Αυτοεκτίμηση – Αυτοπεποίθηση / Μαθαίνω τον εαυτό μου με εποπτικό υλικό & ταινίες μικρού μήκους

autoektimisi

.jpg

Εύκολο πράγμα η ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ. Απλώς κοιτάς τι έκανες, σκέφτεσαι, το επεξεργάζεσαι και βγάζεις ένα συμπέρασμα. Τι, όχι;

Η αυτοεκτίμηση είναι πολλά πράγματα. Είναι αυτά που ακούμε από τους άλλους, είναι αυτά που πιστεύουμε εμείς για μας και είναι και τα αποτελέσματα των πράξεών μας.
Όμως οι περισσότεροι νοιώθουν άσχημα αν πουν κάτι καλό για τον εαυτό τους ……
Ίσως έχουν δίκιο , γιατί είναι άλλο το να είσαι καλός με τον εαυτό σου κι άλλο το να σε καλοπιάνεις και να σε γεμίζεις ψέματα.
Εμείς θα προσπαθούμε να αγκαλιάζουμε την αλήθεια.
Αυτή θέλει καθημερινή εξάσκηση, για να γινόμαστε οι καλύτερες εκδοχές του εαυτού μας.

Η αυτοεκτίμηση είναι πολύ σημαντικό στοιχείο για μια επιτυχημένη και χαρούμενη ζωή. Ένα άτομο μπορεί να έχει εξυπνάδα και ταλέντο αλλά λόγω χαμηλής αυτοεκτίμησης να μην πετυχαίνει τους στόχους του στην επαγγελματική ή προσωπική του ζωή.

Αυτοεκτίμηση.. Μία λέξη με πολλές προεκτάσεις, καθοριστικής σημασίας τόσο για τα παιδιά όσο και για εμάς τους ενήλικες. Εν πρώτοις, να αποσαφηνίσουμε τι είναι αυτοαντίληψη και τι είναι αυτοεκτίμηση.

Όπως αναφέρει η ψυχολόγος Susan Harter (1999), η αυτοαντίληψη είναι τα γνωρίσματα ενός ατόμου τα οποία συνειδητά αναγνωρίζονται και εκφράζονται από το ίδιο το άτομο, δηλαδή τον τρόπο που περιγράφει κανείς τον εαυτό του.

Η αυτοεκτίμηση είναι η αξιολόγηση της αυτοαντίληψής μας. Η αυτοαντίληψή μας είναι ιδιαίτερα εύπλαστη στα παιδικά χρόνια της ηλικίας μας και εξαρτάται από το πως αντιλαμβανόμαστε τις αντιδράσεις των άλλων απέναντί μας. Όσο μεγαλώνουμε βασιζόμαστε περισσότερο σε ρεαλιστικές αυτοαξιολογήσεις και λιγότερο στην κρίση των άλλων.

Ο Coopersmith (1967) προσπάθησε να απαντήσει στο ερώτημα «Πώς κάποιο άτομο οδηγείται στο να εκτιμάει τον εαυτό του». Αυτό που συμπέρανε είναι πως τα παιδιά που έχουν λάβει γονική ζεστασιά, σαφή όρια,  σεβασμό, και αποδοχή χωρίς κριτική τείνουν να εκτιμούν τον εαυτό τους.

Να σημειωθεί πως είναι σημαντικό η αυτοεκτίμηση να μη συγχέεται με την καλλιέργεια ναρκισσιστικής τάσης του εαυτού μας σε βάρος των άλλων (Mruck, 1999). Θα μπορούσε να ειπωθεί πως τα άτομα που εμφανίζουν εγωκεντρική και ναρκισσιστική συμπεριφορά πιθανότατα έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, καθώς με αυτή τη συμπεριφορά προσπαθούν να αντισταθμίσουν το κενό που νιώθουν.

Συχνό φαινόμενο για τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες αποτελεί να συσχετίζονται με συναισθηματικές δυσκολίες καθώς και με χαμηλή αυτοεκτίμηση (Jarvis&Justice, 1992). Η χαμηλή αυτοεκτίμηση τους αποτελεί σημαντική συνιστώσα στη ψυχο-κοινωνική προσαρμογή, στη συναισθηματική τους ευημερία, τις σχέσεις τους με τους συνομήλικούς αλλά και με τους ενήλικους μέσα από τους οποίους διαμορφώνουν την αυτοεικόνα τους. Τα παιδιά αυτά συχνά βρίσκονται στο επίκεντρο σχολιασμού και αρνητικής κριτικής λόγω της χαμηλής τους προόδου, γεγονός που τους προκαλεί απογοήτευση και θυμό (Raviv&Stone, 1991).

Μέσα από τις έρευνες των Zeleke (2004) και των Burden και Burdett (2004) υποστηρίζεται ότι η ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης των ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες επηρεάζεται από την ύπαρξη δυσλεξίας. Τα παραπάνω αποτελέσματα υποστηρίζει και η έρευνα των
Burden και Burdett (2004) που δείχνει πως η δυσλεξία όχι μόνο επηρεάζει την αυτοεκτίμηση των παιδιών με δυσλεξία αλλά και έχει αρνητική επιρροή στην ανάπτυξη της αυτοεκτίμησής τους.


Ας Αγκαλιάσουμε Όλα όσα είμαστε,
στο όμορφο καρουζέλ της ζωής!

Δεν ξέρουμε τι μπορεί να φέρει ο επόμενος κύκλος…Μερικές φορές αυτό που έρχεται τυχαία, μας κάνει πιο ευτυχισμένους από αυτό που ψάχνουμε..


Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Αυτοεκτίμηση είναι η αντίληψη που έχουμε για την αξία του ίδιου του εαυτού. Σημαίνει πόσο αναγνωρίζουμε και εκτιμούμε τον εαυτό μας. Αυτοεκτίμηση είναι  η γνώση και αίσθηση που έχουμε για όλα όσα θεωρούμε ότι είμαστε. Καλή αυτοεκτίμηση σημαίνει ότι έχεις μια υγιή εικόνα για τον εαυτό σου, μια ήρεμη αίσθηση ότι αξίζεις, ότι είσαι ικανός, μοναδικός, ότι σε αγαπάνε και νιώθεις γενικά ικανοποιημένος με τον εαυτό σου.

Τα άτομα με υψηλή αυτοεκτίμηση εκφράζονται με υγιή συναισθήματα, αγαπούν τον εαυτό τους και τον σέβονται, υποστηρίζουν τις επιλογές τους, έχουν το θάρρος της γνώμης τους, πιστεύουν στις ικανότητες τους, έχουν συγκρότηση, έχουν αισιοδοξία, δεν φοβούνται την αποτυχία, διδάσκονται από τα λάθη τους και παίρνουν πρωτοβουλίες στο να δοκιμάσουν καινούργια πράγματα ή να αλλάξουν τα παλιά τους δεδομένα. Αντιλαμβάνονται την κριτική σαν ευκαιρία βελτίωσης, δεν θυματοποιούνται για κάθε τι αρνητικό που συμβαίνει στην ζωή τους και διεκδικούν την επιτυχία τους χωρίς να ενοχοποιούν τους άλλους ή τις συγκυρίες που τους εμποδίζουν να την αποκτήσουν. Σημαντικό είναι να τονιστεί ότι οι άνθρωποι με αυτοεκτίμηση δείχνουν κατανόηση προς τα λάθη των άλλων και ολοκληρώνουν σχεδόν πάντα τις υποχρεώσεις τους.

Αν θα θέλαμε λοιπόν να δουλέψουμε καλύτερα την αυτοεκτίμηση μας καλό θα ήταν να εστιάσουμε λίγο περισσότερο στα θετικά μας στοιχεία και να τα βγάλουμε στην επιφάνεια, καθώς τα λάθη και οι αποτυχίες είναι φυσικό κομμάτι της ζωής.

Αχ, γιατί να είμαι γάτα! – Μαριανίνα Κριεζή

Το παραμύθι αυτό μας δίνει την ευκαιρία να κατανοήσουμε ποιοι είμαστε, τις ικανότητες και τις προτιμήσεις μας….. ένα παραμύθι για να μάθουν τα παιδιά να αγαπούν, να εκτιμούν και να αποδίδουν τον εαυτό τους.

