Ολοκληρώσαμε σήμερα τις δράσεις για την ενότητα ενεργός Πολίτης που έχει μπει υποχρεωτικά στο Νηπιαγωγείο απο φέτος και λεπτομέρειες μπορείτε να δείτε στην σελίδα του ιστολογίου πάνω πάνω ΕΝΕΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ.
Για φέτος επιλέξαμε απο τους 17 παγκόσμιους στόχους (Δείτε εδώ τους στόχους) με τους οποίους συνδέονται οι δράσεις του ενεργού πολίτη τον στόχο 17
Θέμα Ενεργου Πολιτειακότητας: “Κοινωνική αλληλεγγύη-υποστήριξη ευπαθών ομάδων”
Σύντομη περιγραφή της Δράσης
Οι μαθητές/τριες συζητούν για τον σχολικό εκφοβισμό (Τι είναι; Ποιες μορφές έχει;)
και διερευνούν πώς μπορεί ο καθένας από αυτά ξεχωριστά να δώσουν λύση (Τι θα
έκανα;;) απέναντι σε συνθήκες βίας. Στη συνέχεια, φτιάχνουμε ζωγραφιές με
περιστατικά βίας, τις αντιπαραβάλλουμε με τις ζωγραφιές / λύσεις μας και στο τέλος
συνθέτουμε αφίσα και δημιουργούμε ένα βίντεο που τα εμπεριέχει με στόχο την
ευαισθητοποίηση της κοινότητας για την καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού
και της βίας γενικότερα.
Πεδίο Υλοποίησης
Δράσεις στο πλαίσιο της σχολικής κοινότητας: Τάξη και αυλή του σχολείου.
Δράσεις στον ψηφιακό κόσμο του διαδικτύου: Ενημερωτικό υλικό για σχολική
βία και αντιμετώπισή της, δημιουργώντας ψηφιακό βίντεο και διαμοιρασμό του
σε δίκτυο κοινοτήτων μάθησης ,Δήμο και Χαμόγελο του παιδιού
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Με αφορμή την Πανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στα Σχολεία (6 Μαρτίου)
και σε συνδυασμό με το Εργαστήριο Δεξιοτήτων: Θεματική Ενότητα: Ζω ΚαλύτεραΕυ Ζην /Ασφάλεια και Πρόληψη- «Δεν μαλώνω, δεν μαλώνω, αγκαλιά μεγάλη
απλώνω», που επιλέξαμε να ασχοληθούμε με τα παιδιά στην τάξη
Β’ ΤΜΗΜΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
αρχικά
αξιοποιούμε σχετικό υλικό εστιασμένο στην βία και ειδικότερα στον σχολικό
εκφοβισμό. Το υλικό μπορεί να περιλαμβάνει βίντεο, φωτογραφίες, πίνακες
ζωγραφικής, παραμύθια, αφίσες, άρθρα κ.ά. σχετικά με το θέμα που
επεξεργαζόμαστε. Επίσης, συζητούνται οι περιπτώσεις/ συνθήκες βίας που μπορούμε
να συναντήσουμε και οι τρόποι με τους οποίους μπορούμε να σταθούμε απέναντι σε
αυτές- να τις αντιμετωπίσουμε, μιας και επεξηγείται ο ορισμός του σχολικού
εκφοβισμού και οι βασικοί τρόποι διαχείρισής του. Τέλος, συζητείται η δυνατότητα
διοργάνωσης μιας δράσης ευαισθητοποίησης της σχολικής και ευρύτερης κοινότητας
για την ενημέρωση και κινητοποίηση αυτής σχετικά με τον σχολικό εκφοβισμό.
