Υλοποίηση εργαστήρια Δεξιοτήτων 3ου θεματικού άξονα: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Ο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΑΝΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

3η Θεματική ενότητα:

Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Υποθεματική: Εθελοντισμός

Τίτλος: «Νοιάζομαι και δρω, για την αυλή του σχολείου μου φροντίζω εγώ»

Βασικοί στόχοι:

καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.

δεξιότητες ζωής

δεξιότητες του νου

ψηφιακές δεξιότητες

Να οδηγούνται στη μάθηση μέσω της

επίλυσης ενός προβλήματος, να

συνεργάζονται στα πλαίσια της ομάδας

για κοινό σκοπό , να μάθουν να

αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και

υποχρεώσεις ως μελλοντικοί ενεργοί

κριτικά και δημιουργικά σκεπτόμενοι,

υπεύθυνοι και ψηφιακά εγγράμματοι

πολίτες. .

Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες (5 έως 7 εργαστήρια

των 2 ή 3 ωρών την εβδομάδα). Περίοδος

υλοποίησης: Φεβρουάριος – Μάρτιος

Το εργαστήριο Δεξιοτήτων για τον εθελοντισμό προσαρμόστηκε σύμφωνα με τις συνθήκες και τις ανάγκες του σχολείου μας, το ενδιαφέρον και τα κίνητρα των μαθητών.

Υλοποιήθηκαν έξι εργαστήρια

1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

20230306 104002    20230307 12524020230308 124804

ΤΊΤΛΟΣ: Δημιουργούμε το Συμβόλαιο της Ομάδας

Ενεργοποίηση της ομάδας

20230306 110221 20230306 110322 20230306 110256 20230306 110337 20230306 110437 20230306 113545

Η Νηπιαγωγός λέει στα παιδιά: Ας βγούμε στην αυλή του σχολείου μας, να την παρατηρήσουμε καλά, να βγάλουμε φωτογραφίες.

20230306 121954

Μετά παρατηρώντας στην τάξη τις φωτογραφίες στον υπολογιστή διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν μέρη της αυλής μας που μπορούν να βελτιωθούν, όπως παρτέρι, μπασκέτα, τετράγωνα αριθμών που παίζουμε κουτσό,φύλλα και ξύλα κάτω στην αυλή ώστε η αυλή του σχολείου μας να γίνει πιο όμορφη και να την χαιρόμαστε ακόμα καλύτερα.

20230307 112000

Βίντεο των μαθητών

 

Δημιουργούμε το Συμβόλαιο της Ομάδας

20230306 090621

 

Η Νηπιαγωγός προτείνει στα παιδιά να δημιουργήσουν το συμβόλαιο της τάξης, το οποίο θα πρέπει να τηρείται κατά την υλοποίηση των δραστηριοτήτων που θα προκύψουν για την υλοποίηση του εργαστηρίου μας. Το Συμβόλαιο κανόνων θα περιέχει όλες τις δεσμεύσεις τους και θα βρίσκεται σε σταθερό σημείο στην τάξη για μελλοντικές αναφορές.

Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται το κατάλληλο κλίμα ασφάλειας, αποδοχής και σεβασμού.

Συμφωνούμε με τα παιδιά ότι για την έναρξη και λήξη του νέου μαθήματος θα λέμε όλοι μαζί την έκφραση: Είμαστε Ενεργοί πολίτες.

ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ

Τα παιδιά ζωγραφίζουν την αυλή του σχολείου τους στην υπάρχουσα κατάσταση.

20230306 122241

 

Κατά τη σύνθεση των απόψεων της ολομέλειας, με τη βοήθεια του ψηφιακού διαδικτυακού εργαλείου δημιουργίας συννεφόλεξου (https://wordart.com/create.

20230307 113715 20230307 113732 20230307 113808 20230307 113914

Το Συννεφόλεξό μας

20230309 105121

Δημιουργία κάρτας αναφοράς-συμβόλου του εργαστηρίου μας

Τα παιδιά καλούνται να δώσουν ένα δικό τους τίτλο για το εργαστήριο και δίνουν τον τίτλο: Ενδιαφέρομαι και φροντίζω για την αυλή του σχολείου μου.

Ηχογράφηση του τίτλου

Το συννεφόλεξό μας μαζί με τον τίτλο: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΗΝ ΑΥΛΗ ΜΟΥ που επέλεξαν τα παιδιά, θα είναι και η καρτέλα αναφοράς του εργαστηρίου, όπου κάθε φορά που υλοποιείται το εργαστήριο θα την φορούν περασμένη με κορδέλα από το λαιμό τους.

Τα παιδιά δημιούργησαν με χαρά τις καρτέλες αναφοράς ανά ομάδες χρωμάτων που επέλεξαν τα ίδια, έβγαλαν διάφορες φωτογραφίες και τις φόρεσαν με ενθουσιασμό!!

20230308 123635 20230308 124200 20230309 083509

2ο Εργαστήριο

20230309 104659              20230310 095552

Τίτλος: Εισαγωγή στον εθελοντισμό-Προσφέρω χέρι βοήθειας.

20230313 110734

Τα παιδιά φορούν τα καρτελάκια τους και λένε το σύνθημά τους που έχουν αποφασίσει για το εργαστήριο: Είμαστε Ενεργοί πολίτες.

Η Νηπιαγωγός θέλοντας να εισαγάγει την έννοια του εθελοντισμού στην τάξη μπαίνει στο λινκ https://noiazomaiKaidrw.gr/ethelontismos και διαβάζει στα παιδιά για τον εθελοντισμό, τους δείχνει εικόνες εθελοντικής εργασίας.Η Νηπιαγωγός συζητά με τα παιδιά για τον εθελοντισμό και καταγράφει σε χαρτί Α3 λέξεις των παιδιών για τον εθελοντισμό, σύμφωνα με τις πληροφορίες που ήδη έχουν πάρει από την παραπάνω δραστηριότητα.

20230313 121510

Δημιουργία βίντεο

Η Νηπιαγωγός στη συνέχεια εκτυπώνει και δείχνει στην ολομέλεια τις εικόνες εθελοντισμού που είχαν δει προηγουμένως, λέει στα παιδιά να χωριστούν σε ομάδες με κριτήριο την εικόνα που θα επιλέξουν. Η κάθε ομάδα παρατηρεί καλά την εικόνα που επέλεξε και την παρουσιάζει στις άλλες ομάδες.Στη συνέχεια η κάθε ομάδα ζωγραφίζει την εικόνα που επέλεξε , οι οποίες στη συνέχεια κολλούνται σε χαρτόνι κάνσολ, όπου δίνουν τον τίτλο: ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ, Ζωγραφίσαμε εικόνες εθελοντισμού.

Παρουσίαση εικόνων εθελοντισμού στην Ολομέλεια,Ηχητικά μηνύματα των ομάδων:

Οι εικόνες εθελοντικής εργασίας που ζωγράφισαν οι ομάδες.

20230309 102102 20230309 125230

Δημιουργία Βίντεο παρουσίασης για τον εθελοντισμό μέσα από τις παραπάνω ζωγραφιές των ομάδων.

 

Η Νηπιαγωγός ζητάει από τα παιδιά να γίνουν ζευγαράκια, τα οποία θα κινηθούν στο χώρο, όπου το ένα παιδί θα προσφέρει χέρι βοήθειας στο άλλο παιδί του ζευγαριού το οποίο δεν βλέπει.

20230310 083518 20230310 085101

Μετά η νηπιαγωγός ζητά από τα παιδιά να της πουν πως ένοιωσαν.

Βίντεο την ώρα της δραστηριότητας, τα παιδιά λένε πως ένοιωσαν.

