2/4 Παγκόσμια Ημέρα Ενημέρωσης και Ευαισθητοποίησης για τον Αυτισμό-Εκπαιδευτικές προσεγγίσεις

2 ΑΠΡIΛΙΟΥ LIGHT IT UP BLUE

AYTISMOS 4 1

Η Παγκόσμια Ημέρα Ενημέρωσης για τον Αυτισμό (World Autism Awareness Day) καθιερώθηκε με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ (Ψήφισμα 62/139) στις 18 Δεκεμβρίου 2007 και διεξάγεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, αρχής γενομένης από το 2008.

Η πρωτοβουλία ανήκε στην Μοζά Μπιντ Νασέρ Αλ-Μισνέντ, δεύτερη σύζυγο του εμίρη του Κατάρ, Χαμάντ Μπιν Καλίφα Αλ-Θάνι.

Η Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού έχει  σκοπό την ενημέρωση της παγκόσμιας κοινής γνώμης για τον αυτισμό και τα βήματα που πρέπει να γίνουν για την ομαλή ένταξη των αυτιστικών ατόμων στην κοινωνία.Στοχεύει δηλαδή στην ευαισθητοποίηση σχετικά με την ομαλή ένταξη των αυτιστικών ατόμων σε κάθε κοινωνική δομή..
πάνω απ’ όλα ημέρα αφιερωμένη στο παιδί με αυτισμό.

Είναι μία αφορμή να μάθουμε κάτι παραπάνω γι’ αυτά τα άτομα και ίσως να κρατήσουμε στο νου μας κάποια από αυτά.

Ο όρος «αυτισμός» προέρχεται ετυμολογικά από τη λέξη «εαυτός» και υποδηλώνει την απομόνωση ενός ατόμου στον εαυτό του. Ο αυτισμός, αποτελεί μια ισόβια, πολύπλοκη, εκ γενετής νευροαναπτυξιακή διαταραχή που συνήθως εκδηλώνεται στη φάση της ανάπτυξης,  εμποδίζει την ομαλή ανάπτυξη του ανθρώπου και απομονώνει τον πάσχοντα από τον υπόλοιπο κόσμο.

Τι είναι ο αυτισμός;

Ο αυτισμός είναι ο γενικός όρος για μια ομάδα σύνθετων διαταραχών της ανάπτυξης του εγκεφάλου η οποία οδηγεί σε ποικίλες δυσκολίες και περιορισμούς στην διαμόρφωση γνωστικών λειτουργιών, στον τρόπο επικοινωνίας και την επεξεργασία των αισθητηριακών ερεθισμάτων.

Ο αυτισμός προσδιορίστηκε για πρώτη φορά το 1943 από τον αμερικανο-αυστριακό ψυχίατρο Λίο Κάνερ στο πανεπιστημιακό νοσοκομείο «Τζονς Χόπκινς» της Βαλτιμόρης. Την ίδια περίοδο, ο Αυστριακός παιδίατρος Χανς Άσπεργκερ, περιέγραψε μία ηπιότερη μορφή της διαταραχής που είναι γνωστή ως Σύνδρομο Άσπεργκερ.

Αυτές οι δύο διαταραχές βρίσκονται στη λίστα του DSM IV (Διαγνωστικό και Στατιστικό εγχειρίδιο για τις Νοητικές Διαταραχές) ως δύο από τις πέντε αναπτυξιακές διαταραχές που συμπεριλαμβάνονται στις διαταραχές αυτιστικού φάσματος.
Οι άλλες είναι το Σύνδρομο Rett, PDD NOS (διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή), και η Παιδική Αποσυνδετική Διαταραχή.
Όλες αυτές οι διαταραχές χαρακτηρίζονται από διάφορα επίπεδα βλάβης .
Τα κλινικά χαρακτηριστικά του αυτισμού, περιλαμβάνουν την ελλιπή κοινωνική αλληλεπίδραση και επικοινωνία, την εκδήλωση στερεοτυπικών επαναληπτικών συμπεριφορών, την ύπαρξη γλωσσικών διαταραχών ή απουσίας λόγου, σημαντικού ή όχι βαθμού νοητική υστέρηση ή άλλων ιατρικών καταστάσεων.

Ο αυτισμός μπορεί να συνδέεται με νοητική αναπηρία, με δυσκολίες συγκέντρωσης και συντονισμού των κινήσεων και με θέματα σωματικής υγείας όπως διαταραχές στον ύπνο και γαστρεντερικές διαταραχές. Μερικά άτομα με αυτισμό παρουσιάζουν εξαιρετικές ικανότητες και διαπρέπουν στη μουσική, τα μαθηματικά ή τις τέχνες.

Ο αυτισμός φαίνεται να έχει τις ρίζες του στην πολύ πρώιμη ανάπτυξη του εγκεφάλου. Ωστόσο, τα πιο εμφανή σημάδια και συμπτώματα του αυτισμού πρωτοεμφανίζονται στην ηλικία των 2 ή 3 ετών, μπορούμε δηλαδή να πούμε με ασφάλεια ότι εκδηλώνεται πριν από την ηλικία των 3 ετών και διαρκεί για όλη τη ζωή.

Πόσο συχνός είναι ο αυτισμός;

Σύμφωνα με την Ελληνική Εταιρία Προστασίας Αυτιστικών Ατόμων (ΕΕΠΑΑ), 1 στα 42 αγόρια και 1 στα 189 κορίτσια που γεννιούνται, διαγιγνώσκεται στο φάσμα του αυτισμού. Αυτό σημαίνει πως στην χώρα μας υπολογίζεται ότι υπάρχουν περίπου 150.000 άτομα με Αυτισμό.

Μόνο στην Αμερική, 1 στα 110 παιδιά έχει κάποια μορφή αυτισμού, μια αύξηση της τάξεως του 600% κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες. Η προσεκτική έρευνα καταδεικνύει ότι μόνο εν μέρει αυτή η αύξηση μπορεί να δικαιολογηθεί από τη βελτίωση στα διαγνωστικά μέσα και από την αύξηση της ευαισθητοποίησης. Παράλληλα, σύμφωνα με τις μελέτες, ο αυτισμός είναι τρεις με τέσσερις φορές πιο συχνός στα αγόρια από ότι στα κορίτσια.

Περισσότερα παιδιά διαγιγνώσκονται με αυτισμό από ότι συνολικά με καρκίνο παιδικής ηλικίας, με νεανικό διαβήτη ή με AIDS. Tα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι τα ποσοστά εμφάνισης μορφής αυτισμού αυξάνονται κατά 10 με 17 τοις εκατό ετησίως. Δεν υπάρχει καμία επιβεβαιωμένη εξήγηση για αυτή τη συνεχή αύξηση, αν και οι καλύτερες διαγνωστικές μέθοδοι και η περιβαλλοντική επίδραση θεωρούνται οι δύο πιο σημαντικοί λόγοι.