Α’ ΤΜΗΜΑ
Αφου οι μαθητές/τριες είχαν λάβει πολλά ερεθίσματα και είχαν γίνει πολλές δραστηριότητες πάνω στην ενότητα του σχολικού εκφοβισμού μέσω των εργαστηρίων αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε ενα βίντεο ψηφιακό με στόχο να επικοινωνήσουμε και σε άλλους το τί είναι ο σχολικός εκφοβισμος και ποια θα είναι η στάση μας αν ποτε κάποιος μας φερθεί με τρόπο που μας πληγώσει.
Αρχικά οι μαθητές/τριες είδαν κάποιες επιλεγμένες εικόνες ήπιας ενδοσχολικής βίας προσαρμοσμένης στην ηλικιακή ομάδα των μαθητών/τριων με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της και επέλεξαν μια εικόνα .Στη συνέχεια την κόλλησαν σε ενα χαρτί και την εμπλούτισαν με δικά τους σχέδια που αποδίδουν νόημα στην εικονιζόμενο στοιχείο.
Αφου ολοκληρώθηκε το φύλλο αυτο στη συνέχεια αποφασίσαμε να σκεφτούμε τα λόγια που ο θύτης θα μπορούσε να πεί σε σχέση με αυτην την εικόνα και τα λόγια που ο άλλος θα μπορούσε να πεί.
Έτσι καταγράψαμε πολλά ηχητικά αρχεία συνδεόμενα με τις εργασίες των μαθητών και με τα στοιχεια αυτα δημιουργήσαμε το βίντεο
Παράλληλα δημιουργίσαμε μια αφίσσα και καλέσαμε το Β’ τμήμα να τους δείξουμε την δουλειά μας και την αφίσσα μας.Είμασταν πολύ περήφανοι για την προσπάθειά μας
Β’ ΤΜΗΜΑ
Το θέμα ήταν η ανάδειξη και η αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού. Εφόσον αναλύσαμε εκτενώς στο εργαστήρι δεξιοτήτων μας τις διάφορες μορφές βίας μέσα από διάφορες και διαφορετικές δράσεις και προσεγγίσεις καταλήξαμε στο να δημιουργήσουμε ένα βιντεάκι. Το βίντεο φτιάχτηκε εξ’ ολοκλήρου από τις εκπαιδευτικούς της τάξης και τα παιδιά. Αρχικά καταγράψαμε σε ένα χαρτί σαν ολομέλεια τα λόγια. Έπειτα, σε μικρές ομάδες αναπαραστήσαμε τα λόγια χωρίζοντας έτσι το βίντεο σε σκηνές. Τέλος, ηχογραφήσαμε τις φωνές των παιδιών. Συνθέτοντας όλα αυτά μαζί δημιουργήσαμε ένα μικρό βίντεο με βασικό στόχο την ευαισθητοποίηση του κόσμου για το σχολικό εκφοβισμό και την αντιμετώπισή του. Στο σημείο αυτό να τονίσουμε πως τα παιδιά λειτούργησαν άψογα σαν ομάδα, εργάστηκαν ομαδικά με το καλύτερο αποτέλεσμα. Το βίντεο αυτό διαμοιράστηκε στους γονείς, στον οργανισμό “Χαμόγελο του παιδιού” και στον δήμο Κηφισιάς.Ο Δήμαρχος μάλιστα μας υποσχέθηκε οτι την νεα σχολική χρονια θα κάνει αφιέρωμα στην ενδοσχολική βια με ημερίδα και θα προβάλει τα βίντεο που δημιουργήσαμε .
