Μια ταινία μάθημα ζωής… Minamata…… /Αυτός ο πλανήτης μάς φιλοξενεί. Ας αποδειχτούμε άξιοι και σεβαστοί επισκέπτες.

τίτλο 13

rsz dz0xmjawjmg9mtc3oa src 192478 minamata depp poster

Η νέα ταινία του Άντριου Λέβιτας, ακολουθεί την αληθινή ιστορία του πολεμικού φωτογράφου Γιουτζίν Σμιθ , ο οποίος έχει χαρακτηριστεί ως «ίσως ο πιο σημαντικός Αμερικάνος φωτογράφος στην ανάπτυξη του εκδοτικού φωτογραφικού δοκιμίου»και αποτελεί την αληθινή ιστορία ενός οικολογικού σκανδάλου.Το « Minamata » είναι μια ιστορική δραματική ταινία του 2020  και βασίζεται σε σενάριο του David Kessler. Βασισμένη σε πραγματικό περιστατικό και κατέλαβε την τρίτη θέση στον διαγωνισμό για τα Όσκαρ 2022 Fan Favorite Film. Έκανε την πρώτη του πρεμιέρα στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου το 2020.Μια όμορφη ιστορία για μια κοινότητα που αγωνίζεται για δικαιοσύνη και τον άνθρωπο που τους βοήθησε να αποκαλύψουν την αλήθεια. Σε έναν δίκαιο κόσμο, αυτό το λαμπρό κινηματογραφικό έργο θα είχε κερδίσει πολλές διακρίσεις.

minamata 2020 1

Με τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο να έχει τελειώσει και οι φωτογραφίες του από τα μέτωπα των μαχών του Ειρηνικού να έχουν καθορίσει την εικόνα που είχε το αμερικάνικο κοινό για τον πόλεμο, ο Σμιθ έχει αποτραβηχτεί από την ενεργό δράση και την κοινωνία. Tώρα σπαταλημένος, διαλυμένος και αποξενωμένος από την οικογένεια, ο απομονωμένος Smith πείθεται από μια παθιασμένη Ιάπωνα μεταφράστρια, την Aileen  να καταγράψει το ξέσπασμα μιας μυστηριώδους ασθένειας στην παράκτια κοινότητα της Minamata, η οποία ίσως συνδέεται με την τοξική βιομηχανική διαρροή της χημικής εταιρείας. Chisso. Με την ευλογία του ατρόμητου συντάκτη του Life, Hayes ο Smith αναχωρεί για την Ιαπωνία οπλισμένος με την κάμερα Minolta, για να αποκαλύψει τις καταστροφικές συνέπειες της εταιρικής απληστίας και τον καταστροφικό αντίκτυπό της στους ανθρώπους και να αναδείξει το θέμα μέσω του περιοδικού Life.
Πολλοί έχουν φρικτά γενετικά ελαττώματα, αλλά η εταιρεία αρνείται κάθε ευθύνη. Στην αρχή διστακτικός, ο Smith ταξιδεύει στην Ιαπωνία και γίνεται μάρτυρας των επιπτώσεων της ρύπανσης για τον εαυτό του. Οι ντόπιοι διστάζουν να επιτρέψουν στους άρρωστους συγγενείς τους να φωτογραφηθούν, αλλά καθώς οι εντάσεις αυξάνονται, ο Smith συνειδητοποιεί ότι πρέπει να τους πείσει να πουν την ιστορία τους.
Ο  θρυλικός φωτογράφος Γουίλιαμ Γιουτζίν Σμιθ, σε ένα οικολογικό θρίλερ βασισμένο στα αληθινά γεγονότα που μετέτρεψαν τους κατοίκους μιας ολόκληρης πόλης σε ζωντανά φαντάσματα.

minamata 2020 2

Σχετικά με την ταινία

Ιαπωνία των 70s. Τα τοξικά απόβλητα ενός εργοστασίου μολύνουν με υδράργυρο τον υδροφόρο ορίζοντα της πόλης Μιναμάτα, με αποτέλεσμα ο πληθυσμός της να μαστίζεται από σοβαρές νευρολογικές ασθένειες.

Η Νόσος της Μιναμάτα προκύπτει από την δηλητηρίαση του ανθρώπινου σώματος από τον μεθυλυδράργυρο. Προκαλεί σκελετική παραμόρφωση, μυϊκή αδυναμία, μερική τύφλωση, παράλυση και θάνατο. Στη Μιναμάτα της Ιαπωνίας, η βιομηχανία Τσίσο ενοχοποιήθηκε για την επί 36 χρόνια ρύπανση των υδάτων με βαρέα μέταλλα, που προκάλεσε χιλιάδες θύματα και θανάτους στους κατοίκους της περιοχής. Το 1971, το «Life» έστειλε τον αρχιερέα των φωτορεπόρτερ, Γιουτζίν Σμιθ, στην περιοχή. Η σπαρακτική «Πιετά» του, μιας μάνας που πλένει κατά τον τελετουργικό ιαπωνικό τρόπο την ολέθρια παραμορφωμένη κόρη της, μαζί με τα υπόλοιπα τεκμήρια της βιομηχανικής θηριωδίας, είχε σαν αποτέλεσμα την, έστω, οικονομική αποζημίωση των θυμάτων.

Δείτε την ταινία

minamata 981 14352054 type14006

Σκέψεις για την ταινία

Μια εικόνα, χίλιες λέξεις. Και περισσότερες. Τόσες πολλές, που όπως μαζεύονται μέσα σου, όπως αλληλοσπρώχνονται για το ποια πρώτα θα βγει από το στόμα – τελικά δεν βγαίνει καμία. Κι εσύ μένεις άφωνος. Συγκλονισμένος. Αδύναμος. Τρομοκρατημένος. Κι αφού περάσει το πρώτο σοκ, τότε μόνο αρχίζουν και μπαίνουν μία μία σε σειρά. Βγαίνουν τώρα ήρεμα, κάθε μία όπως πρέπει.

Ποια είναι λοιπόν η πρώτη λέξη;

Ρόλος. Ο καθένας μας παίζει το δικό του ρόλο. Με τη δική του, ξεχωριστή βαρύτητα. Και ίσως να έρθει η στιγμή να παίξεις τον κυριότερο ρόλο στη ζωή σου. Που να γίνει ο σημαντικότερος και στη ζωή πολλών ανθρώπων, που εσύ ούτε θα φανταζόσουν ποτέ. Ένας φωτογράφος του περιοδικού Life στην παρηκμασμένη δύση της καριέρας του. Κουρασμένος, αδύναμος, άδειος, περιθωριακός, κυνικός. Κι όμως, κάθε στιγμή είναι κατάλληλη να έρθει το κάλεσμα σου, ακόμη κι όταν μοιάζει να έχεις φτάσει στο τέλος. Άλλωστε, μέχρι το τέλος τίποτα δεν τελειώνει.

Ποια είναι η δεύτερη λέξη;

Άνθρωπος. Αυτό είναι που σώζει πάντα μια δύσκολη, ίσως τραγική κατάσταση. Η ιδιότητα του Ανθρώπου. Αυτή είναι η ξαφνική λάμψη φωτός μέσα στο βαθύ σκοτάδι. Είναι μία, αλλά αρκεί για να αλλάξει την εικόνα. Γιατί είναι συνήθως λάμψη δυνατή. Και σύντομα ανάβουν κι άλλα φώτα. Ανατροπή. Τα δεδομένα ποτέ πια δε θα είναι δεδομένα.

Κι άλλη λέξη έρχεται εδώ, μαζί.

Γυναίκα. Όχι, δεν είναι διαχωρισμός. Δεν είναι απόλυτο και δεν ισχύει πάντα. Αλλά, πολύ συχνά, μια γυναίκα φαίνεται να πιάνει περισσότερα σήματα γύρω της, μοιάζει να παίζει με πιο ευαίσθητες χορδές τη μουσική της. Κι έχει μια δύναμη μοναδική μέσα της, που αν εκδηλωθεί, τα κάστρα γύρω πέφτουν σαν από χαρτί.

Κίνητρο. Ο άνθρωπος, η γυναίκα που ετοιμάζεται να κάνει τη διαφορά, μπορεί να γίνει το πιο ισχυρό κίνητρο για τον άντρα να κάνει κι αυτός το ίδιο. Γιατί εδώ έρχεται ακόμη μια λέξη, που πάει μαζί, η Έλξη. Δεν έχει σημασία αν δε γίνεται από την αρχή η συνειδητοποίησή της, εκείνη υπάρχει. Είναι εκεί. Τα σώματα και η χημεία το ξέρουν. Το μυαλό δυσκολεύεται να καταλάβει, αλλά ακολουθεί. Είναι αναπόφευκτο.

Μαντεύεις ποια λέξη έρχεται μετά.

Έρωτας. Το κίνητρο και η έλξη στο καλύτερο αποτέλεσμά τους. Ο έρωτας χτίζεται σιγά σιγά, λιθαράκι λιθαράκι. Κι έχει αξία αυτό, έχει γερές βάσεις. Μαζί του όμως τώρα χτίζεται και η αλλαγή. Υπάρχει ενδιαφέρον για αλλαγή. Υπάρχουν πολλοί λόγοι πλέον.

Κι άλλες λέξεις ακολουθούν. Βγαίνουν με ένταση από το στόμα. Η εικόνα τώρα μιλάει δυνατά.

Καταστροφή. Οικολογική καταστροφή. Άρα ανθρωπιστική καταστροφή. Μαζί έρχεται και η Τραγωδία. Άσχημες έννοιες τώρα. Και απορία : γιατί; Να κι άλλη λέξη, Γιατί;; Κι άλλες έρχονται, βγαίνουν όλες μαζί, χωρίς όμως να σπρώχνονται, απλά έρχονται με φόρα. Πόνος, Σκοτάδι, Τρόμος, Απελπισία. Βλέπεις την εικόνα, στέκεσαι ακίνητος και τις αφήνεις να βγουν, διαφορετικά θα σε πνίξουν. ΚΙ αν θέλεις να ακουστεί η φωνή σου ,είναι μόνο για να βγάλεις κραυγή. Μια κραυγή δυνατή, να τα σπάσει όλα. Και δάκρυα έρχονται, δεν κρατιούνται. Και τα μάτια κλείνουν. Σίγουρα την πρώτη φορά κλείνεις στιγμιαία τα μάτια μπροστά σ’ αυτό που μόλις αντίκρυσες. Δεν το αντέχεις.

Μπαίνοντας όμως βαθύτερα, κι άλλες λέξεις αναδύονται.

Αγάπη. Αγνή, αληθινή, ανιδιοτελής, απεριόριστη, ασύγκριτη. Η αγάπη για το παιδί σου. Για τον σύντροφό σου. Για τον γονιό σου. Για τον φίλο σου.

Ακίκο το όνομα της κόρης. «Θέλουμε 5 ώρες για να ταΐσουμε την Ακίκο. Αλλά αυτό μας δένει σαν οικογένεια». Τι άλλο μπορεί να σπρώχνει έναν πατέρα να μιλάει με τέτοιον τρόπο για το βαριά άρρωστο, ανάπηρο παιδί του; Τι άλλο μπορεί να είναι τόσο δυνατό; Η αγάπη, μόνο αυτή. Κι εσύ θέλεις να υποκλιθείς μπροστά στον πατέρα. Θέλεις να προσκυνήσεις. Και να αγωνιστείς γι΄αυτόν και τόσους άλλους.

Και άλλη λέξη εδώ κοντά. Ψυχή. Με τα μάτια της αγάπης βλέπεις τον άνθρωπό σου ως ψυχή, ως αυτό που αληθινά είναι κι όχι ως σώμα. Το σώμα εδώ είναι αλλόκοτο, διαστρεβλωμένο, παραμορφωμένο, ανίκανο, άχρηστο μένει. Αλλά αυτό είναι ο άνθρωπος σου; Το σώμα του; Η αγάπη σου δίνει την απάντηση. Με την αγάπη βλέπεις μέσα. Ο πατέρας βλέπει την Ακίκο σαν μια όμορφη ψυχή.

Να κι άλλη λέξη. Ομορφιά. Η ομορφιά είναι διάχυτη στην ταινία. Και είναι αληθινή.

Και τώρα βγαίνουν οι λέξεις της πικρής αλήθειας.

