21η Μαρτίου Παγκόσμια Ημέρα Κουκλοθέατρου – Το κουκλοθέατρο ως παιδαγωγικό μέσο

hqdefault 3

τίτλο 16

 Τι είναι το κουκλοθέατρο;

Το κουκλοθέατρο είναι τόσο παλιό όσο και ο άνθρωπος. Οι άνθρωποι των σπηλαίων έβλεπαν στους τοίχους να σχηματίζονται μορφές από την φωτιά που ήταν αναμμένη στο κέντρο της σπηλιάς, αυτές οι μορφές πήραν σάρκα και οστά και έγιναν κούκλες. Είναι μια τέχνη που άνθισε την εποχή του Μεσαίωνα στην Δυτική Ευρώπη.

90526620 3582471848492078 6880913271801511936 o 1

Η τέχνη του κουκλοθέατρου φαίνεται να έγινε γνωστή στην Ελλάδα από τους Αιγύπτιους. Οι περισσότεροι ταυτίζουν την ιστορία του ελληνικού κουκλοθέατρου με τη μορφή του Καραγκιόζη. Παρόλα αυτά, εξίσου σημαντικός θεωρείται ο «Φασουλής». Ο Καραγκιόζης έρχεται από τη γειτονική Τουρκία, ενώ ο Φασουλής από τη γειτονική Ιταλία.
Το κουκλοθέατρο ή ο Φασουλής, όπως είναι γνωστό αυτό το είδος λαϊκού θεάματος, προήλθε από ομοιώματα που χρησιμοποιούσαν στις εθιμικές εκδηλώσεις ή από το κουκλοθέατρο της Bolognia (fasulein – fagiolino).

Με την Ιερά Εξέταση και τις απαγορεύσεις δεν υπήρχε ελευθερία του λόγου. Οι άνθρωποι βρήκαν λοιπόν  αυτόν τον τρόπο να εκφράζουν τις απόψεις τους για τα θέματα που τους απασχολούσαν. Οι παραστάσεις γίνονταν στις πλατείες και παρουσιάζονταν θρησκευτικά δρώμενα. Οι μικρές κούκλες είχαν την ονομασία : «Μικρές Μαρίες» και στην συνέχεια  ονομάστηκαν Μαριονέττες.

Στην Ελλάδα εμφανίστηκε αρχικά στα Επτάνησα (1850) και μετά στην Αθήνα (1870), μέχρι που παραμερίστηκε από τον καραγκιόζη και τον κινηματογράφο.
Ο Φασουλής ή το κουκλοθέατρο αποτελείται από ξύλινα πόδια και άνω άκρα, ενώ το σώμα του είναι από ύφασμα, μέσα στο οποίο μπαίνει το χέρι του κουκλοπαίχτη. Η εμφάνισή του είναι άσχημη και η φωνή του τσιριχτή. Η σκηνή είναι μικρή, έχει κάποια σκηνικά αντικείμενα και είναι φωτισμένη, ενώ υπάρχει συχνά μουσική και χορός. 

Γνωστοί κουκλοπαίχτες ο Χρ. Κονιτσιώτης, ο οποίος έχει στο ρεπερτόριό του περί τα 130 έργα, ο Δ. Μαριδάκης, ο Χρ. Πατέντας κ.α. Μελετητές του κοουκλοθέατρου υπήρξαν ο Γρηγόριος Ξενόπουλος και ο Γ. Ρώτας. Οι παραστάσεις αρχικά κοινοποιούνταν με ντελάλη ή πινακίδες και αργότερα με έντυπα και καταχώρηση στο Τύπο. Η σκηνή στήνονταν σε δρόμους, πλατείας, μαγαζιά και κήπους, ενώ οι παραστάσεις δίνονταν σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας. Οι υποθέσεις ήταν παρμένες από έργα του Μολιέρου, του Γκολντόνι και από μυθιστορηματικά ελληνικά θεατρικά έργα.

Όπως τονίζει  η Μπέττυ Κοκαράκη, μέλος του Ελληνικού Κέντρου Κουκλοθεάτρου Unima Hellas «στην Ελλάδα αρχίσαμε να γιορτάζουμε αυτήν την ημέρα από το 2003»

275792408 673545217404689 4267752886863991756 n

Τι είναι Unima

Στην Ελλάδα υπάρχει το Ελληνικό Κέντρο Κουκλοθέατρου (UNIMA ΕΛΛΑΣ) (Union Internationale de la Marionnette, Διεθνής Ένωση Μαριονέτας).Είναι η διεθνής ένωση για το κουκλοθέατρο το οποίο ιδρύθηκε το έτος 1990 και στεγάζεται στο κτίριο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης στην Αθήνα.

