Θεματική: Φροντίζω το περιβάλλον Υποθεματική: Οικολογική Συνείδηση φιλοζωία, τα δικαιώματα των ζώων .
Ομάδα δράσης μαθητών για την προστασία των ζώων συντροφιάς
Εργαστήριο 1ο – Τα ζώα της γειτονιάς μου!
Καταιγισμός ιδεών. Ποια ζώα βλεπετε στη γειτονιά σας;
Τα παιδιά προσπάθησαν να τα ομαδοποήσουν ανάλογα με κάποιο χαρακτηριστικό τους π.χ ζουν και μέσα στο σπίτι , τα βλέπουμε στην αυλή, έχουν φτερά κλπ
Σε μια βόλτα μας κοντά στο σχολείο φωτογραφίσαμε τα ζώα που είδαμε.
Εργαστήριο 2ο
Δραστηριότητα 1η Τίτλος: : Οι φίλοι μας τα ζώα. Ευαισθητοποίηση μέσω έργων τέχνης και κειμένων. Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες παρατηρούν έργα τέχνης με θέμα ζώα συντροφιάς. Παρατηρώντας προσεκτικά, προσπαθούν να περιγράψουν το περιβάλλον που απεικονίζει ο κάθε πίνακας, τους ήρωες, τα συναισθήματα των ηρώων μα και των ζώων, καθώς και τα συναισθήματα που προκαλούν οι πίνακες στα ίδια τα παιδιά. Το έργο τέχνης μπορεί να συνδεθεί με τις εμπειρίες τους. Μετά το παρουσιάζουν στην ολομέλεια.
Σε κάθε πίνακα ζωγράφισαν σε φατσούλα τα συναισθήματα που ένιωθαν τα πρόσωπα και τα ζώα .
Τα παιδιά ψήφισαν τον πίνακα που τους αρέσει περισσότερο και πάνω σ` αυτόν δημιούργησαν τη δική τους ιστορία , υποβοηθούμενα από τις ερωτήσεις της εκπαιδευτικού π.χ. Τι έγινε πριν; Γιατί αισθάνεται έτσι ; Τι θα γίνει μετά; Επέλεξαν τον παρακάτω πίνακα .
Η Άννα και ο σκύλος της!
Στη ξύλινη σκάλα του παλιού σπιτιού, καθόταν η Άννα με το σκύλο της, που τον έλεγαν Ρόκυ. Τον αγαπούσε πολύ , τον είχε βρει στο δρόμο πριν από πολύ καιρό . Της άρεσε που είχε άσπρο χρώμα και ήταν πολύ όμορφος. Από τότε έγιναν αχώριστοι. Σήμερα η Άννα είναι πολύ στεναχωρημένη. Είνα Σάββατο και δεν έχει σχολείο . Και στεναχωριέται που δεν θα δει τη φίλη της την Μαρούσκα. Ο σκύλος σαν να καταλαβαίνει τη στεναχώρια της, της κρατάει συντροφιά! Την ακουμπάει, τη νιώθει και είναι σαν να παίρνει λίγο από τη στεναχώρια της. Τότε η Άννα σκέφτηκε να παίξει με τον αγαπημένο της σκύλο! Βγήκαν έξω στην αυλή και έπαιξαν πολύ. Έπαιξαν κυνηγητό, κρυφτό και μετά του πετούσε την μπάλατ της όσο πιο μακριά μπορούσε και ο Ρόκυ προσπαθούσε να την πιάσει. Μετά η Άννα έκανε πολλές σαπουνόφουσκες και ο σκύλος της προσπαθούσε να τις αρπάξει. Η Άννα γελούσε και ήταν χαρούμενη!
Μετά ζωγράφισαν.
Εργαστήριο 3ο Τίτλος: «Τα ζώα έχουν συναισθήματα»
Δραστηριότητα 1η : Πώς νιώθουν τα ζώα; Τα παιδιά παρατηρούν φωτογραφίες ανθρώπων και προσπαθούν να σκεφτούν τι αισθάνονται. Μετά παρατηρούν φωτογραφίες ζώων και προσπαθούν να βρούν πως νιώθουν. Στην ολομέλεια συμπεραίνουν πως και οι άνθρωποι έχουν συναισθήματα και τα ζώα. Προσπαθούν να βρουν στις φωτογραφίες τα ίδια συναισθήματα που έχουν οι άνθρωποι και τα ζώα.
Τα παιδιά προσπάθησαν να σκεφτούν, γιατί τα ζώα ένιωθαν έτσι και να δώσουν τη δική τους εκδοχή.
Δραστηριότητα 2η : Πώς διαλέγω κατοικίδιο; Ποια ζώα είναι για το σπίτι
Τα παιδιά είδαν εικόνες από pet shops και video από φιλοζωικές και ύστερα από συζήτηση , συμφώνησαν πως για να αποκτήσουν ένα κατοικίδιο , είναι καλύτερα να σώσουν ένα αδέσποτο και όχι να το αγοράσουν.
Εργαστήριο 4ο : «Δεσποζόμενα και αδέσποτα ζώα συντροφιάς»
Ερωτήσεις προς συζήτηση: «Γνωρίζετε ποια ζώα λέγονται αδέσποτα;», «Τι
νομίζετε ότι σημαίνει αυτή η λέξη;», «Έχετε δει κάποιο αδέσποτο;», «Πού φαντάζεστε ότι
ζουν;», «Τι τρώνε;», «Νομίζετε ότι έχουν προβλήματα;» «Για ποιο λόγο φαντάζεστε ότι
υπάρχουν αδέσποτα ζώα στους δρόμους;», « Ποιες είναι οι αιτίες;», «Φταίνε τα ζώα που
βρέθηκαν στους δρόμους ή κάποιος άλλος;» , “Πριν γίνουν αδέσποτα που μπορεί να ήταν;”
“Ποια ζώα λέγονται δεσποζόμενα;” , “Που ζουν;” ,”Ποιος τα φροντίζει;”
Τί έχουν ανάγκη τα ζώα συντροφιάς; Συζήτηση μέσα από εικόνες.
Διαβάσαμε τα βιβλία :
Τα παιδιά ζωγράφισαν τον άσπρο σκύλο και του έδωσαν ένα όνομα που τους άρεσε πολύ για αυτόν. ( Φλοξ, Έλιοτ, Σπίθα, Καρδούλα, Δάφνη ..)
Και ένα σπιτάκι για τα αδέσποτα ζωάκια μας!
Δραματοποίηση από τα παιδιά για το τι έχουν ανάγκη τα ζώα συντροφιάς.
Παιχνίδι ταύτισης και προσανατολισμού με μία γατούλα.
Τα παιδιά κατασκεύασαν τα δικά τους σκυλάκια και τους έδωσαν ονόματα!
Η αφίσα μας για ευαισθητοποίηση όλων!
Θεματικός Κύκλος:Ζω καλύτερα- Ευ ζην
Υποενότητα – ΥΓΕΙΑ: Ασφάλεια στο δρόμο
Τίτλος: Τον Κ.Ο.Κ αγαπώ. Με ασφάλεια κυκλοφορώ.
Μέσα από την συζήτηση με την ολομέλεια της τάξης ανιχνεύουμε τις γνώσεις και τις εμπειρίες των παιδιών για το θέμα της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας.
Ανάγνωση παραμυθιού: «Καλώς τον κύριο Κ.Ο.Κ.» Συγγραφέας: Πιτσιδοπούλου Ελένη.
Με τη βοήθεια του βιβλίου του κυρίου Κ.Ο.Κ μαθαίνουμε τα σήματα και συζητάμε για την χρησιμότητά τους. Χωρίζουμε τα σήματα ανάλογα το χρώμα και το σχήμα τους.
Τι σημαίνουν τα χρώματα και τα σχήματα στα σήματα;
Δημιουργούμε τις δικές μας απαγορευτικές πινακίδες!
-Ποια είναι τα χρώματα του φωτεινού σηματοδότη για τα οχήματα; – Tι σχήμα έχουν;
-Τα φανάρια που αφορούν του πεζούς, απεικονίζουν δύο ανθρωπάκια, τον Σταμάτη (Κόκκινο) και τον Γρηγόρη (Πράσινο).
Παιχνίδι με φανάρι: τα παιδιά «κυκλοφορούν» σαν οχήματα στην τάξη και όταν ένα παιδί που γίνεται φανάρι σηκώσει το πράσινο χρώμα προχωράνε, με το πορτοκαλί επιβραδύνουν και με το κόκκινο σταματάνε.
Τα παιδιά δημιουργούν τα δικά τους φανάρια για τα οχήματα.
Διαβάζουμε το παραμύθι: Ο Φίλος μου ο Ποδηλατάκιας. Συγγραφέας: Κατερίνα Βαϊμάκη.
Το παραμύθι γίνεται αφορμή για συζήτηση. Πως είναι το δικό μου ποδήλατο;
Τι πρέπει να κάνουμε όταν οδηγούμε ποδήλατο τη μέρα και τι τη νύχτα;
Ποιόν εξοπλισμό πρέπει να έχουμε; Τα παιδιά κάλούνται να ζωγραφίσουν τον εαυτό τους πάνω στο ποδήλατό τους και τι μέτρα παίρνουν για να είναι ασφαλείς στον περίπατό τους με αυτό.
Κάνουμε και μία σύντομη αναδρομή στην εξέλιξη του ποδηλάτου.
Μια ασφαλής βόλτα με το ποδηλατό μου! Τα παιδιά ζωγραφίζουν!
Θεατρικό παιχνίδι: τα παιδιά χωρίζονται σε μικρές ομάδες και αναλαμβάνουν να παρουσιάσουν διαφορες καταστάσεις που έχουν σχέση με την κυκλοφοριακή αγωγή , μέσα από την μίμηση ρόλων.
Βόλτα με το αυτοκίνητο! Όλοι φοράμε ζώνες.
Τα παιδιά στο πίσω κάθισμα τσακώνονται. Ενοχλούν τον μπαμπά που οδηγεί.
Πάμε σχολείο! Περνάμε από τη διάβαση πεζών! Προσέχουμε τα φανάρια!
Βοηθάω μια γιαγιά που έχει ψώνια, να περάσει την διάβαση. Κοιτάμε προσεκτικά αριστερά, δεξιά, πάλι αριστερά και περνάμε.
Δεν παίζουμε μπάλα στο πεζοδρόμιο.
Είναι πολύ επικίνδυνο να τρέξουμε να φτάσουμε την μπάλα που μας έχει πέσει στο δρόμο
Διαβάσαμε το βιβλίο “Τα δεινοσαυράκια κυκλοφορούν με ασφάλεια ” και είδαμε εκεί πολλά από αυτά που έχουμε μάθει.
Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και κατασκευάζουν μακέτα με δρόμους και σήματα, όπου μπορούν να παίξουν με τα αυτοκινητάκια του σχολείου μας.
Γνωρίσαμε τον Γρηγόρη και το Σταμάτη και μας είπαν τι πρέπει να προσέχουμε στο δρόμο.
Σύνθετες λέξεις με τη λέξη” δρόμος”. (taniamanesi-kourou.blogspot.com)
Και επειδή μάθαμε τόσα πολλά πήραμε και δίπλωμα κυκλοφοριακής αγωγής!
Τα παιδιά δημιουργούν αφίσα!
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ –
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ
3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα
Τίτλος: «Νηπίων Παιδεία: το πρώτο βήμα στη δημοκρατία»
Ας γνωριστούμε παίζοντας! Παίζουμε διάφορα παιχνίδια με στόχο το δέσιμο της ομάδας. Με τη συνοδεία μουσικής, τα
παιδιά περπατούν στο χώρο και στο σταμάτημά της χαιρετούν ένα φίλο τους, κρατώντας τον από το ένα χέρι και λένε τα ονόματά τους. Μετά ,αυτά τα δυο παιδάκια ,βρίσκουν ένα τρίτο, το χαιρετούν και συστήνονται.
Περπατάμε με διάφορους τρόπους. Σαν να φοράμε ψηλά παπούτσια,σαν να μας τραβάει κάποιος, θυμωμένα, κουρασμένα , σαν να είμαστε πολύ ηλικιωμένοι, σαν τον Κουτσοφλέβαρο, σαν να κρατάμε βαριές τσάντες κ.λ.π
Μπλέκουμε τα χέρια μας και φτιάχνουμε το κουβάρι της φιλίας!
Παρουσιάζουμε στους φίλους μας τον εαυτό μας! Λέμε πως μας λένε ,ποιο είναι το αγαπημένο μας φαγητό, χρώμα, παιχνίδι, χόμπυ, τραγούδι και ότι άλλο θέλουμε.
Τα παιδιά ζωγραφίζουν ένα λουλούδι με τη φωτογραφία τους στο κέντρο . Στα φύλλα του ζωγραφίζουν τα αγαπημένα τους παιχνίδια.
Η εκπαιδευτικός, παρουσιάζει στην τάξη μια κούκλα (persona doll), ως μια ξεχωριστή φίλη που μας επισκέπτεται γιατί χρειάζεται την βοήθεια των παιδιών. Λέει στα παιδιά ότι τη λένε Δώρα , μετακόμισε πρόσφατα στην πολη και δεν έχει κανένα φίλο.Τα παιδιά στη γειτονιά την κοροϊδεύουν γιατί μιλάει ψευδά και τον αδελφό της γιατί δεν μπορεί να περπατήσει και κινείται με αναπηρικό καροτσάκι.
Συζητάμε για το πως νιώθει η φίλη μας και τα παιδιά της προτείνουν λύσεις.
Να το συζητήσει με τους γονείς της και να τους πει πως νιώθει και να τη βοηθήσουν να βρει λύση, να φάει ένα παγωτό, να μυρίσει ένα λουλούδι , να πάει στην αυλή της και να παίξει, να πει σ` αυτά τα παιδιά πως νιώθει, να πάρει μια βαθιά ανάσα, να χαλαρώσει στο κρεβάτι της, να ξεφυλλίσει ένα βιβλίο, να το πει στην δασκάλα της.
Μετά παρουσιάζει η εκπαιδευτικός στα παιδιά την κοινωνική ιστορία “Τι κάνω για να νιώσω καλά” της Έρη Παπαμιχαλοπούλου.
Αφήγηση παραμυθιού”Σοφία η αγελαδίτσα τραγουδίστρια’,Pennart 2000. Μέσα σ` αυτό το παραμύθι θίγονται θέματα αυτοπροσδιορισμού, ένταξη σε ομάδες, αποδοχή απόρριψη και διαφορετικότητα.
Η εκπαιδευτικός διαβάζει το παραμύθι και τα παιδιά καλούνται κάθε φορά που βλέπουν μια πόρτα να μαντέψουν παρατηρώντας κάποιο χαρακτηριστικό της ,ποιος
κρύβεται πίσω από αυτήν. Στην πρώτη πόρτα είπαν πως μέσα ίσως υπάρχουν κακοί, πειρατές με σπαθιά, κλέφτες… Στη 2η αράχνες, ήρεμοι άνθρωποι, φυτοφάγα ζώα χωρίς δόντια… Στην 3η ,καθαροί μουσικοί,λεπτοί και καλοί. Στην 4η, ζώα με νύχια, τέρατα, ζώα με πατούσες μεγάλες, αγριογούρουνα… Στην 5η ζέβρες αγελάδες. Στην 6η άσπρα ζώα, κατσίκες, κουνέλια, περιστέρια, πολική αρκούδα. Στην 6η, φίδια, σκουλήκια, σκουληκαντέρες. Κάθε φορά η εκπαιδευτικός αφού ακούσει τις ιδέες των παιδιώνγυρίζει σελίδα , διαβάζει τη συνέχεια και αποκαλύπτει ποιοί πραγματικά ήταν πίσω από κάθε πόρτα.
Τα παιδιά φτιάχνουν και αυτά τις δικές τους πόρτες τσακίζοντας ένα χαρτί Α4 , με χαρακτηριστικά τέτοια που να δείχνουν υπαινικτικά ποιος κρύβεται πίσω απ` αυτή! Ζωγράφισαν π.χ κιτρινόμαυρες ρίγες στην πόρτα και μέσα έβαλαν την Μάγια Μέλισσα, ιστούς και μέσα αράχνες, λουλούδια και μέσα πεταλούδες, βουνά και μέσα τη Χάιντι, κόκκινο χρώμα και μέσα την κοκκινοσκουφίτσα κλπ.
Ομαδικό παιχνίδι”Ο κατάσκοπος”
Η εκπαιδευτικός δίνει την οδηγία στα παιδιά ότι θα πρέπει με το ξεκίνημα μιας μουσικής, να περπατούν προσεκτικά σαν κατάσκοποι, κρατώντας μια εφημερίδα μπροστά στο πρόσωπό τους και κρύβοντάς το πίσω απ` αυτή. Στο σταμάτημα της μουσικής, τα παιδιά σταματούν να κινούνται, και καλούνται κατασκοπευτικά να παρατηρούν τον διπλανό τους και να εντοπίζουν ομοιότητες ως προς τα εξωτερικά τους χαρακτηριστικά. Μετά συζητάμε με βάση τις παρατηρήσεις τους
Με χρωματιστά χαρτόνια τα παιδιά, φτιάχνουν τον εαυτό τους και τον τοποθετούν σε εμφανές σημείο της τάξης «χέρι-χέρι» .
Προβολή video «Η εχθρόπιτα». Συζήτηση : «Πως επιλύουμε τις διαφορές μας ;» Καταγραφή των προτάσεων των παιδιών σε πίνακα. . Η καταγραφή μένει στην τάξη σε εμφανές σημείο για να τον βλέπουν τα παιδιά και να τον συμβουλεύονται. Εμπλουτίζεται και επικαιροποιείται σε όλη τη δειάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Θεατρικό παιχνίδι. Χωρίζονται σε ομάδες και η κάθε μια παρουσιάζει μια διένεξη και έναν τρόπο επίλυσής της.Συμβουλεύονται τον πίνακα που είναι αναρτημένος στην τάξη.
Η εκπαιδευτικός διαβάζει το βιβλίο «Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουμε» της Ελίζαμπεθ Βέρντικ. Ακολουθεί συζήτηση. Τα παιδιά παρουσιάζουν στην ολομέλεια περιπτώσεις που έχουν πληγωθεί. Πώς νιώθει κάποιος όταν πληγώνεται από τις λέξεις;
Η εκπαιδευτικός προβάλει το βίντεο: Σχολική Βία “το παιχνίδι με τα μήλα”. Ακολουθεί συζήτηση.
Ακολουθεί συζήτηση.
Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες, βρίσκουν λέξεις-φράσεις αγάπης και λέξεις- φράσεις που πληγώνουν . Η εκπαιδευτικός τις καταγράφει πάνω σε δυο καρδιές. Στη ραγισμένη καρδιά γράφει τις λέξεις που πληγώνουν και στην ολόκληρη τις λέξεις αγάπης.
Τα παιδιά μετα χέρια τους και τα σώματά τους μπλέκονται και φτιάχνουν το κουβάρι της φιλίας.
Η εκπαιδευτικός διαβάζει το βιβλίο το δώρο της παπλωματούς. Τα παιδιά συζητούν για τις πράξεις αγάπης που έχουν κάνει. Ζωγραφίζουν το δικό τους κομματάκι ,τα ενώνουν και φτιάχνουν το δικό τους πάπλωμα αγάπης. Όλοι χωράνε κάτω από αυτό!
Είδαν το παρακάτω video. Ακολούθησε συζήτηση.
Aφήγηση του εξαιρετικού βιβλίου «One» της Kathryn Otoshi για την αντιμετώπιση του εκφοβισμου τη συλλογικότητα και τη δύναμη της ομάδας.
Αφήγηση παραμυθιού ‘Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας» Συζήτηση -προβληματισμός. Εικαστική έκφραση σε ζευγάρια.
« Όλοι είμαστε διαφορετικοί» μοιράζονται φωτογραφίες ανθρώπων διαφορετικών ηλικιών, από διαφορετικές χώρες, με διαφορετική ενδυμασία, και διαφορετικά εξωτερικά χαρακτηριστικά. Συζητούν για ομοιότητες και διαφορές.
Ομαδικό παιχνίδι « Πες μου για σένα» . Τα παιδιά καθισμένα σε κύκλο και ένα -ένα αυτοπαρουσιάζονται. Μιλούν για τον εαυτό τους ,την οικογένειά τους, τα αγαπημένα τους παιχνίδια, φαγητά, χρώματα, χόμπυ κλπ.