ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ Β’ ΤΜΗΜΑ

2 11ο Εργαστήρι Δεξιοτήτων – Φροντίζω το περιβάλλον 

“Προστατέψτε το δάσος είναι πηγή ζωής”

Οκτώβριος-Νοέμβριος 2024

Β’ Πρωινό Τμήμα (κα Πέρσα)

 

Το πρώτο εργαστήρι δεξιοτήτων που επιλέχθηκε φέτος από τις εκπαιδευτικούς του σχολείου μας έχει τίτλο “Προστατέψτε το δάσος είναι πηγή ζωής” και είναι άμεσα συνδεδεμένο με το σχέδιο δράσης που έχουμε αναλάβει σαν σχολική μονάδα για όλη τη διάρκεια της χρονιάς με τίτλο “Μαθαίνω για τα Δάση”.

Screenshot 2024 11 30 083915

Στο Β’ Τμήμα ξεκινήσαμε απαντώντας όλοι στην ερώτηση “Τι ξέρεις για το δάσος;”. Οι απαντήσεις των παιδιών καταγράφηκαν σε ένα σχεδιάγραμμα και έτσι παρουσιάστηκαν οι πρότερες γνώσεις των παιδιών για το θέμα. Έπειτα από αυτό έγινε μία συζήτηση στην οποία τα παιδιά μοιράστηκαν γνώσεις και εμπειρίες τους σε σχέση με το δάσος, όπως αν έχουν επισκεφθεί κάποιο, τι είδαν εκεί, με ποιόν πήγαν κλπ.

 

Το πρώτο εργαστήρι μας είχε θεματική σχετική με τα ζώα του δάσους. Στην αρχή τα παιδιά στην παρεούλα άνοιξαν όλες τις “κάρτες” και ονομάτισαν το ζώο που έβλεπαν χρησιμοποιώντας τον παρακάτω σύνδεσμο https://wordwall.net/el/resource/1434461/%CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%B1%CE%AF%CE%BD%CF%89-%CF%84%CE%B1-%CE%B6%CF%8E%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%B4%CE%AC%CF%83%CE%BF%CF%85%CF%82, στο τέλος η κα Πέρσα τους ρώτησε τι κοινό έχουν όλα αυτά τα ζώα και έτσι καταλήξαμε πως το κοινό τους στοιχείο είναι ότι όλα ζουν στο δάσος. Στην συνέχεια, τους πρόβαλε και κάρτες με τα ζώα του δάσους τα οποία στην πλειοψηφία τους τα γνώριζαν με μία μικρή δυσκολία στην νυφίτσα και τον ασβό.

1 42 3 3 5

 Έπειτα τα παιδιά συμπλήρωσαν ένα φύλλο εργασίας στο οποίο έπρεπε να ενώσουν το κάθε ζωάκι με το αντίστοιχο αποτύπωμά του.

4 65 16 3
8 3

Μία δεύτερη δραστηριότητα σχετικά με τα ζώα του δάσους ήταν να ζωγραφίσουν ένα δάσος με ζώα. Αρχικά, δείξαμε στην παρεούλα διάφορους τρόπους για το πως ζωγραφίζουμε ένα δέντρο και έπειτα τα παιδιά έφτιαξαν ένα δάσος όπως το φαντάζονται στο χαρτί με νερομπογιές. Αφού στέγνωσε, τα παιδιά επέλεξαν όποιο ζώο ήθελαν και το “ξεπατίκωσαν” στο χαρτί. Τέλος, το χρωμάτισαν με μαρκαδόρους.

7 2

9 1 asd 1 12 1 10 2 11 3 asd 2 asd 3
13 2
Τέλος, κλείσαμε τα ζώα του δάσους με ένα παιχνίδι με το ρομποτάκι του σχολείου μας. Η κα Πέρσα προετοίμασε μία πίστα με τις κάρτες που είχαμε δει στην αρχή με όλα τα ζώα του δάσους. Έπειτα, χώρισε τα παιδιά σε ζευγάρια (νήπιο-προνήπιο). Το κάθε ζευγάρι πατούσε τον τροχό της τύχης και έπρεπε να προγραμματίσει το ρομποτάκι ώστε να καταλήξει στο ζωάκι που τους είχε τύχει. Ενδιαφέρον είχε η διαδρομή που επέλεγε κάθε φορά το ζευγάρι καθώς και η διόρθωση των λαθών τους.

17 1 18 1 19 1 20 1 21 22 23

Η επόμενη ενότητα που ανοίξαμε ήταν ο διαχωρισμός χλωρίδας και πανίδας. Συζητήσαμε με τα παιδιά πως στο δάσος όπως και σε άλλα περιβάλλοντα ζουν συγκεκριμένα ζώα και φυτρώνουν συγκεκριμένα δέντρα και φυτά. Η χλωρίδα λοιπόν είναι μία λέξει η οποία αναφέρεται σε ότι φυτό-δέντρο-καρπό υπάρχει σε ένα περιβάλλον και η πανίδα είναι μία λέξη που αναφέρεται σε οποιοδήποτε ζώο αντίστοιχα. Η κα Πέρσα έφτιαξε λοιπόν ένα παιχνίδι κατάταξης με χριτς χρατς που τα παιδιά καλούνταν να διαχωρίσουν τα αντικείμενα σε εκείνα που ανήκουν στην χλωρίδα και εκείνα που ανήκουν στην πανίδα του δάσους.  Ένας ένας στην παρεούλα σηκωνόταν, επέλεγε τυχαία ένα κομμάτι μέσα από ένα κουτάκι και το κολλούσε στη σωστή (ή τη λάθος!) μεριά. Στο τέλος, όλοι μαζί διορθώσαμε κάποια λαθάκια που είχαν γίνει. Το παιχνίδι αυτό τους ενθουσίασε και πλέον είναι ένα από τα παιχνίδια που μπορούν να παίξουν στην ελεύθερη ώρα τους και τους έχει βοηθήσει πολύ στην εμπέδωση αυτού του διαχωρισμού. Τα παιδιά καθημερινά επιλέγουν να παίζουν με αυτό.

25 26 27

 

28

Αργότερα επεξεργαστήκαμε τα είδη των δέντρων που υπάρχουν στα ελληνικά δάση. Τα παιδιά αρχικά έδωσαν κάποιες ιδέες. Στη συνέχεια, για κάθε δέντρο κάναμε αναζήτηση στο διαδίκτυο γράφοντας κάθε φορά το όνομα του δέντρου στη μηχανή αναζήτησης για να βρούμε σχετικές πληροφορίες, όπως: πόσο μεγάλο είναι, πως μοιάζει, πως είναι οι καρποί του, τα φύλλα του κλπ. Στο τέλος προβάλαμε κάποιες κάρτες με την εικόνα του κάθε δέντρου, την ονομασία του και τον καρπό που μας δίνει. Αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα κολλάζ για την τάξη μας με αυτές τις πληροφορίες. Έτσι η κάθε ομάδα επέλεγε τυχαία ένα δέντρο και κλήθηκε να το βρει σε εικόνα, να βρει τον καρπό του, να το κολλήσει σε χαρτόνι και να γράψει από κάτω την ονομασία του. Τα μέλη της κάθε ομάδας συνεργάστηκαν άψογα για αυτόν τον πίνακα που πλέον υπάρχει στην τάξη μας.

29 30 31 32 33 34 35 36 37

Την επόμενη ζητήθηκε από τα παιδιά να κατονομάσουν τα μέρη ενός δέντρου και η κα Πέρσα ζωγράφιζε στον πίνακα το αντίστοιχο σημείο έτσι ώστε στο τέλος να δημιουργηθεί ένα ολόκληρο δέντρο. Η μεγαλύτερη τους δυσκολία ήταν στο να βρουν τις ρίζες, καθώς είναι το μέρος του δέντρου που συνήθως δεν είναι εμφανές. Τέλος, τους δόθηκε αντίστοιχο φύλλο εργασίας στο οποίο αφού χρωμάτισαν ένα δέντρο, κλήθηκαν να αντιγράψουν το κάθε μέρος του ώστε να εξασκήσουν την γραφή τους.

38 39 40

Για να κλείσει η ενότητα με τα δέντρα, τα παιδιά έγιναν πράκτορες. Βγήκαμε λοιπόν στην αυλή μας και η κάθε ομάδα επέλεξε ένα δέντρο. Έπειτα η κάθε ομάδα μέτρησε τη διάμετρο του δέντρου της και η κα Πέρσα τα κατέγραψε σε λίστα. Όταν μπήκαμε μέσα φτιάξαμε μία λίστα με τα στοιχεία που συλλέξαμε στον πίνακα. Αρχικά τα παιδιά κατέταξαν τα δέντρα σε αύξουσα σειρά από το πιο παχύ στο πιο λεπτό. Στη συνέχεια με μία μαθηματική πράξη η κα Πέρσα υπολόγισε και τους παρουσίασε την ηλικία του κάθε δέντρου (2,5 εκ = 1 έτος). Με το τρόπο αυτό βρήκαμε το μεγαλύτερο δέντρο της αυλής μας, το ονομάσαμε και γράψαμε για αυτό μία ιστορία. Στο τέλος κάποια παιδιά θέλησαν και να το ζωγραφίσουν.

41 42 43 44 45 46 47 asd 4

Σε όλη τη διάρκεια του εργαστηρίου στα παιδιά δόθηκαν και κάποια φύλλα εργασίας αριθμιτικής με αντίστοιχη θεματολογία.

14 1 15 1 16 2

Τέλος, όλα τα παιδιά απάντησαν στην ερώτηση “τι έμαθα για το δάσος;” και καταγράφηκαν όλες οι απαντήσεις. Παρουσιάστηκε στα παιδιά και ο αρχικός τους ιδεοπίνακας και έγινε μία σύγκριση.

Screenshot 2024 11 30 083958

Για να κλείσουμε ευχάριστα το εργαστήρι μας αποφασίσαμε να παίξουμε όλοι μαζί το παιχνίδι απαντώ με ναι/όχι. Κάθε παιδί διάλεγε τυχαία ένα ζώο το δάσους και οι υπόλοιποι του έκαναν ερωτήσεις και έπρεπε να απαντά μόνο με ναι/όχι, μέχρι κάποιος να το βρει. Νικητής ήταν όποιος στο τέλος έβρισκε τα περισσότερα ζωάκια.

48 1 49 50

 

 

Έπεται συνέχεια για τα δάση μέσω του σχεδίου δράσης μας….