τους.

Οι κυβερνήσεις των χωρών της ΕΕ έχουν την κύρια ευθύνη για τη λήψη μέτρων στον τομέα της ψυχικής υγείας.

Οι στόχοι του Ευρωπαϊκού Συμφώνου για την Ψυχική Υγεία και την Καλή Ψυχική Κατάσταση, το οποίο έχει 5 προτεραιότητες:

• πρόληψη της κατάθλιψης και της αυτοκτονίας
• ψυχική υγεία των νέων και εκπαίδευση
• ψυχική υγεία στο χώρο εργασίας
• ψυχική υγεία ηλικιωμένων
• καταπολέμηση του κοινωνικού στιγματισμού και αποκλεισμού

Skhizein – Μια ταινία μικρού μήκους για τη σχιζοφρένεια

Το Skhizein (2008) είναι ένα animation απο τον Γάλλο σκηνοθέτη Jeremy Clapin, το οποίο έχει κερδίσει 7 βραβεία μέχρι στιγμής ως ταινία μικρού μήκους και animation.

Το σενάριο έχει πολύ ενδιαφέρον και το animation είναι πολύ προσεγμένο. Η μουσική είναι πάρα πολύ καλή και δένει τέλεια με την ταινία.

Η ταινία μιλάει για τη σχιζοφρένεια. Μια ασθένεια που χτυπάει έναν στους εκατό. Δυστυχώς ο κινηματογράφος και η τηλεόραση έχουν διαμορφώσει στο κοινό μια αντίληψη για τον σχιζοφρενή ως έναν άνθρωπο κακό, επικίνδυνο, βίαιο και αιμοσταγή. (Πόσο συχνά συναντάμε άλλωστε τίτλους όπως «Ο σχιζοφρενής δολοφόνος με το πριόνι», «Ο σχιζοφρενής δολοφόνος με το τσεκούρι», «Ο σχιζοφρενής δολοφόνος με το κουτάλι» κλπ).

Πράγματι πολλές φορές πρόκειται για επικίνδυνα άτομα, αλλά όχι επειδή πρόκειται για «δολοφόνους», αλλά επειδή στις περισσότερες περιπτώσεις πρόκειται για άτομα που βρίσκονται σε άμυνα. Η σχιζοφρένεια δεν είναι χαρακτηριστικό ενός «κακού» ανθρώπου, αλλά μια πολύ σοβαρή ασθένεια.

Αντιμετώπιση

Οι ψυχικές διαταραχές είναι στην πλειοψηφία τους αντιμετωπίσιμες, εφόσον γίνεται σωστή χρήση των διαθέσιμων θεραπειών. Ωστόσο, η αντιμετώπιση είναι δύσκολη στις περιπτώσεις κατά τις οποίες είτε δεν γίνεται σωστή διάγνωση της σοβαρότητας της διαταραχής, είτε δεν κατανοούνται σωστά τα οφέλη που προκύπτουν από τις υπηρεσίες θεραπείας των ψυχικών ασθενειών.

Η σωματική και η ψυχική υγεία είναι αλληλένδετες. Υπάρχει επιπλέον πραγματική ανάγκη για την αντιμετώπιση των προβλημάτων ψυχικής υγείας των ατόμων με χρόνιες σωματικές ασθένειες και σωματικής φροντίδας της ψυχικής υγείας των καταναλωτών μέσα από μια συνεχή και ολοκληρωμένη φροντίδα.

Έχει διαπιστωθεί με μελέτες ανά τον κόσμο ότι τα έστω και σύντομα θετικά συναισθήματα ρυθμίζουν αποτελεσματικά το στρες και την κατάθλιψη και προάγουν την ψυχική και τη σωματική υγεία. Μερικές δραστηριότητες που μπορεί να γεννήσουν θετικά συναισθήματα είναι οι εξής:

  • Μιλήστε για τα συναισθήματά σας με ανθρώπους που αγαπάτε και εμπιστεύεστε.
  • Προσπαθήστε να ακολουθείτε κοινωνικές δραστηριότητες, ακόμη και αν δεν έχετε πολύ όρεξη για αυτό. Όταν είστε σε κατάθλιψη, αισθάνεται πιο άνετα να μείνετε μόνοι, αλλά το να είστε μαζί με άλλους ανθρώπους θα σας κάνει να νιώσετε λιγότερο καταθλιπτικοί.
  • Δραστηριοποιηθείτε. Οι μελέτες δείχνουν ότι η τακτική άσκηση μπορεί να είναι τόσο αποτελεσματική όσο και τα αντικαταθλιπτικά φάρμακα σε αύξηση των επιπέδων ενέργειας και τη μείωση του αισθήματος κόπωσης. Δεν χρειάζεται να πάτε στο γυμναστήριο. Μια απόσταση 30 λεπτών με τα πόδια κάθε μέρα θα σας δώσει την ενέργεια που χρειάζεστε.
  • Κοιμηθείτε τουλάχιστον 8 ώρες. Φτιάξτε ένα καλύτερο πρόγραμμα ύπνου με την εφαρμογή υγιεινών συνηθειών ύπνου.
  • Εκθέστε τον εαυτό σας στον ήλιο κάθε μέρα. Το φως του ήλιου μπορεί να βοηθήσει στη διάθεσή σας. Στόχος σας να είναι τουλάχιστον 15 λεπτά υπό το φως του ήλιου κάθε ημέρα.
  • Πρακτικές τεχνικές χαλάρωσης. Μια καθημερινή πρακτική χαλάρωσης μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων της κατάθλιψης, στη μείωση του στρες, και να ενισχύσει τα συναισθήματα της χαράς και της ευημερίας. Δοκιμάστε γιόγκα, βαθιές αναπνοές ή μυϊκή χαλάρωση.

paidiko stress kai agxos 1

Παιδί & Ψυχική Υγεία

«Όμορφος κόσμος, ηθικός, αγγελικά πλασμένος…»
Δανειζόμενοι τους στίχους του Δ. Σολωμού, θέτουμε το εύλογο ερώτημα «είναι όμως ο κόσμος μας αγγελικά πλασμένος»; Οι ελπίδες μας και τα όνειρα που κάνουμε για τη ζωή και ιδιαίτερα για τα παιδιά μας, προσκρούουν συχνά σε δύσκολες συνθήκες. Σε αντιξοότητες που με κόπο πολύ προσπερνάμε. Ούτε στα παραμύθια που διηγούμαστε στα παιδιά μας δεν υπάρχει πάντα το «και ζήσανε αυτοί καλά…». Κατά καιρούς, διάφοροι κίνδυνοι καραδοκούν στην στροφή του δρόμου.

