ΠΡΟΩΘΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΤΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗΣ.
ΠΡΟΣ ΜΙΑ ΝΕΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τη φετινή σχολική χρονιά πραγματοποιήσαμε δυο προγράμματα συνεκπαίδευσης που ήταν περισσότερο από απλά προγράμματα συνεργασίας μεταξύ σχολείων. Αποτέλεσαν μια σημαντική πρωτοβουλία που προήγαγε την συμπερίληψη και την αλληλοκατανόηση μεταξύ μαθητών/τριών με διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες και ταυτόχρονα συνέβαλαν στην αντιμετώπιση της σχολικής βίας. Οι συνεργασίες υλοποιήθηκαν μεταξύ σχολείων ειδικής και γενικής εκπαίδευσης. Ανοίξαμε δρόμους επικοινωνίας, χτίσαμε γέφυρες, ενισχύσαμε την εξωστρέφεια και την αυτοπεποίθηση των μαθητών/τριών, αναπτύξαμε τις κοινωνικές τους δεξιότητες, τους/τις εμπλουτίσαμε με εμπειρίες και τους/τις ενδυναμώσαμε. Μπορεί να σκεφτεί κάποιος ότι έπειτα από την εφαρμογή τέτοιων προγραμμάτων όπου όλοι/ες οι μαθητές/τριες συνεργάζονται έχοντας ένα κοινό στόχο οι μαθητές/τριες αυτοί/ες θα είναι μελλοντικά θύτης και θύμα;
Τα προγράμματα που υλοποιήθηκαν είναι τα παρακάτω:
- 1ο Μαθητικό Φεστιβάλ Χορωδιών Ανατολικής Αττικής μια πρωτοβουλία του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου Λυκείου Κορωπίου (ΕΝΕΕΓΥΛ Κορωπίου) σε συνεργασία με την Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής και με το Πειραματικό Μουσικό Γυμνάσιο Λύκειο Παλλήνης υπό την αιγίδα του Δήμου Κρωπίας. Συμμετείχε επίσης και το 3ο Γυμνάσιο Κορωπίου. Ακούστηκαν τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη, του Σταύρου Ξαρχάκου, του Βασίλη Τσιτσάνη, του Μάνου Χατζιδάκι, παραδοσιακά καθώς και 2 πρωτότυπες δημιουργίες του ΕΝΕΕΓΥΛ Κορωπίου.
https://www.youtube.com/watch?v=sQ9W1kokxlQ
- Συνεκπαίδευση μεταξύ του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου Κορωπίου και του Γυμνασίου της Μονεμβάσιας «Γιάννης Ρίτσος» Συγκεκριμένα, η επιλογή του τόπου, του κάστρου της Μονεμβάσιας (Πλατεία Ελκόμενου Χριστού), συνέβαλε στη δημιουργία ενός ιδιαίτερου και εντυπωσιακού περιβάλλοντος για την πρώτη γνωριμία των δύο σχολείων και της έκφρασής τους μέσω των χορωδιών τους. Η αλληλεπίδραση των δυο σχολείων συνεχίστηκε στο χώρο του Γυμνασίου της Μονεμβάσιας, όπου μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων μουσικής και εικαστικών ενισχύθηκε η δημιουργικότητα, η αυτενέργεια, η ενεργός συμμετοχή και αλληλεπίδραση των μαθητών/τριών στη διαδικασία. Ο σεβασμός στα ανθρώπινα δικαιώματα και στη διαφορετικότητα ήταν κυρίαρχο στοιχείο της συνεργασίας.
https://blogs.sch.gr/teeeidagkor/?p=3229
Τα προγράμματα αυτά, τα οποία συνδύασαν την ειδική και την γενική εκπαίδευση, σχεδιάστηκαν για να προωθήσουν την εκπαιδευτική συμπερίληψη και να εξασφαλίζουν ότι όλοι/ες οι μαθητές/τριες, ανεξαρτήτως των αναγκών τους, έχουν την ευκαιρία να μάθουν και να αναπτυχθούν σε ένα ενιαίο και υποστηρικτικό περιβάλλον. Οι στόχοι που τέθησαν αλλά και τα οφέλη και τα αποτελέσματα που προέκυψαν έπειτα από την αποτίμηση των προγραμμάτων παρουσιάζονται στην συνέχεια και είχαν θετικό αντίκτυπο σε όλους τους εμπλεκόμενους στην σχολική κοινότητα.
Στόχοι των Προγραμμάτων Συνεκπαίδευσης
1. Εξίσωση Εκπαιδευτικών Ευκαιριών:
- Παροχή ίσων ευκαιριών μάθησης σε όλους τους μαθητές/τριες, ανεξαρτήτως των αναγκών τους.
- Διασφάλιση ότι οι μαθητές με αναπηρίες έχουν πρόσβαση στο ίδιο εκπαιδευτικό υλικό και εμπειρίες με τους συνομηλίκους τους χωρίς αναπηρίες.
2. Ανάπτυξη Κοινωνικών Δεξιοτήτων:
- Προώθηση της κοινωνικής αλληλεπίδρασης μεταξύ μαθητών/τριών με και χωρίς αναπηρίες.
- Ενίσχυση των δεξιοτήτων συνεργασίας, κατανόησης και αποδοχής της διαφορετικότητας.
3. Ενίσχυση Ακαδημαϊκής Απόδοσης:
- Παροχή εξατομικευμένης υποστήριξης και διδασκαλίας που ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε μαθητή/τριας.
- Βελτίωση της ακαδημαϊκής επίδοσης μέσω διαφοροποιημένων μεθόδων διδασκαλίας.
4. Προετοιμασία για την Ενσωμάτωση:
- Καλλιέργεια δεξιοτήτων και εμπειριών που βοήθησαν τους μαθητές να ενσωματωθούν πλήρως στις ομάδες.
- Προώθηση της αυτονομίας και της αυτοπεποίθησης των μαθητών.
Οφέλη των Προγραμμάτων Συνεκπαίδευσης
1. Για τους Μαθητές με Αναπηρίες:
- Βελτίωση της αυτοεκτίμησης και της κοινωνικής αποδοχής.
- Πρόσβαση σε πλούσιο και ποικίλο εκπαιδευτικό υλικό και εμπειρίες.
- Ανάπτυξη σημαντικών κοινωνικών δεξιοτήτων μέσω της αλληλεπίδρασης με συνομηλίκους.
2. Για τους Μαθητές χωρίς Αναπηρίες:
- Καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, της ανεκτικότητας και της κατανόησης της διαφορετικότητας.
- Εμπλουτισμός της εκπαιδευτικής εμπειρίας μέσω της ποικιλίας των προοπτικών και εμπειριών.
- Βελτίωση των δεξιοτήτων συνεργασίας και επικοινωνίας.
3. Για τους Εκπαιδευτικούς:
- Ανάπτυξη νέων διδακτικών μεθόδων και πρακτικών.
- Βελτίωση της επαγγελματικής τους ικανοποίησης μέσω της παρακολούθησης της προόδου όλων των μαθητών.
- Ενίσχυση των δεξιοτήτων διαφοροποιημένης διδασκαλίας.
Αποτελέσματα από την Υλοποίηση Προγραμμάτων Συνεκπαίδευσης
1. Ακαδημαϊκή Εξέλιξη: Οι μαθητές με αναπηρίες έδειξαν βελτίωση στην ακαδημαϊκή τους επίδοση και οι μαθητές χωρίς αναπηρίες επωφελήθηκαν από την διαφοροποιημένη διδασκαλία.
2. Κοινωνική Ενσωμάτωση: Βελτιώθηκαν οι σχέσεις μεταξύ των μαθητών/τριών και μείωθηκαν τα φαινόμενα σχολικής βίας και περιθωριοποίησης. Παρατηρήθηκε ανάπτυξη της ενσυναίσθησης, της αυτοεκτίμησης και των κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών/τριών.
3. Ολική Εκπαιδευτική Κουλτούρα: Διαδόθηκε η κουλτούρα της συμπερίληψης και παρατηρήθηκε ενίσχυση της αποδοχής της διαφορετικότητας στα σχολεία γενικής εκπαίδευσης. Με τη συμμετοχή των μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών στις δράσεις αποδείχτηκε ότι μπορούν να ξεπεραστούν τα εμπόδια και να ενώθούν ανθρώπους από διαφορετικά υπόβαθρα και διαφορετικές εκπαιδευτικές προσεγγίσεις.
Η συμπερίληψη είναι ο πυρήνας των προγραμμάτων συνεκπαίδευσης, καθώς προάγει την ιδέα ότι όλοι οι μαθητές, ανεξαρτήτως των αναγκών τους, πρέπει να έχουν πρόσβαση σε ένα δίκαιο και υποστηρικτικό περιβάλλον μάθησης. Η συνεκπαίδευση ενσαρκώνει τις αρχές της συμπερίληψης, προωθώντας την ισότητα, την αποδοχή της διαφορετικότητας, τη δικαιοσύνη και την πρόσβαση σε όλους τους μαθητές. Αυτό οδηγεί σε μια πιο δίκαιη και ισότιμη κοινωνία, όπου η διαφορετικότητα θεωρείται πηγή δύναμης και πλούτου. Πληροφορίες για τις δράσεις που πραγματοποιήθηκαν θα βρείτε στους παρακάτω συνδέσμους:
https://blogs.sch.gr/teeeidagkor/?p=3319
https://blogs.sch.gr/teeeidagkor/?p=3352
https://blogs.sch.gr/teeeidagkor/?p=3229