Τι προκαλεί τον αυτισμό;

Όχι πολύ καιρό πριν, η απάντηση στο ερώτημα αυτό θα ήταν “δεν έχουμε ιδέα.”
Η έρευνα όμως τώρα πια έχει αρχίσει να παρέχει απαντήσεις. Πρώτα απ ‘όλα, τώρα ξέρουμε ότι δεν υπάρχει μια και μοναδική αιτία του αυτισμού, όπως ακριβώς δεν υπάρχει ένα και μόνο είδος αυτισμού. Κατά τα τελευταία πέντε χρόνια, οι επιστήμονες έχουν εντοπίσει μια σειρά από σπάνιες γονιδιακές αλλαγές ή μεταλλάξεις, που σχετίζονται με τον αυτισμό. Ένας μικρός αριθμός από αυτές είναι ικανός να προκαλέσει αυτισμό από μόνος του, αν και οι περισσότερες περιπτώσεις αυτισμού φαίνεται ότι προκαλούνται από έναν συνδυασμό των προαναφερόμενων γονιδίων που αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης αυτισμού, καθώς και από περιβαλλοντικούς παράγοντες που επηρεάζουν την πρώιμη ανάπτυξη του εγκεφάλου.

Με την αδιαμφισβήτητη παρουσία γενετικής προδιάθεσης για τον αυτισμό, υπάρχουν μια σειρά από μη γενετικούς ή περιβαλλοντικούς παράγοντες που φαίνεται ότι αυξάνουν περαιτέρω τον κίνδυνο να αναπτύξει ένα παιδί αυτισμό. Αυτοί οι παράγοντες κινδύνου περιλαμβάνουν γεγονότα πριν και κατά τη διάρκεια του τοκετού. Αυτά είναι η μεγάλη ηλικία και των δύο γονέων κατά τη σύλληψη, το να ασθενήσει η μητέρα κατά την κύηση και ορισμένες δυσκολίες που μπορεί να παρουσιαστούν κατά τη γέννηση, ιδιαίτερα εκείνες που σχετίζονται με μη επαρκή οξυγόνωση του εγκεφάλου του μωρού. Είναι σημαντικό να έχουμε κατά νου όμως ότι αυτοί οι παράγοντες, δεν προκαλούν αυτισμό από μόνοι τους, αλλά αυξάνουν τον κίνδυνο σε συνδυασμό με τους γενετικούς παράγοντες.

Σύγχρονες έρευνες υποστηρίζουν ότι ο κίνδυνος είναι μειωμένος για τις γυναίκες που λαμβάνουν βιταμίνες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης αλλά και πριν ακόμα από τη σύλληψη (ειδικά αυτές που περιέχουν φολικό οξύ).
Ταυτόχρονα, ολοένα και περισσότερο, οι ερευνητές εξετάζουν το ρόλο του ανοσοποιητικού συστήματος στον αυτισμό.

Συνοπτικά λοιπόν, οι τομείς της έρευνας για το τι προκαλεί τον αυτισμό περιλαμβάνουν: γενετική προδιάθεση και γενετικούς παράγοντες, διαφοροποιήσεις στη δομή του εγκεφάλου, ελλείψεις σε ένζυμα/ βιταμίνες/μέταλλα, μολύνσεις, περιβαλλοντικούς παράγοντες, κλπ, χωρίς όμως να περιορίζονται μόνο στα παραπάνω. Οι έρευνες σε μεγάλο βαθμό επικεντρώνονται στην γενετική βάση.

Διάγνωση

Αν και ο αυτισμός δεν θεραπεύεται, έγκαιρες και εξειδικευμένες θεραπευτικές παρεμβάσεις βοηθούν στη βελτίωση της λειτουργικότητας των ατόμων.
Η διαμόρφωση αποτελεσματικών μεθόδων πρώιμης διάγνωσης και έγκαιρης παρέμβασης με τηνεφαρμογή κατάλληλων ψυχολογικών, εκπαιδευτικών και θεραπευτικών προσεγγίσεων, οι οποίες θα γίνονται από νωρίς και θα έχουν συνέχεια και συνέπεια, μπορούν να βελτιώσουν την κατάσταση και μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις, σημαντικά. Για να γίνει αυτό όμως πρέπει να υπάρχει αυξημένη ευαισθητοποίηση.

Σε όλες τις μορφές του αυτισμού, ακόμα και στις ήπιες, υπάρχουν κοινές και συγκεκριμένες δυσκολίες, οι οποίες πρέπει να αναγνωριστούν σωστά και να αναπτυχθούν επεμβατικές διαδικασίες. Κάποιες φορές ο αυτισμός μπορεί να συνυπάρχει με νοητική υστέρηση, αναπηρίες και άλλα ιατρικά σύνδρομα.

Η έγκαιρη διάγνωση επιτρέπει την παροχή οικογενειακής υποστήριξης, πρόωρης παρέμβασης που θα έχει ως αποτέλεσμα μεγάλο όφελος για το παιδί, αντιμετώπιση των ιδιαίτερων αναγκών του, κατανόηση της συμπεριφοράς του, βελτίωση των εκπαιδευτικών επιδόσεων του και των γνωστικών ικανοτήτων του, σωστότερη ανάπτυξη.

Παρεμβάσεις

Τονίζουμε ότι τα αυτιστικά άτομα πρέπει να λαμβάνουν κατάλληλη, εξατομικευμένη φροντίδα κι όχι να νιώθουν αποκλεισμένα.

Οι διαταραχές αυτισμού είναι πολυποίκιλες και πολυσύνθετες και για την αντιμετώπιση τους χρειάζονται εξειδικευμένες παρεμβάσεις σε διάφορες φάσεις, καθ’όλη τη διάρκεια της ζωής του ατόμου και σύμφωνα με τις ανάγκες του, από κατάλληλα εκπαιδευμένα στελέχη σε εξατομικευμένη βάση και με άλλα παιδιά σε παιδικούς σταθμούς, κέντρα ημέρας, σχολεία.

Τα βασικά χαρακτηριστικά του αυτισμού είναι τρία:

  • Διαταραχή της επικοινωνίας (δυσκολίες στην χρήση της γλώσσας και της ομιλίας, ελλειμματική κατανόηση και προβλήματα κατανόησης εννοιών, κλπ).
  • Διαταραχή της φαντασίας, (με εμμονική ενασχόληση με συγκεκριμένα ενδιαφέροντα και στερεότυπες συμπεριφορές και απουσία ευελιξίας στη σκέψη και προσαρμογής σε καταστάσεις, κλπ).
  • Διαταραχή της κοινωνικότητας (φτωχή κοινωνική επαφή, αλληλεπίδραση που προκαλεί σύγχυση, κλπ).

Τι σημαίνει αυτιστικό φάσμα ;

Κάθε άτομο με αυτισμό είναι μοναδικό. Το φάσμα του αυτισμού είναι πολύ μεγάλο και στην μία άκρη του περιλαμβάνει την τυπική μορφή του αυτισμού, ενώ στην άλλη περιλαμβάνονται οι μορφές υψηλής λειτουργικότητας, με ενδιάμεσα διάχυτες, διάφορες αναπτυξιακές διαταραχές.

Πολλοί αυτιστικοί έχουν εξαιρετικές δεξιότητες: ακαδημαϊκές, μουσικές, κλπ.
Περίπου το 40 τοις εκατό έχει πνευματικές ικανότητες που κυμαίνονται στο μέσο όρο ή ακόμα και πάνω από αυτόν. Πολλά υψηλής νοημοσύνης και λειτουργικότητας άτομα με κάποια μορφή αυτισμού δεν αποκλείεται να μην διαγιγνώσκονται ποτέ και να αντιμετωπίζουν τα προβλήματα τους μόνα τους και να διαπρέπουν στην κοινωνία, χωρίς ταυτόχρονα να «στιγματίζονται».

Πράγματι, πολλά άτομα στο αυτιστικό φάσμα θα έπρεπε να είναι υπερήφανα για τις ικανότητες τους και τον ξεχωριστό τους τρόπο θέασης του κόσμου και της πραγματικότητας.