Είναι μη κυβερνητικός οργανισμός, ισότιμο μέλος της UNESCO και κανονικό μέλος του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου. Ιδρύθηκε το 1929, στην Πράγα και σήμερα έχει τμήματα σε ενενήντα περίπου χώρες όλου του κόσμου, ενώ εδρεύει στη Γαλλία. Λειτουργεί σαν μέσο επαφής των κουκλοπαικτών ανάμεσα στις χώρες, αλλά και σαν ανεξάρτητος οργανισμός που, μέσω πολλών επιτροπών και ομάδων εργασίας, προωθεί το κουκλοθέατρο σε διεθνές επίπεδο. To Ελληνικό Κέντρο της UNIMA γεννήθηκε το 1990. Είναι οργανισμός μη κυβερνητικός και μη κερδοσκοπικός και σαν στόχο του έχει την προώθηση της τέχνης αυτής στον ελληνικό χώρο. Η UNIMA-ΕΛΛΑΣ χρηματοδοτείται από τις συνδρομές των μελών της, τα οποία φτάνουν περίπου 150 άτομα.

puppet

Το Κουκλοθέατρο στην Ελλάδα Σήμερα

Το κουκλοθέατρο συνεχίζει ακόμη και σήμερα να μαγεύει μικρούς και μεγάλους. Ειδικά στο εξωτερικό υπάρχουν παραστάσεις με μαριονέτες οι οποίες παρουσιάζουν ακόμη και όπερες. Δυστυχώς στην χώρα μας είναι συνδεδεμένο με την προσχολική αγωγή και δεν αναγνωρίζεται ο καλλιτεχνικός αλλά και παιδαγωγικός του χαρακτήρας  σε όλες τι ηλικίες.

Κάνοντας μια μικρή ιστορική αναδρομή, εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι το κουκλοθέατρο στην Ελλάδα, μετά το τέλος του «Μπάρμπα-Μυτούση» και της ιδεολογίας του, έχει μια πολύ ενδιαφέρουσα και ραγδαία ανάπτυξη, ιδιαίτερα τις δύο τελευταίες δεκαετίες. Πολλές κουκλοθεατρικές δυνάμεις αγωνίζονται να ανεβάσουν την ποιότητα των παραστάσεων και να αλλάξουν μια βαθιά ριζωμένη αντίληψη που λέει ότι «το κουκλοθέατρο είναι μόνο για παιδιά». Νέες ομάδες, εμπνευσμένοι κουκλοπαίκτες, αυτοδίδακτοι και σπουδασμένοι, αποτελούν μια πολυπληθή δυναμική ομάδα που διεκδικεί επάξια τη θέση της στα θεατρικά πράγματα της χώρας.
Σε όλη τη χώρα υπάρχουν γύρω στους πενήντα ενεργούς επαγγελματικούς θιάσους, που το έργο τους αντικατοπτρίζει όλη την ποικιλία τεχνικών, δραματουργικών, σκηνικών κλπ επιλογών και δυνατοτήτων που υπάρχει και σε όλο τον κόσμο.
Είτε σε μόνιμες δικές τους σκηνές, είτε σε θέατρα, είτε μεταφέροντας την παράστασή τους σε εκδηλώσεις και σχολεία, είτε στο δρόμο, οι κουκλοπαίκτες προσφέρουν τις δημιουργίες τους σε κάθε είδος κοινού και η ανταπόκριση είναι άμεση: όλο και περισσότεροι άνθρωποι αναζητούν παραστάσεις κουκλοθεάτρου για να τις παρακολουθήσουν.
Αρκετοί από αυτούς τους θιάσους ταξιδεύουν σε διεθνή φεστιβάλ (τόσο κουκλοθεάτρου όσο και θεάτρου) και εκπροσωπούν τη χώρα μας εξάγοντας το έργο τους και εισάγοντας την εμπειρία, ερεθίσματα και συναναστροφή με τους ξένους συναδέλφους.
Παράλληλα με τον αμιγώς κουκλοθεατρικό χώρο, η Ελλάδα ζει σήμερα αυτό που στην Ευρώπη έχει ήδη μια παράδοση σχεδόν ενός αιώνα: την «εισβολή» της κούκλας στο θέατρο των ηθοποιών, αλλά και τον χορό και τα εικαστικά και τη μουσική ακόμα και την «ανακάλυψή» της από αυτούς τους καλλιτέχνες σαν ένα «νέο» εργαλείο με τόση δυναμική και παρθένο έδαφος για πειραματισμό που τους φαίνεται απίστευτο ότι ήταν πάντα εκεί, αλλά δεν το γνώριζαν!
Αρκετοί σκηνοθέτες (μεταξύ τους και αναγνωρισμένες προσωπικότητες του θεάτρου και του χορού) επιλέγουν τη χρήση της κούκλας στις παραστάσεις τους αναγνωρίζοντάς της παραστατικές ικανότητες και δυνατότητες που με άλλα μέσα δεν θα ήταν εφικτές.
Κυρίως όμως υπάρχει ένα νέο αίμα στο θέατρο, ηθοποιών, σκηνοθετών και σκηνογράφων, που θεωρούν την κούκλα σαν ένα δεδομένο και αυτονόητα ισότιμο εργαλείο στην παλέτα τους, είτε έχοντας έρθει σε πρακτική επαφή με τη χρήση της, είτε απλά έχοντας παρακολουθήσει θεάματα που την περιλαμβάνουν.
Σημαντικό ρόλο στις εξελίξεις αυτές έχει διαδραματίσει η λειτουργία -στο διάστημα των τελευταίων είκοσι χρόνων- τεσσάρων μεγάλων διεθνών φεστιβάλ κουκλοθεάτρου (της Ύδρας, της Κρήτης, της Καλλιθέας και του Κιλκίς). Έχει φέρει στη χώρα μας πλήθος θιάσων και καλλιτεχνών από την αφρόκρεμα της διεθνούς σκηνής και έχει επιτρέψει τόσο στους έλληνες κουκλοπαίκτες, όσο και στο ευρύ κοινό της χώρας μας να παρακολουθήσει θεάματα που επιδεικνύουν όλη τη μεγαλοσύνη, αλλά και την ποικιλομορφία της κούκλας, επηρεάζοντας τις αναζητήσεις τους.
Σημαντικό είναι και το έργο που έχει προσφέρει και η Ένωσή μας, UNIMA-ΕΛΛΑΣ: συσπειρώνει τους ανθρώπους του κουκλοθεάτρου, έχει αναπτύξει τον διάλογο, έχει εμπλουτίσει τη βιβλιογραφία και το υλικό τεκμηρίωσης βοηθώντας όσους αναζητούν πηγές γνώσης και μέσα από πλήθος εκδηλώσεων έχει προωθήσει το κουκλοθέατρο σε όλες τις κατευθύνσεις.
Το κουκλοθέατρο ως παιδαγωγικό μέσο

