Φέτος το νηπιαγωγείο μας είχε τη χαρά και την τιμή να κάνει mentoring στην Πρακτική Άσκηση φοιτητών/ – τριών του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Κατά τη διάρκεια αυτού αναπτύχθηκαν 3 projects.
με αντικείμενο μελέτης τα πασχαλινά αυγά
με αντικείμενο μελέτης τα σήματα του ΚΟΚ και την κυκλοφοριακή παιδεία των πεζών
με αντικείμενο μελέτης τα έντομα.
Αυτά επιλέχθηκαν με κριτήρια τον ετήσιο προγραμματισμό του σχολείου, αλλά και τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Τα παιδιά επέδειξαν το μέγιστο ενδιαφέρον και συνεργάστηκαν άρτια με τις φοιτήτριες καθόλη τη διάρκεια της πρακτικής τους άσκησης. Οι νηπιαγωγοί στέκονταν συντονιστικά και συμβουλευτικά προς τις φοιτήτριες, βοηθώντας τις σε τυχόν εμπόδια.
με αντικείμενο μελέτης τα πασχαλινά αυγά
2. με αντικείμενο μελέτης τα σήματα του ΚΟΚ και την κυκλοφοριακή παιδεία των πεζών
Ανοιξιάτικες δραστηριότητες του 2ου Πρωινού και Ολοήμερου τμήματος.
Έφτασε ο τρίτος και τελευταίος μήνας της Άνοιξης , ο Μάιος και μαζί με αυτόν γέμισε η τάξη μας αρώματα, χρώματα και λουλούδια.
Γνωρίσαμε τις άλλες ονομασίες του μήνα.
Ακούσαμε το τραγούδι….
Αναφερθήκαμε στην μεγάλη γιορτή της Πρωτομαγιάς και γνωρίσαμε την διπλή σημασία .
H Πρωτομαγιά έχει τις ρίζες της στην αρχαιότητα και η γιορτή της Άνοιξης. Ο Μάιος, σύμφωνα με την παράδοση, πήρε το όνομά του από τη Ρωμαϊκή θεότητα Maia (Μάγια), η οποία ονομάστηκε έτσι από την Ελληνική λέξη Μαία που σημαίνει τροφός και μητέρα.
Η Μάγια ταυτίστηκε με την Ατλαντίδα νύμφη Μαία, τη μητέρα του Ερμή στον οποίο αφιερώθηκε ο μήνας Μάιος,ο 5ος μήνας του χρόνου ο οποίος ήταν αφιερωμένος στη θεά της γεωργίας Δήμητρα και την κόρη της Περσεφόνη, που τον μήνα αυτόν βγαίνει από τον Άδη κι έρχεται στη γη.
Για τη λαϊκή αντίληψη, στο μήνα Μάιο συνυπάρχουν οι ιδιότητες του καλού και του κακού, της αναγέννησης και του θανάτου και συγκεντρώνονται την πρώτη του ημέρα, την Πρωτομαγιά.
Σχεδιάσαμε και φορέσαμε μαγιάτικο στεφάνι.
Επίσης αναφερθήκαμε στην σημασία της εργατικής Πρωτομαγιάς και μάθαμε πως εκείνη την μέρα γιορτάζουμε την μέρα των Εργαζομένων που είναι αφιερωμένη στην εξέγερση των εργατών στις Η.Π.Α το 1886.Οι εργάτες τιμούν την εξέγερση των εργατών του Σικάγου, της «μητέρας» των μαχών της εργατικής τάξης, για αυτό η μέρα αυτή δεν θεωρείται αργία….. είναι απεργία και γιορτάζεται με συγκεντρώσεις, πορείες & συνθήματα.
Συνθέσαμε τα γράμματα για να σχηματίσουμε την λέξη Πρωτομαγιά .
Στην συνέχεια την γράψαμε σε ένα φύλλο εργασίας.
Με αφορμή τον περίφημο πίνακα του Thomas Falcon Marshall, παρατηρήσαμε τα χρώματα και γίναμε κι εμείς για λίγο ζωγράφοι.
May Day Garlands by Thomas Falcon Marshall
Ένα από τα πιο γνωστά έθιμα που εξακολουθεί να μας συνδέει με την παραδοσιακή Πρωτομαγιά, μια γιορτή της άνοιξης και της φύσης με πανάρχαιες ρίζες, είναι το πρωτομαγιάτικο στεφάνι που στολίζει τις πόρτες των σπιτιών. Φτιαγμένο από πολύχρωμα λουλούδια, μένει εκεί μέχρι το βράδυ της γιορτής τ’ Αγιαννιού του Ριζικάρη (24 Ιουνίου), που το καίνε στις φωτιές του Κλήδονα.
