Κάθε χρόνο από το 1977, το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων, διοργανώνει στις 18 Μαΐου τη Ημέρα Μουσείων, με διαφορετικές θεματικές προσεγγίσεις. Κάθε θεματική προάγει το διεπιστημονικό διάλογο τονίζοντας την αποστολή του Μουσείου ως θεματοφύλακα της πολιτιστικής μνήμης, εξυπηρετώντας τις ανάγκες των σύγχρονων κοινωνιών.
Τα μουσεία αναμφισβήτητα αποτελούν πολύτιμη πηγή πολιτισμικής, ιστορικής, επιστημονικής και αισθητικής γνώσης. Σύμφωνα με τους σύγχρονους ορισμούς, είναι ιδρύματα στην υπηρεσία της κοινωνίας και της εξέλιξής της, ανοιχτά στο κοινό, που αποκτούν, συντηρούν, ερευνούν, τεκμηριώνουν, επικοινωνούν και εκθέτουν τις υλικές μαρτυρίες του ανθρώπου και του περιβάλλοντός του, με σκοπό τη μελέτη, την εκπαίδευση και την ψυχαγωγία.
Τα τελευταία χρόνια τα μουσεία παγκοσμίως επαναπροσδιορίζουν τον εκπαιδευτικό τους ρόλο στην κοινωνία και προσπαθούν να ανατρέψουν την παραδοσιακή αντίληψη ότι δηλαδή πρόκειται για χώρους βαρετούς και απόμακρους που απευθύνονται μόνο σε λίγους ή ειδικούς.
Μες το μουσείο
Μες το μουσείο, μες το μουσείο /μια μέρα μπήκα με φόρα κι εγώ
μη με τραβάτε, μη μου κολλάτε, /απ’το μουσείο δε θέλω να βγω
τρέχω, τρέχω, μες τα δωμάτια / μ’ όλου του κόσμου τους θησαυρούς
που δεν τους χωράει ανθρώπου νους…
Αχ το μουσείο, αχ το μουσείο / Φεγγοβολάει σαν άστρο χρυσό
δεν θέλω μπάλα, ούτε τραμπάλα, / δεν θέλω ούτε να παίξω κουτσό.
Θέλω, θέλω, θέλω μουσείο, / θέλω να βλέπω τους θησαυρούς
που δεν τους χωράει ανθρώπου νους…
Μουσείοοοο…
Και μια εκδοχή για μικρότερα παιδιά
Ας δούμε μερικά θεματικά Μουσεία
Στόχος των προγραμμάτων Μουσειακής εκπαίδευσης είναι η καλλιέργεια του ενδιαφέροντος για τα μουσεία και η αναγνώριση της μεγάλης τους αξίας, ως μέσα για δια βίου μάθηση και εκπαίδευση. Να αρχίσουν δηλαδή τα παιδιά και οι γονείς τους, να συνειδητοποιούν ότι, εκτός από το σχολείο, υπάρχουν και άλλοι χώροι, πολύ σημαντικοί, στους οποίους μπορούν να πάρουν γνώσεις αλλά και να αναπτύξουν τη φαντασία τους, τη δημιουργικότητα τους και φυσικά την ευαισθησία τους, απέναντι στην τέχνη και τον πολιτισμό. Πιο συγκεκριμένα στους γονείς, να μειωθεί μέσα τους η αυθεντία του μουσείου, και να αποτελέσει στο μέλλον, το μουσείο, επιλογή για δημιουργική και ποιοτική απασχόληση με τα παιδιά τους.
Οι κανόνες του Μουσείου
Εξερευνήστε διαδικτυακά το Μουσείο της Ακρόπολης
Στα πλαίσια ενός τέτοιου προγράμματος οι εκπαιδευτικοί του 28ου ΔΣ Πειραιά, Βάνα Τσουκάτου και Μαρία Καναβού, δημιούργησαν την παρακάτω ιστορία για μαθητές ώστε μέσα από τους υπολογιστές τους να παίξουν και να γνωρίσουν τα μουσεία.
Έτσι θα γιορτάσετε και εσείς αυτήν την ημέρα. Δείτε την ιστορία παρακάτω!
