Οκτ 05 2022

Εργαστήρια Δεξιοτήτων 21+

Τα εργαστήρια Δεξιοτήτων που επιλέξαμε να πραγματοποιήσουμε το σχολικό έτος 2022-2023

 

1η Θεματική ενότητα: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Οκτώβριος- Νοέμβριος 2022 ( 3 ώρες την εβδομάδα).

Υποθεματική: Συμπερίληψη, Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα.

Τίτλος: Αλληλοσεβασμός και Διαφορετικότητα στο Νηπιαγωγείο.

Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει το σεβασμό στον Εαυτόν και στον Άλλον καθώς και την έννοια και την αξία της διαφορετικότητας. Η καλύτερη κατανόηση του εαυτού μας και του άλλου δίπλα μας γίνεται μέσα από εμπειρίες. Με την αυτοπαρατήρηση και την έτερο παρατήρηση, να παρατηρούν δηλαδή τον εαυτό τους και τους άλλους, μέσα από μία μικρογραφία της κοινωνίας -το σχολείο, και να αποδέχονται τη διαφορετικότητα ως κάτι ξεχωριστό και πολύτιμο.

 

2η Θεματική ενότητα: Ζω καλύτερα – Ευ ζην

Δεκέμβριος 22 -Ιανουάριος 2023 ( 3ώρες την εβδομάδα)

Υποθεματική: Υγεία

Τίτλος: «Νους υγιής εν σώματι υγιεί»

Βασικός σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η εκπαίδευση των παιδιών του Νηπιαγωγείου στην υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή αλλά και την σωματική άσκηση. Η επίτευξη πραγματοποιείται μέσα από μια σειρά εργαστηρίων βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης.

 

3η Θεματική ενότητα: Φροντίζω το περιβάλλον

Φεβρουάριος – Μάρτιος 2023 ( 3 ώρες την εβδομάδα)

Υποθεματική: Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά

Τίτλος: Ο σχολικός μας κήπος πεδίο μάθησης και δημιουργίας

Ο σχολικός κήπος είναι ένα θέμα αγαπητό στα παιδιά, γιατί προσφέρεται για βιωματική μάθηση και γιατί ενεργοποιεί τις κρυμμένες ικανότητές τους που δεν μπορούν να αναδειχτούν μέσα από τα υπόλοιπα μαθησιακά αντικείμενα. Ο σχολικός κήπος προσφέρεται για επαφή των παιδιών με το χώμα και το νερό, για πειραματισμό με τις διάφορες μορφές της ύλης, για γνωριμία με την βιοποικιλότητα και τους νόμους της ζωής, για ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων, για δημιουργία και ικανοποίηση από τα αποτελέσματά της. Ταυτόχρονα όμως φέρνει τα παιδιά αντιμέτωπα με την αποτυχία και τη διαχείριση καταστάσεων λάθους και αστοχίας.

 

4η θεματική Ενότητα: Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία

Απρίλιος  – Μάιος 2022

Υποθεματική: Ρομποτική, STEM/STEAM, Νέες Τεχνολογίες, Γνωρίζω τα επαγγέλματα.

Τίτλος:  Μικροί Μετεωρολόγοι 

Πρόκειται για ένα σχέδιο δραστηριοτήτων STEM – STEAM (Science, Technology, Engineering, το Α αναφέρεται σε όλα τα αντικείμενα συμπεριλαμβανόμενης και της τέχνης Art, Mathematics) και με βάση πραγματικά προβλήματα που απαιτούν επίλυση οι μαθητές διερευνούν τις παραμέτρους που πρέπει να λάβει υπόψη της μια ομάδα ερευνητών, για την επίλυση ενός προβλήματος, κατασκευάζουν τα δικά τους επιστημονικά όργανα με απλά υλικά αλλά και ψηφιακά μέσα, γνωρίζουν τις μεταβλητές που συνθέτουν την καταγραφή αλλά και την πρόβλεψη των καιρικών συνθηκών, τις έννοιες της διατήρησης και τη μεταβολής, ενώ προβληματίζονται για θέματα που μπορούν να προκύψουν λόγω της κλιματικής αλλαγής.

 

 

Σχολικό έτος 2021-2022

 

Φεβρουάριος- Μάρτιος 2022

Θεματική ενότητα: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Υποθεματική: Συμπερίληψη. Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα

Συνεργασία στο νηπιαγωγείο

Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει την έννοια της συνεργασίας στο νηπιαγωγείο. Στόχοι είναι τα παιδιά να συνεργαστούν με δραστηριότητες ανά ζεύγη, μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας. Στα εργαστήρια μέσα από ποικίλες δραστηριότητες αξιοποιούνται τεχνικές θεάτρου, δραματοποίηση, φύλλα εργασίας, κατασκευές, εικόνες και θεατρικό παιχνίδι.

  • Ξεκινήσαμε το πρόγραμμα με ένα παιχνίδι εναλλαγής θέσεων των παιδιών (πρόκειται για κινητική δραστηριότητα). Στόχος ήταν να δοθεί έμφαση στα αντανακλαστικά και στο ζέσταμα του σώματος, τα οποία είναι στοιχεία που βοηθούν στην προετοιμασία της ομάδας.
  • Στη συνέχεια θυμηθήκαμε το συμβόλαιο της τάξης μας. Στην παρεούλα συζητήσαμε τους κανόνες καλής λειτουργίας της ομάδας μας. Κάναμε μία  συζήτηση με τη μορφή ιδεοθύελλας (brainstorming) και ζητήσαμε από τα παιδιά να προτείνουν ιδέες σχετικά με την έννοια της συνεργασίας. Πηγή έμπνευσης αποτέλεσαν τα παρακάτω βιβλία.

«Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε»

«Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουμε»

 «Όταν νοιάζομαι για τους άλλους»

Screenshot 2022 04 22 at 8.28.23 PM

 

 

  • Επόμενη δραστηριότητα μας: «Ζωγραφίζω τον εαυτό μου και χαρίζω στον άλλον κάτι θετικό» .

Το κάθε παιδί ζωγράφισε τον εαυτό του, στη συνέχεια μοιράσαμε τυχαία τα ανθρωπάκια και ζητήσαμε από το κάθε παιδί να πει κάτι θετικό για το παιδί που του έτυχε. Όποιος δεν ήξερε τι να πει τον βοηθούσε το ίδιο το παιδί λέγοντας σε τι είναι καλό.

Στόχος της συγκεκριμένης δραστηριότητας ήταν αφενός η αναγνώριση θετικών ιδιοτήτων που διαθέτουν τα ίδια για τον εαυτό τους -ως χαρακτήρες και ως δεξιότητες- με στόχο να αναπτύξουν μία θετική εικόνα για τον εαυτό τους και αφετέρου η αναγνώριση θετικών χαρακτηριστικών που βλέπουν και θαυμάζουν στους άλλους.

IMG 3330

  • Ασχοληθήκαμε ακόμα με τις δραματοποιήσεις παραμυθιών ανά ζεύγη και σε ομάδες.

Ελεύθεροι αυτοσχεδιασμοί και τεχνικές θεάτρου.

«Χελιδόνι και βάτραχος» και «ο Βασιλιάς και το αηδόνι»

  • Λόγω της ενασχόλησης μας με τα πουλιά τόσο στην θεατρική αναπαράσταση όσο και στα πλαίσια του γενικού προγράμματος δημιουργήσαμε μία ομαδική εργασία για τα αποδημητικά.

IMG 3733

 

  • Τέλος διασκεδάσαμε πολύ με παιχνίδια συνεργασίας και συντονισμού με το πολύχρωμο αλεξίπτωτο και τους αγώνες δρόμου χαρτοπετσέτας.

