Βιβλία Επαυξημένης Πραγματικότητας (Εφαρμογές Δημιουργίας και Ανάγνωσης) / «Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση»

blippar

τίτλο2 1Τα τελευταία χρόνια, οι τεχνολογικές εξελίξεις και η πρόοδος που παρατηρήθηκε στις φορητές συσκευές (όπως σε έξυπνα κινητά τηλέφωνα και ταμπλέτες) αλλά και στις τηλεπικοινωνίες έχουν επιφέρει τεράστιες αλλαγές στη μάθηση.
Από τις αλλαγές αυτές δεν εξαιρείται και το παραδοσιακό βιβλίο, το οποίο διαχρονικά εξελίχθηκε και επηρεάστηκε από τις κυρίαρχες τεχνολογικές τάσεις, παίρνοντας μορφές όπως: βιβλία ήχου, πολυμεσικά βιβλία σε CD ROM, διαδραστικά βιβλία στο διαδίκτυο και ψηφιακά βιβλία. Μια νέα μορφή βιβλίων, αποτέλεσμα των τεχνολογικών εξελίξεων, είναι τα βιβλία Επαυξημένης Πραγματικότητας (Ε.Π.), ένας τομέας που χρήζει ιδιαίτερης ερευνητικής προσοχής σε φορητές συσκευές, λόγω των πλεονεκτημάτων που προσφέρει στους χρήστες

Τι είναι τα βιβλία Επαυξημένης Πραγματικότητας

Τα βιβλία Επαυξημένης πραγματικότητας είναι βιβλία που επιτρέπουν στους χρήστες τους την ταυτόχρονη θέαση φυσικών και ψηφιακών πληροφοριών. Η συνηθέστερη μορφή τους αφορά κυρίως έντυπα βιβλία που εμπλουτίζονται με ψηφιακά στοιχεία και τα οποία ο χρήστης μπορεί να δει μέσω κάποιου τεχνολογικού μέσου (κινητή συσκευή, ειδικά γυαλιά Ε.Π., κάμερα H/Υ). Τα ψηφιακά στοιχεία δίνουν την εντύπωση πως συνυπάρχουν με τα φυσικά στοιχεία του βιβλίου, ενισχύοντας τη δυναμική του βιβλίου ως μέσο μάθησης.

images 2

Πλεονεκτήματα της Ε.Π. σε επίπεδο ενός σχολικού εγχειριδίου

IMG 2768

Χάρη στα συστήματα Ε.Π. που λειτουργούν σε Η/Υ αλλά και- πιο πρόσφατα- σε κινητές συσκευές, τα βιβλία Ε.Π. εμπλουτίζονται με ψηφιακές πληροφορίες (ήχους, εικόνες, βίντεο) και τρισδιάστατα αντικείμενα, παρέχοντας στους χρήστες ένα δυναμικό μέσο μάθησης, αλληλεπίδρασης αλλά και διασκέδασης. Σε επίπεδο ενός σχολικού εγχειριδίου Ε.Π. εντοπίζονται τα εξής πλεονεκτήματα:

  • Τα σχολικά βιβλία περιέχουν μονάχα εικόνες (δισδιάστατες, εκτυπωμένες πάνω στο χαρτί). Η τεχνολογία της Ε.Π. δύναται να παρουσιάσει στον χρήστη ένα τρισδιάστατο αντικείμενο που μπορεί να περιστραφεί και να μεγεθυνθεί,  ώστε να γίνει περισσότερο κατανοητό. Παραδείγματα τρισδιάστατων αντικείμενων που μπορούν να παρουσιαστούν μέσω Ε.Π. για τη παρουσίαση δυσνόητων συνήθως εκπαιδευτικών εννοιών είναι γεωμετρικά στερεά, προσομοιώσεις ανθρώπινων οργάνων, μόρια/άτομα, πλανήτες κ.α.
  • Επιπρόσθετα, η Ε.Π. παρέχει τη δυνατότητα εμπλουτισμού μιας εικόνας/κειμένου του βιβλίου με βίντεο. Καλύτερη επεξήγηση προβλημάτων και πιο εστιασμένη παροχή πληροφοριών.
  • Εύκολη χρήση. Το κινητό και το tablet είναι συνέχεια σε λειτουργία. Δεν χρειάζεται η χρήση του υπολογιστή (αναζήτηση στο διαδίκτυο, αντίστοιχα προγράμματα)
  • Το ψηφιακό υλικό Ε.Π. δύναται να προσαρμοστεί πάνω στην ύλη του μαθήματος και τις ανάγκες των μαθητών-χρηστών.
  • Ένας εύκολος τρόπος αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού της ύλης των βιβλίων. Λόγω των οικονομικών προβλημάτων της χώρας, δεν υπάρχει η δυνατότητα για νέα βιβλία. Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με νέες τεχνολογίες και πρακτικές στην εκπαίδευση χωρίς μεγάλο κόστος.

Η εφαρμογή SchoolAR-Γεωγραφία

images 4

Σκοποί του project SchoolAR είναι: (i) η δημιουργία και αξιολόγηση μιας εφαρμογής Ε.Π  για τον εμπλουτισμό ενός ήδη υπάρχοντος σχολικού εγχειριδίου, (ii) η διερεύνηση της προσθετικής αξίας των βιβλίων Ε.Π. σε πτυχές της διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας (iii) τα σχεδιαστικά κριτήρια (τόσο σε επίπεδο βιβλίου όσο και εφαρμογής) που κάνουν ένα σχολικό εγχειρίδιο Ε.Π. πιο αποτελεσματικό.

 

Ως βάση για τον σχεδιασμό της εφαρμογής SchoolAR-Γεωγραφία, επιλέχθηκε η πρώτη ενότητα του σχολικού εγχειριδίου της γεωγραφίας Στ’ δημοτικού που έχει τίτλο «Η Γη ως ουράνιο σώμα». Η ενότητα αποτελείται από έξι επιμέρους μαθήματα τα οποία αναφέρονται σε θεματικά πεδία : i) στο σχήμα και τις κινήσεις της Γης, ii) στους πόλους, τον Ισημερινό και τα ημισφαίρια της Γης, iii) στους παράλληλους κύκλους και τους μεσημβρινούς iv) sτον άξονα και την περιστροφή της Γης v) στην περιφορά της Γης γύρω από τον Ήλιο και vi) το ηλιακό μας σύστημα. Κάθε επιμέρους ενότητα εμπλουτίστηκε με στατικό ή δυναμικό ψηφιακό υλικό, που θα βοηθούσε τους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα το περιεχόμενο του βιβλίου και παράλληλα θα κέντριζε το ενδιαφέρον τους. Οι μαθητές μπορούσαν να δουν το ψηφιακό υλικό μέσω κινητών συσκευών, στοχεύοντας επιλεγμένες εικόνες-στόχους του σχολικούς τους βιβλίου.

Δείτε το βίντεο παρουσίασης της εφαρμογής:

Η εφαρμογή σχεδιάστηκε με τα λογισμικά Unity3D και Vuforia SKD και διατίθεται δωρεάν για συσκευές με σύστημα Android μέσω του Google Play.
Πατήστε στην παρακάτω εικόνα  για εγκατάσταση

τίτλο8.

Επαυξημένη Πραγματικότητα με το ARTutorΜια απίστευτα εύχρηστη εφαρμογή, με περιβάλλον στα Ελληνικά, ιδανική για όποιον/όποια θέλει να κάνει τα πρώτα βήματα στην επαυξημένη πραγματικότητα, και ειδικότερα για εμάς τους/τις εκπαιδευτικούς.

Σχετικά με το ARTutor

images 3

Το ARTutor (Augmented Reality Tutor)  είναι μια Πλατφόρμα Επαυξημένης Πραγματικότητας για την Εκπαίδευση (αλλά και τον ευρύτερο χώρο της επιμόρφωσης) που αναπτύσσεται με ίδιους πόρους από το 2016, στο Ερευνητικό Εργαστήριο ΑΕΤΜΑ,  του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος. Διατίθεται δωρεάν σε όλους τους εκπαιδευτικούς, μαθητές και φοιτητές ανά τον κόσμο με σκοπό να τους βοηθήσει να δημιουργήσουν εκπαιδευτικό υλικό και να βελτιώσουν τις  μαθησιακές εμπειρίες τους. Είναι η μοναδική πλατφόρμα επαυξημένης πραγματικότητας που έχει σχεδιαστεί για την εκπαίδευση. Για το λόγο αυτό, δεν απαιτείται καμία γνώση προγραμματισμού ώστε να μπορεί εύκολα να χρησιμοποιηθεί από όλους τους εκπαιδευτικούς ανεξαρτήτου βαθμίδας και ειδικότητας, αλλά και από τους μαθητές. Επίσης δεν απαιτείται κανένας ειδικός εξοπλισμός υψηλού κόστους (πχ, ειδικά γυαλιά, συσκευές) για να αξιοποιηθεί το παραγόμενο αποτέλεσμα. Αρκεί οποιαδήποτε κινητή συσκευή (smartphone ή tablet) πολύ χαμηλού κόστους διασφαλίζοντας έτσι την εύκολη εφαρμογή και χρήση του τόσο εντός όσο και εκτός του Σχολικού Περιβάλλοντος.

Το ARTutor έχει επικεντρωθεί στην προσθήκη ψηφιακού περιεχομένου στα παραδοσιακά εκπαιδευτικά βιβλία και σε άλλα κείμενα (οποιοδήποτε κείμενο αρχικής μορφής pdf), με σκοπό να βοηθήσει και τελικά να βελτιώσει την μαθησιακή εμπειρία συμβάλλοντας στην καλύτερη κατανόηση του εκπαιδευτικού υλικού. Η προσθήκη επαυξήσεων (augmentations), πραγματοποιείται από το ARTutor χωρίς να επιφέρεται καμία αλλοίωση στην αρχική μορφή, ψηφιακή ή εκτυπωμένη, του βιβλίου κειμένου (π.χ. απαίτηση ύπαρξης QRcodes).  Κατά συνέπεια δεν απαιτείται ειδική  επανέκδοση του υλικού που έχει ήδη παραχθεί-εκτυπωθεί. Επιπλέον, είναι θεματικά ανεξάρτητο και συνεπώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί για  κάθε εκπαιδευτικό αντικείμενο, π.χ. από φυσική έως ιστορία, από λογοτεχνικά κείμενα μέχρι εξειδικευμένα τεχνικά εγχειρίδια χρήσης.

Οδηγίες Χρήσης

To ARTutor (η τρέχουσα έκδοση είναι η 4η) αποτελείται από:

  • ένα διαδικτυακό περιβάλλον συγγραφής υλικού (authorware) και
  • μια εφαρμογή για κινητές συσκευές (mobile app) και είναι ήδη διαθέσιμη στο Google Play (Android) και το App Store (iOS).

Οι συσκευές με Android πρέπει να είναι συμβατές με το ARCore της Google (δείτε τη λίστα συμβατών συσκευών: https://developers.google.com/ar/devices )

Για να δημιουργηθούν επαυξημένα βιβλία απαιτείται εγγραφή και σύνδεση σε προσωπικό λογαριασμό.

Αφού δημιουργηθεί λογαριασμός και ο χρήστης συνδεθεί στον ιστότοπο, μπορεί να επιλέξει:

είτε τον σύνδεσμο: Δημιουργία

είτε τον σύνδεσμο: Τα Βιβλία Μου -> Νέο Βιβλίο

…και να δημιουργήσει μέσω του εργαλείου συγγραφής ένα νέο βιβλίο επαυξήσεων.