Ορισμένοι παράγοντες κινδύνου ή καταστάσεις που κάνουν πιο πιθανό ένα παιδί να αναπτύξει κάποιο πρόβλημα ψυχικής υγείας, μπορεί:

  • να είναι βιολογικοί ή ψυχολογικοί
  • να βρίσκονται στην οικογένεια του, στο κοινωνικό του δίκτυο ή στην κοινότητα και τους θεσμούς που το περιβάλλουν
  • να συμβαίνουν σε πολλές και διάφορες εκφάνσεις της ζωής, όπως:
    • στην προγεννητική ζωή (πχ. υγεία της μητέρας κατά την εγκυμοσύνη)
    • στις οικογενειακές σχέσεις
    • στο σχολείο,
    • στις διαπροσωπικές σχέσεις
    • στις κοινωνικές και τις πολιτισμικές δραστηριότητες
    • ως επιδράσεις των ΜΜΕ, της σωματικής υγείας του ατόμου, της περιβαλλοντικής, κοινωνικής και οικονομικής «υγείας» της κοινότητας

Το ότι υπάρχουν κάποιοι παράγοντες κινδύνου δεν σημαίνει ότι ένα παιδί θα εμφανίσει απαραίτητα δυσκολίες ψυχικής υγείας. Όμως, όταν υπάρχουν ταυτόχρονα πολλοί τέτοιοι παράγοντες, η πιθανότητα αυτή αυξάνεται σημαντικά. Για να αποφύγουμε, συνεπώς, δυσάρεστες περιπέτειες, στηρίζουμε ουσιαστικά και ολιστικά τα παιδιά μας ώστε:

  • να έχουν μια θετική αίσθηση της ταυτότητας τους
  • να διαχειρίζονται με επιτυχία τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους
  • να χτίζουν λειτουργικές και δοτικές κοινωνικές σχέσεις
  • να βελτιώνουν σταθερά την ικανότητά τους να μαθαίνουν

Αγαπάμε, υποστηρίζουμε και εκπαιδεύουμε τα παιδιά μας προκειμένου να αναπτύξουν πλήρως το δυναμικό τους. Ενδυναμώνουμε την ανθεκτικότητά τους, φροντίζουμε τον συναισθηματικό τους κόσμο και δημιουργούμε κατάλληλα περιβάλλοντα μέσα στα οποία τα παιδιά ζουν, δρουν και έχουν τη δυνατότητα να καλλιεργήσουν όλα τα ταλέντα, τις δεξιότητες και τις δημιουργικές επιθυμίες τους. Οι στοργικοί ενήλικες/γονείς, τα καλά σχολεία, οι λειτουργικές γειτονιές, οι καλοί φίλοι είναι ορισμένοι σημαντικοί προστατευτικοί παράγοντες για την ψυχική υγεία των παιδιών.

Συμπερασματικά, η ενδυνάμωση της ψυχικής υγείας ενός ανθρώπου, μικρού ή μεγάλου, επιτυγχάνεται μέσα από μια προσπάθεια συνεχούς βελτίωσης του δυναμικού του, καθώς και των κοινοτήτων μέσα στις οποίες ζει και κινείται. Έτσι, καταφέρνει κανείς να πάρει στα χέρια του τον έλεγχο της ζωής του, να εξελίσσεται και να ζει αρμονικά με άλλους, με σεβασμό στην ισοτιμία, την κοινωνική δικαιοσύνη και την προσωπική του αξιοπρέπεια

Αφίσα “Τεχνικές Διαχείρισης Άγχους”
Από την Αναστασία Κούρτη
Ειδική Παιδαγωγός MSc,εκπ. Παιγνιοθεραπεύτρια

τίτλο 9

Μπορείτε να κάνετε ένα τεράστιο βήμα για την αντιμετώπιση της θλίψης και του άγχους και τη γενικότερη βελτίωση της ψυχικής σας υγείας, με απλές αλλαγές στον τρόπο ζωής. Το να νιώσεις καλύτερα παίρνει χρόνο, αλλά μπορείτε να το καταφέρεται αν κάνετε θετικές επιλογές για τον εαυτό σας κάθε μέρα.

ΣΤΡΕΣ-ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΕΣ



Λήψη αρχείου

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΧΑΛΑΡΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟ ΤΟΥ ΣΤΡΕΣ



Λήψη αρχείου

Βοηθήστε τα παιδιά σας να διαχειριστούν το άγχος

Πολλές φορές τα παιδιά αγχώνονται. Και πολλές φορές αγχωνόμαστε κι εμείς οι μεγάλοι και μεταφέρουμε αυτό το άγχος στα παιδιά. Τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να διαχειριστούν το άγχος;

  • Βοηθήστε τα να μάθουν τα διάφορα συναισθήματα, εξηγήστε τους τι είναι το άγχος και βοηθήστε τα να εντοπίζουν πότε αγχώνονται. Δωρεάν υλικό μπορείτε να βρείτε εδώ, κι  εδώ.
  • Χρησιμοποιήστε τεχνικές που βοηθούν το παιδί σας να νιώσει χαλαρό (π.χ. τεχνικές mindfulness, τεχνικές από creative arts therapies κτλ):
    Δώστε του μια αγκαλιά.
    Δείξτε του πώς να αναπνέει ώστε να χαλαρώνει . Δείτε παρακάτω το σχετικό video.