Ο εορτασμός της Πρωτομαγιάς συνδέεται με την ανθρώπινη χαρά για την άνοιξη και τη βλάστηση.
Φτιάξαμε κι εμείς τα δικά μας στεφάνια!!
Στολίσαμε την τάξη και όχι μόνο….
Βάλαμε κι ένα αληθινό στεφάνι στην αυλόπορτα του σχολείου μας!
Ανοιξιάτικες δράσεις του 2ου Πρωινού και Ολοήμερου τμήματος.
Η πιο ωραία εποχή του χρόνου ήρθε κι εμείς μέσω όλων των αισθήσεων μας και μέσω πλούσιου εποπτικού υλικού δώσαμε ένα ανοιξιάτικο αέρα στην τάξη μας. Με την τεχνική του μπαλονιού ζωγραφίσαμε την Άνοιξη.
Το Πάσχα είναι η σημαντικότερη θρησκευτική γιορτή της Χριστιανοσύνης.
Τιμάται η ανάμνηση της ένδοξης Ανάστασης του Θεανθρώπου Ιησού Χριστού.
Αρχικά ήταν η μεγαλύτερη εβραϊκή γιορτή, που γιορταζόταν προς τιμήν της απελευθέρωσης
των Ισραηλιτών από την Αιγυπτιακή αιχμαλωσία.
Η ονομασία του προέρχεται από το εβραϊκό Πεσάχ που σημαίνει διάβαση,
προς ανάμνηση της διάβασης του περιούσιου λαού από τη σκλαβιά στην ελευθερία.
Μετά το Πάθος και την Ανάσταση του Κυρίου, το νόημα της εορτής μετασχηματίστηκε και πήρε νέα
σωτηριολογική διάσταση.Αποτελεί την κορυφαία στιγμή της Χριστιανοσύνης, τη γιορτή των γιορτών.
Η Σταυρική θυσία του Ιησού δείχνει ότι ο Θεός πονάει για τον άνθρωπο και τ’ ανθρώπινα βάσανα.
Γι’ αυτό από αγάπη προσφέρει ό,τι πιο πολύτιμο έχει για να σώσει τον ίδιο του τον Υιό.
Θέλησε να διδάξει την αντίσταση και την πάλη στο κακό, αλλά και την έννοια της αγάπης και
τη διάθεση της προσφοράς του εαυτού μας υπέρ των πολλών.
Είναι η γιορτή της αγάπης, γιατί ο ίδιος ο Χριστός μας θυσιάστηκε για τη σωτηρία τη δική μας.
Είναι το καλύτερο δείγμα της αγάπης του για μας.
Έτσι λοιπόν στο τμήμα μας διδάχτηκε η έννοια της αγάπης μέσα από τις θυσίες και την προσφορά του Χριστού
και τα ήθη και τα έθιμα του Πάσχα προς τιμήν των Αγίων Ημερών που έρχονται.
Με αφόρμηση το τραγούδι ήρθε πάλι Πάσχαλια τα παιδιά αναφέρθηκαν
σε αυτά που τους θυμίζουν το Πάσχα και τα απέδωσαν με ελεύθερο σχέδιο.
Ακολουθεί η εξιστόρηση των γεγονότων της Μεγάλης Εβδομάδας με χρήση εποπτικού υλικού εστιάζοντας αρχικά στην Σταύρωση του Χριστού.
Η σταύρωση του Θεανθρώπου
Σε δεύτερο χρόνο επικεντρώνουμε το ενδιαφέρον μας στην Κυριακή των Βαϊων όπου οι πιστοί θα υποδεχθούν τον Χριστό μας με τα βάγια.
Με χρήση της Bee bot τα παιδιά αναπαριστούν την διαδρομή του Χριστού για την Ιερουσαλήμ.
Τα γεγονότα της Μεγάλης Εβδομάδας
Τα παιδιά ζωγραφίζουν,κόβουν και κολλούν με σωστή σειρά τα γεγονότα της Μεγάλης εβδομάδας σε Πασχαλινό στεφανάκι.
Ήρθε ο Λάζαρος ,ήρθαν τα βάγια…
Συνεχίζοντας με το θαύμα του Λαζάρου ,όπου οι μαθητές μαθαίνουν το μεγάλο αυτό γεγονός και το τραγούδι του Λάζαρου,όπου τον αναπαριστούν εικαστικά και στην συνέχεια κάνουν παζλ,φτιάχουν τον Λάζαρο αλλά και τα καλαθάκια που κρατούν για ννα πουν τα κάλαντα του Λαζάρου.
Ελεύθερο σχέδιο
Παζλ με τα λαζαράκια
Κατασκευάζοντας τον Λάζαρο
Κατασκευάζοντας τα καλαθάκια για το Μεγάλο Σάββατο του Λαζάρου
Τα θαύματα του Χριστού
Οι μαθητές παρακολουθούν τα θαύματα του Χριστού και στην συνέχεια επιλέγουν αυτό που τους εντυπωσίασε και το αποδίδουν εικαστικά
σε ελεύθερο σχέδιο.
Πασχαλινές ευχές
Οι μαθητές αναπαριστούν την Ανάσταση και μαθαίνουν εκφράσεις που χρησιμοποιούνται όπως Χριστός Ανέστη,Αληθώς Ανέστη,Καλό Πάσχα..
Κατασκευή αυγών με κολάζ και με χρωματιστά ζυμαρικά
Έπειτα γράφουν τις πασχαλινές ευχές και φιλοτεχνούν τις πασχαλινές τους κάρτες.
Πασχαλινές Κάρτες
Ο κύκλος ζωής της κότας!
Το αυγό έκανε την κότα ή η κότα το αυγό;Οι μαθητές μαθαίνουν τον κύκλο ζωής της κότας και βάφουν με διάφορα χρώματα αυγά.
Οι τρελοκότες μας
Συμμετρία του αυγού,Βρίσκω το άλλο μισό
Το βάψιμο των αυγών
Αφιέρωμα στη Μεγάλη Πέμπτη και με την συνοδεία του μύθου του κοκκινολαίμη οι μαθητές βάφουν με διάφορες τεχνικές τα αυγά,
Το Πάσχα είναι η μεγαλύτερη γιορτή του Χριστιανισμού.Τη Μεγάη Εβδομάδα βιώνουμε με κατάνυξη τα Πάθη του Χριστού και το Μ. Σάββατο γιορτάζουμε με χαρά την Ανάσταση του Κυρίου. Στην Ελλάδα έχουμε πολλά Πασχαλιάτικα έθιμα αρχής γενομένης από τα κάλλαντα του Λαζάρου, τις Λαζαρίνες, το μοιρολόι της Παναγίας κ.λ.π
Οι μαθητές γνώριζαν σχεδόν όλα τα έθιμα. …..Ξεκινήσαμε πρώτα από τη ζωή του Χριστού. Οι μαθητές είδαν σε βίντεο και διαβάσαμε και σε βιβλία τα Θαύματα του Χριστού , την πορεία Του προς το Πάθος και αχοληθήκαμε με τα Πασχαλιάτικα έθιμα.
Συγκεκριμένα:
Είδαμε σε βίντεο την Ανάσταση του Λαζάρου, μάθαμε τα κάλλαντα του Λαζάρου , το έθιμο της Λαζαρίνας και τα Λαζαράκια. Φτιάξαμε Λαζαράκια και δημιουργήσαμε τις δικές μας Λαζαρίνες…. και μάθαμε το γράμμα Λ,Λ
Ο Μυστικός Δείπνος Τα Λαζαράκια
Οι Λαζαρίνες
Διαβάσαμε βιβλία σχετικά με τη Ζωή του Χριστού
Ζωγραφίσαμε τον Μυστικό Δείπνο
Οι μαθητές είδαν στο διαδίκτυο πίνακες ζωγραφικής του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου αλλά και αγιογραφίες με θέμα τα Πάθη του Χριστού. Στην συνέχεια αντέγραψαν από πίνακα αναφοράς που είχαμε δημιουργήσει τις λέξεις ΣΤΑΥΡΩΣΗ ΑΠΟΚΑΘΗΛΩΣΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ και συλλάβισαν τις λέξεις με παλαμάκια
Μιλήσαμε για τα ήθη και έθιμα του Πάσχα …Βάψαμε αβγά με παραδοσιακή βαφή και αβγά από φελιζόλ κίτρινα και κόκκινα τα οποία αποφασίσαμε να τα κάνουμε μαρουδίτσες για να τα βάλουμε στο Πασχαλιάτικο καλάθι μας….
Φτιάξαμε κουλουράκια…με τη βοήθεια της γιαγιάς Θάλειας και της γιαγιάς Αργυρώς, τις ποποίες και ευχαριστούμε πολύ!!!!
Μιλήσαμε για το πως βιώνουμε τη Μεγάλη Εβδομάδα στην εκκλησία ….την Σταύρωση, τον Επιτάφιο , την Ανάσταση, τη λαμπάδα του Επιταφίου, της Ανάστασης που φέρνει η νονά στο παιδί….Στην συνέχεια οι μαθητές έγραψαν τις λέξεις ΛΑΜΠΑΔΑ, ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΗ, συμβουλευόμενα τον πίνακα αναφοράς που δημιουργήσαμε.
Φτιάξαμε με πηλό Σταυρό, τον οποίο οι μαθητές έβαψαν καφέ , τον στολίσαμε με λουλούδια και φτιάξαμε λαμπάδες επιταφίου…
Φτιάξαμε το Πασχαλιάτικο καλάθι μας και το γεμίσαμε με τα παραδοσιακά κόκκινα αβγά, κίτινα αβγά από φελιζόλ, αβγό- μαρουδίτσα, κουλουράκια, Λαζαράκια….
Μαθηματικά:
Αντιστοιχίσαμε τα Πασχαλινά καλάθια (παιδί – καλάθι).
Φύλλο εργασίας (Πηγή διαδίκτυο) Πρόσθεση….
Πασχαλινή κάρτα
Στην εφαρμογή του wordcloud δημιουργήσαμε λέξεις σχετικές με το Πάσχα , δίνοντας το σχήμα αυγού. Τα παιδιά δημιούργησαν την κάρτα και έγραψαν ευχές…
Παίζουμε με τις “αυγολέξεις”…..
Παιχνίδι: “Μουσικός θησαυρός” Βρίσκω που είναι κρυμμένο το σοκολατένιο αυγό….
Παιχνίδια με την beebot: Τα παιδιά μετρούν τα κοτοπουλακια και οδηγούν την beebot στο σωστό αριθμό
Ακολούθησε φύλλο εργασίας στα Μαθηματικά “Βάλε στο καλάθι τόσα αυγά όσα σου δείχνει ο αριθμός”
Κουκλοθέατρο : Ο Πιπίνος και τα Πασχαλινά αυγά ” Ο Πιπίνος μας πήγε στην παραμυθοχώρα… και μοίρασε σοκολατένια αυγά στους κατοίκους της παραμυθοχώρας και στα παιδιά…
Εκκλησιασμός και συγκέντρωση τροφίμων για το Σπίτι Γαλήνης της ενορίας μας 1ο και 2ο Τμήμα
Ενόψει της εορτής του Πάσχα σε συνεργασία με τους γονείς συγκεντρώσαμε τρόφιμα για το Σπίτι Γαλήνης της ενορίας μας και εκκλησιαστήκαμε…
Από την Προϊσταμένη και τις εκπαιδευτικούς του 32ου Νηπιαγωγείου Βόλου
Οι εκπαιδευτικοί Μεργιαλή Ευδοξία και Διαμαντοπούλου Βιργινία ως μέλη της Ομάδας δράσης του Ν/γείου για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Ενδοσχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, συμμετείχαν στο επιμορφωτικό πρόγραμμα «Πρόληψη και Αντιμετώπιση Περιστατικών Ενδοσχολικής Βίας και Εκφοβισμού», που συνδιοργανώνεται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Το επιμορφωτικό πρόγραμμα είχε χρονική διάρκεια 14 ωρών (7 ώρες ασύγχρονη και 7 ώρες σύγχρονη Τηλεκπαίδευση)
Στις 2 Απριλίου διεξήχθει εκπαιδευτικό σεμινάριο για τα Στάδια Ανάπτυξης του Παιδιού και τη Διαπαιδαγώγηση σχετικά με τα Όρια του Σώματος από το Ινστιτούτο Prolipsis.
Τα ερωτήματα που αναπτύχθηκαν ήταν:
Ποια είναι τα στάδια ανάπτυξης του παιδιού;
Τι πρέπει να γνωρίζουμε για τους διάφορους τομείς και τις περιόδους ανάπτυξης;
Αυτά είναι συχνά ερωτήματα που έχουν οι γονείς και στο πώς αναπτύσσονται τα παιδιά και ποιες είναι οι διάφορες φάσεις που επηρεάζουν την αντίληψή τους για τον κόσμο και τον εαυτό τους, καθώς ανακαλύπτουν το σώμα τους και κατανοούν τα όριά του.
Το σεμινάριο εστιάστηκε στον σημαντικό ρόλο των γονέων στην εκπαίδευση και προετοιμασία των παιδιών τους για τα θέματα που χρειάζονται.
Η διάρκεια του διαδικτυακού σεμιναρίου ήταν 60 λεπτά.
Στο πλαίσιο του εορτασμού της Διεθνούς Ημέρας Παιδικού Βιβλίου τα Τμήματα 1 και 2 του 32ου Νηπιαγωγείου Βόλου είχαν τη χαρά και την τιμή να συμμετέχουν στη διαδραστική αφήγηση του έργου παιδικής λογοτεχνίας “Η Δωροθέα και ο Κρυμμένος Θησαυρός” (εκδ. ΚΟΜΝΗΝΟΣ) του εκπαιδευτικού και συγγραφέα κ. Γεράσιμου Τσιμπλούλη.