Κάποιοι αυτιστικοί βέβαια έχουν σημαντικές αναπηρίες και δεν είναι σε θέση να ζήσουν ανεξάρτητα: σημαντικό ποσοστό ατόμων με αυτισμό, ενώ μπορεί μέσω της εκπαίδευσης να αναπτύξει τις ικανότητες του, δεν μπορεί παρόλα αυτά να ζήσει αυτόνομα, χωρίς διαρκή φροντίδα. Μπορεί όμως να είναι υπεύθυνο ώστε να φέρνει σε πέρας απλές εργασίες.

Περίπου το 25 τοις εκατό των αυτιστικών ατόμων παρουσιάζουν γλωσσικές δυσλειτουργίες, αλλά μπορούν να μάθουν να επικοινωνούν με άλλα μέσα.

Όσο πιο πρώιμη η παρέμβαση τόσες οι πιθανότητες τα παιδιά με αυτισμό και να μην ξεχωρίζουν από τα υπόλοιπα, όσο ξεχωριστά κι αν είναι σε κάποιους τομείς.

Η αποστολή της ανθρωπότητας σχετικά με τον αυτισμό, θα έπρεπε να είναι η βελτίωση της ζωής των αυτιστικών, η διαμόρφωση αποτελεσματικών θεραπειών που θα αντιμετωπίζουν τις σημαντικές προκλήσεις με τις οποίες βρίσκονται αντιμέτωπα αυτά τα άτομα, όσον αφορά την επικοινωνία και τη σωματική υγεία, την αύξηση της αποδοχής, το σεβασμό και την υποστήριξη.

 

Τα ιδιαίτερα χαρίσματα ενός διαφορετικού παιδιού.

 

Η Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος είναι μία ισόβια νευροαναπτυξιακή διαταραχή, της οποίας τα αίτια δεν έχουν ακόμη εξιχνιαστεί επακριβώς και γι’ αυτό κρίνεται αναγκαία η συμβολή μίας διεπιστημονικής προσέγγισης (από κλάδους της αναπτυξιακής και κλινικής ψυχολογίας, της νευρολογίας, της γενετικής και της παιδαγωγικής) και η χρήση εξειδικευμένων θεραπευτικών παρεμβάσεων, όπως η λογοθεραπεία, η εργοθεραπεία, ψυχοθεραπεία, μουσικοθεραπεία, προκειμένου να δοθεί μία ολοκληρωμένη εικόνα για τη φύση και την αντιμετώπισης της διαταραχής.

Δείτε τον αυτισμό με την καρδιά σας…τα μάτια σας ίσως σας ξεγελάσουν.
Ο αυτισμός δεν είναι μεταδοτικός … το χαμόγελό τους όμως είναι..! 

Δείτε το παρακάτω ενημερωτικό  βίντεο:

Το συγκεκριμένο βίντεο έχει ως στόχο να βοηθήσει στην πλήρωση των κενών μειώνοντας την ιατρική γλώσσα και προβάλλοντας αντ ‘ αυτού την ανθρώπινη πλευρά του αυτισμού.
Τις τελευταίες δεκαετίες ο κόσμος έχει κάνει πολύ δρόμο για την κατανόηση του αυτισμού. Αυτό οφείλεται κυρίως στις συνεισφορές των αυτιστικών ενηλίκων που περιγράφουν τη δική τους κατάσταση.
Ο Αυτισμός εξηγείται και δίνει τη δυνατότητα στους γονείς να καταλαβαίνουν τα αυτιστικά παιδιά τους και να δημιουργούν υγιή υποστηρικτικά περιβάλλοντα


τίτλο 45

Ανακαλύπτοντας ένα παιδί με αυτισμό, θα καταλάβει κανείς πως ο κόσμος τους είναι όμορφος, ίσως λίγο διαφορετικός από τον δικό μας, αλλά είναι ένας κόσμος με αλήθεια, κυριολεξία, χωρίς μεταφορές και ίσως πολύ απλοϊκός. Γι’ αυτό, πρέπει να σκεφτούμε πως πολλά από αυτά τα παιδιά είναι χαρισματικά και γεμάτα ταλέντο, αλλά τους είναι δύσκολο να κοινωνικοποιηθούν, να ενταχθούν σε μία ομάδα και να ζουν αρμονικά με τους υπόλοιπους ανθρώπους. Δεν είναι ότι δεν καταλαβαίνουν αυτό που τους λέμε να κάνουν, αλλά δεν καταλαβαίνουν εμάς και τον δικό μας κόσμο.
Τα άτομα με αυτισμό έχουν ιδιαίτερες δεξιότητες και βλέπουν το κόσμο με ένα διαφορετικό τρόπο από ότι ένας άνθρωπος χωρίς αυτισμό, με αποτέλεσμα να τους περιγράφουμε ως άτομα που “χορεύουν σε διαφορετικό ρυθμό”.

Ο Κόσμος του Αυτισμού

Η Autism Speaks με την Ad Council και BBDO New York, δημιούργησαν μια νέα σειρά διαφημίσεων, στόχος των οποίων είναι να βοηθήσουν τους γονείς να αναγνωρίσουν τα πρώιμα σημάδια του αυτισμού και να λάβουν αμέσως δράση. Τα σύντομα κινούμενα σχέδια αφηγούνται αληθινές ιστορίες παιδιών που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού. Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε το www.autismspeaks.org.

Σημείωση :Βάλτε Ελληνικά από την αυτόματη μετάφραση

 

 Το παρακάτω βίντεο  επιχειρεί  να μας εξηγήσει  με απλά λόγια τι είναι ο αυτισμός

 Ο αυτισμός ανήκει στην κατηγορία των δυσκολιών της ανάπτυξης που διαρκεί ολόκληρη τη ζωή.

1 1427719119

Πρώτος ο Kanner στη δεκαετία του ’40 αναφέρθηκε σε 11 παιδιά που σύμφωνα με την περιγραφή παρουσίαζαν «αυτιστικές διαταραχές με επίπτωση στην επαφή». Αργότερα, τη δεκαετία του ’60 οι ειδικοί χρησιμοποίησαν την παιδική σχιζοφρένεια στα παιδιά με αυτισμό. Το ίδιο αβάσιμη ήταν και η θεωρία του παρελθόντος ότι ο αυτισμός προκαλούνταν από «ψυχρούς γονείς».

Ταινίες κινούμενων σχεδίων για τον αυτισμό

ο ίδρυμα Orange σε συνεργασία με τον Ισπανό καλλιτέχνη Miguel Gallardo παρουσιάζουν την “Ακαδημία των Ειδικών” και “Το ταξίδι της Μαρίας”, δυο μικρού μήκους animation.

 

Η Ακαδημία των Ειδικών
“Η Ακαδημία των ειδικών” δείχνει με εναν απλό και ευχάριστο τρόπο τα ιδιαίτερα ταλέντα τα οποία πολλά παιδιά με αυτισμό έχουν και τα οποία δεν είναι πάντοτε κατανοητά σε όσους δεν τα γνωρίζουν. Αυτή η ταινία επιχειρεί να δώσει στο ευρύ κοινό μια καλύτερη ενημέρωση για τον αυτισμό στην κοινωνία.
Ελληνικοί υπότιτλοι: Λίλα Κοσσυβάκη.