Στη συνέχεια απευθύναμε πρόσκληση σε ψυχολόγο του Δήμου για να έρθει να δεί και εκείνη την προσπάθειά μας
Την Δευτέρα 12 Μαϊου ολοκληρώνοντας την δράση του ενεργού πολίτη
ήρθαν στο σχολείο μας δυο ψυχολόγοι που αφού γνωρίστηκαν με τα παιδια είδαμε όλοι μαζί το βίντεο.Οι ψυχολόγοι μας έδωσαν πολλά συγχαρητήρια για την πολύ ωραία δουλειά μας και μάλιστα η ψυχολόγος ανέφερε της άρεσε πολύ που είχαμε ηχογραφήσει φωνούλες όπως ‘’σταμάτα να το κάνεις’’ ‘’δεν μου αρέσει αυτό που κάνεις’’ ‘’στοπ ! δεν μου αρέσει αυτό που κάνεις’’μας είπε ότι αυτή η φωνούλα φαίνεται ότι έχει μεγαλώσει μέσα μας και ότι μπορούμε αν κάποιος μας φερθει με τρόπο που δεν θέλουμε και μας πληγώσει να το πούμε γιατι παρατήρησε ότι όσο βλέπαμε το βιντεο κάποια παιδια το έλεγαν. Αρα φαίνεται να είναι μια φωνούλα που έχουμε κατακτήσει .
Στο τέλος οι ψυχολόγοι είχαν ετοιμάσει μια δράση με στόχο τα παιδιά να καταλάβουν ότι ένα ίδιο θέμα ο καθένας το βλέπει με διαφορετική οπτική ματια και αυτό πολλές φορές είναι ένα θέμα που μαςς κάνει και διαφωνούμε.Έτσι η δράση είχε στόχο τα παιδιά να καταλάβουν ότι αν μπούμε στην θέση του άλλου τοτε μπορούμε να καταλάβουμε ότι και ο άλλος έχει δικιο
Η δράση ήταν η εξης.
Αρχικά είχαν μια μεγάλη αφίσσα με έναν ελέφαντα την οποία μας την άφισσαν .Η μία ψυχολόγος ε΄χε κλείσει τα μάτια και η άλλη παρουσίασε την αφίσσα.Ρώτησε τα παιδια τι βλέπουν και είπαν έναν ελέφαντα.Στην συνέχεια εβαλε την αφίσσα πολύ κοντά στα μάτια της άλλης ψυχολόγου και όταν τα παιδιά της είπαν να τα ανόιξει έλεγε με σιγουρια ότι βλέπει έναν καφε τοίχο.’Ετσι διαδραματίστηκε ένα δρώμενο όπου τα παιδιά επέμεναν ότι αυτό είναι ελέφαντας και εκείνη καφέ τοίχος.Στη συνέχεια της είπαν να πάει πιο πίσω προς την πλευρά των παιδιών και το τε καρτάλαβε ότι είχαν δικιο.
Στην ιδια δράση είχαν εμπειρία και τα παιδιά ανα δυαδες όπου ο καθένας εβλεπε ξεχωριστα.Ο ένα ςπχ εβλεπε ουρα και ο άλλος το κεφάλι.Καθως όμως τους προέτρεπαν να αλλάξουν θέσεις καταλάβαιναν ότι και οι δυο είχαν δίκιο.
Στο τέλος μας χαρισαν μια φωτοτυπία ελεφαντάκι που την ζωγραφίσαμε και την πήραμε σπίτι μας.Ετσι το ελεφαντάκι θα μας θυμίζει ότι πάντα σε μια διαφωνία η λύση είναι να μπαίνουμε στην θέση του άλλου και να καταλάβουμε ότι πολλές φορές έχουμε και οι δυο δίκιο γιατι βλέπουμε τα πράγματα διαφορετικά !
Α’ ΤΜΗΜΑ ΦΩΤΟ
Β’ ΤΜΗΜΑ
Ήταν μια πολύ ωραία εμπειρία και για εμας και για τα παιδιά
Ευχαριστούμε θερμά τον Δήμο για την ανταπόκριση στο αίτημα μας.
Παράλληλα σε σχέση με την δράση μας με τους ψυχολόγους του Δήμου έγινε εκ μέρους τους ανάρτηση στο Δήμο Κηφισιάς
Μπορείτε να δείτε εδω την ανάρτηση της δράσης μας σε ιστοσελίδα του Δήμου.
Είμαστε πολύ περήφανοι για αυτα που καταφέραμε.