ΕΙΡΗΝΗ: Αναδυόμενο Σχέδιο Εργασίας

Ειρήνη Πόλεμος

Τα παιδιά, ενθουσιασμένα από την ενασχόλησή μας για την Παγκόσμια Ημέρα Ειρήνης, τις επόμενες μέρες θέλησαν και ζήτησαν να ασχοληθούμε περισσότερο!
Και να! Το πρώτο Αναδυόμενο Σχέδιο Εργασίας ξεπροβάλλει! Τί είναι όμως αναδυόμενο σχέδιο εργασίας; IMG 20220924 124430Στο Αναδυόμενο Σχέδιο Εργασίας η παιδαγωγική διαδικασία έχει παιδοκεντρικό χαρακτήρα και βασίζεται στα ενδιαφέροντα των παιδιών.  Τα παιδιά εκφράζουν τις ιδέες τους,τις απορίες τους και δείχνουν τα ενδιαφέροντα τους. Η/ο εκπαιδευτικός προσαρμόζει τον εκπαιδευτικό της/του προγραμματισμό σε αυτά  και θέτοντας τους στόχους, οργανώνει το καθημερινό πρόγραμμα διδασκαλίας με ανάλογες δραστηριότητες που συνάδουν με το μαθησιακό και συναισθηματικό, κάθε φορά, επίπεδο των παιδιών. Το ίδιο θέμα μπορεί να αναδυθεί στην αρχή, στο μέσο ή στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός εκ μέρους της/του εκπαιδευτικού όμως θα είναι διαφορετικός. IMG 20220924 130247IMG 20220924 130307
Τα παιδιά, δείχνοντας την προτίμηση τους για το θέμα, ήδη έχουν το  εσωτερικό κίνητρο να ασχοληθούν. Το κίνητρο είναι η κινητήριος δύναμη στην οικοδόμηση της γνώσης. Στην ολομέλεια, στην παρεούλα, οι ιδέες των παιδιών καταγράφονται και υλοποιούνται. Η ιδέα του κάθε μέλους είναι ισότιμη και σεβαστή. Τα παιδιά ενθαρρύνονται να συμμετέχουν, να εργάζονται σε μικρές ομάδες, να συνεργάζονται, να αποδέχονται τους άλλους, να αλληλοβοηθούνται,  Το τελικό αποτέλεσμα είναι συλλογικό για το οποίο τα παιδιά νιώθουν περηφάνια, ενισχύεται η θετική ιδέα για τον εαυτό τους, η αυτοπεποίθησή τους και αβίαστα και φυσικά μαθαίνουν. Πατώντας πάνω στον  μπλε σύνδεσμο μπορείτε να ενημερωθείτε εκτενέστερα  project
“Κυρία, να ζωγραφίσουμε σήμερα τον πόλεμο; ” “Κυρία, θυμάσαι πέρυσι που μιλήσαμε για τον πόλεμο στην Ουκρανία και στείλαμε βοήθεια;”  “Κυρία, θα δούμε στον υπολογιστή εικόνες όπως πέρυσι;” “Κυρία, θα μας διαβάσεις και άλλα βιβλία για την ειρήνη; Έχουμε πολλά στο νηπιαγωγείο;”
Πράγματι, τις επόμενες μέρες οργανώθηκε το πρόγραμμα, οι ιδέες των παιδιών πραγματοποιήθηκαν. Χωρισμένα σε δύο ομάδες. της Ειρήνης και του Πολέμου, στις οποίες συμμετείχαν εθελοντικά, τα παιδιά, (παρατηρήθηκε ότι όλα τα αγόρια επέλεξαν τον πόλεμο και όλα τα κορίτσια την ειρήνη),  η κάθε ομάδα αποφάσισε τα υλικά της ζωγραφικής αλλά και το τί θα ζωγραφίσουν. Πώς τα ζωγραφίσουν τον πόλεμο και πώς την ειρήνη. 
Τα παιδιά επέλεξαν το χρώμα βάσης της ομαδικής συνεργατικής δημιουργίας τους ανάμεσα σε όλα τα χρώματα, μαύρο για τον πόλεμο – άσπρο για την ειρήνη.
Η ομάδα της ΕΙΡΗΝΗΣ επέλεξε τους μαρκαδόρους.IMG 20220922 153051
Η ομάδα του ΠΟΛΕΜΟΥ βρέθηκε μπροστά στον προβληματισμό: ποια υλικά ζωγραφικής φαίνονται στο μαύρο φόντο; Μετά από δοκιμές τα παιδιά ανακάλυψαν και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα υλικά αυτά είναι τα  μαύρα μολύβια, τα λαδοπαστέλ και οι τέμπερες. Επέλεξαν τα δύο πρώτα γιατί οι τέμπερες αργούν να στεγνώσουν. Με τα μολύβια ζωγράφισαν και με τα λαδοπαστέλ μουτζούρωσαν και έτσι καταστράφηκαν οι ζωγραφιές όπως οι βόμβες καταστρέφουν τα πάντα.IMG 20220924 140742
IMG 20220924 104118Στο τέλος, όλοι μαζί, στην ολομέλεια, αντιπαραβάλαμε τις δύο ομαδικές δημιουργίες, τους πίνακες,IMG 20220924 103809 IMG 20220924 103829 μιλήσαμε για το πώς, το γιατί, για τα συναισθήματα που μας προκαλούν και θελήσαμε να γράψουμε τον τίτλο για να καταλαβαίνουν όλοι. Ψηφίσαμε δημοκρατικά το χρώμα της κάθε λέξης  και με τέμπερες το κάθε παιδάκι έγραψε από ένα γράμμα με πινέλο και σχηματίστηκαν οι λέξεις ΕΙΡΗΝΗ ΠΟΛΕΜΟΣ πάνω στους πίνακες. Στη συνέχεια τους κρεμάσαμε στον τοίχο για να τους βλέπουμε.IMG 20220924 103748
Παράλληλα, πλουτίσαμε την βιβλιοθήκη της τάξης μας με βιβλία παραμύθια για την ειρήνη. Το ένα το διαβάσαμε.

 

Το άλλο θα το διαβάσουμε από την Δευτέρα. Φυσικά τραγουδήσαμε, χορέψαμε και παίξαμε παιχνίδια ειρήνης.