“Το ταξίδι της Μαρίας”
Το ταξίδι της Μαρίας είναι ένα μικρό ταξίδι στο εσωτερικό κόσμο μίας εφήβου που έχει αυτισμό, ένα ταξίδι γεμάτο χρώμα, αγάπη, δημιουργικότητα και γνησιότητα, που αρχίζει με την κατανόηση από τη μεριά των γονέων της οι οποίοι βλέπουν την κόρη τους να συμπεριφέρεται με διαφορετικό τρόπο, πριν πάρει την επιβεβαίωση της διάγνωσης: Αυτισμός .
Ελληνικοί υπότιτλοι Μαριλένα Μαδεμτζή.

 

Α για τον Αυτισμό (1992)
Πολυβραβευμένο μικρό μήκους ντοκυμαντέρ του Tim Webb που αξίζει να το παρακολουθήσετε. Βασισμένο σε αληθινές εξομολογήσεις ατόμων με αυτισμό, δίνει μια ματιά στον κόσμο του αυτισμού με εικόνες, μουσική και λόγια όλα δημιουργημένα από άτομα με αυτισμό. Συγκεκριμένα, κάθε σχέδιο του φιλμ προέρχεται από ζωγραφιές ατόμων με αυτισμό. Η αφήγηση επίσης προέρχεται από άτομα στο φάσμα που αναλύουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους. Συμφώνησαν να συμμετέχουν στις συνεντεύξεις και να ηχογραφηθούν γνωρίζοντας ότι οι προσωπικές τους σκέψεις θα γίνουν το soundtrack του φιλμ. Η μουσική (πιάνο και φλάουτο) ηχογραφήθηκε από δυο αυτιστικούς μουσικούς.

Ειδικό Βραβείο από την UNESCO International Fund for the Promotion of Culture,
Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Μόναχο 1995

Σημείωση :Βάλτε Ελληνικά από την αυτόματη μετάφραση

Δεν υπάρχει μια και μοναδική θεραπευτική μέθοδος.

Σήμερα τόσο η εξέλιξη της επιστήμης όσο και τα σύγχρονα διαγνωστικά μέσα μπορούν να περιγράψουν σε μεγάλη κλίμακα το βαθμό λειτουργικότητας ενός παιδιού με αυτισμό και να προτείνουν τρόπους στήριξης από διεπιστημονική ομάδα μαζί με τους γονείς του. Όσον αφορά βέβαια στους γονείς των παιδιών με αυτισμό, δεν είναι διαφορετικοί από αυτούς με παιδιά τυπικής ανάπτυξης. Έχουν όμως σε υψηλό επίπεδο άγχος και σ’ αυτό σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η έλλειψη ενός συστήματος υποστήριξης.
Ένα παιδί με αυτισμό δυσκολεύεται να κατανοήσει ή αντιλαμβάνεται με ένα μοναδικό δικό του τρόπο κοινωνικούς κανόνες και συμπεριφορές, την αλληλεπίδραση και την επικοινωνία(λεκτική, μη-λεκτική. Γι’ αυτό το λόγο έχει ανάγκη στήριξης από ειδικούς γιατρούς, λογοθεραπευτές και εργοθεραπευτές, από παιδαγωγούς και τους γονείς του. Οι παραπάνω έχουν στόχο να αναπτύξουν μαζί με το παιδί με αυτισμό τις ικανότητες του στους τομείς της κοινωνικότητας και της επικοινωνίας, την αυτοεξυπηρέτηση (φαγητό, τουαλέτα, ύπνο) και του προφορικού και γραπτού λόγου.

AYTISMOS 4 2

Ο αυτισμός με εικόνες (οπτικοποίηση συμπεριφοράς)

Άτομα με αυτισμό εκδηλώνουν,  συνήθως τουλάχιστον τα μισά, από μία σειρά κοινά χαρακτηριστικά γνωρίσματα. Επιπροσθέτως, παρόμοιες συμπεριφορές τους εμφανίζονται σε πολλές διαφορετικές καταστάσεις και είναι, συνεπώς, συχνά ανάρμοστες για την ηλικία τους. Δείτε τις βασικές συμπεριφορές των ατόμων με αυτισμό …σε εικόνες!



Λήψη αρχείου


Παράλληλα είναι πολύ σημαντικό ένα παιδί με αυτισμό να βιώσει ό,τι μαθαίνει με κόπο και υποστήριξη στο φυσικό του περιβάλλον, για παράδειγμα στο σχολείο, στο πάρκο, στο σούπερ μάρκετ , στα σπορ, στην ταβέρνα , στην κατασκήνωση, όπως κάθε παιδί, και μάλιστα σε μεγαλύτερες δόσεις με οδηγό την αποδοχή και την κατανόηση όλων μας.
Στην Ελλάδα, τα παιδιά με αυτισμό ανάλογα με το βαθμό δυσκολιών που αντιμετωπίζουν και μετά από αξιολόγηση σε δημόσιο φορέα φοιτούν στη γενική εκπαίδευση με παράλληλη στήριξη από εκπαιδευτικό στην τάξη του μαθητή, στα Τμήματα Ένταξης της γενικής εκπαίδευσης και στις Μονάδες Ειδικής Αγωγής, δηλαδή στα ειδικά σχολεία.

Από την   Λαμπριάνα Τσιακπίνη, Λογοπεδικό-Λογοθεραπεύτρια M.A.

AYTISMOS 4


Τραγούδια  για την παγκόσμια ημέρα του Αυτισμού 

«ΣΤΟ ΦΑΣΜΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ»
(Μάκης Τσιγάντες, Γιάννης Ζορμπαλάς, Μανώλης Μάτσος)

Το παρακάτω τραγούδι έχει  στόχο την ευαισθητοποίηση του κόσμου γύρω από το θέμα του αυτισμού. Το ποίημα «ΣΤΟ ΦΑΣΜΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ» απέσπασε το Γ΄ ΒΡΑΒΕΙΟ ποίησης στον 10ο Διεθνή Λογοτεχνικό Διαγωνισμό, 2021, του ΟΜΙΛΟΥ UNESCO ΤΕΧΝΩΝ ΛΟΓΟΥ & ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ.
Το τραγούδι «ΣΤΟ ΦΑΣΜΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ», που οι τρεις φίλοι δημιούργησαν σκύβοντας με απεριόριστο σεβασμό πάνω από το ζήτημα του αυτισμού, αφιερώνοντας χρόνο και πολύ μεράκι, με την προσδοκία να γίνει γνωστό το αντικείμενο μέσω μιας οικουμενικής γλώσσας, αυτήν της μουσικής, η οποία μπορεί και αμβλύνει αντιθέσεις, ενώνει, εμπνέει και αγγίζει τις ψυχές όλων των ανθρώπων.

Είμαστε όλοι Διαφορετικοί αλλά και ταυτόχρονα Ίσοι.

Ένα τρυφερό και συνάμα ρυθμικό κομμάτι, που παραπέμπει σε παραμύθι.

O λυρισμός και η δυναμική του εναλλάσσονται έντεχνα, προβάλλοντας απ’ τη μια τις αντιξοότητες που αντιμετωπίζουν στη καθημερινότητά τους οι αυτιστικοί, όπου καλούνται να δίνουν ανά πάσα στιγμή διαπιστευτήρια για τα αυτονόητα, κι απ’ την άλλη τη θέληση και τις μάχες που διεξάγουν, ερχόμενοι συχνά ενάντια στη φύση τους, σε μια κοινωνία που έχει πολλά χιλιόμετρα ακόμα να διανύσει για να χαρακτηριστεί ανεκτική στη διαφορετικότητα.

Με την ελπίδα το κομμάτι αυτό να λειτουργήσει σαν ένα μικρό λιθαράκι κινήτρου για την κατάργηση των στερεοτύπων, με απώτερο στόχο την αποδοχή από μια “καθώς πρέπει” κοινωνία που, αυτά τα “ειδικά” άτομα, βολεύεται να τα κατατάσσει στο περιθώριο και με το όνειρο ζωής, κάποια στιγμή οι όροι “ανεκτικότητα” και “αποδοχή” στη διαφορετικότητα να μην υφίστανται.

Απλά να υπάρξει μια κοινωνία με κοινό παρονομαστή την ανθρωπιά.

«Οι αυτιστικοί είμαστε εδώ, είμαστε ενεργοί, αξίζει να συμμετέχουμε, να είμαστε κι εμείς εκπρόσωποι του κόσμου μας, του εαυτού μας. Κοιτάξτε τι μπορούμε να πετύχουμε! Απλά, εμπιστευθείτε μας και δώστε μας την ευκαιρία!»

«ΣΤΟ ΦΑΣΜΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ»

Εγώ είμαι φίλε, ο γείτονας. Είμαι ο διπλανός σου
που δεν ανήκω, όπως λες, στον κόσμο το δικό σου.
Σε χαιρετώ, μα ένα «γεια» μου απευθύνεις -κρύο
και κουβαλώ τον πόνο μου στο Ειδικό Σχολείο.

Στη λύπηση αμύνομαι και στον στιγματισμό
και τα κιτάπια γράφουνε «άτομο ειδικό».
Ξάστερο έχω ουρανό και μιαν αγνή καρδιά
κι ας φέρομαι πολλές φορές αντισυμβατικά.

Τi κι αν με λόγια δεν εκφράζω τα συναισθήματά μου.
Βλέπεις, πως, δυσκολεύομαι, με λέξεις να στο πω…
αλλά μιλάει, φίλε μου, για μένα η καρδιά μου
και ρυθμικά οι χτύποι της σου λένε: ‘’Σ’ αγαπώ’’.

Μες στη ρουτίνα μου θα δεις τα ενδιαφέροντά μου.
Σπάνιες ικανότητες θα βρεις στη μοναξιά μου!
Με τη χαρά σου, χαίρομαι – είμαι ξεχωριστός
και γύρω μου τα πράγματα κατανοώ αλλιώς.

Με θορύβους και συνάξεις σχέση δεν έχω καμιά,
μα γλυκαίνει την ψυχή μου μια ορχήστρα με βιολιά.
Τις υπερβολές του λόγου συχνά παίρνω μετρητοίς.
Με τη σπάθη της αλήθειας μάχομαι σαν Διγενής.

Όταν εσύ κοιτάς το δάσος και το ψηλό βουνό,
εγώ ένα κυκλάμινο θαυμάζω στο γκρεμό.
Όταν ρεμβάζεις με φεγγάρι και με αστροφεγγιά
εγώ στων αστεριών τ’ αχνάρια μαθαίνω μυστικά.

Κι όταν μ’ ακούς πολλές φορές, μόνος, να ηχολαλώ
κουβέντα πιάνουν όνειρα και σκέψεις στο μυαλό.
Μ’ αρέσει ν’ αφουγκράζομαι τους ήχους της σιωπής
και να μ’ αγγίζεις προτιμώ με άγγιγμα ψυχής.

Κι όταν οι ασχολίες μου μονότονες φαντάζουν,
εκεί πνίγω το άγχος μου απ’ όσα με τρομάζουν
Είμαι κι εγώ μοναδικός -απλά σκέφτομαι αλλιώς.
Στα χαρτιά, ίσος με όλους-μα αισθάνομαι μισός!

Kι αν είμαι διαφορετικός, στο “Φάσμα” κι αν ανήκω,
προκαταλήψεις πολεμώ έξω από τον οίκο!
Της φύσης μου του puzzle σαν ενώνω τα κομμάτια,
τότε βρίσκω το ρυθμό μου σε κρυμμένα μονοπάτια.

Με κόβει σαν τη μαχαιριά η αδιαφορία…
κι επιζητώ αποδοχή από την κοινωνία.
Αν με πιστέψεις γίνομαι ήρωας της ζωής
και στους Special Olympics της σημαίας ζηλωτής!

Μες στην ψυχή μου να κοιτάς και θα σ’ εμπιστευτώ.
Μες στην ψυχή μου να κοιτάς – θα ’χεις φίλο αληθινό.
Στο περιβόλι της καρδιάς θα σε καλωσορίσω
και της ψυχής τα χρώματα θα σου αποκαλύψω.

Με την αγάπη σου μπορώ τις συμπληγάδες να περνώ.
Για της ζωής το όνειρο, σκληρά ν’ αγωνιστώ.
Γεννήθηκα με αυτισμό. Είμαι ο διπλανός σου.
Κάστρα γκρεμίζω για να δω τον κόσμο το δικό σου!


Μουσική – Ερμηνεία – Στίχοι : Πάνος Γαληνός

Σε ένα πύργο μακρινό
Που τίποτα δεν κινείται
Ζουν παιδιά με αυτισμό
“Μην τα ενοχλείτε”.

Στο γυάλινο βασίλειο
ζουν Βασίλισσες, βασιλιάδες
Βγαλμένοι από παραμύθια
Που λεν οι παραμυθάδες.

Όμορφα παιδιά
που Έχουν καρδιά μεγάλη
Ο λόγος τους μετρημένος
Και δύναμη σαν ατσάλι.

Λατρεύουνε τη μοναξιά
και την ησυχία
έχουν πέτρινη ματιά
μιλάνε με σοφία.

Τους αρέσει η οργάνωση
αλλά και η ρουτίνα
έχουν ενδιαφέροντα πολλά
για να περνάνε φίνα.

Τις πύλες δεν ανοίγουνε
Σε όποιους θε να μπούνε
Θέλει κόπο ,θυσίες
Για να σε εμπιστευτούνε.

Για να τα πλησιάσετε
Θέλει υπομονή
Αγάπη ανεξάντλητη
Και πλήρη αποδοχή.

Όποιος το καταφέρει
Και τα πλησιάσει
Θα δει μέσα απ’ τα Μάτια τους
πιο όμορφη Την πλάση.

Με όπλο την αγάπη μας
οι ήρωες θα ανοίξουν
τις πύλες της καρδιάς τους
τα εμπόδια θα νικήσουν.

Τότε, οι ήρωες μας
για πάντα Θα ”ξυπνήσουν”
σε κόσμους μαγικούς
για να μας ξεναγήσουν.


Ας ακούσουμε ένα  ακόμη τραγούδι  με την παρακάτω επισήμανση :
 Είναι ευθύνη όλων μας να σεβόμαστε και να αγκαλιάζουμε την διαφορετικότητα, έτσι ώστε να μη γίνονται πλέον τα άτομα με αυτισμό θύματα στιγματισμού, διακρίσεων ή/και παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.


Και να θυμάστε..τα αυτιστικά άτομα δεν υποφέρουν από τον αυτισμό, υποφέρουν από τον τρόπο που τους φερόμαστε!

ΜΠΑΜΠΑ ΠΟΥ ΠΑΜΕ; ΑΠΟ ΤΟ CD «ΕΝΑ ΠΑΡΑΘΥΡΟ ΜΙΚΡΟ» ΤΩΝ ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ & ΜΙΧΑΛΗ ΓΚΑΝΑ

Το τραγούδι αγγίζει απαλά τη σχέση του γονιού με το παιδί, το «Μπαμπά που πάμε;». Πρόκειται για τον ανομολόγητο διάλογο που υπάρχει ανάμεσα στους γονείς και στο παιδί με αυτισμό.

