Εργαστήρια δεξιοτήτων που θα εκπονηθούν στο Νηπιαγωγείο Νεροκούρου κατά τη σχολική χρονιά 2024-‘25
1ος θεματικός κύκλος: Ζω καλύτερα-ΕΥΖΗΝ
Τίτλος προγράμαμτος: “Οι ιππότες της οδικής ασφάλειας ”
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ιππότες της Οδικής Ασφάλειας» αποτελεί μία εισαγωγή των παιδιών στο θέμα της οδικής ασφάλειας, το οποίο προσεγγίζεται μέσα από βιωματικές δραστηριότητες. Βασικό εργαλείο αποτελεί το βιβλίο “Γίνε Ιππότης της Οδικής Ασφάλειας” με πρωταγωνιστή τον Ιππότη Ευγένιο, ο οποίος καλεί τα παιδιά να συμμαχήσουν μαζί του και να ιδρύσουν το Τάγμα των Ιπποτών της Οδικής Ασφάλειας. Το βιβλίο λειτουργεί επικουρικά στην ενίσχυση των γνώσεων των μαθητών όσον αφορά την ασφαλή τους μετακίνηση ως πεζοί και επιβάτες (μαθαίνω να διασχίζω με ασφάλεια το δρόμο, τα φανάρια, τα σήματα οδικής κυκλοφορίας, την σωστή συμπεριφορά ως επιβάτης οχήματος Ι.Χ. και ΜΜΜ).
2ος Θεματικός κύκλος: Φροντίζω το περιβάλλον
Τίτλος προγράμματος: ” Υγιή παιδιά, υγιής πλανήτης”, WWF
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Υγιή παιδιά, υγιής πλανήτης» αποτελεί μία πρόταση που στοχεύει στη σύνδεση των διατροφικών συνηθείων με τη προστασία του περιβάλλοντος. Μέσα από μία σειρά 11 δραστηριοτήτων, οι μαθητές/τριες πληροφορούνται για τα είδη των τροφών και τις θρεπτικές τους αξίες βάσει της μεσογειακής διατροφής, συνδυάζοντας τα στοιχεία αυτά με τη βιωσιμότητα του περιβάλλοντος, με στόχο να υιοθετήσουν διατροφικές συνήθειες υγιεινές και περιβαλλοντικά ορθές, οι οποίες θα συνδέονται με τη μεσογειακή διατροφή.
3ος Θεματικός Κύκλος: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική συναίσθηση και Ευθύνη
Τίτλος προγράμματος: ” Φροντίζω και ενεργώ για το πάρκο της γειτονιάς”
Το παρόν Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων ανήκει στη Θεματική Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη.
Στα πλαίσια μιας δημοκρατικής και πολυπολιτισμικής κοινωνίας η ανάγκη για συνεργασία, σεβασμό, αποδοχή του άλλου και επίλυση προβλημάτων καθίσταται απαραίτητη. Η έννοια του Εθελοντισμού είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις ανάγκες αλλά και το ήθος του κάθε ατόμου που εμπλέκεται σε δράσεις προκειμένου να βελτιώσει και να αναλάβει τον ρόλο του ενεργού πολίτη που ενδιαφέρεται για την κοινωνία που τον περιβάλλει και που αποτελεί μέλος της. Tο παρόν Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων βασίζεται στην εκμάθηση μέσω επίλυσης προβλήματος, καθώς τα παιδιά ξεκινώντας από το πρόβλημα, διερευνούν, δοκιμάζουν, ανακαλύπτουν και σχεδιάζουν δράσεις προκειμένου να οδηγηθούν στη λύση.
4ος Θεματικός Κύκλος: Δημιουργώ και καινοτομώ . Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία.
Τίτλος προγράμματος: “Το ρομπότ στην υπηρεσία της ανακύκλωσης”
Στόχος μας είναι η ανάπτυξη βασικών προγραμματικών δεξιοτήτων και υπολογιστικής σκέψης για παιδιά προσχολικής ηλικίας ,με παιγνιώδη και βιωματικό τρόπο ,αρχικά unplugged και στη συνέχεια με τη βοήθεια λογισμικού. Οι δραστηριότητες είναι βιωματικές, επιδαπέδιες και επιτραπέζιες, ενταγμένες σε εκπαιδευτικό σενάριο.
Στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού προγράμματος σχετικά με την Ανακύκλωση , τα παιδιά του 6ου Νηπιαγωγείου Ρόδου ,είναι τα ίδια ρομπότ-μικροί ανακυκλωτές και προσπαθούν να βοηθήσουν το δάσος μέσα από τη δράση : ανακύκλωση. Ακολουθούν συγκεκριμένα βήματα πάνω σε δάπεδο με τετράγωνα πλακάκια όπου μαζεύουν τα ανακυκλώσιμα υλικά(χαρτί-γυαλί-αλουμίνιο-πλαστικό). Στη συνέχεια κατασκευάζουμε στην τάξη με ανακυκλωμένα υλικά, τα δικά μας ρομπότ. Με το ρομπότ-κατασκευή ,το κάθε παιδί ,ακολουθώντας συγκεκριμένες οδηγίες ξεχωρίζει τα ανακυκλώσιμα υλικά από τα υπόλοιπα απορρίμματα.
Στο τέλος υπάρχει επιβράβευση. Το παιχνίδι συνεχίζεται με χρήση λογισμικών στο computer της τάξης.
Εργαστήρια δεξιοτήτων που θα εκπονηθούν στο Νηπιαγωγείο Νεροκούρου κατά τη σχολική χρονιά 2023-‘24
1ος θεματικός κύκλος: Ζω καλύτερα-ΕΥΖΗΝ
Τίτλος προγράμαμτος: «Ο πυξιδούλης και η πυξιδούλα στο νηπιαγωγείο» /
ΠΥΞΙΔΑ – ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΤΗΣ ΕΞΑΡΤΗΣΗΣ ΑΠΟ ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ ΚΑΙ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ο «Πυξιδούλης και η Πυξιδούλα στο νηπιαγωγείο» είναι ένα πρόγραμμα πρόληψης και αγωγής υγείας που σχεδιάστηκε από το Κέντρο Πρόληψης .Πυξίδα με στόχο την εφαρμογή προγραμμάτων πρόληψης στην προσχολική ηλικία σύμφωνα με την ελληνική πραγματικότητα. Η νηπιακή ηλικία αποτελεί μια κατάλληλη και γόνιμη περίοδο για την ανάπτυξη παρεμβάσεων πρόληψης. Πρόκειται για ένα δομημένο υλικό, με σαφείς στόχους και μεθοδολογία, που προσφέρει στους/στις νηπιαγωγούς τρόπους ανάπτυξης συγκεκριμένων θεμάτων, που αφορούν στην καλλιέργεια συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών (επικοινωνία, αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων, ενίσχυση της αυτοεκτίμησης)και στη διαχείριση θεμάτων ψυχικής υγείας στη νηπιακή ηλικία.
2ος Θεματικός κύκλος: Φροντίζω το περιβάλλον
Τίτλος προγράμματος: “ΕΥ ΖΩΩΝ: Μαθαίνοντας να ζούμε με τα ζώα. Δράσεις για την ευαισθητοποίηση παιδιών, γονιών και εκπαιδευτικών απέναντι στα ζώα συντροφιάς”
Ο σκοπός του προγράμματος με τίτλο: «Μαθαίνοντας να ζούμε με τα ζώα: Δράσεις για την ευαισθητοποίηση παιδιών, γονιών και εκπαιδευτικών απέναντι στα ζώα συντροφιάς» είναι διττός:
- Η διερεύνηση των στάσεων και αντιλήψεων των μικρών μαθητών/τριών, των γονιών και των εκπαιδευτικών για τα ζώα συντροφιάς πριν και μετά την εφαρμογή προγράμματος.
- Η κατάρτιση επιστημονικού-εκπαιδευτικού προγράμματος με στόχο οι προαναφερθείσες ομάδες: α) να έρθουν σε επαφή με νέα γνώση αναφορικά με τη διαμόρφωση στάσεων, αξιών και προσδοκώμενων συμπεριφορών απέναντι στα ζώα και β) να αναγνωρίσουν τα οφέλη της αλληλεπίδρασης με τα ζώα, με απώτερο στόχο τη μείωση του άγχους των μαθητών, των γονιών και των εκπαιδευτικών αναφορικά με την ασφάλειά τους.
https://blogs.sch.gr/nipnerocha/files/2024/11/ΕΥζώων-παρουσιαση.pptx
3ος Θεματικός Κύκλος: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική συναίσθηση και Ευθύνη
Τίτλος προγράμματος: “ΝΗΠΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΒΗΜΑ ΣΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ”
Το εργαστήριο δεξιοτήτων : Νηπίων παιδεία το πρώτο βήμα προς τη δημοκρατία, εμπλέκει τα παιδιά σε δραστηριότητες, που προωθούν τις παρακάτω έννοιες :
Αλληλοσεβασμός και σεβασμός στη διαφορετικότητα, συνεργασία /συνεργατικότητα»,αντιμετώπιση διακρίσεων κοινωνική ευαισθησία, ενίσχυση της ομαδικής συνοχής και της αυτοεκτίμησης, προώθηση της συνεργασίας και της δημιουργικής συνύπαρξης. Ανάπτυξη σεβασμού για τους άλλους, επίλυση προβλημάτων συνεργατικά και δημιουργικά. Ανάπτυξη κριτικής σκέψης. αναγνώριση προκαταλήψεων και αδικιών και τρόπων αντίδρασης, καλλιέργεια της εν συναίσθησης και κατανόηση της διαφορετικότητας. Ευαισθητοποίηση σε θέματα που άπτονται των ανθρωπίνων σχέσεων με στόχο τη διαμόρφωση ανθρωπιστικής συνείδησης. Ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας και αλληλεγγύης. Διαχείριση συγκρουσιακών καταστάσεων.
4ος Θεματικός Κύκλος: Δημιουργώ και καινοτομώ . Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία.
Τίτλος προγράμματος : “Οι μικροί εξερευνητές”
Oι «Μικροί Εξερευνητές» είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα STEM-STE(Α)M (Science, Technology, Engineering, το Α αναφέρεται σε όλα τα αντικείμενα συμπεριλαμβανόμενης και της τέχνης-Art, Mathematics) και αποσκοπεί στο να προετοιμάσει τους μαθητές της προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας να αναπτύξουν δεξιότητες απαραίτητες για το μελλοντικό ρόλο τους ως πολίτες του κόσμου. Η εφαρμογή του προγράμματος παρέχει πλούσια ερεθίσματα και αμβλύνει ανισότητες, προσπαθώντας να αρχίσει το ταξίδι της γνώσης από την ίδια αφετηρία για όλους τους μαθητές. Ο σκοπός αυτός υλοποιείται με τη δημιουργία ενός μαθησιακού περιβάλλοντος, όπου οι μαθητές εξερευνούν, ανακαλύπτουν, οικοδομούν τη γνώση με τη χρήση πραγματικών προβλημάτων και καταστάσεων, οι οποίες σχετίζονται με τα βιώματά τους (PCAST, President’s Council of Advisors on-Science and Technology, 2010)
https://blogs.sch.gr/nipnerocha/files/2024/11/Πώς-μάθαμε-για-τα-μνημεία-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ.pptx
Εργαστήρια δεξιοτήτων που θα εκπονηθούν στο Νηπιαγωγείο Νεροκούρου κατά τη σχολική χρονιά 2022-‘23
1ος θεματικός κύκλος: Ζω καλύτερα-ΕΥΖΗΝ
Τίτλος προγράμματος: «Γνωρίζω το σώμα μου», Μήττα Αγορίτσα
Εντάσσεται στον κύκλο «Ζω καλύτερα- Ευ Ζην» στην θεματική ενότητα «Γνωρίζω το σώμα μου” και στηρίζεται στην καθοδηγούμενη-συνεργατική και ανακαλυπτική μάθηση, μέσω της οποίας προωθούνται οι ψηφιακές δεξιότητες αλλά και οι δεξιότητες μάθησης .
Όσον αφορά τις δεξιότητες μάθησης μέσω των εργαστήριων /προωθούνται οι: Δημιουργικότητα, Επικοινωνία, Κριτική σκέψη, Συνεργασία Ψηφιακή επικοινωνία, Ψηφιακή συνεργασία, Ψηφιακή δημιουργικότητα, Ψηφιακή κριτική σκέψη, Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας) και οι στις ψηφιακές δεξιότητες ο Πληροφορικός γραμματισμός, ο Ψηφιακός γραμματισμός, οι Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, οι Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, οι Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών. Ενεργοποιούνται επίσης, από τις δεξιότητες ζωής η Αυτομέριμνα, οι Κοινωνικές δεξιότητες, η Ενσυναίσθηση και Ευαισθησία,η Προσαρμοστικότητα, η Υπευθυνότητα και από τις δεξιότητες του νου η Οργανωσιακή σκέψη, η Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση προβλημάτων, οι Κατασκευές και παιχνίδια, οι εφαρμογές, Ρουτίνες σκέψης και ο αναστοχασμός .
Ειδικότερα, το πρόγραμμα υποδιαιρείται σε 7 εργαστήρια. Ξεκινώντας, γίνεται ανίχνευση της πρότερης γνώσης των παιδιών όσον αφορά τις έννοιες σώμα και εαυτός. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες σε συνδυασμό με τη χρήση και αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων, τα παιδιά βλέπουν την τοποθέτηση των οργάνων του ανθρώπινου σώματος, τις διαφορετικές λειτουργίες του πεπτικού και αναπνευστικού συστήματος και επιπρόσθετα να προσπαθούν να συνειδητοποιήσουν την ταυτότητα του φύλου τους και να λύσουν σημαντικές απορίες τους, όπως σε τι διαφέρει ένα αγόρι από ένα κορίτσι, τι αλλάζει μεγαλώνοντας κτλ.