Ευχαριστούμε πολύ για το όμορφο αυτό ταξίδι μοιράσματος της χαράς δια μέσου της γνώσης! Τα παιδιά αποτύπωσαν την κατανόησή τους και τις εντυπώσεις τους προς τον κΓεράσιμο μέσω της εικαστικής έκφρασης.
1ο Πρωινό Τμήμα: Ζωγραφίζουμε την ιστορία “Η Δωροθέα και ο Κρυμμένος Θησαυρός”
\
1ο Ολοήμερο και Αναβαθμισμένο Ολοήμερο Τμήμα
Αινίγματα : Παίξαμε με τα αινίγματα που σχετίζονταν με κλασσικά πραμύθια (Πηγή:https://dreamkindergarten.blogspot.com/2013/04/blog-post.html)
Στην συνέχεια οι μαθητές αφηγήθηκαν στην ολομέλεια το αγαπημένο τους παραμύθι, το ζωγράφισαν, έγραψαν τον τίτλο του παραμυθιού και δημιούργησαν το “Δέντρο των παραμυθιών”
” Το δέντρο των παραμυθιών”
Δράσεις για την Παγκόσμια Ημέρα παιδικού βιβλίου,2ο Τμήμα
Με αφόρμηση την φετινή αφίσα της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδκού Βιβλίου ,οι μαθητές προσεγγίζουν το θέμα και κατασκευάζουν τους ατομικούς τους σελιδοδείικτες.
Έπειτα επηρεασμένοι από την αφίσα φτιάχνουν μια ομαδική αφίσα με μηνύματα για το βιβλίο.
Στο τέλος ,ζωγραφίζουν το αγαπημένο τους βιβλίο και γράφουν τον τίτλο.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Να «ξανασυστηθούν» οι μαθητές με κριτήριο το οικογενειακό τους πλαίσιο.
Να προκληθεί το ενδιαφέρον των μαθητών σχετικά με τη διαφορετική δομή άλλων οικογενειών εκτός από τη δική τους.
Να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των οικογενειών των συμμαθητών τους.
Να εκφράσουν αντιλήψεις, συναισθήματα, ιδέες για την έννοια της «οικογένειας».
Να έρθουν σε επαφή με όψεις της οικογενειακής πολυμορφίας μέσω παραμυθιού.
Στο πρώτο εργαστήριο οι μαθητές συστήνουν την οικογένεια τους παρουσιάζοντας την οικογενειακή τους φωτογραφία στην ολομέλεια
και στη συνέχεια ταξινομούν τις οικογένειες τους στον αντίστοιχο αριθμό σύμφωνα με τον αριθμό των μελών της. Έπειτα καταγράφουν σε πίνακα ταξινόμησης τα μέλη της οικογένειας τους προκειμένου να παρατηρήσουν ποιες οικογένειες έχουν τα περισσότερα και ποιες τα λιγότερα μέλη.
Παρουσίαση οικογενειών στην ολομέλεια
Ταξινόμηση σύμφωνα με αριθμό των μελών της οικογένειας
Καταγραφή μελών της οικογένειας
Συμπλήρωση μελών σε ατομικό φύλλο εργασίας
Στη συνέχεια οι μαθητές ζωγραφίζουν την οικογένεια τους σε μία κόλλα Α4, δίνοντας ένα πρότυπο.
Η εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές σε μια δραστηριότητα καταιγισμού ιδεών (brainstorming) με θέμα «Τι είναι Οικογένεια» με στόχο την ανίχνευση των πρότερων ιδεών και αντιλήψεων των μαθητών.
Η εκπαιδευτικός προβάλλει στην τάξη το διαδραστικό ψηφιακό παραμύθι «Η μονα-δική μου οικογένεια» της Ι. Μανάφη (άδεια Creative Commons). Όλοι μαζί συζητούν για τις οικογένειες των ζώων που πρωταγωνιστούν στο παραμύθι.
Το σπιτάκι του ουρανοκατέβατου
Στη συνέχεια, οι μαθητές ανακαλούν και μιμούνται τους ήρωες του παραμυθιού. Στο τέλος παίζουν ένα παιχνίδι αυτορρύθμισης με τα ζώα της επιλογής τους, όπου κάθε παιδί έπρεπε να τερματίσει μιμούμενο σωστά το ζώο που επέλεξε.
2ο Εργαστήριο
Τίτλος Εργαστηρίου: «Πες μας, Πιγκουίνε!» – Συζητάμε για την πυρηνική οικογένεια (1+1=2)
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα – 4Cs (συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα και επικοινωνία).
Να γνωρίσουν τον τύπο της πυρηνικής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας πυρηνικής οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας πυρηνικής οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.
