Το νου σου στο παιδί…. η Αλήθεια και της Χαλιμάς τα παραμύθια

easteregg10 5

   “Ξέρει η μαμά” …

Αυτό διατείνεται στη ταινία “Μαλλιά κουβάρια”, μια ψιλομεταμοντέρνα εκδοχή της Ραπουνζέλ, ο χαρακτήρας  στον οποίο δανείζει εκπληκτικά της φωνής της (και τα συγχαρητήρια μου σε όποιον είχε την έμπνευση  για αυτήν την έκπληξη στην ελληνική μεταγλώττιση ) η  Άλκηστη Πρωτοψάλτη προκειμένου να πείσει την Ραπουνζέλ να την εμπιστευτεί και να μην φύγει  από τον πύργο της όπου τάχα είναι ασφαλής γιατί ο κόσμος είναι, λέει, ένα πολύ επικίνδυνο μέρος.  Μόνο που δεν είναι η μάνα της στην πραγματικότητα. Είναι η Γκόθελ, η κακιά μάγισσα που την έχει αρπάξει από τους πραγματικούς γονείς της, κι οι φανταστικοί κίνδυνοι τους οποίους επικαλείται αποσκοπούν να κρύψουν πως ο πραγματικός κίνδυνος είναι οι ίδια, καθώς θέλει να μείνει κλεισμένη στη φυλακή της η Ραπουνζέλ ώστε να μπορεί να χαϊδεύει τα μαγικά μαλλιά της και έτσι να μείνει για πάντα νέα. Μόνο που η Ραπουνζέλ δεν είναι καμιά χθεσινή. Έχει διαβάσει Αναγνωστάκη κι είναι πια ένα από κείνα τα παιδιά που δεν της άρεσαν ποτέ τα παραμύθια.
Άλλα για τις άλλες πριγκιπισσες της Ντίσνει  – και όχι μόνο, εύκαιρος βρίσκεται πάντα για όλους μας κάποιος αυτόκλητος “σωτήρας”- και αυτές είναι πάντα βαθιά νυχτωμένες.

Πρέπει να λέμε την αλήθεια στα παιδιά;

Έχετε βρεθεί συχνά μπροστά στο δίλημμα: «να πω όλη την αλήθεια στο παιδί μου;», «πόσο μπορεί να το αντέξει;», «μήπως ένα ψέμα είναι προτιμότερο από τη σκληρή πραγματικότητα;».
Πολλοί γονείς συγχέουν τα όρια της γνώσης που πρέπει να λαμβάνει το παιδί ανάλογα με την ηλικία του, με το αν πρέπει ή όχι να μαθαίνει την αλήθεια, αποφεύγοντας έτσι να συζητήσουν για θέματα που το ίδιο το παιδί θέτει και που αγγίζουν «επικίνδυνες» περιοχές.
Εκρηκτικοί καυγάδες, διαζύγιο γονέων, οικονομικές δυσχέρειες, προβλήματα με τον/την σύζυγο ή σύντροφο, απώλεια αγαπημένων προσώπων, επαγγελματικά προβλήματα, απογοήτευση και αγωνία σε σχέση με προβλήματα των παιδιών είναι μερικά από τα θέματα που φέρνουν το γονιό μπροστά στο βασανιστικό ερώτημα «να το πω στο παιδί ή όχι;».
Οι περισσότεροι γονείς επιλέγουν το δρόμο της απόκρυψης της αλήθειας από το παιδί. Αρνούνται το πρόβλημα, προβάλλοντας έτσι στο παιδί μια ψευδή εικόνα, ότι όλα πάνε καλά, διαστρεβλώνοντας τελικά και τη δική τους αντίληψη για την πραγματικότητα.

 

 

Δυστυχώς, είναι αρκετοί οι γονείς που πιστεύουν πως «μικρό είναι, σιγά τι θα πάθει;» Έχετε σκεφτεί όμως πως ακόμα και τα μικρά και αθώα ψεματάκια που μπορεί να πείτε στο παιδί σας φτάνουν για να το πληγώσουν όταν τα …ανακαλύψει; Έχετε σκεφτεί επίσης πως νιώθει το παιδί σας όταν γνωρίζει ποια είναι η αλήθεια αλλά για δικούς σας λόγους
ο κάθε παιδί – είναι δοσμένο από τη φύση για την επιβίωση – μαθαίνει να εμπιστεύεται την δική του εσωτερική αίσθηση του σωστού και του λάθους. Αυτή η αίσθηση μάλιστα ενισχύεται όσο οι γονείς τους την ενθαρρύνουν, μαθαίνοντάς το πώς είναι από μόνο του αποτελεί μια αξιόπιστη πηγή πληροφοριών. Όταν η αίσθηση αυτή γκρεμίζεται και το παιδί ακούει πως «η αλήθεια του» είναι τελικά ένα ψέμα, η αυτοπεποίθησή του μετατρέπεται σε δυσπιστία προς τον έξω κόσμο. Για να μεγαλώσει ένα ψυχικά υγιές παιδί, χρειάζεται να αναπτύξει αυτή την αίσθηση της αλήθειας του. Πρόκειται για ένα ζωτικής σημασίας δομικό στοιχείο για την ανάπτυξη μιας υγιούς προσωπικότητας.

Το πρόβλημα ξεκινάει από τους ίδιους οι οποίοι δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα και προβάλλουν το πρόβλημά τους σαν πρόβλημα του παιδιού τους. Όμως η συγκάλυψη της αλήθειας ωφελεί ή βλάπτει  την ψυχική υγεία του παιδιού;

Πόσο μπορεί να πληγωθεί το παιδί όταν του λέμε ψέματα;

Καμιά φορά, όταν υπάρχει κάτι το οποίο δεν θα θέλαμε να είχε συμβεί ή συμβαίνει ενώ θα προτιμούσαμε να το αποφύγουμε, λέμε ψέματα στα παιδιά μας παραλείποντας να τους πούμε τα πάντα. Είναι απόλυτα φυσικό να θέλουμε να τα προστατέψουμε από τα δύσκολα συναισθήματα αλλά δεν είναι τα δικά τους συναισθήματα που συνθέτουν το πρόβλημα. Γι’ αυτό, σύμφωνα με τους ειδικούς είναι καλύτερο να δίνουμε στα παιδιά μας όλη την πληροφορία που συνθέτει την δύσκολη αλλά μοναδική αλήθεια…

Αν λέμε ψέματα, ή παραλείπουμε κάποια μέρη της αλήθειας, για να προστατέψουμε τα παιδιά μας από την πραγματικότητα μιας δύσκολης κατάστασης, αυτό που στην ουσία κάνουμε είναι να αποδυναμώνουμε τα ένστικτά τους διότι τους λέμε κάτι διαφορετικό από αυτό που νιώθουν και διαισθάνονται. Έτσι, τα βάζουμε σε μία άβολη θέση κι αν δεν μπορούν να το εκφράσουν, είναι πολύ πιθανό να οδηγηθούν σε μία ακατάλληλη συμπεριφορά. Στα παιδιά οφείλουμε την αλήθεια και μόνο την αλήθεια η οποία όσο δύσκολη κι αν είναι, είναι προτιμότερη από τη φαντασία που αναπόφευκτα θα γεμίσει τα κενά τους με χειρότερες σκέψεις. Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, δεν μπορούμε να προστατέψουμε τα παιδιά μας από τις δυστυχίες και τις δυσκολίες που θα φέρει η ζωή, μπορούμε όμως να σταθούμε δίπλα τους και να περνάμε μαζί τους κάθε δοκιμασία, ώστε να τα βοηθήσουμε να αποδεχτούν τα συναισθήματά τους και να χειριστούν με επιτυχία τις δυσκολίες όταν έρθουν.

