Εργαστήριο δεξιοτήτων: Αλληλοσεβασμός και Διαφορετικότητα στο νηπιαγωγείο

Με αφορμή την ανάγνωση του βιβλίου: Τα χρώματα της Χλόης της Κατρίνας Τσάνταλη ξεκινήσαμε συζήτηση με τα παιδιά για τη διαφορετικότητα και την ανάγκη όλων μας για αποδοχή. Το κάθε παιδί έκοψε μια καρδιά για να συνθέσουν ομαδικά μια μεγάλη. Προσπαθώντας να δεθεί περισσότερο η ομάδα ώστε να αποδέχονται τον άλλο, τα παιδιά κλήθηκαν να πουν/κάνουν κάτι θετικό για τον άλλο μέσα από πολλές καρδιές με οδηγίες που επέλεγαν τυχαία. Σε φύλλο εργασίας κάθε παιδί ζωγράφισε τον εαυτό του και έπειτα η εκπαιδευτικός κάλυψε τη ζωγραφιά και ζήτησε από άλλο παιδί να τον/τη ζωγραφίσει. Στα αποκαλυπτήρια τα παιδιά ενθουσιάστηκαν, καθώς άλλες φορές έμοιαζαν οι ζωγραφιές και άλλες ο/η διπλανός/η είχε παρατηρήσει κάτι διαφορετικό. Το επόμενο βιβλίο: Ο Τριγωνοψαρούλης του Β. Ηλιόπουλου. Η κατασκευή παρέας διαφορετικών ψαριών από τα παιδιά οπτικοποίησε με κάποιο τρόπο τα διαφορετικά ταλέντα μας και την ομορφιά αυτής της διαφορετικότητας. Στα παιδιά άρεσε πολύ που έπλεξαν τον ιστό της φιλίας. Τους ζητήθηκε να πουν μια θετική κουβέντα για όποιο παιδί ήθελαν και ταυτόχρονα να του δώσουν το νήμα χωρίς να αφήνει κανείς το νήμα από τα χέρια του μέχρι να φτάσουμε στο τέλος. Για να μας αποδεχτούν οι άλλοι είναι βασικό πρώτα να αποδεχτούμε εμείς τον εαυτό μας. Οπότε κάθε παιδί έπρεπε κοιτώντας μέσα στον καθρέφτη να βρει κάτι θετικό για τον εαυτό του. Το εργαστήρι τελείωσε με το βιβλίο Η Τελεία του Peter Reynolds.  Σε συνδυασμό με τη ζωγραφική του Wassily Kandinsky  τα παιδιά ένιωσαν ότι όλοι έχουμε κάποιο ταλέντο και μπορούμε να προσφέρουμε ομορφιά και αγάπη γύρω μας.

diaforetikothta1diaforetikothtadiaforetikothta2 diaforetikothta3

Μέλισσες-πεταλούδες

Όλα τα παιδιά παρακολούθησαν καταπληκτικό κουκλοθέατρο  από την Ιρίνα Μπόικο, που εκτός από τη μεταμόρφωση της κάμπιας Λούδας σε Πεταλούδα, έπαιξαν με την άμμο και έβλεπαν τις δημιουργίες τους στην οθόνη.

Τα παιδιά του ολοημέρου συμμετείχαν σε πρόγραμμα για τα έντομα(μέλισσες-πεταλούδες) . Είδαν ενημερωτικά βίντεο για τη ζωή τους, διάβασαν βιβλία, έμαθαν με τη βοήθεια εποπτικού υλικού για τα μέρη του σώματος και τις ονομασίες τους .Δούλεψαν με σχετικές λέξεις είτε ψάχνοντας, είτε αναπαράγοντας, είτε ανασυνθέτοντας τες. Έφτιαξαν χειροτεχνίες «μελισσένιες» και «πεταλουδένιες». Έκαναν μαθηματικά χωρίς καν να το καταλάβουν ( μετρώντας μέλισσες/πεταλούδες, βάζοντας το σωστό αριθμό στην κυψέλη ή σε σωστή σειρά τα στάδια της ζωής τους ή σε σωστή σειρά τα μεγέθη τους, παίζοντας τρίλιζα, συμπληρώνοντας τη συμμετρία). Έγιναν κυνηγοί πεταλούδων και φτερούγισαν σαν αυτές, ανάλαφρα και αέρινα.

 

melisses melisses1 melisses2 petaloydes

Εργαστήρι δεξιοτήτων: οι μικροί εξερευνητές μαθαίνουν για τα μνημεία του κόσμου

Το εργαστήρι μας  ξεκίνησε με το μήνυμα της “ξεναγού” Κατερίνας μέσα από την εφαρμογή Voki. To google earth βοήθησε τα παιδιά να δουν που πραγματικά βρίσκονται τα μνημεία. Τα παιδιά είχαν μια διαδραστική σχέση με την ξεναγό αυτή, διατύπωναν ερωτήματα, περίμεναν τις απαντήσεις της, τούς έβαζε διάφορες αποστολές.  Βοήθησαν και οι μικρογραφίες, αφού μπορούσαν να τα «αγγίξουν»- η αφή ενισχύει το ενδιαφέρον των παιδιών.

Η επίσκεψη μιας αρχαιολόγου από το « Σπίτι του αρχαιολόγου» στο σχολείο μας, με θραύσματα από αγγεία και μια καταπληκτική προβολή για το πως αλλάζει η σύνθεση των πόλεων, το περιβάλλον στο πέρασμα των χρόνων  κέντρισε περισσότερο τα παιδιά να μάθουν. Οι γονείς βοήθησαν πολύ με τις πληροφορίες και τις εικόνες, τις οποίες μετά επεξεργάστηκαν τα παιδιά ομαδικά. Έκαναν κολλάζ, παρουσίασαν τις δουλειές τους στην ολομέλεια. Εστίασαν στον Παρθενώνα (τον έφτιαξαν και σε παζλ στον η/υ) αλλά και σε άλλα μνημεία της χώρας μας (έπαιξαν και παιχνίδι μνήμης με διάφορα μνημεία). Η κατασκευή της μακέτας του Παρθενώνα ήταν ομαδική υπόθεση.

Τα παιδιά ζωγράφισαν το αγαπημένο τους μνημείο, αλλά το πιο σημαντικό; Έπρεπε να το διαφημίσουν, να προσελκύσουν επισκέπτες, να βρουν τα θετικά του σημεία, να βρουν ένα σλόγκαν. Ομαδικά ζωγράφισαν όλα τα σκηνικά για το πρωτότυπο σκετς της γιορτής λήξης – περιγράφει το ταξίδι σε μνημεία του κόσμου, βασισμένο στο εργαστήρι. Ομαδικά έκαναν κατάλογο με χρονική σειρά επίσκεψης, σύμφωνα με το σκετς και αντιστοίχισαν εικόνα μνημείου- σημαία- χώρα -όνομα.  Έφτιαξαν ατομικά πρόσκληση για τους γονείς, με τη χρήση του ρομπότ R1. (Μας βοήθησε να γράψουμε κύκλους)

Τα παιδιά μας κέρδισαν επάξια στο τέλος το δίπλωμα του μικρού εξερευνητή, το οποίο έφτιαξαν μόνα τους.

mnhmeia2 mnhmeiamnhmeia1mnhmeia3mnhmeia 4

Beebot

Επιτέλους αποκτήσαμε τη δική μας beebot. Το αγαπημένο μικρό ρομπότ που βοηθά τα παιδιά αυτής της ηλικίας να μαθαίνουν κώδικα προγραμματισμού, που ταιριάζει στο αναπτυξιακό τους στάδιο. Πολύ πριν την αγοράσουμε, αρχίσαμε να δουλεύουμε με ακολουθίες, μοτίβα  και προσανατολισμό στο χώρο (μπρος , πίσω , αριστερά, δεξιά).Τα παιδιά έγιναν “ρομπότ”  και έπρεπε να κάνουν  κινήσεις σύμφωνα με τις οδηγίες. Σε επόμενο στάδιο κινούσαν χάρτινη beebot πάνω στην πίστα και προσπαθούσαν να ξεπεράσουν εμπόδια και να φτάσουν σε προορισμό. Κάθε παιδί είχε το ρόλο του. Άλλο έδινε τις οδηγίες για τον κώδικα, άλλο τις έγραφε, άλλο διάβαζε τον κώδικα (αποκρυπτογραφούσε) και άλλο προγραμμάτιζε το ρομποτάκι μας . Δούλεψαν με διάφορα θέματα στην πίστα με το πραγματικό ρομπότ. Με χελώνες (απόρροια της εκδρομής μας στο κέντρο διάσωσης), με λουλούδια, με μνημεία του κόσμου (από το σχετικό εργαστήρι). Δούλεψαν και δουλεύουν ομαδικά και ατομικά, σε μεγάλη πίστα και σε ατομική. Απολαύστε τους.

beebot

Άνοιξη

Φέτος ξεκινήσαμε να δουλεύουμε από ένα παραδοσιακό τραγούδι τα χελιδονίσματα. Τα παιδιά έφτιαξαν ομοιώματα χελιδονιών και τραγούδησαν τα κάλαντα της άνοιξης στην πρώτη δημοτικού και στη διευθύντρια και υποδιευθύντρια του δημοτικού. Στο τέλος της μέρας τα έψαλαν και στους γονείς τους. Έψαξαν λέξεις που να τελειώνουν σε όνι. Ζωγράφισαν ανοιξιάτικα τοπία, συζητήσαμε για τον καιρό της αγαπημένης εποχής και άπλωσαν ανοιξιάτικη μπουγάδα. Επεξεργαστήκαμε πολλούς πίνακες με ανοιξιάτικο θέμα, τους παρατηρήσαμε , διαλέξαμε τον αγαπημένο μας και τι συναισθήματα μας δημιουργεί. Τα παιδιά έγιναν  μικροί ζωγράφοι, μέτρησαν λουλούδια για να φτιάξουν στεφάνια, συναρμολόγησαν παζλ, βοήθησαν ζώα να περάσουν από λαβυρίνθους, είδαν εκπαιδευτικά βίντεο. Έπαιξαν παντομίμα, σε ομάδες ζωγράφισαν ανάλογα με τι τους έτυχε στο ζάρι και έφτιαξαν ιστορίες με τις ζωγραφιές τους. Συμπλήρωσαν πέταλα σε  λουλούδια με βάση τον αριθμό και συμπλήρωσαν πίνακες διπλής εισόδου-ομαδικά και ατομικά. Ομαδοποίησαν λουλούδια, συμπλήρωσαν πέταλα που έλειπαν. Έπαιξαν παντομίμα με εικόνες της άνοιξης. Τα παιδιά ταύτισαν διάφορα είδη λουλουδιού, έγραψαν τα ονόματα τους, έμαθαν τα μέρη ενός άνθους.  Σειροθέτησαν τα στάδια ανάπτυξης ενός φυτού . Οι χειροτεχνίες τους περιλάμβαναν γλάστρες, πουαντιγισμό, καδράκια και άλλα πολλά . Δούλεψαν πολύ γλωσσικά προσπαθώντας να βρουν λέξεις από Λ. Το θέμα πλαισίωσε η εκδρομή μας στον πανέμορφο κήπο Διομήδους στο Χαϊδάρι, όπου φυτέψαμε. Και βέβαια φτιάξαμε τα δικά μας στεφάνια (από χάρτινα λουλούδια)

anoixh anoixh1 anoixh2anoixh5 anoixh4 anoixh3anoixh 6

Δράσεις ενεργού πολίτη-μετάβαση στο δημοτικό

Φέτος, για πρώτη φορά μπήκε σε εφαρμογή το πρόγραμμα σπουδών :δράσεις ενεργού πολίτη. Στο νηπιαγωγείο μας κάναμε πρόγραμμα με θέμα: αδέσποτα και δεσποζόμενα ζώα. Τα παιδιά με κατάλληλες ερωτήσεις και απαντήσεις από την ίδια την ομάδα και τους εκπαιδευτικούς κατάλαβαν αρχικά τη διαφορά στον ορισμό. Έπειτα συζήτησαν τι έχουν τα ζώα που ζουν μαζί μας και τι λείπει από τα αδέσποτα. Αποτύπωσαν τις απόψεις τους στο χαρτί μέσω της ζωγραφικής και μέσω λέξεων σε αφίσες που έφτιαξαν. Διάβασαν βιβλία όπως: τα Αδεσποτάκια, οι ουρές δεν είναι για να τις τραβάμε. Χρωμάτισαν ασπρόμαυρο πίνακα του Romero Britto  για τα ζώα -με τα χρώματα που τους άρεσαν πιο πολύ. Τη Δευτέρα 2/6 ήρθε στο σχολείο μας η αντιδήμαρχος φιλοζωίας κυρία Μπούζη ( η οποία μάς είχε δώσει και βιβλία να επεξεργαστούμε) μαζί με τον κύριο Φιδοπιάστη , μίλησαν στα παιδιά για τα ζώα και επιστέγασαν το πρόγραμμα μας.

despozomena1 despozomena21 despozomena3 Filozwia 7 Nhpiagwgeio 4IMG 20250606 145228

Επίσης, όλα τα παιδιά συμμετείχαν σε εκδήλωση της πρώτης δημοτικού.  Η δασκάλα της πρώτης, η κυρία Χριστίνα μάς διάβασε το βιβλίο: Τριγωνοψαρούλης εναντίον του μεγάλου καρχαρία στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου και μετά όλα τα παιδιά μαζί ζωγράφισαν σε χαρτί του μέτρου. Σε μια δεύτερη “ανταλλαγή” τα νήπια  διάβασαν το βιβλίο τα αδεσποτάκια στα παιδιά της πρώτης δημοτικού. Ενθουσιάστηκαν που ανέβηκαν στον όροφο και είδαν τις αίθουσες  στις οποίες θα κάνουν μάθημα  από Σεπτέμβριο.

