Τι είναι τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων
Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, που περιλαμβάνονται στο νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, κεντρικό στόχο έχουν οι μαθητές να εφοδιαστούν με δεξιότητες ζωής, ήπιες δεξιότητες και δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού (δεξιότητες του 21ου αιώνα).
Οργανώνονται σε 4 θεματικούς κύκλους (Ευ ζην, Περιβάλλον, Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Ευθύνη, Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία) και περιλαμβάνουν διάφορες επιμέρους θεματικές (ανά ηλικία), όπως π.χ. εθελοντισμός, οικολογική συνείδηση, πρόληψη από εξαρτήσεις, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, επιχειρηματικότητα, πρόληψη και προστασία από φυσικές καταστροφές, αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα, ρομποτική, νέες τεχνολογίες κ.ά.
Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, αξιοποιούνται καινοτόμες μέθοδοι διδασκαλίας και πρακτικές σε όλους τους τύπους Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων της χώρας, το δε εκπαιδευτικό υλικό προσαρμόζεται σε κάθε ηλικία σύμφωνα με παιδαγωγικές παραμέτρους και η υλοποίηση είναι υποχρεωτική.
Ποιες θεματικές διδάσκονται
Το πρόγραμμα και το εκπαιδευτικό υλικό των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» ομαδοποιείται σε τέσσερεις (4) Θεματικές Ενότητες. Οι Θεματικές Ενότητες προκύπτουν από τους Παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης (περιβάλλον, ευ ζην, ασφάλεια, κοινωνία των πολιτών, σύγχρονη τεχνολογία και επιχειρηματικότητα)
Γιατί όμως διάλεξαν αυτές τις συγκεκριμένες θεματικές; Για τον εξής απλό λόγο: Το 2002 στο Γιοχάνεσμπουργκ της Νότιας Αφρικής παρουσιάστηκε το μαθηματικό μοντέλο “DASHBOARD OF SUSTAINABILITY”. Το συγκεκριμένο μοντέλο προτείνει μια ενδιαφέρουσα καινοτομία: το συσχετισμό της οικονομικής δραστηριότητας, μετρημένης χρηματικά, με περιβαλλοντικά μεγέθη μετρημένα σε φυσικές μονάδες π.χ. τόνους. Έτσι, μέσω μαθηματικών υπολογισμών εξάγονται 4 θεματικοί δείκτες και ανάλογα με το πόσο καλά τα πάνε οι διάφορες χώρες σ’ αυτούς, κρίνεται και το επίπεδο ανάπτυξής τους. Οι δείκτες αυτοί είναι ο περιβαλλοντικός, ο διοικητικός, ο κοινωνικός και ο οικονομικός. Με τη σειρά τους αυτοί οι δείκτες εξειδικεύονται σε 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης που σίγουρα θα τους έχετε δει κάπου.
Γενικά, μιας και το μοντέλο είναι μαθηματικά μετρήσιμο, θεωρείται πολύ αξιόπιστο καθώς για τη δημιουργία του συνεργάστηκαν ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος, ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών και η Γενική Διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η Ελλάδα “παίζει” πάντα γύρω στην 37η-35η θέση ανάμεσα στις 250 χώρες της γης, κι επειδή θέλουμε να ανεβούμε, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων επικεντρώνονται στους αυτούς τους 4 βασικούς δείκτες.
Μέσα στη χρονιά θα κάνουμε 4 πρότζεκτ – ένα από κάθε θεματική- ενώ η επιλογή των υποθεμάτων είναι αυστηρά καθορισμένη ανά τάξη από το πρόγραμμα. Στο καθένα από αυτά θα διδάσκονται και δυο – τρεις δεξιότητες από αυτές που παρουσιάζονται στην επόμενη ενότητα.
ΠΩΣ ΚΑΤΑΝΕΜΟΝΤΑΙ ΤΑ ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ ΑΝΑ ΤΑΞΗ
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ – Α ΤΑΞΗ – Δ ΤΑΞΗ
1. ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ | 1. ΥΓΕΙΑ: Διατροφή-Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια |
2. ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ | 1. Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά |
3. ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ | 1. Ανθρώπινα δικαιώματα |
4. ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ | 1 STEM – Εκπαιδευτική Ρομποτική |
Β ΤΑΞΗ
1. ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ | 2. Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη |
2. ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ | 2. Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία |
3. ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ | 2. Εθελοντισμός διαμεσολάβηση |
4. ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ | 2. Επιχειρηματικότητα – Αγωγή Σταδιοδρομίας-Γνωριμία με επαγγέλματα |
Γ ΤΑΞΗ
1. ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ | 3. Γνωρίζω το σώμα μου – Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση |
2. ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ | 3. Παγκόσμια & τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά |
3. ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ | 3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός,διαφορετικότητα |
4. ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ | 2. Επιχειρηματικότητα – Αγωγή Σταδιοδρομίας-Γνωριμία με επαγγέλματα |
E ΤΑΞΗ
1. ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ | 2. Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη |
2. ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ | 2. Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία |
3. ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ | 2. Εθελοντισμός διαμεσολάβηση |
4. ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ | 1 STEM – Εκπαιδευτική Ρομποτική |
Στ ΤΑΞΗ
1. ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ | 3. Γνωρίζω το σώμα μου – Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση |
2. ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ | 3. Παγκόσμια & τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά |
3. ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ | 3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός,διαφορετικότητα |
4. ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ | 2. Επιχειρηματικότητα – Αγωγή Σταδιοδρομίας – Γνωριμία με επαγγέλματα |
ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΤΟ ΥΛΙΚΟ
Δράση: Βιβλιοθήκες Προγραμμάτων Καλλιέργειας Δεξιοτήτων (iep.edu.gr)
Βιβλιοθήκες προγραμμάτων ανά θεματική
και εκπαιδευτική Βαθμίδα
πατήστε πάνω στα εικονίδια για να μεταφερθείτε στις βιβλιοθήκες
Πηγή :https://atheo.gr/
Πατώντας στην εικόνα μεταφέρεστε
στο υλικό των Εργαστηρίων offline
ομαδοποιημένα ανά θεματική _ με τα βίντεο και τα κουιζ.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να επισκεφθείτε υλικό για τα εργαστήρια ως και την Δ΄ Δημοτικού από τον εκπαιδευτικό ιστότοπο EdTech Teacher
Padlet με Ομαδοποιημένα σχέδια εργασίας κατά θεματικό κύκλο και τάξη (Δημιουργός : Νένα Σιδηροπούλου)
Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.