header image

25η Μαρτίου

Συγγραφέας: | 27/03/2012
| Κανένα σχόλιο |

Η 25η Μαρτίου 1821 εορτάζεται από τον απανταχού ελληνισμό ως η Ημέρα της  Εθνικής Παλιγγενεσίας. Ημέρα έναρξης του μεγάλου, ηρωικού αγώνα των προγόνων μας  για την αποτίναξη του βάρβαρου τουρκικού ζυγού.

Παρότι είναι ιστορικά τεκμηριωμένο ότι η Επανάσταση ξεκίνησε μερικές μέρες πριν, επικράτησε ως ημέρα έναρξής της η 25η Μαρτίου, γιατί συνδύαζε μοναδικά στη λαϊκή συνείδηση τη θρησκευτική γιορτή με την εθνική επέτειο. Μια από  τις σημαντικότερες και πιο αισιόδοξες στιγμές της Ορθοδοξίας, ο ευαγγελισμός της Θεοτόκου, ταυτιζόταν σε συμβολικό επίπεδο με την εθνική ανάταση που έφερε η Επανάσταση το 1821.

Η Επανάσταση των Ελλήνων ενάντια στους επί τετρακόσια χρόνια Οθωμανούς επικυρίαρχους προετοιμάστηκε ιδεολογικά, τουλάχιστον μισό αιώνα πριν, από τους φορείς του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, όπως ο Ρήγας Φεραίος και ο Κοραής, γεγονός που  καταδεικνύει ότι η μόρφωση αποτελεί το καθοριστικότερο εφόδιο για κάθε πράξη αντίστασης και ελευθερίας.

Οργανώθηκε από το 1814  από τα μέλη της Φιλικής Εταιρείας, που στην πλειονότητά τους ανήκαν στα μεσο-αστικά κοινωνικά στρώματα και κύριο κίνητρό τους στάθηκε η επιθυμία για μια ελεύθερη πατρίδα.

Στηρίχτηκε σθεναρά από φωτισμένους και θαρραλέους  ανθρώπους της εκκλησίας, όπως ο Παλαιών Πατρών Γερμανός, ο Παπαφλέσσας και ο Αθανάσιος Διάκος   και  υλοποιήθηκε από το σύνολο σχεδόν του ελληνικού λαού υπό την καθοδήγηση σπουδαίων οπλαρχηγών που βγήκαν από τα σπλάχνα του, όπως ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, ο Οδυσσέας Ανδρούτσος, ο Γεώργιος Καραϊσκάκης. ο Μάρκος Μπότσαρης, ο Ιωάννης Μακρυγιάννης και πολλοί άλλοι.

Όπως συμβαίνει με όλες τις επαναστάσεις, έτσι κι η ελληνική πέρασε μέσα  από πολλές διακυμάνσεις.

Τα δυο πρώτα χρόνια σημείωσε σπουδαίες πολεμικές επιτυχίες έναντι μιας υπέρτερης στρατιωτικά δύναμης και κέρδισε τον θαυμασμό των άλλων λαών.

Ακολούθησαν -δυστυχώς- δύο εμφύλιοι πόλεμοι (το 1824 και το 1825) με κύρια χαρακτηριστικά τις πολιτικές αντιπαλότητες, τους προσωπικούς ανταγωνισμούς για τη νομή της εξουσίας και τους αδιέξοδους τοπικισμούς.

Κι εκεί που η επανάσταση είχε φτάσει στην πιο κρίσιμη καμπή της και όλα έδειχναν πως θα είχε άδοξο τέλος, ήρθε η ανέλπιστη συνδρομή των Μεγάλων Δυνάμεων της εποχής, της Αγγλίας, της Γαλλίας και της Ρωσίας. Αυτές ορμώμενες από τα δικά τους συμφέροντα στην περιοχή αλλά και την πίεση που άσκησε στο  διεθνή πολιτικό στίβο το κίνημα του Φιλελληνισμού, έδωσαν με τη ναυμαχία του Ναυαρίνου το 1827 το αποφασιστικό χτύπημα στον τουρκο-αιγυπτιακό στόλο και με μια  σειρά από συνθήκες και πρωτόκολλα συνέβαλαν στη δημιουργία του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους, το 1830.

Πολύ σημαντική για τον απελευθερωτικό αγώνα υπήρξε  και η συμβολή των Βοιωτών.

Γι’ αυτό, ας στραφεί την ιερή τούτη στιγμή ευλαβικά ο νους μας στους αθάνατους εκείνους προμάχους  της ελευθερίας μας.

Στη Βοιωτία ήδη από το 1820 η Φιλική Εταιρεία είχε καταστήσει τη Λιβαδειά επίκεντρο των δραστηριοτήτων της. Κέντρο όμως των επαναστατικών ζυμώσεων και επαφών έγινε το ιστορικό μοναστήρι του Οσίου Λουκά. Εκεί τα ξημερώματα της 27ης Μαρτίου έγινε η επίσημη έναρξη του  Αγώνα από τον Επίσκοπο Σαλώνων Ησαΐα.

