
Η αειφόρος ανάπτυξη είναι συμφέρουσα τόσο για τους ανθρώπους όσο και για τα οικοσυστήματα. Οι τρεις πυλώνες που συνθέτουν το οικοδόμημα της, σύμφωνα με τη διάσκεψη του Γιοχάνεσμπουργκ είναι η οικονομία, το περιβάλλον και η κοινωνία. Η οικονομία, η κοινωνία και η φύση αποτελούν τρία συστήματα αλληλεξαρτώμενα και αλληλεπικαλυπτόμενα, η καλή λειτουργία των οποίων αποτελεί αναγκαία συνθήκη για την επίτευξη της αειφορίας. Με την αειφορία λοιπόν έχουμε μια διεύρυνση της περιβαλλοντικής προβληματικής, κάτι που είναι και ζητούμενο. Ένα πρόβλημα το οποίο έχει και περιβαλλοντικές και κοινωνικές και οικονομικές διαστάσεις διαστάσεις.
Στην ταινία Έριν Μπρόκοβιτς έχουμε μια τέτοια σφαιρική προσέγγιση του θέματος της αειφορίας: Η εταιρεία Pacific Gas & Electric προσπαθεί να αγοράσει γη στην περιοχή Hinkley, την οποία έχει μολύνει με εξασθενές χρώμιο, ένα επικίνδυνο και παράνομο, τοξικό στοιχείο, που έχει προκαλέσει πολλά και σοβαρά προβλήματα υγείας στους κατοίκους της περιοχής , αλλά και στα ζώα που πεθαίνουν.
Η Erin Brockovich (Julia Roberts) είναι μια γυναίκα χωρισμένη δυο φόρες, μητέρα τριών παιδιών και σε άσχημη οικονομική κατάσταση. Μετά από ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα στο οποίο δεν φταίει η Έριν, η Έριν παρακαλεί τον δικηγόρο της Εντ Μάσρι (Άλμπερτ Φίνεϊ) να την προσλάβει στο δικηγορικό του γραφείο. Η Έριν πέφτει πάνω σε κάποια ιατρικά αρχεία που έχουν τοποθετηθεί σε αρχεία ακινήτων. Πείθει τον Εντ να της επιτρέψει να ερευνήσει, όπου ανακαλύπτει μια κάλυψη που περιλαμβάνει μολυσμένο νερό λόγω δηλητηρίασης υπόγειων υδάτων σε μια τοπική κοινότητα που προκαλεί καταστροφικές ασθένειες στους κατοίκους της.Χωρίς την παραμικρή γνώση στα νομικά, η Έριν Μπρόκοβιτς καταφέρνει να κάνει μια μικρή πόλη να ορθώσει το ανάστημά της και να μηνύσει μια μεγάλη εταιρία κοινής ωφέλειας. Η τελευταία υποχρεώθηκε να καταβάλλει το ποσό των 333 εκατομμυρίων δολαρίων, στον μεγαλύτερο διακανονισμό που επετεύχθη ποτέ στα δικαστικά χρονικά των ΗΠΑ.Tα γεγονότα στην ταινία είναι κατά 98% ακριβή.
Σκηνοθεσία: Steven Soderbergh
Ηθοποιοί: Julia Roberts, Albert Finney, David Brisbin
Δείτε την ταινία .
Κάντε κλικ στην παρακάτω εικόνα
Ανάλυση της ταινίας:
Γνώσεις : Στη σημερινή εποχή η γνώση συνδέεται με την έρευνα, την καινοτομία και τις νέες τεχνολογίες. Δεν ταυτίζεται όμως με την κλασική έννοια της γνώσης που λαμβάνει το άτομο από διάφορες πηγές, αλλά θεωρείται μοχλός που διαμορφώνει την αντίληψη ενός ατόμου. Περιλαμβάνει ορισμούς, σχέσεις και κατηγορίες με τις οποίες τα μέλη μιας κοινωνίας αντιλαμβάνονται και αξιολογούν την πραγματικότητα, το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, τα στοιχεία από τα οποία αποτελούνται και τις αλληλεξαρτήσεις τους.Στην ταινία δεν μας μεταδίδονται γνώσεις για το περιβαλλοντικό θέμα που θίγεται, δηλαδή τη μόλυνση των υδάτων. Παρόλα αυτά αναφέρεται το πρόβλημα και κάποιες συνέπειες όπως είναι η εξαφάνιση των ζώων, η μείωση της βιοποικιλότητας και οι αρρώστιες των ανθρώπων. Επίσης, αναφέρεται και η αιτία του προβλήματος της μόλυνσης: το εξασθενές χρώμιο βρίσκεται στο νερό σε ποσοστά κατά πολύ ανώτερα του ανώτατου επιτρεπτού ορίου ,και στις λύσεις : ενημέρωση ανωτέρων, του Οίκου Υδάτων, καθαρισμός του περιβάλλοντος .
Ευθύνη προβλήματος: τα αίτια της μόλυνσης είναι ότι το εξασθενές χρώμιο βρίσκεται στο νερό σε ποσοστά κατά πολύ ανώτερα του ανώτατου επιτρεπτού ορίου
Αξίες: Οι αξίες συνδέονται άμεσα με την αειφόρο ανάπτυξη και παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλότητα και διαφοροποιήσεις(αλληλεγγύη, ανεκτικότητα, αυτονομία και υπευθυνότητα) ενώ τα ζητήματα της βιωσιμότητας δεν μπορούν παρά να σχετίζονται άμεσα με την ειρήνη, τον πολιτισμό, την ισότητα, τη δικαιοσύνη, αξίες που αναδεικνύονται από πολίτες με υπευθυνότητα που νοιάζονται για τη φύση και τον άνθρωπο. « Η εκπαίδευση γύρω από την πολυπλοκότητα του περιβάλλοντος περιλαμβάνει την αναγνώριση της πληθώρας των αξιών οι οποίες εμπλέκονται σε αμφιλεγόμενα ζητήματα και διαμορφώνουν την ανθρώπινη επικοινωνία». Στην ταινία προωθούνται κριτικές και επικοινωνιακές αξίες, φιλότιμο και επιμονή για το κοινό καλό. Είναι μια ταινία που το καλό και το δίκαιο στο τέλος θα θριαμβεύσει και όλο αυτό θα συμβεί από μια προσπάθεια «ασήμαντων» σε γενικές γραμμές ανθρώπων που δεν φέρουν τίτλους ευγενείας ούτε πιστοποιητικά υψηλής μόρφωσης.
Στάσεις και συμπεριφορές: Οι αλλαγές που απαιτούνται στην ανθρώπινη συμπεριφορά και η ενεργή συμμετοχή των πολιτών στην επίλυση των περιβαλλοντικών προβλημάτων, βοηθά στην ανάπτυξη θετικών στάσεων έναντι του περιβάλλοντος, συμβάλλει στο να εκτιμήσουν και να κατανοήσουν οι μαθητές το δικό τους ρόλο στην διασφάλιση του μέλλοντός τους προβάλλοντας το το δίκαιο.
Επίλυση προβλήματος : τα προβλήματα που αφορούν την Π.Ε έχουν “αξιακό φορτίο” ( Robottom, 1989). Η ταινία καταλήγει σε ένα αισιόδοξο μήνυμα για τους μαθητές : το περιβαλλοντικό ζήτημα δεν είναι στατικό, αλλά μπορεί να αλλάξει. Εδώ το πρόβλημα τελικά λύνεται με τη βοήθεια της πρωταγωνίστρια Erin και των δικηγόρων. Η επιτυχία της υπόθεσης, την οποια καρπώνεται η Erin, θα κριθεί στη δήλωση ενός υπαλλήλου της, του Charles Embry, στον οποίο ανατέθηκε να καταστρέψει τα εσωτερικά έγγραφα που αποδεικνύουν πως η εταιρεία είχε πλήρη γνώση για τη ζημιά που προκαλούσε στο περιβάλλον και για τις αρνητικές επιδράσεις του εξασθενούς χρωμίου στην υγεία των κατοίκων. Το τελικό αποτέλεσμα είναι να επιδικαστεί μια υπέρογκη αποζημίωση ύφους τριακοσίων τριάντα τριών εκατομμυρίων δολαρίων (333.000.000$) στα θύματα .
Ευαισθητοποίηση : Η ανάδιξη της κρισιμότητας των περιβαλλοντικών προβλημάτων και ο τρόπος που η πρωταγωνίστρια με συνεχή έρευνα και επιμονή προσπαθεί να λύσει το θέμα που έχει προκύψει και να ευαισθητοποίησει -κινητοποιήσει και τους υπόλοιπους πολίτες που έχουν παραπλανηθεί, ευαισθητοποιεί τους μαθητές σε σχέση με τα θύματα αυτής της μόλυνσης των υδάτων και κυρίως με τις ασθένειες των παιδιών. Ένα μικρό κοριτσάκι με προχωρημένο καρκίνο ανυπομονεί να μπορέσει να κυκλοφορήσει εκτός σπιτιού για να βγάλει το νυχτικό της και να βάλει το καινούριο της φόρεμα.
Ενθάρρυνση ενεργούς συμμετοχής- δράση: Ικανότητα δράσης σημαίνει να μπορεί κανείς να εμπλακεί μαζί με άλλους, σε υπεύθυνη δράση για έναν πιο ανθρώπινο κόσμο. Παρατηρούμε πως η ταινία εμπεριέχει την καλλιέργεια της διάθεσης και της ικανότητας των εκπαιδευομένων να ενδιαφερθούν και να ασχοληθούν με τα περιβαλλοντικά ζητήματα με δημοκρατικό τρόπο, με σκοπό να οδηγηθούν στη λήψη αποφάσεων και την υιοθέτηση συγκεκριμένων συμπεριφορών.
Συνεργασία: Στόχος είναι να διαπιστώσουμε αν προωθείται η συνεργασία και η συλλογικότητα μέσα από τις ταινίες ή η ατομικότητα. Μέσα στην τάξη μπορούν να αποτελέσουν ευκαιρία για ομαδικές δραστηριότητες, για συνεργασία και αφορμή για συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων. Στην ταινία Erin Brockovich προωθείται η συλλογικότητα. Η Erin ζητά τη βοήθεια από τον Marsy που καταθέτει μηνύσεις και από τον Charles Embry ο οποίος κατέστρεψε τα έγγραφα που υπήρχαν και αποδείκνυαν ότι η εταιρία είχε πλήρη γνώση για τη ζημιά που προκάλεσε στο περιβάλλον και τις αρνητικές επιδράσεις του χρωμίου στην υγεία των ανθρώπων. Χωρίς τη βοήθεια αυτών των δυο ανθρώπων και των κατοίκων της πόλης, η Erin δεν θα μπορούσε να αποδείξει τίποτα
Στόχοι ταινίας: Οι κυριότεροι στόχοι δεν σχετίζονται με το περιβάλλον. Η ταινία προσπαθεί να προβάλλει την αλήθεια και ανήκει περισσότερο στο είδος του ντοκιμαντέρ. Αν και πραγματεύεται παράπλευρα ένα σοβαρό οικονομικό έγκλημα εις βάρος του περιβάλλοντος και συνακόλουθα του ανθρώπινου γένους, καταλήγει να είναι μια ευχάριστη, ανώδυνη και αισιόδοξη εκδοχή ενός αληθινού γεγονότος.
Συστημική προσέγγιση : Η ταινία αναφέρεται σε ένα σύνθετο πρόβλημα το οποίο έχει πολλές διαστάσεις. Αναφέρεται στη μόλυνση των υδάτων , ένα περίπλοκο πρόβλημα στο οποίο ο θεατής μπορεί να πάρει θέση, να προτείνει λύσεις και να καταλήξει σε μια απόφαση.
Διαθεματικότητα- διεπιστημονικότα: . Η ταινία μπορεί να συνδεθεί με τον τομέα της οικονομίας, της εγκληματολογίας και της Κοινωνικής και πολιτικής αγωγής , καθώς η ταινία διαπραγματεύεται ένα έγκλημα που είχε γίνει.
Πρόκληση συναισθημάτων : απορία, θαυμασμός, χαρά, λύπη, θυμός, απογοήτευση, αισιοδοξία, παρόρμηση για δράση και αγωνία για την τελική έκβαση της ιστορίας .
Καταλληλότητα : Η ταινία Erin Brockovich απευθύνεται σε παιδιά μεγάλης ηλικίας και ενήλικες χωρίς κάποια ιδιαίτερη μόρφωση συνεπώς η γλώσσα είναι κατάλληλη γι’ αυτή την ηλικιακή ομάδα, αλλά δεν είναι κατάλληλη για μικρά παιδιά λόγω των όρων που αναφέρονται (οικονομικοί και δικαστικοί όροι).
Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.