no rotate image set no rotate image set no rotate image set no rotate image set

Η Σχολική Βιβλιοθήκη ως φορέας παροχής πληροφόρησης, κοινωνικής και πολιτισμικής ανάπτυξης

Συγγραφέας: | 29/09/2012
| Κανένα σχόλιο |

Το παρόν κείμενο αποτελεί απόσπασμα από εισήγηση στο 3ο Συνέδριο «Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης» που διοργάνωσε η Ένωση Ελλήνων Φυσικών στην Αθήνα, 21-22/9/2012.

Η Σχολική  Βιβλιοθήκη  ως φορέας  παροχής πληροφόρησης, κοινωνικής και πολιτισμικής ανάπτυξης

ΣΩΤΗΡΙΑ ΜΠΕΝΑΚΗ, ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ – ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ 4ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΘΗΒΑΣ

ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΠΟΥΛΟΥ, ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ –ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΟΣ  6ου ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

[…] Η ίδρυση, η οργάνωση  και η λειτουργία Σχολικών Βιβλιοθηκών είναι ένας σημαντικός παράγοντας πραγματοποίησης των εκπαιδευτικών στόχων, όπως τίθενται, από την αποστολή του σχολείου και του αναλυτικού προγράμματος. Οι σημαντικότεροι στόχοι μιας Σχολικής Βιβλιοθήκης είναι: η στήριξη των ενδιαφερόντων των μαθητών/τριών που είτε σχετίζονται  είτε όχι με τα μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος, η στήριξη των επαγγελματικών και επιστημονικών ενδιαφερόντων του εκπαιδευτικού προσωπικού, η καλλιέργεια της αισθητικής αγωγής των μαθητών, η διεύρυνση των γνώσεων και η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας των παιδιών, έτσι ώστε να αποκτήσουν ενδιαφέρον και αγάπη για το καλό βιβλίο (Σαϊτης Χρ., Σαίτη Άνν., 2002).

Ειδικότερα, επιδιώκεται οι μαθητές μέσα στη Σχολική Βιβλιοθήκη:

  • Να έρθουν σε επαφή με μεθόδους έρευνας και να αναπτύξουν ικανότητες έρευνας, συλλογής, αξιολόγησης και ορθής χρήσης της πληροφορίας
  • Να γνωρίσουν τους τομείς που καλύπτει η βιβλιοθήκη και να μάθουν να χρησιμοποιούν τον κατάλογο, τα ράφια και να αντλούν πληροφορίες από τα βιβλία και τα σύγχρονα μέσα πληροφόρησης. Παράλληλα να αποκτήσουν πολιτιστική διαπαιδαγώγηση διοργανώνοντας εκδηλώσεις για τη διάδοση του βιβλίου και των πολιτιστικών αγαθών.
  • Να  επικοινωνήσουν με την ποιητική τέχνη  Ελλήνων και ξένων ποιητών και να εκτιμήσουν τα στοιχεία που συνιστούν την ιδιοτυπία της.
  • Να ευαισθητοποιηθούν δίνοντας τις ανάλογες κοινωνικές προεκτάσεις σε θέματα και προβλήματα που απασχολούν τη σημερινή κοινωνία και να μάθουν να επινοούν και  να συνθέτουν οι ίδιοι πολυτροπικά κείμενα.

Επιπρόσθετα, έργο των υπευθύνων των Σχολικών Βιβλιοθηκών είναι:

  • Η ανάδειξη της βιβλιοθήκης σε κέντρο μάθησης  χωρίς να μετατρέπεται ο χώρος της σε αίθουσα παραδοσιακής διδασκαλίας
  • Η εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες και τα ηλεκτρονικά μέσα πληροφόρησης
  • Η έμφαση στην αξιοποίηση ανοιχτών περιβαλλόντων και η έμφαση στη νέα κειμενικότητα (δημιουργία κειμένων που σχετίζονται με το διαδίκτυο και με τον Η/Υ ως μέσο επικοινωνίας)
  • Η βιβλιογραφική έρευνα και η αξιοποίηση των πληροφοριών
  • Η επικοινωνιακή σχέση με τον πολιτισμό, την πολιτιστική μας κληρονομιά και την εθνική ταυτότητα μέσα από  τη βιωματική διαδικασία
  • Η ανάπτυξη διαθεματικών δραστηριοτήτων και η εκπόνηση προγραμμάτων πολιτιστικών και εκπαιδευτικών με  εκπαιδευτικούς και μαθητές/ τριες
  • Η προώθηση της ομαδικής εργασίας και συνεργασίας
  • Η ανάδειξη των ιδιαίτερων κλίσεων και δεξιοτήτων των μαθητών
  • Η οργάνωση πολιτιστικών και εκπαιδευτικών εκδηλώσεων

