Δημοσιευμένο στην κατηγορία Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ Α΄ στις 11 Οκτ 2011
1η διδακτική ώρα:
Εκτυπώνουμε το αρχείο “4πλευρα” και δίνουμε σε κάθε διάδα μαθητών ένα ή δύο διαφορετικά σχήματα να τα κόψουν ακριβώς στο περίγραμμα τους και το φύλλο εργασίας f_1 . Τα ονομάζουν πχ ΑΒΓΔ και σημειώνουν τα στοιχεία τους όπως κορυφές, πλευρές, γωνίες στο ΦΕ. Σχεδιάζουν και ονομάζουν τις διαγώνιες τους. Ζητάμε να παρατηρήσουν τι κοινό έχουν όλα αυτά τα διαφορετικά σχήματα. Το κοινό αυτό χαρακτηριστικό τους, “τετράπλευρα” το βάζουν τίτλο στο φύλλο εργασίας τους. Στη συνέχεια ζητάμε από τους μαθητές να χρησιμοποιήσουν τα γεωμετρικά τους όργανα , για να μετρήσουν και να συμπεράνουν τυχόν σχέσεις μεταξύ των πλευρών , γωνιών, των διαγωνίων των τετραπλεύρων και των μερών των διαγωνίων των σχημάτων. Συμπληρώνουν τη λίστα που ακολουθεί στο φύλλο εργασίας με τις ιδιότητες για το δικό τους σχήμα, όπως: “έχει τις απέναντι πλευρές ίσες” , “έχει τις απέναντι γωνίες ίσες” , “οι διαγώνιες διχοτομούνται” Κόβουν τις επιλεγμένες προτάσεις και φτιάχνουν σε ένα κολάζ το σχήμα και τις προτάσεις με τις ιδιότητες του. Το τελευταίο μέρος μπορεί να δοθεί εργασία για το σπίτι.
2η διδακτική ώρα:
α)Η κάθε ομάδα παρουσιάζει την εργασία της στην τάξη.
Εναλλακτικά χρησιμοποιούμε τον διαδραστικό πίνακα εφ όσον υπάρχει. Εχουμε ετοιμάσει το αρχείο tetrapleyra έτσι ώστε σε κάθε σελίδα του να έχουμε όλες τις προτάσεις και από ένα σχήμα. Ζητάμε να επιλέξουν για το σχήμα τους τις ανάλογες προτάσεις και ομαδοποιούμε το σχήμα με τις προτάσεις που το περιγράφουν. Σε όσα σχήματα χρειάζεται να επιβεβαιωθούν οι μετρήσεις τους, χρησιμοποιούν τα γεωμετρικά όργανα του διαδραστικού πίνακα .
β) Στη συνέχεια ζητάμε να βρουν ποια -ποιες από τις ιδιότητες είναι χαρακτηριστική-ές για το δικό τους σχήμα και ποια κοινή με άλλα και προχωρούν σε ομαδοποίηση των σχημάτων. Αρχικά ίσως τα χωρίσουν σε δύο ομάδες τα τραπέζια (δύο μόνο πλευρές παράλληλες) και τα παραλληλόγραμμα (ανά δύο πλευρές παράλληλες). Με αυτό τον τρόπο διαχωρίζουν κάποιες από τις προτάσεις για τον ορισμό των σχημάτων και τις υπόλοιπες για τις ιδιότητές τους.
Αναμενόμενο είναι να φτιάξουν έναν εννοιολογικό χάρτη όπως:
ή
Παίζουμε με τα τετράπλευρα;
Μεταχηματισμοί τετραπλεύρων
Περισσότερες διερευνήσεις στα τετράπλευρα