
Την εβδομάδα 18-21 Νοεμβρίου συμμετείχαμε με αφορμή την Διεθνή Ημέρα Δράσης “Έξυπνα Σχολεία χωρίς Πλαστικά” που διοργανώνεται από την οργάνωση Common Seas στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού της προγράμματος Plastic Clever Schools,
σε εβδομάδα ευαισθητοποίησης των μαθητών/τριων γυρω απο την σπουδαιότητα μείωσης των αποβλήτων και ιδιαίτερα των πλαστικών.
Η Διεθνής Ημέρα Δράσης PCS στοχεύει να ενώσει τα σχολεία σε μια αποστολή για τη μείωση των πλαστικών μιας χρήσης και την ευαισθητοποίηση σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των πλαστικών απορριμμάτων. Συνδυάζεται με τις δράσεις που υλοποιούνται για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Μείωσης Αποβλήτων (EWWR), τη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή καμπάνια του είδους.
1Η ΗΜΕΡΑ CLEVER SCHOOL
Aρχικη συνελευση
Σήμερα πρώτη μέρα Δευτέρα 18/11 μαζευτηκαμε σε συνδιδακαλια Α’ και Β’ τμήμα μαζί για να παρουκολουθησουμε το διαδραστικό βίντεο της συνελευσης https://vimeo.com/958301745. Φορέσαμε τις κονκάρδες που ετοιμάσαμε από το clever school που θα τις φοράμε όλες τις ημέρες που θα κάνουμε αυτή την δραση Απαντήσαμε στις ερωτήσεις σωστό λάθος και μιλήσαμε για εμπειρίες που ειχαμε
Α’ τμήμα
Στην διάρκεια της δεύτερης διδακτικής ώρα ς κάναμε συλλογή σκουπιδιών από το πίσω μέρος της αυλής μας που κάποιος ασυνείδητος μας τα έριξε το Σαββατοκύριακο.Μπαινοντας μέσα κάναμε διαχωρισμό πλαστικών και μη πλαστικών.
Σε συνέχεια με το πρωινό πρόγραμμα και τα πλαστικά σκουπίδια που συλλέχτηκαν
ασχοληθήκαμε με τον κύκλο ζωής του πλαστικού μπουκαλιού .Το ταξίδι το είδαμε σε μια ψηφιακή αφίσσα από το εκπαιδευτικό πακέτο και κατ’οπιν με καρτέλες εκπαιδευτικού
1ο Βήμα Εξαγωγη πετρελαίου
2ο Βήμα Εργοστάσιο κατασκευής πλαστικών σφαιριδίων
3ο Βήμα Εγοστάσιο κατασκευής μπουκαλιών
4ο Βημα Εργοστάσιο που γεμίζουν τα μπουκάλια με νερό
5ο Βήμα Εδώ πουλάνε μπουκάλια με νερο
6ο Βήμα Μετα την χρήση Ανακύκλωση
7ο Βημα Μετα την χρήση Χωματερη
8ο Βήμα Τα πλαστικά μεταφέρονται ξανα στην θάλασσα
Είδαμε τις αντίστοιχες καρτέλες στο ταξίδι αυτό και κατ’όπιν οι μαθητές/τριες προσπάθησαν να της βάλουν σε σειρά στο τέλος κάναμε με τις καρτέλες τον κύκλο ζωής του μπουκαλιού τοποθετώντας αυτές σε κύκλο
Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες αποτύπωσαν το ταξίδι αυτό βημα βημα σε φύλλο εργασίας όπου έπρεπε να ζωγραφίσουν σε κάθε αριθμό την σωστη εικόνα .
Β’ τμήμα
Ύστερα από την παρακολούθηση της συνέλευσης βγήκαμε στην πίσω αυλή του σχολείου για να πραγματοποιήσουμε τη συλλογή απορριμάτων. Τα μεταφέραμε στην τάξη και τα διαχωρίσαμε σε πλαστικά και μη. Τέλος, έγινε μία συζήτηση για το ποια από αυτά είναι μιας χρήσης και που καταλήγουν όταν τα πετάμε κάτω.
