«ΜΙΑ ΑΓΚΑΛΙΑ ΧΩΡΑΕΙ ΠΟΛΛΟΥΣ, ΦΙΛΟΥΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΥΣ!!! συμπεριληπτική εκπαίδευση

ΗΜΕΡΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΠΑΛΤΖΗ ΚΥΡΙΑΚΗ 1

μμμνηγφγδφ

Τι είναι η συμπεριληπτική εκπαίδευση

ΤΣΙΓΓΑΝΟΙ 768x382Τι συμβαίνει όταν σταματάμε να βάζουμε τους ανθρώπους σε «κουτάκια»;
Πώς εξελίσσονται τα πράγματα όταν παύουμε να βάζουμε «ταμπέλες» στους ανθρώπους;
Οι σχέσεις των ανθρώπων βελτιώνονται όταν οι ετικέτες και τα στερεότυπα μπαίνουν στην άκρη;Είναι φυσικό δικαίωμα όλων των ανθρώπων, σύμφωνα με την Παγκόσμια Διακήρυξη των
Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (1948), να διεκδικούν τη μόρφωσή τους και τη φοίτησή τους στα σχολεία. Ο θεσμός «Εκπαίδευση για όλους» αποτελεί πλαίσιο αναφοράς για τη δημιουργία ενός «νέου» σχολείου, ενός «Σχολείου για Όλους», ανεξάρτητα από το χρώμα του δέρματος και την καταγωγή που θα σέβεται την ετερότητα και θα στοχεύει στη δημιουργία ελεύθερων, υπεύθυνων, δημοκρατικών και συνεργάσιμων ατόμων με ολοκληρωμένη προσωπικότητα και κοινωνική ευαισθησία.
Η πολυπολιτισμική πραγματικότητα που διαμορφώθηκε τα τελευταία χρόνια έφερε
κατ’ ανάγκη στο προσκήνιο τόσο το ζήτημα της διατήρησης της πολιτισμικής και εθνικής μας ταυτότητας όσο και το σεβασμό της ταυτότητας των εθνικά και πολιτισμικά «Άλλων». Παρακολουθούμε έναν κόσμο και μια κοινωνία να διεθνοποιείται και τα πολιτιστικά και πολιτισμικά προϊόντα μέσω των επικοινωνιών να έχουν ήδη εξασφαλίσει την ελεύθερη
διακίνησή τους πέρα από εθνικά σύνορα και πάνω από ωκεανούς (Νταγιάκης, 2002).
Συνεχίζοντας ο Νταγιάκης (2002) αναφέρει ότι καλείται η εκπαίδευση να μας μάθει να ζούμε αρμονικά, να αναγνωρίζουμε την ετερότητα του «Άλλου», να σεβόμαστε τους διαφορετικούς πολιτισμούς και να συσφίγγουμε τις σχέσεις με άτομα – φορείς μιας άλλης κουλτούρας.

Κλείνοντας το κομμάτι αυτό, αξίζει να σημειωθεί ότι το οικονομικό-κοινωνικό-πολιτικόπολιτισμικό συγκείμενο κάθε εποχής επιδρά στη διαμόρφωση γενικών και ειδικών σκοπών της Εκπαίδευσης και στόχων της Αγωγής και προσδιορίζει τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα, τις ικανότητες και δεξιότητες που πρέπει να αποκτήσει ο αναπτυσσόμενος άνθρωπος για να ενταχθεί στο κοινωνικό περιβάλλον και να αναπτύξει την προσωπικότητά του.
Στη σχολική ηλικία διαμορφώνονται σημαντικές πτυχές της προσωπικότητας του παιδιού όπως η γλωσσική ικανότητα, η ικανότητα επικοινωνίας, η γνώση του κόσμου και των κανόνων, οι στάσεις απέναντι στον εαυτό του και στον κόσμο, οι δεξιότητες σε ό,τι αφορά το χειρισμό καταστάσεων με τις οποίες έρχεται καθημερινά αντιμέτωπο.
Ήδη τα νέα αναλυτικά προγράμματα προσπαθούν να προωθήσουν τη διαπολιτισμική
εκπαίδευση, με δυσκολία, όμως, αφού επικρατεί σύγχυση γύρω από τους στόχους που
θέτουν. Το Υπουργείο Παιδείας όρισε ως ξεχωριστή θεματική ενότητα τη λογοτεχνία και την κοινωνία / ανθρώπινες σχέσεις. Οι στόχοι τους οποίους θέτει είναι να γνωρίσουν το κυρίως ανθρωπογενές «κοινωνικό περιβάλλον» και να αντιληφθούν ότι η ανθρωπολογική ποικιλία είναι σύμφυτη με τη συγκρότηση της κοινωνίας, από την πιο μικρή ως της την ευρύτερη κλίμακα. Επίσης ως στόχος τίθεται και το να κατανοήσουν ότι είμαστε «όλοι ίδιοι, όλοι διαφορετικοί».
Μετά από αυτό, το Υπουργείο Παιδείας υποστηρίζει ότι θα είναι σε θέση να
οικοδομούν σταδιακά το νόημα εννοιών όπως είναι η «ετερότητα», η «διαφορετικότητα» και να αποκτήσουν κριτική επίγνωση του εαυτού τους σε διαλεκτική σχέση με τον «άλλο».
Φαίνεται, λοιπόν, καθαρά ότι η εκπαίδευση καλείται να παίξει το ρόλο του
διαμεσολαβητή και του διαπραγματευτή ανάμεσα σε ομάδες ανθρώπων που πιθανόν δε
γνώριζαν τίποτε για τους πολιτισμούς ο ένας του άλλου , μέχρι που μια σύμπτωση τους έφερε κοντά.
Μόνο μέσα από την εκπαίδευση μπορούν να παρεμποδιστούν ή τουλάχιστον να
μειωθούν οι εντάσεις και οι συγκρούσεις. Δεν πρέπει να αγνοείται το γεγονός ότι η ικανότητά μας να βλέπουμε και να καταλαβαίνουμε την ουσία των άλλων πολιτισμών μας επιτρέπει να προοδεύουμε σα μεμονωμένα άτομα αλλά συμβάλλει και στην πρόοδο και του δικού μας πολιτισμού.