Το παραμύθι αναφέρεται στην αποδοχή των χαρακτηριστικών μας & του εαυτού μας, αλλά και της μοναδικότητας, των χαρακτηριστικών και της ιδιοσυγκρασίας του κάθε ανθρώπου και καλλιεργεί αυτοεκτίμηση στα παιδιά.

 

– Γάτα μου αγαπημένη γιατί είσαι μουτρωμένη;

– Δεν μ΄ αρέσει η ουρά μου ούτε το νιαούρισμά μου.
Μοιάζω με χοντροπατάτα. Αχ, γιατί να είμαι γάτα!

– Να σε κάνω παπαγάλο; Λέγε γρήγορα Μαγδάλω!
Αν δεν ήσουν αυτό που είσαι τι θα ήθελες να είσαι;

– Κάτι καλύτερο από γατί.

 Μόνο που μάγε μου δεν ξέρω τί.

– Άμπρα Κατάμπρα και λάδι και ξύδι

πλοίαρχος γίνε και φύγε ταξίδι!

– Φοβάμαι τον ωκεανό! 

Κάνε με κάτι στεριανό!

– Καλά. Άμπρα Κατάμπρα πιλάφι και πουρές

γίνε μαϊμού Μαγδάλω και κάνε μου χαρές!

– Μπρος γκρεμός και ζούγκλα πίσω.

Όχι! Δεν μπορώ να ζήσω

μες στης μπανανιάς τα φύλλα

 και να παντρευτώ γορίλα!

– Άμπρα Κατάμπρα και σκόρδα πλεξούδα

γίνε ή μέλισσα ή πεταλούδα!

– Το πρόβλημά μου πάλι δεν το έλυσα.

 Καθόλου δεν μ΄αρέσει να ΄μαι μέλισσα.
 Πετάω στον αέρα και ζαλίζομαι,

μυρίζω τα λουλούδια και φταρνίζομαι!

– Άμπρα Κατάμπρα πάλι και μήλο και αχλάδι

γίνε λαγός και πήδα συνέχεια στο λιβάδι!

– Πώς σου ήρθε; Πρώτα πρώτα 

δεν μ΄ αρέσουν τα καρότα!

– Άμπρα Κατάμπρα τότε και δυο αυγά μελάτα

γίνε ξανά Μαγδάλω η όμορφή μου γάτα!

– Ζήτω! Ξανάγινα γάτα! Να με πειράζεις σταμάτα.

– Γάτα μου αγαπημένη είσαι ευχαριστημένη;

– Πάρα πολύ! Το αλάτι δώς  μου 

κι άσε με να΄ μαι ο εαυτός μου.

 Δεν θέλω να΄ μαι τίποτ΄ άλλο
  παρά η γάτα η Μαγδάλω!

Το συμπέρασμα: πρέπει να αγαπάμε τον εαυτό μας όπως ακριβώς είναι και να τον αποδεχόμαστε. Ο κάθε άνθρωπος είναι μοναδικά όμορφος και έχει τα δικά του χαρίσματα.

Τα παιδιά μπορούν να δραματοποιήσουν το παραμύθι.

magissa 1

ή να φτιάξουν το το δικό τους παραμύθι…

1. Τα παιδιά ζωγραφίζουν  από ένα μάγο

magos

2. Ζωγραφίζουν σε τί θα θέλουν  να μετατρέψει ο μάγος τη Μαγδάλω…

3. Συγκεντρώνουν  τους μάγους και τις ζωγραφιές και περνούν στη συνέχεια στο πιο απολαυστικό μέρος της δραστηριότητας, που είναι  οι διάλογοι που μπορείτε να φτιάξετε με τα παιδιά! Πρέπει να βρείτε κάτι που να “ακυρώνει” την κάθε “μετάλλαξη” της γάτας σας!  π.χ. Την έκανε ο μάγος καράβι; Γιατί δε θέλει η Μαγδάλω να είναι καράβι; κ.τ.λ.
Στο τέλος μπορείτε να δραματοποιήσετε και το δικό σας παραμύθι.

Τη δραστηριότητα την βρήκαμε εδώ  και σας την  παρουσιάζουμε
Πατήστε στην παρακάτω εικόνα

γυναίκα μάγος m


Δραστηριότητες για να γνωρίσουμε τον εαυτό μας

Τα παιδιά με παιχνίδια θα διαπιστώσουν  πως κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός.

1.Παίζοντας με το παρακάτω τροχό μπορούμε να μιλήσουμε κι εμείς για τον εαυτό μας .

ΕΚΤΕΛΕΣΗ

Καθόμαστε σε ένα κύκλο στο πάτωμα οκλαδον. Στη μέση τοποθετούμε το χαρτονένιο κύκλο. Μπορούμε να τον ονομάσουμε “Ο κύκλος της Παρέας”.  Κρατάμε μια μικρή μπαλίτσα που θα ρίχνουμε στην τύχη σε κάποιο παιδί για να παίρνει με σειρά το παιχνίδι. Δείχουμε στα παιδιά το παιχνίδι και τους εξηγούμε ότι όποιο παιδί πιανει την μπάλα θα παίρνει τον κύκλο της παρέας στα χέρια του και θα γυρίζει στην τύχη το βελάκι. Εμείς (η νηπιαγωγός) διαβάζουμε  κάθε φορά αυτό που ζηταει το παιχνίδι και το παιδί απαντάει. Έτσι τα υπόλοιπα παιδιά γνωρίζουν σιγά σιγά σημαντικές πληροφορίες που μοιράζονται μεταξύ τους. Μπορούμε να το παίζουμε για λίγη ώρα κάθε μέρα τον πρώτο καιρό ανάλογα με την όρεξη που δείχνουν τα παιδιά.

ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΟΥΜΕ

  • Εκτυπωτή
  • Χαρτόνι Α4 για εκτυπωτή
  • Πλαστικοποιητής – Διαφάνειες
  • Ψαλίδι
  • Μπάλα μικρή (κατά προτίμηση πάνινη)

Εκτυπώνουμε το υλικό, το κόβουμε και το πλαστικοποιούμε. Περνάμε ένα διπλόκαρφο στο βελάκι κι έπειτα στο κέντρο του κύκλου. Το παιχνίδι μας είναι έτοιμο!



Λήψη αρχείου

2.Σαν δραστηριότητα μπορούμε να ζητήσουμε  από τα παιδιά να κάνουν το πορτρέτο που φίλου τους. Το ένα παιδί θα γίνει  μοντέλο το άλλο ζωγράφος και κατόπιν θα αλλάξουνε  ρόλους.

3.Μπορούμε επίσης να μιλήσουμε για τα πορτρέτα και να δούμε πορτρέτα του Πικάσο με σκοπό να παρατηρήσουν τα παιδιά την ιδιαίτερη τεχνοτροπία με την οποία  ζωγραφίζει, αφού οι άνθρωποι “μοιάζουν με ελέφαντες”, “με άλογα”…

ΤΑ ΠΟΡΤΡΕΤΑ ΤΟΥ ΠΙΚΑΣΟ

upl580f062e8a1f7 1

Ο Πάμπλο Πικάσο ή Ντιέγο Χοσέ Φρανθίσκο ντε Πάουλα Χουάν Νεμοπουθένο Μαρία ντε λος Ρεμέδιος Θιπριάνο ντε λα Σαντίσιμα Τρινιδάδ Ρουίθ ι Πικάσο ήταν Ισπανός ζωγράφος. Είναι ένας από τους κυριότερους Ισπανούς εκπροσώπους της τέχνης του 20ού αιώνα.

Γεννήθηκε το 1881 στην Μάλαγα της Ισπανίας . Πατέρας του ήταν ο Χοσέ Ρούιθ Μπλάσκο και μητέρα του η Μαρία Πικάσο. Ο Πάμπλο έπαιζε όπως όλα τα παιδιά όμως του άρεσε πιο πολύ να παίζει με μολύβια, κραγιόνια, χαρτιά και πινέλα.

Ο μπαμπάς του ήταν καθηγητής σχεδίου και γι’ αυτό πάντα είχαν άφθονα υλικά ζωγραφικής στο σπίτι. Από την ηλικία δέκα χρονών ο Πάμπλο γράφτηκε στην σχολή Καλών Τεχνών της Κορούνια και παρακολουθούσε τα μαθήματα για πέντε χρόνια. Έπειτα μετακόμισε με την οικογένεια του στην Βαρκελώνη και συνέχισε τις σπουδές του εκεί. Άρχισε να κάνει παρέα με Ισπανούς καλλιτέχνες της εποχής και να συνεργάζεται με πολλά περιοδικά, να παίρνει μέρος σε εκδηλώσεις ,να συζητά και να μελετά με πάθος και πολύ αγάπη κάθε καινούργια ιδέα .

Το 1904 εγκαταστάθηκε στο Παρίσι οριστικά .Έφτιαξε το ατελιέ του και του έδωσε το όνομα <<ΚΑΡΑΒΙ-ΠΛΥΣΤΑΡΙΟ >> . Γνωρίστηκε και συνδέθηκε με νέους ζωγράφους και ποιητές προσπαθώντας ο καθένας να βρει τον δικό του τρόπο έκφρασης . Ζωγράφιζε συνέχεια και παράλληλα έκανε γλυπτική και χαρακτική. Στην αρχή οι πίνακες του είχαν πολύ έντονη χρήση του Μπλε και όλες τις αποχρώσεις του. Γι’ αυτό και η εποχή αυτή ονομάστηκε Γαλάζια εποχή.

Ένα χρόνο μετά οι πίνακες του φωτίστηκαν από ένα ρομαντικό ροζ χρώμα. Και εδώ έχουμε την Ροζ εποχή του Πικάσο. Αργότερα ο Πάμπλο Πικάσο, ενδιαφέρθηκε για την ιβηρική και την νέγρικη πρωτόγονη τέχνη όπου και επηρεάστηκε από αυτή. Συλλέγοντας όλες αυτές τις γνώσεις και εμπειρίες η περίοδος που ακολουθεί στην καλλιτεχνική του πορεία είναι ο ΚΥΒΙΣΜΟΣ .

Ο Κυβισμός του Πικάσο είναι η εισαγωγή στην μοντέρνα τέχνη, στην Νέα τέχνη. Χρησιμοποίησε έντονα τα στοιχεία της Γεωμετρίας για να <<φορμάρει>> τα πρόσωπα και τα πράγματα που παρίστανε σαν να μπορούσες να τα βλέπεις από πολλές πλευρές ταυτόχρονα , από μπροστά αλλά και από το πλάι, από ψηλά αλλά και από κάτω . Αυτό φυσικά παραμόρφωνε τα μοντέλα όμως ταυτόχρονα η θεωρία του κυβισμού ήταν πως αυτήν είναι και η πραγματική όψη των πραγμάτων. Ο Πάμπλο Πικάσο πια ήταν διάσημος και γνωστός σε όλο το κόσμο, ζωγράφιζε ασταμάτητα κάνοντας κάθε μέρα καινούργια έργα. Αναζητούσε συνεχώς νέους τολμηρούς τρόπος έκφρασης. Έτσι εκτός από ζωγραφική ασχολήθηκε με την σκηνογραφία, με κοστούμια για παρατάσεις με εικονογράφηση βιβλίων με την κεραμική αλλά και με την λιθογραφία.

Ο Πάμπλο Πικάσο έφυγε από την ζωή το 1975. Έζησε και ζωγράφισε σχεδόν έναν ολόκληρο αιώνα αφήνοντας σε εμάς μια τεράστια πολιτιστική κληρονομιά.
Όπως έλεγε και ο ίδιος << Ένας Ζωγράφος έχει μέσα του έναν ήλιο, έναν ήλιο με Χίλιες αχτίδες >>

picasso15

Περισσότερα έργα του Πικάσο εδώ

https://www.youtube.com/watch?v=KwFKK4gn78c&t=223s&ab_channel=ComicKidsOrg

“Ας φτιάξουμε τα δικά μας κυβιστικά πορτρέτα” 

εκπαιδευτική δράση με αναφορά στο έργο του Πάμπλο Πικάσο από την
Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα

πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να την επισκεφθείτε

ΚΥΒΙΣΤΙΚΆ ΠΟΡΤΡΕΤΑ

4. Τα παιδιά ενθαρρύνονται να μιλήσουν  για τον εαυτό τους στην ολομέλεια ή να περιγράψουν τον εαυτό τους και αγαπημένες τους συνήθειες σε ένα παιδί ζευγαράκι . Κατόπιν το κάθε παιδί  θα μας  κάνει την παρουσίαση του ζευγαριού του.

5. Ζητούμε από τα τα παιδιά να πάρουν  από μία χαρτοσακούλα και να βάλουν  μέσα αγαπημένα τους αντικείμενα. Τους προτρέπουμε να διακοσμήσουν  τη σακούλα τους, όπως θέλει ο καθένας.
Φέρνοντάς τα στην τάξη πρέπει  να  μας τα παρουσιάσουν για να τους γνωρίσουμε καλύτερα και να μας μιλήσουν για τον εαυτό τους.

6. Φτιάχνω ένα βιβλιαράκι γνωριμίας

το βιβλιαράκι το βρήκαμε στον ιστοχώρο Kinderela

Το παρακάτω  βιβλιαράκι γνωριμίας  δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να εκφραστούν δημιουργικά και να μας πουν λίγα πράγματα για τον εαυτό τους!

To βιβλιαράκι  μπορείτε να το εκτυπώσετε  παρακάτω και να εκτυπώσετε το εξώφυλλό του σε πιο σκληρό χαρτόνι Α4, αν θέλετε. Οι εκτυπώσιμες σελίδες κόβονται στη μέση για οικονομία φυσικά αλλά και για να μην είναι πολύ μεγάλα για τα παιδιά. Στόχος μας είναι να μπορέσει κάθε παιδί να παρουσιάσει τον εαυτό του στην τάξη .



Λήψη αρχείου

Δείτε εδώ κι άλλα φύλλα γνωριμίας με τον εαυτό μας για τα παιδιά



Λήψη αρχείου

7. Φτιάχνω ένα βιβλίο αερόστατο για τον εαυτό μου!

aerostato book myself01

Το βιβλίο αποτελείται από τρία φύλλα τα οποία τα δύο τα κολλάμε μπρος πίσω  σε χαρτόνι για να στέκονται και τα διπλώνουμε στις πλευρές του παραλληλογράμμου που βρίσκεται στο κέντρο της εικόνας. Αυτό το φύλλο διπλωμένο πλέον το κολλάμε στο τρίτο κεντρικό φύλλο (αυτό με το όνομα και το αγαπημένο ζώο), για να δώσει την εικόνα του τρισδιάστατου !

Βιβλίο εαυτού – αερόστατο



Λήψη αρχείου

Και φυσικά μπορείτε να κρεμάσετε τα αερόστατα στην τάξη σας…

aerostato book myself14

Παιχνίδια αυτοεκτίμησης και αυτοαντίληψης

Σε μια αναζήτηση συγκέντρωσαμε παιχνίδια αυτοαντίληψης και αυτοεκτίμησης τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο σε ομαδικό όσο και σε ατομικό επίπεδο. Δεν απαιτούν εξοπλισμό, ιδιαίτερη προετοιμασία και τα παιδιά ανταποκρίνονται με ενθουσιασμό στο κάλεσμα αυτών των παιχνιδιών.

•             Τα μαγικά Τριάρια. Το κάθε παιδί παίρνει χρόνο και σκέφτεται τρία σημαντικά πράγματα για τον εαυτό του. Τα μικρότερα παιδιά μπορούν να αναφέρουν το ονοματεπώνυμό τους και κάτι που τους αρέσει πολύ ή απεχθάνονται. Τα μεγαλύτερα μπορεί να αναφέρουν κάτι που έχουν πετύχει και κάτι που είναι πολύτιμο για εκείνα. Στη συνέχεια ο καθένας συστήνει τον άλλο λέγοντας τις πληροφορίες που άκουσε (Plummer, 2007).

