«Κι αν ήσουν εσύ;» – ένα πρόγραμμα του Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού και του Θεάτρου στην Εκπαίδευση

Στο πλαίσιο της προσπάθειάς μας να καλλιεργήσουμε στους μαθητές μας αξίες όπως ο σεβασμός, η αποδοχή, η διαφορετικότητα και η ενσυναίσθηση, το Νηπιαγωγείο μας συμμετείχε επίσημα και φέτος στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Κι αν ήσουν εσύ;», που υλοποιείται από το Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού σε συνεργασία με το Θέατρο στην Εκπαίδευση.

Το πρόγραμμα όπως κάθε χρόνο απτέλεσε μια ακόμη ευκαιρία για την εφαρμογή βιωματικών παιδαγωγικών πρακτικών που στόχο είχαν την ενίσχυση της ενσυναίσθησης, της συνεργασίας και της κοινωνικής ευαισθητοποίησης των νηπίων.

Πρακτικές και Δράσεις που υλοποιήθηκαν:

🔸 Ο Κύκλος της Εμπιστοσύνης & Ο Φάρος των Συναισθημάτων
Μέσα από δραστηριότητες δημιουργικού δράματος, παντομίμας και θεατρικού παιχνιδιού, τα παιδιά κλήθηκαν να μπουν στη θέση του «άλλου», να αναγνωρίσουν συναισθήματα και να συζητήσουν τρόπους υποστήριξης και αποδοχής των συμμαθητών τους. https://blogs.sch.gr/2nipfiliat/2025/02/27/o-kyklos-tis-empistosynis-mia-kathimerini-praxi-scholikis-symperilipsis/

🔸 Το Κουτί της Ενσυναίσθησης – “Βοηθάω όπως μπορώ”
Διαμορφώσαμε “κουτί ενσυναίσθησης” στην τάξη, όπου τα παιδιά τοποθετούσαν ζωγραφιές ή σημειώματα με τρόπους βοήθειας προς τους άλλους. Οι προτάσεις αυτές αποτέλεσαν αφετηρία για συζητήσεις γύρω από τις έννοιες της διαφορετικότητας, της αλληλεγγύης και της προσφοράς. https://blogs.sch.gr/2nipfiliat/2025/02/08/to-koyti-tis-ensynaisthisis-voithao-opos-mporo/

🔸 Δημοκρατικά Συμβούλια – Μαθητική Συμμετοχή
Μέσα από τα συμβούλια της τάξης μας, τα παιδιά ανέλαβαν ρόλους, πρότειναν λύσεις σε θέματα της σχολικής ζωής και έμαθαν να συζητούν ισότιμα, ενισχύοντας το αίσθημα του «ανήκειν» και τη σημασία της αποδοχής της διαφορετικής άποψης.

🔸 Αξιοποίηση Παραμυθιών και Πολυτροπικών Κειμένων
Επιλέχθηκαν παραμύθια και οπτικοακουστικό υλικό με θεματολογία γύρω από τα ανθρώπινα δικαιώματα (καθόλη τη διάρκεια του σχολικού έτους αλλά και στα πλαίσια του προγράμματος σχολικών δραστηριοτήτων με τίτλο “Στη δική μας τάξη, η μοναδικότητα θα λάμψει!”https://blogs.sch.gr/2nipfiliat/2025/04/29/se-ayti-tin-taxi-i-monadikotita-tha-lampsei/),την ισότητα και τη διαφορετικότητα. Ακολούθησαν καταιγισμοί ιδεών, συζητήσεις και δημιουργία εικαστικών έργων, εμπνευσμένων από τα μηνύματα των ιστοριών.

🔸 Υπαίθρια Τάξη – Ο Κήπος της Συνεργασίας
Κατά τη διάρκεια των δράσεων στη σχολική μας αυλή, στον σχολικό μας κήπο, αλλά και εκτός της σχολικής μας μονάδας  τα παιδιά έμαθαν να συνεργάζονται, να μοιράζονται εργαλεία και ευθύνες, αντιλαμβανόμενα τη σημασία της συνεισφοράς του καθενός στο κοινό αποτέλεσμα. https://blogs.sch.gr/2nipfiliat/tag/ypaithria-ekpaideysi/

🔸 Διαδραστικά Εργαστήρια STEM και Learning Through Play
Με δραστηριότητες που απαιτούσαν ομαδική επίλυση προβλημάτων, τα παιδιά συνειδητοποίησαν την αξία της διαφορετικής σκέψης και των πολλαπλών προσεγγίσεων για την επίτευξη ενός κοινού στόχου.

🔸 Γονεϊκή Συμμετοχή – Το Σχολείο ως Κοινότητα
Οι γονείς κλήθηκαν να συμμετάσχουν ενεργά σε σχετικές δράσεις, ενισχύοντας τη συνεργασία σχολείου – οικογένειας και προωθώντας τα μηνύματα του προγράμματος και στο οικογενειακό περιβάλλον. https://blogs.sch.gr/2nipfiliat/tag/synergasia-scholeioy-oikogeneias/

Ο αντίκτυπος του προγράμματος

Η εφαρμογή των παραπάνω δράσεων συνέβαλε σημαντικά στην ενίσχυση της κοινωνικοσυναισθηματικής ανάπτυξης των παιδιών, στη βελτίωση της ποιότητας των σχέσεων μεταξύ τους, αλλά και στη δημιουργία ενός ασφαλούς, συμπεριληπτικού και δημοκρατικού σχολικού περιβάλλοντος. Οι μαθητές απέκτησαν πολύτιμες δεξιότητες ενσυναίσθησης, ενεργού ακρόασης και σεβασμού στη διαφορετικότητα, δεξιότητες που θα τους συνοδεύουν σε όλη τη σχολική και κοινωνική τους πορεία.

Με το πρόγραμμα «Κι αν ήσουν εσύ;» συνεχίζουμε να χτίζουμε ένα σχολείο ανοιχτό, ευαίσθητο και συμπεριληπτικό, όπου κάθε παιδί νιώθει ότι ανήκει.