Σχεδιασμός, Υλοποίηση: Σοφία Στεφανίδη

 

 

 

 

Δεκέμβριος 2021- Ιανουάριος 2022

Θεματική ενότητα: Φροντίζω το περιβάλλον

Υποθεματική: Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά

Φύλαξε το μην πετάς, ανακύκλωσε με μας!

Με σκοπό να γίνει κατανοητό από τους μαθητές και τις μαθήτριες μας ότι τα απορρίμματα είναι αποτέλεσμα της ανθρώπινης δραστηριότητας και η διαχείριση τους αποτελεί σημαντικότατη ευθύνη όλων, μικρών και μεγάλων, αναπτύσσουμε μια σειρά από δραστηριότητες  για να διερευνήσουμε τι γίνεται με τα άχρηστα αντικείμενα και τα σκουπίδια και τι μπορούμε να κάνουμε ώστε να προστατεύσουμε το περιβάλλον.

Μέσα από τις δραστηριότητες του εργαστηρίου καλλιεργούνται οι δεξιότητες μάθησης όπως η κριτική σκέψη  και δημιουργικότητα, η επικοινωνία, η συνεργασία, η παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας, δεξιότητες του Νου – Οργανωσιακή σκέψη, Δεξιότητες ζωής – Υπευθυνότητα, Δεξιότητες Κοινωνικής ενσυναίσθησης.

  • Τι συμβαίνει με τα άχρηστα πράγματα; Τι κάνουμε με τα σκουπίδια;
  • Τι είναι η ανακύκλωση;  Τι βάζουμε στον μπλε κάδο;
  • Από τι γίνεται το χαρτί; Το γυαλί; Το πλαστικό;
  • Αποκτάμε καθημερινές συνήθειες ανακύκλωσης.
  • Ανακυκλώνουμε χαρτιά. Ανακυκλώνουμε συσκευασίες.

 

IMG 3021

 

  • Φτιάχνουμε παιχνίδια από συσκευασίες.

IMG 2974IMG 2975

 

  • Διαβάζουμε – Παίζουμε ιστορίες 

Το κλαδί που γαργαλιέται, Μάνος Κοντολέων, Ένα συρτάρι γεμάτο όνειρα, εκδ. Άγκυρα

Μια ευχάριστη ιστορία για την έννοια της ανακύκλησης δηλ της επιστροφής στη αφετηρία.

IMG 2994

 

 

10 Κίτρινα Παπάκια, Eric Carle, εκδ. Καλειδοσκόπιο.

Ο Eric Carle εμπνεύστηκε την ιστορία από ένα πραγματικό γεγονός. Τον Ιανουάριο του 1992, ένα φορτίο από 29.000 πλαστικά παπάκια και άλλα ζωάκια φορτώθηκε στο Χονγκ Κονγκ για λογαρισμό της Friendly Floatee toys.

Λίγο μετά, το κοντέινερ με τα πλαστικά ζωάκια έπεσε στον βόρειο Ειρηνικό και για δεκαπέντε τουλάχιστον χρόνια, τα παιχνίδια ταξίδευαν στις θάλασσες του κόσμου.

Ένα βιβλίο με πολλές διαστάσεις, μεταξύ άλλων και οικολογική, αφού ευαισθητοποιεί  τα παιδιά για την επιβάρυνση του περιβάλλοντος από την χρήση των πλαστικών

 

 

0

 

 

Η Φωτούλα αγαπούσε τα πλαστικά, Ανδρικόπουλος Νικόλας, εκδόσεις Πατάκη

Η φώκια η Φωτούλα βρήκε μια μέρα ένα πλαστικό μπουκάλι κι άρχισε να παίζει μαζί του.

