Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiUgLiXgKr0AhXH-KQKHZRFDvcQFnoECAIQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.e-nomothesia.gr%2Fkat-ekpaideuse%2Fprotobathmia-ekpaideuse%2Fupourgike-apophase-94236-gd4-2021.html&usg=AOvVaw34-ByiDx8icbUIViyTiR8p
Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο, δυναμική, διδακτική, εκπαιδευτική δράση, η οποία συνίσταται στην προσθήκη νέων Θεματικών Ενοτήτων, με εστίαση στις δεξιότητες, στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού και του Γυμνασίου, αξιοποιώντας σύγχρονες και καινοτόμες μεθόδους μάθησης.
Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων  είναι ενταγμένα στο Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα (ΕΩΠ) όλων των σχολείων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση Φ.31/94185/Δ1/2021 – ΦΕΚ 3791/Β/13-8-2021 Εργαστήρια Δεξιοτήτων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiSx9HC-6n0AhXm8rsIHShMDjcQFnoECAIQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.e-nomothesia.gr%2Fkat-ekpaideuse%2Fprotobathmia-ekpaideuse%2Fupourgike-apophase-ph31-94185-d1-2021.html&usg=AOvVaw1bpSnFOyh2_WLQBeAE8lw0 Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από το σχολικό έτος 2021-2022.
Βασική αρχή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι να συνδυάζουν το γνωστικό πεδίο των Προγραμμάτων Σπουδών με την ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων των μαθητριών και των μαθητών με σκοπό «τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες» και την ενίσχυση των δεξιοτήτων μάθησης του 21ου αι., των δεξιοτήτων ζωής, διαμεσολάβησης, υπευθυνότητας και ενσυναίσθησης, των δεξιοτήτων στρατηγικής σκέψης, επίλυσης προβλημάτων και αναστοχασμού καθώς και των δεξιοτήτων ψηφιακής μάθησης, τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης.
Οι δεξιότητες αυτές πρέπει να ενισχύονται διά βίου και να δίνουν τη δυνατότητα στους πολίτες να εξελίσσονται, σε μεταβαλλόμενους χώρους εργασίας και στην κοινωνία, καθώς και να αντεπεξέρχονται στην πολυπλοκότητα και την αβεβαιότητα του σύγχρονου κόσμου.
Είναι σημαντικό η κάθε μαθήτρια και ο κάθε μαθητής, με το τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης να έχει διδαχθεί στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων έννοιες και δεξιότητες από όλες τις επιμέρους Θεματικές Ενότητες.
Για τον λόγο αυτό σε κάθε τμήμα/τάξη με ευθύνη του Συλλόγου Διδασκόντων: Δημιουργείται ειδικός φάκελος επιτευγμάτων (portfolio) τμήματος/τάξης στο οποίο θα υπάρχουν κατ’ ελάχιστο τα Προγράμματα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων τα οποία θα εφαρμόζονται στο ίδιο τμήμα ή τάξη καθ’ όλη τη διάρκεια της φοίτησης των μαθητριών και των μαθητών στην υποχρεωτική εκπαίδευση από το Νηπιαγωγείο έως και τη Γ’ Γυμνασίου.
Στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, οι στοχοθετημένες δεξιότητες ομαδοποιούνται και καλλιεργούνται σε τέσσερις κύκλους στοχοθεσίας ως εξής:
Α) Δεξιότητες 21ου αιώνα (4cs) Α1. Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (4cs) (Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα) Α2. Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον) (Ψηφιακή επικοινωνία, Ψηφιακή συνεργασία, Ψηφιακή δημιουργικότητα, Ψηφιακή κριτική σκέψη, Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας) Α3. Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας
Β) Δεξιότητες ζωής Β1. Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (Αυτομέριμνα, Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα, Ανθεκτικότητα, Υπευθυνότητα) Β2. Δεξιότητες της ψηφιακής ιθαγένειας (Ευχέρεια στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση, Ψηφιακή πολιτειότητα, Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο, Προστασία από εξαρτητικές συμπεριφορές στις τεχνολογίες, ανθεκτικότητα) Β3. Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης (Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Διαμεσολάβηση, Επίλυση συγκρούσεων, Πολιτειότητα) Β4. Δεξιότητες επιχειρηματικότητας (Πρωτοβουλία,Οργανωτική ικανότητα, Προγραμματισμός, Παραγωγικότητα, Αποτελεσματικότητα)
Γ) Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης Γ1. Δεξιότητες της τεχνολογίας (Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών) Γ2. Δεξιότητες διαχείρισης των Μέσων (Πληροφορικός γραμματισμός, Ψηφιακός γραμματισμός, Τεχνολογικός γραμματισμός, Γραμματισμός στα μέσα, Ασφάλεια στο διαδίκτυο) Γ3. Ρομποτική (Δεξιότητες μοντελισμού και προσομοίωσης, Επιστημονική/ υπολογιστική σκέψη)
Δ) Δεξιότητες του νου Δ1. Στρατηγική Σκέψη (Οργανωσιακή σκέψη, Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση προβλημάτων) Δ2. Πλάγια σκέψη (Δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη) Δ3. Ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός Δ4. Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές Δ5. Δεξιότητες υπολογιστικής σκέψης (Επιστημονική/ υπολογιστική σκέψη διαμεσολάβηση)

IMG 20211121 202849

Εκπαιδευτικό Υλικό και Θεματικές Ενότητες
2.1 Θεματικές Ενότητες των Εργαστηρίων
Το πρόγραμμα και το εκπαιδευτικό υλικό των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» ομαδοποιείται σε τέσσερις (4) Θεματικές Ενότητες. Οι Θεματικές Ενότητες προκύπτουν από τους Παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης (περιβάλλον, ευ ζην, ασφάλεια, κοινωνία των πολιτών, σύγχρονη τεχνολογία και επιχειρηματικότητα) και αφορούν στη θεματολογία που ακολουθεί, η οποία διαμορφώθηκε στην τελική της μορφή από την πιλοτική εφαρμογή των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» κατά το σχολικό έτος 2020 – 2021:

IMG 20211121 202910

Το εκπαιδευτικό υλικό που θα χρησιμοποιηθεί αντλείται από την ειδικά διαμορφωμένη ψηφιακή πλατφόρμα του ΙΕΠ και περιλαμβάνει:
Α) προτάσεις εκπαιδευτικών προγραμμάτων ανά Θεματική Ενότητα και Τάξη, Β) προτάσεις εκπαιδευτικού υλικού προς αξιοποίηση, όπως επίσης και σχετικούς οδηγούς εκπαιδευτικού, Γ) οπτικοακουστικό και ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό ή/και φύλλα εργασίας, προτεινόμενες σχολικές δράσεις για εργαστηριακή και βιωματική προσέγγιση του προς μελέτη θέματος, φύλλα αξιολόγησης και αυτο-αξιολόγησης και σε ορισμένες περιπτώσεις, ενημερωτικό υλικό προς τους γονείς, κατάλληλα διαβαθμισμένο ανά τάξη.
Στα προτεινόμενα εκπαιδευτικά προγράμματα και εργαστήρια προβλέπονται οι κατάλληλες προσαρμογές και διαφοροποιήσεις για τις μαθήτριες και τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αναπηρία, γλωσσικές ή πολιτισμικές διαφορές ή άλλες δυσκολίες.
Ενδεικτικές δραστηριότητες: κατασκευές, παρουσιάσεις, παιχνίδια, δημιουργία παιχνιδιών, θεατρικό παιχνίδι, οργάνωση έρευνας ή συνέντευξης, συμμετοχή στο εκπαιδευτικό ραδιόφωνο ή στην εκπαιδευτική τηλεόραση, εργαστηριακή δημιουργία εικονικής επιχείρησης, γνωριμία και συνέντευξη κάποιου επαγγελματία ή προσωπικότητας και διοργάνωση εκδηλώσεων.
Αξιολόγηση Μαθητών/Μαθητριών: Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων εισάγουν καινοτομίες στο κοινωνικό πλαίσιο μάθησης και επιδιώκουν την καλλιέργεια της αυτορύθμισης στη μάθηση, της συνεργασίας και της αυτοβελτίωσης. Λόγω του ιδιαίτερου χαρακτήρα τους, για την αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών/μαθητριών στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων δίνεται έμφαση στην περιγραφική αξιολόγηση και στη σύνταξη φακέλου επιτευγμάτων (portfolio) από την μαθήτρια και τον μαθητή.
Στο Νηπιαγωγείο συγκεκριμένα ισχύουν τα εξής:
Στο πλαίσιο του Εβδομαδιαίου Ωρολογίου Προγράμματος του Νηπιαγωγείου, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων εντάσσονται στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης και υλοποιούνται κατά την πρωινή λειτουργία και στο χρονικό διάστημα (διδακτικές ώρες) που ορίζεται για τις «Οργανωμένες Δραστηριότητες και διερευνήσεις με βάση το ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ», σε τρεις (3) διδακτικές ώρες, κατανεμημένες δύο (2) με τρεις (3) φορές την εβδομάδα. Ο/Η νηπιαγωγός έχει την ευελιξία να επιλέγει ανάλογα με το πλαίσιο, τη δυναμική της ομάδας και τα ενδιαφέροντα των νηπίων, τη θεματική που θα διαπραγματεύεται στην τάξη.
IMG 20211121 202656
Στο Νηπιαγωγείο μας τη φετινή χρονιά με ομόφωνη απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων θα υλοποιήσουμε τα παρακάτω Εργαστήρια Δεξιοτήτων ως εξής:

Οκτώβριος – Νοέμβριος

Θ Ε Μ Α Τ Ι Κ Ο Σ    Α Ξ Ο Ν Α Σ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ- ΕΥ ΖΗΝ
Ασφάλεια και Πρόληψη
Υ  Π  Ο  Θ  Ε  Μ  Α  
Δεν μαλώνω, δεν μαλώνω, αγκαλιά μεγάλη απλώνω
Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Κορρέ Μαρία, Μανώλη Φωτεινή

Δεκέμβριος – Ιανουάριος

Θ Ε Μ Α Τ Ι Κ Ο Σ    Α Ξ Ο Ν Α Σ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ  ΤΟ  ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-
Παγκόσμια και Τοπική Πολιτιστική κληρονομιά
Υ  Π  Ο  Θ  Ε  Μ  Α
Κρυμμένα μυστικά στα σπίτια τα παλιά
Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Κορρέ Μαρία, Μανώλη Φωτεινή

Φεβρουάριος – Μάρτιος

Θ Ε Μ Α Τ Ι Κ Ο Σ    Α Ξ Ο Ν Α Σ:  ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ
Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία      Ψηφιακές δεξιότητες
Υ  Π  Ο  Θ  Ε  Μ  Α
STEAM- Kαι η ΓΗ γυρίζει
Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Κορρέ Μαρία, Μανώλη Φωτεινή

Απρίλιος – Μάιος

Θ Ε Μ Α Τ Ι Κ Ο Σ  Α Ξ Ο Ν Α Σ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ  ΚΑΙ  ΕΝΕΡΓΩ
Κοινωνική Συναίσθηση και ευθύνη
Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα
Υ  Π  Ο  Θ  Ε  Μ  Α
Νηπίων Παιδεία : το πρώτο βήμα στη δημοκρατία
Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Κορρέ Μαρία, Μανώλη Φωτεινή

Ο Σύλλογος Διδασκόντων ομόφωνα αποφασίζει όλες οι εκπαιδευτικοί και των δύο ΒΥΠ τμημάτων:

  1. Να συνεργαστούν και να συνεισφέρουν συλλογικά και επιμεριστικά ως προς τον φόρτο εργασίας στάθμισης του προτεινόμενου εκπαιδευτικού υλικού σύμφωνα με τις ανάγκες των παιδιών.
  2. Να υλοποιήσουν κοινά προγράμματα ώστε να μπορούν να διαμοιραστούν κοινούς προβληματισμούς.
  3. Να αναπτύξουν πνεύμα συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών, των παιδιών και των γονέων.
  4. Να γίνει προσπάθεια, ώστε κάθε φορά τα εργαστήρια δεξιοτήτων να συνδέονται με τα σχέδια εργασίας που υλοποιούνται στο νηπιαγωγείο, για να αποφευχθεί τυχόν σύγχυση στα παιδιά από την κατάτμηση σε διδακτικές ώρες, δράσεων που έχουν νόημα για αυτά.
  5. Ο συνολικός αριθμός των Προγραμμάτων Καλλιέργειας Δεξιοτήτων που θα πραγματοποιηθούν στο σχολείο ανέρχεται σε 4, ένα για κάθε Θεματική Ενότητα, αφού όλα τα τμήματα του σχολείου θα ακολουθήσουν κοινή δομή Προγράμματος Καλλιέργειας Δεξιοτήτων).
  6. Η διάχυση του έργου των εργαστηρίων στους γονείς και στην  κοινωνία θΑ γίνει μέσω του  blog του νηπιαγωγείου.
  7. Η κατανομή ωρών και η ανάθεση Προγραμμάτων Καλλιέργειας Δεξιοτήτων στις εκπαιδευτικούς του σχολείου, καθώς θα συμμετέχουν όλες οι εκπαιδευτικοί που έχουν αναλάβει διδακτικό ωράριο στα πρωινά τμήματα του σχολείου, έχει ως εξής:
  • Τμήμα ΒΥΠ1: Η Φωτεινή Μανώλη 3ώρες/εβδομάδα
  • Τμήμα ΒΥΠ2: Η Μαρία Κορρέ 3ώρες/εβδομάδα