Εργαστήρια Δεξιοτήτων- Φροντίζω το Περιβάλλον, Μη σπαταλάς το νερό!

Στο πλαίσιο του εργαστηρίου δεξιοτήτων με θεματική φροντίζω το περιβάλλον, ασχοληθήκαμε με το νερό και πιο συγκεκριμένα με την εξοικονόμηση του νερού καθώς η κλιματική αλλαγή φαίνεται πως δημιουργεί μεγαλύτερες περιόδους ανομβρίας και κατ’ επέκταση ξηρασίας και λειψυδρίας που απειλούν όλο και περισσότερο την καθημερινή μας διαβίωση. Με αφορμή την ανάγνωση του παραμυθιού «Απεργία στον κύκλο του νερού» με τα παιδιά στην παρεούλα συζητήσαμε για τις επιπτώσεις της περιβαλλοντικής μόλυνσης στο νερό. Χρησιμοποιώντας πληροφορίες από το διαδίκτυο, και πιο συγκεκριμένα τη σελίδα Climate Kids της NASA, τα παιδιά παρατήρησαν και περιέγραψαν εικόνες που σχετίζονται με τη μόλυνση του νερού, τη λειψυδρία και την επίδραση της κλιματικής αλλαγής στους υδροβιοτόπους. στοχαστήκαμε επάνω σε ζητήματα, όπως: Έχουν όλες οι χώρες καθαρό και πόσιμο νερό; Έχουν όλοι οι άνθρωποι πρόσβαση σε πόσιμο νερό; Πώς οι άνθρωποι που ζουν σε χώρες χωρίς πρόσβαση σε πόσιμο νερό μπορούν να λειτουργήσουν στην καθημερινότητά τους; Γιατί είναι τόσο σημαντικό να μην σπαταλάμε το νερό, αλλά να κάνουμε εξοικονόμηση; Πώς έχει αλλάξει η εικόνα των υδροβιότοπων της Γης τα τελευταία χρόνια με την υπερθέρμανση του πλανήτη;

19b1a3de 3a6b 4035 998d 50cdb4e9b161 305a9ab0 738e 495b 941f 7f2f9e020542

Τέλος τα παιδιά ζωγράφισαν μερικά από τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο πλανήτης σε σχέση με το νερό.

a50738b0 c4e9 4015 8798 7e714cdba74e e1a92038 788d 42a3 8fc5 78a1f53b3c5745a77df0 088f 4c98 b260 878eb03afdfc

a68746a8 c12c 4c55 adb8 8da2e6db00c9  1d2fbcca 46e9 4ac5 a98a ba1e017e17bf 5125f308 0717 4998 b7f9 5067986b0c89

5454749d f905 47e4 8a11 f950a44bb394 2e9db55d 1c71 4146 8987 b7c31788f7a6

https://climatekids.nasa.gov/freshwater-gallery/

Δραστηριότητα με θέμα την άνιση πρόσβαση στο καθαρό νερό

Με τα παιδιά υλοποιήσαμε ένα απλό αλλά ουσιαστικό παιχνίδι, με στόχο να προσεγγίσουμε την έννοια των προνομίων που απολαμβάνουν κάποιες χώρες σε σχέση με την πρόσβαση σε καθαρό και πόσιμο νερό.

Τα παιδιά άκουγαν υποθετικά σενάρια και στη συνέχεια καλούνταν να στοχαστούν και να απαντήσουν σε σχετικές ερωτήσεις. Ένα παράδειγμα σεναρίου ήταν το εξής:

Ζεις στα Φιλιατρά. Το νερό έρχεται στη βρύση του σπιτιού σου, καθαρό και κατάλληλο για πόση.

Ζεις σε μια χώρα της Αφρικής. Πρέπει κάθε Παρασκευή να κουβαλάς πέντε λίτρα νερό στο σχολείο, για να χρησιμοποιηθεί για την καθαριότητα, καθώς δεν υπάρχουν βρύσες. κλπ

Αφού επεξεργάζονταν το κάθε σενάριο, τα παιδιά απαντούσαν σε ερωτήσεις όπως:

  • Μπορείς να ανοίξεις τη βρύση σου και να πιεις νερό;

  • Τα ρούχα σου πλένονται σε ηλεκτρικό πλυντήριο;

  • Ο κήπος σου ποτίζεται με αυτόματο πότισμα;

Η δραστηριότητα ενίσχυσε τον προβληματισμό και βοήθησε τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν ότι αγαθά όπως το καθαρό νερό, τα οποία θεωρούμε δεδομένα, δεν είναι αυτονόητα για όλους τους ανθρώπους στον κόσμο.

Στο πλαίσιο της δραστηριότητας για την ευαισθητοποίηση σχετικά με το νερό, κινηθήκαμε στον χώρο του σχολείου και πραγματοποιήσαμε μια μικρής κλίμακας έρευνα πεδίου. Μαζί με τα παιδιά επιθεωρήσαμε όλα τα σημεία όπου υπάρχει πρόσβαση σε νερό, όπως οι βρύσες, τα καζανάκια και οι νιπτήρες.

Καταγράψαμε πιθανές διαρροές ή ενδείξεις σπατάλης νερού, όπως ξεχασμένες ανοιχτές βρύσες, κατεστραμμένα κουμπιά απο καζανάκια ή άλλες βλάβες στις εγκαταστάσεις. Η δραστηριότητα αυτή βοήθησε τα παιδιά να κατανοήσουν τη σημασία της σωστής χρήσης του νερού και της τακτικής συντήρησης των υποδομών.