Στον παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να βρείτε όλα τα τραγούδια από το

CD: Ένα παράθυρο μικρό

Ένα παραμύθι με τον ήρωα ‘Γιάννη Σπιρτάκη’

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα για τον αυτισμό στο ΚΔΑΠ ΑμεΑ ΗΛΙΑΝΘΟΣ αφιέρωσαν χρόνο και δημιούργησαν ένα παραμύθι με τον ήρωα “Γιάννη Σπιρτάκη”, ένα παιδί με αυτισμό. Το παραμύθι επιμελήθηκε η υπεύθυνη του ΚΔΑΠ Ερμίνα Ζανταρίδου και τα σκίτσα του παραμυθιού ο εικαστικός Χρήστος Φερλές.

«Μια φορά και έναν καιρό ήταν ο φίλος μας ο Γιάννης ο Σπιρτάκης, ένα παιδί πάρα πολύ όμορφο, που ζούσε μακριά προς τον βορά και είχε καθημερινό προγραμματισμό, πολύ συγκεκριμένη ρουτίνα και με απόλυτη τάξη σε κάθε του δράση!

Κάποια μέρα αποφάσισε να κάνει ένα ταξίδι μαζί με τον Άκη τον αρκουδάκι που δεν μπορούσε να πάει πουθενά χωρίς αυτόν. Ξεκίνησαν λοιπόν μαζί το μακρύ τους ταξίδι να ανακαλύψουν έναν καινούριο κόσμο ,καθώς δεν μπορούσε να φανταστεί κάποιον άλλον κόσμο χωρίς να τον έχει δει.

Στη διάρκεια του ταξιδιού τους λοιπόν συνάντησαν την Τένια την μεταξένια, μια πανέμορφη πεταλούδα και καθώς γνωρίστηκαν διαπίστωσαν ότι άρεσαν και στους δυο οι αριθμοί, η ζωγραφική και ενθουσιάζονται με τις κατασκευές και επιδιώκουν την τελειότητα στην εικόνα. Για αυτό αποφάσισαν να κατασκευάσουν ένα στεφάνι από λουλούδια, ένα βιβλίο με δικές τους ζωγραφιές και ένα σπιτάκι για τον Άκη το αρκουδάκι. Ο Γιάννης παρόλο που του αρέσει να μένει μόνος πολλές ώρες και το είχε ήδη αποκαλύψει στην Τένια γιατί θέλει να είναι ειλικρινής και να μην λέει ψέματα αν και ήταν Πρωταπριλιά, η συντροφιά της Τένιας του ήταν πολύ ευχάριστη γιατί τον κατανοούσε, τον αγαπούσε και του το εξέφραζε.

Καθώς προχωρούσαν, ξαφνικά μπροστά τους εμφανίστηκε ένας μεγάλος κύριος που κρατούσε μια φλογέρα, μάλλον θα ήταν βοσκός, κοντοστάθηκε να σκεφτεί αν τον ήξερε καθώς είχε εξέχουσα μνημονική ικανότητα, αλλά κατέληξε ότι τον έβλεπε για πρώτη φορά. Στον Γιάννη άρεσε πολύ η μουσική ειδικά κάποιοι ήχοι που είναι πολύ λεπτοί και διακριτοί σαν αυτόν της φλογέρας. Με αυτόν τον ήχο είναι σαν ένα χέρι να τον κρατά και να μην τον νοιάζει ούτε ποιος είναι δίπλα του ,ούτε ποιος τον παρατηρεί ,ούτε τίποτα, το μόνο που σκέφτεται και αναπολεί είναι η θάλασσα. Σαν να ρυθμίζεται ο εαυτός του και να ‘τρέχει στον αυτόματο’ χωρίς πραγματικά να σκέφτεται τίποτα.

Ο βοσκός πλησίασε και τους ψιθύρισε στο αυτί κάτι και έκανε με το χέρι του κίνηση να τον πιάσει στον ώμο, αλλά ο Γιάννης δεν αγαπά να τον ακουμπούν και είναι υπερευαίσθητος σε διάφορα ερεθίσματα, έχει αυτές την αισθητηριακές ιδιαιτερότητες. Έχει έναν φόβο για την αφή του αγνώστου αντικειμένου που δεν γνωρίζει. Ωστόσο, η Τένια ήρθε και τον πήρε από το χέρι και του εξήγησε ότι ο βοσκός είναι φίλος τους και ότι τους αγαπά. Ο Γιάννης έβαλε σαν όρο να του μάθει φλογέρα για να του αποδείξει ότι τον αγαπά και ο βοσκός πράγματι συμφώνησε.

Ήταν η καλύτερη λύση! Αγκαλιάστηκαν και προχώρησαν ευτυχισμένοι συνεχίζοντας το ταξίδι όλοι μαζί σφυρίζοντας στην μελωδία της φλογέρας και ο Γιάννης έκανε το δυνατό πλατάγισμα με τα δάχτυλα των χεριών  του μπροστά στα μάτια των φίλων του χωρίς να ντρέπεται για αυτά που τον κάνουν να είναι ήρεμος και χαρούμενος  …».

Κι όμως μπορεί να συμβεί…

…και μια τέτοια, χαρακτηριστική περίπτωση, ότι ένα άτομο με αυτισμό μπορεί να ζήσει μία ζωή όσο το δυνατόν πιο αυτόνομη είναι ένας νεαρός άνδρας από τον Πύργο που τώρα σπουδάζει σε Σχολή Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης!

Πρόκειται για ένα παιδί που αποτελεί την εξαίρεση στον κανόνα που ισχύει (και) στη χώρα μας για τα άτομα με αυτισμό. Ένας «κανόνας» που τα θέλει/σπρώχνει στο περιθώριο και μια κοινωνία που δεν θέλει (και δεν μπορεί) να τα αποδεχθεί…

Ο νεαρός άνδρας από τον Πύργο, κατάφερε να φτάσει σε επίπεδο σπουδών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση «φωνάζοντας» σε όλη την κοινωνία ότι διαθέτει ικανότητες, ότι μπορεί να τα καταφέρει! Που έδειξε ποια είναι η αντιμετώπιση που πρέπει να έχουν τα άτομα με αυτισμό…

Από πολύ μικρή ηλικία συμμετείχε ανελλιπώς σε πολλές σχολικές και άλλου είδους κοινωνικές εκδηλώσεις. Σύμμαχός του, υπερπολύτιμος συμπαραστάτης του, η μητέρα του, η οποία με αστείρευτη δύναμη βρισκόταν δίπλα του, προσάρμοσε τη ζωή της στην ζωή και την καθημερινότητα του παιδιού της.

Το βοήθησε με κάθε δυνατό τρόπο, το ωθούσε να φανερώσει τις δεξιότητες του… κι αυτός με τον τρόπο του έβρισκε το δρόμο, τα κατάφερνε, έκανε πολλούς να αναρωτιούνται «πως γίνεται αυτό;»… Κι όμως γινόταν!
Στα χρόνια του Δημοτικού, στο Γυμνάσιο, στο Λύκειο… κατάφερε να αναπτύξει δεξιότητες και ταλέντα που διέθετε, περιορίζοντας ή ακόμα και βάζοντας στην άκρη τις μειονεξίες του…
Κι όταν έρχεται στον Πύργο και κυκλοφορεί στην κεντρική πλατεία χαιρετώντας τους φίλους του με ένα λαμπερό χαμόγελο να σχηματίζεται στο πρόσωπό του…

Δείτε παρακάτω το βίντεο :
“Το Αυγό. Τα ιδιαίτερα χαρίσματα ενός διαφορετικού παιδιού”
.