  • Προτρέψτε το να ζωγραφίσει το άγχος του.
  • Δώστε του ένα μικρό παιχνιδάκι που μπορεί να ζουλάει (π.χ. μπαλάκι) ή fidget για να μπορεί να βγάζει την έντασή του.
  • Δημιουργήστε μαζί τη δική σας ιεροτελεστία στην οποία θα μπορεί να καταφεύγει το παιδί σας όποτε νιώθει αγχωμένο (π.χ. ένας μυστικός χαιρετισμός, ένα τραγουδάκι κτλ).
  • Εντοπίστε τι δημιουργεί άγχος στο παιδί σας. Φτιάξτε μια φόρμα καταγραφής και σημειώστε κάθε φορά που το παιδί σας εκφράζει άγχος κι ανησυχία. Δείτε με ποια περιστατικά στη ζωή του παιδιού σας συνέπεσε αυτή του η συμπεριφορά. Αν είναι αρκετά μεγάλο μπορεί να κάνει την καταγραφή το ίδιο το παιδί.
  • Δώστε του χώρο και χρόνο.
  • Σκεφτείτε μήπως μεταδίδετε εσείς το άγχος σας στο παιδί. Συχνά τα παιδιά συγχρονίζονται με τους ενήλικες και τα συναισθήματά μας και λειτουργούν ως καθρέφτες μας. Παρατηρήστε κι εντοπίστε αν το άγχος που εκφράζει το παιδί σας είναι τελικά του ίδιου παιδιού ή δικό σας.
  • Αφήστε το παιδί να διαχειριστεί μόνο του κάποιες από τις καταστάσεις που του δημιουργούν άγχος. Έτσι θα ενδυναμωθεί και θα αποκτήσει αυτοπεποίθηση.
  • Απευθυνθείτε σε ειδικούς για να καθοδηγήσουν εσάς και να βοηθήσουν το παιδί σας. Η παιγνιοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει το παιδί σας να διαχειριστούν το άγχος του, ενώ παράλληλα η συμβουλευτική γονέων μπορεί να βοηθήσει εσάς ώστε να αποκτήσετε τα κατάλληλα εργαλεία για να υποστηρίξετε το παιδί σας.

Η τεχνική της Διαφραγματικής Αναπνοής

Το στρες διαταράσσει το ρυθμό αναπνοής μας. Όταν είμαστε σε ένταση η άναπνοή μας είναι άτακτη και γρήγορη με αποτέλεσμα να λαμβάνουμε περισσότερο οξυγόνο από όσο χρειαζόμαστε. Έτσι οι πνεύμονες γεμίζουν με οξυγόνο που δε διοχετεύεται. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του καρδιακού ρυθμού για να ισορροπήσουν τα ποσοστά οξυγόνου και διοξείδιου του άνθρακα στο αίμα μας. Το περίσσιο οξυγόνο εγκλωβίζεται στο κάτω μέρος του πνεύμονα μας και πιέζει το στομάχι, και νιώθουμε μία αίσθηση «κόμπου» ή αναγούλας. Συχνά η γρήγορη και άτακτη αναπνοή γίνεται συνήθεια. Η σωστή αναπνοή είναι πολύ σημαντική, και μπορούμε μέσα από την εξάσκηση να την ελέγχουμε!

Οδηγίες:

Ξεκινήστε ξαπλωμένος, αργότερα καθιστός, τέλος όρθιος

  • Τοποθετείστε το ένα χέρι στο στήθος και το άλλο στο στομάχι
  • Εισπνεύστε από τη μύτη> στομάχι φουσκώνει
  • Ελάχιστη κίνηση στήθους (κίνηση χεριών)
  • Απαλή εκπνοή από τη μύτη
  • Επαναλάβετε με ρυθμό
  • 8-12 αναπνοές / λεπτό

Όταν συνηθίσετε να δημιουργείτε την κατάσταση χαλάρωσης τότε το άγχος θα μειώνεται άμεσα και θα υπάρχει ένα θετικό κλίμα για τη συνέχεια της ημέρας.

Πηγή : Δρ. Χαρά Τσέκου

 Διαβάστε και ένα ενδιαφέρον άρθρο πατώντας στην παρακάτω εικόνα

τίτλο 10

Ψυχική υγεία των παιδιών: η συμβολή του εκπαιδευτικού

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού:

Ο εκπαιδευτικός έρχεται σε καθημερινή επαφή με τα παιδιά. Εκτός από τον εκπαιδευτικό του ρόλο, έχει την ευθύνη της συναισθηματικής ανάπτυξης και της ψυχικής υγείας των παιδιών. Το παιδί έρχεται από το σπίτι με κάποια εφόδια, τα οποία ο δάσκαλος πρέπει να τα ενισχύσει και κάποια να τα αναπληρώσει. Είναι ο δεύτερος σημαντικός φορέας κοινωνικοποίησης μετά την οικογένεια. Το παιδί περνάει πολύ χρόνο στο σχολείο. Ο εκπαιδευτικός είναι υπεύθυνος για τη διαμόρφωση ενός κατάλληλου κλίματος για την ψυχολογία των παιδιών, ώστε να νιώθουν ασφάλεια. Η συμβολή του εκπαιδευτικού στην ψυχική υγεία των παιδιών είναι καθοριστική. Το γεγονός πως στα ελληνικά δημόσια σχολεία δεν υπάρχει ψυχολόγος, το βάρος για την ψυχική ευημερία άλλα και τον εντοπισμό ψυχικών προβλημάτων βαραίνει αποκλειστικά τον εκπαιδευτικό.

Σύμφωνα με έρευνες, μεγάλο ποσοστό παιδιών με προβλήματα ψυχικής υγείας δεν ανιχνεύονται.  Η συμβολή του εκπαιδευτικού για τον εντοπισμό και την παραπομπή σε ένα ειδικό ψυχικής υγείας θεωρείται αναγκαία. Ειδικά αν οι υπηρεσίες ψυχικής υγείας υπάρχουν στο πλαίσιο του σχολείου είναι ακόμα πιο θετικά τα αποτελέσματα.

Επιπλέον οι γονείς αρκετές φορές ζητούν τη γνώμη του εκπαιδευτικού για τη συμπεριφορά του παιδιού τους και πώς να την αντιμετωπίσουν. Αρκετές περιπτώσεις παιδιών που παρουσιάζουν προβλήματα ψυχικής υγείας μπορεί να οφείλεται σε κάποια μαθησιακή δυσκολία η οποία μπορεί να μην έχει ανιχνευθεί. Μπορεί να παρουσιαστεί διαταραχή της διαγωγής, η οποία μπορεί να οφείλεται σε κάποια μαθησιακή δυσκολία, αλλά και σε δυσμενείς συνθήκες που αντιμετωπίζει το παιδί στο οικογενειακό του περιβάλλον. Είναι πάρα πολύ σημαντικό οι εκπαιδευτικοί να έχουν επιμορφωθεί ώστε να μπορεί να γίνει η ανίχνευση κάποιου προβλήματος ψυχικής υγείας.

school elementary school children school bag backpacks walking shut

Η πρόληψη και η παρέμβαση από τον εκπαιδευτικό:

Το σχολείο και ο εκπαιδευτικός μπορούν να έχουν σημαντικό ρόλο στην πρόληψη των προβλημάτων ψυχικής υγείας. Η πρόληψη  αφορά κυρίως την ενίσχυση των προστατευτικών παραγόντων και την αποφυγή παραγόντων κινδύνου. Η ενίσχυση των παιδιών μπορεί γίνει με την ανάπτυξη της ψυχικής ανθεκτικότητας των παιδιών, με την ανάπτυξη και ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων και των δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων.

Είναι επιπλέον καθοριστικός παράγοντας να υπάρχει ένα όμορφο κλίμα στη τάξη με τον εκπαιδευτικό και τους συνομήλικους. Να μην αισθάνεται ο μαθητής πως αποδοκιμάζεται από τον εκπαιδευτικό της τάξης ή τα υπόλοιπα παιδιά. Πιο συγκεκριμένα, τα παιδιά που νιώθουν κοντά τους τον εκπαιδευτικό, ότι μπορούν να του μιλήσουν άνετα και να μην νιώθουν φόβο ή ντροπή έχουν πιο προσαρμοστική συμπεριφορά και ενισχύονται οι ακαδημαϊκές επιτυχίες. Η διαθεσιμότητα του εκπαιδευτικού στο μαθητή  και η υποστήριξή του δεν πρέπει να υπάρχει μόνο στις μικρές ηλικίες, αλλά και σε μεγαλύτερες ηλικίες.

Ο εκπαιδευτικός μπορεί να δημιουργήσει προγράμματα για την ενίσχυση αυτών των δεξιοτήτων σε όλα τα παιδιά. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθούν και ως τρόπος παρέμβασης σε παιδιά που εκδηλώνουν προβλήματα ψυχικής υγείας. Η συνεργασία του εκπαιδευτικού με τους γονείς και τον ψυχολόγο είναι αναγκαία αρκετές  φορές ώστε να γίνει μια καθολική παρέμβαση στην οποία θα συμμετέχουν όλοι. Η ψυχική υγεία των παιδιών πρέπει να αποτελεί καθολική μέριμνα.

Έτσι ο εκπαιδευτικός συμβάλει στην ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης των παιδιών και στην ανάπτυξη κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων. Το σχολικό περιβάλλον θεωρείται αρωγή για τη δημιουργία ομαλών κοινωνικών σχέσεων. Επίσης, αποτελεί και το πλαίσιο ανίχνευσης προβλημάτων ψυχικής υγείας. Μη λησμονούμε το γεγονός πως το σχολείο έχει την ευθύνη όχι απλώς της μόρφωσης των παιδιών, αλλά και για την αγωγή και την παιδεία του παιδιού.

 

“Η ψυχική υγεία συνεπάγεται συμπεριφορά θερμή, γενναιόδωρη και γεμάτη κατανόηση, συναίσθημα τρυφερό, στάση εγκάρδια και πράξεις αλληλεγγύης…”
Χόρχε Μπουκάι ”Ο Δρόμος της ευτυχίας”

keenan constance nfmoJh9n4PM unsplash 768x630

Μας μιλάει, γιατί θέλει να μας βοηθήσει να μάθουμε τι το ενοχλεί και τι το ευχαριστεί. 

Όταν το στόμα δεν μιλά….

Όταν το στόμα δε μιλά, αναλαμβάνει να μιλήσει το σώμα και κάποιες φορές με τρόπο σφοδρό. Κρίσεις πανικού, αυτοάνοσα νοσήματα, μυοσκελετικοί πόνοι, καρδιακές-εγκεφαλικές παθήσεις, καρκίνος είναι μερικές από τις ασθένειες που χτυπούν την πόρτα μας άλλοτε με οξύ τρόπο άλλοτε ως χρόνιες καταστάσεις, ίσως ως μια απέλπιδα προσπάθεια του οργανισμού να «ακουστεί» πρωτίστως από εμάς τους ίδιους και δευτερογενώς από τους σημαντικούς  άλλους.

Καταπιεσμένα συναισθήματα, ανάγκες και επιθυμίες που ποτέ δεν εκφράστηκαν, έμειναν μέσα μας, μεγάλωσαν, μαζεύτηκαν και έγιναν ένα μεγάλο κουβάρι που μπερδεύτηκε και γέμισε το «είναι» και την ψυχή μας. Ένα μεγάλο κουβάρι που αν το σώμα δεν πετούσε προς τα έξω, μέσω μιας ασθένειας ή ενός συμπτώματος, πιθανόν να μας τύλιγε και να μας έπνιγε ολοκληρωτικά. 

Πόσες φορές δεν έχουμε πει «δεν μπορώ να το χωνέψω» και αναφερόμαστε σε κάποιο πρόσωπο ή σε κάποια κατάσταση, ή «μου στάθηκε στο λαιμό» όταν δεν μπορούμε να καταπιούμε αυτό που ακούμε ή «νιώθω ένα σφίξιμο στο λαιμό» όταν δεν μπορούμε να μιλήσουμε να πούμε τι αισθανόμαστε ή τι σκεφτόμαστε ή «μου κόπηκαν τα πόδια» θέλοντας να πούμε πως φοβηθήκαμε ή νιώσαμε αδύναμοι. Αυτά είναι μερικά μόνο από τα συμπτώματα που μας δίνει και τα οποία με αυτές τις εκφράσεις τα εξωτερικεύουμε.

 

Τα συμπτώματα αυτά εμφανίζονται καθημερινώς, όταν εξωτερικοί παράγοντες, μας θυμίζουν γεγονότα, καταστάσεις, ανθρώπους από το παρελθόν. Ακόμα και αν τα έχουμε ξεχάσει, εκείνα παραμένουν χαραγμένα στη μνήμη μας και έτσι όταν κάτι μας τα θυμίσει, μια μυρωδιά, ένας ήχος, μια εικόνα, τότε το σώμα μας αντιδρά.

Είναι περισσότερο εύκολο κάποιος να προσπεράσει κάτι που μπορεί να τον θυμώνει, να τον πιέζει, να τον ενοχλεί, το σώμα όμως θα έρθει για να του υπενθυμίσει ότι μ’ αυτόν τον τρόπο απλώς το κουκουλώνει και στην ουσία του, δεν το αντιμετωπίζει.

Οι περισσότεροι θέλουν να ακούσουν καθαρά από τον γιατρό που έχουν επισκεφτεί ότι οργανικά είναι καλύτερα από ποτέ, για να αναρωτηθούν μετά «άρα τι μου συμβαίνει;».
Οι περισσότεροι από εμάς, κάποιες στιγμές στη ζωή μας, ανατρέξαμε σε γιατρούς για ένα απλό ενόχλημα, κι ενώ κάναμε ένα σωρό εξετάσεις και αποκλείσαμε όλες τις εκδοχές, τελικά ακούσαμε το γιατρό μας να μας λέει ότι “είναι ψυχολογικό”.

Εκεί έρχεται και ο φόβος του καθενός, ότι, τι μπορεί πραγματικά κάτι να του συμβαίνει.

11205998 721016978032830 2531690709091901940 n

Είναι γεγονός ότι δεν έχουμε αντιληφθεί ακόμα πόσο σημαντικό ρόλο παίζει ο ψυχολογικός παράγοντας στη ζωή μας.

Οι άνθρωποι, ακόμα και σήμερα, φοβούνται να εκφράσουν φόβους ή αδυναμίες τους σε ειδικούς, ενώ ξέρουν ότι αυτό είναι ένα σημαντικό κομμάτι της γιατρειάς τους. Τα σωματικά συμπτώματα, λοιπόν, που δεν προκαλούνται από οργανικά ή παθολογικά αίτια ονομάζονται ψυχοσωματικά.

Είναι πολύ σημαντικό πριν προβούμε στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για ψυχοσωματικό σύμπτωμα, θα πρέπει να είμαστε με την καθοδήγηση του γιατρού, απολύτως σίγουροι ότι δεν υπάρχει καμία οργανική αιτία.

Τα συμπτώματα αυτά, αποτελούν την σωματοποιημένη εξωτερίκευση συναισθημάτων ή ψυχολογικών συγκρούσεων του ατόμου. Ένα απλό παράδειγμα: μπορεί να μας έχει ενοχλήσει μία συμπεριφορά ενός φιλικού μας προσώπου, σκεφτόμαστε να του μιλήσουμε και να του πούμε αυτό που μας έχει ενοχλήσει, αλλά παράλληλα το μετανιώνουμε ή προβάλλουμε άλλους λόγους και θέματα για να μη τον συναντήσουμε, υπάρχει φόβος, να πούμε αυτό που αισθανόμαστε, ή ότι θα κριθούμε; Έτσι, κάθε φορά που είναι να συναντηθούμε νιώθουμε κάποια ενόχληση στο στομάχι, δυσφορία, ταχυκαρδία, μούδιασμα.
Αναρωτιόμαστε για την έντονη σωματική ενόχληση και πηγαίνουμε στον γιατρό. Το μυαλό μας μπορεί να ξέχασε τα αρνητικά συναισθήματα που βιώναμε, το σώμα μας όχι. Χτυπάει «καμπανάκια» για να μας το θυμίζει, για να προστατεύσουμε τον εαυτό μας.

743970a5d0fc3dcb6b2b5ea6b5e137df L

Οι ψυχολογικές συγκρούσεις πραγματώνονται συνήθως στο ασυνείδητο του ατόμου με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να τις ελέγξουμε, να τις χειριστούμε. Γι’ αυτό άλλωστε είναι δύσκολο να αντιμετωπίσουμε τις ψυχοσωματικές ενοχλήσεις μας.

Ας σκεφτούμε πως η εκδήλωσή τους είναι μια ‘φωνή βοήθειας’ που κραυγάζει η ψυχή μας. Μόνο έτσι, θα την ακούγαμε….