•             Αλήθεια ή Ψέματα. Το κάθε παιδί σκέφτεται και αναφέρεται δυο πράγματα για τον εαυτό του. Το ένα είναι αλήθεια και το άλλο ψέματα. Τα υπόλοιπα παιδιά προσπαθούν να μαντέψουν ποιο είναι αλήθεια
(Plummer, 2007).

•             Βραβεία γενναιότητας. Το κάθε παιδί αναφέρει ένα γεγονός που το δυσκόλεψε πολύ και τον τρόπο που το αντιμετώπισε. Μετά συζητάμε με τα παιδιά πως αναγνωρίζουμε τη γενναιότητα του άλλου και τους τρόπους που τον επαινούμε (π.χ με το ανασήκωμα του αντίχειρα). Επαινούμε τον καθένα χωριστά καθώς και τον εαυτό μας για ότι δύσκολο έχουμε πετύχει
(Plummer, 2007).

•             Συναισθήματα. Γράφουμε τα συναισθήματα σε ένα χαρτί. Το κάθε παιδί παίρνει ένα χαρτί και καλείται να δείξει το συναίσθημά με οποιοδήποτε τρόπο (κάνοντας κάποιο ζώο, εκφράσεις προσώπου) εκτός από το να μιλάει. Τα υπόλοιπα παιδιά προσπαθούν να αναγνωρίσουν ποιο συναίσθημα δείχνει το παιδί. Ακολουθεί συζήτηση για το πόσο σημαντικό είναι να παρατηρούμε τις εκφράσεις του προσώπου καθώς και του σώματος. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε πως κάποιος μπορεί να μας λέει κάτι λεκτικά ενώ το σώμα του και το πρόσωπό του να μας δείχνει ακριβώς το αντίθετο (Plummer, 2007).

Η αυτοεκτίμηση είναι για όλους μας  μια πολύ σοβαρή υπόθεση. Επομένως και για τα παιδιά μας. Παρακάτω θα βρούμε τραγούδια και δραστηριότητες  για να αγαπήσουμε τον εαυτό μας, να ενισχύσουμε την αυτοεκτίμησή μας για να πετύχουμε τους στόχους μας !

 

Όταν η αυτοεκτίμηση απουσιάζει

Όταν δεν εκτιμώ τον εαυτό μου, σαμποτάρω κάθε σχέση και επιλογή της ζωής μου. Δρω και σκέφτομαι αυτοκαταστροφικά.

Ο, τι γυαλίζει δεν είναι χρυσός…

Φυσικά δεν πρέπει να παραλείψουμε να αναφέρουμε το προφίλ ορισμένων «ψευτοδυνατών» ατόμων, που με τέχνη καμουφλάρουν την έλλειψη αυτοεκτίμησής τους. Είναι εκείνοι που κομπάζουν για τα κατορθώματά τους, διεκδικούν μόνιμα το ενδιαφέρον των άλλων, είναι υπεροπτικοί, μιλούν τακτικά για τις επιτυχίες τους και συχνά υποτιμούν τους άλλους. Συχνά πίσω από τη διαρκή αγωνία ενός ατόμου να αποδείξει την αυτοαξία του, κρύβεται μια βαθύτατη αίσθηση ανεπάρκειας.345543542344243

Αγάπα τον εαυτό σου!

Η αυτοεκτίμηση είναι η πιο καθοριστική κινητήριος δύναμη στη ζωή. Είναι το σημαντικότερο «καύσιμο» για την ψυχική μας υγεία, και βέβαια καθορίζει όλους τους τομείς της ζωής. Όταν η αυτοεκτίμησή μας είναι υψηλή εργασιακά παράγουμε περισσότερο,  είμαστε ποιο αποτελεσματικοί , διατηρούμε ισχυρότερες φιλίες.

Όσοι αγαπούν και εκτιμούν τον εαυτό τους, δεν σημαίνει ότι νοιώθουν πάντα ικανοί και υπέροχοι. Συχνά μπορεί να αμφισβητήσουν τον εαυτό τους ή να νιώσουν αβεβαιότητα για μια επιλογή που θα κάνουν. Το σίγουρο είναι ότι όλα αυτά δεν κλονίζουν τη γενικότερη αίσθηση επάρκειας που νιώθουν. Εκείνος που νιώθει αυτοεκτίμηση, είναι έτοιμος να διδαχθεί από τα λάθη του, δεν διαλύεται όταν δέχεται την κριτική των άλλων, δεν αποθαρρύνεται από τα εμπόδια που παρουσιάζονται στη ζωή. Επίσης, είναι ανοιχτός και επικοινωνιακός, δέχεται με χαρά τη βοήθεια των άλλων, θεωρεί όταν αξίζει την αγάπη των ανθρώπων γύρω του και δεν νιώθει τρόμο στην ιδέα της αποτυχίας.

Προσοχή : Ο άνευ όρων θαυμασμός του εαυτού μας κατασκευάζει μια ευάλωτη ψευτο-αυτοεκτίμηση. Η αληθινή αυτοεκτίμηση απαιτεί ειλικρινή αντίληψη των δυνατοτήτων αλλά και αποδοχή των αδυναμιών μας. Μπορεί να είστε πολύ ικανοί στα μαθηματικά, αλλά αδύναμοι στο γραπτό λόγο. Εντοπίστε τη δυνατότητά σας, χαρείτε για αυτή και αποφύγετε να νιώσετε «αποτυχημένοι» για την αδυναμία σας.

Συγχωρείστε τον εαυτό σας για πιθανόν άστοχες επιλογές του παρελθόντος και δείτε τις σαν ευκαιρίες για μάθηση και αυτοεξέλιξη. Κερδίζοντας την εσωτερική μάχη της αυτοεκτίμησης, είναι σαν να κερδίζετε τη μάχη με τις μεγαλύτερες χαρές της ζωής.

Μπορείς να χτίσεις τη αυτοεκτίμηση όταν…

  • σταματήσεις να κριτικάρεις αρνητικά τον εαυτό σου για κάθε λάθος ή παράλειψη
  • σταματήσεις να σκέφτεσαι συνεχώς το χειρότερο
  • επιβραβεύεις τον εαυτό σου για κάθε καλή προσπάθεια που έκανες
  • επιτρέψεις στον εαυτό σου να μην ντρέπεται να ζητήσει βοήθεια από τους άλλους όταν χρειάζεται
  • αντιμετωπίσεις με επιείκεια και αγάπη όλα τα αρνητικά σου χαρακτηριστικά
  • φροντίζεις συστηματικά το σώμα σου
  • συνειδητοποιήσεις ότι σε κάθε περίπτωση που θεωρείς ότι ήσουν «λάθος», «αποτυχημένος/η ή ανεπαρκής,
  • συγχωρήσεις τον εαυτό σου και συνειδητοποιήσεις ότι έκανες ό,τι καλύτερο μπορούσες σύμφωνα με τις δυνατότητες και την συνειδητότητα που είχες τότε.

Διαβάζω περισσότερα πατώντας στην παρακάτω εικόνα

τίτλο 12

 

Η αυτοεκτίμηση μας τροφοδοτείται από δύο πηγές:

– Από τις σχέσεις μας με τους άλλους

-Από τις προσδοκίες που έχουμε από μας τους ίδιους.

Η ευτυχία στη ζωή εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης. Έτσι κάθε φορά που ένα παιδί βιώνει υποτιμητικά συναισθήματα, παρατηρούνται προβλήματα στον ψυχισμό , στις σχέσεις του με τους άλλους και γενικότερα στους στόχους που βάζει στη ζωή, όσο απλοί κι αν φαίνονται αυτοί, για τους ενήλικες.

“Φίλος” των παιδιών είναι η πίστη στον εαυτό τους.
“Εχθρός” τους, η αμφιβολία γι’ αυτόν.