2Η ΜΕΡΑ CLEVER SCHOOL
Α΄Τμήμα
Σήμερα αφού ξαναφόρεσε τα σήματα μας με το λογότυπο της δράσης αναρωτηθηκαμε τι πλαστικά υπάρχουν μεσα στην τάξη μας και τα καταγράψαμε μετρώντας ορισμένα, και επιλέγοντας πολλά για άλλα που δεν είχαμε χρόνο να μετρηθούν ,( πάνω από 10,) Τα καταγράψαμε σε λίστα και τα κολλήσαμε σε ομαδική εργασία.
Σήμερα 2η Μέρα CLEVER SCHOOL στο ολοήμερο συζητήσαμε εναλλακτικές λύσεις αντί των πλαστικών μιας χρήσης με αντικείμενα πολλαπλών χρήσεων ώστε να εξοικονομήσουμε τον όγκο των σκουπιδιών και κυριότερα αυτων των πλαστικών
Έτσι τα παιδιά αρχικά ανέφεραν το πλαστικό ποτήρι μιας χρήσης και αντι αυτού μάθαμε ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα πλαστικό ποτήρι που πλένεται.
Αποφασίσαμε από δω και πέρα να χρησιμοποιήσουμε αυτό το ποτήρι όταν κάποιος ξεχνάει το παγουρίνο του όπου φροντίσαμε να έχουμε στην τάξη μας
Στη συνέχεια είδαμε την πλαστική σακούλα όπου όλοι μαζί συμφωνήσαμε ότι δεν είναι μια καλή λύση και ότι είναι ένα κακο σκουπίδι γιατι πολύ αργει να λιώσει. Έτσι συμμετείχαμε όλοι στην αρνητική ψηφοφορία της τσάντας αυτης κάνοντας τα χεράκια μας κάτω προς αποδοκιμασία.Αντι αυτού είδαμε την τσάντα πολλαπλών χρήσεων όπου την προτείναμε σαν καλή λύση εξοικονόμησης σκουπιδιών και την ψηφίσαμε θετικά με μια θετική χειρονομία
Στη συνέχεια είδαμε το πλαστικό καλαμάκι όπου μάθαμε ότι είναι μιας χρήσης και μετα το κάνουμε σκουπίδι.Αντι αυτού μάθαμε και είδαμε το χάρτινο καλαμάκι όπου κάναμε το πείραμα να δούμε ποιο από τα δυο λιώνει.Έτσι το βάλαμε σε ενα πλαστικό ποτήρι και είδαμε ότι το χάρτινο αλοιώνεται ενώ το πλαστικό όχι.Και έτσι συζητήσαμε ότι ένα τέτοιο σκουπίδι στην χωματερη δεν λιώνει ενώ αντίθετα το χάρτινο με τις βροχές λιώνει και εξαφανίζεται κάτω από το χώμα
Οι μαθητές σε αυτό το σημείο μοιράστηκαν μαζί μας την εμπειρία τους από το σπίτι και μας είπαν τι καλαμάκια χρησιμοποιούν στα σπίτια τους δείχνοντας το αντίστοιχο καλαμάκι
Τα παιδιά που μας είπαν ότι έχουν πλαστικά συμφωνήσαμε να πούμε στους γονείς μας να τα αλλαξουμε με χάρτινα
Στη συνέχεια είδαμε την μάσκα μιας χρήσης και την μάσκα πολλαπλών χρήσεων
Στο τέλος μιλήσαμε για το αποτσίγαρο που πολύ συχνά βλέπουμε στις παραλίες και είπαμε πως οι μεγάλοι πολύ κακώς πετάνε το τσιγάρο τους στην αμμο.Πολλα παιδιά είπαν τις εμπειρίες τους από την θάλασσα και το το έχουν δει στην άμμο(αποτσίγαρα και σκουπίδια) και είδαμε το φορητο τασάκι που πρέπει κάθε ενήλικας να έχει μαζί τους για να μην βρωμίζει την παραλία.Βέβαια αναφέραμε στο σημειο αυτό ότι το κάπνισμα είναι μια πολύ κακή συνήθεια που μας βλάπτει.
Συμπερασματικά οι μαθητές σήμερα κατανόησαν το αντικείμενο μιας χρήσης που γίνεται σκουπίδι και την πιο έξυπνη λύση το αντικειμένο πολλαπλών χρήσεων όπου το ψηφίσαμε για μια πολύ καλύ λύση για το περιβάλλον μας.