Στη συνέχεια όλα τα παιδιά καλούνται σε φύλλο εργασίας να ζωγραφίσουν τη φατσούλα τους, που φανερώνει το συναίσθημα που ένοιωσαν. Τα νήπια με την βοήθεια της νηπιαγωγού γράφουν τη συναισθηματική τους κατάσταση.

20230310 094335

3ο εργαστήριο

Τίτλος: Υιοθετώ την αυλή του Σχολείου μου.

Τα παιδιά φορούν τα καρτελάκια τους και λένε το σύνθημά τους: Είμαστε Ενεργοί πολίτες.

20230314 130527

Η Νηπιαγωγός έχει εκτυπώσει τις φωτογραφίες παρατήρησης της αυλής του σχολείου των μαθητών από το πρώτο εργαστήριο και της δείχνει στην Ολομέλεια και ζητάει από τα παιδιά να βρουν ομοιότητες με τις εικόνες εθελοντισμού από το προηγούμενο εργαστήριο. Τα παιδιά αναγνώρισαν ως σχεδόν όμοιες τις εικόνες με το παρτέρι, τα τετράγωνα με τους αριθμούς.

20230314 083533 20230314 083615  20230314 083544 20230314 083547 20230313 135306

Τότε η Νηπιαγωγός ρώτησε τα παιδιά αν σύμφωνα με τις εικόνες της αυλής, θα μπορούσε να προκύψει εθελοντική εργασία για την αυλή του σχολείου μας? Τα παιδιά κατόπιν συζήτησης κατέληξαν στο ότι θα μπορούσε.. Η Νηπιαγωγός λέει στα παιδιά, ωραία!! Ας υιοθετήσουμε την αυλή του σχολείου μας, ας την φροντίσουμε!! Τι λέτε? Θέλετε να το κάνουμε? Θέλετε να προσφέρουμε εθελοντική εργασία για την αυλή του σχολείου μας? Τα παιδιά με ενθουσιασμό είπαν: Ναι.

Τότε η Νηπιαγωγός λέει στα παιδιά θέλω να δημιουργήσετε ομάδες εθελοντικής συνεργασίας με κριτήριο την φωτογραφία από την αυλή που θα επιλέξετε.

20230314 112450

Τα παιδιά επιλέγουν και δημιουργούνται οι αντίστοιχες ομάδες που τις ονομάζουν τα παιδιά και η Νηπιαγωγός Τις καταγράφει σε χαρτί Α3 .

Η κάθε ομάδα παρουσιάζεται στην ολομέλεια της τάξης.

20230314 113915

Στη συνέχεια η κάθε ομάδα καλείται να παρατηρήσει καλά την φωτογραφία που επέλεξε ώστε έπειτα να μπορεί να απαντήσει σε ερωτήματα που θα θέσει η νηπιαγωγός.

1η Ομάδα Μπασκέτα

20230315 130133

2η Ομάδα Παρτέρι-Σωλήνες

20230315 130202

3η Ομάδα Αριθμοί-Κουτσό

20230315 130021

4η Ομάδα Καθαριότητα μικρής αυλής

20230315 130050

 

4Ο Εργαστήριο

Τίτλος: Προετοιμάζουμε τις δράσεις μας

20230327 125551

Οι μαθητές της τάξης φοράνε τα καρτελάκια τους και λένε το σύνθημά τους: Είμαστε Ενεργοί πολίτες.

Τα παιδιά κάθονται ανά ομάδες σύμφωνα με το προηγούμενο εργαστήριο, και κάθε ομάδα λέει το όνομά της.

Η Νηπιαγωγός δίνει σε κάθε ομάδα την φωτογραφία που τους αντιστοιχεί και δίνει χρόνο να σκεφτούν για την προετοιμασία των δράσεων, καθώς και να βρουν αντικείμενα από τις γωνιές της τάξης που θεωρούν ότι θα χρειαστούν για την αποτελεσματικότητα της δράσης τους. 