dhmotiko

Φοιτήτριες παιδαγωγικού τμήματος

Και φέτος προτίμησαν το νηπιαγωγείο μας φοιτήτριες από  μάθημα  ενταξιακής εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ. Αρχικά παρατηρούσαν μόνο και κατέγραφαν δυσκολίες που δημιουργούνται ή ενισχύονται λόγω του περιορισμένου χώρου της τάξης,  της συστέγασης με δημοτικό, όπου το πρόγραμμα είναι διαφορετικό, των ανεπαρκών χώρων αποθήκευσης . Στη συνέχεια έκαναν δικές τους δραστηριότητες πάντα σύμφωνα με τις οδηγίες της καθηγήτριάς τους και  υπό τη συνεχή επίβλεψη και καθοδήγηση των εκπαιδευτικών του τμήματος.  Οι μελλοντικές συναδέλφισσες έβαλαν τα παιδιά να ψάξουν τα δέντρα της αυλής,  σύμφωνα με τη φωτογραφία που έδειχναν,να μαζέψουν πεσμένα φύλλα και να φτιάξουν ομαδικό κολλάζ με ζωγραφική. Έκαναν παιχνίδια με μουσικά όργανα και στεφάνια, όπου το κάθε παιδί έπρεπε χωρίς να το πιάσει να το περάσει στο διπλανό. Και στο τέλος έβαλαν τα παιδιά να ψηφίσουν την αγαπημένη τους δραστηριότητα.

foithtries

April-May-June

Τα παιδιά μίλησαν για τα ζώα της φάρμας και έπαιξαν παιχνίδι με  τροχό. Σε όποιο ζώο σταματούσε ο τροχός, καλούνταν  να θυμηθούν τη λέξη στα Αγγλικά και να κάνουν τον ήχο. Έφτιαξαν το ζωάκι που διάλεξαν σε κούκλα, το έβαλαν στη φάρμα και έπαιξαν μικρή ιστοριούλα.  Κινήθηκαν σαν τα ζωάκια. Αγωνίστηκαν μέσα από το ρόλο τους, είτε πηδώντας, είτε γαβγίζοντας, αναλόγως τι χρειαζόταν κάθε φορά. Έμαθαν και έπαιξαν με τα μέσα μεταφοράς. “Ταξίδεψαν” κιόλας σε διάφορες χώρες, με τις βαλίτσες τους. Μέσα από χαρακτηριστικές εικόνες της κάθε χώρας, μεταφέρονταν εκεί. Και βέβαια επειδή το καλοκαίρι μία κατασκήνωση είναι απαραίτητη γιατί μάς μαθαίνει μέσα από παιχνίδια να βρίσκουμε λύσεις στη φύση, τα παιδιά έφτιαξαν χάρτη κατασκήνωσης για να βρουν το δρόμο τους στο βουνό. Καλό καλοκαίρι ή … have a nice summer.