Φυσικά, μπορείτε να πραγματοποιήσετε όσες αλλαγές θέλετε στα βιβλία σας. Να προσθέσετε ή να αφαιρέσετε επαυξήσεις, να δημιουργήσετε νέα βιβλία, να τα τροποποιήσετε ή ακόμη και να τα διαγράψετε.

Προσθήκη σύνθετων επαυξήσεων με τον AR Experience Editor

Πραγματικά μια πολύ εύχρηστη πλατφόρμα. Τόσο το διαδικτυακό κομμάτι της δημιουργίας του υλικού, όσο και της εφαρμογής για τις κινητές συσκευές. Αξίζει πραγματικά να προσπαθήσετε να δημιουργήσετε κάτι δικό σας.

Προβολή του επαυξημένου Βιβλίου στην εφαρμογή για κινητές συσκευές

Για να προβάλετε την επαυξημένη εμπειρία στην κινητή συσκευή(να δείτε τώρα τα παραπάνω να “ζωντανεύουν”) θα πρέπει να έχετε κατεβάσει πρώτα την εφαρμογή ARTutor. Κατά το άνοιγμα της εφαρμογής, ο χρήστης θα μεταβεί στην αρχική οθόνη της εφαρμογής.

Από εδώ ο χρήστης έχει δύο επιλογές:

1) Να βρει ένα βιβλίο που δημιουργήθηκε και φιλοξενείται στον διακομιστή ARTutor μέσα από κατάλληλα μενού.

2) Να σαρώσει τον QRCode ενός βιβλίου και να ενεργοποιηθεί άμεσα η κάμερα για σάρωση των περιοχών επαυξήσεων

Στη συνέχεια, η κάμερα της κινητής συσκευής θα ανοίξει και μόλις βρεθεί κάποια εικόνα ενεργοποίησης, η επαυξημένη εμπειρία θα προβληθεί. 

Προβολή του επαυξημένου Βιβλίου στην εφαρμογή για κινητές συσκευές

Πρόσθετες Πληροφορίες

Στον επίσημο ιστότοπο του ARTutor του Ερευνητικού Εργαστηρίου ΑΕΤΜΑ, υπάρχουν   αναλυτικοί οδηγοί με όλα τα βήματα, αλλά και βίντεο, τόσο για τη διαδικτυακή πλατφόρμα, όσο και για την εφαρμογή για τις κινητές συσκευές:

Βίντεο από την Ημερίδα :10 Τεχνολογίες στη Metaverse Εκπαίδευση

 Στην παρακάτω ιστοσελίδα θα βρείτε πολλά περισσότερα για τις εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας στην εκπαιδευτική διαδικασία

τίτλο8. 1

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.

Σχετικά με ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ ΜΑΙΡΗ

Γεια σας,Ονομάζομαι Τσαουσίδου Μαίρη.  Υπηρετώ εδώ και 29 έτη  ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής (ΠΕ11) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης.  Ευελπιστώ να δημιουργήσω αλλαγές στον εαυτό μου και στη συνέχεια και στο περιβάλλον μου για το κοινό καλό, μέσα από το θετικό μετασχηματισμό στις σύγχρονες κοινωνίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε όλοι μας πλανητικά.

Είμαι παντρεμένη και έχω δυο παιδιά και ένα σκύλο και 2  γάτους!!!!! Μου αρέσει το θέατρο, τα ταξίδια, η κωπηλασία και το διάβασμα.
Αγαπώ πολύ τα παιδιά και εύχομαι να έχουμε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσεων! Καλή αρχή σε όλους!

Αγαπημένο ρητό: «Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.»
Ludwig Wittgenstein


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Εικονική τάξη, Εκπαιδευτικό Υλικό, Θεματική 4 :ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ, υπηρεσίες για μαθητές, ψηφιακές εφαρμογές. Ετικέτες: , , . Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.