Σαν τα τρελλά πουλιά…. oι άνθρωποι που ζουν στο πέρασμα

pateras prosfygas 1

Σαν τα τρελά πουλιά…

prosfyges1

H Eλλάδα βιώνοντας μια βαθιά ανθρωπιστική κρίση, η οποία μάλιστα είναι η χειρότερη σε δυτικό κράτος μεταπολεμικά, υποδέχεται χιλιάδες πρόσφυγες…
Δεν είναι πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο.

Η Eλλάδα και η Ευρώπη  του Τότε

Μετά την Μικρασιατική καταστροφή και ως αποτέλεσμα της ανταλλαγής των πληθυσμών δέχτηκε 1,3.000.000 Μικρασιάτες ενώ ήταν εξοντωμένη από τους πολέμους, τα δεσμά του χρέους, την ύφεση και την ανεργία.Σε κάθε περίπτωση έχει ενδιαφέρον η στάση των ντόπιων.

Οι Μικρασιάτες όμως για πολλούς λόγους αντιμετωπίσθηκαν ως ανεπιθύμητοι, μη Έλληνες, εισπράττοντας ένα πρωτοφανή ρατσισμό. Εδώ θα βρείτε ένα ενδιαφέρον άρθρο για την κατασκευή του ‘άλλου’ και την κοινωνία που τους υποδέχθηκε.
dimotiko theatro athinon plateia kotzia
Mικρασιάτες πρόσφυγες στο Δημοτικό Θέατρο Αθηνών στην πλατεία Κοτζιά.
Συσσίτιο. Μικρασιάτες στη Μυτιλήνη, 1914. (Εθνικό και Ιστορικό Αρχείο, φωτογράφος Ιωάννης Αντωνίου).
Συσσίτιο. Μικρασιάτες στη Μυτιλήνη, 1914.
rethymno syssitio prosfyges
 Συσσίτιο σε Μικρασιάτες πρόσφυγες.
Ακόμα παλιότερα, χιλιάδες Κρήτες- κυρίως γυναικόπαιδα και ηλικιωμένοι- εγκατέλειψαν το νησί για να σωθούν από τις σφαγές του 1896-1897 που έγιναν υπό την «ουδέτερη ανοχή» των μεγάλων ευρωπαϊκών δυνάμεων. Προσέφυγαν στην ασφάλεια της Αθήνας, του Πειραιά και των γειτονικών νησιών.
Οι παρακάτω φωτογραφίες έχουν ως θέμα τα συσσίτια που διοργανώνονταν από τους συλλόγους κυριών και άλλους φορείς.
3b13474rΣυσσίτιο πρόσφυγες. Αθήνα, 1897
2f1ab297ae92cb69b076c8ddb9696172
Συσσίτιο σε ορφανά . 1897, Αθήνα.
Ο τίτλος είναι δανεισμένος από το μυθιστόρημα της Μαρίας Ιορδανίδου.

Η Eλλάδα και η Ευρώπη  του Σήμερα

 Τα σύνορα…
(γράφει ο Κώστας Τζιάρας)

6 533x261

Εικόνα: Δημήτρης Κανονίδης

 Πολλοί θα συμφωνήσουν ότι τα σύνορα, η παραμεθόριος, υποβάλλουν μέσα σε μια ατμόσφαιρα απόκοσμη, γοητευτική, μια αίσθηση γειτονική της ελευθερίας ή τον ίλιγγο του ορίου, το δέος απέναντι στο άλλο, το πέρασμα. Τα σύνορα ορίζονται συνήθως με πολέμους, αποτυπώνουν συσχετισμούς δύναμης, εγγυώνται, υποδέχονται και αποτρέπουν, σημαίνουν τη φυγή ή την έλευση, την επιστροφή, τις ατελείωτες ώρες σκοπιάς, κυρίως για τους μη προνομιούχους. Χρησιμεύουν ακόμη για πορείες και ελιγμούς διωκόμενων. Είναι σημαντικά για την ιστορία και την πολιτική. Φιλόσοφοι και κοινωνικοί ανθρωπολόγοι θα είχαν να προσθέσουν και άλλα. Ως πέρασμα συμβαδίζουν με την αλλαγή, με το εξαιρετικό. Στον κινηματογράφο, ιδιαιτέρως ποιητικά έχει μιλήσει για τα σύνορα, τα όρια και την ιστορία ο Θόδωρος Αγγελόπουλος.