Μοιραζόμαστε μαζί σας εικόνες που παρουσιάζουν με απλό τρόπο την θεωρία της και επιπλέον, μάς δίνουν μερικές απλές οδηγίες για να μας υποψιάσουν, προκειμένου να απαλλαγούμε από τις όποιες έγνοιες και ανησυχίες μας!

Η Babbel ισχυρίζεται ότι η δυσφορία και πόνος μπορεί να είναι ένα σημάδι υπερβολικής ανησυχίας, κρυμμένων φόβων και ανεπίλυτων συναισθηματικών προβλημάτων. Ο χρόνιος πόνος συνδέεται με συμπτώματα άγχους και συναισθηματικά προβλήματα, ειδικά όταν δεν υπάρχει μια φυσιολογική αιτία πόνου.

Κεφάλι


Οι πονοκέφαλοι συνήθως είναι αποτέλεσμα συνεχούς βιασύνης στην καθημερινή ζωή και ανησυχιών για ανούσια πράγματα.

Προσπαθήστε να χαλαρώνετε για λίγα λεπτά και να ξεχνάτε τα προβλήματα που σας απασχολούν ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Αποφύγετε να κατηγορείτε στην συνέχεια τον εαυτό σας για αυτόν τον χρόνο χαλάρωσης. Αυτά τα «λεπτά γαλήνης» θα σας βοηθήσουν να γίνεται πιο παραγωγικοί και θα σας βοηθήσουν με τους πονοκέφαλους.

Αυχένας

Η δυσφορία σε αυτήν την περιοχή του αυχένα συνήθως συμβολίζει απογοήτευση για τους ανθρώπους γύρω σας και συναίσθημα ενόχλησης για τις δικές σας ατέλειες. Ο αυχένας μας πονάει όταν δεν μπορούμε να συγχωρήσουμε κάποιον ή ακόμα και τον ίδιο μας τον εαυτό.

Αναθεωρήστε τις σχέσεις με τους ανθρώπους γύρω σας και τον εαυτό σας. Συχνά οι άνθρωποι σας προσβάλουν άθελά τους. Ενώ εσείς δεν είστε υποχρεωμένοι να συμμορφώνεστε με τις αυστηρές προσδοκίες που έχετε για τον εαυτό σας. Αντιμετωπίστε με μια νέα ματιά τους ανθρώπους γύρω σας και μάθετε να συγχωρείτε. Επίσης είναι πολύ σημαντικό να σκέφτεστε πιο συχνά τα πράγματα που αγαπάτε.

Ώμοι

Ο πόνος στους ώμους συνήθως σημαίνει πως κουβαλάμε ένα βαρύ συναισθηματικό φορτίο και βρισκόμαστε υπό συναισθηματική πίεση. Ίσως κάποιος από το περιβάλλον μας ασκεί πίεση ή απλά δεν μπορούμε να πάρουμε μια σημαντική απόφαση.

Δοκιμάστε να μοιραστείτε τα προβλήματα που σας απασχολούν με έναν έμπιστο φίλο. Αυτό σίγουρα θα σας προσφέρει μια ανακούφιση και ίσως να βρείτε μια απλή λύση στο πρόβλημα που σας απασχολεί.

Πάνω μέρος της πλάτης


Ο πόνος σε αυτήν την περιοχή είναι αποτέλεσμα έλλειψης συναισθηματικής στήριξης και απουσίας αγαπημένων ανθρώπων. Αυτό γίνεται όταν αισθανόμαστε αντιπαθείς ή αδικημένοι.

Προσπαθήστε να επικοινωνήσετε με πολλούς και διαφορετικούς ανθρώπους. Μην εστιάζετε στον εαυτό σας, να είστε ανοιχτοί και φιλικοί. Γνωρίστε νέους ανθρώπους και βγείτε σε ραντεβού. Και το πιο σημαντικό, μην κρατάτε τα συναισθήματα αγάπης μέσα σας.

Κάτω μέρος της πλάτης

Αν συνεχώς ανησυχούμε για τα χρήματα, τότε μπορεί να αρχίσει να πονάει το κάτω μέρος της πλάτης μας. Ίσως να είναι αποτέλεσμα ενός κρυφού ονείρου για μια πλούσια ζωή που δεν σας αφήνει να χαλαρώσετε ή μπορεί απλά κοντινοί άνθρωποι να σας αναγκάζουν να ανησυχείτε για τα χρήματα.

Τα χρήματα δεν μπορούν να αγοράσουν την ευτυχία. Για αυτό και δεν πρέπει να ανησυχείτε για τα χρήματα, υπάρχουν και καλύτερα πράγματα στην ζωή! Αρχίστε να κάνετε αυτό που πραγματικά αγαπάτε. Αν κάνετε κάτι με την ψυχή σας, όχι μόνο θα σας κάνει χαρούμενους, αλλά θα σας φέρει και υλικά οφέλη στο μέλλον.

Αγκώνες

Ο πόνος στους αγκώνες είναι σημάδι έλλειψης ευελιξίας, είμαστε πεισματάρηδες και καθόλου πρόθυμοι για συμβιβασμό. Το πιο πιθανό είναι πως δεν θέλουμε να κάνουμε ορισμένες σημαντικές αλλαγές στη ζωή μας ή υποσυνείδητα φοβόμαστε να δεχτούμε κάτι καινούργιο.
Η ζωή μπορεί μερικές φορές να φαίνεται πάρα πολύ δύσκολη και σκληρή, όμως στην πραγματικότητα τα πράγματα δεν είναι έτσι. Πολλές φορές κάνουμε την ζωή μας να φαίνεται πολύ πιο δύσκολη από ότι είναι στην πραγματικότητα. Θα πρέπει να είμαστε πιο ευέλικτοι και δεν χρειάζεται να σπαταλάμε τις δυνάμεις μας σε προβλήματα που δεν μπορούμε να λύσουμε.

Χέρια

Ο πόνος στα χέρια εμφανίζεται συνήθως σε ανθρώπους που έχουν μεγάλη ανάγκη φιλίας, που δεν μπορούν να χαλαρώσουν και χρειάζονται απλώς μια συντροφιά. Αν σας πονάνε συνεχώς τα χέρια, τότε αυτό είναι ένα σημάδι πως ήρθε η ώρα να προσπαθήσετε να ξεφύγετε από την καθημερινότητά σας.
Προσπαθήστε να κάνετε νέους φίλους. Κάντε το μεσημεριανό σας διάλειμμα με κάποιον συνάδελφο. Πηγαίντε σε έναν αγώνα ή σε μια συναυλία και αισθανθείτε σαν ένα κομμάτι του πλήθους. Μην φοβάστε να μιλάτε σε νέους ανθρώπους, γιατί κανείς δεν ξέρει, πού θα μπορέσετε να βρείτε την πραγματική φιλία.

Γοφοί

Τέτοιος πόνος μπορεί να βασανίζει ανθρώπους που θέλουν πάρα πολύ να έχουν μια προβλέψιμη και άνετη ζωή. Ο παθολογικός και επίμονος φόβος της αλλαγής και η συνεχής αντίσταση στο καινούργιο μπορεί να προκαλέσουν πόνο στους γοφούς.
Μην αντιστέκεστε στη φυσική ροή της ζωής. Η ζωή συνεχώς αλλάζει και γι αυτό και είναι τόσο ενδιαφέρουσα. Σκεφτείτε κάθε αλλαγή στην ζωή σας ως μια νέα συναρπαστική περιπέτεια και μην αφήνετε για μετά τις σημαντικές αποφάσεις της ζωής σας.

Γόνατα

Ο πόνος στα γόνατα, κατά πάσα πιθανότητα είναι ένα σημάδι ενός πολύ μεγάλου «εγώ». Τα γόνατά μας πονάνε, όταν σκεφτόμαστε υπερβολικά τον εαυτό μας και πάρα πολύ λίγο τους άλλους, όταν εμείς πιστεύουμε με σιγουριά πως ο κόσμος περιστρέφεται γύρω από εμάς.Κοιτάξτε γύρω σας, δεν είστε μόνοι σε αυτόν τον πλανήτη. Θα πρέπει να είστε πιο προσεκτικοί με τους ανθρώπους που σας περιτριγυρίζουν. Ακούστε τον φίλο σας, βοηθήστε την μητέρα σας και βοηθήστε τους συναδέλφους σας. Να βοηθάτε πιο συχνά τους συνανθρώπους σας. Μπορείτε για παράδειγμα, να κάνετε εθελοντική εργασία.

Κνήμη

Ο πόνος σε αυτήν την περιοχή είναι σημάδι έντονης συναισθηματικής υπερφόρτωσης. Η κτητικότητα και η επώδυνη ζήλια είναι τα κύρια συναισθήματα που μπορούν να οδηγήσουν σε αυτόν τον πόνο.
Πρέπει να αρχίσουμε να εμπιστευόμαστε το άλλο μας μισό. Χαλαρώστε και σταματήστε να ελέγχετε συνεχώς το αγαπημένο σας πρόσωπο. Και ίσως να ήρθε ο καιρός να εγκαταλείψετε τις παλιές και απαρχαιωμένες σας συνήθειες.

Αστράγαλοι

Ο πόνος στους αστραγάλους σημαίνει πως ξεχνάμε συχνά τον ίδιο μας τον εαυτό. Γενικώς επιτρέπουμε στον εαυτό μας να περάσει καλά ή μπορεί απλά η δουλειά μας να μας τρώει όλο μας τον ελεύθερο χρόνο και να είμαστε υπερβολικά αυστηροί με τον ίδιο μας τον εαυτό.
Ήρθε η ώρα να αρχίσουμε να φροντίζουμε τον εαυτό μας. Αγοράστε κάτι που θέλετε εδώ και καιρό ή απλά αφήστε τον εαυτό σας να χαλαρώσει και να ξεκουραστεί. Ξεχάστε για λίγο την καριέρα σας και σκεφτείτε για παράδειγμα μια ρομαντική σχέση ή σχεδιάστε το ταξίδι των ονείρων σας.

Πατούσες


Ο πόνος στα πόδια, κατά πάσα πιθανότητα οφείλεται σε καθήλωση. Είναι σαν το σώμα μας να αρνείται να συνεχίσει, σαν να φοβόμαστε την ζωή και δεν βλέπουμε το νόημα να συνεχίσουμε να προχωράμε μπροστά. Αυτό συμβαίνει όταν πιστεύουμε πως έχουμε κάνει τα πάντα λάθος στην ζωή μας και πιστεύουμε πως είναι πολύ αργά για να αλλάξουμε.

Άλλα συμπτώματα μπορεί να είναι το αίσθημα παλμών, η κόπωση, η ταχυκαρδία, η οσφυαλγία, το άσθμα, η ζάλη, τα δερματικά εκζέματα, η κνίδωση, οι κεφαλαλγίες, η εφίδρωση, ο εμετός, η δυσκοιλιότητα, η διάρροια, η υπέρταση, οι ημικρανίες, η ανορεξία, η αυξημένη όρεξη, η αϋπνία και πάρα πολλά άλλα.

Σήμερα γνωρίζουμε πως σχεδόν κάθε μεγάλη ασθένεια συνδέεται με το χρόνιο στρες, συναίσθημα που νιώθουμε όλοι, σχεδόν κάθε μέρα. Ασθένειες όπως το έλκος, ο διαβήτης, οι καρδιοπάθειες, η σπαστική κολίτιδα, ο υπερθυρεοειδισμός, ο καρκίνος, η κατάθλιψη ακόμα και η εκδήλωση της ασθένειας του aids έχουν τις ρίζες τους στην ψυχολογική κατάσταση του καθενός μας.