Τι σημαίνει να έχει το παιδί θετική εικόνα του εαυτού του και υγιή αυτοεκτίμηση;

Η αυτοεκτίμηση αντανακλά το πώς νιώθει κάποιος για τον εαυτό του. Η συμπεριφορά, στη συνέχεια, φανερώνει ακριβώς αυτά τα συναισθήματα. Έτσι, ένα παιδί ή έφηβος με υψηλή αυτοεκτίμηση:

  • ενεργεί ανεξάρτητα
  • αναλαμβάνει ευθύνες
  • είναι περήφανο για όσα πετυχαίνει
  • δοκιμάζει νέες προκλήσεις
  • χειρίζεται αποτελεσματικά τα συναισθήματά του, είτε θετικά είτε αρνητικά
  • βοηθά τους άλλους

Αντίθετα, ένα παιδί με χαμηλή αυτοεκτίμηση:

  • αποφεύγει να δοκιμάσει κάτι καινούριο
  • νιώθει ότι δεν το αγαπούν ή ότι δεν είναι αποδεκτό
  • κατηγορεί άλλους για δικά του σφάλματα
  • αισθάνεται ή παριστάνει ότι είναι συναισθηματικά αδιάφορο
  • δυσκολεύεται να διαχειριστεί αρνητικά συναισθήματα
  • δεν αξιοποιεί τις ικανότητες και τα ταλέντα του
  • επηρεάζεται εύκολα από εξωτερικούς παράγοντες

trigono xora kiklon

Πώς μπορούν να βοηθήσουν Εκπαιδευτικοί και γονείς στην αυτοεκτίμηση των παιδιών;

Οι γονείς είναι εκείνοι που μπορούν να ενισχύσουν την αυτοεκτίμηση του παιδιού, αν και συχνά τα μηνύματα που λαμβάνουν τα παιδιά για να διαμορφώσουν την εικόνα του εαυτού τους μπορεί να είναι έμμεσα και χωρίς να το αντιλαμβάνονται οι γονείς. Γενικά, τα παιδιά αποζητούν την επιβεβαίωση για τα συναισθήματα των γονιών τους προς εκείνα, δηλαδή θέλουν να ακούν ότι τα αγαπούν και ότι χαίρονται που είναι μέλη της οικογένειας.

Η ενθάρρυνση, ο έπαινος και φυσικά τα λόγια αγάπης καταγράφονται στον ψυχισμό του παιδιού και διαμορφώνουν την αυτό-εικόνα του με καθοριστικό τρόπο. Ένα βήμα πιο πέρα, οι γονείς μπορούν να διδάξουν το παιδί να εκφράζεται το ίδιο θετικά για τον εαυτό του, δηλαδή να είναι ευχαριστημένο για όσα πετυχαίνει και να μην απογοητεύεται από τις αποτυχίες.

Στον αντίποδα βρίσκονται η αρνητική κριτική, τα ντροπιαστικά σχόλια ή η ειρωνεία, στα οποία τα παιδιά είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα. Ακόμη και για να διορθώσει ένας γονιός του παιδί του ή να το μαλώσει, υπάρχει τρόπος, ώστε να μη θίγεται η αυτοεκτίμησή του.

Τρόποι για να αναπτύξει το παιδί μια θετική αυτό-εικόνα, δηλαδή μια καλή εικόνα που θα έχει το ίδιο για τον εαυτό του, μπορεί να είναι να διδαχτεί να είναι δημιουργικό, να προσπαθεί, αλλά να μην απογοητεύεται από τις αποτυχίες. Να μπορεί να θέτει στόχους, αλλά να μην τους απαιτεί. Να χαίρεται με την επιτυχία και να διαχειρίζεται με ψυχραιμία και αισιοδοξία την αποτυχία.

Σημαντικό, επίσης, είναι να μπορεί να μην επηρεάζεται από πειράγματα συνομηλίκων και να μπορεί να έχει εμπιστοσύνη στον εαυτό του, ενώ χρήσιμο είναι να ενθαρρυνθεί να έχει ενδιαφέροντα και χόμπι, που θα του προσφέρουν ευχαρίστηση, αλλά και ένα πεδίο που θα θέτει στόχους για βελτίωση και θα αποκτά σταδιακά αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη στις ικανότητές του.

Μην ξεχνάτε τον καταλυτικό ρόλο που έχει το χιούμορ στην αντιμετώπιση των καταστάσεων. Σε μια δύσκολη στιγμή, το γέλιο και το χιούμορ κάνουν πιο ελαφριά την κατάσταση φέρνοντας ανακούφιση και χαμόγελο. Είναι ο καλύτερος τρόπος για να δείξετε στα παιδιά ότι δεν χρειάζεται να παίρνουν τα μικρά εμπόδια πολύ στα σοβαρά και να συνεχίζουν με ευχαρίστηση τη ζωή τους.

Διαβάστε περισσότερα: Αυτοεκτίμηση και θετική εικόνα του εαυτού στο παιδί και στον έφηβο – www.xeniglossa.gr

Πρέπει να μάθουμε στα παιδιά πως είναι ανάγκη να γνωρίσουν τον εαυτό τους και να τον αποδεχτούν. Να συμφιλιωθούν με τους περιορισμούς τους , να “ανακαλύψουν” τις ικανότητες τους. (Που σημαίνει πως πρώτα εμείς να έχουμε δουλέψει πάνω σ’ αυτά και να έχουμε κάνει βήματα για τον εαυτό μας). Οι προσδοκίες λοιπόν που έχουν τα παιδιά για τον εαυτό τους είναι η μια πηγή τροφοδότησης της αυτοεκτίμησης. Τα παιδιά πρέπει επίσης να μάθουν πως δε  χρειάζεται  να  μιμούμαστε  τους  άλλους  αλλά  αξίζει  περισσότερο  να  αξιοποιούμε  τα  θετικά  στοιχεία  του  εαυτού  μας.

 

Ένα σπουδαίο βιβλίο προς διδακτική αξιοποίηση είναι : «Το αγόρι, ο τυφλοπόντικας, η αλεπού και το άλογο». Κάθε μέρα στεκόμαστε σε κάποιες φράσεις του, τις κάνουμε ορθογραφία, τις μελετάμε, τις κουβεντιάζουμε και τις εφαρμόζουμε.

Δείτε περισσότερα για το βιβλίο πατώντας στην παρακάτω εικόνα

 

τίτλο 7

 

Παρουσίαση του εαυτού μου

Εαυτός, αυτός ο Άγνωστος

“Όταν άρχισα να αγαπώ τον εαυτό μου”

Τα παρακάτω λόγια, από πολλούς, αποδίδονται στον Charlie Chaplin, ότι τα είπε στους δικούς του ανθρώπους κατά τα εβδομηκοστά του γενέθλια… 

“Όταν άρχισα να αγαπώ τον εαυτό μου πραγματικά, μπόρεσα να καταλάβω ότι ο συναισθηματικός πόνος και η θλίψη, απλώς με προειδοποιούσαν να μη ζω κόντρα στην αλήθεια μου. Σήμερα ξέρω ότι αυτό το λέμε ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΤΗΤΑ.

Όταν άρχισα να αγαπώ τον εαυτό μου πραγματικά, κατάλαβα σε πόσο δύσκολη θέση ερχόταν κάποιος με το να του επιβάλλω τις επιθυμίες μου, παρότι ήξερα ότι ούτε ήταν κατάλληλη η στιγμή ούτε ο άνθρωπος ήταν έτοιμος, ακόμα κι αν αυτός ο άνθρωπος ήμουν εγώ. Σήμερα ξέρω ότι αυτό το λέμε ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ.

Όταν άρχισα να αγαπώ τον εαυτό μου πραγματικά, έπαψα να λαχταρώ μια άλλη ζωή και μπόρεσα να δω ότι τα πάντα γύρω μου με προκαλούσαν να μεγαλώσω. Σήμερα ξέρω ότι αυτό το λέμε ΩΡΙΜΟΤΗΤΑ.

Όταν άρχισα να αγαπώ τον εαυτό μου πραγματικά, κατάλαβα ότι βρίσκομαι πάντα και σε όλες τις περιστάσεις, την κατάλληλη στιγμή και στο σωστό μέρος και ότι όλα όσα γίνονται είναι σωστά. Από τότε κατάφερα να γαληνέψω. Σήμερα ξέρω ότι αυτό το λέμε ΑΠΟΔΟΧΗ.

Όταν άρχισα να αγαπώ τον εαυτό μου πραγματικά, έπαψα να στερούμαι τον ελεύθερο χρόνο μου και σταμάτησα να κάνω μεγαλόπνοα σχέδια για το μέλλον. Σήμερα κάνω μόνο ό,τι με ευχαριστεί και με γεμίζει χαρά, ό,τι αγαπώ και κάνει την καρδιά μου να γελά, με τον δικό μου τρόπο και στους δικούς μου ρυθμούς. Σήμερα ξέρω ότι αυτό το λέμε ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΑ.

Όταν άρχισα να αγαπώ τον εαυτό μου πραγματικά, απελευθερώθηκα από ό,τι δεν ήταν υγιές για μένα. Από φαγητά, άτομα, πράγματα, καταστάσεις και από ό,τι με τραβούσε συνεχώς μακριά από τον ίδιο μου τον εαυτό. Στην αρχή το ονόμαζα “υγιή εγωισμό”. Αλλά σήμερα ξέρω ότι είναι ΑΥΤΑΓΑΠΗ.

Όταν άρχισα να αγαπώ τον εαυτό μου πραγματικά, έπαψα να θέλω να έχω πάντα δίκιο. Έτσι έσφαλλα πολύ λιγότερο. Σήμερα κατάλαβα ότι αυτό το λέμε ΑΠΛΟΤΗΤΑ.

Όταν άρχισα να αγαπώ τον εαυτό μου πραγματικά, αρνήθηκα να συνεχίσω να ζώ στο παρελθόν και να ανησυχώ για το μέλλον μου. Τώρα ζώ περισσότερο τη στιγμή όπου ΟΛΑ συμβαίνουν. Έτσι σήμερα, ζώ την κάθε μέρα και αυτό το λέω ΠΛΗΡΟΤΗΤΑ.

Όταν άρχισα να αγαπώ τον εαυτό μου πραγματικά, συνειδητοποίησα ότι η σκέψη μου μπορεί να με κάνει μίζερο και άρρωστο. Όταν όμως επικαλέστηκα τις δυνάμεις της καρδιάς μου, η λογική απέκτησε έναν πολύτιμο σύντροφο. Αυτή τη σχέση την ονομάζω σήμερα ΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ.

Δεν υπάρχει λόγος να φοβόμαστε τις αντιπαραθέσεις, τις συγκρούσεις και τα προβλήματα με τον εαυτό μας και τους άλλους γιατί καμιά φορά, ακόμα και τα άστρα εκρήγνυνται και δημιουργούνται νέοι Γαλαξίες.

Σήμερα ξέρω ότι ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΖΩΗ!

superhero theme bullying prevention

Kάθε μέρα και ένας γίνεται ο πρωταγωνιστής της τάξης……… συγκεντρώνουμε τις προτιμήσεις του και τις παρουσιάζουμε……..σε λίγες μέρες ο τοίχος  θα γεμίσει…..από μας!!!! 
Ο Κινηματογράφος και η αυτοεκτίμηση

La Luna

Ένα μικρό αγόρι ακολουθεί ένα βράδυ τον μπαμπά και τον παππού του στην δουλειά τους στο… φεγγάρι! Θα ακολουθήσει τα χνάρια του μπαμπά ή του παππού ή θα μπορέσει να βρει το δικό του δρόμο;
Η ταινία της Disney-Pixar προτάθηκε, βέβαια, για Όσκαρ καλύτερης ταινίας μικρού μήκους.

Pip

Ο Pip είναι ένα νεαρό σκυλάκι, το οποίο πηγαίνει στο Πανεπιστήμιο των Σκύλων προκειμένου να εκπαιδευτεί και να γίνει σκύλος-οδηγός. Το ταξίδι του, όμως, δεν είναι τόσο εύκολο…

Piper

Ένα πεινασμένο θαλασσοπούλι μαθαίνει σιγά-σιγά να αντιμετωπίζει τον φόβο του για τη θάλασσα και να βρίσκει μόνο την τροφή του στην παραλία. Πρόκειται για μία από τις καλύτερες ταινίες μικρού μήκους από την Disney-Pixar.

Το Coin Operated” είναι μια βραβευμένη 5λεπτη ταινία κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους που εκτείνεται σε 70 χρόνια στη ζωή ενός αφελούς εξερευνητή. Μην χάνετε ποτέ τα όνειρά σας, ανεξάρτητα από την περίσταση που βρίσκεστε ή την ηλικία που βρίσκεστε!

Όταν είμαστε παιδιά, ονειρευόμαστε να μεγαλώσουμε και να φτάσουμε στα αστέρια, Όμως ποτέ δεν είναι αργά για να συνεχίσετε τα όνειρά σας, ακόμα και όταν τα πράγματα φαίνονται άσχημα ή αδύνατα…. κρατήστε λίγη ελπίδα και πίστη για να τα πραγματοποιήσετε! Δεν είναι ωραίο  να  περνάμε όλη μας τη ζωή δουλεύοντας, ευχόμενοι μια ευκαιρία να γίνουμε ξανά παιδί.
Η ταινία μας διδάσκει τη σημασία του να έχουμε έναν στόχο/όνειρο στη ζωή μας, αυτό που μας παρακινεί να προχωρήσουμε μπροστά, να ζήσουμε μια άλλη μέρα και να επιδιώξουμε τη δική μας ευτυχία. Η ζωή είναι γεμάτη δυσκολίες και απογοητεύσεις, αλλά δεν είναι αυτές που πρέπει να θυμόμαστε αλλά το κυνήγι των ονείρων μας… με την προϋπόθεση ότι δεν το χάνουμε από τα μάτια μας καθώς μεγαλώνουμε.
Εξάλλου όσο μεγάλο κι ακατόρθωτο κι αν είναι το όνειρο του καθενός μας , αν το ηθικό είναι υψηλό και η επιμονή, κανείς δεν μπορεί να μας  εμποδίσει να επικεντρωθούμε και δουλέψουμε σκληρά …..ώστε να  μπορέσουμε να τα πετύχουμε μια μέρα!!

Πρόσθετο υλικό

“ΟΛΑ ΓΙΑ ΜΕΝΑ”: 44 χρήσιμες συνδέσεις με φύλλα εργασίας

Copyright © Tania Manesi

πατήστε στην παρακάτω εικόνα

1

autoektimisi kai thetiki eikona tou eautou sto paidi kai ston efibo

Η άλλη πηγή τόνωσης της αυτοεκτίμησης τους έχει να κάνει με τις εμπειρίες τους από τις σχέσεις τους με τους άλλους.

Πατήστε στην εικόνα

345543542344243 1

Τα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού είναι καθοριστικά για να χτίσει την αυτοεκτίμησή του. Εκπαιδευτικοί και γονείς, ως “σημαντικοί άλλοι” για τα παιδιά, μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης τους.  Μπορούν να φτιάξουν ένα «αποθεματικό αυτοεκτίμησης» όπου το παιδί θα αποθηκεύει πολλά θετικά πράγματα για τον εαυτό του. Δεν μπορούν φυσικά να ελέγξουν όλα όσα βλέπει, ακούει ή σκέφτεται το παιδί, που ίσως επηρεάσουν την εικόνα που θα σχηματίσει για τον εαυτό του. Μπορούν όμως να κάνουν αρκετά πράγματα εκφράζοντας τακτικά την αναγνώριση και το σεβασμό που τρέφουν γι’ αυτά. Ειδικά η ενθάρρυνση παίζει πολύ σπουδαίο ρόλο στη δόμηση θετικής αυτοεκτίμησης.

slide 1

Χτίστε την αυτοεκτίμηση του παιδιού. Προκοινωνικά πρότυπα μίμησης. Επιλέξτε παιδικές σειρές, dvd, βιβλία και παιχνίδια με προκοινωνικό περιεχόμενο. Βοηθήστε τα παιδιά να δημιουργήσουν ισχυρές φιλίες. Χρησιμοποιήστε θετικές στρατηγικές πειθαρχίας-όρια. Εξασκείστε την προκοινωνική συμπεριφορά. Παρατηρήστε την προκοινωνική συμπεριφορά των παιδιών. Προτρέψτε για συνεργασία, βοήθεια και γενναιοδωρία. Λεκτική επισήμανση πράξεων καλοσύνης και συνεργασίας. Συζητήστε με τα παιδιά για την προκοινωνική συμπεριφορά. Κάντε ξεκάθαρες τις προσδοκίες σας για την προκοινωνική συμπεριφορά. Δεχτείτε τη βοήθεια του παιδιού όταν την προσφέρει.

Σύμφωνα με τον Fontana, αν και ο δάσκαλος πρέπει πάντα να ενδιαφέρεται να οδηγήσει κάθε παιδί σε υψηλή εκπαιδευτική απόδοση, εντούτοις, θα πρέπει να το κάνει οργανώνοντας τα προγράμματα με τέτοιο τρόπο, ώστε να προστατεύεται η αυτοεκτίμηση του παιδιού. Γι’ αυτό θα πρέπει να έχει πάντα κάτα νου, εκτός από την ενθάρρυνση, τη δίκαιη συμπεριφορά, το σεβασμό προς όλα τα παιδιά και τη σωστή κατανομή εργασίας, σύμφωνα με τις δυνατότητες του κάθε μαθητή.

Η αυτοεκτίμηση ενός παιδιού λοιπόν αναπτύσσεται όταν:

-Τα καταφέρνει καλά

-Αισθάνεται καλά

-Αποδέχεται τον εαυτό του και προσπαθεί να τον γνωρίσει καλύτερα

-Έχει κοινωνικές σχέσεις, έχει φίλους.

Στο σημείο αυτό, παραθέτουμε το Ποίημα:

ΑΥΤΟ ΘΑ ΠΕΙ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ

Όταν καλά τα καταφέρνεις κι όταν αισθάνεσαι καλά,

στο αερόστατο ανεβαίνεις κι όλο πηγαίνεις πιο ψηλά.

Πετάς πιο πάνω απ’ τη χαρά σου γιατί έχεις φίλους κι απορείς

πως με των φίλων τις ανάσες ν’ ανέβεις πιο ψηλά μπορείς.

Μα κείνο που σε πάει πιο πάνω και να σε φτάσω δεν μπορώ,

είναι που έχεις κάνει φίλο τον εαυτό σου από καιρό.

 

Ας εμβαθύνουμε τώρα στην κάθε στροφή του ποιήματος.

-Στην πρώτη στροφή συναντούμε τους στίχους:

“Όταν καλά τα καταφέρνεις κι όταν αισθάνεσαι καλά”.

Και τα δύο σημεία αποτελούν στάσεις που αν καλλιεργηθούν, είναι δυνατόν να οδηγήσουν σε ενίσχυση της αυτοεκτίμησης.

-Στη δεύτερη στροφή διαβάζουμε για τη δύναμη από το “να έχεις φίλους”, να αναπτύσεις κοινωνικότητα. Στάσεις επίσης πολύ ενισχυτικές για την αυτοεκτίμηση.

-Στην τρίτη και τελευταία στροφή, συναντούμε το πιο σπουδαίο σημείο για την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης, το: “…έχεις κάνει φίλο τον εαυτό σου…” .

Ευτυχώς που στην πραγματικότητα τα αερόστατα ανεβαίνουν μέχρι ένα ορισμένο ύψος. Έτσι και με το “αερόστατο της αυτοεκτίμησης”… γιατί τότε από την υγιή αυτοεκτίμηση θα φτάναμε στην έπαρση.

Πηγή :https://gsakellaridis.gr/

Αφού ακούσουμε  το τραγούδι «Αυτό θα πει αυτοεκτίμηση» του Γ. Σακελλαρίδη  μπορούμε να φτιάξουμε  το δικό μας αερόστατο που ανεβαίνει πολύ ψηλά με τα λόγια των φίλων μας.

aytoektimisi partone11 1

πηγή: https://www.popi-it.gr/nipiagogio-enotites/myself/aytoektimisi-part1/

Πατήστε στο παρακάτω σύνδεσμο για να βρείτε :

ΠΑΙΔΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΤΟΠΕΠΟΙΘΗΣΗ & ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ

Εφηβεία και αυτοεκτίμησημ και αυτοαντίληψη

πατήστε στις παρακάτω εικόνες

τίτλο 13

τίτλο 15

τον εαυτό μου καλύτερα με ταινίες μικρού μήκους»

Η αξιοποίηση των ταινιών μικρού μήκους σε σχολικά πλαίσια και για την προαγωγή της προσωπικής ανάπτυξης των μαθητών

Στόχος  είναι τα παιδιά να μάθουν για αυτά τα θέματα και να μην τους φαίνονται ανοίκεια και ξένα.
Η θεματική στην οποία είναι ενταγμένες οι ταινίες και οι δραστηριότητες είναι: «Αυτογνωσία/Προσωπική Ανάπτυξη» και θα μεταχειριστούμε την ταινία μικρού μήκους ως «κείμενο» με απεριόριστες δυνατότητες.
Το προτζεκτ  είναι σχεδιασμένο για να βοηθήσει εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης που θέλουν να αξιοποιήσουν μια ταινία μικρού μήκους με δημιουργικό και βιωματικό τρόπο, μέσω προβολής βραβευμένων  ταινιών  μικρού μήκους από την παγκόσμια κινηματογραφική παραγωγή, οι οποίες καλύπτουν τις εξής θεματικές ενότητες:
1) η εμπιστοσύνη στον εαυτό μας, η δύναμη της συγχώρεσης, οι κίνδυνοι του διαδικτύου, προκατάληψη και ρατσισμός, οι συνέπειες των πράξεων μας
2) σχέσεις γονέων και παιδιών, αυτογνωσία και εμπιστοσύνη στον εαυτό μας, η δύναμη της συγχώρεσης, η προκατάληψη και ο ρατσισμός.

Το εργαστήριο είναι επίσης σχεδιασμένο για όσους θέλουν να δουν καλύτερα μέσα τους, να δουλέψουν με όσα τους ανησυχούν ή τους φοβίζουν αλλά κυρίως να θυμηθούν όσα τους δίνουν δύναμη και χαρά!

Μπορεί να  υλοποιηθεί σε συναντήσεις και οι συμμετέχοντες λαμβάνουν  μέρος
σε ομαδικές και ατομικές δραστηριότητες που θα αναδείξουν ιδέες, σκέψεις και συναισθήματα σχετικά με τις ταινίες που  προβάλλονται.

Το εργαστήριο πρότζεκτ  βασίζεται κυρίως σε τεχνικές που αξιοποιούν την δραματοποίηση, τα παιχνίδια ρόλων και τον ελεύθερο συνειρμό με βασικό σκοπό την ανάπτυξη της ικανότητας για αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων αλλά και σκέψεων που κρατάμε καλά κλεισμένες μέσα μας.

 

Οι ταινίες εκμαιεύτηκαν από την  εκπαιδευτική πλατφόρμα edu|shorts στην οποία ο επισκέπτης μπορεί να βρει μια συλλογή ταινιών μικρού μήκους με προτεινόμενες μορφωτικές δραστηριότητες, που σκοπό έχουν την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και της αυτογνωσίας. Η πλατφόρμα δημιουργήθηκε το  2015,από τον Αθανάσιο Τσάπελη σε συνεργασία με τον δάσκαλο Παναγιώτη Καπίρη.

Design D 300x57 2

Ματίλντα

Ένα πανέμορφο παραμυθάκι για όλα τα παιδιά, που τονίζει την ιδιαιτερότητα του να είσαι παιδί και οι μεγαλύτεροι να μην αντιλαμβάνονται τις ικανότητες σου. Το κλασικό βιβλίο του ουαλού Ρόαλντ Νταλ έχει μια μεγάλη δόση μαγείας, και αυτή δεν μπορεί να κρυφτεί!!!!

