3 Μαΐου : Παγκόσμια Ημέρα Ελευθερίας του Τύπου / Ξεσκεπάζουμε τα Fake News (ψευδείς ειδήσεις)/ (για παιδιά Γυμνασίου/Λυκείου)

eleftherotypia pagosmia imera skitso
PRESS02 S
“Αν ελευθερία σημαίνει κάτι τελικά, αυτό είναι να έχεις το δικαίωμα να λες στους ανθρώπους αυτό που δεν θέλουν να ακούσουν”

Τζ. Οργουελ

Τα θεμελιώδη δικαιώματα της ελευθερίας της έκφρασης και της ελευθερίας του Τύπου κατοχυρώνονται από το άρθρο 19 της Παγκόσμιας Διακήρυξης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα του ΟΗΕ, αλλά και από το ελληνικό Σύνταγμα.

Χωρίς αυτά τα δύο θεμελιώδη δικαιώματα, η Δημοκρατία είναι κενή περιεχομένου.

 

Ο ρόλος του Τύπου στη Δημοκρατία

press1
Αυξανόμενοι κίνδυνοι για δημοσιογράφους σε όλο τον κόσμο
Η Διεθνής Αμνηστία καταγγέλλει ότι δημοσιογράφοι δέχονται επιθέσεις  σε όλο τον κόσμο. Η Μέση Ανατολή και η Βόρεια Αφρική εξακολουθούν να είναι οι πιο επικίνδυνες περιοχές του κόσμου για τους δημοσιογράφους, ενώ η περιοχή
Ασίας -Ειρηνικού σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση στις παραβιάσεις της ελευθερίας του Τύπου (αύξηση 1,7%). Στη Νότιο Αμερική,το φαινόμενο έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις  σε χώρες όπως το Μεξικό, η Κολομβία, η Ονδούρα και η Βενεζουέλα, είτε από τις Αρχές, είτε από εγκληματικές οργανώσεις.
20200429PHT78157 original 640x769

Η ελευθερία της έκφρασης, η ελευθερία των μέσων ενημέρωσης και ο πλουραλισμός κατοχυρώνονται στονΧάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ, καθώς και στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα.

Υποχρέωση και επιδίωξη κάθε χώρας είναι να σταθεί δίπλα στους δημοσιογράφους, να τους παρέχεται όταν χρειαστεί η αναγκαία πληροφορία και τα μέσα για να κάνουν τη δουλειά τους χωρίς φόβο και δεσμεύσεις. Μόνο έτσι ανοίγουν δρόμοι ελευθερίας, κριτικής σκέψης και περισσότερης δημοκρατίας στην κοινωνία μας.

Η Ευρώπη επιβεβαιώθηκε ως το ασφαλέστερο μέρος για δημοσιογράφους

Ο Δείκτης Ελευθερίας του Τύπου είναι μια ετήσια κατάταξη των χωρών που συντάσσεται και δημοσιεύεται από τους Δημοσιογράφους Χωρίς Σύνορα (RSF) με βάση την αξιολόγηση από τον οργανισμό των στοιχείων για την ελευθερία του τύπου στις χώρες αυτές κατά το προηγούμενο έτος. Αντικατοπτρίζει το βαθμό ελευθερίας που έχουν οι δημοσιογράφοι, τα πρακτορεία ειδήσεων, και χρήστες του Διαδικτύου σε κάθε χώρα, και οι προσπάθειες που έγιναν από τις αρχές για να σέβονται και να διασφαλίζουν το σεβασμό για την ελευθερία αυτή. Οι Δημοσιογράφοι Χωρίς Σύνορα επισημαίνουν ότι ο δείκτης ασχολείται μόνο με την ελευθερία του Τύπου και δεν μετρά την ποιότητα της δημοσιογραφίας ούτε κοιτάζει παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων γενικά.[1]

Σύμφωνα με τον δείκτη του 2022, η Ευρώπη παραμένει η ήπειρος που διασφαλίζει περισσότερο την ελευθερία του Τύπου. Οι χώρες της ΕΕ χαρακτηρίζονται, σύμφωνα με την κατάταξη, ως «καλές» ή «αρκετά καλές». Η Φινλανδία, η Δανία, η Σουηδία και η Ολλανδία συνεχίζουν να καταγράφουν τις καλύτερες βαθμολογίες.Η χώρα μας στον δείκτη της ελευθερίας του Τύπου, πλέον βρίσκεται στην τελευταία θέση ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε. Κάθε χρόνο και χειρότερα. Στην ανανεωμένη λίστα των Δημοσιογράφων Χωρίς Σύνορα, για το 2022, η Ελλάδα κατρακύλησε 38 θέσεις στην κατάταξη και φιγουράρει πλέον στην 108η θέση παγκοσμίως, ανάμεσα σε 180 χώρες και την περνούν ακόμη και αφρικανικές χώρες! 

4 5 news

fake news

Ψευδείς ειδήσεις

τίτλο 4

Πρόκειται για ένα σύντομο, αλλά περιεκτικό βίντεο μέσα από το οποίο οι εκπαιδευόμενοι ενημερώνονται αλλά και προβληματίζονται για τέτοιου είδους θέματα, μια και το διαδίκτυο χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια στην καθημερινή μας ζωή.

Διδακτικοί στόχοι ή αναμενόμενα αποτελέσματα:
Αναμένεται οι μαθητές:
– να γνωρίζουν τι σημαίνει διασπορά ψευδών ειδήσεων και τους λόγους για τους οποίους γίνεται.
– να γνωρίζουν τις μορφές με τις οποίες μία ψευδής είδηση μπορεί να μεταδοθεί.
– να γνωρίζουν το σκοπό ύπαρξης αυτών των ψευδών ειδήσεων.
– να μπορούν να διακρίνουν πότε μία είδηση είναι πραγματική ή πότε είναι ψευδής.
– να διακρίνουν τα σημάδια που δηλώνουν ότι μία είδηση είναι ψευδής.

Συνοπτική περιγραφή της δραστηριότητας:
Το βίντεο που πρόκειται να παρακολουθήσουν οι μαθητές προέρχεται από το saferinternet. Ουσιαστικά εδώ παρουσιάζονται τρόποι με τους οποίους μπορούμε να εντοπίσουμε πότε μία είδηση είναι πραγματική ή πότε πρόκειται για ψευδείς ειδήσεις. Τονίζει τα σημεία στα οποία πρέπει οι μαθητές να επικεντρωθούν και προδίδει ποια είναι σημάδια που δείχνουν πότε μία είδηση είναι ψευδής. Θέτει στους μαθητές προβληματισμούς για τους λόγους που μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο. Οι μαθητές καλούνται να απαντήσουν σε κάποιες ερωτήσεις για να είναι πιο ασφαλείς, όπως ποιος δημοσίευσε το άρθρο, πότε, γιατί και πού. Όταν αυτές οι πληροφορίες είναι πλήρης τότε μειώνονται κατά πολύ οι πιθανότητες η είδηση να μην ισχύει.

Η νέα τάση στις ειδήσεις είναι… fake!

Οι Ψευδείς Ειδήσεις (Fake News) είναι ένα φαινόμενο που τα τελευταία χρόνια μέσω των νέων τεχνολογιών και του Διαδικτύου έχει λάβει εκρηκτικές διαστάσεις και μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο ζωής μικρών και μεγάλων οπουδήποτε στον πλανήτη.

