ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΣΧΟΛΙΚΟ ΈΤΟΣ 2024-2025
- ΤΜΗΜΑ 1ο
- ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Ζω Καλύτερα – Ευ Ζην
- ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ: Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη
Το χρονικό διάστημα Οκτώβριος – Δεκέμβριος ολοκληρώθηκε στο Νηπιαγωγείο μας πρόγραμμα καλλιέργειας δεξιοτήτων με τίτλο
“Κάθε Aλλαγή μια Φωτεινή Αρχή”
του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Σκοπό του προγράμματος αποτελεί η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων που άπτονται της κοινωνικής και συναισθηματικής ανάπτυξης των νηπίων.
Παρακάτω, παρουσιάζονται τα 7 εργαστήρια όπως διεξήχθησαν σύμφωνα με το πρόγραμμα και τις προσαρμογές που έγιναν στην τάξη μας.
Εργαστήρι 1: Ένα γράμμα & μία Επίσκεψη. Εισαγωγή, Σύνδεση, Συμβόλαιο
Μία μικρή Ηλιαχτίδα επισκέπτεται το σχολείο μας και μαζί της φέρνει ένα γράμμα από τον ήλιο. Ένα ένα τα παιδιά λένε καλημέρα στην Ηλιαχτίδα και όλοι μαζί φτιάχνουμε έναν κύκλο. Τα παιδιά καταγράφουν τα συναισθήματά τους από την επίσκεψη της Ηλιαχτίδας.
Τα παιδιά γίνονται οδηγός από την Ηλιαχτίδα και καθοδηγούνται με διάφορα παιχνίδια στο χώρο. Τα παιδιά χορεύουν όπως χορεύει η Ηλιαχτίδα.
Τα παιδιά σχηματίζουν τον ήλιο της τάξης μας.
Εργαστήρι 2: Το αγαπημένο μου παιχνίδι
Τα παιδιά φέρνουν το αγαπημένο τους παιχνίδι στο σχολείο (σε ίδιες χάρτινες σακούλες που τους έχουμε δώσει) και με τον περιγραφικό τους λόγο και όσα έχουμε μάθει σε έννοιες έως τώρα (- τι χρώμα έχει; – τι σχήμα έχει;) και με την παντομίμα (- πως παίζω με αυτό;) προσπαθούν να κάνουν τα υπόλοιπα παιδιά να το βρουν.
Στη συνέχεια, τα παιδιά προσκαλούνται να ζωγραφίσουν το αγαπημένο τους παιχνίδι – αναπτύσσονται έτσι την ικανότητά τους για εστίαση της προσοχής και τη δεξιότητά τους για σχεδιασμό βάσει παρατήρησης, οι οποίες είναι κομβικές στις παραστατικές τέχνες.
Εργαστήρι 3: Τα διαφορετικά συναισθήματα
Η ηλιαχτίδα μας έχει ημέρες να φανεί, μήπως είναι λυπημένη ή θυμωμένη; Όλοι μαζί την αναζητούμε στην τάξη, κάνοντας υποθέσεις για το πως μπορεί να αισθάνεται.
Μαθαίνουμε μέσα από την ίστορία για τα διαφορετικά συναισθήματα, να τα αναγνωρίζουμε και να τα διακρίνουμε μεταξύ τους. Παίζουμε με τα συναισθήματα μας και καλούμε τους άλλους να βρουν ποιο συναίσθημα αναπαριστούμε.
Αποτυπώνουμε με διαφορετικά μέσα (ζωγραφική και κούκλες) την καλημέρα μας με ένα συναίσθημα όταν ερχόμαστε το πρωί στο σχολείο, εξηγούμε γιατί αισθανόμαστε έτσι και αποδεχόμαστε ότι δεν είναι ανάγκη να νιώθουμε όλοι το ίδιο το πρωί και πως σεβόμαστε στην ομάδα την συναισθηματική κατάσταση των συμμαθητών μας.
Εργαστήρι 4: Ανάπτυξη εμπιστοσύνης και συνεργασίας
Παίζουμε ομαδικά παιχνίδια καλλιέργειας της εμπιστοσύνης και της συνεργασίας στην αυλή του σχολείου μας.
Μαθαίνουμε να ζωγραφίζουμε μαζί και παρουσιάζουμε ανά ζευγάρια τις ζωγραφιές μας στην Ολομέλεια.
Εργαστήρι 5: Το σχολείο μου φωτεινότερο
Αποτυπώνουμε τη δική μας διαδρομή προς το σχολείο. Έπειτα, αναρωτιόμαστε τι θα μπορούσαμε να κάνουμε ώστε το σχολείο μας να είναι καλύτερο; Στο πλαίσιο της ανάπτυξης της κριτικής τους σκέψης και της ενεργού εμπλοκής τους στα κοινωνικά πεπρεγμένα που τα αφορούν, τα παιδιά τοποθετούνται κριτικά σκεπτόμενα προς το χώρο τους. Ύστερα από σχετική παράθεση των απόψεων τους στην Ολομέλεια, τα παιδιά ζωγραφίζουν τι θα ήθελαν να έχει το σχολείο τους.
Εργαστήρι 6: Οι διαφορετικές απόψεις μας
Μιλώντας για τις προτάσεις μας ως προς τις αλλαγές στο σχολείο μας, δεχόμαστε ότι μπορεί να έχουμε διαφορετικές απόψεις μεταξύ μας και πως αυτό είναι σεβαστό.
Εργαστήρι 7: Εμείς ως ήλιοι – Αποχαιρετούμε την Ηλιαχτίδα
Γινόμαστε όλοι μαζί ένα λιβάδι από ηλιοτρόπια – μικροί μοναδικοί ήλιοι και γεμίζουμε με φως την τάξη μας. Με αυτόν τον τρόπο αποχαιρετούμε την ηλιαχτίδα και την αφήνουμε να επιστρέψει στον ήλιο.
Καλό ταξίδι ηλιαχτίδα!
———————————————————————————————————————————————————————————–
Κατά τον Οκτώβριο και Νοέμβριο το Τμήμα μας υλοποίησε το Εργαστήρι Δεξιοτήτων από τον 3η Θεματική Ενότητα και συγκεκριμένα:
Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη.
Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα
Τίτλος:«Νηπίων Παιδεία: το πρώτο βήμα στη δημοκρατία». Στο pdf που ακολουθεί αναλύονται οι δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν σε κάθε εργαστήριο.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΝΗΠΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ-ΝΗΠΙΩΝ-ΠΑΙΔΕΙΑ 32 NHP. (1)
Παραθέτουμε και κάποιες φωτογραφίες από το κάθε εργαστήριο:
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
Τα νήπια ζωγραφίζουν τη λύση που θα επέλεγαν για να διώξουν την στεναχώρια.
Με αφορμή την ιστορία ΜΕ ΠΕΙΡΑΖΟΥΝ…..
3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
ΠΙΝΑΚΑΣ ΔΙΠΛΗΣ ΕΙΣΟΔΟΥ
Ζωγραφίζοντας ότι τους έκανε εντύπωση από την ιστορία: “Σοφία, η αγελαδίτσα τραγουδίστρια”
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΥΡΓΟΥ:
4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
ΠΑΙΧΝΙΔΙ : “Ο κατάσκοπος”
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΟΥ
ΖΩΓΡΑΦΙΖΩ ΤΑ ΑΓΑΠΗΜΕΝΑ ΜΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ
5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
Η Μηλόπιττα
Η Συνταγή της μηλόπιτας Η Συνταγή της φιλίας
Το συμβόλαιο της φιλίας Η Κουρτίνα της αγάπης
“Η εχθρόπιτα”
Παιχνίδι για τη φιλία (οι εικόνες είναι από το διαδίκτυο)
Εννοιολογικός χάρτης : Προτάσεις για την επίλυση διαφορών με άλλα παιδιά
6ο Εργαστήριο: Διαφορετικότητα
Συνεργασία σε ζευγάρια: Φτιάχνοντας τον Έλμερ
Διαφορετικότητα: (Χρώμα δέρματος, φύλο, μαλλιά κ.λ.π)
Δημιουργία ταυτότητας μέσα από την αναζήτηση στο διαδίκτυο
Αποτύπωμα παλάμης με γύψο
7ο Εργαστήριο
Η οικογένειά μου
Η Οικογένεια της κας Μουσικής
Οι κούκλες που κατασκεύασαν τα παιδιά
Κουκλοθέατρο: Το Ζαμπντερφίλιο
Ζωγραφίζοντας τις εντυπώσεις από το κουκλοθέατρο Ζαμπντερφίλιο
Οι Κανόνες
Επεκτατική δραστηριότητα: Ο βάτραχος είναι ήρωας
Διάχυση αποτελεσμάτων – Διαδικτυακή επικοινωνία με 22ο Νηπιαγωγείο Βόλου, Τμήμα κας Μαρίας Θεοδωρακάκου