Φοίβος Δεληβοριάς – Κάποια Παιδάκια
Από το album “ANIME” Buy/stream
https://orcd.co/foivosdelivorias_anime
Στίχοι-μουσική-ερμηνεία: Φοίβος Δεληβοριάς
Παραγωγή-Μίξη: Βασίλης Ντοκάκης
Ενορχήστρωση: Βασίλης Ντοκάκης και το συγκρότημα: Φοίβος Δεληβοριάς-Κωστής Χριστοδούλου-Σωτήρης Ντούβας-Yoel Soto-Κώστας Παντέλης-Νεφέλη Φασούλη


Στίχοι:

Κάποια παιδάκια είναι υπερκινητικά Κάποια είν’ απρόσεκτα και παρορμητικά
Τα γράμματα μπερδεύουν και τις συλλαβές Κι αφήνουνε στη μέση τις κατασκευές
Κάποια παιδάκια αναπτύσσονται αργά Άλλα δεν τρώνε, άλλα μιλάν πολύ σιγά
Άλλα γυρνάν απ’ το σχολείο και λένε ψέματα
Και άλλα τα’ χουν καταστρέψει τα παινέματα

Όλα όμως κάποτε μετριούνται με τους άλλους
Όλα μια μέρα προσποιούνται τους μεγάλους
Όλα ελπίζουνε πως θα’ ρθει αυτός ο άγνωστος
Από τη χώρα που κανείς δεν είναι άρρωστος
Ναι, όλα κάποτε μαθαίνουν για το αντάλλαγμα
Δίνουνε το ‘να για να πάρουν το άλλο πράγμα
Δίνουν τα σώματα και τα ελαττώματά τους Για να αποκτήσουνε οσμή τα χρήματά τους Δίνουν τα σώματα και τα ελαττώματά τους Για να τελειώσει κάποιος τα μαθήματά τους

Κάποια παιδάκια τραυματίζονται συχνά Κάποια μιλάν πάρα πολύ και φορτικά
Κάποια ανεβαίνουνε σε μέρη που θα πέσουνε
Και κάποια αγγίζουν το κερί για να πονέσουνε
Κάποια έχουν θέμα με το μεταβολισμό Κι άλλα φοβούνται όταν ακούν για χωρισμό
Άλλα τα στέλνουνε πακέτο στους παππούδες τους
Και άλλα βάζουν σε γυαλί τις πεταλούδες τους
Όλα όμως κάποτε θα ξαναπροσπαθήσουν
Να βρούνε κάποιον που θ’ ακούσει όταν μιλήσουν
Να βρούνε κάποιον μ’ ένα σώμα σαν ανάμνηση
Να βγάλουν έξω το κεφάλι από τη βάφτιση
Κάποια μπορεί ποτέ να μην κοιτάξουν πάνω
Κάποια θα μείνουν μαύρα πλήκτρα σ’ ένα πιάνο
Μα κάποια λίγα πίσω απ’ τη ρωγμή του κάλλους
Θα δούνε μέσα τους κι εκεί θα βρουν τους άλλους
Μα κάποια πίσω από το ράγισμα του κάλλους
Θα δουν το τραύμα τους κι εκεί θα βρουν τους άλλους


Φωτογραφίες παιδιών με ειδικές ανάγκες



Λήψη αρχείου

Πώς ένα παιδί με ΔΕΠ-Υ μπορεί να μας μιλήσει για όσα αντιμετωπίζει.


