Ενσωμάτωση Μαθητών/τριών σε Ειδικά Projects Σχολικών Εκδηλώσεων

Καλή Πρακτική: Ενσωμάτωση Μαθητών/τριών με Δυσκολίες στην συμπεριφορά και Χαμηλό Ενδιαφέρον για Μάθηση σε Ειδικά Projects Σχολικών Εκδηλώσεων

Η ενσωμάτωση μαθητών/τριών με συμπεριφορικές δυσκολίες και χαμηλό ενδιαφέρον για μάθηση αποτελεί μια σημαντική πρόκληση για τα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο – Λύκειο Κορωπίου, αναπτύξαμε μια επιτυχημένη προσέγγιση για την αντιμετώπιση αυτής της πρόκλησης μέσω της εμπλοκής των μαθητών σε ειδικά projects κατά τη διάρκεια των σχολικών εκδηλώσεων.

Περιγραφή της Πρακτικής: Στόχος της πρακτικής αυτής είναι η αξιοποίηση των ιδιαίτερων δεξιοτήτων και ενδιαφερόντων των μαθητών/τριών με χαμηλό κίνητρο μάθησης και συμπεριφορικές δυσκολίες, και η ανάληψη ενεργών ρόλων σε σχολικές εκδηλώσεις ως βοηθοί σκηνής, ηχολήπτες και stage managers. Η συμμετοχή τους σε αυτές τις θέσεις ευθύνης και δημιουργικότητας συμβάλλει στην ανάπτυξη θετικών συμπεριφορών, στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησής και αυτοεικόνας τους.

Εφαρμογή της Πρακτικής: Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, οι μαθητές/τριες επιλέγονται για τη συμμετοχή τους στα ειδικά projects με βάση τις προσωπικές τους ικανότητες και ενδιαφέροντα. Συγκεκριμένα, μαθητές/τριες που είχαν επιδείξει διαταρακτική συμπεριφορά και αδιαφορία για τα μαθήματα, ενσωματώθηκαν επιτυχώς σε ρόλους βοηθών σκηνής και ηχοληπτών. Η επιτυχία αυτής της πρακτικής βασίστηκε σε μια δομημένη και υποστηρικτική προσέγγιση, που περιλάμβανε τα εξής βήματα:

  1. Προετοιμασία και Εκπαίδευση: Οι μαθητές/τριες έλαβαν βασική εκπαίδευση σχετικά με τις αρμοδιότητες και τις απαιτήσεις των ρόλων τους. Ειδικοί εκπαιδευτικοί και επαγγελματίες από το χώρο των εκδηλώσεων ανέλαβαν την εκπαίδευση τους, προσφέροντας πρακτική καθοδήγηση και υποστήριξη. Οι συμμετέχοντες συμφώνησαν και δεσμεύτηκαν στους κανόνες της συμμετοχής στα projects.
  2. Συνεχής Υποστήριξη: Κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων, οι μαθητές/τριες είχαν τη συνεχή υποστήριξη των εκπαιδευτικών και των επαγγελματιών. Αυτό εξασφάλιζε την ομαλή εκτέλεση των καθηκόντων τους και ενίσχυε το αίσθημα ασφάλειας και αυτοπεποίθησης.
  3. Ανατροφοδότηση και Ενίσχυση: Μετά από κάθε εκδήλωση, οι μαθητές/τριες λάμβαναν ανατροφοδότηση σχετικά με την απόδοσή τους. Οι θετικές παρατηρήσεις και η αναγνώριση της προσπάθειάς τους συνέβαλαν στην ανάπτυξη μιας θετικής εικόνας για τον εαυτό τους.

Αποτελέσματα: Η εφαρμογή αυτής της πρακτικής είχε θετικά αποτελέσματα τόσο για τους/τις μαθητές/τριες όσο και για το σχολείο συνολικά. Οι μαθητές/τριες που συμμετείχαν ανέπτυξαν σημαντικές δεξιότητες όπως η υπευθυνότητα, η συνεργασία και η δημιουργικότητα. Η εμπειρία τους ενίσχυσε την αυτοεκτίμηση και μείωσε τις διαταρακτικές τους συμπεριφορές, καθώς βρήκαν ενδιαφέροντα και κίνητρα μέσα από τη συμμετοχή τους στις εκδηλώσεις. Ταυτόχρονα αυξήθηκε το ενδιαφέρον τους για μάθηση και ελαττώθηκε η πιθανότητα σχολικής διαρροής.

Συμπεράσματα και Προτάσεις: Η πρακτική αυτή αποδεικνύει ότι η παροχή ευκαιριών για ενεργό συμμετοχή και ανάληψη ευθυνών μπορεί να έχει θετικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη των μαθητών/τριων. Προτείνεται η επέκταση αυτής της προσέγγισης σε περισσότερα σχολεία, με την παροχή εκπαίδευσης και υποστήριξης στους μαθητές/τριες για την ανάπτυξη δεξιοτήτων που είναι χρήσιμες όχι μόνο για τις σχολικές εκδηλώσεις αλλά και για την μετέπειτα επαγγελματική τους σταδιοδρομία.

Η συνεχής αξιολόγηση και βελτίωση της πρακτικής, σε συνδυασμό με τη συνεργασία των εκπαιδευτικών και των επαγγελματιών, θα διασφαλίσει την επιτυχία και την επέκταση αυτής της πρωτοβουλίας, προσφέροντας στους μαθητές/τριες τις απαραίτητες ευκαιρίες για προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση