«Η Πολύχρωμη μετανάστευση της πεταλούδας»
Τo πρωί της Δευτέρας 20/03/2023, στο πλαίσιο του προγράμματος «Κι αν ήσουν εσύ;» και με αφορμή την παγκόσμια ημέρα για την εξάλειψη των φυλετικών διακρίσεων (Παγκόσμια Ημέρα κατά του Ρατσισμού) μαθητές του τμήματος Γ1 και μέλη της ομάδας σχολικής διαμεσολάβησης του 5ου Γενικού Λυκείου Βεροίας με υπεύθυνες καθηγήτριες τις κ. Τότσκα και κ. Αξούριστου παρακολούθησαν την παράσταση «Η πολύχρωμη μετανάστευση της πεταλούδας».
Πρόκειται για μια διαδραστική παράσταση θεάτρου φόρουμ – θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα: διάρκειας 2,5 ωρών που υλοποιείται από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για θέματα προσφύγων. «Η Πολύχρωμη μετανάστευση της πεταλούδας» προσφέρεται στο πλαίσιο του προγράμματος «Κι αν ήσουν εσύ;», που υλοποιούν το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Η παράσταση φόρουμ και το διαδραστικό εργαστήριο που τη συνοδεύει διαπραγματεύονται με το κοινό θέματα, όπως η αλληλεγγύη, η αποδοχή του «άλλου» και η αντιμετώπιση της ξενοφοβίας.
Η συγκεκριμένη παράσταση πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά και είχε τρία μεταβατικά στάδια: Αρχικά, οι συντελεστές του προγράμματος έθεσαν ορισμένα ερωτήματα στους μαθητές σχετικά με την εκπαίδευση, ενώ στη συνέχεια υπήρξε σύντομη ανταλλαγή ερωτήσεων και απαντήσεων με τους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά.
Στη συνέχεια, στο κυρίως μέρος, οι μαθητές/τριες κλήθηκαν να παρακολουθήσουν την παρουσίαση της παράστασης από τους ηθοποιούς, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στις αντιθετικές συμπεριφορές μεταξύ των χαρακτήρων.
Στο τέλος, η παράσταση προβλήθηκε και πάλι από την αρχή, με τους μαθητές πλέον να καλούνται να κάνουν παύσεις και να προσθέτουν στοιχεία για την ενίσχυση του κεντρικών χαρακτήρων, αλλά και να δημιουργούν σύντομους αυτοσχεδιασμούς αλληλοεπιδρώντας έτσι με τους ίδιους τους ηθοποιούς.
Η εμπειρία των μαθητών/τριών ήταν μοναδική, αφού μπήκαν στη θέση των προσφύγων και αντιμετώπισαν, έστω και νοερά, τους προβληματισμούς τους σχετικά με την εκπαίδευση, ενώ κατά τη διάρκεια του βιωματικού/διαδραστικού μέρους πρότειναν λύσεις για τον κεντρικό χαρακτήρα, αλλά και τρόπους ενίσχυσής του.
Ν. Νικόλοβ,
Μαθητής της Β΄ Λυκείου
Μέλος της ομάδας διαμεσολάβησης
Οι μαθητές/τριες σχολίασαν:
«Μου άρεσε η δυνατότητα που δινόταν στους θεατές να παρεμβαίνουν στο θεατρικό παραποιώντας τα λόγια της πρωταγωνίστριας ώστε ο ρόλος της να γίνει πιο αποτελεσματικός καθώς και η δυνατότητα συνομιλίας με τους ίδιους τους ήρωες.
Ένιωσα αρκετά άνετα αφού υπήρχε καλή συνεργασία μεταξύ των συντελεστών και γενικότερα υπερέβη τις προσδοκίες μου όσον αφορά το τεχνικό κομμάτι (μιας και ήταν διαδικτυακή παρουσίαση).
Σκέφτομαι πως ορισμένοι χαρακτήρες θα μπορούσαν να έχουν πιο ολοκληρωμένα επιχειρήματα…»
Κωνσταντίνα
«Μου άρεσε η οργάνωση του θεατρικού που παρακολουθήσαμε.
Σκέφτομαι ότι η Ηλέκτρα θα μπορούσε να είχε πράξει πολύ πιο έξυπνα.
Νιώθω ευγνώμων που πήρα μέρος στο πρόγραμμα.»
Σωτήρης
«Μου άρεσε πολύ που είχαμε την δυνατότητα να αλλάξουμε τα λόγια της πρωταγωνίστριας και το ότι ήταν πολύ ρεαλιστικό το θεατρικό. Ένιωθα περίεργα με τους χαρακτήρες όπως την μητέρα και τον Χρήστο γιατί δεν είχαν, κατά την γνώμη μου, ορθά επιχειρήματα. Επίσης, σκέπτομαι το ότι για κάποιον λόγο η πρωταγωνίστρια ρωτούσε άτομα στο δικό της περιβάλλον και προσπαθούσε να τους πείσει αντί για να βρει άτομα από άλλες τάξεις ή από τα ΜΜΕ…»
Αναστασία