Δηλητηρίαση. Και μαζί Υδράργυρος. Νευροτοξικότητα. Σπασμοί. Παράλυση. Πόνοι. Θάνατος. Δεν είναι τόσο ο θάνατος, όσο η απουσία της ζωής. Άνθρωποι θύματα, που για όσο έμειναν ζωντανοί δε ζούσαν. Μαζί μ΄αυτούς και η οικογένεια τους. Ολόκληρες οικογένειες που έζησαν χωρίς να ζήσουν. Πάλι εδώ το Γιατί. Και το Πώς. Αλήθεια, πώς;;

Έγκλημα. Αδυσώπητο, ξεκάθαρο. Από αδίστακτους εγκληματίες. Πρωτοφανές; Δυστυχώς, καθόλου. Το τελευταίο; Όχι, αδύνατο με την απάνθρωπη νοοτροπία εταιρειών και κυβερνήσεων. Μία ακόμη φορά στις πολλές που προηγήθηκαν και στις άλλες που θα ακολουθήσουν. Τρομακτική η φύση του απάνθρωπου ανθρώπου, του κτήνους. Μπορεί να βλέπει που σκορπάει το θάνατο παντού γύρω του και να μένει να κοιτάζει με τη χαρακτηριστική απάθεια του, χωρίς καμία ανάγκη να κλείσει τα μάτια του όπως εμείς πιο πάνω. Έχει ταλέντο σ΄αυτό, μπορεί.

Ακτιβισμός. Οι πρώτες λέξεις, άνθρωπος, κίνητρο, αγάπη έρχονται να ενωθούν σε μία και να οδηγήσουν πια στη δράση. Είναι η ελπίδα στο παραπάνω ζοφερό τοπίο. Είναι η φωνή που όλοι περιμένουμε να ακουστεί. Είναι η γροθιά που όλοι περιμένουμε να υψωθεί. Με δύναμη, με αλτρουισμό και με πίστη. Είναι το “ευτυχώς που υπάρχει”, γιατί είναι και το μόνο φως που φαίνεται.

Βγαίνουν όμως εδώ και λέξεις που στέκονται εμπόδιο στη δράση. Ντροπή και Εθελοτυφλία. Ναι, δεν είναι όλοι έτοιμοι να αγωνιστούν. Δεν είναι καν έτοιμοι να δεχτούν τον αγώνα των άλλων. Υπάρχουν κι εκείνοι που πεθαίνει από το έγκλημα το παιδί τους, αλλά αυτοί φορτώνονται την ενοχή, επιλέγουν να νιώσουν μιάσματα και να κρυφτούν παρά να βγουν και να φωνάξουν. Συνταρακτική η φράση «Αγαπούν τον γιο τους όσο πρέπει». Και πρέπει τόσο, που δεν αρκεί για να κάνουν κάτι παραπάνω. Πόσο τραγικό. «Σ’ όλες τις περιπτώσεις Μιναμάτα κάποιος πάντα φταίει. Τα βάσανα προκαλούνται από το διάβολο… αυτό που εμείς λέμε γεγονός!». Θυμίζει κάτι από τη σημερινή μας εποχή; Σαν να τη ζούμε κι εμείς αυτήν την εθελοτυφλία και τον σκοταδισμό.

Δράση. Ευτυχώς, παρά τα εμπόδια, παρά τις δυσκολίες, παρά τον φόβο και την άρνηση στην αρχή, τελικά η δράση έρχεται. Αυτός που θεωρούσε τον εαυτό του τελειωμένο θα παίξει το σημαντικότερο ρόλο του. Το κίνητρο, η έλξη, ο έρωτας και η αγάπη θα τον ωθήσουν στο σωστό δρόμο, το δύσκολο και μακρύ. Θα φανερώσει την αλήθεια. Οι εικόνες θα μιλήσουν μόνες τους. Δε θα χρειαστούν πολλά λόγια. Οι εγκληματίες βέβαια δε θα τολμήσουν να παραδεχτούν. Τους είναι αδύνατο άλλωστε. Η ανάληψη ευθύνης είναι το πρώτο στοιχείο της ηγετικής ικανότητας. Κι αυτοί δεν έχουν καμία σχέση με ηγεσία. Η θέση και ο τίτλος δε μετράνε. Στην πραγματικότητα είναι δούλοι. Της ίδιας τους της σάπιας φύσης. Αυτοί δε θα σταματήσουν. Ξέρουν καλά να κουκουλώνουν ακόμη και τα χειρότερα και ολοφάνερα, γιατί έχουν καλούς υποστηρικτές στο κουκούλωμά τους.

