Ενδοσχολικοί Συντονιστές: διαπιστώσεις και προτάσεις

Με δύο νομοθετήματα* του 2021 και του 2022 καθιερώθηκε και οριοθετήθηκε ο θεσμός του Ενδοσχολικού Συντονιστή  (Τάξεων ή Γνωστικού Πεδίου) για να λειτουργήσει ως όργανο συντονισμού του εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο σχολικής μονάδας για τα 6θέσια και άνω σχολεία. Ο νέος θεσμός μοιάζει χρήσιμος, στην πράξη όμως αποδεικνύεται δυσλειτουργικός. Παρακάτω θα καταδείξουμε τα προβληματικά χαρακτηριστικά του και θα προτείνουμε λύσεις για την υπέρβασή τους.

Πιο συγκεκριμένα, η ΥΑ που οριοθετεί το πλαίσιο λειτουργίας των Ενδοσχολικών Συντονιστών (στο εξής ΕΣ) εμπεριέχει πολλές ασάφειες, Συνέχεια

Κατηγορίες: Διοίκηση/Ηγεσία, Εκπαιδευτικά άρθρα | Γράψτε σχόλιο

Εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις: Τέσσερις πολιτικές που οδηγούν σε βέβαιη αποτυχία

Το 2011 ο Michael Fullan, ακαδημαϊκός διεθνούς εμβέλειας με ειδίκευση στις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις και με ενεργό συμμετοχή σε μεταρρυθμιστικές προσπάθειες στις ΗΠΑ, τον Καναδά και την Αυστραλία, κατέγραψε σε ένα κείμενό του* τέσσερις πολιτικές που οδηγούν τις ευρείες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις σε βέβαιη αποτυχία. Στη συνέχεια θα παραθέσουμε σε αδρές γραμμές τις πολιτικές αυτές και θα αντιπαραβάλουμε στοιχεία της ελληνικής πραγματικότητας, ώστε να σχηματίσουμε άποψη για το κατά πόσο κινδυνεύουν με αποτυχία οι μεταρρυθμίσεις των τελευταίων χρόνων. Συνέχεια

Κατηγορίες: Εκπαιδευτικά άρθρα | Γράψτε σχόλιο

«Ψηφιακό Υπουργείο» τώρα ή πρώτα οργανωτική αναδιάρθρωση;

Τα τελευταία χρόνια (και όχι μόνο με την τελευταία κυβέρνηση) έχουν μεταφερθεί στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης πολλές νέες αρμοδιότητες και υποχρεώσεις, π.χ. πιο ενεργητικός ρόλος στη διαχείριση των παιδιών με ειδικές ανάγκες, σχέδια δράσης για την αυτοαξιολόγηση, εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας, εργαστήρια δεξιοτήτων, ενδοσχολική επιμόρφωση, ενδοσχολικοί συντονιστές και μέντορες, κ.ά.

Οι αλλαγές αυτές θα μπορούσαν να έχουν θετικό αντίκτυπο στη λειτουργία των σχολείων, η εφαρμογή τους όμως παρουσίασε αδυναμίες. Συνέχεια

Κατηγορίες: Διοίκηση/Ηγεσία, Εκπαιδευτικά άρθρα, Νέα Τεχνολογία | Γράψτε σχόλιο

Γιατί δεν παραμένω Διευθυντής

Πρέπει να ήταν 2005. Την προηγούμενη χρονιά είχα δουλέψει για λίγους μήνες σε διοικητική υπηρεσία και είχα βρει μεγάλο ενδιαφέρον στη βελτίωση των διαδικασιών με τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Όταν λοιπόν, λίγο αργότερα, έπρεπε να αποφασίσω σε ποιον τομέα θα κάνω μεταπτυχιακό δε το σκέφτηκα και πολύ: Διοίκηση και Ηγεσία στην Εκπαίδευση. Και δεν έκανα λάθος. Όταν το 2011 έγινα για πρώτη φορά Δ/ντής σε σχολείο διαπίστωσα ότι αυτός ο συνδυασμός διδασκαλίας και διοικητικής οργάνωσης ήταν ιδανικός για μένα. Συνέχισα λοιπόν να επιμορφώνομαι σε θέματα διοίκησης ενώ κάποια στιγμή ειδικεύτηκα και στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση.

Γιατί λοιπόν, μετά από 12 χρόνια, αποφάσισα να μην παραμείνω σε μια θέση ευθύνης, αφού αφιέρωσα τόσο χρόνο και κόπο για τις σχετικές με αυτή σπουδές; Μα ακριβώς γι’ αυτό! Συνέχεια

Κατηγορίες: Διοίκηση/Ηγεσία, Εκπαιδευτικά άρθρα | 1 σχόλιο

Επιλογή στελεχών εκπαίδευσης: μήπως είναι στραβός ο γιαλός;

Καθώς οι διαδικασίες για την επιλογή των στελεχών της εκπαίδευσης «τρέχουν» ήδη εδώ και μήνες, βλέπουμε συχνά στους εκπαιδευτικούς ιστοχώρους να συζητιέται εάν αυτό ή κάποιο άλλο σύστημα επιλογής είναι το καλύτερο. Αυτή όμως είναι μια συζήτηση που απλώς αποπροσανατολίζει και αναπαράγει το λάθος που κάνουμε εδώ και δεκαετίες: σχεδιάζουμε συστήματα «επιλογής» στελεχών αλλά δεν προχωράμε σε ένα σύστημα «δημιουργίας» στελεχών.
Η «επιλογή», χρονικά περιορισμένη εκ φύσεως, απαιτεί αντικειμενικά κριτήρια ώστε η διαδικασία να ολοκληρωθεί γρήγορα. Έτσι καταλήγουμε Συνέχεια

Κατηγορίες: Αξιολόγηση/Αυτοαξιολόγηση, Διοίκηση/Ηγεσία, Εκπαιδευτικά άρθρα | Γράψτε σχόλιο

Πολιτικές vs Διαδικασίες

Αυτό που κάνουμε κάθε μέρα στο Σχολείο καθορίζεται από δύο βασικές παραμέτρους: τις ισχύουσες πολιτικές και τις αντίστοιχες εφαρμοστικές διαδικασίες. Και ενώ πολιτικές έχουμε πάντα, σπάνια συναντάμε σαφείς και απλές διαδικασίες εφαρμογής τους. Έτσι ακόμα και οι καλές πολιτικές δεν καταφέρνουν να εφαρμοστούν αποτελεσματικά (π.χ. η ευέλικτη ζώνη ή το δίκτυο βιβλιοθηκών) ενώ οι λιγότερο καλές μπορούν οδηγήσουν σε πλήρη σύγχυση (π.χ. οι πρόσφατες κρίσεις στελεχών). Συνέχεια

Κατηγορίες: Διοίκηση/Ηγεσία, Εκπαιδευτικά άρθρα, Νέα Τεχνολογία | Γράψτε σχόλιο

“Το λέει στο ΦΕΚ”

[tta_listen_btn]

Είναι συνηθισμένο στον χώρο μας να ακούμε πώς είμαστε υποχρεωμένοι να εκτελέσουμε μια εντολή/διάταξη αν «το λέει στο ΦΕΚ» (Φύλλο Εφημερίδας της Κυβέρνησης). Όμως δεν είναι έτσι ακριβώς. Η παρεξήγηση προέρχεται από το γεγονός ότι πολλοί από εμάς δε γνωρίζουμε πως υπάρχει διαφορά στην ισχύ μεταξύ των πηγών δικαίου. Συνέχεια

Κατηγορίες: Διοίκηση/Ηγεσία, Εκπαιδευτικά άρθρα | Γράψτε σχόλιο

Περί ενδοσχολικών συντονιστών

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια καταιγιστική εισαγωγή θεσμών, μεθόδων και διαδικασιών που υπάρχουν εδώ και δεκαετίες σε πολλές χώρες (κυρίως αγγλοσαξονικές): εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας, εξωτερική αξιολόγηση, μέντορες, ενδοσχολικοί συντονιστές, κ.ά. Στις αντιδράσεις λοιπόν για αυτόν τον καταιγισμό, η συνήθης απάντηση είναι «Μα έτσι γίνεται σχεδόν παντού, γιατί η Ελλάδα να μένει πίσω;». Είναι όμως έτσι; Συνέχεια

Κατηγορίες: Διοίκηση/Ηγεσία, Εκπαιδευτικά άρθρα | Γράψτε σχόλιο

Διαχείριση αναφορών και καταγγελιών συναδέλφων από τον Σύλλογο

Το παρακάτω κείμενο στάλθηκε στον Σύλλογο Δασκάλων & Νηπιαγωγών Χαλκίδας τον Οκτώβριο του 2021 (δεν υπήρξε απάντηση) και στη σελίδα FB του Συλλόγου  τον Φεβρουάριο του 2022 (δε δημοσιεύτηκε, χωρίς να δοθεί εξήγηση). 

Σύμφωνα με το Καταστατικό του Συλλόγου (άρ.10, εδ. δ) τα μέλη έχουν δικαίωμα «να υποβάλλουν προβλήματα – αιτήματα τους στο Δ.Σ. για λύση ή ικανοποίηση», ενώ ο Σύλλογος έχει σκοπό «τη διαφύλαξη και προαγωγή των επαγγελματικών, οικονομικών και ασφαλιστικών συμφερόντων των μελών» (ο.π. άρ.2, εδ.α).
Πώς, όμως, διασφαλίζεται ότι η/ο συνάδελφος μετά την αναφορά/ το αίτημα/ την καταγγελία/ το ερώτημα (στο εξής α/α/κ/ε) θα βρει την κατάλληλη υποστήριξη, με βάση αντικειμενικά κριτήρια; Πώς μία/ένας συνάδελφος θα προβεί σε α/α/κ/ε, αν δεν ξέρει ποια θα είναι τα επόμενα βήματα και τι μπορεί να περιμένει; Συνέχεια

Κατηγορίες: Συνδικαλισμός | Γράψτε σχόλιο

Don’t look πάνω!

Δυο κείμενα για την επίσημη (με προξενιό) αγαπημένη μας, τη Webex, γραμμένα στην νεο-νεοελληνική διάλεκτο.

“… στις αμμουδιές του Homer” ή «θα τρίζουν τα bones του Ελύτη»
Μόνο μέχρι τον Ιούλιο του 2023 θα έχουμε, λέει, την ευκαιρία να χρησιμοποιούμε τη Webex στην εκπαίδευση. Και μετά, τι θα κάνουμε; Συνέχεια

Κατηγορίες: Εκπαιδευτικά άρθρα, Νέα Τεχνολογία | Γράψτε σχόλιο