Οι εκπαιδευτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται κατά την υλοποίηση δράσεων μέσα στη Σχολική Βιβλιοθήκη είναι:

  • Παθητικές μέθοδοι αγωγής (προβολή βίντεο, άρθρα, φυλλάδια ενημέρωσης, διαλέξεις)
  • Εκπαιδευτικές μέθοδοι εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δημιουργικής γραφής (γράψιμο διαλόγου, ακροστιχίδας, άρθρου, λεζάντας, κολλάζ, ζωγραφική, συγκέντρωση- σύνθεση υλικού-παρουσίαση προγράμματος)
  • Βιωματικές μέθοδοι που έχουν στόχο τη γνωριμία με τα μέρη του βιβλίου και τη χρήση τους, είδη – χρήση λεξικών και είδη – χρήση εγκυκλοπαίδειας για εκπόνηση εργασιών, πλοήγηση στο διαδίκτυο, κινητές εκθέσεις με λογοτέχνες, μουσειοσκευές, ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και αυτοαντίληψης των μαθητών/τριών της ομάδας, οι οποίοι μέσα από κατάλληλα φύλλα εργασίας και παιχνίδια ρόλων θα γνωρίσουν το ρόλο της βιβλιοθήκης και θα την αξιοποιούν δημιουργικά στον ελεύθερο χρόνο τους αλλά και δια βίου

Από τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό ότι η Σχολική Βιβλιοθήκη εκφράζει πολύ περισσότερα πράγματα από έναν χώρο καταλογογράφησης και αποθήκευσης βιβλίων. Είναι ένα ταμιευτήριο μορφωτικής και πολιτιστικής κληρονομιάς και ταυτόχρονα ένας χώρος εξοικείωσης με το βιβλίο και την κοινωνία της πληροφορίας. Στο χώρο της ο/η μαθητής/τρια, ανακαλύπτει ανάγκες και δεξιότητες, μαθαίνει ότι η γνώση δεν αποστηθίζεται, αλλά κατακτάται με έρευνα και κριτική σκέψη. Αλλά και οι εκπαιδευτικοί, μπορούν να αναβαθμίσουν το μορφωτικό και μεθοδολογικό τους δυναμικό και κατά συνέπεια το εκπαιδευτικό τους έργο.

Με το σκεπτικό ότι η γνώση είναι από τα λίγα πράγματα που διαιρείται για να πολλαπλασιαστεί και με γνώμονα την καλή συνεργασία, η  Σχολική Βιβλιοθήκη είναι ένα ζωντανό κύτταρο σε οποιαδήποτε μακροχρόνια στρατηγική βελτίωσης του μορφωτικού επιπέδου, εκπαίδευσης, παροχής πληροφόρησης, κοινωνικής και πολιτισμικής ανάπτυξης. Δίνει τη δυνατότητα στους/στις μαθητές/τριες, τους/τις εκπαιδευτικούς και τους πολίτες της τοπικής κοινωνίας να αυτενεργήσουν και να παρέμβουν οι ίδιοι στη διαρκή επιμόρφωσή τους και να αξιοποιήσουν δημιουργικά αυτή τη μορφωτική ευκαιρία που δεν προσφέρθηκε στις προηγούμενες γενιές.

Η Σχολική Βιβλιοθήκη είτε με την παραδοσιακή μορφή της, ως συλλογή έντυπων και εποπτικών μέσων, είτε με τη σύγχρονη, ως κέντρο πηγών πληροφόρησης και τεκμηρίωσης, βρίσκεται στην καρδιά του σχολικού οργανισμού και στο επίκεντρο της μαθησιακής διαδικασίας (Χαραμής, 1998).

Διευρύνει τα όρια της επίσημης σχολικής γνώσης και καθιστά τους/τις μαθητές/τριες  κριτικούς αποδέκτες και αποτελεσματικούς χρήστες της. Ο ρόλος αυτός της βιβλιοθήκης επιτυγχάνεται με την εκπαίδευση των μαθητών/τριών στη βασική μεθοδολογία της βιβλιογραφικής έρευνας και την αξιοποίηση του διαθέσιμου υλικού της βιβλιοθήκης  κατά τρόπο που να μπορούν να γνωρίζουν τις πηγές γνώσεων, τον τρόπο οργάνωσης, ταξινόμησης και ταξιθέτησής τους μέσα στη βιβλιοθήκη, να επιλέγουν τις κατάλληλες πηγές χρησιμοποιώντας όλο το πληροφοριακό υλικό, να εντοπίζουν και να αξιοποιούν τις κατάλληλες πληροφορίες, να οργανώνουν λογικά το υλικό που έχουν συλλέξει.

Στο πλαίσιο της καθημερινής διδασκαλίας η παρουσίαση σχετικών βιβλίων, χαρτών, διαφανειών, εποπτικών μέσων συνιστά έναν από τους παραδοσιακούς τρόπους αξιοποίησής της. Προέκταση αυτής της λειτουργίας της αποτελεί η δυνατότητα δανεισμού βιβλίων προκειμένου οι μαθητές/τριες να ολοκληρώσουν ή να διευρύνουν σ’ ένα πιο εξατομικευμένο πλαίσιο την εργασία που πραγματοποιήθηκε στην τάξη με συμπληρωματικές εξωσχολικές δραστηριότητες.

Επιπρόσθετα, το εύρος και η ποικιλομορφία των θεμάτων που καλύπτει η Σχολική Βιβλιοθήκη την καθιστούν ιδανικό χώρο για τη σύλληψη και εκτέλεση συνθετικών/διεπιστημονικών εργασιών–δραστηριοτήτων, την εκπόνηση Ερευνητικών Εργασιών (project), την υποστήριξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων (Πολιτιστικών, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Αγωγής Σταδιοδρομίας, κ.ά.) και την πραγματοποίηση πολιτιστικών εκδηλώσεων. Έτσι δίνεται στους μαθητές/τριες η δυνατότητα  να συνειδητοποιήσουν  την εσωτερική  ενότητα αλλά και την οργανωτική πολυμορφία της γνώσης.

Είναι, επίσης,  γνωστό και αποδεκτό απ’ όλους ότι οι βασικοί παράγοντες που κάνουν το παιδί να πλησιάσει το βιβλίο, είναι το οικογενειακό περιβάλλον και το σχολείο (Αγγελοπούλου Β. 1993). Το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο μπορούν, λοιπόν, να συμβάλλουν στην προώθηση της φιλαναγνωσίας αλλά και του ίδιου του βιβλίου. Γι’ αυτό ακριβώς συνίσταται η βιβλιοθήκη και οι λειτουργίες της να κρατούν κεντρικό ρόλο στα παιδευτικά πράγματα (Κώτση Άνν. 1997).

Όταν το παιδί μάθει να χρησιμοποιεί τη βιβλιογραφία, τα λεξικά, τα βιβλία της βιβλιοθήκης, CD-ROM και λοιπά, σιγά – σιγά αλλάζει και η αναγνωστική του συμπεριφορά. Αρχίζει η «τριβή» του με το βιβλίο, θα λέγαμε. Η προτεινόμενη συστηματική, ενταγμένη στο ωρολόγιο σχολικό πρόγραμμα διδασκαλία, με σκοπό την ανάπτυξη δεξιοτήτων στη χρήση βιβλίων, βιβλιοθηκών και επιστημονικής βιβλιογραφίας σημαίνει το εξής: ο νέος θα διδαχτεί πώς να αναζητήσει, να αποκτήσει και να χρησιμοποιήσει τα στοιχεία πληροφόρησης και πληροφορικής που του παρέχονται σήμερα, και που εξάλλου καθίστανται απαραίτητα για την ανώτατη εκπαίδευση και το μετέπειτα επάγγελμά του (Κώτση Αν. ,1997). Ειδικότερα, η γόνιμη  επαφή με  το έντυπο και το ηλεκτρονικό υλικό μέσα σε πνεύμα ελευθερίας, η αναζήτηση στο διαδίκτυο, η μελέτη αυτοτελών λογοτεχνικών- επιστημονικών έργων και η χρήση παράλληλων κειμένων, η αξία της μεταγνώσης,  η συναισθηματική ωρίμανση γίνονται πραγματικότητα.

Η Σχολική Βιβλιοθήκη είναι απαραίτητο συμπλήρωμα της μαθητοκεντρικής μεθόδου διδασκαλίας, που έχει ως στόχο την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, τη χρήση ποικίλων ειδών εκπαιδευτικού υλικού, την ανάπτυξη δεξιοτήτων αναζήτησης και την προετοιμασία για τη δια βίου μάθηση. Είναι γνωστό ότι η δια βίου μάθηση αρχίζει από τα πρώτα κιόλας χρόνια, επειδή τα πρώτα 4-5 χρόνια της ζωής είναι η περίοδος της ταχύτερης ανάπτυξης. Ο εμπλουτισμός του μαθησιακού περιβάλλοντος  από νωρίς, η ανάπτυξη μιας στέρεης  βάσης για τη μετέπειτα ανάπτυξη της γνώσης, των δεξιοτήτων και των αξιών και μια θετική στάση απέναντι στη μάθηση, αποτελούν τα βασικά χαρακτηριστικά μιας συνεπούς στρατηγικής  για τη συνεχή ανάπτυξη σε ολόκληρη τη διάρκεια της ζωής, που είναι και ο τελικός στόχος τής δια βίου μάθησης (Τσαούσης Δ., 1998).

Οι Σχολικές Βιβλιοθήκες, λοιπόν, συμβάλλουν στην υλοποίηση πολιτικών που αποβλέπουν στη βελτίωση τού επιπέδου των γνώσεων και των δεξιοτήτων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας μέσω της δια βίου μάθησης. Οι βιβλιοθήκες και ιδιαίτερα οι σχολικές βιβλιοθήκες μπορούν και πρέπει να συνεισφέρουν στη δια βίου μάθηση και την ένταξη των μαθητών/τριών και  εκπαιδευτικών στην κοινωνία της πληροφορίας και της γνώσης.

Η Σχολική Βιβλιοθήκη,  λοιπόν, αποτελεί ένα πολύτιμο πολιτισμικό και κοινωνικό αγαθό και συμβάλλει ουσιαστικά στην ενίσχυση της πολιτικής και πολιτισμικής αποστολής του σχολείου, όπου διδάσκοντες και μαθητές/τριες οφείλουν να αφυπνιστούν σε σχέση με τις δυνατότητες της βιβλιοθήκης και απαιτείται να αποκτήσουν δεξιότητες προκειμένου να είναι ικανοί να εξυπηρετούνται σε οποιαδήποτε σύγχρονη βιβλιοθήκη.