Εξερευνώντας τα άδυτα της ψυχής και του μυαλού ενός παιδιού, του Βίκτωρα, ανακαλύπτουμε ότι οποίες ιδιαιτερότητες του, μεταμορφώνονται σε χαρίσματα που χρωματίζουν την προσωπικότητα του. Με τη σωστή αντιμετώπιση όσων τον περιβάλλουν μπορεί να διαμορφώσει το συναισθηματικό του κόσμο ώστε να είναι όσο γίνεται περισσότερο αυτόνομος και δημιουργικός και λιγότερο εγκλωβισμένος μέσα στο κέλυφος του.

Και το υπέροχο κείμενο παρακάτω:



Λήψη αρχείου

Ένα πολύ όμορφο παραμύθι  παραμύθι για τη διαφορετικότητα, για μικρούς αλλά και για μεγάλους… που εξηγεί τον αυτισμό είναι και το παρακάτω:



Λήψη αρχείου

Πολύ όμορφο υλικό για μικρά παιδιά μπορείτε να βρείτε και στην ιστοσελίδα 

“Όλα εν… τάξη!!!”

της εξαίρετης συναδέλφου  Σωτηρίας   Κίτσιου  πατώντας στο link   ή στην παρακάτω εικόνα:

.jpg

Αληθινά όνειρα (2020)
– Ειδικό Γυμνάσιο Λύκειο Αθηνών & 2ο ΓΕΛ Ηλιούπολης

Η παρακάτω  ταινία είναι αποτέλεσμα του κινηματογραφικού εργαστηρίου ντοκιμαντέρ, που υλοποιήθηκε στο Ειδικό Γυμνάσιο–Λύκειο Αθηνών, στην Ηλιούπολη από 3 έως 7 Φεβρουαρίου 2020, στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος συνεκπαίδευσης με το 2ο ΓΕΛ Ηλιούπολης.

Το θέμα του ντοκιμαντέρ που επέλεξαν οι ίδιοι οι μαθητές αφορά στην ίδια τη ζωή τους, τα όνειρα, τις εμπειρίες τους από τη σχολική και την κοινωνική τους ζωή. Οι μαθητές βρήκαν το χώρο και την κατάλληλη “αγκαλιά” για να μπορέσουν να εκμυστηρευτούν αυτά που τα πονάει, αυτά που θέλουν να επικοινωνήσουν με τους “άλλους”, τους συνομήλικους, την κοινωνία στην οποία ζουν.

Περιγραφή: Το θέμα του ντοκιμαντέρ που επέλεξαν οι ίδιοι οι μαθητές αφορά στην ίδια τη ζωή τους, τα όνειρα, τις εμπειρίες τους από τη σχολική και την κοινωνική τους ζωή. Οι μαθητές βρήκαν το χώρο και την κατάλληλη “αγκαλιά” για να μπορέσουν να εκμυστηρευτούν αυτά που τα πονάει, αυτά που θέλουν να επικοινωνήσουν με τους “άλλους”, τους συνομήλικους, την κοινωνία στην οποία ζουν.  Η συμπερίληψη δίνει έμφαση σε αυτές τις ομάδες μαθητών που ενδέχεται να διατρέχουν κίνδυνο περιθωριοποίησης και αποκλεισμού από την σχολική και ευρύτερη κοινότητα. Πολύ συχνά τα παιδιά που προέρχονται από την Ειδική Εκπαίδευση κρίνονται βιαστικά υπό το βάρος πολλών στερεοτύπων ως παιδιά παθητικά, παιδιά εγκλωβισμένα στο ιατρικό μοντέλο τόσο στο σχεδιασμό όσο και στην εκτέλεση παρόμοιων εκπαιδευτικών δράσεων. Εμείς τους τοποθετήσαμε στο κέντρο κάθε δράσης μακριά από τον διαχωρισμό που δίνει επι δεκαετίες το ιατρικό μοντέλο, το οποίο κρίνει τις δυνατότητες του κάθε μαθητή βάσει της αναπηρίας του και το τοποθετήσαμε στο κοινωνικό μοντέλο όπου οι δυνατότητες και οι ανάγκες του καθορίζονται από το ίδιο το παιδί και τους άλλους, οι διαπροσωπικές σχέσεις καλλιεργούνται και η ποικιλομορφία στην τάξη είναι πάντα καλοδεχούμενη.

Κυρίως όμως βρήκαν το θάρρος και τη δύναμη να συνομιλήσουν με ειλικρίνεια και αγάπη με τους συμμαθητές τους , να θέσουν ερωτήματα αλλά και να προσφέρουν απλόχερα τις δικές τους χρήσιμες εμπειρίες ζωής στους συμμαθητές τους.

Αληθινά όνειρα// Short/ Μικρού μήκους
Σκηνοθεσία: Διονυσία Κοπανά
Διάρκεια: 10’
Γλώσσα/ Language: Ελληνικά/ Greek
Παραγωγή: Ειδικό Γυμνάσιο Γενικό Ειδικό Λύκειο Αθηνών
Μοντάζ: Βαγγέλης Κατσιγιάννης
Μουσική: Αμαλία Βαλαδώρου, Σπύρος Μήτρου, Μάριος Μπατσίνσκι, Φιλοθέη Παντελίδου
Χώρα: Ελλάδα

Τραγούδια και μελωδίες για παιδιά με και χωρίς Διαταραχή Αυτιστικού φάσματος, γονείς, παιδαγωγούς & φίλους.

Ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και ο Μιχάλης Γκανάς δημιούργησαν μια σειρά τραγουδιών, στο πλαίσιο του εργαστηρίου του Ιδρύματος Ωνάση «Η μουσική αγαπάει τον αυτισμό».

Το CD απευθύνεται σε όλους μας. Σε παιδιά, με και χωρίς διαταραχή αυτιστικού φάσματος, γονείς, φίλους, παιδαγωγούς και θεραπευτές. Η σειρά ολοκληρώνεται με δύο μουσικές συνθέσεις των μουσικών και των παιδαγωγών που συμμετείχαν στο εργαστήριο.

Πατήστε στον  σύνδεσμο εδώ΄ή στην παρακάτω εικόνα  για να ακούσετε τα τραγούδια της σειράς

.jpg

Πώς επηρεάζει ο αυτισμός τη συμπεριφορά;
Πατήστε στην εικόνα

2 ΑΠΡIΛΙΟΥ LIGHT IT UP BLUE 1

Μέσα από την παρακάτω ταινία αποδεικνύεται  η αγάπη και η δύναμη μιας μητέρας, πόσο εξαιρετικά και ξεχωριστά είναι τα παιδιά με Ε.Ε.Α και πως πρέπει κάποια στιγμή το κράτος να στηρίξει τις οικογένειες και τους εκπαιδευτικούς πρακτικά. Με πολλή αγάπη και προσπάθεια, όλα είναι δυνατά.

  Αυτισμός ένα χιλιόμετρο τη φορά!!!.

Η Άδα Σταματάτου είναι μία μητέρα, κάτι που από μόνο του φαντάζει ηρωικό. Έχει όμως και μία ιδιαιτερότητα, αφού είναι μητέρα ενός αυτιστικού παιδιού. Πόση δύναμη ψυχής μπορεί να κρύβει τελικά μία γυναίκα;

Στην ομιλία της περιγράφει τον αγώνα της στην αόρατη αυτή αναπηρία. Εξηγεί πως μπορεί η έννοια αυτή να μην έχει εικόνα, αλλά είναι 100% υπαρκτή και πάντα παρούσα. Στον δύσκολο δρόμο που διάλεξε, κάθε νίκη του γιου της ήταν και δική της. Την ημέρα της ενηλικίωσής του, άρχισε να γράφει για την καθημερινότητά της και όσα την δυσκόλευαν, με τις δημοσιεύσεις της να έχουν τεράστια απήχηση στον κόσμο. Επιπλέον, συμμετέχει σε αγώνες δρόμου με σκοπό την ευαισθητοποίηση και την ενημέρωση για τον αυτισμό.

Πατήστε παρακάτω για να δείτε την ταινία

τίτλο 46

Στην σύγχρονη κοινωνία, το κυριότερο εμπόδιο που αντιμετωπίζουν τα αυτιστικά παιδιά και οι οικογένειές τους είναι το στίγμα και οι διακρίσεις.Για την αντιμετώπιση αυτών απαιτούνται προσπάθειες των γονέων, εκστρατείες ενημέρωσης για την φύση του αυτισμού, τα συναισθήματα και τις ανάγκες των παιδιών, καθώς και αναγνώριση του δικαιώματος για ζωή. Τα ΜΜΕ και το Διαδίκτυο αναμφισβήτητα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για εξάλειψη μύθων, τροποποίηση συμπεριφορών και ενθάρρυνση θετικότερων στάσεων.

ΕΞΕΛΙΞΗ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ

Η εξέλιξη ενός αυτιστικού παιδιού εξαρτάται από τις νοητικές δεξιότητες και το λόγο. Έχουν δημιουργηθεί ειδικά προγράμματα για την εκμάθηση βασικών δεξιοτήτων, όπως η αυτοεξυπηρέτηση και οι κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες. Ακόμη, έχουν κατασκευαστεί προγράμματα επαγγελματικής αποκατάστασης, μέσα από τα οποία μαθαίνουν δεξιότητες εργασίας.

Όσο το παιδί μεγαλώνει υπάρχουν λιγότερες πιθανότητες να εξελιχθεί. Σε όλη τη ζωή θα πρέπει να υπάρχει φροντίδα και επίβλεψη από την οικογένεια, ειδικούς ψυχολόγους και παιδαγωγούς.

Ας μάθουμε λίγα περισσότερα
για αυτήν την νευρολογικλή διαταραχή

Ο όρος χρησιμοποιήθηκε πρώτη φορά το μακρινό 1908 από τον Bleuer για να περιγράψει την κοινωνική απόσυρση. Αξίζει να αναφερθεί ότι η ετυμολογία προέρχεται από το ελληνικό αυτός, δηλαδή ‘εαυτός’ δηλώνοντας την κατάσταση των ατόμων αυτών που έχουν επίκεντρο τον εαυτό τους. Οι πρώτες παρατηρήσεις έγιναν το 1943 από τον Leo Kanner και το 1944 από τον Hans Asperger. Οι δυο ερευνητές δεν είχαν γνώση των παράλληλων ερευνών τους οι οποίες συνέκλιναν σε πολλές βασικές παρατηρήσεις, έχοντας όμως και μερικές διαφορές.

Κοινή συνισταμένη λοιπόν στο πλαίσιο αναγνώρισης του αυτισμού από τα πρώτα κιόλας χρόνια ήταν η υπερβολική μοναχικότητα, η αγχωτική επιθυμία για την διατήρηση της ομοιότητας του περιβάλλοντος, η εξέχουσα μνήμη, η ηχολαλία, η υπερευαισθησία σε ερεθίσματα και ο περιορισμός στη διαφορετικότητα αυθόρμητης δραστηριότητας. Οι διαφοροποιήσεις του Asperger σε σχέση με τον Kanner καταλήγουν σε διαφορές στις γλωσσικές, στις κινητικές και τις μαθησιακές ικανότητες των ατόμων. Αρκετά χρόνια αργότερα από τις πρώτες παρατηρήσεις κατηγοριοποιήθηκαν τρία θεμελιώδη ελλείμματα (Τριάδα της Wing, Rutter & Schopler, 1987) τα οποία είναι το ποιοτικό έλλειμμα στην αμοιβαία κοινωνική αλληλεπίδραση, το ποιοτικό έλλειμμα στην λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία και στη δραστηριότητα που απορρέει από την δημιουργική φαντασία και το σαφώς περιορισμένο ρεπερτόριο δραστηριοτήτων και ενδιαφερόντων.

Σήμερα ενώ γνωρίζουμε ότι η Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) είναι νευροαναπτυξιακής προέλευσης δεν  γνωρίζουμε  ακόμα τα ακριβή αίτια. Το μόνο βέβαιο είναι ότι τα άτομα με ΔΑΦ χρήζουν φροντίδας από ψυχολόγους, εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές κλπ., με σκοπό την αύξηση της λειτουργικότητας τους και την ικανότητα τους να καταφέρουν να ανταπεξέρχονται στις καθημερινές ανάγκες της ζωής, να κατακτήσουν δηλαδή την αυτονομία τους.

Εν κατακλείδι, ο αυτισμός είναι μια διαταραχή που εντυπωσιάζει. Το μόνο που μπορεί ο καθένας από εμάς να κάνει από τη δική του πλευρά, είναι να προστατεύσουμε αυτά τα παιδιά, να τους δώσουμε απλόχερα την αγάπη και την υπομονή μας ώστε να τους εξασφαλίσουμε ένα μέλλον καλύτερο και πιο λειτουργικό για αυτούς και τις οικογένειές τους».


 

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ  ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΥΤΙΣΜΟ 

 Από το ΕDWEEK πατώντας στην  εικόνα παρακάτω:

HioYTGe autism

«Τι έχει ο Γιάννης;»: Ένα βιβλίο που εξηγεί στα παιδιά τι είναι ο αυτισμός


Κατανοώντας τον Αυτισμό Υψηλής Λειτουργικότητας: Κατευθυντήριες ιδέες και οδηγίες

Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να δείτε το άρθρο

Copy of 5. 1

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.

Σχετικά με ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ ΜΑΙΡΗ

Γεια σας,Ονομάζομαι Τσαουσίδου Μαίρη.  Υπηρετώ εδώ και 29 έτη  ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής (ΠΕ11) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης.  Ευελπιστώ να δημιουργήσω αλλαγές στον εαυτό μου και στη συνέχεια και στο περιβάλλον μου για το κοινό καλό, μέσα από το θετικό μετασχηματισμό στις σύγχρονες κοινωνίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε όλοι μας πλανητικά.

Είμαι παντρεμένη και έχω δυο παιδιά και ένα σκύλο και 2  γάτους!!!!! Μου αρέσει το θέατρο, τα ταξίδια, η κωπηλασία και το διάβασμα.
Αγαπώ πολύ τα παιδιά και εύχομαι να έχουμε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσεων! Καλή αρχή σε όλους!

Αγαπημένο ρητό: «Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.»
Ludwig Wittgenstein


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Εργαστήρια δεξιοτήτων, Θεματική 1 :ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ, Θεματική 3 :ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ, Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός- διαφορετικότητα, Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη. Ετικέτες: . Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.