5Το 2015 οι διαδρομές προς τα σύνορα και ιδιαίτερα αυτή που οδηγεί στην Ειδομένη, έγιναν με μαζικούς όρους, με πούλμαν και με τα πόδια. Υπολογίζεται ότι τους καλοκαιρινούς μήνες 5.000 άνθρωποι διέσχιζαν σε καθημερινή βάση τα σύνορα. Περισσότεροι από 500.000 ως το φθινόπωρο (Δημήτρης Χριστόπουλος, Αν το προσφυγικό ήταν πρόβλημα, θα είχε λύση, Πόλις, Αθήνα 2020, σ.142-143).
Το φθινόπωρο η κατάσταση είχε γίνει αρκετά δύσκολη. Τις νύχτες δυσκολότερη. Μεγάλα πλήθη, συγκεντρωμένα στο ύπαιθρο, στις γραμμές, στο σύνορο. Μπόγοι, ανυπομονησία, φήμες και συχνές εντάσεις. Πρόχειρα καταλύματα. Πολύχρωμες αποσκευές. Κίνηση μαζική ανθρώπων που ήρθαν από μακριά. Άνθρωποι σε κίνηση ή σε αναμονή της κίνησης. Κίνηση σε πομπή προς το πέρασμα.

Όμως ποιοι άνθρωποι μετακινούνται και για ποιο λόγο;

“ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΦΥΓΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΛΠΙΔΑΣ”
ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ-ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΕΝΝΟΙΩΝ

τίτλο 34

Ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ είχε περιγράψει με δέος και φρίκη την εξαθλίωση στις πομπές των προσφύγων που εκκένωναν την Ανατολική Θράκη τον Νοέμβριο του 1922 (Έρνεστ Χέμινγουεϊ, Με υπογραφή Χέμινγουεϊ. 1920-1922. Ιταλία, Βαλκάνια, μικρασιατική καταστροφή, Εκδόσεις Καστανιώτης – Εικοστός αιώνας, Αθήνα 2010, σ.370-375).

pateras prosfygas

Νομίζω ότι όσοι τότε έσπευσαν να βοηθήσουν, μάλλον κατάλαβαν καλύτερα τη συνθήκη των προσφύγων προγόνων. Τις ιστορίες που ειπώθηκαν ή συνηθέστερα δεν ειπώθηκαν ποτέ. Πολλά σχετικά γράφτηκαν και συνομιλήθηκαν τότε, τον καιρό της Ειδομένης. Οι ομοιότητες κυριαρχούσαν στην ατμόσφαιρα. Ώσπου η Ειδομένη, ο δρόμος προς την Ευρώπη έκλεισε.

Οι στροφές και η τραμπάλα

Δουλεύοντας στο πεδίο του προσφυγικού – μεταναστευτικού  άκουγα συχνά «πρόσφυγες και μετανάστες» να περιγράφουν τις περιπέτειες και τις ατυχείς συλλήψεις τους στη «ζούγκλα της Μακεδονίας» (Ο όρος «μεταναστευτικό» κυριάρχησε σταδιακά έναντι του όρου «προσφυγικό» στα χρόνια μετά το κλείσιμο της Ειδομένης στον δημόσιο λόγο και στην επίσημη εμπλεκόμενη γραφειοκρατία. Στο πεδίο εργάστηκα ως δάσκαλος της ελληνικής γλώσσας).

Αυτές οι αφηγήσεις προέρχονταν από ανθρώπους σακατεμένους, στοιβαγμένους σε εκτρωματικά σημεία, ίσως λιγότερα διάσημα από το κολαστήριο της Μόριας, ωστόσο αρκούντως εκτρωματικά. Στα εγκαταλελειμμένα εργοστάσια της Βιομηχανικής Ζώνης της Θεσσαλονίκης ή στο τότε transit camp του Βαγιοχωρίου. Ο δρόμος προς τη Δύση, προϋπέθετε το πέρασμα από πολλές άγριες ζούγκλες. Για να μπει κανείς στη ζούγκλα αποφασίζει ότι μπορεί και να πεθάνει. Εδώ η συζήτηση περί επιλογής στενεύει.