Ανυπόστατα και αντιφατικά άρθρα γράφονται, γίνονται βίντεο και αναπαράγονται κατά κόρον, κυρίως μέσω των social media, για μια (διόλου ευκαταφρόνητη σε μέγεθος) χούφτα από κλικ θα έλεγε κανείς, δημιουργώντας σύγχυση στους πολίτες, πόλωση στην κοινωνία και καχυποψία απέναντι στην ίδια την επιστήμη και τους δημοκρατικούς θεσμούς, η αξιοπιστία των οποίων πλέον βάλλεται από «δράκους» και μυθεύματα.
Πρόκειται για ένα είδος σκόπιμης παραπληροφόρησης με στόχο την παραπλάνηση ή τον εντυπωσιασμό του κοινού και κατά συνέπεια είτε τη βλάβη κάποιου νομικού ή φυσικού προσώπου είτε το οικονομικό ή πολιτικό όφελος.

Όμως δεν πρέπει να γελιόμαστε. Ο Τύπος που δεν εξυπηρετεί το λαό, εξυπηρετεί το ψέμα και τη συσκότιση της αλήθειας, υπονομεύει τη δημοκρατία και τορπιλίζει τα συμφέροντα των πολιτών

Οι ψευδείς ειδήσεις επισκιάζουν τα πραγματικά γεγονότα

Η παρουσία του διαδικτύου γενικά και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ειδικότερα, κάνουν τη διαδικασία διάχυσης ψευδών ειδήσεων πολύ πιο εύκολη και μαζική. Επίσης σήμερα στο χώρο δεν κινούνται μόνο οι επαγγελματίες δημοσιογράφοι, αλλά και η ατέλειωτη στρατιά των δημοσιογράφων – πολιτών. Ο έντονος ανταγωνισμός, που ολοένα οξύνεται, αποτελεί δυστυχώς κίνητρο για αρκετά Μέσα και δημοσιογράφους να γράφουν και να πολλαπλασιάζουν ψευδείς ειδήσεις. Από τη στιγμή που αυτό που μετρά και αποφέρει έσοδα είναι η ψηλή επισκεψιμότητα, πολλοί λειτουργοί των διαδικτυακών μέσων επιλέγουν την εύκολη λύση του click- bait – δηλαδή τις ειδήσεις δόλωμα που ενίοτε δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα.

     Η δημιουργία πλήθους διαδικτυακών σελίδων με δήθεν ενημερωτικό χαρακτήρα έχει προκαλέσει στις μέρες μας ένα πρωτοφανές κύμα διάδοσης ψευδών ειδήσεων. Με κύριο κίνητρο τη στιγμιαία προσέλκυση του ενδιαφέροντος των επισκεπτών, οι σελίδες αυτές δημοσιοποιούν αναληθείς πληροφορίες, εντυπωσιακού χαρακτήρα, επιδιώκοντας την αύξηση της επισκεψιμότητάς τους. Κάθε νέος επισκέπτης σημαίνει ενίσχυση των εσόδων τους, έστω κι αν για να τον προσελκύσουν χρησιμοποιούν κατασκευασμένες ειδήσεις.

     Ακούσιοι βοηθοί  αυτής της ανταγωνιστικής προσπάθειας προσέλκυσης επισκεπτών γίνονται οι πολίτες εκείνοι που κοινοποιούν και αναδημοσιεύουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τις «ειδήσεις» αυτές. Πολίτες που χωρίς να ελέγξουν την εγκυρότητα του διαδικτυακού τόπου και χωρίς να προβληματιστούν για το κατά πόσο είναι αληθινή μια είδηση, σπεύδουν να την κοινοποιήσουν στους διαδικτυακούς τους φίλους, παρακινημένοι από τον εντυπωσιακό της χαρακτήρα. Με τη σκέψη πως θα λάβουν πολλές θετικές αντιδράσεις στο προφίλ τους και θέλοντας να είναι οι πρώτοι που θα τη δημοσιοποιήσουν, συχνά δεν διαβάζουν καν το περιεχόμενό της και αρκούνται μόνο στο ενδιαφέρον που προκαλεί ο τίτλος.

     Η τάση αυτή πλήττει, ατυχώς, συνολικά την αξιοπιστία του δημοσιογραφικού χώρου, εφόσον πολλοί δεν αντιλαμβάνονται καν πως οι ψευδείς αυτές ειδήσεις προέρχονται από άτομα που δεν έχουν τη δημοσιογραφική ιδιότητα.
Το γεγονός και μόνο πως αυτές οι παραπλανητικές πληροφορίες παρουσιάζονται υπό τη μορφή ειδήσεων, προκαλεί τη δυσπιστία των πολιτών απέναντι σε όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Την ίδια στιγμή, άλλωστε, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης βρίσκονται αντιμέτωπα με μια παράλληλη αναμέτρηση για την ταχύτερη δυνατή παροχή ενημέρωσης, εξαιτίας της αμεσότητας του διαδικτύου, γεγονός που τα ωθεί συχνά σε βιαστικές ανακοινώσεις, χωρίς επαρκή διασταύρωση των πληροφοριών, με αποτέλεσμα να προκύπτουν αστοχίες στην παρεχόμενη ενημέρωση.

     Τη γιγάντωση του φαινομένου διασποράς ψευδών ειδήσεων εκμεταλλεύονται κατ’ εξοχήν -έστω κι αν δεν τους αφορά άμεσα- λαϊκιστές και αναποτελεσματικοί πολιτικοί, οι οποίοι βρίσκουν μια ευπρόσδεκτη ευκαιρία να αμφισβητήσουν κάθε εις βάρος τους κριτική. Η επίγνωση πως οι πολίτες έχουν ήδη αρχίσει να δυσπιστούν απέναντι στην ενημέρωση που λαμβάνουν, επιτρέπει στους πολιτικούς αυτούς να απορρίπτουν με ευκολία κάθε προσπάθεια που γίνεται από τους αντιπάλους τους ή από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης να ελέγξουν τη δράση και τα λάθη τους. Κάθε σχόλιο, όπως και κάθε πληροφορία που αποσκοπεί στο να φανερώσει την αναποτελεσματικότητα των λαϊκιστών πολιτικών, «βαφτίζεται» αυτομάτως ψευδής είδηση και απαξιώνεται, χωρίς να δοθούν οι αναγκαίες απαντήσεις από τη μεριά των πολιτικών αυτών.

     Γίνεται αντιληπτό, λοιπόν, πως η επιδίωξη κάποιων να εκμεταλλευτούν την ευπιστία των πολιτών, ώστε να αυξήσουν την επισκεψιμότητα και τα έσοδα των διαδικτυακών τους σελίδων, επηρεάζει αλυσιδωτά τόσο το χώρο της ενημέρωσης, όσο και το χώρο της πολιτικής.

Οι πολίτες μη έχοντας σταθερή και σίγουρη πρόσβαση στην αλήθεια, καταλήγουν να σχηματίζουν την άποψή τους για το τι συμβαίνει γύρω τους όχι με γνώμονα το τι είναι πραγματικό και αληθινό, αλλά με βάση το τι οι ίδιοι θεωρούν πως ισχύει και πως είναι πραγματικό.

 Από έρευνες επισημαίνεται όχι μόνο η αδυναμία των νέων να διακρίνουν ένα αληθινό κείμενο από ένα ψεύτικο, αλλά κι ένα δημοσιογραφικό από ένα διαφημιστικό, όπως και το γεγονός ότι κρίνουν την εγκυρότητα ενός κειμένου με βάση το μέγεθος της φωτογραφίας που το συνοδεύει.
Είναι αναγκαία, επομένως, η πιο προσεκτική στάση των πολιτών απέναντι στις εντυπωσιακού χαρακτήρα ψευδείς ειδήσεις, προκειμένου το φαινόμενο αυτό να περιοριστεί.