Μόνο η δική μας δράση μπορεί να σώσει την κατάσταση. Μπορεί να αποτρέψει την επανάληψη των εγκλημάτων. Ένας, δύο, τρεις απλοί άνθρωποι έκαναν εδώ τη διαφορά. Ο καθένας από τη δική του θέση, με τα δικά του όπλα. Ας επιλέγουμε κάθε μέρα να είμαστε ένας από τους ανθρώπους αυτούς. Μπορούμε κι έχουμε υποχρέωση. Αυτός ο πλανήτης μάς φιλοξενεί. Ας αποδειχτούμε άξιοι και σεβαστοί επισκέπτες.

Πηγή: https://www.athensvoice.gr/culture/cinema/741519-minamata-mia-tainia-mathima-zois-poios-tha-akoloythisei

Τα πραγματικά γεγονότα πίσω από την ταινία

Ποιος ήταν ο Γ. Γιουτζίν Σμιθ
Ο Σμιθ, ήταν ο γιος ενός ιδιοκτήτη ανελκυστήρων στο Κάνσας που αυτοκτόνησε. Οξύθυμος και ο ίδιος, συχνά απειλούσε να αυτοκτονήσει. Πέρασε χρόνο σε ψυχιατρικό ίδρυμα, παραμελώντας και εγκαταλείποντας τελικά την πρώτη του γυναίκα και τα παιδιά του.
Αν και θεωρήθηκε ως ένας από τους καλύτερους φωτορεπόρτερ της γενιάς του, ο Σμιθ ήταν ένας εφιάλτης για να συνεργαστείς μαζί του, όπως λένε. Ήταν τελειομανής και εμμονικός, κουβαλούσε τόνους εξοπλισμού σε κάθε αποστολή του και κάποτε προμήθευσε έναν πελάτη που ήθελε 50 φωτογραφίες του Πίτσμπουργκ με 10.000.
Ενώ κάλυπτε τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο στον Ειρηνικό, τραυματίστηκε σοβαρά από πυρά όλμων, ενώ επίσης τραυματίστηκε σε δύο αεροπορικά ατυχήματα. Είχε ήδη εγκαταλείψει το Life Magazine όταν έπεισε τον εκδότη να τον αφήσει να πάει στη Μιναμάτα στις αρχές του 1971 για να καταγράψει τα βάσανα των ντόπιων καθώς πολεμούσαν την εταιρεία Chisso για αποζημίωση.
Ο 52χρονος τότε Σμιθ, συνοδευόταν από την 21χρονη δεύτερη σύζυγό του, Άιλιν, μια πανέμορφη μισή Αμερικανίδα, μισή Γιαπωνέζα. Εκείνη, θα αποδειχτεί ζωτικής σημασίας για να γκρεμίσει την υποψία απλών ιαπωνικών οικογενειών, οι περισσότεροι ψαράδες και όλοι τους επιφυλακτικοί με τον αλλοδαπό που βρισκόταν πίσω από την κάμερα και εμφανίστηκε θέλοντας να φωτογραφίσει τους ίδιους και τους σακατεμένους συγγενείς τους.
Το ζευγάρι σχεδίαζε να μείνει εκεί για μερικούς μήνες, αλλά τελικά έμεινε τρία χρόνια. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ήταν μάρτυρες των φοβερών συνεπειών που προκαλεί η ασθένεια Minamata – οι σοβαρές παραμορφώσεις, η κώφωση, το ανώμαλο βάδισμα και οι κινήσεις των ματιών και η αλλοιωμένη ομιλία. Η απώλεια του σωματικού ελέγχου θα έκανε τους πάσχοντες να κουνιούνται ανεξέλεγκτα.
Αυτό που ήταν ιδιαίτερα σκανδαλώδες, ήταν ότι η καταστροφή στη Μιναμάτα αφέθηκε να συνεχιστεί για 34 χρόνια.
Η φονική ασθένεια και η αποκάλυψη του σκανδάλου
Το εργοστάσιο Chisso άρχισε να απελευθερώνει μεθύλιο-υδράργυρο -την πιο τοξική μορφή του μετάλλου- μέσω των λυμάτων του, στη θάλασσα το 1932. Ο υδράργυρος συσσωρεύτηκε μέσα σε ψάρια και οστρακοειδή, τα οποία στη συνέχεια τρώγονταν από ανθρώπους και ζώα.
