Αφού κάναμε τις ρουτίνες μας(ημερομηνία και καιρό, τα νέα μας), το μάθημά μας ξεκίνησε με την ερώτηση της Νηπιαγωγού σε ποια εποχή βρισκόμαστε, όπου τα παιδιά απάντησαν:- Φθινόπωρο κυρία. Στη συνέχεια κατόπιν παρότρυνσης της νηπιαγωγού, με το ερώτημα: Το Φθινόπωρο κάνετε τα ίδια πράγματα με το Καλοκαίρι? Άλλαξε κάτι στη ζωή σας? και τα παιδιά παρουσίασαν τον εαυτό τους λέγοντας, δεν κάνω μπάνια, δεν τρώω παγωτά, ξυπνάω νωρίς για να έρθω σχολείο, πάω κολυμβητήριο κ.λ.π. Έτσι τα παιδιά κατάφεραν να τοποθετήσουν τον εαυτό τους στην εποχή του Φθινόπωρου και να εκφράσουν την καθημερινότητά τους.
Εργάστηκαν σε φύλλο εργασίας προφορικά και δημιουργικά με τη ζωγραφική ζωγραφίζοντας για το τι συμβαίνει το Φθινόπωρο(ανοίγουν τα σχολεία, κιτρινίζουν τα φύλλα, 28η Οκτωβρίου κ.λ.π.) παίρνοντας έτσι περισσότερες πληροφορίες για την εποχή του Φθινόπωρου.
Πληροφορήθηκαν για τους μήνες της εποχής, τους δύο που πέρασαν και τον τρίτο που διανύουμε.
Τα παιδιά παρατηρούν πολύ καλά το Δένδρο της τάξης και η νηπιαγωγός θέτει ερωτήσεις: Τι σας κάνει εντύπωση? ποια είναι τα χρώματα που βλέπετε? Έχετε δει παρόμοιο δένδρο , πότε και που. Τα παιδιά δίνουν διάφορες απαντήσεις και αποφασίζουμε να βγούμε από το σχολείο στη γειτονιά μας, και να παρατηρήσουμε τα δένδρα και τα φύλλα τους, να συλλέξουμε φύλλα του Φθινόπωρου.
Τα παιδιά παρατηρούν τη φύση, τα δένδρα της, τα φύλλα των δένδρων, συλλέγουν διάφορα φύλλα. Μέσα στη φύση τα παιδιά μαθαίνουν αυθεντικά, αποκτούν βιωματικές εμπειρίες, συλλέγουν υλικά και δημιουργούν τα ίδια το εποπτικό υλικό μάθησης για την τάξη.
Τα φύλλα του Φθινοπώρου.
Τα παιδιά τα ίδια άρχισαν να μιλάνε για τα φύλλα των δένδρων, που τα περισσότερα έχουν πέσει στη γη, δεν είναι όλα ίδια, μιλούν για τα χρώματά τους(καφέ, κίτρινα, κοκκινοπορτοκαλί). Κάνουν παρουσιάσεις των φύλλων στην Ολομέλεια. Κάνουν μετρήσεις φύλλων πάνω στο κλαρί, συγκρίσεις μεγεθών.
Με την καθοδήγηση της νηπιαγωγού, τα παιδιά καταφέρνουν να κάνουν μάθημα, όπως ένα παιδί δείχνει το φύλλο και ρωτά τα υπόλοιπα παιδιά: τί χρώμα έχει? είναι ένα μεγάλο φύλλο?
Επίσης τοποθετούν τα φύλλα ανά μέγεθος.
Τα παιδιά τοποθετούν τα φύλλα που συνέλεξαν στο Δένδρο της της τάξης, σχηματίζοντας ένα Φθινοπωρινό δένδρο.
Τα παιδιά άκουσαν στον υπολογιστή το παραμύθι με τίτλο: Ο Φλέτσερ και τα Φθινοπωρινά φύλλα.
Τα παιδιά εργάστηκαν σε χαρτί Α4
Ο Καιρός του Φθινοπώρου
Τα παιδιά είδαν δύο σχετικά βίντεο στον υπολογιστή και μετά έγινε συζήτηση με την Ολομέλεια της τάξης, σχετικά με τον καιρό και το ανάλογο ντύσιμο της εποχής.
Τα παιδιά εργάστηκαν σε χαρτί Α4
Δημιουργία κατάστασης προβληματισμού
Η Νηπιαγωγός θέτει ως προς την Ολομέλεια το εξής ερώτημα: Πώς ήταν ο καιρός τον μήνα Νοέμβριο μέχρι τώρα?
Τα παιδιά έδωσαν τις απαντήσεις τους από τις οποίες προέκυψε ότι ο καιρός ήταν καλός με ζέστη και χωρίς βροχή.
Η Νηπιαγωγός επανέρχεται με ερώτημα: Αφού εμείς μαθαίνουμε ότι το Φθινόπωρο είναι βροχερό και ειδικά ο μήνας Νοέμβριος, τότε γιατί δεν βρέχει? Θέλετε να το συζητήσουμε? έχετε να μου πείτε κάτι πάνω σε αυτό. Τα παιδιά είπαν ότι δεν ξέρουν γιατί δεν βρέχει.. Μάλιστα ένα παιδί που είχε πλημμυρίσει το σπίτι του είπε: Παρακαλάω να μην βρέξει.
Η Νηπιαγωγός λέει στο παιδί το κατανοώ αυτό που μου λες, αλλά δεν νομίζω ότι οφείλεται σε αυτό. Ας θυμηθούμε ότι το ακραίο φαινόμενο που ζήσαμε με τις πλημμύρες, έγινε σε περίοδο που δεν θα έπρεπε να γίνει. Γιατί άραγε συμβαίνουν όλα αυτά? Μήπως ο καιρός τρελάθηκε? Μήπως έχει αλλάξει το κλίμα? Αλήθεια έχετε ακούσει την έκφραση κλιματική Αλλαγή?
Ένα παιδί είπε ναι κυρία το άκουσα από τους γονείς μου που έλεγαν ότι το κλίμα άλλαξε, ότι κάνει πολλές ζέστες και ότι η πολύ ζέστη φέρνει την κλιματική αλλαγή. Η Νηπιαγωγός ευχαρίστησε το παιδί και είπε στα υπόλοιπα παιδιά, πράγματι όλα όσα μας είπε ο μικρός φίλος, ισχύουν και ότι από εδώ και πέρα, δυστυχώς θα έχουμε συχνά τέτοια φαινόμενα, για αυτό θα πρέπει είμαστε καλά προετοιμασμένοι. Επίσης είπε στα παιδιά ότι το κλίμα δεν άλλαξε τυχαία, αλλά εμείς οι άνθρωποι ευθυνόμαστε , με τον τρόπο ζωής μας. Που δεν περπατάμε πολύ και κινούμαστε με το αυτοκίνητο, που σε περίοδο που δεν πρέπει ανάβουμε φωτιά και με τον αέρα προκαλείται πυρκαγιά, που καίει τα δένδρα που μας δίνουν Οξυγόνο, που υπάρχει πολύ τσιμέντο στις πόλεις.. Καταλάβατε τώρα γιατί έχουμε αλλαγή στο κλίμα? Τα παιδιά είπαν: Ναι κυρία. Πρέπει να αλλάξουμε.
Υπόθεμα
Τα λαχανικά και τα φρούτα του Φθινοπώρου στη Διατροφή μας.
Αρχικά τα παιδιά παρακολούθησαν σχετικά βίντεο στον υπολογιστή, όπου με ευχάριστο τρόπο (τραγουδάκια) πληροφορήθηκαν για τα λαχανικά, τα φρούτα της εποχής και την θρεπτική τους αξία.
Ακολούθησε συζήτηση με την ολομέλεια όπου τα παιδιά είχαν την ευκαιρία μέσα από ερωτήσεις της νηπιαγωγού να πουν ποια φρούτα γνωρίζουν, ποιο φρούτο τους αρέσει, την προέλευσή τους(δένδρα και φρούτα, φύτεμα λαχανικών), για τη συντήρηση των φρούτων και από που τα αγοράζουμε.
Με την ολομέλεια της τάξης αποφασίσαμε το αυριανό δεκατιανό μας να περιέχει μόνο φρούτα(φρουτοσαλάτα), Επισημάνθηκε στα παιδιά: σύνθετες λέξεις
Συνεργασία μητέρας στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Αυθεντική μάθηση
Η Νηπιαγωγός σε συνεννόηση με μητέρα προνηπίου έρχεται στην τάξη για να μοιραστεί με τα παιδιά ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει, όπου τα παιδιά καλούνται να τη βοηθήσουν.
Η μητέρα φέρνει αυθεντικά φρούτα στην τάξη, αρχικά τα παρουσιάζει στα παιδιά και τα ρωτά να τις πουν ποια φρούτα αναγνωρίζουν. Μετά τους βάζει τον εξής προβληματισμό: Θέλω να πουλήσω τα φρούτα μου, δεν έχω δικό μου μαγαζί και δεν έχω τόσα χρήματα ώστε να μπορώ να νοικιάσω κάποιο χώρο ως μαγαζί, μήπως μπορείτε εσείς να με βοηθήσετε? Τα παιδιά αρχίζουν να ενεργοποιούν την σκέψη τους και αρχίζουν να καταθέτουν τις απόψεις τους όπως: δεν έχουμε χρήματα να σου δώσουμε, μπορείς να τα αφήσεις στην τάξη μας και θα τα πουλήσουμε εμείς. Σε αυτό το σημείο παρεμβαίνει η νηπιαγωγός και λέει στα παιδιά: πως θα τα πουλήσετε εσείς? ποιοι θα τα αγοράσουν?
Τα παιδιά λένε: θα τα βάλουμε στο μαγαζάκι μας και θα τα πουλάμε, όπως κάνουμε όταν παίζουμε. Θα τα αγοράσουμε εμείς.. είναι καλό να τρώμε φρούτα. Να σήμερα για δεκατιανό έχουμε φέρει φρούτα για να φτιάξουμε φρουτοσαλάτες. Η μητέρα ευχαρίστησε τα παιδιά που της βρήκαν λύση και αποφάσισε να αφήσει τα φρούτα της για το μαγαζάκι τους.
Δεκατιανό των μαθητών: Δημιουργία φρουτοσαλάτας ανά παρέα.
Τα παιδιά βγάζουν από την τσάντα τους τα φρούτα που έχουν φέρει και κάθε παιδί παρουσιάζει τα φρούτα του.
Τα παιδιά ακούγοντας τη μουσική από βίντεο στον υπολογιστή με την παρέλαση των φρούτων, κάνουν τη δική τους παρέλαση με τα φρούτα που έφεραν από το σπίτι τους.
Τα παιδιά παίζουν με τα φρούτα δημιουργώντας διάφορα σχήματα: όπως τρίγωνο, κύκλος
Παιχνίδι ταχύτητας, συντονισμού κίνησης(ανά δύο παίκτες)
Τα παιδιά αφού δημιούργησαν τα σχήματα, συνεχίζουν με το παιχνίδι: Ποιος θα βάλει πιο γρήγορα τα κυβάκια του μέσα στα φρουτόσχημα που έχει επιλέξει, χωρίς να το χαλάσει.
Συμβολικό παιχνίδι: Οι πελάτες της Φρουτοπίας
Τα παιδιά χωρίζονται σε παρεούλες, που έχουν πάει στο μαγαζί με το όνομα ΦΡΟΥΤΟΠΙΑ για να φάνε φρουτοτοσαλάτα.
Η μητέρα σε αυτό το σημείο λέει στα παιδιά θα σας βοηθήσω και εγώ, θα σας ετοιμάζω τις φρουτοσαλάτες που θα παραγγείλετε ανά παρεούλα.
Κάποια παιδιά έκαναν τους σερβιτόρους που έπαιρναν τις παραγγελίες και σερβίριζαν τις παρεούλες.
Τα παιδιά χάρηκαν και απόλαυσαν την όλη τη διαδικασία, στην οποία συμμετείχε και η μητέρα αλλά και μία φοιτήτρια που υλοποιούσε την πρακτική της.
Η μητέρα ξαναήρθε στην τάξη μας, αφού τα παιδιά οργάνωσαν το μαγαζάκι τους ώστε να δουλέψει και να αγοράσουν όλα τα φρούτα της..
Τα παιδιά εργάστηκαν με δημιουργικό τρόπο ζωγραφίζοντας τα λαχανικά και τα φρούτα της εποχής. Τα παιδιά το χάρηκαν πολύ!! Αυξήθηκε το αυτόσυναίσθημά τους, αφού μπόρεσαν και βοήθησαν τη μητέρα να πουλήσει τα φρούτα της.
Ευχαριστούμε πολύ την μητέρα για την όλη συνεργασία!!
Αυθεντική βιωματική μάθηση
Εκπαιδευτική επίσκεψη σε μίνι Μάρκετ της γειτονιάς μας.
Συνεργασία μητέρας προνηπίου ως συνοδός στην εξόρμησή μας αυτή αλλά και ως βοηθός όπου χρειάστηκε.
Αποφασίζουμε λοιπόν να οργανώσουμε σιγά σιγά το μαγαζάκι μας στην τάξη μας με τα φρούτα της μητέρας, ώστε να τη βοηθήσουμε να πουλήσουμε τα φρούτα της.
Προγραμματίσαμε η τάξη μας να γίνει κινητική προς τη τοπική μας κοινωνία και να επισκεφτούμε ένα μίνι Μάρκετ της γειτονιάς μας με στόχο τα παιδιά μας να γνωρίσουν με αυθεντικό τρόπο, το μέρος που μπορούν να βρουν να αγοράσουν τα προϊόντα: Λαχανικά-Φρούτα, χυμούς φρούτων, να τα αναγνωρίσουν, να παρατηρήσουν τα καρτελάκια τους με τις τιμές και να αναγνωρίσουν -να πουν τους αριθμούς , να προετοιμαστούν κατάλληλα ώστε να στήσουν το δικό τους μαγαζί, να συγκρίνουν τιμές και να καταλήξουν στις δικές τους ανταγωνιστικές τιμές πώλησης, ώστε να καταλάβουν πως λειτουργεί ο χώρος της αγοράς και να μπορέσουν στο τέλος να πουλήσουν τα φρούτα της μητέρας, που αποτελεί και τον βασικό σκοπό τους.
Ευχαριστούμε πολύ την μητέρα για την όλη συνεργασία!!
Τα φρούτα στην διατροφή μας
Τα παιδιά ζωγραφίζουν για το Φθινόπωρο..
Στο τέλος τα παιδιά έκαναν τον αναστοχασμό τους.
Η ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ
Ζούζουλα Αικατερίνη





























