 Η ιστορία του φαινομένου

Ο όρος fake news άρχισε να γίνεται δημοφιλής, όταν η Hillary Clinton δήλωσε πως έχασε στις Αμερικάνικες εκλογές του 2016 εξαιτίας της διασποράς ψευδών ειδήσεων που κοινοποίησε η επικοινωνιακή ομάδα του Donald Trump. Συγκεκριμένα, στην ομιλία της δήλωσε «πως η τάση των fake news έχει συνέπειες στον πραγματικό κόσμο» και πώς έχουν την δύναμη να «ανεβάζουν και να κατεβάζουν» κυβερνήσεις.

     Ο μύθος όμως των fake news χτίστηκε όταν έφηβοι από το Veles της ΠΓΔΜ έγιναν πλούσιοι διαδίδοντας ψεύτικες ειδήσεις για τον Trump. Όσα περισσότερα κλικ έκαναν οι αναγνώστες στον ιστότοπο που οι έφηβοι είχαν ανεβάσει την ψεύτικη είδηση, τόσα περισσότερα λεφτά κέρδιζαν. Περισσότερες από 100 ιστοσελίδες εντοπίστηκαν τις τελευταίες εβδομάδες της προεκλογικής περιόδου των ΗΠΑ παράγοντας ψεύτικα νέα.
Σύμφωνα με έρευνα στην The Washington Post 6 στους 10 χρήστες του διαδικτύου αναδημοσιεύουν μια είδηση διαβάζοντας μόνο τον τίτλο και όχι το περιεχόμενο, γεγονός το οποίο δείχνει την ευκολία αναπαραγωγής μιας είδησης ακόμα κι αν είναι ψευδής. Το πανεπιστήμιο του Stanford, πάλι, σε έρευνα σχετικά με την αξιολόγηση μιας αληθούς ή ψευδούς πληροφορίας, διαπίστωσε ότι το 80% των μαθητών και φοιτητών που συμμετείχαν δεν κατάφεραν να ξεχωρίσουν ένα πραγματικό άρθρο από ένα ψεύτικο.

     Παρόλα αυτά, είναι λάθος να πιστεύουμε ότι το ψηφιακό αποτύπωμα της εποχής μας είναι αυτό που γέννησε τον όρο fake news, γιατί οι ψευδείς ειδήσεις υπήρχαν από την πρώτη στιγμή που κυκλοφόρησε «έντυπος τύπος», τον 18ο αιώνα. Η διαφορά από το τότε στο σήμερα κρύβεται στις λέξεις και στην πρόσβαση των αναγνωστών στην είδηση. Την προπαγάνδα σήμερα την ορίζουμε ως fake news ενώ η πρόσβαση στο διαδίκτυο έχει αλλάξει τον τρόπο πληροφόρησης.

Ζούμε σε μια εποχή όπου υπάρχει τεράστια παραγωγή ειδήσεων και πληροφορίες που προέρχεται από επίσημους, ανεπίσημους φορείς ενημέρωσης ακόμα και από εξειδικευμένα άτομα, όλοι μας «βομβαρδιζόμαστε» σε καθημερινό βαθμό με αστείρευτη ροή πληροφοριών και δεδομένων. Παρά το γεγονός ότι υπάρχει σχετική ενημέρωση από φορείς, παραμένει εξαιρετικά δύσκολη η ανάλυση της κάθε είδησης και πληροφορίας.

31 1

Πώς επιδρούν οι ψευδείς ειδήσεις στην υγεία μας

Είναι εύκολα αντιληπτό ότι οι ψευδείς ειδήσεις μπορεί να είναι διαβρωτικές για την κοινωνία και την πολιτική, αλλά νέες έρευνες έρχονται να καταδείξουν ότι υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όταν ένα άτομο παραπληροφορείται διαβάζοντας ή ακούγοντας μία πληροφορία, τότε μπορεί να βιώσει άμεσες επιπτώσεις και στη σωματική του υγεία.

Στρες

Πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι τα άτομα  που αξιολογούν λιγότερο την πηγή της πληροφορίας είναι πιο πιθανό να εκδηλώσουν συμπτώματα σωματικού στρες, όπως για παράδειγμα αυξημένο καρδιακό ρυθμό και αυξημένη αντίσταση στη ροή των αιμοφόρων αγγείων.
Έτσι, ένα ατομο δεκτικό στην ψευδή είδηση, όταν βρεθεί σε μία στρεσογόνο συνθήκη, όχι μόνο θα πάρει εσφαλμένες αποφάσεις για ζητήματα που αφορούν στην υγεία του (π.χ. θα είναι πιο ανοιχτό στο να πιστέψει μία θεωρία συνομωσίας), αλλά θα βιώσει και άμεσες οργανικές συνέπειες στην καρδιά του.

Κριτική σκέψη

Σε άλλη έρευνα έχει τεκμηριωθεί ότι η κριτική σκέψη συσχετίζεται σημαντικά με τη μείωση του στρες καθώς και με την επιλογή μη ανάγνωσης ψευδών ειδήσεων.
Επιπλέον, επιβλαβής είναι η διασπορά των ψευδών ειδήσεων στα ζητήματα δημόσιας υγείας καθώς και της ευεξίας, αφού σε περίπτωση εκτεταμένης διασποράς τους μπορεί να προκληθεί ανησυχία, άγχος ή και πανικός στο κοινωνικό σύνολο. Οι αντιδράσεις αυτές μπορούν να είναι ιδιαιτέρως επιβαρυντικές για την ψυχοσυναισθηματική και πνευματική υγεία του ατόμου και να οδηγήσουν σε δυνητικά επιζήμιες επιλογές σχετικά με ζητήματα υγείας.
Σκόπιμο είναι λοιπόν να αρχίσουμε να δίνουμε μεγαλύτερη έμφαση στην προσεκτική αξιολόγηση της εγκυρότητας και της αξιοπιστίας των πηγών μας -ιδίως όταν πρόκειται για ζητήματα αυξημένης βαρύτητας.


Είτε μας αρέσει είτε όχι, τα fake news υπάρχουν. Το ζήτημα είναι να μάθουμε να τα αναγνωρίζουμε. Οπλισμένοι με κάποιες βασικές γνώσεις και έναν οδηγό για τη διάκριση της αληθινής από την ψεύτικη είδηση, μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τον «ιό του 21ου αιώνα».

Υπάρχει τρόπος να διακρίνουμε τις αληθινές από τις ψεύτικες ειδήσεις;

 Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους; Σ’ αυτές όσο και σ’ άλλες σχετικές ερωτήσεις μπορεί να μας δώσει απάντηση το παρακάτω υλικό: βιντεάκια, παρουσίαση, φυλλάδιο και Quiz από το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου (http://www.saferinternet4kids.gr )

Προσπαθώντας να συνοψίσουμε τα παραπάνω τονίζουμε τα παρακάτω: ψευδείς ειδήσεις (fake news) είναι ιστορίες οι οποίες παρουσιάζονται κυρίως ως δημοσιογραφικές, είναι όμως κατασκευασμένες εσκεμμένα για να εξυπηρετήσουν κάποιο σκοπό. Οι ψευδείς ειδήσεις μπορούν να περιέχονται σε ψηφιακό ή έντυπο περιεχόμενο. Επίσης, μπορεί να λάβουν τη μορφή ολόκληρων ιστοσελίδων που έχουν σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μοιάζουν με αξιόπιστα ειδησεογραφικά sites. Ο σκοπός των «ψευδών ειδήσεων» είναι είτε εμπορικός όπως η προώθηση ενός προϊόντος ή η δημιουργία κίνησης (traffic) προς μία ιστοσελίδα (clickbait), είτε πολιτικός (παραπληροφόρηση-διαμόρφωση κοινής γνώμης).Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης διαδραματίζουν ολοένα και αυξανόμενο παρεμβατικό ρόλο στην καθημερινότητά μας κατά συνέπεια η αξιολόγηση των ειδήσεων που προβάλλουν αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία.

Αναπτύξτε κριτική σκέψη και εμπιστευθείτε το ένστικτο και τη λογική σας. Αν κάτι σας φαίνεται απίστευτο, τότε είναι πολύ πιθανό να είναι ψέμα ή να περιέχει μεγάλες ανακρίβειες.

 

Πως να καταλάβετε αν μια ανάρτηση είναι ψευδής;

  1. Αν το κείμενο σας προτρέπει να το αναπαράγεται αυτό θα πρέπει να σας υποψιάσει.
  2. Αν έχει μη λειτουργικά – ενεργά λινκ.
  3. Υπερβολικοί τίτλοι ή τίτλοι που δεν έχουν σχέση με το κείμενο της ανάρτησης.
  4. Όσο πιο απίστευτοι ισχυρισμοί υπάρχουν σε ένα κείμενο, τόσο πιο ατράνταχτες αποδείξεις και στοιχεία θα πρέπει να το συνοδεύουν.
  5. Αν το κείμενο συνοδεύεται από φωτογραφίες άσχετες με το θέμα, ή αν το θέμα της ανάρτησης, είναι η φωτογραφία/ες και αυτή/ες έχουν κακή ανάλυση είναι μια ένδειξη ότι κάτι δεν πάει καλά.
  6. Αν το κείμενο είναι προϊόν αυτόματης μετάφρασης.
  7. Αν δεν υπάρχει συντάκτης.
  8. Αν στο κείμενο υπάρχουν πολλά ορθογραφικά λάθη είναι μια ακόμη ένδειξη.
  9. Αν αντί για ημερομηνία το κείμενο μας δίνει το χρόνο της ιστορίας που περιγράφει με λέξεις, όπως χθες, προχθές, την προηγούμενη βδομάδα κτλ.

Βοηθητικό υλικό – Φυλλάδιο 



Λήψη αρχείου

Quiz για τις Ψευδείς Ειδήσεις

τίτλο 11

Εργαλεία και tips κατά της παραπληροφόρησης!

Μικρά μυστικά για να ψάχνουμε καλύτερα στις μηχανές αναζήτησης. Ενα βίντεο που εξηγεί βήμα-βήμα πώς θα αναζητήσετε ειδήσεις και πληροφορίες, πώς θα ψάξετε στην Google.

ΞΕΣΚΕΠΑΖΟΝΤΑΣ ΨΕΥΔΕΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ.
ΠΩΣ ΘΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΕΤΕ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ.

Μπορείτε να γίνετε ντετέκτιβ ψευδών ειδήσεων και να εντοπίσετε μια ψευδή είδηση που εμφανίστηκε αυτό το διάστημα;Διαβάστε το άρθρο που θα οδηγηθείτε πατώντας στην παρακάτω εικόνα και ανακαλύψτε ιστοσελίδες και διαδικτυακά εργαλεία που έχουν αφοσιωθεί στον έλεγχο γεγονότων.

fake news1 formatkey png default

Τι είναι το Spotted;

Το Spotted είναι ένα πρόγραμμα στο οποίο συμμετέχουν το Πανεπιστήμιο Loyola Andalucía και το INCOMA από την Ισπανία, η οργάνωση ελέγχου γεγονότων Pagella Politica από την Ιταλία, το Ινστιτούτο Ευρωπαϊκής Εκπαίδευσης από την Ελλάδα, το Sv Ignaco Lojolos Kolegija από τη Λιθουανία και το Zespol Szkol nr 6 από την Πολωνία.

Στόχος του είναι η καταπολέμηση της παραπληροφόρησης και των ψευδών ειδήσεων μέσω ενός προγράμματος κατάρτισης , το οποίο απευθύνεται σε μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από όλη την Ευρώπη.

