ως προς τη Θεματική Ενότητα |
|
||
|
Με τίτλο: STE(Α)M και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική Δεξιότητες Μάθησης: Κριτική σκέψη (Critical thinking) − Επικοινωνία (Communication) − Συνεργασία (Collaboration) − Δημιουργικότητα (Creativity). Δεξιότητες Ζωής: Υπευθυνότητα – Πρωτοβουλία – Οργανωτική ικανότητα, Προγραμματισμός – Παραγωγικότητα – Κοινωνικές Δεξιότητες – Προσαρμοστικότητα − Ανθεκτικότητα − Υπευθυνότητα. Δεξιότητες της τεχνολογίας και επιστήμης: Δεξιότητες Μοντελισμού και Προσομοίωσης – Πληροφορικός γραμματισμός – Τεχνολογικός γραμματισμός – Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών – Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας. Δεξιότητες του Νου: Στρατηγική σκέψη − Επίλυση προβλημάτων − Κατασκευές − Πλάγια σκέψη Διάρκεια 7 εβδομάδες κατά την περίοδο του Β Τριμήνου(ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ-ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ) Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «STEM και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική», έχει σκοπό να έρθουν σε επαφή οι μαθητές/-ήτριες του Νηπιαγωγείου και της πρώτης τάξης του Δημοτικού Σχολείου με θέματα που αφορούν την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία. Φορέας/ εκπονητής του προγράμματος είναι το 3ο ΠΕΚΕΣ ΑΤΤΙΚΗΣ και συγκεκριμένα της Παρασκευής Φώτη. Στόχοι του εν λόγω προγράμματος είναι τα παιδιά, να κατανοήσουν τα χαρακτηριστικά της μάθησης μέσα από τον προβληματισμό, να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν ένα πρόγραμμα, να εξασκηθούν στον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης, να αναπτύξουν δεξιότητες προσανατολισμού και μέτρησης αποστάσεων και να αναζητήσουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα, όπως ο κύκλος του νερού και η υδροδυναμική. Ωστόσο η νηπιαγωγός που υλοποιεί το σχέδιο δράσης έχει προσαρμόσει σε αυτό για την τάξη της, δικές της παρεμβάσεις για την αποτελεσματικότητα της υλοποίησης του σχεδίου δράσης. Στην υλοποίηση του προγράμματος έχουν γίνει αρκετές παρεμβάσεις από τη νηπιαγωγό για την αποτελεσματικότητά του. Εργαστήριο 1ο Αφόρμηση Η Νηπιαγωγός φέρνει γκαζάκι στην τάξη και βράζει νερό ενεργοποιώντας το ενδιαφέρον και την περιέργεια των μαθητών.(παρέμβαση νηπιαγωγού) Η νηπιαγωγός ρωτάει τα παιδιά: Μήπως μπορείτε να μου πείτε με τι θα ασχοληθούμε στο νέο μας εργαστήριο? Τα παιδιά είπαν με το βράσιμο του νερού, το νερό. Η νηπιαγωγός λέει στα παιδιά: Μπράβο το βρήκατε, θα ασχοληθούμε με το νερό και το ταξίδι του.. Η Νηπιαγωγός Διαβάζει το βιβλιο: «Οι σταγόνες ταξιδεύουν», της Τριανταφυλλιάς Μακούλη. (Δεν έγινε)Επίσης διαβάζει και τα βιβλία «Η μικρή σταγόνα» της JOYCE MELANIE και “Πέφτει πέφτει η σταγόνα” του Σαμ Γκοντουιν. Στη συνέχεια ακούν το τραγούδι « Το νερό είναι στοιχείο και στοιχειό» του Χρήστου Θηβαίου. https://youtu.be/CFfTuVTuHlw?t=188 Παρέμβαση από τη νηπιαγωγό ‘Επειτα γίνεται συζήτηση στην τάξη σχετικά με το νερό: που υπάρχει και σε τι χρησιμοποιείται και η νηπιαγωγός καταγράφει σε χαρτί Α3 τις απαντήσεις των παιδιών. Ηχογραφήσεις μαθητών: Τα παιδιά καταλήγουν σε συμπεράσματα και τα ηχογραφούν Τα παιδιά χρησιμοποιούν λέξεις κλειδιά : «το ταξίδι του νερού», «ο κύκλος του νερού» για αναζήτηση στο διαδίκτυο και παρακολουθούν το παρακάτω βίντεο. https://youtu .be/StPobH5ODTw Παρέμβαση νηπιαγωγού α. Τα παιδιά εργάζονται δημιουργικά και υλοποιούν σε χαρτί κάνσολ τη σταγόνα β. Τα παιδιά σε ομαδούλες κάνουν δραματοποίηση με το σώμα τους τον κύκλο του νερού
γ. Τα παιδιά ζωγραφίζουν σε χαρτί Α4 και αριθμούν με την σειρά τα στάδια του κύκλου του νερού και ηχογραφούν τα παραπάνω στάδια.
δ. Ζωγραφίζουν τον κύκλο του νερού σε χαρτί Α4 Γίνεται ακρόαση του ποιήματος του Ζαχαρία Παπαντωνίου: «Από που ήρθες ποταμάκι» και δραματοποιούν τον κύκλο του νερού. Δίνεται το ποίημα με εικονόλεξο για να διευκολύνει τα παιδιά. β. Ζωγραφίζουν ομαδοσυνεργατικά το ποίημα με τις αντίστοιχες εικόνες σε χαρτί Α4 και κάθε ομάδα σειρά-σειρά λέει-σχηματίζει το ποίημα. Ηχογράφηση του ποιήματος ανά ομαδούλα:
Δημιουργία βίντεο στο Canva ΠΡΟΣΔΟΚΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Να κατανοήσουν τα παιδιά την έννοια της σταγόνας Να αντιληφθούν τα παιδιά ότι το νερό είναι παντού γύρω μας σε διάφορες μορφές και τη χρησιμότητά του για τη ζωή του ανθρώπου. Να προβληματιστούν και να κατανοήσουν τον κύκλο του νερού. Να ασκηθούν στον υπολογιστή στη χρήση του canva 2o Εργαστήριο Ενεργοποίηση ομάδας:(παρέμβαση από τη νηπιαγωγό) Τα παιδιά με χαρά παρακολουθούν το βίντεο παρουσίασης που είχαν δημιουργήσει στο canva ώστε να θυμηθούν ξανά το ταξίδι και τον κύκλο του νερού. Μετά την παρουσίαση εργάζονται δημιουργικά: Τα παιδιά ζωγραφίζουν σε χαρτί Α4 τον κύκλο του νερού(ατομική εργασία) Η εκπαιδευτικός επίσης προτείνει στα παιδιά τη δημιουργία μιας κατασκευής- χειροτεχνίας για να αποτυπώσουν μέσω των υλικών καλλιτεχνίας τον κύκλο του νερού.(ομαδοσυνεργατική δραστηριότητα) Τα παιδιά στην ολομέλεια συζητούν και με κριτική σκέψη ανταλλάσσουν απόψεις και αξιοποιώντας τη φαντασία τους και την δημιουργική σκέψη, τελικά επιλέγουν τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουν για την χειροτεχνία τους. Μετά ανά ομαδούλα κατασκευάζουν και προσθέτουν αυτό που ανέλαβαν ώστε να καταλήξουν στο τελικό τους προιόν Τελικό προιόν ΠΡΟΣΔΟΚΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Να ενισχύσουν οι μαθητές με ομαδοσυνεργατικό τρόπο την δημιουργικότητά τους και την παραγωγικότητά τους. Εργαστήριο 3ο Ενεργοποίηση ομάδας. Η Νηπιαγωγός ρωτά την ολομέλεια: Θέλετε να ασχοληθούμε δημιουργικά με το νερό? Τι προτείνετε? Τα παιδιά μετά από συζήτηση στην ολομέλεια επιλέγουν και αποφασίζουν να ασχοληθούν με τον κύκλο του νερού και προτείνουν τις παρακάτω δημιουργικές δραστηριότητες. α.Να ζωγραφίσουν σε χαρτί Α4 ομαδοσυνεργατικά για το ταξίδι της σταγόνας, για τις μορφές του νερού στη Γη(λίμνη, ποτάμια, καταρράκτης). Oι συγκεκριμένες δημιουργίες των μαθητών θα αξιοποιηθούν στο 5-6 εργαστήριο β.Ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες των μαθητών στον υπολογιστή 1.Να δημιουργήσουν -παίξουν πάζλ με δικά τους παλαιότερα έργα για τον κύκλο του νερού. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες υλοποιώντας τα παρακάτω πάζλ. Επίσης όλα τα παιδιά στα παρακάτω λίνκ μπορούν να παίξουν το παζλ και από το σπίτι τους(Ανεστραμμένη μάθηση) λινκ παζλ α.Ο Κύκλος του νερού https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=0d2510836e3f
2. Το ταξίδι της σταγόνας https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3cf60c09329b
Τα παιδιά αποφασίζουν την Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη, όπου προτείνουν με δημιουργικό τρόπο: Να ασχοληθούν με τον κύκλο του νερού. δεν έγινε γ. Ζωγραφίζουν τον κύκλο του νερού στο tux paint Τα παιδιά χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες και άρχισαν να ζωγραφίζουν στο εκπαιδευτικό λογισμικό του tux paint 1η ομάδα 2η ομάδα 3η ομάδα β.Παιχνίδι με τον κύκλο του νερού Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία με παιγνιώδη τρόπο στον υπολογιστή να βλέπουν τον ήλιο που ανεβάζει την θερμοκρασία στο θερμόμετρο, την σταγόνα του ποταμού που πέφτει στη θάλασσα, τη βροχή που πέφτει. Επίσης τα παιδιά είδαν τα ρούχα που στεγνώνουν από τον ήλιο, κατανοώντας το φυσικό φαινόμενο .Δημιουργήθηκε μία όμορφη διάδραση μεταξύ των μαθητών!! https://www.educationsoutheastwater.com.au/resources/ γ. Τα παιδιά δημιουργούν τη βροχή Δημιουργία βίντεο στο yuo tube λίνκ 1ης ομάδας λίνκ 2ης ομάδας
ΠΡΟΣΔΟΚΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ 1.Να ασκηθούν οι μαθητές με δημιουργικό και ελκυστικό τρόπο στον υπολολογιστή ως μέσο. 2.Να μπορούν να σκέφτονται δημιουργικά και να αναπαριστάνουν το φαινόμενο της βροχής. 3. Να είναι ικανοί να δημιουργούν οι ίδιοι υλικό που θα το αξιοποιήσουν στο μέλλον 4. Να παίρνουν πρωτοβουλίες, να ενεργοποιούν την σκέψη τους και να κάνουν προτάσεις. Αναστοχασμός: Τα παιδιά πήραν πρωτοβουλία και εξέφρασαν τις επιλογές τους, ήταν συμμετοχικά, εργάστηκαν ομαδοσυνεργατικά-δημιουργικά και ευχαριστήθηκαν πολύ το συγκεκριμένο εργαστήριο. Εργαστήριο 4ο Α. Πειραματισμοί με το νερό. 1. Επίπλευση-Βύθιση λινκ βίντεο 2. Απορρόφηση-Στράγγισμα Τα παιδιά πειραματίζονται με βαμβάκι και χαρτί και ανακαλύπτουν την απορροφητικότητα του νερού, το στράγγισμα του νερού, όπως ακριβώς και με το πλύσιμο των ρούχων. 3. Διαλυτότητα της ζάχαρης στο νερό 4. Πήξη-τήξη: παγάκια-νερό Β. Τα παιδιά δημιουργούν φράγματα Κατανοούν ότι μπορούν να διατηρούν -αποθηκεύουν ποσότητα νερού. Γ. Αέρας και Σύννεφα Τα παιδιά παρακολουθούν το παρακάτω βίντεο , το οποίο τους αρέσει πάρα πολύ και αποφασίζουν να παίξουν. Τα παιδιά παίζουν ανά δύο Παίζουμε με τον αέρα και τα σύννεφα. Φτιάχνουμε σύννεφα από βαμβάκι και τα φυσάμε για να φτάσουν γρήγορα κοντά στο βουνό για να αρχίσουν να ρίχνουν τη βροχή! Τα παιδιά με παιγνιώδη τρόπο αντιλαμβάνονται τη σημασία που έχει και το στοιχείο του αέρα, μιας και τα οδηγεί στα κρύα μέρη για την υγροποίηση της σταγόνας. Τα παιδιά καταγράφουν σε χαρτόνι κάνσολ τους παραπάνω φυσικούς πειραματισμούς. Προσδοκόμενα Αποτελέσματα 1.Να προσεγγίσουν έννοιες των Φυσικών Επιστημών 2. Να μάθουν τα παιδιά να πειραματίζονται 3. Να κάνουν υποθέσεις και επαληθεύσεις 4. Να καταλήγουν σε συμπεράσματα Αναστοχασμός: Τα παιδιά ήταν συμμετοχικά, συνεργάστηκαν όπου χρειάστηκε, διατύπωσαν απόψεις, έκαναν υποθέσεις-κατέληξαν σε συμπεράσματα. Τα παιδιά ευχαριστήθηκαν πολύ και απόκτησαν όμορφες βιωματικές εμπειρίες.
Εργαστήριο 5ο&6ο Δημιουργήσαμε σχετικό βίντεο στο yuo tube Τα παιδιά πραγματοποιούν με το σώμα τους σχεδιασμένες διαδρομές στο χώρο ακολουθώντας τα σύμβολα και εκτελούν εντολές ίδιες με αυτές του ρομπότ δεινόσαυρου, που διαθέτουμε από παλιό μας μαθητή(αδελφός νηπίου μας) που φοιτά στη Β Τάξη, του συστεγαζόμενου 29ου Δημοτικού Σχολείου. Παίζουμε παιχνίδια με τις λέξεις αραίωση – συμπύκνωση (τα παιδιά μαζεύονται στο ίδιο σημείο και έπειτα σκορπάνε στο χώρο). Δίνεται έτσι η δυνατότητα στα παιδιά το ένα να καθοδηγεί το άλλο. Παίζουμε με το ρομπότ δεινόσαυρος. Κατευθύνουμε το δεινόσαυρο ρομπότ από τη θάλασσα στα σύννεφα και από εκεί στο βουνό τα ρυάκια και το ποταμάκι, προσπαθώντας με αυτό τον τρόπο να αποτυπώσουμε τον κύκλο του νερού μέσω του STEM. Τα παιδιά μαθαίνουν την αλγοριθμική σκέψη μετράνε, υπολογίζουν, εμπεδώνουν τα όσα μάθαμε! Παρακολουθείστε το βιντεάκι μας. Προσδοκόμενα αποτελέσματα:
Αναστοχασμός: Τα παιδιά ήταν συμμετοχικά, συνεργάστηκαν όπου χρειάστηκε, κατάφεραν να κάνουν υπολογισμούς και μετρήσεις, να προσεγγίσουν την αλγοριθμική σκέψη και να εμπεδώσουν όσα έμαθαν.
Το πόσο πολύτιμο είναι το νερό και πως δεν πρέπει να το σπαταλάμε. Επίσης δεν πρέπει να το μολύνουμε με τα σκουπίδια μας. Τι μπορούμε να κάνουμε γι αυτό; Εντός σχολικού συγκροτήματος: Διάχυση και αξιοποίηση του εργαστηρίου μας Η Μαθήτρια της Β τάξης διαβάζει στην τάξη τα μηνύματά μας για το νερό. Αποφασίσαμε να γράψουμε τα μηνύματά μας για το νερό και τη θάλασσα και να τα μοιραστούμε με μαθητές της Α και Β τάξης. Έτσι επισκεφτήκαμε και υλοποιήσαμε ένα βιντεάκι με τη Β τάξη του 29ου. Ο μαθητής της Α Τάξης του 18ου παρατηρεί καλά την εικόνα και ανακαλύπτει το ταξίδι του νερού και το ανακοινώνει στην τάξη. Επίσης επισκεφτήκαμε την Α τάξη των δύο συστεγαζόμενων Δημοτικών σχολείων(29ο και 18ο) προς διάχυση του εργαστηρίου μας, με σκοπό την Ανατροφοδότηση. Με μαθητές της Α τάξης του 18ου Δημοτικού σχολείο δημιουργήσαμε ένα βίντεο με το ποίημα του Παπαντωνίου Ζαχαρία με τίτλο: Από που είσαι ποταμάκι? Οι μαθητές επίσης με συνεργατικό τρόπο υλοποίησαν διαδρομές σχετικά με τον κύκλο του νερού με το ρομπότ Δεινόσαυρος. Επισκεφτήκαμε το 2ο τμήμα του συστεγαζόμενου 32ου Ν/Γ Βόλου. Υλοποιήθηκε έκθεση του εργαστηρίου μας στο χώρο των Δημοτικών σχολείων. Την επισκέφτηκαν και τα δύο τμήματα του συστεγαζόμενου 32ου Ν/Γ Βόλου, όπου υπήρξε μία όμορφη διάδραση μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών. Οι μαθητές όλων των Νηπιαγωγείων λένε: Μας αρέσει το ΣΤΕΜ. Την έκθεση επισκέφτηκαν και οι γονείς των μαθητών μας σε απογευματινή ώρα. Διάχυση των μηνυμάτων μας εκτός σχολείου. Ως ενεργοί πολίτες αποφασίσαμε τη δημιουργία αφίσας η οποία κατόπιν συνεννόησης με τη ΔΕΥΑΜΒ θα παραδοθεί και θα τοποθετηθεί στην Υπηρεσία της Ύδρευσης, ώστε να περάσουν τα μηνύματά μας σε πολίτες της τοπικής μας κοινωνίας. Ως ανεστραμμένη μάθηση:Με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, παίζουμε στο σύνδεσμο https://code.org/oceans . Οι μαθητές γνωρίζουν την τεχνητή νοημοσύνη. Μαθαίνουν να εκπαιδεύουν την τεχνητή νοημοσύνη, με το να ομαδοποιούν τα αντικείμενα πχ. Σε ψάρια και όχι ψάρια. Έτσι όσο πιο πολλά δεδομένα δώσουμε στην τεχνητή νοημοσύνη, τόσο καλύτερα θα εκπαιδευτεί να αναγνωρίζει τα σκουπίδια από τα ψάρια. https://studio.code.org/s/oceans/lessons/1/levels/6 ΠΡΟΣΔΟΚΌΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Αναστοχασμός: Οι μαθητές ήταν συμμετοχικοί, κατάφεραν και συνεργάστηκαν ώστε να βρούν τρόπους για την διάχυση του εργαστηρίου τους(Αφίσα). Ασκήθηκαν στη συνεργασία με μαθητές του ενιαίου σχολικού συγκροτήματος. (Βίντεο) Κατανόησαν την έννοια του ενεργού πολίτη. Αξιολόγηση: Θα δοθεί προς συμπλήρωση φύλλο Αυτοαξιολόγησης στους μαθητές. Η ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ ΖΟΥΖΟΥΛΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ |
Αναμενόμενο όφελος ως προς το σχολικό κλίμα |
Το όφελος ήταν ουσιαστικό για τους μαθητές μας, αφού μέσα από ομαδοσυνεργατικό πνεύμα κατάφεραν να δημιουργηθεί στην τάξη ένα θετικό κλίμα, το οποίο επεκτάθηκε στο ευρύτερο σχολικό μας περιβάλλον.
|
Αντίκτυπο στην τοπική κοινότητα |
![]() Τοποθετήθηκε η παραπάνω αφίσα στη ΔΕΥΑΜΒ. |
Προσαρμογές για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών |
Έγιναν αρκετές παρεμβάσεις-προσαρμογές για την αποτελεσματικότητα υλοποίησης του εργαστηρίου, το οποίο διαφαίνεται στην παραπάνω περιγραφή. |
Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα εμπλουτίσουν το σχέδιο δράσης |
Τελικά προϊόντα (ενδεικτικά) των εργαστηρίων που υλοποιήθηκαν |
|
Εκπαιδευτικό υλικό και εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν εκτός της Πλατφόρμας των Εργαστήρια Δεξιοτήτων του ΙΕΠ. |
Δημιουργήθηκαν πολλά βίντεο στο yuo tube, δημιουργήσαμε βίντεο παρουσίασης στο canva, με το chatter pix, δημιουργήσαμε πάζλ με έργα των μαθητών μας στο Jigsawplanet τα οποία αξιοποιήθηκαν με την ανεστραμμένη μάθηση για παιδαγωγική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου των μαθητών μας.
|