Δείτε και το παρακάτω άρθρο:
3 Δεκεμβρίου : Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία /Όλος ο κόσμος μια γειτονιά– Εξοικείωση με την αναπηρία … “εξ αποστάσεως”
Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να δείτε το άρθρο

exikiosi


«10 άτομα με ειδικές ανάγκες που διέπρεψαν»

2_5diversity


Αnimation και ταινίες για την Αναπηρία

Πατήστε την παρακάτω εικόνα για να επισκεφθείτε το άρθρο

Η κυρία Αταξία

Mime Your Manners

Από την Kate Namowicz και τον Skyler Porras που κέρδισαν το Βραβείο Ακαδημίας Φοιτητών 2020 για την ταινία κινουμένων σχεδίων τους  Mime Your Manners!

Ένας αλαζονικός άντρας ονόματι Τζούλιαν επιπλήττει έναν μίμο. Ως αποτέλεσμα, μεταμορφώνεται σε μίμο μέχρι να μάθει να συμπεριφέρεται στους άλλους όπως θα ήθελε να του φέρονταικαι  να γίνει καλύτερος άνθρωπος για να ελευθερωθεί.

Στερεότυπα, υπεραπλουστευτικά, γενικευτικά, διαστρεβλωτικά, είναι χτισμένα πάνω σε διαφορετικά ανθρώπινα χαρακτηριστικά που «προδίδει» η εμφάνιση: κοινωνικο-οικονομική κατάσταση, σεξουαλικότητα, εθνικότητα, θρησκεία, καταγωγή, κουλτούρα, τρόπος ζωής.

Σε πολλά σχολεία στον δυτικό κόσμο εισέρχονται άτομα από διάφορα πολιτισμικά και εθνικά πλαίσια εδώ και αρκετές δεκαετίες. Μέσω της μετανάστευσης έχει αυξηθεί αρκετά η ύπαρξη των πολυπολιτισμικών στοιχείων στα σχολεία . Αν παρατηρήσουμε τους μαθητές που φοιτούν στα σύγχρονα σχολεία θα έρθουμε σε επαφή με αρκετές διαφορετικές μειονότητες (Hachfeld et al., 2011).

Τα παιδιά που προέρχονται από διαφορετικό πολιτισμικό και εθνικό πλαίσιο είναι πολύ πιθανό να εμφανίσουν μαθησιακές δυσκολίες και να χρειάζεται να ενταχθούν σε πρόγραμμα ειδικής αγωγής. Η ειδική αγωγή εμπερικλείει και όλα τα υπόλοιπα παιδιά από το ίδιο πολιτισμικό περιβάλλον, τα οποία παρουσιάζουν αδυναμίες και δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν στις ακαδημαϊκές απαιτήσεις. Η ειδική αγωγή από το 1994 με την διακήρυξη της Σαλαμάνκα η οποία υιοθετήθηκε από πολλά κράτη, έφερε στο φως την αξία της συμπερίληψης.Η συμπερίληψη προσφέρει το δικαίωμα σε κάθε παιδί με αδυναμίες που χρήζει ειδικής αγωγής να βρίσκεται στο κανονικό σχολείο. Εν κατακλείδι , η συμπερίληψη εξαλείφει τις ανισότητες και καταπολεμά τον ρατσισμό και τις προκαταλήψεις.
Μεγάλη υπόθεση η αποδοχή. Μεγάλη ιστορία και η ανοιχτή σκέψη.

50ea2d Art of Inclusion Pod Tile 768x768

Η Περιθωριοποίηση των παιδιών με ειδικές ανάγκες στο παρελθόν

Πριν εφαρμοστεί η συμπεριληπτική εκπαίδευση τα άτομα με ειδικές ανάγκες βίωναν το φαινόμενο του ιδρυματισμού και της ασυλοποίησης. Τους προηγούμενους αιώνες πρυτάνευε η ιδεολογία της περιθωριοποίησης, ότι είναι διαφορετικό από το όλον έπρεπε να κρυφτεί, να περιοριστεί εφόσον για τα τότε δεδομένα, αυτό δεν ήταν φυσιολογικό. Τα άσυλα τα οποία φιλοξενούσαν τα άτομα με ειδικές ανάγκες λειτουργούσαν μακριά από την υπόλοιπη κοινωνία έτσι ώστε να μην ‘’βλάψουν’’ τους υπόλοιπους πολίτες. Η ειδική αγωγή συνοδευόταν από ένα πλούσιο λεξιλόγιο με λέξεις όπως αποδιοπομπή, εγκλεισμός, τιμωρία, αναμορφωτήριο, σωφρονιστήριο, φυλακή, κ.τ.λ. Υπήρχε μάλιστα και αστυνομική περιφρούρηση έτσι ώστε να τιμωρούνται τα άτομα τα οποία ήταν ‘’βλαβερά’’ για την κοινωνία. Οι συνθήκες αυτές άρχισαν σταδιακά να αλλάζουν εφόσον από το 1966 (Blatt & Kaplan) άρχισαν να δημοσιεύονται έργα και να διεξάγονται έρευνες με θέμα τα άτομα με ειδικές ανάγκες (Στασινός,2016).

50ea2d Art of Inclusion Pod Tile 768x768 1

Η έννοια της συμπερίληψης, οι προσπάθειες βελτίωσης και ο ρόλος της ένταξης των παιδιών με ΕΕΑ στο συνηθισμένο σχολείο

Η περιθωριοποίηση που ένιωθαν τα παιδιά με ειδικές ανάγκες έχει μειωθεί σε μεγάλο βαθμό εφόσον με την πάροδο των χρόνων έγιναν προσπάθειες για την αντιμετώπιση των δυσκολιών με στόχο το παιδί και τους τρόπους με τους οποίους η κοινωνία και το εκπαιδευτικό σύστημα θα μετατραπεί σε αρωγό της προσπάθειας αυτής. Έπειτα από τα ιδρύματα δημιουργήθηκαν ειδικές εκπαιδευτικές δομές έτσι ώστε να υπάρχουν κατάλληλα καταρτισμένοι εκπαιδευτικοί για την διδασκαλία των παιδιών αυτών.

Ωστόσο, η ενέργεια αυτή επέφερε έντονες κριτικές εφόσον και με αυτόν τον τρόπο το παιδί βρισκόταν σε ένα διαφορετικό σχολείο από τα υπόλοιπα (Armstrong, 2016).Η πλήρη συμπερίληψη στην οποία τα άτομα με ΕΕΑ ανάλογα με τις δυνατότητες τους εκπαιδεύονται μαζί με τα υπόλοιπα παιδιά της συνηθισμένης τάξης στο σχολείο της γειτονίας τους έχει αποδειχθεί ότι ελαχιστοποιεί το αντίκτυπο του στίγματος. Στην περίπτωση αυτή το άτομο δεν περιθωριοποιείται και μεγαλώνει όπως όλα τα παιδιά, αλλά επιτακτική ανάγκη στην όλη διαδικασία είναι η συνεργασία γενικής και ειδικής αγωγής, για την δημιουργία ενός εκπαιδευτικού προγράμματος και δραστηριοτήτων οι οποίες θα είναι σχεδιασμένες ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες του παιδιού (Fuchs, 2009). Συγκεκριμένα, η συμπερίληψη αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες του κάθε παιδιού και την ανάγκη για τροποποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος, έτσι ώστε το παιδί με ειδικές ανάγκες να μην εγκλωβίζεται στο ειδικό σχολείο και παράλληλα να επιτυγχάνει τους εκάστοτε μαθησιακούς του στόχους.

Δες το video που έφτιαξαν οι ίδιοι οι μαθητές.

Το παραπάνω video είναι δουλειά μαθητών του 12ο σχολείου Πάτρας, το οποίο πήρε μέρος στο 10ο festival Δράμας

Ας ακούσουμε κι ένα τραγούδι πάλι από μαθητές

Όλοι χωράνε στο σχολειό (ΔΣ Αρχοντοχωρίου)

 Στο σχολείο που ονειρευόμαστε, χωράνε όλοι.
Στο Δημοτικό Σχολείο του Αρχοντοχωρίου, με χαρακτηριστική πολυχρωμία μαθητών,τα  τα παιδιά άνοιξαν τα χέρια τους και αγκαλιάσαν όλο τον κόσμο. Από την αγάπη τους για το σχολείο και την ανάγκη να γκρεμίσουν τα ρατσιστικά τείχη, προέκυψε το τραγούδι «Όλοι χωράνε στο σχολειό».
Στίχοι: Δευτεραίος Παντελής, Dim- Dim, King Joffrey
Μουσική: Δευτεραίος Παντελής
Τραγουδούν: και όλα τα αστέρια του σχολείου.

Στίχοι:
Το ξέρω είχα λάθη, μα ξέρω πως είχες και συ πολλά.
Ίσως είν’ τα πάθη, που μας έφεραν μακριά
Τι ‘ναι αυτό, που μας χωρίζει;
Τι ‘ναι αυτό, που μας κρατά;
Ίσως είν΄η αγάπη, που χαρίζεις,
ίσως είν’ η αγάπη, που φυλάς.
Όσα έχω χέρια μάτια, έχεις και εσύ φυσικά.
Κ’ ένα στόμα να φωνάζεις, πως δεν είσαι τέρας τελικά.
Πού πήγε η μαγκιά σου; Πού πήγε η ανθρωπιά σου;
Πώς έγινε και νιώθω καλύτερος εγώ;
ΟΛΟΙ ΧΩΡΑΝΕ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ! Ψηλοί, κοντοί, χοντροί, λεπτοί, αχτένιστοι,
αδιάβαστοι, μουσουλμάνοι, χριστιανοί, Ρουμάνοι, Αλβανοί.
ΟΛΟΙ ΧΩΡΑΝΕ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΑΥΤΗ!

Συμπέρασμα

Είναι μείζονος σημασίας ζήτημα για την ύπαρξη της συμπερίληψης να υπάρχουν ορισμένες προϋποθέσεις, όπως για παράδειγμα η κατάρτιση όλων των εμπλεκόμενων φορέων (γονέας-παιδί-σχολείο) αλλά και οι κατάλληλες υποδομές.
Επίσης πολυσήμαντος είναι ο ρόλος του εκπαιδευτικού ο οποίος οφείλει να εφαρμόζει το κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό το οποίο να ανταποκρίνεται στις ιδιαιτερότητες του κάθε παιδιού. Επομένως γίνεται αισθητή η ανάγκη για προσαρμογή του αναλυτικού προγράμματος στις εκάστοτε ανάγκες.
Παρακάτω θα δούμε συμπεριφορές και τρόπους που βοηθούν την σχέση αυτή :
Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν:

  •  Να αφουγκράζονται τις ανησυχίες και τις επιθυμίες των γονέων.
  •  Να διαμορφώσουν μία ειλικρινή και σταθερή συμπεριφορά απέναντι στους γονείς.
  •  Να προάγουν τον διάλογo χωρίς την χρήση ετικετών.
  • Να ενημερώνουν τους γονείς όχι μόνο για τις αδυναμίες αλλά και για τις δυνατότητες του παιδιού.
  •  Να δημιουργούν ένα κλίμα ασφάλειας και εμπιστοσύνης στο οποίο θα είναι σε θέση να το εκμεταλλευτούν οι γονείς έτσι ώστε να εξωτερικεύσουν απορίες, αγωνίες και εμπειρίες σχετικά με το παιδί με ειδικές ανάγκες.

Οι γονείς οφείλουν

  •  Να αφουγκράζονται τις ανάγκες των εκπαιδευτικών.
  • Να τηρούν και αυτοί με την σειρά τους μία ειλικρινή στάση απέναντι στον εκπαιδευτικό.
  •  Να συνειδητοποιήσουν τις ανάγκες του παιδιού τους και να αισθητοποιήσουν τις δυσκολίες και τα θέλω του παιδιού.
  •  Να εντοπίζουν όχι μόνο τις δυνατότητες αλλά και τις αδυναμίες του παιδιού τους.
  • Να αισθητοποιούν στον εκπαιδευτικό μέσω του διαλόγου τις δικές τους απορίες, ανησυχίες και φόβους σχετικά με το παιδί (Τσιμπιδάκη, 2007).

 

Το κομμάτι που λείπει συναντά το μεγάλο Ο

Υπάρχει κάτι μαγικό στα βιβλία του Silverstein: είναι ιδιαιτέρως λιτά, τόσο στη γλώσσα, όσο και στην εικονογράφηση, κι όμως κρύβουν μέσα τους απέραντη σοφία και αγάπη για τον άνθρωπο.Το ίδιο ισχύει και για το βιβλίο, «Το κομμάτι που λείπει συναντά το Μεγάλο Ο«. Η ιστορία μιλά για τη μοναξιά και την ανάγκη να ανήκεις. Την ανάγκη να βρεις αυτό που σε συμπληρώνει, ώστε να “κυλήσεις” στη ζωή μαζί του. Μιλά για την εναγώνια αναζήτηση αυτού του άλλου, που θα έρθει ως «από μηχανής θεός», να κλείσει το μέσα μας κενό, να δώσει νόημα στη ζωή μας. Αυτό το άλλο, που πιστεύουμε, ότι θα μας αναγνωρίσει και θα το αναγνωρίσουμε «μαγικά».

Παραμύθια για την Συμπερίληψη

Μέσω της πολυπολιτισμικής λογοτεχνίας και των παραμυθιών οι εκπαιδευτικοί μπορούν να θέσουν προβληματισμούς και να ανταλλάξουν απόψεις με τα παιδιά για θέματα που αφορούν στην ετερότητα.
Η λογοτεχνία αυτή δημιουργήθηκε ως απάντηση στην άγνοια και την έλλειψη σεβασμού προς την ετερότητα. Συντελεί ώστε να γίνει εφικτό για εκπαιδευτικούς και μαθητές να συζητήσουν χωρίς κηρύγματα, να προβληματιστούν χωρίς να κραυγάσουν, να συνειδητοποιήσουν τις δυσκολίες χωρίς να πληγώσουν ή να πληγωθούν και να αναθεωρήσουν τις απόψεις τους χωρίς να εξαναγκαστούν (Γιαννικοπούλου,2007).
Στην εκπαιδευτική διαδικασία, ο ρόλος της αφήγησης είναι διπλός, καθώς αυτή αναδεικνύεται ταυτοχρόνως
α) ως εργαλείο για τη δημιουργία κατάλληλου μαθησιακού περιβάλλοντος και
β) ως μέσον για το πέρασμα κατάλληλων μηνυμάτων, αντιλήψεων,