Με αφορμή το παραμύθι που διαβάστηκε στο 1ο Εργαστήριο, ο εκπαιδευτικός υποδέχεται τους μαθητές με το εύρημα ότι ένας από τους ήρωες του παραμυθιού, ο πιγκουίνος, τους στέλνει χαιρετισμούς με μια αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Γονέων, στην οποία είναι «τιμώμενα πρόσωπα» ο ίδιος και η οικογένειά του!
Επίσκεψη πιγκουίνου στην τάξη μας!
Οι μαθητές παρακολουθούν ένα σχετικό βίντεο για τον Πιγκουίνο
Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του πιγκουίνου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της πυρηνικής οικογένειας.
Ο εκπαιδευτικός μοιράζει σε κάθε «τετραμελή οικογένεια» μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση.
Τα μέλη της «οικογένειας» κάνουν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους.
Κάθε ομάδα ζωγραφίζει τη λύση στον προβληματισμό που της τέθηκε.
Ακολουθούν οι προτεινόμενες λύσεις των μαθητών
Γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια των μαθητών για τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσει μια πυρηνική οικογένεια στη λειτουργία της,
αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν τα μέλη της.
Καταγράφονται οι ιδέες των μαθητών σε έναν λευκοπίνακα με χαρτάκια διαφορετικού χρώματος
για τις θετικές και αρνητικές αναφορές των μαθητών.
Οι μαθητές καλούνται να δημιουργήσουν ένα ατομικό εικαστικό έργο με θέμα τον πιγκουίνο
3ο Εργαστήριο
Τίτλος Εργαστηρίου: «Πες μας, λύκε!» – Συζητάμε για την εκτεταμένη οικογένεια (1+1=11)
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs).
Να γνωρίσουν τον τύπο της εκτεταμένης οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας εκτεταμένης οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας εκτεταμένης οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.
Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του λύκου είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει ένα σύντομο πληροφοριακό κείμενο για τον λύκο.
Επίσκεψη του λύκου
Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του λύκου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
Οι μαθητές εντοπίζουν σε σχετικό φύλλο που τους δίνεται την οικογένεια του λύκου.
Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της εκτεταμένης οικογένειας.Ο εκπαιδευτικός μοιράζει σε κάθε «ομάδα- οικογένεια» μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. Τα μέλη της «οικογένειας» κάνουν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους. Ζωγραφίζουν την λύση στο πρόβλημα και το παρουσιάζουν στην ολομέλεια.
Επιλογή προβλήματος
Οι λύσεις στο πρόβλημα
Παρουσίαση στην ολομέλεια
Γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια των μαθητών για τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσει
μια εκτεταμένη οικογένεια στη λειτουργία της, αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν τα μέλη της.
Καταγράφονται οι ιδέες των μαθητών σε έναν λευκοπίνακα με χαρτάκια διαφορετικού χρώματος για τις θετικές και αρνητικές αναφορές των μαθητών.
Οι μαθητές καλούνται να δημιουργήσουν ένα ατομικό εικαστικό έργο με θέμα τον λύκο
4ο Εργαστήριο
Τίτλος Εργαστηρίου: «Πες μας, καγκουρό!» – Συζητάμε για τη μονογονεϊκή οικογένεια (1+1=1)
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs).
Να γνωρίσουν τον τύπο της μονογονεϊκής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας μονογονεϊκής οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας μονογονεϊκής οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.
Στην έναρξη του 4ου Εργαστηρίου, ο εκπαιδευτικός ανακοινώνει στους μαθητές ότι ένας ακόμα ήρωας του παραμυθιού, το καγκουρό, τους στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα της Μητέρας, στην οποία «τιμώμενα πρόσωπα» είναι το ίδιο και η μητέρα του.
Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του καγκουρό και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της μονογονεϊκής οικογένειας.
Οι μαθητές χωρίζονται σε διμελείς ή τριμελείς ομάδες προσομοιώνοντας σε κάθε ομάδα μία μονογονεϊκή οικογένεια
με έναν γονέα (μητέρα ή πατέρα) και ένα ή δύο παιδιά. Οι ρόλοι μοιράζονται στην ομάδα με τη συνεργασία και συμφωνία
όλων των μελών της.
Ο εκπαιδευτικός μοιράζει σε κάθε «οικογένεια» μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση.
Τα μέλη της «οικογένειας» κάνουν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους. Η
κάθε ομάδα ζωγραφίσει τη λύση στο πρόβλημα.
Παρουσιάζει η κάθε ομάδα στην ολομέλεια τη λύση που έδωσε στο πρόβλημα που της τέθηκε.