Τα 10 δικαιώματα του (μικρού) επισκέπτη ενός Μουσείου, Συλλογικό ebook
Πριν και μετά την επίσκεψη στο Μουσείο:
“Είμαι ο Λέων των Κυθήρων”
μια ταινία της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων.
«Αντιγόνη»: Το νέο ψηφιακό παιχνίδι του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά για παιδιά και νέους
Ένα ενδιαφέρον εκπαιδευτικό και ψυχαγωγικό παιχνίδι επιλογών για τον ελεύθερο χρόνο, παιδιών και εφήβων, εν μέσω πανδημίας και όχι μόνο παρουσιάζει το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Από το Μουσείο στο Θέατρο. Ανιχνεύοντας τη Θεατρική Πράξη της Αρχαίας Τραγωδίας». Πρόκειται για την «Αντιγόνη» μια ανεξάρτητη ψηφιακή διαδραστική εφαρμογή για φορητές συσκευές, εύκολη στη χρήση της, η οποία βασίζεται στην πασίγνωστη ηρωίδα της τραγωδίας του Σοφοκλή.
Παίρνετε το ρόλο της Αντιγόνης και ξεκινάτε την περιπλάνησή σας σε έναν τρισδιάστατο χώρο, σε πραγματικό χρόνο. Η ιστορία ξεκινά. Μαζί και το παιχνίδι.
Κλικ στην εικόνα για το παιχνίδι
Οι σύγχρονες παιδαγωγικές αντιλήψεις υποστηρίζουν ότι ο άνθρωπος καθορίζεται αφενός από τις σχέσεις του με τους άλλους ανθρώπους και αφετέρου από τις σχέσεις του με το περιβάλλον του – φυσικό, κοινωνικό, ιστορικό, πολιτισμικό – και ότι η γνώση δεν παρέχεται αλλά δομείται. Γίνεται σαφές ότι οι σύγχρονες παιδαγωγικές αντιλήψεις υποστηρίζουν τις βιωματικές διαστάσεις της μάθησης. Οι αντιλήψεις αυτές επηρεάζουν και τη μουσειοπαιδαγωγική, η οποία αποσκοπεί να παρέχει σε όλους τη δυνατότητα «ανάγνωσης» και δημιουργικής ερμηνείας του υλικού πολιτισμού.
Με την έννοια αυτή «η μουσειοπαιδαγωγική μπορεί να εμπλουτίσει τη σχολική εκπαίδευση, μετατοπίζοντας την εκπαιδευτική διαδικασία εκτός των τειχών του σχολείου και συνδέοντάς τη με το ευρύτερο κοινωνικό, πολιτισμικό και φυσικό περιβάλλον» (Νάκου,2001).
Επειδή είναι αδύνατο ή πολύ δύσκολο να κερδίσει κανείς το ενδιαφέρον του ευρύτερου κοινού για το μουσείο από τη μια μέρα στην άλλη, τα μουσεία στρέφονται τις τελευταίες δεκαετίες – και ειδικά στις μέρες μας – προς τα σχολεία και τους μαθητές, με το σχεδιασμό και την εφαρμογή εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Στην Ελλάδα η προσπάθεια αυτή βρίσκει έκφραση στη δεκαετία του ΄70 κυρίως μέσα από τις προσπάθειες των ιδιωτικών Μουσείων ( Μουσείο Μπενάκη, Μουσείο Γουλανδρή κ.ά) με την οργάνωση και εφαρμογή εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Αν ο μαθητής οδηγηθεί στο μουσείο μέσα από το σχολείο, με στόχο όχι μια ευκαιριακή μορφωτική δραστηριότητα, αλλά με παροχή κινήτρων για μια συνεχή και δημιουργική ενασχόληση, τότε θα νιώσει το μουσείο ως χώρο ερμηνείας και θα γνωρίσει τη χαρά και την ψυχική και πνευματική καλλιέργεια, εξασφαλίζοντας την άνεση να επανέρχεται στο χώρο αυτό.