Την άλλη μέρα μια πολύχρωμη πλαστική μπάλα της κίνησε το ενδιαφέρον. Ένα πλαστικό καλαμάκι, ένα πλαστικό ποτήρι, ένα κουτάκι αναψυκτικού, μια πλαστική οδοντόβουρτσα και ένα μεγάλο πλαστικό δίκτυ. Κι ήταν όμορφη η ζωή με τα πλαστικά για την μικρή Φωτούλα. Ίσαμε εκείνη τη μέρα που μια πλαστική σακούλα έκανε την εμφάνισή της στη θάλασσα…

fotoula.jpeg

  • Με φαντασία και υλικά συσκευασίας  ζωγραφίζουμε, κατασκευάζουμε  κι άλλα παιχνίδια! Καραβάκια, κότερα, πισίνες, κήπους, γήπεδα ποδοσφαίρου, φιδάκια, σπίτια…

 

IMG 8175

 

IMG 3039

IMG 3036

IMG 8177

IMG 3126

IMG 3076

 

  • οι αφίσες της Ανακύκλωσης

IMG 3086IMG 3087

Συνεργασία: Σοφία Στεφανίδη – Κάλη Καββαθά

 

 

 

 

1η Οκτωβρίου 2021

Από τη νέα σχολική χρονιά 2021-22 εντάχθηκαν στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των σχολείων τα εργαστήρια δεξιοτήτων.

«Στο πλαίσιο του Εβδομαδιαίου Ωρολογίου Προγράμματος του Νηπιαγωγείου, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων εντάσσονται στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης και υλοποιούνται κατά την πρωινή λειτουργία και στο χρονικό διάστημα (διδακτικές ώρες) που ορίζεται για τις «Οργανωμένες Δραστηριότητες και διερευνήσεις με βάση το ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ», σε τρεις (3) διδακτικές ώρες, κατανεμημένες δύο (2) με τρεις (3) φορές την εβδομάδα. Ο/Η νηπιαγωγός έχει την ευελιξία να επιλέγει ανάλογα με το πλαίσιο, τη δυναμική της ομάδας και τα ενδιαφέροντα των νηπίων, τη θεματική που θα διαπραγματεύεται στην τάξη» ( ΦΕΚ 3791/Β/13-8-2021)

  • Σκοποί και στόχοι:

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο, δυναμική, διδακτική, εκπαιδευτική δράση, η οποία συνίσταται στην προσθήκη νέων Θεματικών Ενοτήτων, με εστίαση στις δεξιότητες, στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού και του Γυμνασίου, αξιοποιώντας σύγχρονες και καινοτόμες μεθόδους μάθησης.

Βασική αρχή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι να συνδυάζουν το γνωστικό πεδίο των Προγραμμάτων Σπουδών με την ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων των μαθητριών και των μαθητών με σκοπό τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.

Σκοπός των «Εργαστηρίων δεξιοτήτων» είναι η ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στις μαθήτριες και στους μαθητές. Στους επιμέρους στόχους των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι η μάθηση μέσω ομαδοσυνεργατικής, δημιουργικής και κριτικά αναστοχαζόμενης διδακτικής μεθοδολογίας, η ενίσχυση των δεξιοτήτων ζωής, διαμεσολάβησης και υπευθυνότητας, η ενίσχυση των δεξιοτήτων ψηφιακής μάθησης, τεχνολογίας και προγραμματιστικής σκέψης.

  • Στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, οι στοχοθετημένες δεξιότητες ομαδοποιούνται και καλλιεργούνται σε τέσσερις κύκλους στοχοθεσίας

 

  • Θεματικές Ενότητες των Εργαστηρίων

Το πρόγραμμα και το εκπαιδευτικό υλικό των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» ομαδοποιείται σε τέσσερις 4 Θεματικές Ενότητες. Οι Θεματικές Ενότητες προκύπτουν από τους Παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης (περιβάλλον, ευζην, ασφάλεια, κοινωνία των πολιτών, σύγχρονη τεχνολογία και επιχειρηματικότητα) και αφορούν στη θεματολογία που ακολουθεί:

 ΦΕΚ 3567/Β/4-8-2021