Διάρκεια : περίπου 7 εβδομάδες (5 ως 7 εργαστήρια των 2 ή 3 ωρών την εβδομάδα). Περίοδος υλοποίησης: Οκτώβριος-Νοέμβριος 2022.
2ος Θεματικός κύκλος: Φροντίζω το περιβάλλον
Τίτλος προγράμματος: «Ξέρεις για τα Ηφαίστεια, τους Σεισμούς και τα Τσουνάμι ; Μάθε Τώρα πώς να Προστατευτείς» Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ).
Το εν λόγω πρόγραμμα στόχο έχει την έγκυρη και πολύπλευρη ενημέρωση και εκπαίδευση των μαθητών/τριών σε θέματα φυσικών κινδύνων και καταστροφών, μέσω μιας δυναμικής διαδικασίας σε πρακτικό και θεωρητικό επίπεδο που έχει ως επίκεντρο τη βιωματική και πρακτική εξάσκησή τους, ώστε να γνωρίζουν τα φυσικά φαινόμενα και να είναι προετοιμασμένοι για να τα διαχειριστούν.
Οι μαθητές προσεγγίζουν θέματα που σχετίζονται με την Γη και τους φυσικούς κινδύνους (σεισμοί, ηφαίστεια, τσουνάμι κλπ), μέσα από την παρατήρηση και άλλες εξειδικευμένες δραστηριότητες.
Διάρκεια : περίπου 7 εβδομάδες (5 ως 7 εργαστήρια των 2 ή 3 ωρών την εβδομάδα). Περίοδος υλοποίησης: Δεκέμβριος 2022- Ιανουάριος ’23.
3ος Θεματικός Κύκλος: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική συναίσθηση και Ευθύνη
Τίτλος προγράμματος: «Αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα», Βασιλική Μαντζουράτου.
Οι στόχοι του προγράμματος προσδιορίζονται βάσει των Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα και πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με τις εξής κατηγορίες: Δεξιότητες Μάθησης, Δεξιότητες Ζωής, Δεξιότητες του Νου και Δεξιότητες της Τεχνολογίας και της Επιστήμης.
Στο εργαστήριο δίνεται κυρίως έμφαση στις δεξιότητες της κοινωνικής ζωής, στις ρουτίνες σκέψεις και αναστοχασμού και στην παραγωγική μάθηση μέσω των Τεχνών και της δημιουργικότητας. Επιδιώκεται τα παιδιά να κατακτήσουν γνώσεις, να καλλιεργήσουν δεξιότητες και να αναπτύξουν στάσεις σεβασμού στη διαφορετικότητα στον καθημερινό τρόπο ζωής και τη συμπεριφορά τους.
Διάρκεια : περίπου 7 εβδομάδες (5 ως 7 εργαστήρια των 2 ή 3 ωρών την εβδομάδα). Περίοδος υλοποίησης: Φεβρουάριος – Μάρτιος 2023.
4ος Θεματικός Κύκλος: Δημιουργώ και καινοτομώ . Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία.
Τίτλος προγράμματος : «STE(Α)M και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική»
Φορέας / εκπονητής: 3ο ΠΕΚΕΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, Παρασκευή Φώτη
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «STEM και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική», έχει σκοπό να έρθουν σε επαφή οι μαθητές/-ήτριες του Νηπιαγωγείου και της πρώτης τάξης του Δημοτικού Σχολείου με θέματα που αφορούν την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία.
Στόχοι του εν λόγω προγράμματος είναι τα παιδιά, να κατανοήσουν τα χαρακτηριστικά της μάθησης μέσα από τον προβληματισμό, να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν ένα πρόγραμμα, να εξασκηθούν στον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης, να αναπτύξουν δεξιότητες προσανατολισμού και μέτρησης αποστάσεων και να αναζητήσουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα, όπως ο κύκλος του νερού και η υδροδυναμική.
Διάρκεια : περίπου 7 εβδομάδες (5 ως 7 εργαστήρια των 2 ή 3 ωρών την εβδομάδα). Περίοδος υλοποίησης: Απρίλιος –Μάιος 2023.
Τα εργαστήρια δεξιοτήτων θα εκπονήσουν οι νηπιαγωγοί Μητσοπούλου Κώνσταντίνα, Γκαρνέτα Ελισάβετ, Γλάβα Ευαγγελία , Ψεγιαννάκη Ευαγγελία, υπο το συντονισμό της προϊσταμένης Ψεγιαννάκη Ευαγγελίας.