Παράλληλα ο σχεδιασμός και η υλοποίηση ευέλικτων μουσειοπαιδαγωγικών προγραμμάτων, συνδυάζοντας θεωρία και πράξη, δίνουν τη δυνατότητα προσέγγισης των πολιτισμικών χώρων και αγαθών, μέσα από διαδικασίες εργαστηριακής εμπλοκής έχοντας ως βάση τις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντα των ομάδων που επισκέπτονται τα μουσεία.
Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά– Μένοντας Σπίτι: Ψηφιακές ξεναγήσεις και δραστηριότητες
Κλικ στην εικόνα
“Μικροί αρχαιολόγοι – Μεγάλοι Έλληνες”
Μαθαίνοντας για τα αγγεία στο πλαίσιο προγραμμάτων μουσειακής αγωγής ακολουθούν 28 χρήσιμες συνδέσεις για τα αγγεία: πίνακες αναφοράς, εποπτικό υλικό, πληροφορίες για τη χρήση τους, τον τρόπο κατασκευής τους, φύλλα εργασίας, προτάσεις δραστηριοτήτων και κατασκευών, παρουσιάσεις διαφανειών. Το υλικό μπορεί να αξιοποιηθεί σε προγράμματα Μουσειακής Αγωγής στο Νηπιαγωγείο καθώς και σε σχέδια εργασίας στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιστορίας της Γ΄& Δ΄Δημοτικού.
Κάντε κλικ στην εικόνα
πίνακας αναφοράς με τα γνωστότερα ελληνικά αγγεία
Η ΑΚΡΟΣΤΙΧΙΔΑ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ
ΟΙ ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΕΣ ΚΑΡΤΕΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
Ακολουθούν 16 χρήσιμες συνδέσεις για τη θεματική ενότητα “Πολιτισμός” και συγκεκριμένα για τον Κυκλαδικό Πολιτισμό.
Κάντε κλικ στην εικόνα
Φτιάχνω ένα ψηφιδωτό με καρπούς
Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης μπορείς να δεις και να θαυμάσεις όμορφα ψηφιδωτά δάπεδα που κοσμούσαν τις πλούσιες ρωμαϊκές επαύλεις αλλά και δημόσια κτίρια. Τα θέματα προέρχονται από την καθημερινή ζωή, τη φύση, τη μυθολογία. Πολύ εντυπωσιακές είναι οι απεικονίσεις ανθρώπινων μορφών και οι παραστάσεις ζώων.
Θα ήθελες να μάθεις περισσότερα για τη συλλογή με τα ψηφιδωτά δάπεδα του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης και για την τέχνη του ψηφιδωτού;
Θα ήθελες να φτιάξεις κι εσύ ένα ψηφιδωτό με καρπούς και σπόρους;
Μπορείς να εκτυπώσεις σχέδια και να δεις τις οδηγίες πατώντας στην παρακάτω εικόνα
ΤΑ ΑΓΑΛΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
Επισκεπτόμαστε online το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Λονδίνου με τη μεγάλη συλλογή από σκελετούς δεινοσαύρων
εικονική περιήγηση για το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Λονδίνου -το αποκαλούμενο και ως καθεδρικός ναός της φύσης-, που είναι ιδιαίτερα γνωστό για την έκθεση σκελετών δεινοσαύρων.
Το μουσείο στεγάζει δείγματα σχετικά με τις βιοεπιστήμες και τις γεωεπιστήμες. Η συλλογή αποτελείται από περίπου 80 εκατομμύρια αντικείμενα τα οποία εντάσσονται σε πέντε κύριες συλλογές: βοτανική, εντομολογία, ορυκτολογία, παλαιοντολογία και ζωολογία. Το μουσείο είναι παγκοσμίου φήμης κέντρο έρευνας που ειδικεύεται στην ταξινόμηση, αναγνώριση και διατήρηση των δειγμάτων.
Λαμβάνοντας υπόψη την ηλικία του ιδρύματος, πολλές από τις συλλογές έχουν μεγάλη ιστορική, καθώς και επιστημονική αξίας όπως τα δείγματα που συνέλεξε ο Κάρολος Δαρβίνος. Το μουσείο είναι ιδιαίτερα γνωστό για την έκθεση σκελετών δεινοσαύρων αλλά και για την περίτεχνη αρχιτεκτονική του, αποκαλούμενο μερικές φορές ως ο καθεδρικός ναός της φύσης – όπως υποδεικνύει και ο μεγάλος σκελετός του διπλόδοκου (Diplodocus) ο οποίος δεσπόζει στη θολωτή κεντρική αίθουσα.