Νοηματοδοτώντας την ασθένεια

Νοηματοδοτώντας την ασθένεια ως αγγελιοφόρο με σημαντικά για μας μηνύματα, έχουμε την ευκαιρία να δούμε ποιες αλλαγές χρειάζεται να γίνουν στα πιστεύω μας, στη σκέψη μας, στην μέχρι τότε πορεία της ζωής μας, καθώς και στα φυσικά ή ψυχικά μας όρια που πιθανόν ξεπεράσαμε.Ακούστε το σώμα σας και όταν σας δείξει κάποιο σημάδι σημαίνει ότι ήρθε η ώρα να ασχοληθείτε με κάποιες εκκρεμότητες που βάλατε στην άκρη για καιρό…

Η ίαση μπορεί να επέλθει και στο σώμα μας, όταν αποφασίσουμε να βουτήξουμε σ εκείνα τα κομμάτια του εαυτού μας που είναι ασθενή, αδύναμα και τελικά αρρωσταίνουν. Δίνοντας λόγο στην ασθένεια, ανοίγουμε το δρόμο προς την ίαση ή προς τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής μας. Η αυτοίαση είναι ένα σύνθετο θέμα, αλλά μπορεί να συμβεί  μέσα από τους ίδιους μηχανισμούς που μας θέσανε στη θέση του ασθενή, αρκεί όπως λέει και ο Ιπποκράτης:

«Αν κάποιος επιθυμεί καλή υγεία, το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να ρωτήσει τον εαυτό του, είναι αν νοιώθει έτοιμος να απαλλαγεί από τις αιτίες της ασθένειας του. Μόνο τότε είναι δυνατόν να βοηθηθεί».

«Πριν λοιπόν θεραπεύσεις κάποιον, ρώτησε τον εάν είναι πρόθυμος να αφήσει όλα εκείνα που τον κάνουν να αρρωσταίνει»
 Ιπποκράτης

eleutheria 1

Συμπέρασμα

Το συμπέρασμα είναι απλό: αγαπάτε τον εαυτό σας. Δείξτε εμπιστοσύνη στους άλλους ανθρώπους και πίστη στη ζωή. Με φωτεινή, θετική σκέψη, προτιμήστε το χαμόγελο και φροντίστε για την υγεία της ψυχής!
Μάθετε   να δίνετε προσοχή στις μικρές απολαύσεις της ζωής. Στην ομορφιά του κόσμου και των ανθρώπων που σας περιτριγυρίζουν. Απολαύστε τις γεύσεις, τις μυρωδιές, τον άνεμο και τον ήλιο. Πάρτε ένα κατοικίδιο ή βρείτε ένα ενδιαφέρον χόμπι. Γεμίστε τα κενά που έχετε στη ζωή σας. Αποφύγετε τις θλιβερές αναμνήσεις και χαμογελάστε πιο συχνά. Κάθε μέρα να ψάχνετε την χαρά στην ζωή σας.

Πρόσθετο Υλικό

ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ
ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

Η ομάδα νομικών και ψυχολόγων του προγράμματος «Πλατφόρμα Δράσης για τα Δικαιώματα στην Ψυχική Υγεία» δημιούργησε έναν πλήρη και εύχρηστο Οδηγό για τα δικαιώματα των ατόμων με προβλήματα ψυχικής υγείας.

Ο Οδηγός αυτός θα δώσει την απαραίτητη πληροφόρηση προκειμένου οι φορείς ψυχικής υγείας και οι επαγγελματίες του χώρου να είναι σε θέση να ενημερώνουν τα άτομα με ψυχοκοινωνική αναπηρία για τα δικαιώματά τους και να τα υποστηρίζουν να δράσουν νομικά και από την άλλη, να είναι σε θέση να παρακολουθούν την εφαρμογή της νομοθεσίας και να αγωνίζονται για επιπλέον πολιτικές και νομοθετικές πρωτοβουλίες.

Κατεβάστε εδώ τον Οδηγό

ΨΥΧΙΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ: ΠΩΣ ΝΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕΤΕ



Λήψη αρχείου

ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ ΓΛΥΚΟ της Αντ. Θεοχαρίδου.
Θεατρικό για τυην Άνοια, με Μ.Γκόγκα & Κ. Αγοραστό

Οδηγός αυτοβοήθειας  για άτομα με ψύχωση



Λήψη αρχείου

Εκπαιδευτικό Υλικό για την υποστήριξη προγραμμάτων αγωγής Υγείας στη Θεματική ” Ψυχική Υγεία- Διαπροσωπικές Σχέσεις”

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.

Σχετικά με ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ ΜΑΙΡΗ

Γεια σας,Ονομάζομαι Τσαουσίδου Μαίρη.  Υπηρετώ εδώ και 29 έτη  ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής (ΠΕ11) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης.  Ευελπιστώ να δημιουργήσω αλλαγές στον εαυτό μου και στη συνέχεια και στο περιβάλλον μου για το κοινό καλό, μέσα από το θετικό μετασχηματισμό στις σύγχρονες κοινωνίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε όλοι μας πλανητικά.

Είμαι παντρεμένη και έχω δυο παιδιά και ένα σκύλο και 2  γάτους!!!!! Μου αρέσει το θέατρο, τα ταξίδια, η κωπηλασία και το διάβασμα.
Αγαπώ πολύ τα παιδιά και εύχομαι να έχουμε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσεων! Καλή αρχή σε όλους!

Αγαπημένο ρητό: «Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.»
Ludwig Wittgenstein


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Εργαστήρια δεξιοτήτων, Θεματική 1 :ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ, Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη. Ετικέτες: , , . Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.