Β’ τμήμα
Τα παιδιά κατέγραψαν σε λίστα πόσα και ποιά πλαστικά έχουμε στην τάξη. Στο τέλος εκφράσαμε ποιά από αυτά τα πετάμε και τι μπορούμε να κάνουμε γι’ αυτό. Η συζήτηση μας συνέπεσε και με την αγορά επαναχρησιμοποιούμενων μαρκαδόρων για τον ασπροπίνακα μας και εξηγήσαμε στα παιδιά πως πλέον δεν θα τους πετάμε αλλά θα τους επαναγεμίζουμε. Πάνω σε αυτό τα παιδιά ανέφεραν και διάφορα άλλα επαναχρησιμοποιούμενα αντικείμενα (πχ. παγούρια, καλαμάκια, σακούλες κλπ)
3ΗΜΕΡΑ CLEVER SCHOOL
A’ τμήμα
Διαβάσαμε το βιβλίο -Μια θάλασσα πλαστικά και το επεξεργάστηκαμε . Μείναμε στους μικρούς ήρωες και τι θα μπορούσαμε εμείς τα παιδικά α να κάνουμε για την θάλασσα και το περιβάλλον.
Α) Μαζεύουμε τα σκουπίδια
Β) Δεν χρησιμοποιούμε πλαστικά καλαμάκια αλλά χάρτινα
Γ) Δεν πετάμε αλουμίνιο στην θάλασσα
Δ) Καλό θα ήταν να χρησιμοποιουμε παγούρινα αντί για πλαστικά ποτήρια
Ε) Δεν πετάμε απότσιγαρα στη παραλία αλλά έχουμε το φορητό σταχτοδοχείο.
ΣΤ) ΠΡΈΠΕΙ ΝΑ ΚΑΘΑΡΊΖΟΥΜΕ ΤΙΣ ΠΑΡΑΛΙΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΑΦΉΝΟΥΜΕ ΣΚΟΥΠΊΔΙΑ ΤΙΣ ΠΑΡΑΛΊΕΣ.
Σε συνέχεια με το πρωινο πρόγραμμα και την ανάγνωση του παραμυθιού μια θάλασσα πλαστικά είδαμε αρχικά δυο video ευαισθητοποίησης γύρω από τη μόλυνση της θάλασσας σε πλάστικά και άλλα.
Το επεξεργαστήκαμε διαδραστικά με πάυσεις και πολύ συζήτηση
https://www.youtube.com/watch?v=9I-Jawb35B0 Η ΘΑΛΑΣΣΑ ΕΚΠΕΜΠΕΙ SOS
https://www.youtube.com/watch?v=vCufxP4OXgI ΠΟΥ ΠΗΓΑΙΝΟΥΝ ΤΑ ΠΑΛΣΤΙΚΑ ΠΟΥ ΡΙΧΝΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΘΑΛΑΣΣΑ
Στο τέλος είδαμε το γλυκό μας θαλασσοπούλι τον γλάρο της hemelpa οπου μας έδωσε το δικό του μήνυμα
https://www.youtube.com/watch?v=yYr6U3bPQYg
Όχι σκουπίδια, όχι πλαστικά σε θάλασσες και ακτες
Αρεσε πολύ το μήνυμα του γλάρου στα παιδιά και το είπαμε πολλές φορές όλοι μαζί
Αποφασίσαμε να στείλουμε αυτό το μήνυμα και στους γονείς μας και να φτιάξουμε μια αφίσσα
Οι μαθητές αντέγραψαν τις λέξεις μέχρι να συνθέσουμε την πρόταση και αποφασίσαμε να εκτυπώσουμε τον γλάρο της hemelpa και να τον βάλουμε στην αφίσσα
Διαλέξαμε με τα παιδιά την εικόνα που τους άρεσε και το κολλήσαμε
Συζητήσαμε και προβληματιστήκαμε για το ποιο σύμβολο μπορούμε να βάλουμε στην αφίσσα και οι μαθητές αποφάσισαν να βάλουν το stop.