Η ασθένεια εντοπίστηκε για πρώτη φορά το 1956 και τα πρώτα θύματα ήταν γάτες που άρχισαν να έχουν σπασμούς, να ενεργούν άτακτα και μετά να πεθαίνουν. Ονομάστηκε «Dancing Cat Fever» αν και επηρέασε και άλλα ζώα – κοράκια άρχισαν να πέφτουν από τον ουρανό και νεκρά ψάρια να επιπλέουν στην επιφάνεια του κόλπου Μιναμάτα.
Μεταξύ των ανθρώπων, τα παιδιά ήταν τα πρώτα που εμφάνισαν συμπτώματα – δύο αδελφές, ηλικίας δύο και πέντε ετών, μέσα σε λίγες ημέρες η μια από την άλλη άρχισε να δείχνει στοιχεία σοβαρής εγκεφαλικής βλάβης. Είχαν σπασμούς, δεν μπορούσαν να περπατήσουν και η ομιλία τους ήταν ασυνάρτητη.
Σύντομα υπήρχαν πολλά περισσότερα θύματα, μικρά και μεγάλα, και η φοβισμένη πόλη – ανίκανη να καταλάβει τι τους συνέβαινε – τους έσπρωχνε σε ζοφερούς θαλάμους απομόνωσης του νοσοκομείου. Μερικοί από αυτούς θα περιστρέφονταν ξαφνικά σε αυτό που οι μάρτυρες αποκαλούσαν «φρενήρη χορό του θανάτου».
Βοηθούμενη από μια ιαπωνική κυβέρνηση απρόθυμη να εμποδίσει μια μεγάλη εθνική επιχείρηση, η Chisso κατάφερε να ξεγλιστρήσει χωρίς ευθύνη για χρόνια, αποκρύπτοντας τα αποτελέσματα της δικής της έρευνας που κατέστησε σαφές ότι εκείνοι έφταιγαν.
Όταν η εταιρεία έστειλε τα λύματά της σε έναν κοντινό ποταμό, η καταστροφή μετατοπίστηκε εκεί μόνο, καθώς επηρεάστηκαν οι άνθρωποι και τα ζώα στα γύρω χωριά. Το 1959, η Chisso συμφώνησε κυνικά σε μια μονόπλευρη συμφωνία με τα πρώτα θύματα και τους ντόπιους ψαράδες, στους οποία προσέφεραν πληρωμές «παρηγοριάς» στους πληγέντες, αλλά δεν δέχθηκαν καμία ευθύνη.
Επιπλέον, η εταιρεία εισήγαγε μια ρήτρα που ορίζει ότι εάν αργότερα κριθεί ένοχη για οποιοδήποτε αδίκημα, δεν θα ήταν υπεύθυνη για πρόσθετη αποζημίωση. Έφτασε 1968 μέχρι επιτέλους να δράσει, ανακοινώνοντας ότι η Chisso προκαλούσε σίγουρα τη νόσο Minamata.
Ο Σμιθ κέρδισε σταδιακά την εμπιστοσύνη των ντροπαλών ντόπιων – που είπαν ότι τους θύμισε τον συνταγματάρχη της KFC Sanders και τον Άγιο Βασίλη – τόσο που του επιτράπηκε να τους φωτογραφίσει με παιδιά και άλλα αγαπημένα τους πρόσωπα που έπασχαν από τη νόσο Minamata.
Αρχικά, ήταν ιδιαίτερα απρόθυμοι να συνεργαστούν επειδή, οι οικογένειες με θύματα συχνά εξοστρακίζονταν από τους γείτονες. Η Chisso ήταν ο μεγαλύτερος εργοδότης στην πόλη, έτσι πολλοί άνθρωποι ενστικτωδώς πήραν το μέρος της εταιρείας.
Η πιο διάσημη εικόνα του Σμιθ στην καριέρα του, ήταν μια από αυτές τις εικόνες που σε στοιχειώνουν. Πρόκειται για την φωτογραφία με τίτλο «Tomoko Uemura in Her Bath», η οποία τραβήχτηκε αφού η Ριόκο, η μητέρα του κοριτσιού που υπέστη σοβαρή παραμόρφωση και εγκεφαλική βλάβη, συμφώνησε να επιτρέψει στον Σμιθ να τους φωτογραφίσει καθώς έκανε μπάνιο την 15χρονη σε μια ιαπωνική μπανιέρα.
Η Τομόκο, η οποία δηλητηριάστηκε από τον υδράργυρο στη μήτρα της μη επηρεασμένης μητέρας της, πέθανε πέντε χρόνια αργότερα. Η φωτογραφία εκτίθεται στο μουσείο Smithsonian της Ουάσιγκτον.