Το κουκλοθέατρο είναι μία μορφή τέχνης με πανάρχαιη ιστορία και σαν θέαμα προσφέρει στο παιδί διάφορα ερεθίσματα που συμβάλουν στη συναισθηματική, νοητική και γνωστική του ανάπτυξη.Σε όλο τον κόσμο, παιδαγωγοί και ψυχολόγοι επισημαίνουν τον σημαντικό ρόλο της ψυχαγωγίας για τη σωστή ανάπτυξη του παιδιού με όλες της τις μορφές. Το παιδί καλείται να προσαρμοστεί σε έναν κόσμο ενηλίκων φτιαγμένο στα δικά τους μέτρα και μεγέθη.Το κουκλοθέατρο ανοίγει μπροστά στα μάτια του παιδιού – θεατή, έναν κόσμο δοσμένο σε απόλυτη αναλογία με την πραγματικότητα. Τα μεγέθη, όμως του κόσμου αυτού όντας οικεία διαμορφώνουν πλαίσιο κατάλληλο για την προσαρμογή και την εξέλιξή του στη μεγενθυμένη για αυτό πραγματικότητα.

Σαν δραστηριότητα, το κουκλοθέατρο για το παιδί έχει διαφορετική παιδαγωγική σημασία δίνοντας τη δυνατότητα να γίνει το ίδιο πομπός δημιουργίας και όχι μόνο παθητικός δέκτης.
Ξεκινώντας από την κατασκευή κούκλας: ελευθερώνει τη φαντασία, συντονίζει την κινητικότητα, αναπτύσσει λεπτές κινήσεις. Ενισχύει τον πειραματισμό, την εξερεύνηση με το περιβάλλον και τα υλικά. Καλλιεργεί την ευρηματικότητα και την αισθητική. Δίνει διέξοδο στην εκφραστικότητα και τη δημιουργικότητα.
Στη συνέχεια με την κίνηση και την εμψύχωση της κούκλας αναπτύσσονται κινητικές δεξιότητεςΗ κίνηση και το ζωντάνεμα της κούκλας δημιουργεί συναισθήματα έκπληξης και χαράς. Δίνει τη δυνατότητα προβολής και εκτόνωσης. Μέσα από την κούκλα εκφράζει, το παιδί, τον εσωτερικό του κόσμο (αγωνίες, φοβίες, προβληματισμούς, επιθυμίες, όνειρα). Συντελεί στην γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού. Καλλιεργεί την συγκέντρωση προσοχής, τη φαντασία, την κρίση, τη μνήμη, την παρατηρητικότητα, τον αυτοσχεδιασμό.
Καλλιεργεί επίσης την ετοιμολογία, την ευστροφία, τη δυνατότητα εύρεσης λύσεων και αντιμετώπιση δυσκολιών. Μαθαίνει να συνεργάζεται και να επικοινωνεί με τα άλλα μέλη της ομάδας. Προβληματίζεται, επανεξετάζει και αναθεωρεί κοινωνικά στερεότυπα καθώς κατακτά καινούριους χώρους.

