ΒΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ(ΜΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΒΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ)

Γράφει ο δάσκαλος Νιδέλκος Λεωνίδας

Μια καλή πρόταση για το μάθημα των Βιωματικών Δράσεων

 

images

 

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

 

 

«Από την παραδοσιακή γεωργία περάσαμε στην εκβιομηχάνιση και εντατικοποίηση της γεωργικής εκμετάλλευσης με στόχο την αύξηση της παραγωγής σε αγροτικά προϊόντα και τρόφιμα. Το τίμημα όμως της εντατικοποίησης και του παραγωγισμού υπήρξε βαρύ για το περιβάλλον. Η εξάντληση των εδαφών και η ρύπανση των υδάτων από χημικές ουσίες λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων ήταν οι πρώτες επιπτώσεις της «πράσινης» επανάστασης. Μεταλλαγμένα τρόφιμα και ασθένειες των ζώων δημιούργησαν ένα εφιαλτικό σκηνικό που ευαισθητοποίησε την κοινή γνώμη σε παγκόσμιο επίπεδο.»

 Ηλίας Μπεριάτος (Καθηγητής Χωρικού – Περιβαλλοντικού Σχεδιασμού και Γεωγραφίας) από συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στο Γαλλικό Ινστιτούτο με θέμα το «Ζοφερό μέλλον της γεωργίας». 

Μερικές χρήσιμες πληροφορίες

Η αυξημένη ευαισθησία των καταναλωτών για θέματα που αφορούν την ασφάλεια των τροφίμων καθώς και οι περιβαλλοντικές ανησυχίες συνέβαλαν στην ανάπτυξη της βιολογικής γεωργίας κατά τα τελευταία έτη.

Μολονότι αντιπροσώπευε μόνον το 3% περίπου της συνολικής χρησιμοποιούμενης γεωργικής έκτασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2000, η βιολογική γεωργία εξελίχθηκε στην πραγματικότητα σε έναν από τους δυναμικότερους γεωργικούς τομείς στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ο τομέας της βιολογικής γεωργίας αυξήθηκε κατά 25% περίπου ετησίως μεταξύ του 1993 και 1998 και, από το 1998, εκτιμάται ότι αναπτύσσεται κατά 30% περίπου ετησίως. Ωστόσο, φαίνεται ότι σε ορισμένα κράτη μέλη έχει φθάσει στο ανώτατο όριό της.

τι θέλει να πετύχει το πρόγραμμα

Σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν γίνεται φανερή η επιτακτική ανάγκη για ενημέρωση και απόκτηση γνώσης, μαθητών και όχι μόνο, σχετικά με θέματα σύγχρονων μεθόδων φυτικής ή ζωικής παραγωγής. Γίνεται αντιληπτό ότι υπάρχουν δύο κινητήριες δυνάμεις στον τομέα της παραγωγής: το κέρδος και η ποιότητα.

Το πρόγραμμα αυτό έχει γενικότερο στόχο να αναδείξει ότι αυτά τα δύο μπορούν να συμβαδίσουν χωρίς να επηρεάζεται αρνητικά το περιβάλλον ούτε η υγεία των καταναλωτών. 

ποιοι είναι οι στόχοι της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης

  • Κατανόηση της γέννησης περιβαλλοντικών και κοινωνικών προβλημάτων.
  • Συνειδητοποίηση της ευθύνης και της δυνατότητας συμμετοχής στην αντιμετώπιση περιβαλλοντικών προβλημάτων.
  • Ανάπτυξη πνεύματος εθελοντισμού και διάθεσης συμμετοχής σε δραστηριότητες που συμβάλουν στην επίλυση περιβαλλοντικών προβλημάτων.
  •  Ανάπτυξη ικανοτήτων παρατήρησης, σύγκρισης, συσχέτισης, διατύπωσης και καταγραφής παρατηρήσεων με εκφραστική πληρότητα.
  • Άνοιγμα σχολείου στην κοινότητα – ενεργή συμμετοχή μαθητών.
  • Ομαδική εργασία καλλιέργεια της φαντασίας και της κριτικής σκέψης.
  • Άσκηση στην ελεύθερη δημιουργική έκφραση και την καλλιτεχνική εργασία (π.χ. ζωγραφική).
  • ποιοι είναι οι στόχοι του συγκεκριμένου προγράμματοςΤο θεωρητικό μέρος και κυρίως οι δραστηριότητες που προτείνονται για την υλοποίηση του προγράμματος στοχεύουν στα παρακάτω:
    • Γνώση για καλλιεργητικές μεθόδους και μηχανήματα – εργαλεία που χρησιμοποιούνται.
    • Ενημέρωση για παραδοσιακές μεθόδους και εργαλεία καλλιέργειας, συγκομιδής και επεξεργασίας προϊόντων.
    • Ενημέρωση για σύγχρονες μεθόδους αύξησης της παραγωγής.
      Πως επηρεάζεται η ποιότητα; Τι σχέση έχει η οικονομία;
    • Σύγκριση παραδοσιακού και σύγχρονου τρόπου ζωής.
    • Τι σημαίνει βιοτεχνολογία και πως σχετίζεται με τις καλλιέργειες και την παραγωγή;
    • Τι είναι τα φυτοφάρμακα; πότε γίνονται επικίνδυνα; Μπορούμε να τα απορρίψουμε εντελώς;
    • Συνειδητοποίηση της αναγκαιότητας για εκπαίδευση των αγροτών.
    • Επαφή με τον τύπο και το διαδίκτυο σχετικά με το θέμα.
    • Συνειδητοποίηση  των ποικίλων απόψεων για τη χρήση των φυτοφαρμάκων λόγω διαφορετικών εμπλεκόμενων συμφερόντων και έλλειψης ενημέρωσης.
    • BIO   ΚΑΝΕ ΚΛΙΚ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΓΙΑ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ
    • Το πρόγραμμα αυτό αν και απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου νομίζω ότι μπορεί να υλοποιηθεί και από τους μαθητές της ΣΤ΄τάξης με τη βοήθεια των συναδέλφων της  Πληροφορικής του σχολείου μας,  Γιάννη Κουτίνα και Γεωργίας Καρακούλα , που στα τρία χρόνια λειτουργίας του  σαν Πιλοτικό-Ψηφιακό  έχουν θυσιάσει πολλές ώρες από την προσωπική τους ζωή για την εύρυθμη λειτουργία του.
    • Πηγή έμπνευσης για την ανάρτηση αυτή ήταν η ιστοσελίδα της συναδέλφου δασκάλας και συγγραφέα ‘Αννας Παππά  http://pappanna.wordpress.com/

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *