Η περίοδος Προσαρμογής στην πρωτοσχολική τάξη είναι πολύ σημαντική!! Κατά την περίοδο αυτή τα παιδιά καλούνται σταδιακά και ομαλά να προσαρμοστούν στο πρόγραμμα σπουδών του νηπιαγωγείου(ωράριο, διαπροσωπικές σχέσεις, δραστηριότητες ρουτίνας, όρια και κανόνες), να πετύχουν ομαλά την φάση του πρώτου αποχωρισμού κυρίως από το πρόσωπο της μητέρας ή όποιο πρόσωπο είχε μέχρι τώρα την ουσιαστική επαφή με το παιδί.
Βασικός μας σκοπός λοιπόν είναι με ευχάριστο, ελκυστικό και παιδαγωγικό τρόπο να πετύχουμε την προσαρμογή των μαθητών μας μέσα σε ένα αλληλεπιδραστικό περιβάλλον μάθησης το οποίο τους παρέχει Αγάπη-Υγεία-Ασφάλεια για το ουσιαστικό όφελός τους, εκμαιεύοντας ταυτόχρονα το μαθησιακό προφίλ των μαθητών.
Αφόρμηση-Ενεργοποίηση σε παιχνίδια Γνωριμίας και επικοινωνίας
Κούκλα περσόνα της τάξης: Η Ντόρα!!
Προφίλ της κούκλας: Η Ντόρα είναι ένα κοριτσάκι που δεν μιλά πολύ, μιλάει δειλά δειλά και όχι σε όλους. Επίσης είναι ευχάριστη και χαμογελαστή και κάνει πολλά αστεία μέσα στην τάξη(πέφτει από τη θέση της, κάνει κολοτούμπες ).
Η Ντόρα λοιπόν χαιρετά και καλημερίζει μόνο τα περσινά παιδιά, αφού αυτά γνωρίζει.. Η Νηπιαγωγός τη δικαιολογεί και εξηγεί στα παιδιά ότι πρέπει να σας γνωρίσει πρώτα, και παροτρύνει τα παιδιά να κάνουν ομαδούλες σε κύκλο και με τη συνοδεία μουσικής κάθε κύκλος να χορέψει με την Ντόρα, όπου τα νέα παιδιά θα της λένε και το όνομά τους. Στο τέλος όλα τα παιδιά μαζεύτηκαν και σήκωσαν την Ντόρα ψηλά λέγοντας ξανά ένα ενα το όνομά του. Κατόπιν ένα ένα παιδί καθόταν δίπλα στην Ντόρα και της έλεγε το όνομά του και ότι άλλο ήθελε.. Τα παιδιά το ευχαριστήθηκαν πολύ και με ελεύθερο-αβίαστο τρόπο αυτοπαρουσιάστηκαν στην τάξη.
Συνεχίσαμε με πολλά παιχνίδια γνωριμίας-επικοινωνίας..
Ενδεικτικά: Τα παιδιά κάθονται κανονικά στη θέση τους και η Νηπιαγωγός λέει σε κάθε ομάδα ότι θα τους μοιράσει από ένα μπαλάκι διαφορετικού χρώματος, που θα επιλέξουν εκείνα. Έτσι λοιπόν η κάθε ομάδα διάλεξε το μπαλάκι της ανά χρώμα και κάθε παιδί κρατώντας το μπαλάκι έλεγε το όνομά του προς την ολομέλεια της τάξης.
Μετά τα παιδιά στην κάθε ομάδα αλληλεπιδρούν με το μπαλάκι όπου πετούν το μπαλάκι λέγοντας το όνομά τους και όποιο παιδί το πιάνει λέει το όνομά του και συνεχίζεται έτσι το παιχνίδι..
Σε άλλη φάση τα παιδιά ανά ομάδα, σηκώνονται από τις θέσεις τους και προχωρούν τη μπάλα από χέρι σε χέρι λέγοντας το όνομά τους στην ολομέλεια.
Επίσης όποιο παιδί πιάσει πρώτο το μπαλάκι λέει το χρώμα του και μετά το όνομά του.
Παιχνίδια επικοινωνίας
Τα παιδιά χορεύουν ακούγοντας μουσική και όταν η μουσική σταματήσει απλώνουν και δίνουν το χέρι σε κάποιο παιδί, αγκαλιάζουν παιδιά.
Μιλάνε στο τηλέφωνο
Σηκώνονται ανά δύο παιδιά και συνομιλούν στο τηλέφωνο..
Τα παιδιά οικειοποιούνται το σχολικό τους περιβάλλον: περπατούν στην τάξη, κάνουν τρενάκι και βγαίνουν από την τάξη, πηγαίνουν προς την εξωτερική πόρτα, εκεί παρατηρούν την ταμπέλα του σχολείου, ξαναγυρίζουν με τρενάκι στην τάξη τους..
Τα παιδιά μαθαίνουν και φροντίζουν για την υγιεινή της τάξης:
Τρώνε ήσυχα και υγιεινά, απολυμαίνουν τα χεράκια της Ντόρας, ορίζεται υπεύθυνος ημέρας για την καθαριότητα μετά το φαγητό..
Η ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ
Ζούζουλα Αικατερίνη