γνώσεων, αξιών (Gersie, 1992), συμπεριφορών.
Ο θετικός ρόλος των αφηγήσεων στη μάθηση, υποστηρίζεται και από σύγχρονες θεωρήσεις περί της μαθησιακής διαδικασίας στο χώρο της εκπαίδευσης και των γνωσιακών επιστημών. Σύμφωνα με τις θεωρήσεις αυτές, οι αφηγήσεις ιστοριών, οξύνουν τις νοητικές δεξιότητες και βελτιώνουν γενικότερα τις μαθησιακές ικανότητες αυτών που ακούνε μία ιστορία. Ο μύθος, η ενσυναίσθηση, η ταύτιση, η προβολή και ο ανθρωπομορφισμός είναι απαραίτητα στοιχεία στην επικοινωνία και την κατανόηση .


Τα παρακάτω παραμύθια μπορούν  να χρησιμοποιηθούν ως εκπαιδευτικό εργαλείο για την ισότιμη αποδοχή, τον σεβασμό στη μοναδικότητα, την κατανόηση κοινωνικών φαινομένων με στόχο  να αναδομήσουμε αντιλήψεις και στερεότυπα ως προς την την ανθρώπινη ποικιλομορφία.

Στο παρακάτω βίντεο ο Εμμανουέλ αποδεικνύει ότι αρκεί ένα πόδι για να καταφέρεις σπουδαία πράγματα. Κι αρκεί ένας άνθρωπος για να αλλάξει τον κόσμο. Δεν είμαστε τέλειοι, μπορούμε όμως να γίνουμε ο καλύτερος εαυτός μας.

Βλέπουμε το παραμύθι ο πράσινος λύκος και εκφράζουμε την άποψη μας για αυτό.

⇒ Μιλάμε για την αποδοχή της διαφορετικότητας και το 

⇒Πως έπρεπε να πράξει ο Λύκος και τι θα έπρεπε τα άλλα ζώα να μην κάνουν.

⇒Μιλάμε για τους ανθρώπους που έχουν μειωμένη ως και καθόλου όραση αλλά και τους κωφούς.


Όλιβερ Μπάτον – Παραμύθια για παιδιά

Τον Όλιβερ Μπάτον τον φώναζαν φλούφλη. Δεν του άρεσε να κάνει πράγματα που έκαναν τα άλλα αγόρια. Αντίθετα, του άρεσε να κάνει βόλτες στο δάσος και να πηδάει σκοινάκι. Του άρεσε να διαβάζει βιβλία και να ζωγραφίζει.

Η Εκπληκτική Γκρέις – Παραμύθια για παιδιά

Η Γκρέις ήταν ένα κορίτσι που λάτρευε τις ιστορίες. Δεν την ένοιαζε αν της τις διάβαζαν ή της τις έλεγαν ή αν τις έβγαζε από το μυαλό της.

Το Αόρατο Αγόρι – Παιδικό Παραμύθι

Μπορείτε να δείτε τον Τομ, το αόρατο αγόρι; Ακόμα και η κυρία Καρλότι, δυσκολεύεται να τον εντοπίσει μέσα στην τάξη..

Το όνειρο του Εμμανουέλ (αληθινή ιστορία)


Άρθρο με αφήγηση και βίντεο από τον ιστότοπο “Χρωματιστή τάξη”

Πατήστε την παρακάτω εικόνα για να επισκεφθείτε το άρθρο

τίτλο 77

Η Εχθρόπιτα – Παιδικό Παραμύθι

Το αγόρι της ιστορίας μας ονειρεύεται να περάσει το ωραιότερο καλοκαίρι του. Όμως, η εγκατάσταση του Τζέρι στη γειτονιά, του αλλάζει τα σχέδια. Ο Τζέρι τον κοροϊδεύει στο μπέιζμπολ, κάνει πάρτι και δεν τον καλεί, γίνεται ο ένας και μοναδικός εχθρός του στη λίστα των εχθρών του. Ο μπαμπάς του τού δίνει τη λύση: μία εχθρόπιτα είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να τον ξεφορτωθεί, με μία προϋπόθεση: να περάσει μία ολόκληρη μέρα με τον εχθρό του και να του φερθεί ευγενικά.

Το αγόρι περνά το πρωινό παίζοντας με τον ‘εχθρό’ του, τρώει μεσημεριανό στο σπίτι του, έπειτα πάνε στο σπίτι του αγοριού και διασκεδάζουν πραγματικά. Ο πατέρας του αγοριού φτιάχνει το αγαπημένο τους φαγητό και ύστερα φέρνει την εχθρόπιτα στο τραπέζι. Το αγόρι δεν θέλει να τη φάει ο Τζέρι. Έτσι, την τελευταία στιγμή, του λέει ότι δεν είναι ασφαλής. Η έχθρα έχει γίνει φιλία και η εχθρόπιτα έχει μετατραπεί σε πίτα της φιλίας.

 

 

Οι επιπτώσεις της Ταμπελοποίησης 

Υλικό από το πολύχρωμο σχολείο



Λήψη αρχείου

Τα δικαιώματα των παιδιών μέσα από τα μάτια τους

Τα παιδιά έχουν πολύ καλές ιδέες. Σκέφτονται πράγματα που δεν μπορούν να τα σκεφτούν οι μεγάλοι. Και πάνω απ’όλα, ο απόλυτος σεβασμός των ύψιστων συμφερόντων του παιδιού, που αποτελεί καθοριστικό στοιχείο στην προστασία των δικαιωμάτων του, απαιτεί να δίνονται στα παιδιά ευκαιρίες να εκφράζουν τις απόψεις τους πάνω σε θέματα που τα αφορούν.

Η Γενική Διεύθυνση Δικαιοσύνης της Επιτροπής ζήτησε τη γνώμη των παιδιών, αγοριών και κοριτσιών και από τα 27 κράτη μέλη, πάνω στο θέμα των δικαιωμάτων του παιδιού. Νεαρά άτομα από διαφορετικά περιβάλλοντα συζήτησαν πάνω στο ερώτημα του τί σημαίνει να είναι κανείς παιδί σήμερα, στο έτος 2010. Μίλησαν για τα εμπόδια που συναντάνε κατά την άσκηση των δικαιωμάτων τους και για τις ενέργειες που θα ήθελαν να δουν να γίνονται από τους μεγάλους.

Τον Φεβρουάριο 2011, η Επιτροπή θέσπισε το «Θεματολόγιο της ΕΕ για τα δικαιώματα του παιδιού». Κατά την εκπόνηση αυτού του εγγράφου, η Επιτροπή άντλησε ιδέες από τη διαβούλευση που είχε με τα παιδιά, τα αποτελέσματα της οποίας εκτίθενται στην παρούσα έκδοση.

Τα παιδιά εξήγησαν με τα δικά τους λόγια ότι θέλουν από τους μεγάλους να έχουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη σε αυτά, να σέβονται τις απόψεις τους και να τους επιτρέπουν να συμμετέχουν στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων. Τα παιδιά θέλουν να συμμετέχουν ενεργά όταν λαμβάνονται αποφάσεις που τα αφορούν και να νιώθουν πως οι απόψεις τους εισακούονται.

Δείτε παρακάτω το  e-book 



Λήψη αρχείου

Ας μιλήσουμε στους/στις μαθητές/τριές μας για το
BODY SHAMING…
(Προτεινόμενη δραστηριότητα για την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης)

Aς σταματήσουμε επιτέλους μια απ’ τις χειρότερες μορφές εκφοβισμού

 

Ας εκτυπώσουμε τα πιο κάτω ριγέ μπλουζάκια κι ας αφήσουμε τα παιδιά να τα ζωγραφίσουν όπως θέλουν και να γράψουν το δικό τους μήνυμα κάτα του ρατσισμού και του εκφοβισμού οποιασδήποτε μορφής.
(Την δραστηριότητα την πήραμε από  
EdTech Teacher)

Μπορείτε να βρείτε το pdf με τα ριγέ μπλουζάκια εδώ.

Εξερευνούμε τα δικαιώματα του παιδιού

Εννέα μικρά project για το δημοτικό…

Τα παιδιά θα πρέπει να γνωρίζουν ποια είναι τα δικαιώματά τους, αλλά θα πρέπει επίσης να μάθουν πώς να τα εκτιμούν και να τα χρησιμοποιούν. Για να επιτευχθεί αυτό, τα σχολεία θα πρέπει να προσφέρουν ένα ευρύ φάσμα μαθησιακών εμπειριών στην εκπαίδευση για τα δικαιώματα του παιδιού. Τα παιδιά κατανοούν και εκτιμούν τα δικαιώματά τους όταν τα χρησιμοποιούν, τόσο στο σχολείο, όσο και στην καθημερινή ζωή. Για να ενθαρρύνει τα παιδιά να το κάνουν αυτό, η πρόκληση για τον/την εκπαιδευτικό είναι να δημιουργήσει ένα περιβάλλον που διέπεται από το πνεύμα της δημοκρατίας και των ανθρώπινων δικαιωμάτων.

Το παρόν εγχειρίδιο έχει σχεδιαστεί για τους/τις εκπαιδευτικούς που αναζητούν εργαλεία για να διδάξουν τα δικαιώματα του παιδιού στους μαθητές της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Το εγχειρίδιο ακολουθεί ένα σπειροειδές αναλυτικό πρόγραμμα προκειμένου τα παιδιά να εξερευνήσουν τα δικαιώματά τους χρόνο με τον χρόνο.

Τα  χαρακτηριστικά αυτού του εγχειριδίου περιλαμβάνουν:

  • Μια σύντομη εισαγωγή με πληροφορίες σχετικά με το εννοιολογικό πλαίσιο και τη μάθηση μέσω παραδειγμάτων.
  • Εννέα μικρά project από τέσσερα μαθήματα το καθένα για τους μαθητές στα πρώτα τους εννέα χρόνια στο σχολείο.
  • Λεπτομερείς περιγραφές και σχέδια μαθημάτων.
  • Εργασιοκεντρική προσέγγιση.
  • Παράρτημα με ποικίλο υλικό (συμπεριλαμβανομένης της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού, και μιας εικονογραφημένης έκδοσης της Σύμβασης), και γενικές πληροφορίες σχετικά με τα δικαιώματα του παιδιού.



Λήψη αρχείου

Δείτε και το άρθρο :
Φεύγοντας από το «Εγώ», βαδίζουμε στον δρόμο του «Εμείς»!! η δύναμη της ομάδας

Περισσότερα για έννοια της συμπερίληψης και την αποδοχή της διαφορετικότητας στις παρακάτω διαδραστικές εικόνες:

Design D

Επιπλέον διδακτικό υλικό

 

Η Μικρή Αμάλ – Το ταξίδι
Η Μικρή Αμάλ – Το ταξίδι Εγχειρίδιο Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Μπορείτε να κατεβάσετε το πλήρες εγχειρίδιο ή να εξερευνήσετε τις ενότητες και τις δραστηριότητες στο διαδίκτυο χρησιμοποιώντας το παραπάνω μενού πλοήγησης.

Η Μικρή Αμάλ, μια νεαρή προσφυγοπούλα, ξεκινά ένα ιδιαίτερο ταξίδι – μια επική περιπλάνηση που θα την οδηγήσει να διασχίσει την Τουρκία, και ολόκληρη την Ευρώπη. Για να βρει τη μητέρα της. Για να γυρίσει στο σχολείο. Για να ξεκινήσει μία νέα ζωή. Θα της το επιτρέψει ο κόσμος; Θα μπορέσει να καταφέρει αυτό που τώρα φαίνεται πιο αδύνατο από ποτέ;

Κλικ στην εικόνα

amal 400x400

Σε κάθε σταθμό του ταξιδιού της, η Μικρή Αμάλ θα γίνεται δεκτή με αντιπροσωπευτικές καλλιτεχνικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις που δημιουργούνται από τα μέλη των κοινοτήτων που επισκέπτεται.

Design D

 

Πηγές εικόνων:

1, magnesianews,gr

2, 3pointmagazine

3, podbean.com

Βιβλιογραφικές πηγές:

Armstrong, F., Armstrong, D., & Barton, L. (2016). Inclusive education: policy, contexts and comparative perspectives. Routledge.

Fuchs, W. W. (2009). Examining teachers’ perceived barriers associated with inclusion. Journal of Southeastern Regional Association of Teacher Education, 19(1), 30- 35.

Hachfeld, A., Hahn, A., Schroeder, S., Anders, Y., Stanat, P., & Kunter, M. (2011). Assessing teachers’ multicultural and egalitarian beliefs: the teacher cultural beliefs scale. Teaching and Teacher Education, 27(6), 986-996.

Τσιμπιδάκη, A. (2007), Παιδί με ειδικές ανάγκες, οικογένεια και σχολείο. Μία σχέση σε αλληλεπίδραση. Αθήνα: Εκδόσεις: Ατραπός

Στασινός Π. Δ (2016), Η ειδίκευση εκπαίδευση 2020plus, Αθήνα, Εκδόσεις : Παπαζήση, σελ: 39-

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.

Σχετικά με ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ ΜΑΙΡΗ

Γεια σας,Ονομάζομαι Τσαουσίδου Μαίρη.  Υπηρετώ εδώ και 29 έτη  ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής (ΠΕ11) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης.  Ευελπιστώ να δημιουργήσω αλλαγές στον εαυτό μου και στη συνέχεια και στο περιβάλλον μου για το κοινό καλό, μέσα από το θετικό μετασχηματισμό στις σύγχρονες κοινωνίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε όλοι μας πλανητικά.

Είμαι παντρεμένη και έχω δυο παιδιά και ένα σκύλο και 2  γάτους!!!!! Μου αρέσει το θέατρο, τα ταξίδια, η κωπηλασία και το διάβασμα.
Αγαπώ πολύ τα παιδιά και εύχομαι να έχουμε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσεων! Καλή αρχή σε όλους!

Αγαπημένο ρητό: «Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.»
Ludwig Wittgenstein


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Εκπαιδευτικά thinglink, Εργαστήρια δεξιοτήτων, Θεματική 3 :ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ, Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός- διαφορετικότητα. Ετικέτες: , , , . Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.