Παρόλο που τα εργαλεία αξιολόγησης και εκπαίδευσης του Spotted είναι διαθέσιμα και αφορούν το ευρύ κοινό, έχουν σχεδιαστεί κυρίως με καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης προκειμένου να δουλεύουν ελεύθερα με τους μαθητές τους.

Επισκεφθείτε το πατώντας στην παρακάτω εικόνα:

τίτλο 12

Design D 5

Πρόσθετο Υλικό

Πτυχιακή εργασία 

με τίτλο : Η ΕΠΙΡΡΟΗ ΤΩΝ ΜΜΕ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΙΑ-ΙΩΑΝΝΑ
ΚΑΤΣΙΚΗ ΘΕΩΝΗ

Στο πρώτο κεφάλαιο παρουσιάζεται η πορεία των Μέσων Μαζικής
Ενημέρωσης από την αρχαιότητα μέχρι το σήμερα.Αναλύεται η ιστορία τους μέσα
από το πέρασμα των αιώνων και την εξέλιξη τους στη νέα εποχή.
Στο δεύτερο κεφάλαιο αναλύεται η νέα εποχή του Διαδικτύου και των social media.Η
δύναμη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης,η πληροφόρηση που πρσφέρουν και τα
αρνητικά που προκύπτουν.
Το τρίτο κεφάλαιο αναφέρεται στην χρήση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στην
καθημερινότητα τόσο στην Ελλάδα όσο και στον κόσμο.Στην δυσπιστία που υπάρχει
προς τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης σε παγκόσμιο επίπεδο,στην τηλεόραση και την
αντιμετώπιση προς αυτή,το διαδίκτυο και την χρήση του στην Ελλάδα και τον
υπόλοιπο κόσμο.Στην συνέχεια αναφέρονται οι μηχανές αναζήτησης και ο τρόπος
λειτουργίας τους.Επίσης αναλύεται η επίδραση του διαδικτύου στα παιδιά και η
ολοένα εξάπλωσή του έναντι της τηλεόρασης.Επιπροσθέτως αναφέρεται η συνδρομή
για τα ΜΜΕ και κατά πόσο υπάρχει ανταπόκριση στην Ελλάδα.Τέλος παρουσιάζεται
το ζήτημα του εθισμού για το διαδίκτυο,τα σημάδια εθιστικής συμπεριφοράς και οι
άσχημες συνέπειες για την υγεία των χρηστών.

 

Πόλεμος, ΜΜΕ και  η δημοσιογραφία της ενσωμάτωσης
Του Χρήστου Κωστόπουλου,
Λέκτορα Μαζικής Επικοινωνίας, Curtin University Malaysia
Δείτε το άρθρο πατώντας στην παρακάτω εικόνα

ukraine press

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.

Σχετικά με ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ ΜΑΙΡΗ

Γεια σας,Ονομάζομαι Τσαουσίδου Μαίρη.  Υπηρετώ εδώ και 29 έτη  ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής (ΠΕ11) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης.  Ευελπιστώ να δημιουργήσω αλλαγές στον εαυτό μου και στη συνέχεια και στο περιβάλλον μου για το κοινό καλό, μέσα από το θετικό μετασχηματισμό στις σύγχρονες κοινωνίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε όλοι μας πλανητικά.

Είμαι παντρεμένη και έχω δυο παιδιά και ένα σκύλο και 2  γάτους!!!!! Μου αρέσει το θέατρο, τα ταξίδια, η κωπηλασία και το διάβασμα.
Αγαπώ πολύ τα παιδιά και εύχομαι να έχουμε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσεων! Καλή αρχή σε όλους!

Αγαπημένο ρητό: «Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.»
Ludwig Wittgenstein


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Ανθρώπινα δικαιώματα, Εργαστήρια δεξιοτήτων, Παγκόσμια & τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά, Παγκόσμιες ημέρες - Αφιερώματα, Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη. Ετικέτες: , . Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.