Πενήντα χρόνια ζωής κλείνει σήμερα το πιο νεωτεριστικό μικρό αυτοκίνητο όλων των εποχών, το Μini. Κατασκευάζεται πλέον από την ΒΜW, αλλά το πρώτο βγήκε στις 8 Μαΐου 1959 από το εργοστάσιο της ΒritishΜotor Corporation (ΒΜC) στο Λόνγκμπριτζ, σχεδιασμένο από τον Ελληνοβρετανό Αλέξανδρο Ισηγόνη.
Ήταν σπουδαίο στο οδήγημα, με κλασικό σχέδιο, επαναστατικό, υπεράνω κοινωνικών τάξεων και αγαπήθηκε πολύ. Ακολούθησαν μέχρι σήμερα άλλα 5.378.775 αντίτυπά του και αποτέλεσε πρότυπο για σχεδόν όλα τα μετέπειτα μικρά αυτοκίνητα. Ουδέποτε όμως απέδωσε πολλά χρήματα στους κατασκευαστές του. Όπως το χόβερκραφτ και το Κονκόρντ, το Μini έφτασε να συμβολίζει την πίστη των Βρετανών στην τεχνολογία- και την αποτυχία τους να μετατρέψουν την πίστη αυτή σε χρήμα. Ο δημιουργός του ήταν ο ελληνικής καταγωγής σχεδιαστής Αλέξανδρος (Άλεκ) Ισηγόνης, ο οποίος είχε φτάσει στη Βρετανία το 1923, πρόσφυγας από τη Σμύρνη (σχεδίασε επίσης τα Μorris Μinor και Αustin 1100). Στο απόγειο της δόξας του χρίστηκε ιππότης και η επινοητικότητά του είχε συγκριθεί με εκείνη του Ντα Βίντσι. Το 1970 η Βασιλική Ακαδημία διοργάνωσε μια έκθεση με τα σκίτσα του.
Οι μπροστινοί τροχοί
Με το Μini, ο Ισηγόνης θέλησε να εφαρμόσει την αρχή ότι ένα μικρό αυτοκίνητο οφείλει να προσφέρει τον περισσότερο από τον χώρο του στους επιβάτες και τις αποσκευές τους. Είχε την ιδέα να απαλλαγεί από τον άξονα που έστελνε την κίνηση στους πίσω τροχούς και έπαιρνε χώρο από την καμπίνα, γι΄ αυτό έδωσε στο αυτοκίνητό του κίνηση στους μπροστινούς τροχούς. Γύρισε τη μηχανή για να κάνει πιο κοντό το καπό. Έβαλε το κιβώτιο ταχυτήτων-που συνήθως τοποθετούνταν στο τέλος της μηχανής και θα έκανε έτσι το αυτοκίνητο πολύ πλατύ- στο κάρτερ, όπου βρίσκεται το λάδι της μηχανής. Έβαλε τους τροχούς άκρη άκρη στις τέσσερις γωνίες του αυτοκινήτου και τους έκανε μικρότερους παρά ποτέ- έτσι οι θόλοι των τροχών δεν εισχωρούσαν πολύ στο αυτοκίνητο. Το Μini είχε κώνους από καουτσούκ, αντί για αναρτήσεις με ελατήρια, οι οποίοι λειτουργούσαν μάλιστα πολύ καλά. Και το εσωτερικό του ήταν εξίσου λειτουργικό. Το Μini αγαπήθηκε πολύ, όμως τα πλέον των πέντε εκατ. οχήματα που πούλησε πρέπει να συγκριθούν με τα 32 εκατ. που πούλησε η Τoyota Corolla, ακόμη και με τα 8 εκατ. που πούλησε το Renault 4- αμφότερα σχεδόν σύγχρονα του Μini και πολύ πιο αποδοτικά, από οικονομικής πλευράς, για τους κατασκευαστές τους. Αποτελεί ειρωνεία το γεγονός ότι η ΒΜW, μια από τις πιο συντηρητικές εταιρείες αυτοκινήτων στον κόσμο, κατέληξε να κατέχει μία από τις πιο επαναστατικές μάρκες.