Αγωνιστές από όλες τις γωνιές της Βοιωτίας συγκεντρώθηκαν στο μοναστήρι της Λυκούρεσης και την 1η Απριλίου 1821 απελευθέρωσαν τη Λιβαδειά. Στις 25 του ίδιου μήνα  ο οπλαρχηγός Βασίλης Μπούσγος με τους επαναστάτες απελευθέρωσαν τη Θήβα και λίγες μέρες αργότερα ο Αθανάσιος Σκουρτανιώτης ύψωσε τη σημαία του Αγώνα στα Δερβενοχώρια.

Στα χρόνια που ακολούθησαν οι Τούρκοι ερήμωσαν τη Βοιωτία και κατέστρεψαν τη  Θήβα. Οι κάτοικοι αμύνθηκαν με τόλμη και μοναδικό ηρωισμό και θυσιάστηκαν για την πατρίδα.

Εδώ στη γη της Βοιωτίας γράφτηκαν μερικές από τις πιο ένδοξες  σελίδες της ιστορίας.

Στις 26  Οκτωβρίου 1825 ο Αθανάσιος Σκουρτανιώτης και τα 66 παλικάρια του βρήκαν τραγικό θάνατο  από τους Τούρκους στην εκκλησία του Σωτήρος στο Μαυρομμάτι.

Ο αγώνας εναντίον των Τούρκων συνεχίζεται στη Δομβραίνα με τον Γεώργιο Καραϊσκάκη και στο Πυρί και τη Θήβα με το Δημήτριο Υψηλάντη.

Η μάχη της Πέτρας το Σεπτέμβριο του 1829 ήταν και η τελευταία μάχη του εννιάχρονου πολέμου για την ανεξαρτησία της Ελλάδας.  

Μακρύς στάθηκε ο αγώνας για την απελευθέρωση!

Ο αγώνας του ’21 στο σύνολό του, στάθηκε εθνικό, ευρωπαϊκό και παγκόσμιο φαινόμενο.

Οι Έλληνες είναι ο πρώτος υπόδουλος στους Οθωμανούς λαός που κέρδισε την ανεξαρτησία του, γεγονός που άνοιξε το δρόμο για τη  σταδιακή κατάρρευση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και την ίδρυση στη θέση της ανεξάρτητων εθνών – κρατών.

 Αυτό προσδίδει ένα πρόσθετο κύρος στην Ελληνική Επανάσταση, καθώς έγινε το πρότυπο για όλους τους γειτονικούς λαούς αλλά  κι ένα διαχρονικό σύμβολο αντίστασης.

Η κληρονομιά της δεν εγκατέλειψε ποτέ τους Έλληνες.   Σε όλες τις κατοπινές δύσκολες στιγμές ανατρέξανε στο παράδειγμα και τα διδάγματά της, για να αντλήσουν δύναμη και να αντισταθούνε.

Το ίδιο οφείλουμε να κάνουμε και εμείς σήμερα.

Το σημερινό νόημα της επετείου της 25ης Μαρτίου έγκειται ακριβώς στη διατήρηση αυτής της κληρονομιάς στη συνείδηση της τωρινής και των επόμενων γενιών, που αποτελεί μια διαρκή υπόμνηση του γεγονότος ότι η ζωή του ανθρώπου και των λαών αποκτά αξία μόνο όταν αυτοί αντιστέκονται σε κάθε ξένο ή εγχώριο δυνάστη και διεκδικούν, με οποιοδήποτε τίμημα το δικαίωμά τους στην ελευθερία, στη δικαιοσύνη και στην ισότητα.

Όπως οι Έλληνες του ’21 πολέμησαν για την ελευθερία και τη δημοκρατία, έτσι και  οι Έλληνες του 21ου αιώνα, οφείλουν, όποτε αισθάνονται ότι οι  αξίες αυτές υπονομεύονται, κάτι που δυστυχώς γίνεται σήμερα, να αγωνίζονται για τη διατήρηση και τη διεύρυνσή τους.

Το μήνυμα της Επανάστασης του ’21  είναι διαρκώς επίκαιρο: Όταν έχουμε ομοψυχία είμαστε ακαταμάχητοι, αντιμετωπίζουμε τις αντιξοότητες και τα εμπόδια των εχθρών μας  και σώζουμε την πατρίδα μας.

Ας εμπνευστούμε, λοιπόν, από το διδακτικό μεγαλείο των ηρώων του ’21 και ας  ακούσουμε,  τι μας αφήνει ως παρακαταθήκη ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης:

«Εις εσάς μένει  (επιτρέψτε μου να πω εις εμάς – γιατί όλοι έχουμε ευθύνη) να ισάσετε και να στολίσετε τον τόπο, όπου ημείς ελευθερώσαμε».

Μπενάκη Σωτηρία

κάτω από: Γενικά
Ετικέτες:

Αφήστε μια απάντηση

Κατηγορίες