λήψης

Όταν η χώρα έπαψε να λειτουργεί ως πέρασμα, η γραμμή που προκρίθηκε ήταν το «να τους κάνουμε τον βίο αβίωτο». Να πάψει να είναι ελκυστικός προορισμός η χώρα. Να μην υπάρξει οποιαδήποτε κίνηση που θα μπορούσε να εκληφθεί ως πρόσκληση εισόδου στους ανεπιθύμητους. Συνήθως οι νεοφερμένοι ως ανεπιθύμητοι καταγράφονται. Η Μαρία Ιορδανίδου επέλεξε τον τίτλο «Σαν τα τρελά πουλιά», για να περιγράψει στη σειρά των με αυτοβιογραφικές αναφορές μυθιστορημάτων της την περίοδο του μεσοπολέμου, μετά τη φυγή, τον ξεριζωμό (Μαρία Ιορδανίδου, Σαν τα τρελά πουλιά, Αθήνα 1978).

birds1Το άναρχο, φοβισμένο πέταγμα των πουλιών το διακρίνει κανείς συχνά πριν την εκδήλωση ακραίων καιρικών φαινομένων. Η αεροδίνη, ο ανεμοστρόβιλος, ως μετεωρολογικό, καταστροφικό φαινόμενο είναι μια σχετικά άγνωστη εμπειρία στη δική μας γεωγραφία – μάλλον πιο συνηθισμένη πέρα απ’ τον Ατλαντικό.

Τη μικρή Ντόροθυ, την κεντρική ηρωίδα του Λ. Φρανκ Μπάουμ στον «Θαυμάσιο μάγο του Οζ», την παρέσυρε ένας ανεμοστρόβιλος για την οδηγήσει σε μια παράξενη χώρα, πολύ μακριά από το σπίτι της στο Κάνσας. Στις περιπέτειές της συνάντησε πολλούς μαγικούς βοηθούς, για να περάσει τα εμπόδια και να διατηρήσει την αισιοδοξία της στον δρόμο για την επιστροφή.

prosfyges3Οι άνθρωποι που γνώρισα δουλεύοντας στο πεδίο, άλλες φορές ευγνωμονούντες και άλλες καχύποπτοι απέναντι σε φίλους και βοηθούς, συχνά μου θύμιζαν τους εκριζωμένους και σκορπισμένους ενός ανεμοστρόβιλου… Αυτού του είδους ο ανεμοστρόβιλος δεν είναι φυσικό φαινόμενο. Γενικεύοντας δύσκολα μπορεί να αποφύγει κανείς τον όρο καπιταλισμός για να τον περιγράψει. Ο καπιταλισμός χαρακτηρίζεται από την ανισόμετρη ανάπτυξη. Αν κανείς δει στον παγκόσμιο χάρτη τις διαδρομές των μετακινούμενων μαζών, τις αφετηρίες και τις κατευθύνσεις, μπορεί εύκολα να κατανοήσει την εικόνα της ανισομετρίας. Η ανισομετρία οπωσδήποτε προκαλεί κίνηση.

Η κίνηση αυτή μοιάζει, επίσης, με την κίνηση της τραμπάλας. Κίνηση γνώριμη και οικεία, ευχάριστη σε όσους, όποτε υπάρχει η ευκαιρία, συχνάζουν με τα παιδιά τους στις παιδικές χαρές. Πρόκειται για συμπαθητική, παιδική εκδοχή της βίωσης του ιλίγγου.
Στη μεγάλη εικόνα των παγκόσμιων χαρτών τα πράγματα δεν είναι συμπαθητικά. Στη διεθνή τραμπάλα τα ισχυρά καπιταλιστικά κράτη τοποθετούνται, υπό το βάρος της συσσώρευσης των κερδών τους, στην ασφαλή θέση κοντά στο έδαφος. Από τις χώρες που βρίσκονται στον αντίποδα, τη μετέωρη θέση της καταστροφής της εργατικής δύναμης, της φτώχειας και των πολέμων κατρακυλούν οι μάζες των στροβιλισμένων, φυγάδων, προσφύγων και μεταναστών.
Η κύλιση γίνεται βίαια, με φόρα, με σύγκρουση. Συχνά διακόπτεται, δημιουργεί υπερσυγκεντρώσεις, εργαλειοποιείται, μοιάζει με ομηρία, γίνεται επιχείρημα και αντάλλαγμα στη διπλωματία και την υψηλή πολιτική. Οι πρωταγωνιστές της υψηλής πολιτικής, συχνά μιλάνε για πόλεμο. Ιδιαιτέρως, όπως επισημαίνεται στο «Γερμανικό Εγχειρίδιο Πολέμου», όταν υπόσχονται την ειρήνη ( «Όταν αυτοί που είναι ψηλά/ Μιλάνε για ειρήνη/ Ο απλός λαός ξέρει/ Πως έρχεται ο πόλεμος». Μπέρτολτ Μπρεχτ, «Γερμανικό Εγχειρίδιο Πολέμου»).