Το κουκλοθέατρο εμπεριέχει πολλές τέχνες. Έτσι το παιδί, σαν ενεργό μέλος ομάδας κουκλοθεάτρου, γίνεται γλύπτης, ζωγράφος, συγγραφέας, μουσικός, κουκλοπαίκτης.

Κουκλοπαίζουμε σπίτι!

Κουκλοπαίζουμε σπίτι! Δείτε την ιδέα και τον τρόπο από το  Εικαστικό Θέατρο Κούκλας Πράσσειν Άλογα.

Κλικ στη εικόνα για οδηγίες 

1 1

 

Το κουκλοθέατρο όμως έχει ιδιαίτερη αξία σαν εργαλείο και παιδαγωγικό μέσο για το δάσκαλο καθώς συντελεί στη σύσφιξη της σχέσης δασκάλου – μαθητή.
Ο δάσκαλος με το κουκλοθέατρο προσφέρει στους μαθητές συναισθηματική ένταση και απόλαυση. Οι κούκλες γίνονται εξομολογητές των παιδιών, δίνοντας τη δυνατότητα στον δάσκαλο – εμψυχωτή, να διεισδύσει στον εσωτερικό κόσμο του παιδιού, να εκμαιεύσει τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες του.
Ο Ροντάρι, στη γραμματική της φαντασίας επισημαίνει: «τα παιδιά έλεγαν στην κούκλα ό, τι δε θα μπορούσαν ποτέ να πουν στον δάσκαλο». Το παιδί αισθάνεται με την κούκλα, έτσι που δεν μπορεί να αισθανθεί με τους μεγάλους. Αν πειθαρχεί περισσότερο στα μηνύματά της είναι γιατί οι δεσμοί μαζί της είναι εντελώς διαφορετικοί από τους δεσμούς με τους μεγάλους.
Το παιδί θαυμάζει την κούκλα για τη μαγική της δύναμη να μιλά, να κινείται, για τα κατορθώματά της, για τη χάρη που έχει να δίνει τόση χαρά και συγκίνηση. Το παιδί εμπιστεύεται την κούκλα γιατί δεν αισθάνεται απειλούμενο απ’ αυτήν που το κάνει να γελά και να χαίρεται. Η κούκλα μπορεί να γίνει ταυτόχρονα πομπός και δέκτης πληροφοριών γιατί σαν λειτουργικό μέσο αποτελεί ενδιάμεσο φορέα συναισθημάτων και μηνυμάτων.
Μια τόσο πλούσια, πολυποίκιλη και ευρεία τέχνη σαν αυτή του κουκλοθεάτρου είναι επόμενο να συντελεί ουσιαστικά στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού.

πηγή:All about Τoys
90526620 3582471848492078 6880913271801511936 o

Διάφορα Σενάρια Κουκλοθεάτρου μπορείτε να βρείτε εδώ

Πατήστε στην παρακάτω σύνδεσμο για ένα εκπαιδευτικό σενάριο

Κουκλο-θέατρο-παίζοντας… ψηφιακά!ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ SWAY


Για Διδακτικό
παιδαγωγικό και εποπτικό υλικό
επισκεφθείτε τις παρακάτω Διαδραστικές εικόνες:

Μαθαίνω για το Κουκλοθέατρο_1η διδακτική ενότητα

Φτιάχνοντας μία παράσταση κουκλοθεάτρου
_2η διδακτική ενότητα

 

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.

Σχετικά με ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ ΜΑΙΡΗ

Γεια σας,Ονομάζομαι Τσαουσίδου Μαίρη.  Υπηρετώ εδώ και 29 έτη  ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής (ΠΕ11) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης.  Ευελπιστώ να δημιουργήσω αλλαγές στον εαυτό μου και στη συνέχεια και στο περιβάλλον μου για το κοινό καλό, μέσα από το θετικό μετασχηματισμό στις σύγχρονες κοινωνίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε όλοι μας πλανητικά.

Είμαι παντρεμένη και έχω δυο παιδιά και ένα σκύλο και 2  γάτους!!!!! Μου αρέσει το θέατρο, τα ταξίδια, η κωπηλασία και το διάβασμα.
Αγαπώ πολύ τα παιδιά και εύχομαι να έχουμε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσεων! Καλή αρχή σε όλους!

Αγαπημένο ρητό: «Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.»
Ludwig Wittgenstein


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Εκπαιδευτικά thinglink, Εργαστήρια δεξιοτήτων, Θεματική 2 :ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, Θεματική 4 :ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ, Παγκόσμια & τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά. Ετικέτες: , , . Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.