Το περιοδικό Life, παρουσίασε την εικόνα ως μέρος μίας μεγάλης φωτογραφικής έκθεσης, σε ένα τεύχος τον Ιούνιο του 1972 που έκανε γνωστή την τραγωδία της Μιναμάτα στον ευρύτερο κόσμο.
Η παρουσία ενός διάσημου Αμερικανού φωτογράφου θεωρήθηκε κρίσιμος παράγοντας για να καταρρεύσει η άρνηση της Chisso να καταβάλει σημαντική αποζημίωση στα θύματα, καθώς η εταιρεία γνώριζε ότι ο κόσμος παρακολουθούσε τώρα. Όταν το επόμενο έτος, ένα ιαπωνικό δικαστήριο που εξέτασε τις αξιώσεις αποζημίωσης έκρινε υπέρ των θυμάτων, η εταιρεία δεν άσκησε έφεση.
Η κυβέρνηση άρχισε τελικά να καθαρίζει τον κόλπο Μιναμάτα το 1977, αλλά το νερό δεν θεωρήθηκε ασφαλές για άλλες δύο δεκαετίες. Η Chisso εκτιμάται ότι έχει καταβάλει τουλάχιστον 86 εκατομμύρια δολάρια ως αποζημίωση σε περισσότερα από 10.000 άτομα.
Ο αγώνας για τη δικαιοσύνη συνεχίζεται. Οι επικριτές λένε ότι η Chisso έχει αποφύγει να αποζημιώσει μετέπειτα θύματα με το να χωριστεί σε δύο εταιρείες, καθιστώντας έτσι δύσκολο για τους αιτούντες να το επιδιώξουν.
Ο Σμιθ πλήρωσε ένα τρομερό τίμημα για την υπεράσπιση των θυμάτων. Τον Ιανουάριο του 1972, φωτογράφιζε μια διαδήλωση έξω από το εργοστάσιο Chisso όταν του επιτέθηκαν κάμποσοι κακοποιοί, οι οποίοι τον χτύπησαν, τον σήκωσαν και του χτύπησαν το κεφάλι του στο σκυρόδεμα, με τρόπο όπως είπε, που «θα σκοτώνατε έναν κροταλία εάν τον κρατούσατε από την ουρά».
Η άγρια επίθεση τον άφησε μόνιμα τραυματισμένο. Έμεινε σχεδόν εντελώς τυφλός και υπέμεινε τόσο βίαιο πόνο από ένα σπασμένο νεύρο, που συνέχισε να χάνει τις αισθήσεις του. Επίσης, δεν θα μπορούσε ποτέ να σηκώσει ξανά τα χέρια του χωρίς δυσκολία.
Ο Σμιθ πέθανε το 1978 μετά από πτώση σε ένα παντοπωλείο. Χτύπησε το κρανίο του, το οποίο ήταν ακόμα εύθραυστο από το χτύπημα. Είχε μόλις 18 δολάρια στην τράπεζα.

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.

Σχετικά με ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ ΜΑΙΡΗ

Γεια σας,Ονομάζομαι Τσαουσίδου Μαίρη.  Υπηρετώ εδώ και 29 έτη  ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής (ΠΕ11) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης.  Ευελπιστώ να δημιουργήσω αλλαγές στον εαυτό μου και στη συνέχεια και στο περιβάλλον μου για το κοινό καλό, μέσα από το θετικό μετασχηματισμό στις σύγχρονες κοινωνίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε όλοι μας πλανητικά.

Είμαι παντρεμένη και έχω δυο παιδιά και ένα σκύλο και 2  γάτους!!!!! Μου αρέσει το θέατρο, τα ταξίδια, η κωπηλασία και το διάβασμα.
Αγαπώ πολύ τα παιδιά και εύχομαι να έχουμε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσεων! Καλή αρχή σε όλους!

Αγαπημένο ρητό: «Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.»
Ludwig Wittgenstein


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Εργαστήρια δεξιοτήτων. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.