Εργαστήρια Δεξιοτήτων 2022-2023
Προγραμματισμός σχεδίων δράσης τάξεων
Διάρκεια: Οκτώβριος – Νοέμβριος
Α’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ» Υποθεματική : ΥΓΕΙΑ –ΔΙΑΤΡΟΦΗ-ΑΥΤΟΜΕΡΙΜΝΑ-ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ . Τίτλος: «Η σωστή διατροφή μου δίνει δύναμη πολλή».
Β’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ-ΕΥ ΖΗΝ». Υποθεματική: «ΨΥΧΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑ-ΠΡΟΛΗΨΗ». Τίτλος: « Τα συναισθήματα γίνονται παιχνίδι».
Γ’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ-ΕΥ ΖΗΝ». Υποθεματική: «ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΥ-ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ». Τίτλος: «Γνωρίζω και προσέχω το σώμα μου»
Δ’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ» Υποθεματική : ΥΓΕΙΑ –ΔΙΑΤΡΟΦΗ-ΑΥΤΟΜΕΡΙΜΝΑ-ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ . Τίτλος: «Αποτυπώνοντας τη σωστή οδική συμπεριφορά».
Ε’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ-ΕΥ ΖΗΝ». Υποθεματική: «ΨΥΧΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑ-ΠΡΟΛΗΨΗ». Τίτλος: «Ο μαγικός κόσμος των συναισθημάτων».
ΣΤ’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ-ΕΥ ΖΗΝ». Υποθεματική: «ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΥ-ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ». Τίτλος: «Γνωριμία με το ανθρώπινο σώμα».
Διάρκεια: Δεκέμβριος – Ιανουάριος
Α’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ». Υποθεματική : «ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ-ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ». Τίτλος: «Για το δάσος μαθαίνω δρω και δημιουργώ».
Β’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ». Υποθεματική: «ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ, ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ». Τίτλος: «Σεισμός! Και τώρα τι κάνω;»
Γ’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ». Υποθεματική : «ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ-ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ». Τίτλος: «Μαθητές ξεναγοί, δημοσιογράφοι…».
Δ’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ». Υποθεματική : «ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ-ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ». Τίτλος: « Οι φίλοι μας τα ζώα».
Ε’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ». Υποθεματική: «ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ, ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ». Τίτλος: «Όταν η φύση θυμώνει».
ΣΤ’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ». Υποθεματική: «ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ». Τίτλος: «Κλιματική αλλαγή και τέχνη (Τrash art)».
Διάρκεια: Φεβρουάριος – Μάρτιος
Α’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ». Υποθεματική : « ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ». Τίτλος: «Είμαι παιδί και έχω δικαιώματα».
Β’ τάξη: Θεματική Ενότητα: « ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ» Υποθεμτική: «ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ, ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ». Τίτλος: «Όλοι μαζί στη σχολική ζωή».
Γ’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ». Υποθεματική: «ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ-ΑΛΛΗΛΟΣΕΒΑΣΜΟΣ,ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ». Τίτλος: «Όλοι μαζί στη σχολική ζωή».
Δ’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ». Υποθεματική : «ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ». Τίτλος: «Είμαι παιδί, έχω και εγώ δικαιώματα»
Ε’ τάξη: Θεματική Ενότητα: « ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ» Υποθεματική: «ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ, ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ». Τίτλος: «Μαζί μπορούμε»
ΣΤ’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ». Υποθεματική: «ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ-ΑΛΛΗΛΟΣΕΒΑΣΜΟΣ, ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ». Τίτλος: The walk. Το ταξίδι της μικρής Αμάλ».
Διάρκεια: Απρίλιος – Μάιος
Α’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ». Υποθεματική: «STEM/Εκπαιδευτική Ρομποτική». Τίτλος: «Οι μικροί εξερευνητές».
Β’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ». Υποθεματική: «ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ-ΑΓΩΓΗ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ-ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ». Τίτλος: «Επαγγέλματα του παρελθόντος και του μέλλοντος»
Γ’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ». Υποθεματική: «ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ-ΑΓΩΓΗ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ-ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ». Τίτλος: «Στην τσέπη…χαρτζιλίκι».
Δ’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ». Υποθεματική : « STEM/Εκπαιδευτική Ρομποτική». Τίτλος: «Τα ρομπότ στην υπηρεσία της ανακύκλωσης».
Ε’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ». Υποθεματική : « STEM/Εκπαιδευτική Ρομποτική». Τίτλος: « Κινούμενες εικόνες»
ΣΤ’ τάξη: Θεματική Ενότητα: «ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ». Yποθεματική: «ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ-ΑΓΩΓΗ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ-ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ». Τίτλος: «Ανακαλύπτοντας το STEM».
Λίγα Λόγια για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων
Τα εργαστήρια δεξιοτήτων είναι ένα διδακτικό αντικείμενο που προστέθηκε στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κατά τον τρέχον σχολικό έτος 2021-22 και στοχεύει στην ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές και στις μαθήτριες. Με τα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» δημιουργείται μια μόνιμη ζώνη, εργαστηριακής, συνεργατικής, διερευνητικής μάθησης. Ταυτοχρόνως εισάγονται νέοι θεματικοί κύκλοι, όπως είναι η ενσυναίσθηση, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, τα ψηφιακά περιβάλλοντα της επιστήμης, της επικοινωνίας και της διακυβέρνησης.
Το διδακτικό αντικείμενο των εργαστηρίων δεξιοτήτων αφορά σε 4 θεματικές ενότητες, οι οποίες περιλαμβάνουν επιμέρους θέματα όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα. Κάθε τάξη θα ασχοληθεί με τα θέματα όπως φαίνονται στην παρακάτω εικόνα.
Κατά τη διάρκεια της χρονιάς οι μαθητές κάθε τάξης θα παρακολουθήσουν εργαστήρια και από τις 4 θεματικές ενότητες. Κάθε πρόγραμμα- θέμα καθεμιάς από τις 4 θεματικές ενότητες διαρκεί ως επτά (7) εργαστηριακές συναντήσεις. Συνολικά λοιπόν, οι μαθητές θα παρακολουθήσουν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς έως 28 εργαστηριακές συναντήσεις.