Η Σχολική Βιβλιοθήκη επιπλέον, συμβάλλει στη διατήρηση, ανάπτυξη και προώθηση του πολιτισμού. Η πολιτισμική πολιτική της επικεντρώνεται στο σεβασμό της πολιτισμικής ταυτότητας και πολυμορφίας. Στόχος είναι να διατηρεί και να υποστηρίζει αυτήν την πολυμορφία και να την κάνει προσβάσιμη σε όλους, συμβάλλοντας έτσι στη διαμόρφωση της διαπολιτισμικής διάστασης στην εκπαίδευση των μαθητών αλλά και των εκπαιδευτικών που ζουν μέσα σε μια πολιτισμικά πολύμορφη τοπική κοινωνία (Σεμερτζάκη, 2006, Aσκούνη και Ανδρούσου, 2001, Ανδρούσου και Μάγος, 2001). Προσφέρει την υποδομή εφαρμογής και δημιουργίας ενός μαθησιακού περιβάλλοντος (εργασία σε ομάδες- συνεργατική μάθηση – μέθοδο project) που θα ανταποκρίνεται στις σημερινές απαιτήσεις και όπου το αναλυτικό πρόγραμμα εμπλουτισμένο με νέες ιδέες και διαφορετικές μεθόδους θα εκπληρώνει τους στόχους και τις προσδοκίες για τις πολυπολιτισμικές τάξεις (Δούβλη, 2004, Coelho, 1998, Ρήγα, 2006). Συμβάλλει στην αντικατάσταση των παραδοσιακών μεθόδων διδασκαλίας από μια μέθοδο «ανακάλυψης» αλλά και στη διαχείριση προβλημάτων τάξης καθώς η ύπαρξή της μπορεί να συμβάλλει στην υλοποίηση ενός σχεδίου έρευνας – δράσης στο σχολείο με θέμα τόσο την εφαρμογή του ομαδοσυνεργατικού μοντέλου μάθησης όσο την επαγγελματική ανάπτυξη και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών του ίδιου του σχολείου, τομείς τους οποίους ενισχύει η σχολική βιβλιοθήκη. Αυτό συμβαίνει επειδή η έρευνα δράσης  ενεργοποιεί εκπαιδευτικό και μαθητές/τριες. Ο εκπαιδευτικός γίνεται ο ίδιος ερευνητής μέσα στη σχολική του τάξη, ενισχύοντας την επαγγελματική του αυτονομία και ανάπτυξη (Μάγος, 2004, Ματσαγγούρας, 1998). Eφοδιάζεται με νέες δεξιότητες και μεθόδους. Μαθαίνει να εφαρμόζει πρόσθετες ή καινοτόμες προσεγγίσεις στη διδασκαλία και στη μάθηση μια από τις οποίες είναι και η χρήση της Σχολικής Βιβλιοθήκης (Cohen and Manion, 1994: 262).

Επιπρόσθετα, κατοχυρώνει  την άσκηση του δικαιώματος πρόσβασης του/ της μαθητή/τριας στην πληροφορία και μαζί με την προάσπιση της πνευματικής ελευθερίας του/της συμβάλλει  στην ενθάρρυνση και δόμηση της ενεργούς συμμετοχής του/της στα κοινά. Η αίσθηση της ευθύνης, ο σεβασμός της ξένης ιδιοκτησίας, η διακριτική συμπεριφορά που δεν ενοχλεί, προάγουν την έννοια της κοινοκτημοσύνης και της κοινωνικής συμπεριφοράς, των τρόπων δηλ. ζωής, οι οποίοι δεν είναι παρά η βαθύτερη έννοια του πολιτισμού.

Τα αποτελέσματα που μας δίνει η εμπειρία  11 χρόνων  λειτουργίας των Σχολικών Βιβλιοθηκών με υπευθύνους επιμορφωμένους εκπαιδευτικούς αναδεικνύουν ότι στο χώρο των Σχολικών Βιβλιοθηκών αναπτύχθηκαν δραστηριότητες, που απεικονίζουν ένα ζωντανό πνευματικό χώρο, ικανό να ανταποκριθεί σε πλήθος διοικητικών– εκπαιδευτικών λειτουργιών και πολιτιστικών εκδηλώσεων, όπως η υλοποίηση υποδειγματικών διδασκαλιών, η βιβλιογραφική υποστήριξη–ηλεκτρονική έρευνα και εκπόνηση εργασιών από μαθητές/τριες, η προβολή εκπαιδευτικών βίντεο, οι βιβλιοπαρουσιάσεις, οι εκθέσεις βιβλίων και έργων τέχνης, οι διαλέξεις και συζητήσεις με προσωπικότητες των Γραμμάτων και των Τεχνών, οι διαγωνισμοί ποίησης και διηγήματος, τα αφιερώματα σε κορυφαίες προσωπικότητες της Νεοελληνικής Γραμματείας, οι συναντήσεις με σύγχρονους λογοτέχνες, η συνεργασία με Μουσεία και το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου,  η φιλοξενία και αξιοποίηση Μουσειοσκευών και Κινητών Εκθέσεων του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου, η πραγματοποίηση πολιτιστικών εκδηλώσεων, επιμορφωτικών συναντήσεων  και εμπλουτισμού της συλλογής της.