Δέκα «μίνι» πράγματα
Ο σερ Άλεκ Ισηγόνης έκανε το πρώτο σχέδιό του για το Μini πάνω σε μια χαρτοπετσέτα στην Ελβετία Το 1961 απαγορεύτηκε στον οδηγό αγώνων Στίρλινγκ Μος να οδηγεί για έναν χρόνο επειδή συνελήφθη να τρέχει με υπερβολική ταχύτητα με ένα Μini Το 1964, η ΒΜC δοκίμασε ένα Μini 2,3 λίτρων με μηχανές και μπροστά και πίσω. Ήταν τόσο γρήγορο ώστε η παραγωγή του εγκαταλείφθηκε Μια φήμη θέλει τον Ισηγόνη να σχεδίασε τις θήκες στις πόρτες του αρχικού Μini ώστε να χωρούν ένα μπουκάλι τζιν και αρκετά τόνικ Πόσοι άνθρωποι χωρούν μέσα σ΄ ένα Μini; Το ρεκόρ είναι 66 Η μεγαλύτερη φάλαγγα από Μini περιελάμβανε 269 αυτοκίνητα Η Τζόαν Ουέστλεϊκ ήταν το πρώτο πρόσωπο που γεννήθηκε μέσα σ΄ ένα Μini Ο ηθοποιός Κέβιν Σπέισι πλήρωσε κάποτε 130.000 δολάρια για το τελευταίο κλασικό Μini Cooper που κατασκευάστηκε Ο διασημότερος άνθρωπος που έχασε τη ζωή του σε ένα Μini ήταν ο Μαρκ Μπόλαν του συγκροτήματος Τ Rex, ο οποίος σκοτώθηκε σε τροχαίο μ΄ ένα 1275 GΤ Η συναρπαστική διαφυγή μέσω των υπονόμων του Τορίνο με Μini Cooper γεμάτα ράβδους χρυσό στην ταινία «Ληστεία α λα ιταλικά» (Τhe Ιtalian Job) κινηματογραφήθηκε στο Κόβεντρι
● ΠΙΤΕΡ ΣΕΛΕΡΣ: Τα χρήματα δεν στάθηκαν εμπόδιο όταν ζήτησε από την εταιρεία Ηoopers, που μετασκεύαζε πολυτελή αυτοκίνητα, να προσαρμόσει σ΄ ένα Μini τα μπροστινά φανάρια της Βentley και ηλεκτρικά παράθυρα. Το κόστος έφτασε τις 2.600 στερλίνες. Ο Σέλερς χάρισε αργότερα ένα Μini στη δεύτερη σύζυγό του, την Μπριτ Έκλαντ. ● ΤΖΟΡΤΖ ΧΑΡΙΣΟΝ: Όλοι οι Μπιτλς είχαν Μini. Ο Χάρισον απέκτησε το δικό του Cooper S το 1965 και σύντομα το γέμισε ψυχεδελικά σχέδια για τον πρωταγωνιστικό του ρόλο στην ταινία «Μagical Μystery Τour». Το Μini τού Ρίνγκο ήταν ένα χάτσμπακ αρκετά μεγάλο για να χωράει την ντραμς του. ● ΜΑΝΤΟΝΑ: Στη σύντομη «θητεία» της ως ράπερ έφτιαξε έναν στίχο για το αυτοκίνητό της: «Ι drive my Μini Cooper. Αnd Ι΄m feeling super- dooper». ● ΜΕΡΙ ΚΟΥΑΝΤ: Μερικοί τής πιστώνουν ότι επινόησε τη μίνι φούστα και είχε προφανώς εμπνευστεί από το αυτοκίνητο επειδή, όπως έχει πει: «Κανένα από τα δύο δεν είναι μακρύτερο απ΄ ό,τι είναι απολύτως απαραίτητο».