αριθμοί κουτσό Μπασκέτα Παρτέρι Σωλήνες Καθαριότητας

Η Νηπιαγωγός μιλάει με κάθε ομάδα και θέτει ερωτήσεις που αφορούν την προετοιμασία των δράσεων, όπως τι υλικά θα χρησιμοποιήσουν, πως θα δουλέψουν, σε ποιά σειρά θα προσφέρει την εθελοντική εργασία η ομάδα τους, τι θα κάνουν οι υπόλοιπες ομάδες όταν αυτοί θα εργάζονται..

Οι ηχητικές συζητήσεις των εθελοντικών ομάδων εργασίας

Από τις παραπάνω συζητήσεις που έκανε η νηπιαγωγός προέκυψε και η σειρά που θα εργαστούν οι εθελοντικές ομάδες.1η θα είναι η ομάδα: Αριθμοί-κουτσό, 2η ομάδα: Μπασκέτα, 3η ομάδα: Παρτέρι-Σωλήνες και 4η ομάδα: Καθαριότητα

5ο Εργαστήριο

Τίτλος: Αναλαμβάνουμε δράση

Ομάδα Αριθμοί κουτσό

Τα παιδιά της ομάδας σύμφωνα με την προετοιμασία τους αρχίζουν να βάφουν στην μεγάλη αυλή τους αριθμούς – κουτσό.

20230403 105735 20230403 105829 20230403 120843 20230403 122826 20230407 080240

Ομάδα μπασκέτα

Τα παιδιά της ομάδας αυτής, σε συνεργασία με γονέα κατεβάζουν την μπασκέτα από τον τοίχο της μικρής αυλής και λόγω βροχόπτωσης μετατρέπουν την τάξη τους σε ένα μικρό εργαστήριο βαφής, όπου βάφουν την μπασκέτα του σχολείου τους.

20230331 134612 20230331 134846 20230404 094247  20230404 09452220230404 095855

Τα παιδιά αναθεωρούν μετά από συζήτηση με τον γονέα, την αρχική τους άποψη να μπει η μπασκέτα πιο ψηλά για δύο λόγους: α. επειδή θα δυσχεραίνει το παιγνίδι τους και β. ότι έχει περισσότερη αξία να καταλάβουν όλα τα παιδιά, ότι δεν πρέπει να τραβούν το δίκτυ..

20230406 130226

Ομάδα παρτέρι-σωλήνες

Τα παιδιά της ομάδας έφεραν τα εργαλεία τους για να καθαρίσουν το παρτέρι και τους σωλήνες από τα χορτάρια, το σκάψιμο του χώματος καθώς και τα λουλούδια -γλάστρες που επέλεξαν για να ομορφύνει το παρτέρι τους και το σημείο με τους σωλήνες στην μικρή αυλή.

20230405 102204 20230405 101632 20230405 102822 20230405 102917 20230405 105311

20230405 113852 20230405 113553 20230405 114032 20230405 120057 20230405 120151 20230405 111551 20230405 114602 20230405 12230720230405 12240120230405 122016

Ομάδα καθαριότητας

Τα παιδιά της ομάδας αυτής λειτούργησαν υποστηρικτικά στο εθελοντικό έργο της ομάδας παρτεριού κουβαλώντας τις σακκούλες με τα χόρτα και καθαρίζοντας κάθε φορά όπου χρειαζόταν. Στο τέλος σκούπισαν και καθάρισαν όλη την μικρή αυλή.

20230405 110525 20230405 110510 20230405 112026 20230405 120528 20230405 120719 20230405 120751 20230405 121347

Αναστοχασμός: Τα παιδιά όλων των ομάδων εργάστηκαν με ευχαρίστηση και ήταν αποτελεσματικά ως προς το εθελοντικό τους έργο που είχε σκοπό την φροντίδα της αυλής του σχολείου, στα σημεία που επέλεξαν.

Μπράβο στα παιδιά μας!!

6Ο Εργαστήριο

20230428 092738

Τίτλος: Οι μικροί εθελοντές αξιολογούν το εθελοντικό τους έργο.

Τα παιδιά φωτογραφίζουν τα σημεία στα οποία πρόσφεραν εθελοντική εργασία και τα συγκρίνουν με την αρχική τους κατάσταση. Από την σύγκριση που κάνουν καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι κατάφεραν να φροντίσουν και να ομορφύνουν τον χώρο των αυλών του σχολείου τους.

20230407 080240 1 20230407 080911 20230405 122307 1 20230405 122401 1

Επίσης έγινε συζήτηση στην τάξη όπου οι μαθητές ρωτήθηκαν από τη νηπιαγωγό πως νοιώθουν για τον εθελοντισμό και αν ο εθελοντισμός λύνει προβλήματα.

Ερώτηση προς την Ολομέλεια :Θα προτείνετε τον εθελοντισμό και σε άλλα παιδιά? Με ποιον τρόπο μπορείτε να διαδώσετε την αξία του εθελοντισμού?

Η Νηπιαγωγός προτείνει στα παιδιά από την παραπάνω συζήτηση να δημιουργήσουν σε συνεργασία μαζί της, ένα ποίημα για τον εθελοντισμό και στη συνέχεια να δημιουργήσουν μία αφίσα που θα περιέχει το ποίημα και στιγμές από την εθελοντική τους εργασία. Την αφίσα τους στο πλαίσιο της διάχυσης της αξίας του εθελοντισμού θα την στείλουν στον Δήμο αλλά θα προσφέρουν την αφίσα τους και στους μαθητές της Α τάξης, των δύο συστεγαζόμενων σχολείων.

Παραγωγή εκπαιδευτικού έργου. Ποίημα εθελοντισμός

20230428 092551

Οι μαθητές των συστεγαζόμενων νηπιαγωγείων  παρατηρούν το εθελοντικό μας έργο.

20230424 120204 20230424 120259 20230424 120242 20230424 120307 20230424 120720

Τα παιδιά επίσης επισκέπτονται τα άλλα τμήματα των συστεγαζόμενων νηπιαγωγείων και τους ρωτούν : Τα καταφέραμε με την εθελοντική μας εργασία να φροντίσουμε την αυλή του σχολείου μας?

Τα παιδιά αξιολόγησαν θετικά το εθελοντικό μας έργο και μέσα από συζήτηση που υλοποιήθηκε κατάλαβαν την αξία της εθελοντικής εργασίας καθώς επίσης και τη σημασία που έχει η φροντίδα του σχολικού μας περιβάλλοντος, η οποία αναδεικνύει την αισθητική του χώρου και προσφέρει μία όμορφη σχολική ζωή!

Επίσης οι γονείς χειροκρότησαν την όλη προσπάθεια των μαθητών!!

Διάχυση του εργαστηρίου μας στις Α τάξεις των συστεγαζόμενων Δημοτικών σχολείων, όπου οι μαθητές μιλούν για το εθελοντικό τους έργο για την αυλή του σχολείου, λένε το ποίημα για τον εθελοντισμό και προσφέρουν την αφίσα τους.

20230428 091011 20230428 091107 20230428 091818 20230428 092245 20230428 113214 20230428 113826

Tα παιδιά μας ευχαρίστησαν τον γείτονα κ. Γιάννη που πότιζε το παρτέρι τους κατά τις διακοπές του Πάσχα

20230425 111944 20230425 112016 20230425 112223

Αναστοχασμός για τον εθελοντισμό

Τα παιδιά μέσα από λειτουργική δράση και βιωματική μάθηση κατανόησαν την έννοια του εθελοντισμού, την αξία και τα οφέλη του ως προς την επίλυση των όποιων προβλημάτων, έγιναν τα ίδια οι μικροί εθελοντές-ενεργοί πολίτες που φροντίζουν και νοιάζονται για την αυλή του σχολείου τους, έγιναν αποτελεσματικοί παραγωγοί εθελοντικού έργου!!

ΠΡΟΣΔΟΚΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Δεξιότητες 21ου αι
Επικοινωνία
Δεξιότητες Ακρόασης και Παρατήρησης
Να ακούει προσεκτικά τους άλλους και αποτελεσματικά, ώστε να αποκρυπτογραφήσει τα νοήματα και τις προθέσεις του άλλου
Να εκφράζει απόψεις, να ανταλλάσσουν πληροφορίες
Δεξιότητες Συνεργασίας
Να οικοδομεί θετικές σχέσεις με τους άλλους ανθρώπους
Να εργάζεται ως μέλος μίας ομάδας, να συμβάλλει στην ομαδική εργασία στον βαθμό που του/της αναλογεί
Να επιτυγχάνει συναίνεση για να εξασφαλίσει τους στόχους της ομάδας
Να οριοθετεί τη συμπεριφορά τους
Δεξιότητες Κριτικής Σκέψης
Να οικοδομεί συλλογισμούς μέσα από προσεκτική παρατήρηση
Να αναγνωρίζει χαρακτηριστικά
Να εντοπίζει ομοιότητες και διαφορές
Δεξιότητες Δημιουργικότητας
Να αναζητά νέες προσεγγίσεις στην εργασία
Να επεκτείνει τη νέα ιδέα σε νέα μορφή
Να συνδέει ιδέες/λύσεις και να πειραματίζεται με τη δημιουργία μίας νέας ιδέας
Δεξιότητες του Νου
Χρησιμοποιεί σαφή τρόπο για να προβεί σε κρίσεις
Χρησιμοποιεί αποδεικτικά στοιχεία για να στηρίξει τις απόψεις του
Ψηφιακές Δεξιότητες
Να χρησιμοποιεί λογισμικό για να δημιουργήσει ψηφιακό λογισμικό

Αναμενόμενο όφελος ως προς το σχολικό κλίμα

Οι μαθητές υλοποιώντας το εργαστήριό τους ενίσχυσαν ακόμα περισσότερο τη δημιουργία ενός φιλικού και ομαδοσυνεργατικού κλίματος.

 

Αναμενόμενο αντίκτυπο για την ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας

 

Κατά την υλοποίηση του εργαστηρίου δημιουργήθηκε ζωτικός χώρος για συνεργασία με όλα τα εμπλεκόμενα μέλη της σχολικής μας κοινότητας(μαθητές-εκπαιδευτικοί-γονείς).

 

 

 

Αντίκτυπο στην τοπική κοινότητα

Η Γειτονιά του σχολείου μας που έβλεπε τα παιδιά να φροντίζουν την αυλή του σχολείου τους, έλεγαν μπράβο και μάλιστα ο γείτονας κ. Γιάννης προθυμοποιήθηκε να ποτίζει το παρτέρι μας για τις ημέρες των διακοπών του Πάσχα.

Επίσης δημιουργήσαμε την αφίσα μας για τον εθελοντισμό και την στείλαμε στην Αντιδήμαρχο Παιδείας, ώστε να αναρτηθεί στο Δημαρχείο της πόλης.

 

 

Προσαρμογές για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών

Έχουν αναφερθεί παραπάνω στην περιγραφή του εργαστηρίου.

 

 

 

 

Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα εμπλουτίσουν το σχέδιο δράσης

Συνεργαστήκαμε με την Αντιδήμαρχο Παιδείας ως προς την διάχυση του εθελοντικού μας έργου.

Τελικά προϊόντα (ενδεικτικά) των εργαστηρίων που υλοποιήθηκαν

 

20230428 092551

20230306 090621

20230307 112000

20230309 105121

20230313 121510

20230309 125230

20230310 094335

20230314 113915αριθμοί κουτσόΜπασκέταΠαρτέρι ΣωλήνεςΚαθαριότητας

 

 

Εκπαιδευτικό υλικό και εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν εκτός της Πλατφόρμας των Εργαστήρια Δεξιοτήτων του ΙΕΠ.

Κατηγορίες: Εργαστήριο δεξιοτήτων. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.