5d8626272100003400d6fae0

Το εγχείρημα των ισχυρών της Ευρώπης είναι η αποτροπή αυτής της κίνησης, των πολλών που περισσεύουν της διαλογής. Της κίνησης που η ίδια κατά βάση προκαλεί. Δημιουργούνται αναχώματα, προσφέρονται διπλωματικά ανταλλάγματα και δώρα. Χρήματα. Ποσά που φαίνονται αρχικά υπέρογκα, συγκριτικά όμως, μάλλον πρόκειται για ψίχουλα. Στα γραφήματα για την κατανομή του παγκόσμιου πλούτου, τα μεγέθη είναι ξεκάθαρα. Το 2013 οι 300 πλουσιότεροι του κόσμου κατείχαν πλούτο ίσο με αυτόν που κατείχαν τα 3.000.000.000 των πιο φτωχών. Και η ψαλίδα φαίνεται ότι μεγαλώνει. Ό,τι προϋπολογίζεται από τους ισχυρούς ως βοήθεια ή ως φιλανθρωπία για την ανάπτυξη των φτωχών χωρών, αντιστοιχεί σε ένα θλιβερά μικρό ποσοστό του κέρδους που προκύπτει στις ισχυρές χώρες από την με πολλούς τρόπους εκμετάλλευση των φτωχών. Το ποιος αναπτύσσει ποιον τίθεται ως ερώτημα και το παράδειγμα της Αφρικής μάλλον είναι το πιο τρανταχτό (Βλ. το χαρακτηριστικά γραφήματα στο παρακάτω βίντεο)

Η αναφορά στην Αφρική δεν είναι τυχαία. Όπως φαίνεται, τα τείχη της αποτροπής και της ανάσχεσης, τα νέα όρια, στήνονται τώρα πια εκεί, κάτω από την Έρημο, στην Υποσαχάρια Αφρική. Επιλέγοντας καριέρες σε διεθνείς οργανισμούς και οργανώσεις, πολλά στελέχη φιλανθρωπικών δομών κατευθύνονται εκεί, για να οργανώσουν, να επιτηρήσουν, να εποπτεύσουν. Αρκετοί έχουν ήδη πάει. Ο κύριος όγκος του μετακινούμενου πληθυσμού βρίσκεται εκεί.

Εδώ βρισκόμαστε σε ένα πέρασμα που έχει μπουκώσει και προκαλεί εγκλωβισμό. Η διαχείριση φαίνεται αδιέξοδη. Τέρατα γεννιούνται και πάλι. Ο συγγραφέας του Δράκουλα θα είχε να πει πολλά, για τη βία σε παιδιά και εγκυμονούσες γυναίκες, για αγανακτισμένους κατοίκους στην επαρχία, νέες προκαταλήψεις και προλήψεις, κυρίους και κυρίες της αστικής τάξης σε γραφεία κυβερνητικών και μη μηχανισμών, για βλέμματα άδεια ή κάποιες φορές απελπισμένα. Η δική μας και οι γειτονικές χώρες, στα γεωγραφικά όρια της Ευρώπης, λειτουργούν ως αποθήκες. Στις αποθήκες συγκεντρώνεται αποθηκευτικό υλικό. Η αποθήκη είναι ένα κτίσμα έξω από το κυρίως, το καθαρό, έξω από το σαλόνι και το υπνοδωμάτιο.
Εκεί, ανάμεσα, μπαίνουν οι μεντεσέδες…
Τι γίνεται με τους ανθρώπους που ζουν στο πέρασμα; Και ειδικότερα όταν το πέρασμα παύει να λειτουργεί ως τέτοιο;