Όλα τα παιδιά έχουν ανάγκη επιβεβαίωσης: θέλουν να νιώθουν σημαντικά, ότι είναι επιθυμητά και αγαπητά από τους δικούς τους, όχι ακούγοντας σποραδικά λόγια αγάπης, αλλά νιώθοντας πως αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής των γονιών τους. Κι αυτό είναι δύσκολο να το πετύχουμε αν κρύβουμε πράγματα από τα παιδιά μας και μάλιστα πράγματα που μπορεί να επηρεάσουν άμεσα τη ζωή τους, όπως για παράδειγμα ένας χωρισμός. Τα παιδιά έχουν δικαίωμα να ξέρουν κι εμείς υποχρέωση να τους λέμε την αλήθεια…

• Μπορεί η απόκρυψη της αλήθειας να δρα ανακουφιστικά για τους γονείς την παρούσα στιγμή, αλλά μακροπρόθεσμα επιβαρύνει τον ψυχισμό του παιδιού, το οποίο γίνεται δέκτης διπλών και αντιφατικών μηνυμάτων που το αποδιοργανώνουν.
• Αν δεν ειπωθεί η αλήθεια έστω και με τα λόγια που οι ενήλικες χρησιμοποιούν για να αντιμετωπίσουν τον πόνο που τους προκαλεί μια πραγματικότητα αναπόφευκτη, το παιδί φτιάχνει στο μυαλό του φαντασιώσεις πολύ πιο τραγικές για το ίδιο.
• Το ψέμα προκαλεί το θυμό, την απογοήτευση και την ανασφάλεια του παιδιού το οποίο χάνει την εμπιστοσύνη στο γονιό του.
Γι’ αυτό:
• Δεν πρέπει να υποτιμάμε την ικανότητα του παιδιού να αντιλαμβάνεται την αλήθεια  και να γνωρίζουμε ότι τα παιδιά ξέρουν και καταλαβαίνουν περισσότερα απ’ ότι φανταζόμαστε.
• Πρέπει να σεβόμαστε την προσωπικότητα του παιδιού.
• Όταν τα παιδιά είναι ενημερωμένα για την οικογενειακή τους κατάσταση τίποτα δεν τα πληγώνει, όταν δεν λέγεται για να πληγωθούν αλλά για να ειπωθεί η πραγματικότητα.
• Οι γονείς να επεξεργαστούν οι ίδιοι τους φόβους και την αγωνία τους ώστε αυτοί να μην προβάλλονται πάνω στο παιδί.
• Η ανοιχτή έκφραση των σκέψεών τους με ταυτόχρονη διεξοδική συζήτηση με το παιδί θα έχει θετικά αποτελέσματα.
• Το παιδί πρέπει να μπορεί να εκφράσει την αγωνία που του προκαλεί το πρόβλημα.
• Οι γονείς να ενθαρρύνουν και άλλους εναλλακτικούς τρόπους για να μιλήσουν με τα παιδιά: ζωγραφική, παιχνίδια, παίξιμο ρόλου.
• Η αλήθεια αποτελεί μονόδρομο για μια σωστή και εποικοδομητική σχέση που αποβλέπει στη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας.

Μέρος β 

Η ποίηση και η αλήθεια 

 Aς δούμε το ποίημα του Αναγνωστάκη “Στο παιδί μου”.
Το ποίημα  διατρανώνει, πέρα από το αναφαίρετο δικαίωμα των ανθρώπων στην αλήθεια, το χρέος του ποιητή . Η ποίηση λοιπόν, είναι ο θεματοφύλακας της αλήθειας. Η ποίηση είναι ο ακοίμητος φρουρός των ανθρώπων και τους υπενθυμίζει την αλήθεια, πίσω από τα παραμύθια όσων προσπαθούν να τους ποδηγετήσουν είτε παρουσιάζοντας μια ψευδώς ειδυλλιακή εικόνα των πραγμάτων είτε τρομάζοντας τους με φανταστικούς εχθρούς και κινδύνους. 

Πρόκειται για ένα πολυεπίπεδο ποίημα που επιδέχεται πολλαπλές ερμηνείες (τόσο που ο  όρος “πολυεπίπεδο” μπορεί να εκληφθεί ως κυριολεκτικός σχεδόν), ο νοηματικός πυρήνας του  οποίου προκύπτει από την πολυσημία της λέξης “παραμύθι”, η οποία μπορεί να σημαίνει είτε μια φανταστική, διδακτική ιστορία που απευθύνεται σε παιδιά (με καλό τέλος συνήθως) είτε το ψέμα και μάλιστα  το κακόβουλο.   Ο χαρακτήρας του είναι αφηγηματικός και με βάση τον χρόνο μπορεί να χωριστεί σε δυο ενότητες. Οι τρεις πρώτες στροφικές ενότητες  αναφέρονται σε κάτι που γινόταν παλιά, ενώ οι επόμενες αναφέρονται στο αφηγηματικό παρόν.
Όπως προκύπτει από τον τίτλο, ο  αφηγητής του ποιήματος είναι ένας γονιό και το ποίημα είναι αφιερωμένο στο παιδί του, ένα είδος παρακαταθήκης για το μέλλον, μια πνευματική διαθήκη. Ξεκινάει με τη διαπίστωση ότι  το παιδί του δεν γουστάρει τα παραμύθια, άρα είναι  ώριμο να δεχτεί και να αντιμετωπίσει  την πραγματικότητα  αλλά  και να διαχειριστεί την αλήθεια. Συνεπώς, δεν έχει ανάγκη ούτε τις  εξωραϊσμένες καταστάσεις που περιγράφουν τα παραμύθια για να μην πληγωθούν τα παιδιά, ούτε τους  υπερβολικούς και ανυπόστατους  κινδύνους που  επισείουν. Η απαρέσκεια αυτή δε είναι διαρκής και διαχρονική όποτε δηλώνει το «ποτέ».

  O ποιητής υποστηρίζει τη συγκεκριμένη και κυριολεκτική αναφορά στην πραγματικότητα αντί της ωραιοποιημένης εκδοχής που παρουσιάζουν τα «παραμύθια».