Έπειτα γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια των μαθητών για τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσει μια μονογονεϊκή οικογένεια στη λειτουργία της, αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν τα μέλη της. Καταγράφονται οι ιδέες των μαθητών σε έναν λευκοπίνακα με χαρτάκια διαφορετικού χρώματος για τις θετικές και αρνητικές αναφορές των μαθητών.
Οι μαθητές καλούνται να δημιουργήσουν ένα ατομικό εικαστικό έργο με θέμα το “Καγκουρό”
5ο Εργαστήριο
Τίτλος Εργαστηρίου: «Πες μας, κούκε!» – Συζητάμε για τη θετή οικογένεια (1+1=3)
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs).
Να γνωρίσουν τον τύπο της θετής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας θετής οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας θετής οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.
Στην έναρξη του 5ου Εργαστηρίου, ο εκπαιδευτικός ανακοινώνει στους μαθητές ότι ένας άλλος ήρωας του παραμυθιού, ο κούκος, τους στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Υιοθεσίας, στην οποία φωτογραφίζονται ο κούκος και η οικογένειά του.
Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του κούκου είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει ένα σύντομο πληροφοριακό κείμενο για τον κούκο από τους Πόρους του παραμυθιού ή/και προβάλλει κάποιο σχετικό βίντεο .
Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του κούκου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της θετής οικογένειας. Οι μαθητές διακρίνουν σε σχετικό φύλλο που τους δίνεται την θετή οικογένεια.
Οι μαθητές χωρίζονται σε τετραμελείς ομάδες προσομοιώνοντας σε κάθε ομάδα μία θετή οικογένεια με δύο γονείς και δύο παιδιά, εκ των οποίων το ένα είναι υιοθετημένο. Οι ρόλοι μοιράζονται στην ομάδα με τη συνεργασία και συμφωνία όλων των μελών της.
Ο εκπαιδευτικός μοιράζει σε κάθε «οικογένεια» μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. Τα μέλη της «οικογένειας» κάνουν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους. Η κάθε ομάδα ζωγραφίζει τη λύση στο πρόβλημα
που τους τέθηκε.
Στη συνέχεια παρουσιάζουν στην ολομέλεια τα έργα τους.
Γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια των μαθητών για τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσει μια θετή οικογένεια στη λειτουργία της, αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν τα μέλη της. Καταγράφονται οι ιδέες των μαθητών σε έναν λευκοπίνακα με χαρτάκια διαφορετικού χρώματος για τις θετικές και αρνητικές αναφορές των μαθητών.
Οι μαθητές καλούνται να δημιουργήσουν ένα ατομικό εικαστικό έργο με θέμα τον κούκο.
Σαν επεκτατική δραστηριότητα οι μαθητές σχεδιάζουν το άλλο μισό του κούκου.
6ο Εργαστήριο
Τίτλος Εργαστηρίου: «Πες μας, χελωνάκι!» – Συζητάμε για τα ορφανά παιδιά (1+1=0)
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα: Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs).
Να συζητήσουν για τα παιδιά χωρίς οικογένεια (ορφανά, ασυνόδευτα προσφυγόπουλα).
Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση παιδιών χωρίς οικογένεια με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
Να κατανοήσουν ότι τα παιδιά χωρίς οικογένεια αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά μπορούν να βιώσουν και όμορφες στιγμές.
Στην έναρξη του 6ου Εργαστηρίου, ο εκπαιδευτικός ανακοινώνει στους μαθητές ότι ένας ακόμα ήρωας του παραμυθιού, το χελωνάκι, τους στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Ορφανών, στην οποία απεικονίζονται το ίδιο και τα αδέρφια του.
Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί τα χελωνάκια είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει ένα σύντομο πληροφοριακό κείμενο για το χελωνάκι, που αντλεί από τους Πόρους του παραμυθιού, ή/και προβάλλει κάποιο σχετικό βίντεο.
Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τα χελωνάκια που στερούνται τους γονείς τους από τη γέννησή τους. Η συζήτηση οδηγεί στα ορφανά παιδιά και στα ασυνόδευτα προσφυγόπουλα που ζουν στην πατρίδα μας. Εντοπίζουν την οικογένεια των ορφανών σε σχετικό φύλλο εργασίας.
Οι μαθητές χωρίζονται σε τριμελείς ή τετραμελείς ομάδες προσομοιώνοντας σε κάθε ομάδα μία οικογένεια με τρία ή τέσσερα παιδιά χωρίς γονείς.
Ο εκπαιδευτικός μοιράζει σε κάθε «οικογένεια» μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση.
Τα μέλη της «οικογένειας» κάνουν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους. Η κάθε ομάδα ζωγραφίζει τη λύση στο πρόβλημα που της δόθηκε.
Γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια των μαθητών για τις δυσκολίες που μπορούν να συναντήσουν τα ορφανά παιδιά,
αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν μαζί. Καταγράφονται οι ιδέες των μαθητών σε έναν λευκοπίνακα
με χαρτάκια διαφορετικού χρώματος για τις θετικές και αρνητικές αναφορές των μαθητών.
Οι μαθητές καλούνται να δημιουργήσουν ένα ατομικό εικαστικό έργο με θέμα τη ζωή των χελώνων, αφού πρώτα επεξεργαστήκαμε τον κύκλο ζωής της χελώνας αλλά και λεπτομέρειες για την ζωή της θαλάσσιας χελώνας και τους κινδύνους της.
Ο κύκλος ζωής της χελώνας
Οι μαθητές εκφράζονται εικαστικά και δημιουργούν μια ομαδική κατασκευή για την θαλάσσια χελώνα.
Τα ορφανά χελωνάκια μόλις γεννηθούν κατευθύνονται στη θάλασσα
Οι μαθητές παρακολουθούν βίντεο και πληροφοριακό υλικό από την ιστοσελίδα του Αρχελών προκειμένου να συμμετέχουν στην ξενάγηση του
Τα παιδιά συναίνεσαν την υιοθεσία της θαλάσσιας χελώνας Φοίβης και κατά αυτόν τρόπο έγιναν οι μικροί της προστάτες! Έμαθαν περισσότερα για τη ζωή της, βοήθησαν στην προστασία του περιβάλλοντός της και συνέβαλαν στη φροντίδα και την περίθαλψη τραυματισμένων χελωνών.
7ο Εργαστήριο
Τίτλος Εργαστηρίου: «Οι μονα-δικές μας οικογένειες» – Αξιολόγηση
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Να καλλιεργηθεί η ενσυναίσθηση των μαθητών ώστε να κατανοούν πώς αισθάνονται άλλα άτομα
που ανήκουν σε διαφορετικές οικογένειες. Να συνειδητοποιήσουν ότι απέκτησαν νέες γνώσεις για τους διαφορετικούς τύπους οικογένειας.
Να καλλιεργήσουν μεταγνωστικές δεξιότητες.
Ο εκπαιδευτικός, με τη βοήθεια του διαδικτυακού εργαλείου Padlet, δημιουργεί έναν ψηφιακό τοίχο χωρισμένο σε πέντε στήλες, όσοι και οι τύποι οικογενειών που μελέτησαν οι μαθητές (πυρηνική, εκτεταμένη, μονογονεϊκή, θετή και ορφανά παιδιά). Στη συνέχεια, αναρτά τα ατομικά εικαστικά έργα που παρήγαγαν οι μαθητές σε κάθε Εργαστήριο, αφού τα ψηφιοποιήσει, εάν δεν είναι ήδη ψηφιακά. Η συλλογή έργων που θα δημιουργηθεί, μπορεί να διαμοιραστεί μέσω ενός συνδέσμου (link) στους γονείς των μαθητών ή και σε άλλες τάξεις του σχολείου προκειμένου να αποτελέσουν έναυσμα για συζήτηση.
H εκπαιδευτικός κάνει μια ανασκόπηση του θέματος στην ολομέλεια και τα παιδιά καλούνται να χωριστούν σε πενταμελείς ομάδες. Κάθε μαθητής στην ομάδα του αναλαμβάνει να ζωγραφίσει διαφορετικό τύπο οικογένειας από τις πέντε που μελέτησαν (πυρηνική, εκτεταμένη, μονογονεϊκή, θετή, ορφανά παιδιά), με βάση ένα κοινό πρότυπο.
Ζητείται από τους μαθητές να συμπληρώσουν ατομικά ένα Φύλλο Αξιολόγησης για τους διαφορετικούς τύπους οικογένειας που γνώρισαν στα Εργαστήρια. Επαναλαμβάνεται η δραστηριότητα ιδεοκαταιγισμού (brainstorming) του 1ου Εργαστηρίου με θέμα «Τι είναι Οικογένεια» για να διαπιστωθούν οι αλλαγές που συντελέστηκαν στους μαθητές σε επίπεδο γνώσεων, αντιλήψεων, συναισθημάτων.
Φύλλο αξιολόγησης
Ο εκπαιδευτικός προβάλλει συγκριτικά και την εικόνα από τον αρχικό ιδεοκαταιγισμό και καλεί τους μαθητές να παρατηρήσουν τις διαφορές στις γνώσεις και τις ιδέες τους, με στόχο να καλλιεργήσει και να ενισχύσει τις μεταγνωστικές τους δεξιότητες.
Πρότερες γνώσειςΜεταγνώση
Στο τέλος του εργαστηρίου συμπληρώνουν μια ρούμπρικα αξιολόγησης
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότεραΜη αποδοχή