έβρου σύνορα έβρος 2

Ο προσανατολισμός αυτός σημαίνει αλλαγή πολιτικής και διάθεση για σύγκρουση και κρίνεται συχνά ως μαξιμαλιστικός ή μη ρεαλιστικός. Ο ρεαλισμός του συμβιβασμού έχει οδηγήσει, πάντως, στη δημιουργία εκτρωματικών τόπων «φιλοξενίας» στη Μόρια, το Καρά Τεπέ, στα εγκαταλελειμμένα, άδεια προς το παρόν εργοστάσια της Softex, της Frakaport, των Βασιλικών κ.α. Θα πρόσθετα ότι πέρα από τον πολιτικό κίνδυνο που κρύβει η διαπαιδαγώγηση των μαζών στην καταστολή των κάθε φορά πιο αδύναμων, κίνδυνος κρύβεται και στα όνειρα μιας νέας γενιάς τεχνοκρατών, που μαθαίνει να οργανώνει και να οραματίζεται στρατόπεδα, camp, βιώσιμες ή μη βιώσιμες αντίστοιχες δομές. Για ζωές που αξίζει ή δεν αξίζει να βιωθούν… Στη δράση των Ευρωπαίων, «φιλάνθρωπων» αποικιοκρατών στην Αφρική τον 19ο αιώνα, σε στρατόπεδα και συρματοπλέγματα ανάμεσα σε άλλα.

.jpgΥπάρχουν αντίστοιχες ρίζες αυτού που θα γεννήσει την ελπίδα ή έστω κάποιες χαραμάδες αισιοδοξίας;

Δεν μπορεί να μην είναι ελπιδοφόρες οι περιπτώσεις της αλληλεγγύης που βιώνονται στη γειτονιά, στη δουλειά και στο σχολείο. Εκεί φτιάχνουν τα δίκτυά τους οι άνθρωποι της εργασίας, οι πολλοί, οι φτωχοί. Εκεί που επιχειρείται η πολυσυζητημένη ένταξη, «integration».
Μελέτες εξηγούν τελευταία το πώς η ένταξη σημαίνει εκμετάλλευση ή υπερεκμετάλλευση της εργασίας (Βλ. ενδεικτικά Gaye Yilmaz, Ismail Doga Karatepe, Tolga  Toren (eds), Ιntegration through Exploitation: Syrians in Turkey, Μόναχο 2019. Βλ. επίσης Προκόπης Ορφανός, «Ο ξένος και η αποξένωση. Η κοινωνιολογία του ξένου και το προσφυγικό ζήτημα», στο Σωκράτης Μ. Κονιόρδος(επιμ.),  Η ελληνική κοινωνία στο σταυροδρόμι της κρίσης. Έξι χρόνια μετά, Ελληνική Κοινωνιολογική Εταιρεία, Αθήνα 2016, 468-478).
Ίσως η ελπίδα να γεννηθεί από εκείνους που μαζεύουν για 2,20 ευρώ το καφάσι τις ελιές. Τέτοιου είδους γέννες δεν είναι βέβαια αυτονόητες (Ένα καφάσι παίρνει 23 κιλά ελιές. Οι πιο άπειροι εργάτες γεμίζουν 6 – 10 καφάσια, ενώ οι εμπειρότεροι 15 καφάσια τη μέρα.

Μπορεί η επιστήμη της ιστορίας να προκαλέσει κάποιου είδους αισιοδοξία;
Το 2015, την περίοδο της Ειδομένης, της διάχυτης ενσυναίσθησης και αλληλεγγύης, στη συλλογική μνήμη κυριάρχησαν οι αισιόδοξες πλευρές της ιστορικής εμπειρίας. Φωτογραφίες σύγχρονες και του ’22 μπήκαν δίπλα – δίπλα και αδιαπραγμάτευτες ομοιότητες αναδείχτηκαν. Έπειτα οι ομοιότητες αυτές ξεχάστηκαν. Όταν περάσει το 2021, στην επόμενη μεγάλη ιστορική επέτειο, της ήττας και της καταστροφής σχετικές συζητήσεις και συνδέσεις θα προκύψουν εκ νέου στη δημόσια σφαίρα και θα αποτελέσουν αντικείμενο αντιπαράθεσης για το παρόν και το μέλλον.

mana paradosi paradosiaka

Ο 20ος αιώνας μπορεί να απεικονιστεί στο πρόσωπο μια μαντηλοφόρας μάνας με το παιδί στην αγκαλιά και ο 21ος αιώνας μοιάζει με λούπα. Η ιστορία δεν είναι ασφαλής οδηγός για την πρόβλεψη του μέλλοντος. Οπωσδήποτε, όμως μας προετοιμάζει για αυτό και αποτελεί τη μόνη πραγματική βάση δεδομένων που έχουμε στη διάθεσή μας.

Στη βάση δεδομένων του 20ου αιώνα μπορεί κανείς να ανατρέξει στις ζωές και τα λόγια, στα ίχνη πολλών, γενναίων ή λιγότερο γενναίων, αντρών και γυναικών.

Ένας από τους γενναίους, από εκείνους που γεννήθηκαν στη Θεσσαλονίκη, ο ποιητής Ναζίμ Χικμέτ έγραφε στο «Νανούρισμα προς τον γιο του»:
«Ατρόμητος να γίνεις σαν ναυτικός, δημιουργός σαν οικοδόμος, σαν φιλόσοφος με γνώσεις πολλές και να το λέει η καρδιά σου σαν καλλιτέχνης» (Ναζίμ Χικμέτ, Το ερωτευμένο σύννεφο, μεταφρ. Ερμος Αργαίος, Σύγχρονη Εποχή, Αθήνα 1987, σ.10).
Ο Ναζίμ Χικμέτ εξέφρασε τις προσδοκίες των πολλών φτωχών, εκείνων που στο κλείσιμο της μακράς πολεμικής δεκαετίας επέλεξαν να κινηθούν κάτω από τις δικές τους σημαίες παίρνοντας τις τύχες τους στα χέρια τους.

Στην παρακάτω διαδραστική εικόνα υπάρχει  εκπαιδευτικό υλικό ευαισθητοποίησης γαι την διδασκαλία της μετανάστευσης αναγκαστικής ή ηθελημένης


*Ο Κώστας Τζιάρας γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1978. Είναι ιστορικός, δρ. του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών ΑΠΘ. Το προηγούμενο έτος δίδαξε στο συγκεκριμένο τμήμα το μάθημα «Πρόσφυγες και Μετανάστες». Διδάσκει, επίσης ιστορία και λογοτεχνία στο σχολείο του ΚΕΘΕΑ/ ΙΘΑΚΗ και την ελληνική ως δεύτερη γλώσσα.

Πηγή: https://parallaximag.gr/

 

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.

Σχετικά με ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ ΜΑΙΡΗ

Γεια σας,Ονομάζομαι Τσαουσίδου Μαίρη.  Υπηρετώ εδώ και 29 έτη  ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής (ΠΕ11) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης.  Ευελπιστώ να δημιουργήσω αλλαγές στον εαυτό μου και στη συνέχεια και στο περιβάλλον μου για το κοινό καλό, μέσα από το θετικό μετασχηματισμό στις σύγχρονες κοινωνίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε όλοι μας πλανητικά.

Είμαι παντρεμένη και έχω δυο παιδιά και ένα σκύλο και 2  γάτους!!!!! Μου αρέσει το θέατρο, τα ταξίδια, η κωπηλασία και το διάβασμα.
Αγαπώ πολύ τα παιδιά και εύχομαι να έχουμε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσεων! Καλή αρχή σε όλους!

Αγαπημένο ρητό: «Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.»
Ludwig Wittgenstein


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Ανθρώπινα δικαιώματα, Ειδήσεις - Δημοσιεύσεις, Εργαστήρια δεξιοτήτων, Θεματική 3 :ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ, Παγκόσμια & τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά, Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός- διαφορετικότητα. Ετικέτες: , , , , , , , . Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.