Στο παιδί μου
Στο παιδί μου δεν άρεσαν ποτέ τα παραμύθια
Και του μιλούσανε για Δράκους και για το πιστό σκυλί
Για τα ταξίδια της Πεντάμορφης και για τον άγριο λύκο
Μα στο παιδί μου δεν άρεσαν ποτέ τα παραμύθια
Τώρα, τα βράδια, κάθομαι και του μιλώ
Λέω το σκύλο σκύλο, το λύκο λύκο, το σκοτάδι σκοτάδι,
Του δείχνω με το χέρι τους κακούς, του μαθαίνω
Oνόματα σαν προσευχές, του τραγουδώ τους νεκρούς μας.
Α, φτάνει πια! Πρέπει να λέμε την αλήθεια στα παιδιά.
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Ο τίτλος του ποιήματος: αλληγορία
  • Ο ποιητής – πατέρας: πολιτικός, ηθικός και πνευματικός καθοδηγητής, που γαλουχεί υπεύθυνα και συνειδητά το κοινό του, το προστατεύει από το ψέμα, φωτίζει με την τέχνη του την «πλαστογραφημένη ζωή» ( «Μόνο μιαν άκρη της αλήθειας να σηκώσω να ρίξω λίγο φως στην πλαστογραφημένη μας ζωή. Όσο μπορώ, κι όσο κρατήσω» Τίτος Πατρίκιος)
  • Παιδί : οι νέοι, αναγνωστικό κοινό, ώριμοι, κατά την εκτίμηση του ποιητή, αποδέκτες της ποίησής του ( Στο παιδί μου δεν άρεσαν ποτέ τα παραμύθια)

 

Πώς ορίζεται η αλήθεια και πώς κατοχυρώνεται η ηθική της αξία;

Ο ποιητής προτιμά να λέει ή να αποκαθιστά την αλήθεια, την κυριολεκτική δηλαδή αναφορά σε πρόσωπα και πράγματα, είτε αυτή είναι πολιτική είτε ηθική. Αγωνιστικός και περισσότερο κοντά στην ιδέα της στρατευμένης ποίησης, ο Αναγνωστάκης πιστεύει στη ρεαλιστική άποψη της τέχνης – «καθρέφτη» της ζωής και της πραγματικότητας.

Πώς αξιοποιεί ο ποιητής τη διπλή σημασία της λέξης «παραμύθι»

Ο ποιητής αξιοποιεί τα παρακάτω παραμυθικά μοτίβα:
  •  Δράκους, υπερφυσικά στοιχεία εκφραστές του κακού, της σκληρότητας, της απανθρωπιάς
  •  Το πιστό σκυλί, ο Άργος, του Ομηρικού Οδυσσέα, σύμβολο εμπιστοσύνης
  •  Την Πεντάμορφη, προσωποποίηση της ψυχικής ευγένειας και καλοσύνης σε αντιπαράθεση με την ασχήμια (το Τέρας)
  •  Τον άγριο λύκο στο παραμύθι της Κοκκινοσκουφίτσας, σύμβολο της δολιότητας και της εξαπάτησης, που τιμωρείται στο τέλος

 

Όλα αυτά συμβολίζουν την απόκρυψη και παραποίηση της αλήθειας, την ωραιοποίηση της πραγματικότητας, την παραχάραξη της ιστορίας από τις κάθε λογής εξουσίες, που επιχειρούν με την κατάλληλη κάθε φορά προπαγάνδα να χειραγωγήσουν τους λαούς, άλλοτε εφησυχάζοντάς τους, και άλλοτε επισείοντας ανύπαρκτους κινδύνους για να εμφανιστούν ως σωτήρες.
Η λειτουργία των προσώπων
  • γ΄πληθυντικό (του μιλούσανε): Οι κάθε λογής εξουσίες, το δικτατορικό καθεστώς, η αριστερή κομματική διανόηση που αυστηρά πειθαρχημένη στην επίσημη γραμμή, υποκύπτει σε σκοπιμότητες, αποσιωπά, παραχαράσσει, πλαστογραφεί την ιστορία.
  • α΄  ενικό(κάθομαι, του μιλώ, λέω, του δείχνω, του μαθαίνω, του τραγουδώ): Τα έξι πρωτοπρόσωπα ρήματα, όλα σε χρόνο ενεστώτα που τονίζει τη διάρκεια, υπογραμμίζουν το ρόλο και την ευθύνη του ποιητή απέναντι στο κοινό του. Ο ποιητής, ο καλλιτέχνης, ο πνευματικός άνθρωπος οφείλει να αποκαταστήσει αλήθειες, να καταγγείλει ενόχους, να τιμήσει τη μνήμη νεκρών και ηρώων.
  • α΄πληθυντικό(να λέμε): Η μετάβαση από το α΄ενικό στο α΄πληθυντικό πρόσωπο σηματοδοτεί τη μετάβαση από την ατομική στη συλλογική – καθολική ευθύνη. Οι ποιητές και γενικότερα οι πολιτικοί και πνευματικοί άνθρωποι ενός τόπου έχουν χρέος να πουν την αλήθεια συμβάλλοντας στη σωστή διαπαιδαγώγηση των νέων.

Σε αντίθεση όμως με τις επιθυμίες του παιδιού του κάποιοι επιμένουν να του λένε παραμύθια. Αυτοί οι κάποιοι δεν κατονομάζονται ώστε δια της αποσιώπησης να γίνει  πιο αισθητή και κατανοητή η εντύπωση τέτοιου είδους πατερναλιστικών πρακτικών. Και βέβαια, για  να μπορούν να εννοηθούν όποιοι, πρόσωπα ή θεσμοί,  ταιριάζουν  σε κάθε περίπτωση. Στη Ραπουνζέλ, που λέγαμε, ήταν η Γκόθελ,  στο μικρό ραφτόπουλο ο παππούς του, στον Γαλιλαίο και τον Τζορντάνο Μπρούνο η Ιερά Εξέταση και η Καθολική Εκκλησία, στον Θεόφιλο Καΐρη η Ορθόδοξη, στον Πινόκιο η γάτα και η αλεπού και, δυστυχώς, σε αρκετά παιδιά οι ίδιοι οι γονείς τους, όταν δεν τους επιτρέπουν να ενηλικιωθούν και τους εξαναγκάζουν να περάσουν τη ζωή τους ως Πήτερ Παν με το ζόρι.