Β’ τμήμα
Την τρίτη μέρα διαβάσαμε το βιβλίο “μια θάλασσα πλαστικά” και ακολούθησε συζήτηση στην ολομέλεια πάνω σε επαναχρησιμοποιουμενα υλικά και στην πορεία που διανύουν τα σκουπίδια μας…. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να αντιληφθούν πως τα σκουπίδια μας καταλήγουν στην θάλασσα και στις ακτές και ενοχλούν πολύ τα ψάρια και τους θαλάσσιους οργανισμούς που ζουν μέσα στο βυθό και δημιουργούν ρύπανση… Στη συνέχεια αποτύπωσαν με μεγάλη χαρά αυτό που τους άρεσε πιο πολύ από το βιβλίο σε μια ζωγραφιά…
4Η ΗΜΕΡΑ CLEVER SCHOOL
A’ τμήμα
Σήμερα τελευταία ημέρα του εκπαιδευτικού προγράμματος στο ολοήμερο σκεφτήκαμε ότι στην αφίσσα που είχαμε δημιουργήσει από εχτες λείπουν πολλά στοιχεια
Ο γλάρος σίγουρα ήθελε μια καθαρή θάλασσα και άμμο ζεστη να πατάει.
Ετσι σε ένα καταιγισμό ιδεών των παιδιών αποφασίσαμε και μοιράσαμε αρμοδιότητες.
Άλλος ανέλαβε να φτιάξει τον ήλιο , αλλοι την θάλασσα, αλλοι τον ουρανό , άλλη την άμμο με την βοήθεια και της κυριας Έφης από γκοφρε κίτρινα μπαλάκια άλλος σκέφτηκε να βάλουμε και καράβια στην θάλασσα.Η κυρίαΈφη μας έκανε ένα αστερία πολύ ωραίο που τον βάλαμε στην άμμο και μια μαθήτρια μας έκανε μια ομπρέλλα θαλάσσης που την βάλαμε μαζί στην άμμο.
Στο τέλος βγήκαμε όλοι μαζί φωτο καμαρώνοντας για την συλλογική αυτή προσπάθεια.
Στο τέλος τρια παιδιά θέλησαν να βοηθήσουν να την κρεμάσουμε εξω από την τάξη στα κάγκελα των παραθύρων για να το δούν και οι γονείς
Και βέβαια αυτό που μας έμεινε από το πρόγραμμα και το λέγαμε όλοι μερα ήταν το
‘’ΟΧΙ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ, ΟΧΙ ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΣΕ ΘΑΛΑΣΣΕΣ ΚΑΙ ΑΚΤΕΣ !’’
Β’ τμήμα
Την τέταρτη μέρα κατά την διάρκεια της συνδιδασκαλίας (κα Πέρσα κα Κωνσταντίνα) διαβάσαμε το παραμύθι το ¨Χάος που δημιουργήσαμε¨, ακολούθησε συζήτηση (του παραμυθιού) με τα παιδιά, το οποίο και επεξεργαστήκαμε με πολλές ερωτήσεις και προβληματισμούς που τέθηκαν από κάποια παιδιά και στην συνέχεια αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια αφίσα στέλνοντας και εμείς το δικό μας μήνυμα για το ¨περιβάλλον¨. Στην συνέχεια είχαμε εκτυπώσει μια φάλαινα την οποία διάλεξαν τα παιδιά, καθώς και πολλά καρτελάκια με πλαστικά σκουπίδια π.χ καλαμάκια, ποτήρια, μπουκάλια κ.λ.π. Τα παιδιά έκοψαν και κόλλησαν την φάλαινα και τα καρτελάκια πάνω σε ένα μεγάλο χαρτόνι κανσόν μπλε. Στο τέλος αντέγραψαν και τον τίτλο της αφίσας μας ¨ ΤΟ ΧΑΟΣ ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΉΣΑΜΕ ¨. Τα παιδιά αποφάσισαν να τοποθετήσουμε την αφίσα μας σε εμφανές σημείο στην πόρτα της τάξης μας !!!, για να στείλουμε και εμείς το δικό μας μήνυμα στους γονείς μας.
Έτσι ολοκληρώθηκε αυτο το εκπαιδευτικό ταξίδι με τα μικρά μας !
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα εξελίχθηκε ανα τμήμα είτε σε συνεργασία οι εκπαιδευτικοί είτε σε ξεχωριστή ώρα οι εκπαιδευτικοί
Μετα την υλοποίηση πήραμε και απο τον φορέα την παρακάτω βεβαίωση