Η Ματίλντα, ένα κοριτσάκι με ιδιαίτερες όσο και μαγικές ικανότητες, έχει την ατυχία να είναι κόρη κρετίνων, που θεωρούν τη μόρφωση μειονέκτημα και ασχολούνται με απατεωνιές, τηλεόραση και λούσα. Θα μορφωθεί μόνη της, θα βρεθεί σε ένα σχολείο όπου η διευθύντρια παραπέμπει στους δράκους των παραμυθιών, και θα γίνει η καλύτερη φίλη με μια καθηγήτρια που έζησε άσχημα παιδικά χρόνια, μέχρι να βρει τρόπο να απαλλαγεί από τους γονείς της.
Δείτε την ταινία – παραμύθι πατώντας στην παρακάτω εικόνα

Viber 2023 02 23 23 43 44 560

aytoektimisi partone11

ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΗΒΕΙΑ

Η εφηβεία θεωρείται, συνήθως, μια περίοδος αλλαγής αλλά και σταθεροποίησης όσον αφορά την έννοια του εαυτού. Οι σωματικές αλλαγές συνεπιφέρουν μια τροποποίηση στη σωματική έννοια του, και η νοητική ανάπτυξη επιτρέπει μια πιο σύνθετη και επεξεργασμένη έννοια του εαυτού. Οι τρόποι με τους οποίους οι έφηβοι κατανοούν και αντιλαμβάνονται τον εαυτό τους, η προσωπικότητα τους, η δική τους επενέργεια ασκούν ισχυρή επίδραση στο πώς θα αντιμετωπίσουν, τελικά, σημαντικά γεγονότα της ζωής τους.

ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ

Ένας βασικός παράγοντας που συνδέεται με την ανάπτυξη της έννοιας του εαυτού είναι η αυτοεκτίμηση. Η αυτοεκτίμηση αφορά στην εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας και στην αξία που του αποδίδουμε. Αποτελεί μια πλευρά του εαυτού, στην οποία έχουν εστιάσει πολλοί επιστήμονες διότι θεωρείται το βαρόμετρο για την αντιμετώπιση προβλημάτων και την προσαρμογή. Με τη συμβολή διαφόρων επιστημονικών μελετών «φωτίζονται», ολοένα και περισσότερο, σημεία που μας επιτρέπουν τη βαθύτερη κατανόηση και σημασία της αυτοεκτίμησης.

Οι έφηβοι με υψηλή αυτοεκτίμηση φαίνεται να διαθέτουν περισσότερα στοιχεία αυτοπεποίθησης, εργατικότητας, καθώς, και χαρακτηριστικά ηγετικής φύσης. Εν αντιθέσει με τους εφήβους με χαμηλή αυτοεκτίμηση που χαρακτηρίζονται από μια αίσθηση ανεπάρκειας στις κοινωνικές σχέσεις και από την πεποίθηση ότι οι άνθρωποι δεν τους καταλαβαίνουν ή δεν τους εκτιμούν. Το γεγονός αυτό αυξάνει την τάση για κοινωνική απόσυρση. Παρ όλα αυτά, η αυτοεκτίμηση μπορεί να έχει πολυδιάστατο χαρακτήρα. Πιο συγκεκριμένα, είναι πιθανό να συναντήσουμε κάποιον έφηβο που να διαθέτει υψηλή αυτοεκτίμηση ως προς τις σχολικές του επιδόσεις, αλλά να θεωρεί ότι υπολείπεται σε δεξιότητες που είναι χρήσιμες σε αθλητικές επιδόσεις, παραδείγματος χάριν.

ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΕΠΙΡΡΟΗΣ

Σχετικά με τους παράγοντες που συνεισφέρουν περισσότερο στην αυτοεκτίμηση των εφήβων, αξιολογείται ως ένας από τους σημαντικότερους η ικανοποίηση για τη σωματική εμφάνιση. Επιπλέον, η κοινωνική αποδοχή από τους συνομηλίκους, η σχολική επίδοση και η αθλητική επίδοση, αποτελούν και εκείνοι παράγοντες που επηρεάζουν την αυτοεκτίμησή τους, αλλά σε μικρότερο βαθμό. Μια άλλη περιοχή έρευνας που έχει προσελκύσει το ερευνητικό ενδιαφέρον είναι η σταθερότητα η μη της αυτοεκτίμησης στη διάρκεια της εφηβείας. Πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι διαφορετικές ομάδες εφήβων εμφανίζουν διαφορετική πορεία στην αυτοεκτίμηση. Ως κοινή συνιστώσα διαπιστώνεται η σταθερότητα της αυτοεκτίμησης για μικρά χρονικά διαστήματα και οι μεγαλύτερες αλλαγές σε μεγαλύτερα διαστήματα. Ανεξάρτητα από αυτό, όμως, το πόρισμα υπογραμμίζει την άποψη ότι, εντός της ηλικιακής ομάδας των εφήβων, υπάρχουν πολλές ατομικές διαφορές.

Εκ μέρους γονέων και ειδικών, είναι ωφέλιμο να προσφέρουμε γόνιμο έδαφος στους εφήβους ούτως ώστε να καλλιεργήσουν στοιχεία της προσωπικότητάς τους, να αποδεχτούν τη μοναδικότητά τους και να αγαπήσουν τον εαυτό τους. Προσπαθούμε να κατανοήσουμε τις ανάγκες τους, ενθαρρύνουμε και επαινούμε τις προσπάθειές τους, τούς βοηθούμε να βρίσκονται σε επαφή με τον συναισθηματικό τους κόσμο. Ακούμε και συζητούμε μαζί τους, επιδιώκοντας να περιορίσουμε ενοχές ή δυσλειτουργικές σκέψεις. Διάλογοι διαποτισμένοι με στοιχεία συμπαράστασης και εφησυχασμού και ελλιπείς από επίκριση και μομφή αποτελούν το βασικό συστατικό. Κατά αυτούς τους τρόπους, συμβάλλουμε στην ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης τους ως βασικοί πυλώνες της ψυχικής και συναισθηματικής τους ισορροπίας.

Πηγή:https://ekpaideushdixwsoria.com

Γνωρίζω τον Εαυτό μου 



Λήψη αρχείου

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗΣ ΕΦΗΒΩΝ

Μαθαίνω να Αγαπώ τον Εαυτό μου



Λήψη αρχείου

 

πατήστε στην παρακάτω εικόνα

τίτλο 14

Διαδραστική εικόνα :Παιδεία για έναν Κόσμο χωρίς εξαρτήσεις

Διαδραστική εικόνα :Οι διατροφικές διαταραχές 

 

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.

Σχετικά με ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ ΜΑΙΡΗ

Γεια σας,Ονομάζομαι Τσαουσίδου Μαίρη.  Υπηρετώ εδώ και 29 έτη  ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής (ΠΕ11) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης.  Ευελπιστώ να δημιουργήσω αλλαγές στον εαυτό μου και στη συνέχεια και στο περιβάλλον μου για το κοινό καλό, μέσα από το θετικό μετασχηματισμό στις σύγχρονες κοινωνίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε όλοι μας πλανητικά.

Είμαι παντρεμένη και έχω δυο παιδιά και ένα σκύλο και 2  γάτους!!!!! Μου αρέσει το θέατρο, τα ταξίδια, η κωπηλασία και το διάβασμα.
Αγαπώ πολύ τα παιδιά και εύχομαι να έχουμε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσεων! Καλή αρχή σε όλους!

Αγαπημένο ρητό: «Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.»
Ludwig Wittgenstein


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Εκπαιδευτικό Υλικό, Εργαστήρια δεξιοτήτων, Θεματική 1 :ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ, Κινηματογραφική παιδεία, Μαθητές - εκπαιδευτικό υλικό, Ψηφιακή βιβλιοθήκη και ταινιοθήκη, Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη. Ετικέτες: , , . Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.