Η Βιβλιοθήκη του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας περιέχει εκτενείς συλλογές από βιβλία, περιοδικά, χειρόγραφα, έργα τέχνης και συλλογές που συνδέονται με την εργασία και την έρευνα των επιστημονικών κλάδων. Αν και συνήθως αναφέρεται απλά ως Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, επίσημα αναφερόταν ως “Βρετανικό Μουσείο (Φυσική Ιστορία)” (British Museum (Natural History) μέχρι το 1992 και παρά τον νομικό διαχωρισμό του από το Βρετανικό Μουσείο το 1963. Οι συλλογές του προήλθαν, αρχικά, από αυτές του Βρετανικού Μουσείου, ενώ το κτίριο – ορόσημο “Alfred Warehouse” κατασκευάστηκε και λειτούργησε το 1881 και αργότερα ενσωματώθηκε στο νέο ίδρυμα το Γεωλογικό Μουσείο. Το “κέντρο Δαρβίνου” (Darwin Centre) αποτελεί πιο πρόσφατη προσθήκη, η οποία εν μέρει σχεδιάστηκε ως πιο σύγχρονη εγκατάσταση προκειμένου να στεγάσει τις πιο πολύτιμες συλλογές του Μουσείου.
Μπορείτε να ξεκινήσετε την περιήγηση σας και από εδώ.
Ένα σχετικά άγνωστο “μουσείο” είναι το Exploration Children’ s museum .
Στην ιστοσελίδα του στις οnline εξερευνήσεις του θα βρείτε ενδιαφέρουσες δραστηριότητες προτείνονται για τις παρακάτω θεματικές:
• Εξερεύνησε την πόλη( προτείνονται δράσεις για συγκεκριμένες διαδρομές της Θεσσαλονίκης)
Θα τις βρείτε στην ενότητα ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ.
Γνωριμία με μία καλλιτέχνη: Lucy Arnold, η ζωγράφος των πεταλούδων
Ακολουθεί μία ψηφιακή περιήγηση σε έργα τέχνης με πεταλούδες της ζωγράφου Lucy Arnold. Περιλαμβάνει συνολικά 10 έργα με πεταλούδες. Η ψηφιακή περιήγηση δημιουργήθηκε για εκπαιδευτικούς σκοπούς από την κ.Τάνια Μανέση
Κάντε κλικ στην εικόνα
Πηγή: http://taniamanesi-
«Οι θεωρητικοί θησαυροί της παιδαγωγικής και της τέχνης δεν θα βρουν πεδίο συνάντησης με τον άνθρωπο, εάν δεν συνυπάρξουν με τη χειρόνακτη πραγμάτωση του κόσμου των μορφών, των σχημάτων και των χρωμάτων, στοιχεία από τα οποία αποτελείται ο ορατός και απτός χώρος των πραγμάτων» (Δεληγιάννης,1999) (βλ. Συνεργασία Μουσείου και Σχολείου Ο ρόλος των Μουσειοπαιδαγωγών Ράπτου Θεοδοσία δασκάλα- μουσειοπαιδαγωγός)
Μουσεία και Σχολεία- Εμπειρίες και Πρακτικές Ειρήνη Νάκου
Τι εννοούμε όταν λέμε «πολιτιστική κληρονομιά»; Γιατί επιλέγουμε ένα Μουσείο ως χώρο εκπαίδευσης των παιδιών; Ποιος είναι ο στόχος των προγραμμάτων της μουσειακής αγωγής; Το άρθρο «Προσεγγίζοντας τον Πολιτισμό μέσα από προγράμματα Μουσειακής Αγωγής…» επιχειρεί να δώσει απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα.
Μελετώντας την εργασία της κ. Λιάκου Ελένης επιτυγχάνουμε την προσέγγιση εννοιών σχετικών με τον πολιτισμό και αντιλαμβανόμαστε την αναγκαιότητα εφαρμογής προγραμμάτων πολιτιστικών προγραμμάτων.
Οι έξι Βιωματικές Δραστηριότητες ( Βασίλης Λάγιος, Χαρίκλεια Τερζητάνου)έχουν ως στόχο την προετοιμασία των παιδιών για την επίσκεψη στο Μουσείο, χρησιμοποιώντας εκπαιδευτικές πρακτικές (κίνηση, μουσική, θεατρικό παιχνίδι, παιχνίδι) που τα βοηθούν να εμπλακούν ενεργά στη διαδικασία μάθησης.
Πριν και μετά την επίσκεψη στο Μουσείο… (Βασίλης Λάγιος, Χαρίκλεια Τερζητάνου) πρόταση δραστηριοτήτων
Προετοιμάζοντας μια επίσκεψη στο Μουσείο «βήματα» συνάντησης της τέχνης από το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
«Προετοιμασία επίσκεψης στο Μουσείο με ΤΠΕ» Πλαίσιο προετοιμασίας επίσκεψης σε μουσείο μέσω της χρήσης των Τ.Π.Ε. ,με στόχο οι μαθητές να προετοιμαστούν γνωσιολογικά και ψυχολογικά για να έρθουν σε επαφή με τα αυθεντικά μουσειακά εκθέματα.
Ψηφιακή περιήγηση στα μουσεία της Χώρας
Μέσω της Τεχνολογίας δίνεται πλέον η δυνατότητα να περιηγηθούμε απομακρυσμένα, ψηφιακά και εντελώς δωρεάν στους χώρους και τις πλούσιες συλλογές των μουσείων, να παίξουμε με τα παιδιά μας εκπαιδευτικά παιχνίδια, μαθαίνοντάς τους την πολιτιστική μας κληρονομιά με πρωτότυπο και ψυχαγωγικό τρόπο
Πατήστε στην παρακάτω εικόνα
Αρχαιολογικά Μουσεία και Συλλογές στην Ελλάδα
(Πατήστε στην εικόνα)
Η έκδοση «Αρχαιολογικά Μουσεία και Συλλογές στην Ελλάδα», παρουσιάζει – μέσα από κείμενα και πλούσια εικονογράφηση- τα δημόσια αρχαιολογικά μουσεία και τις συλλογές, που είναι σε πλήρη λειτουργία. Γίνεται αναφορά στη φυσιογνωμία του κάθε μουσείου, στις συλλογές και τα σημαντικότερα εκθέματά του, στο κτήριο στο οποίο στεγάζεται. Χρηστικές πληροφορίες, όπως διευθύνσεις, στοιχεία επικοινωνίας, ωράρια λειτουργίας και παρεχόμενες υπηρεσίες, διευκολύνουν τον αναγνώστη του οδηγού να οργανώσει την επίσκεψή του.
Ο “Μικρός Ερμής” σε στίχους του Ευγένιου Τριβιζά, από την παιδική παράσταση “Μίλα Μου για Μήλα” στο “Τριανόν” (εισαγωγή από τους ηθοποιούς Ηλία Γιαννάκη και Φώτη Μακρή)
Οι στίχοι παρακάτω:
Το E-Book “Museums & Landmarks Adventures”
δημιουργήθηκε από τον EdTech Teacher και το Teacherini στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων που εορτάζεται στις 18 Μαΐου.
Μπορείτε να το βρείτε πατώντας στην παρακάτω εικόνα
Για περισσότερο υλικό επισκεφθείτε τα παρακάτω άρθρα
Η δύναμη των μουσείων στην εκπαίδευση.
ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΕΙΟ, ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΟ – ΜΙΑ ΣΥΜΠΡΑΞΗ ΔΥΟ ΤΑΞΕΩΝ Αλεξάνδρα Κουλουμπαρίτσι και Ζαμπέλ Μουρατιάν
ΟΙ ΜΟΥΣΕΙΟΣΚΕΥΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΡΑΞΗ – ΧΑΡ. ΤΕΡΖΗΤΑΝΟΥ
Περισσότερες προτάσεις και σχέδια εργασίας Σχολείο και Πολιτισμός
Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.