Για να φανερώσει τις πραγματικές προθέσεις όλων αυτών  ο αφηγητής χρησιμοποιεί ως σύμβολα στοιχεία από διάφορα γνωστά παραμύθια, αποκαλύπτοντας το πραγματικό τους νόημα. Οι Δράκοι,  το κατεξοχήν κακό πολλών παραμυθιών,  σηματοδοτούν  ανυπόστατους και υπερφυσικούς κινδύνους,  που σκοπό έχουν να προκαλέσουν τον τρόμο στο παιδί και  μέσω αυτού τον ελέγχουν   ή  ένα προκάλυμμα που καλύπτει τους πραγματικούς κινδύνους. . Το πιστό σκυλί είναι πιθανότατα μια  αναφορά στην Οδύσσεια που σκοπό έχει να εξάρει την ανιδιοτελή αγάπη  ως την μοναδική πραγματικότητα ή να  υπερτονίσει  την σημασία της υπακοής, με αποτέλεσμα να καλλιεργείται στο παιδί η αντίληψη ότι τα πράγματα είναι απλά και ότι  οι άνθρωποι είναι όλοι καλοί ή ότι πρέπει να υπακούν  χωρίς περιορισμούς  όπως το σκυλί,  μη αμφισβητώντας καμιά αυθεντία και μη κάνοντας καμιά ερώτηση. Η Πεντάμορφη, η οποία εξημέρωσε το τέρας μόνο με την ευγένεια της ψυχής της, καλλιεργεί  μια ειδυλλιακή,  μη πραγματική εντύπωση ότι η ηθική από μόνη της θα θριαμβεύσει, άρα δεν χρειάζεται αγώνας και προσπάθεια για να νικηθεί το κακό. Η Πεντάμορφη επίσης λειτουργεί ως το αντίθετο της “Ελένης” του Ευριπίδη, καθώς είναι όμορφη και στη μορφή  αλλά και στην ψυχή καλλιεργώντας την εσφαλμένη αντίληψη πως το “φαίνεσθαι” αντιστοιχεί στο “είναι”, το οποίο προφανώς και δεν ισχύει.   Ο άγριος λύκος  αντιστοιχεί στο αρχετυπικό κακό,  που σε όλα τα παραμύθια που πρωταγωνιστεί συντρίβεται στο  τέλος, πράγμα που βέβαια δεν είναι αυτονόητο στην καθημερινή ζωή και δεν προετοιμάζει το παιδί για την πιο ρεαλιστική πιθανότητα να πάνε τα πράγματα άσχημα και  όντας απροετοίμαστο να μην μπορεί να διαχειριστεί τις  δυσκολίες. Με άλλα λόγια, αυτοί που λένε παραμύθια  υποβιβάζουν ουσιαστικά  το παιδί κι επιχειρούν να το κρατήσουν αέναα σε μια παιδική ανωριμότητα  είτε τρομοκρατώντας το με ανυπόστατους κινδύνους  είτε εξωραΐζοντάς του την πραγματικότητα με τελικό σκοπό να το χειραγωγήσουν και να το ελέγξουν.  Η επανάληψη του πρώτου στίχου με την προσθήκη στην αρχή του αντιθετικού συνδέσμου «μα», αποσκοπεί να δηλώσει την πλήρη και ολοκληρωτική αντίθεση του παιδιού για την κατάσταση αυυτή. Και με αυτήν την αίσθηση τελειώνει η πρώτη ενότητα.

easteregg10 6  Το “τώρα” με το οποίο ξεκινάει  η δεύτερη ενότητα, που εξελίσσεται στο αφηγηματικό παρόν,  δηλώνει την κρισιμότητα της κατάστασης και την σημασία της ανάγκης για άμεση ενεργοποίηση και δράση χωρίς καθυστέρηση. Ο ίδιος ο πατέρας, λοιπόν, παίρνει την ευθύνη στα χέρια του και την νύχτα, την ώρα δηλαδή που η ψυχή αγριεύεται και επηρεάζεται πιο εύκολα από άλογους φόβους  ή την ώρα που το σκοτάδι  καλύπτει την αλήθεια, λέει στο παιδί του αυτά που όντως χρειάζεται να ξέρει.  Του λέει δηλαδή τα πράγματα με το όνομα τους και τα παρουσιάζει στις φυσικές τους διαστάσεις («λέω το σκύλο σκύλο το λύκο λύκο  το σκοτάδι σκοτάδι») , του αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο του κακού (“Του δείχνω με το χέρι τους κακούς”)  και εξυμνεί τους τα πραγματικά ιερά πρόσωπα, τους αληθινούς ήρωες που θα έπρεπε να προβάλλονται ως πρότυπα  αποτίοντας τους τις τιμές που τους αξίζουν και αποκαθιστώντας την  μνήμη τους και την αξία των αγώνων του(“του μαθαίνω Ονόματα σαν προσευχές, του τραγουδώ τους νεκρούς μας”).

    Καταλήγοντας με αγανάχτηση στο συμπέρασμα ότι γενικά στα παιδιά –  και όχι μόνο στο δικό του-  είναι επιτακτική ανάγκη να προσφέρεται μια ρεαλιστική απεικόνιση της πραγματικότητας,   ο αφηγητής και μέσω αυτού ο ποιητής , θέλει να επισημάνει πόσο θεμελιώδης και σε ηθικό επίπεδο  είναι η αλήθεια για τον άνθρωπο. Διότι και δεν τον υποβιβάζει εμφυσύοντας του φόβο για ανύπαρκτα πράγματα ή ωραιοποιώντας την πραγματικότητα  και τον προετοιμάζει για τις δυσκολίες της ζωής

ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

  1. Διονύσης Σαββόπουλος, Τι έπαιξα στο Λαύριο 

Στο παρακάτω τραγούδι του από το δίσκο Ρεζέρβα (1979) ο Διονύσης Σαββόπουλος δεν κρύβει την αμηχανία του για το ρόλο του ως τραγουδοποιού, όταν πρόκειται να απευθυνθεί στα παιδιά που ζουν στην υποβαθμισμένη περιοχή του Λαυρίου.

Δεν ξέρω τι να παίξω στα παιδιά

στην αγορά στο Λαύριο

είμαι μεγάλος με τιράντες και γυαλιά

κι όλο φοβάμαι το αύριο.

Πώς να κρυφτείς απ’ τα παιδιά

έτσι κι αλλιώς τα ξέρουν όλα

και μας κοιτάζουν με μάτια σαν κι αυτά

όταν ξυπνούν στις δύο η ώρα

Ζούμε μέσα σ’ ένα όνειρο που τρίζει

σαν το ξύλινο ποδάρι της γιαγιάς μας

Μα ο χρόνος ο αληθινός

σαν μικρό παιδί είναι εξόριστος

Μα ο χρόνος ο αληθινός

είναι ο γιος μας ο μεγάλος κι ο μικρός

Δεν ξέρω τι να παίξω στα παιδιά

μα ούτε και στους μεγάλους

πάει καιρός που έχω μάθει ξαφνικά

πως είμαι ασχημοπαπαγάλος.

Πώς να τα κρύψεις όλα αυτά

έτσι κι αλλιώς τα ξέρουν όλοι

και σε κοιτάζουν με μάτια σαν κι αυτά

όταν γυρνάς μέσα στην πόλη

Δ. Σαββόπουλος, H σούμα, 1963-2003, Ιανός

Να συγκρίνετε τη στάση και τον προβληματισμό του τραγουδοποιού Σαββόπουλου απέναντι στο κοινό του – παιδιά αλλά και μεγάλους – με τη στάση του ποιητή – πατέρα Αναγνωστάκη απέναντι στο παιδί και κατ’ επέκταση στο δικό του κοινό. Ποιος ο ρόλος και οι αντιδράσεις των παιδιών σε καθεμιά περίπτωση;

  1. Κώστας  Μόντης, Απόσπασμα από ένα άλλο τραγούδι για το μεγάλο μας αδελφό.

Δε γίνουνται σήμερα αυτά τα πράγματα, Γρηγόρη.

Αυτά τα παράτησε ο κόσμος

χιλιάδες χρόνια τώρα

και τ’ αφυδάτωσε και τα ταρίχεψε

και τα ‘κανε παραμύθια

για τ’ αναγνωστικά των παιδιών,

γιατί αρέσουν στα παιδιά οι Θερμοπύλες

με τους χτενισμένους Σπαρτιάτες

και τα «υπό σκιάν» και τα «μολών λαβέ».

Δεν τα ‘βαναν για να τα επαναλαμβάνουμε.

Έπειτα πώς έρχεσαι

ύστερα από δυόμιση χιλιάδες χρόνια να διεκδικήσεις;

Σκέφτηκες τον αριθμό;

Δυόμιση χιλιάδες χρόνια δεν υπήρχε αντίρρηση,

δυόμιση χιλιάδες χρόνια

είχαν κάνει κατοχή το παραμύθι οι άνθρωποι.

Δεν μπορείς εσύ τώρα να λες όχι.

Να εξηγήσετε το νόημα που αποδίδουν στον όρο παραμύθι οι ποιητές Μαν. Αναγνωστάκης και Κώστας Μόντης στα ποιήματά τους: «Στο παιδί μου» και «Τραγούδι για το μεγάλο μας αδελφό», αντίστοιχα.

easteregg10 2

III. Γιώργος Σεφέρης, Τελευταίος Σταθμός (απόσπασμα)
Ο «Τελευταίος Σταθμός», είναι γραμμένος, σύμφωνα με την ένδειξη του ποιητή, στο λιμάνι Cava dei Tirreni, κοντά στο Σαλέρνο της Ιταλίας, στις 5 Οκτωβρίου 1944. Εκεί έχουν φτάσει από την Αίγυπτο οι ελληνικές διπλωματικές υπηρεσίες και είναι έτοιμες να επιστρέψουν στην Ελλάδα, από την οποία αποχωρούν οι Γερμανοί. Το δράμα φαίνεται να τελειώνει, αλλά σε λίγο θ’ αρχίσουν νέες συμφορές: ο εμφύλιος.
[…..] Πάλι τα ίδια και τα ίδια, θα μου πεις, φίλε.
Όμως τη σκέψη του πρόσφυγα τη σκέψη του αιχμάλωτου τη σκέψη
του ανθρώπου σαν κατάντησε κι αυτός πραμάτεια
δοκίμασε να την αλλάξεις, δεν μπορείς.
Ίσως και να ‘θελε να μείνει βασιλιάς ανθρωποφάγων
ξοδεύοντας δυνάμεις που κανείς δεν αγοράζει,
να σεργιανά μέσα σε κάμπους αγαπάνθων
ν’ ακούει τα τουμπελέκια κάτω απ’ το δέντρο του μπαμπού,
καθώς χορεύουν οι αυλικοί με τερατώδεις προσωπίδες.
Όμως ο τόπος που τον πελεκούν και που τον καίνε σαν το πεύκο, και τον βλέπεις
είτε στο σκοτεινό βαγόνι, χωρίς νερό, σπασμένα τζάμια, νύχτες και νύχτες
είτε στο πυρωμένο πλοίο που θα βουλιάξει καθώς το δείχνουν οι στατιστικές,
ετούτα ρίζωσαν μες το μυαλό και δεν αλλάζουν
ετούτα φύτεψαν εικόνες ίδιες με τα δέντρα εκείνα
που ρίχνουν τα κλωνάρια τους μες στα παρθένα δάση
κι αυτά καρφώνουνται στο χώμα και ξαναφυτρώνουν•
ρίχνουν κλωνάρια και ξαναφυτρώνουν δρασκελώντας
λεύγες και λεύγες•
ένα παρθένο δάσος σκοτωμένων φίλων το μυαλό μας.
Κι α σου μιλώ με παραμύθια και παραβολές 
είναι γιατί τ’ ακούς γλυκότερα, κι η φρίκη
δεν κουβεντιάζεται γιατί είναι ζωντανή 
γιατί είναι αμίλητη και προχωράει•
στάζει τη μέρα, στάζει στον ύπνο
μνησιπήμων* πόνος.
 
    Cava dei Tirreni, 5 Οκτωβρίου ’44
μνησιπήμων: αυτός που θυμίζει τις συμφορές, η αλγεινή ανάμνηση των δυστυχιών.
  μνησιπήμων πόνος: Αισχ. Αγαμέμνων, στ. 179 «στάζει δ’ ἐν γ’ ὕπνωι προ καρδίας μνησιπήμων πόνος» (στάζει στον ύπνο, μπρος στην καρδιά, της συμφοράς ο καημός) (Σημ. του ποιητή).

Γιατί, κατά τη γνώμη σας,  ο ποιητής προτιμά τα «παραμύθια και τις παραβολές» από τη γυμνή αλήθεια;

easteregg10 3

Ηλίας Βενέζης, «Γαλήνη» (απόσπασμα)

Το μυθιστόρημα του Ηλία Βενέζη Γαλήνη (1939) έχει ως θέμα του την εγκατάσταση μιας ομάδας προσφύγων στην Ανάβυσσο της Αττικής, μετά τη Μικρασιατική καταστροφή του 1922. Στον αγώνα για επιβίωση σε έναν άγνωστο και άγονο τόπο η ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο συνυπάρχει με τη νοσταλγία για τις χαμένες πατρίδες και την αγωνία για την τύχη εκείνων που έμειναν κρατούμενοι στα καταναγκαστικά τάγματα εργασίας της Ανατολής. Στο απόσπασμα που ακολουθεί, ο Αντρέας, που γύρισε σώος ύστερα από δεκατέσσερις μήνες ομηρίας, κρύβει την πικρή αλήθεια από τη μάνα του Άγγελου, του φίλου του που πέθανε πριν να χαρεί τη μέρα της επιστροφής.

[….] Όλα, λοιπόν, είναι μια απλή υπόθεση βαθμού, ως πού θα πέσεις. Έτσι συνηθίζεις κι αυτό, να κάθεσαι να λες κάθε μέρα ιστορίες σε μια μητέρα για ένα παιδί που δεν είναι πια να γυρίσει.

 «Η μητέρα του να μη μάθει τίποτα», του είχε ξαναπεί ικετευτικά ο γερο-Βένης. «Μπορεί να περιμένει όλα τα χρόνια που της μένουν ακόμα και να μη λυγίσει. Αλλά να μην έχει να περιμένει – αυτό δεν το μπορεί».

 Και για να μη μάθει κείνη η μητέρα τίποτα, ο Αντρέας κάθισε και της είπε μια ιστορία. Ήταν ένα παραμύθι όλο χρώμα και συγκίνηση, γεμάτο από καλοσύνη για δυο παιδιά που βρεθήκανε μες στο μπουρίνι του πολέμου, γεμάτο από ιερή ευγνωμοσύνη κι από θερμά δάκρυα.

  — Ο Άγγελος θα ‘ρθει με την άλλη αποστολή, ή με την άλλη, την άλλη. Θα ‘ρθει – ήταν ο πρώτος λόγος που είπε στη μητέρα του φίλου του.

 Κι ύστερα σαν ξεμοναχιαστήκανε, το ίδιο βράδυ, στο δωμάτιό της, η θεία Μαρία τον έβαλε και της είπε απ’ την αρχή όλα, ένα ένα, πώς πέρασαν στην αιχμαλωσία, όλες οι μέρες τους, δεκατέσσερις μήνες.

  Ήταν κι η δική του η μητέρα πλάι του, η θεία Σοφία. Ν’ ακούσει και κείνη το παραμύθι και τίποτα άλλο να μη μάθει ποτέ. Αυτοσχεδίαζε τα γεγονότα, οι σκληρές γραμμές σβήνανε μες στο παραμύθι, έτσι όπως γίνεται στα παραμύθια με τους δράκους και με τα θεριά που τα λες μια νύχτα σ’ ένα παιδί, να το αποκοιμίσεις. Η νύχτα είναι ήσυχη, πλάι εκεί κάθεται ένας μικρός άγγελος και χύνει το φως του προσώπου του απάνω στα μάτια του παιδιού, περιμένοντας νά ‘ρθει η ώρα και να τα σφαλίσει. Όλα είναι ήμερα, οι δράκοι και τα θεριά σιγά σιγά σβήνουν μες σε τούτο το θερμό φως, μπερδεύονται, παίρνουν σχήματα απροσδιόριστα, το παιδάκι χαμογελά και τα μάτια αργά αργά βασιλεύουνε. Το παιδάκι αποκοιμήθηκε. Η ειρήνη να είναι μαζί του. Μια μητέρα πρέπει ν’ αποκοιμηθεί. Ο Θεός να είναι μαζί της.

  1. παραμυθέομαι – οῦμαι, παραμυθία, παραμύθιον: Ποια είναι η σημασία των όρων αυτών στα αρχαία ελληνικά; Συμβουλευτείτε λεξικό.

    2. Πώς λειτουργεί το παραμύθι στο κείμενο του Ηλία Βενέζη; Τι συνέπειες πιστεύετε ότι θα είχε στην περίπτωση αυτή η αλήθεια, την οποία προκρίνει ο Μανόλης Αναγνωστάκης; Πόσο αντέχει ο άνθρωπος την απόλυτη αλήθεια; Στον προβληματισμό σας θα σας φανεί χρήσιμη και η ιστορία που ακολουθεί. 
    easteregg10 4

V. Πόση αλήθεια όμως αντέχουμε;

“Ο άνθρωπος περπατούσε σ’ εκείνα τα σοκάκια της επαρχιακής πόλης. Είχε χρόνο και γι’ αυτό κοντοστεκόταν για λίγο μπροστά σε κάθε βιτρίνα, σε κάθε κατάστημα, σε κάθε πλατεία.
Στρίβοντας σε μια γωνία βρέθηκε άξαφνα μπροστά σε ένα ταπεινό κατάστημα που η ταμπέλα του ήταν λευκή. Περίεργος, πλησίασε στη βιτρίνα και κόλλησε το πρόσωπο του στο κρύσταλλο για να καταφέρει να δεί μέσα στο σκοτάδι… Το μόνο που φαινόταν ήταν ένα αναλόγιο μ’ ένα χειρόγραφο καρτελάκι που έγραφε: Το μαγαζί της αλήθειας
Ο άνθρωπος έμεινε έκπληκτος. Σκέφτηκε, ότι αν και διέθετε ανεπτυγμένη φαντασία, του ήταν αδύνατον να φανταστεί τί μπορεί να πουλούσαν.
Μπήκε.

Πλησίασε την κοπέλα που στεκόταν στον πρώτο πάγκο και τη ρώτησε:

“Συγνώμη. Αυτό είναι το μαγαζί της αλήθειας;”

“Μάλιστα κύριε. Τι λογής αλήθεια θέλετε; Αλήθεια μερική, αλήθεια σχετική, αλήθεια στατιστική, πλήρη αλήθεια;”

Ώστε, λοιπόν, πουλούσαν αλήθεια. Ποτέ δεν είχε φανταστεί ότι ήταν δυνατόν κάτι τέτοιο. Να πηγαίνεις σ’ ένα μέρος και να παίρνεις την αλήθεια, ήταν υπέροχο.

“Θέλω πλήρη αλήθεια” αποκρίθηκε ο άνθρωπος χωρίς ταλάντευση.

“Είμαι τόσο απαυδησμένος από τα ψέματα και τις πλαστογραφίες” σκέφτηκε “Δε θέλω άλλες γενικεύσεις, ούτε δικαιολογίες, δε θέλω απάτες, ούτε κοροϊδίες.”

“Απόλυτη αλήθεια” διόρθωσε

“Μάλιστα κύριε. Ακολουθήστε με.”

Η κοπέλα συνόδευσε τον πελάτη σ’ ένα άλλο μέρος του καταστήματος και δείχνοντας έναν πωλητή με αυστηρό ύφος, είπε:

“Ο κύριος θα σας εξυπηρετήσει.”

Ο πωλητής πλησίασε και περίμενε τον πελάτη να μιλήσει.

“Ήρθα να αγοράσω την απόλυτη αλήθεια.”

“Αχα. Συγνώμη, γνωρίζετε την τιμή;”

“Όχι. Πόσο κοστίζει;” αποκρίθηκε τυπικά. Στην πραγματικότητα ήξερε ότι θα πλήρωνε όσο όσο για να έχει όλη την αλήθεια.

“Για όλη την αλήθεια”, είπε ο πωλητής “το αντίτιμο είναι ότι ποτέ πια δε θα έχετε την ησυχία σας.”

Ένα ρίγος διέτρεξε τη ράχη του ανθρώπου. Ποτέ δεν είχε φανταστεί ότι το κόστος θα ήταν τόσο υψηλό.

“Ε..ευχαριστώ… Συγνώμη…” ψέλλισε.

Έκανε μεταβολή και βγήκε από το κατάστημα κοιτώντας το έδαφος.

Ένιωσε λίγο θλιμμένος όταν κατάλαβε ότι δεν ήταν ακόμα προετοιμασμένος για την απόλυτη αλήθεια, ότι ακόμα χρειαζόταν ορισμένα ψέματα για να βρίσκει ανάπαυση, ορισμένους μύθους και εξιδανικεύσεις για να καταφεύγει, ότι ήθελε κάποιες δικαιολογίες για να μην αντιμετωπίζει τον ίδιο του τον εαυτό…

“Ίσως αργότερα…” σκέφτηκε.
Το μαγαζί της αλήθειας , Χόρχε Μπουκάι

Παρόμοια αντίληψη για την τέχνη υποστηρίζει ο Ντίνος Χριστιανόπουλος στο ποίημα του «Τι να τα κάνω τα τραγούδια σας“, δρώντας κι αυτός  λίγο σαν κάποιο από τα παιδιά  που δεν του άρεσαν τα παραμύθια

Είναι υπέρμαχος μιας τέχνης η οποία λέει τα πράγματα με το όνομά τους. Έτσι δεν του αρέσουν τα τραγούδια που δεν λένε την αλήθεια και κρύβουνε κάτω από παραμύθια τον πόνο και την ταλαιπωρία των ανθρώπων. Και γιατί αυτού του είδους τα τραγούδια είναι μόνο ζαχαρωμένα λόγια. Τα ωραία λόγια που τα λένε λυρισμό/το Αιγαίο που γίνεται ποίηση και μπαίνει μέσα στα σαλόνια…  Άρα, τέτοιου είδους τραγούδια είναι για τα σοκολατόπαιδα (και τον ποιητή Φανφάρα),δηλαδή για ανθρώπους καλομαθημένους  και αφελείς. Και συνεπώς από τη στιγμή που ο ίδιος  ο ποιητής δεν είναι ούτε το ένα ούτε και το άλλο νοιώθει πως τον υποτιμούν και τον κοροϊδεύουν

Super Οδηγός: Πώς να δημιουργήσουμε παραμύθια και ποιήματα για τα παιδιά μας

Κόκκινη κλωστή δεμένη, στην ανέμη τυλιγμένη, δώσ’ της κλώτσο να γυρίσει, παραμύθι ν’ αρχινίσει... Η αφήγηση ιστοριών και παραμυθιών έχει πολλαπλά οφέλη στην ψυχολογία και τη διαμόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών.

  1. Μαθαίνουν ν’ ακούν. Παρατηρούμε πως οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν την τάση να μιλούν και όχι ν’ ακούν (μάλλον δεν είχαν ακούσει πολλά παραμύθια όταν ήταν μικροί…). Όταν ακούς μπαίνεις αυτομάτως σε μια διαδικασία σκέψης και φιλτραρίσματος, αποκτώντας κρίση, χωρίς τον κίνδυνο να δέχεσαι παθητικά ό,τι σου λένε. Κατά αυτόν τον τρόπο, η ακρόαση παραμυθιών εξάπτει τη φαντασία των παιδιών και ενισχύει τη δημιουργικότητα και την ικανότητα σκέψης τους.
  2. Βελτιώνεται η γλωσσική τους ικανότητα και εκφραστικότητα, καθώς και η ικανότητα συγκέντρωσης.
  3. Ταυτίζονται με τους ήρωες και έτσι προσπαθούν να μιμηθούν θετικές συμπεριφορές και σκέψεις, ξεπερνούν φόβους και αδυναμίες και μαθαίνουν να επιλύουν μόνα τους δύσκολες καταστάσεις και προβλήματα.

Πέρα από την ανάγνωση κλασσικών ή σύγχρονων παραμυθιών, τα παιδιά λατρεύουν και τις φανταστικές ιστορίες που τους διηγούμαστε οι ίδιοι. Παρακάτω έχω ετοιμάσει έναν χρήσιμο οδηγό για να γίνουμε οι ίδιοι εμπνευστές του μαγικού κόσμου των παιδιών μας και να μπούμε μέσα στην “παραμυθοχώρα” τους…

Ερεθίσματα από παντού…

  • Παίρνουμε ερεθίσματα από οπουδήποτε (μια ενοχλητική συμπεριφορά του παιδιού, τη φύση, μια ζωγραφιά, μια παλιά φωτογραφία, διάφορους ήχους, ένα παιχνίδι, ένα αγαπημένο παραμύθι)

Έμφαση στην ιδιότητα του ήρωα

  • Εστιάζουμε στα ιδιαίτερα στοιχεία μιας εικόνας (μαύρα σύννεφα στον ουρανό, ένα πουλί που δεν πετά) ή την ιδιότητα του ήρωα (π.χ. τρέχει γρήγορα, δεν μοιράζεται) ή τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του (έχει μεγάλη μύτη – στόμα – αυτιά – κοιλιά – πολύχρωμα μαλλιά).

 

Βρίσκουμε τον τίτλο

  • Από τα δυνατά κι εμφανή στοιχεία του ήρωα, μπορούμε να εμπνευστούμε και τον τίτλο (“Το σύννεφο που έκλαιγε”, “Τα χρώματα του ουράνιου τόξου”, “Ο γενναίος ιππότης, ο κακόκεφος νάνος, η ευγενική νεράιδα).

Παρομοιάζουμε πρόσωπα και καταστάσεις

  • Μπορούμε επίσης, να κάνουμε παρομοιώσεις, προάγοντας τη θετική έκβαση της ιστορίας: Ο θυμός κι η στενοχώρια είναι σαν το μαύρο σύννεφο… Μόλις βγάλει τα δάκρυά του, καθαρίζει και δίπλα του ξεπροβάλλει ένα πολύχρωμο ουράνιο τόξο, που μοιάζει με τη δική μας χαρούμενη διάθεση…

Βρίσκουμε ομοιοκατάληκτες λέξεις που προσδιορίζουν τον ήρωα

  • Φτιάχνουμε ομοιοκατάληκτες λέξεις, προσδίδοντας και την ιδιότητα κάθε ήρωα (π.χ. Ζίκος ο πεινασμένος λύκος, Φάντα η χαρούμενη γιρλάντα, Ρέτα η αργή Καρέτα, Μίνα η γλυκιά προβατίνα, Βάγια η έξυπνη κουκουβάγια, Πουπού η πονηρή αλεπού, κ.ο.κ.).

Ιστορίες από τα παιδικά μας χρόνια

  • Τα παιδιά εξιτάρονται όταν μαθαίνουν τι έκανε η μαμά κι ο μπαμπάς όταν ήταν κι αυτοί μικροί (ναι, υπήρξαμε κι εμείς κάποτε!). Αυτομάτως, μας απομυθοποιούν και καταλαβαίνουν πως κι εμείς κάναμε τις αταξίες μας…

Οικογενειακές ιστορίες

  • Ταυτίζουμε τους ήρωες της ιστορίας με τα μέλη της οικογένειάς, δίνοντάς τους ονόματα που μοιάζουν με τα δικά μας (π.χ. Παναγιώτης αντί Παντελής, Χριστόφορος αντί Χρήστος, κτλ.) και περνάμε το μήνυμα που θέλουμε να περάσουμε. (Π.χ. να κάθονται ήσυχα στο αυτοκίνητο, να τρώνε το φαγητό, να τακτοποιούν τα παιχνίδια, να βουρτσίζουν τα δόντια, κτλ.). Σίγουρα το να δημιουργήσουν οι γονείς μια ιστορία μόνο για τα παιδιά τους, ταυτόχρονα ενισχύει και την αυτοπεποίθησή του.

Μια μπερδεμένη ιστορία

  • Κόβουμε διάφορες λέξεις από εφημερίδες, περιοδικά ή τυπώνουμε από τον υπολογιστή και τις ανακατεύουμε. Εμφανίζοντάς τες μια – μια ξεδιπλώνεται η “τρελή” μας ιστορία, προκαλώντας άφθονο γέλιο.

Κι έζησαν αυτοί καλά… και μετά;

  • Συνεχίζουμε τα γνωστά παραμύθια της Κοκκινοσκουφίτσας και της Σταχτοπούτας από εκεί που σταματούν. Τι έγινε αφού έφυγε τρέχοντας ο λύκος; Πώς ζούσε το παραμυθένιο ζευγάρι μετά το γάμο; (Εδώ προσοχή τι θα πείτε και κυρίως πώς θα το πείτε!!!!

Φαντασία και πραγματικότητα

  • Περιπλέκουμε το ρεαλιστικό στοιχείο με το φανταστικό. Πχ. Όταν δεν μιλάμε ευγενικά ή δεν μιλάμε καθόλου, γινόμαστε αόρατοι… Ο σκύλος της γιαγιάς (Αγίου Βερνάρδου) φέτος, θα βοηθήσει τον Άγιο Βασίλη και τον Ρούντολφ στην μεταφορά των δώρων… Αφήστε να αιωρείται η αλήθεια. Ακόμη και στο μόνιμο και επίμονο ερώτημά τους για το αν υπάρχει Άγιος Βασίλης, δεν χρειάζεται να πείτε ψέματα, αλλά ούτε και ν’ αποκαλύψετε την αλήθεια!!! Αντιστρέψτε τους το ερώτημα: “Εσύ τι πιστεύεις;” Λίγη μαγεία χρειάζεται σε όλες τις ηλικίες και σε όλες τις καταστάσεις! Αλλιώς, η ωμή πραγματικότητα, δεν χωνεύεται με τίποτα!

Extra tips

Οι εξής απλές ερωτήσεις που θα σε βοηθήσουν να γράψεις το δικό σου παραμύθι:

  • Ποιος (πρόσωπο ή ζώο)
  • Πού
  • Πότε
  • Τι (ιδιότητα, συνήθεια)
  • Γιατί
  • Σκέψεις
  • Λύση

Πώς να γράψουμε ένα ποίημα…

Ιδανικά ποιήματα για μικρά παιδιά, είναι εκείνα που βασίζονται στη δομή “Λίμερικ”. Πρόκειται για κωμικά, πολλές φορές “χωρίς νόημα” 5στιχα ποιηματάκια, στα οποία συνυπάρχει το λογικό με το παράλογο και το πιθανό με το απίθανο. Στόχο έχουν να καλλιεργήσουν τη φαντασία, τη δημιουργική έκφραση και το χιούμορ των παιδιών, αλλά και να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο και τη συνδυαστική σκέψη τους.

Δομή “Λίμερικ”:

  • Ομοιοκαταληξία: (1ος – 2ος – 5ος στίχος και 3ος – 4ος).
  • 1ος στίχος: παρουσίαση πρωταγωνιστή
  • 2ος στίχος: ιδιότητα ή παραξενιά του
  • 3ος στίχος – 4ος στίχος: ενέργειες πρωταγωνιστή και πλοκή
  • 5ος στίχος: επανάληψη του 1ου μ’ ένα επιπρόσθετο ευρηματικό επίθετο για τον πρωταγωνιστή

Παραδείγματα:

Λίμερικ του Edward Lear

  1. Έναν παράξενο άντρα από τη Δύση
    Με στολισμένο ρούχο είχανε ντύσει
    Τον ρωτούσανε «Σου κάνει;»

Κι απαντούσε «Σα φουστάνι!»

Έλληνες συγγραφείς Λίμερικ

    1. Ένας σκαντζόχοιρος χοντρός που έμενε στα Σπάτα
      Έτρωγε μόνο αυγά βραστά και τα ‘θελε μελάτα
      έπινε όμως τα αυγά σαν να ‘τανε νεράκι
      Κι απ’ τα πολλά του τα κιλά έμοιαζε – γουρουνάκι
      Ο ΛΑΙΜΑΡΓΟΣΚΑΝΤΖΟΧΟΙΡΟΣ που έμενε στα Σπάτα. (Λιάνα Αρανίτου)

    2. Θέλω να σε παντρευτώ, είπε το χωριό στην πόλη,
    να ζήσουμε τα δυο μαζί στης φύσης το περβόλι!
    Δέξου, λοιπόν το δώρο μου χίλιους ασκούς αέρα,

    Το νέφος σου να διώξουμε, να λάμψεις μέχρι πέρα!
    Αχ, το πονόψυχο χωριό που σκέφτεται την πόλη! (Καίτη Σταθούδη)

    Προέλευση Ποιημάτων “Limerick – Λίμερικ”: Αγγλική Παιδική Λογοτεχνία, με ρίζες από παραδοσιακές – λαϊκές ποιητικές φόρμες.
    Τομή: το έργο του Edward Lear “The book of
    Nonsence”, 1846 («Το βιβλίο των ανοησιών»).

     

     

Πηγή: “Λόγια Παιδαγωγών Και… Όχι μόνο”

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.

Σχετικά με ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ ΜΑΙΡΗ

Γεια σας,Ονομάζομαι Τσαουσίδου Μαίρη.  Υπηρετώ εδώ και 29 έτη  ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής (ΠΕ11) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης.  Ευελπιστώ να δημιουργήσω αλλαγές στον εαυτό μου και στη συνέχεια και στο περιβάλλον μου για το κοινό καλό, μέσα από το θετικό μετασχηματισμό στις σύγχρονες κοινωνίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε όλοι μας πλανητικά.

Είμαι παντρεμένη και έχω δυο παιδιά και ένα σκύλο και 2  γάτους!!!!! Μου αρέσει το θέατρο, τα ταξίδια, η κωπηλασία και το διάβασμα.
Αγαπώ πολύ τα παιδιά και εύχομαι να έχουμε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσεων! Καλή αρχή σε όλους!

Αγαπημένο ρητό: «Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.»
Ludwig Wittgenstein


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Θεματική 4 :ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ, Μαθητές - εκπαιδευτικό υλικό, Παιχνίδια… της σκέψης, Παιχνίδια… της σκέψης. Ετικέτες: , , . Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.