Με τις δραστηριότητες αυτές η  Σχολική Βιβλιοθήκη συντελεί στο να γίνουν οι μαθητές/τριες σκεπτόμενα άτομα και αποτελεσματικοί χρήστες των πληροφοριών που προέρχονται από τα βιβλία και άλλα μέσα και παράλληλα συμβάλλει στην πληρέστερη εφαρμογή του αναλυτικού προγράμματος και συνδέει τη δράση της με το έργο άλλων μορφωτικών, πολιτιστικών και κοινωνικών φορέων.

Εν κατακλείδι, ο θεσμός της βιβλιοθήκης έχει εξελιχθεί σ’ ένα κομμάτι της νέας εκπαιδευτικής πραγματικότητας και έχει ξεφύγει  από την παραδοσιακή λειτουργία τής δανειστικής βιβλιοθήκης. Εκπαιδευτικοί και μαθητές/τριες, μέσα από τις εναλλακτικές διδασκαλίες στο χώρο της έχουν την ευκαιρία να μεταβούν από το κλειστό γνωσιοκεντρικό σχολείο στο σύγχρονο σχολείο της αξιοποίησης της γνώσης, που θα αποτελέσει εφαλτήριο για τη δια βίου εκπαίδευση. […]

Πιστεύουμε στον καθοριστικό ρόλο των Σχολικών Βιβλιοθηκών στη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος και ευελπιστούμε να συνειδητοποιήσουν την αξία της ύπαρξης αλλά και της λειτουργίας τους  το Υπουργείο και όλοι οι εκπαιδευτικοί φορείς και να συμβάλλουν στην  ουσιαστική λειτουργία τους. Γιατί παραφράζοντας μια ρήση: «Δείξε μου τη Βιβλιοθήκη σου να σου πω τι εκπαίδευση έχεις».

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Αγγελοπούλου Β. (1993), Παιδικές βιβλιοθήκες. Οι στόχοι και η λειτουργία τους. Στο Παιδική Λογοτεχνία –θεωρία και πράξη. Αθήνα : Καστανιώτης

Ανδρούσου, Α. και Μάγος, Κ. (2001). Η καθημερινή εκπαιδευτική πράξη. Στο: Ανδρούσου, Α., Ασκούνη, Ν., Μάγος, Κ. και Χρηστίδου-Λιοναράκη, Σ. Εκπαίδευση: Πολιτισμικές Διαφορές και Κοινωνικές Ανισότητες. Τ. Β΄. Εθνοπολιτισμικές Διαφορές και Εκπαίδευση. Πάτρα: ΕΑΠ

Cohen, L. and Manion, L. (1994). Mεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.

Μάγος, Κ. (2004.). Η συμβολή της έρευνας δράσης στην εκπαίδευση ενηλίκων. Διαθέσιμο στο δικτυακό τόπο http://www.adulteduc.gr (5/10/2007).

Mατσαγγούρας, Η. (1998). Η έρευνα δράσης στη σχολική τάξη προβλήματα και προτάσεις. Πρακτικά 1ου Παν. Συνεδρίου με θέμα: ελληνική παιδαγωγική και εκπαιδευτική έρευνα. Ναύπακτος: Ατραπός

Πασιαρδής, Π. (2004) Εκπαιδευτική Ηγεσία, Αθήνα: Μεταίχμιο

Παιδαγωγικό ινστιτούτο. Ιστοσελίδα ( http://www.pi-schools.gr/drast/perivalontiki

Σαΐτης Χρ. , Άννα Σαΐτη Άνν.(2002), Σχολικές βιβλιοθήκες, Αθήνα: Ατραπός

Τσαούσης Δ. (1998),  Η πρόκληση της κοινωνίας της γνώσης στην εκπαίδευση. Στο  Πανελλήνια Ομοσπονδία Εκδοτών-Βιβλιοθηκών, Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, Ένωση Ελλήνων Βιβλιοθηκαρίων, Η βιβλιοθήκη και το βιβλίο στην εκπαίδευση. Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Βιβλίου

Χαραμής, Π. (1998), Σχολική βιβλιοθήκη και διδακτική πράξη. Στο  Πανελλήνια Ομοσπονδία Εκδοτών-Βιβλιοθηκών, Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, Ένωση Ελλήνων Βιβλιοθηκαρίων, Η βιβλιοθήκη και το βιβλίο στην εκπαίδευση. Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Βιβλίου

κάτω από: Γενικά
Ετικέτες:

Αφήστε μια απάντηση

Κατηγορίες