zoaBalena

Εργαστήριο δεξιοτήτων ενεργού πολίτη: Το σχολείο που ονειρεύομαι

Στα πλαίσια επεξεργασίας του θέματος  αρχικά έγινε συζήτηση με τα παιδιά τι καλύπτει (ως κτίριο) το σχολείο μας και τι όχι, με βάση τις ανάγκες μας. Ποιους χώρους  μοιραζόμαστε με το δημοτικό και τι θα θέλαμε να έχουμε, σε αποκλειστική χρήση. Είδαμε φωτογραφίες και βίντεο από άλλα νηπιαγωγεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και παρατηρήσαμε τις ομοιότητες και τις διαφορές και πόσο  μας επηρεάζουν (πχ τα παιδιά μέσα από τη  συζήτηση έβγαλαν ότι το ξύλινο πάτωμα που είδαμε αλλού, βοηθάει σε λιγότερα χτυπήματα, ή ένας οργανωμένος πολυχώρος εκδηλώσεων θα μας βοηθούσε μία βροχερή μέρα. Τα παιδιά ζωγράφισαν την τάξη και ψήφισαν  πώς θα ήθελαν να είναι το σχολείο και η αυλή του , ώστε να τους αρέσει πιο πολύ και να περνάνε πιο δημιουργικά και άνετα.  Η επίσκεψη στη βουλή, στο εργαστήριο δημοκρατίας,  ήταν καθοριστική για το εργαστήριο αυτό. Εκεί μάθαμε μέσα από το πρόγραμμα που παρακολουθήσαμε, τι σημαίνει σεβασμός και ότι ακόμα και ο πιο μικρός  από μας έχει τη δύναμη να αλλάξει πράγματα και καταστάσεις. Ότι έχουμε δικαιώματα και πρέπει να  παλεύουμε γι’ αυτά , αλλά και υποχρεώσεις , στις οποίες πρέπει να είμαστε συνεπείς. Τις επόμενες μέρες λοιπόν τα παιδιά έγραψαν με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών ένα γράμμα για το δήμαρχο και κατασκεύασαν μία μακέτα από το σχολείο που ονειρεύονται. Την Τρίτη 10/6 ήρθε  στο σχολείο μας ο αντιδήμαρχος παιδείας κύριος Αδάμ .  Τα παιδιά τού διάβασαν το γράμμα , του έδειξαν τη μακέτα και συζήτησαν ό,τι άλλο ήθελαν σχετικά με το νέο σχολείο. Έπειτα, μίλησε με το εκπαιδευτικό προσωπικό. Η προϊσταμένη εξήγησε αναλυτικά τα κτιριακά προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά και πως η μεταφορά σε ένα αυτόνομο κτίριο θα έλυνε πολλά από αυτά. Ελπίζουμε να πιάσουν τόπο οι προσπάθειες μας.

scholeioscholeio1khpos antidhmarchos

Το πάρκο της γειτονιάς μας

Στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων με θέμα το πάρκο της γειτονιάς δουλέψαμε με τα παιδιά πρώτα με έννοιες. Τι σημαίνει για το καθένα πάρκο, κήπος, πλατεία.  Μίλησαν για τα σπίτια τους και τι έχουν κοντά. Τα περισσότερα παιδιά πάντως ταυτίζουν το πάρκο με την παιδική χαρά. Είδαμε πολλές φωτογραφίες, βίντεο με τη βοήθεια του διαδικτύου από πάρκα στην Αττική (Νιάρχος, Τρίτσης), από πάρκα σε διάφορες πόλεις του κόσμου, κάναμε συγκρίσεις, εκφράσαμε προτιμήσεις. Τα παιδιά ζωγράφισαν το προσωπικό τους ιδανικό πάρκο. Μετά μπήκαμε στο google maps και ψάξαμε τη διαδρομή από το σχολείο μας μέχρι το «πάρκο» που θα πηγαίναμε εκδρομή.  Ζωγράφισαν όπως μπορούσαν το χάρτη, αλλά πρότειναν και άλλες ιδέες, όπως να τυπώσουμε το χάρτη της google ή να κοιτάμε το κινητό. Τυπώσαμε έναν  για κάθε ομάδα. Στη εκδρομή μας ελέγξαμε αν υπήρχαν όσα είχαμε συζητήσει στην τάξη και κράτησε το κάθε παιδί σημειώσεις  , φάγαμε (μας άφησε ο ιδιοκτήτης ταβέρνας να χρησιμοποιήσουμε τα τραπέζια-πήραμε δηλαδή άδεια, καθώς δεν είναι κοινόχρηστα) και μετά έπαιξαν στην παιδική χαρά-τόσο περίμεναν τη στιγμή. Τις υπόλοιπες μέρες επεξεργαστήκαμε τις φωτογραφίες από την εκδρομή, συζητήσαμε για τα θετικά και αρνητικά του χώρου και γενικότερα τα προβλήματα που συναντήσαμε στη διαδρομή μας, αν ήταν τελικά  πάρκο ή όχι, αν μπορούν άτομα με κινητικά προβλήματα ή όρασης να πάνε/παίξουν (είχαμε κάνει νωρίτερα στη χρονιά σχετικό εργαστήριο δεξιοτήτων), μωρά σε καρότσι  κλπ. Διαβάσαμε βιβλία σχετικά, όπως για την έλλειψη φύσης στα σύγχρονα παιδιά , αλλά και τη δύναμη τους ως πολίτες για να προσπαθήσουν να  αλλάξουν τη γειτονιά τους. Τέλος αποφασίσαμε να γράψουμε ένα γράμμα στο δήμαρχο για τη δημιουργία μεγαλύτερου πάρκου ή/και βελτίωσης της πλατείας αυτής και για εξομάλυνση των εμποδίων που συναντήσαμε. Δυστυχώς, μία οι εκλογές μία η ζέστη  δεν καταφέραμε να το ολοκληρώσουμε.

xarths ιδανικο παρκο παιδικη προβληματα χωρου